BEG airport status
Slovačke vazduhoplovne snage: Na pragu modernizacije Trenažno-borbeni MiG-29UBS / Foto: Živojin Banković

Slovačke vazduhoplovne snage: Na pragu modernizacije

Međunarodni letački dani SIAF-2015. koji su proteklog vikenda organizovani po peti put u vazduhoplovnoj bazi Sliač bili su prilika da slovačke vojne vazduhoplovne snage (Vzdušné Sily Ozbrojených Síl Slovenskej Republiky) pokažu sa čime raspolažu što se tiče osposobljenosti, tehnike i kadra.

Današnji inventar RV Slovačke je više nego skroman u odnosu na ono sa čime su raspolagali odmah nakon osamostaljenja 1. januara 1993. i u narednih deset godina. Slovačka je kao i većina država Evrope godinama smanjivala izdvajanja za vojsku što se neminovno odrazilo i na RV i PVO.

Ipak, na vreme se razmišljalo o modernizaciji i obnovi flote pa će Slovaci već od sledeće godine početi da primaju novu vazduhoplovnu tehniku.

IMG_2147
Helikopter S-70 (UH-60) “Black Hawk“ američke armije. Prvi ovakav helikopter Slovačka će dobiti 2016. / Foto: Živojin Banković

Nakon velikih promena i smanjenja efektiva slovačkog RV-a u poslednjih 15 godina, danas RV Slovačke koristi samo tri vazduhoplovne baze i jednu bazu raketnih jedinica za protivvazduhoplovnu odbranu.

Zadatak odbrane vazdušnog prostora poveren je 1. eskadrili, Mešovitog puka koja je opremljena ruskim lovcima MiG-29 koji baziraju na aerodromu Sliač. Od 12 aviona (10 jednoseda MiG-29AS i dva dvoseda MiG-29UBS) koliko se nalazi u inventaru danas je u upotrebi samo osam a usled nedovoljnog finansiranja i lošeg planiranja Slovačka je od remonta i modernizacije svoje flote imala velikih problema sa operativnošću.

MiG-29 je u ovom trenutku jedini borbeni avion u RV koji se u sekundarnoj nameni može koristiti za napade na ciljeve na zemlji.

DSC02067
Lovac MiG-29AS / Foto: Aleksandar Milošević

Aprila 2014. je sa ruskom kompanijom RSK MiG potpisan ugovor o daljoj logističkoj podršci u naredne tri godine. Samo tri meseca kasnije slovački ministar odbrane saopštio je da je švedski višenamenski borbeni avion JAS-39 “Gripen“ izabran za novi slovački borbeni avion. Krajem januara ove godine započeti su pregovori sa kompanijom SAAB a Slovaci žele Gripena već od 2016. godine. Spominju se razne opcije ali su najbliže onoj o iznajmljivanju aviona tj. o iznajmljivanju sati naleta. Nezvanično se spominje isporuka 6-8 aviona. U igri je takođe i formiranje zajedničke vazdušne odbrane sa Češkom koja za te zadatke koristi 14 aviona Gripen.

U bazi Sliač, u okviru Mešovitog puka nalazi se i 2. eskadrila popunjena čehoslovačkim školsko-borbenim avionima Aero L-39 “Albatros“. Danas se koriste dve varijante i to 5 trenažnih aviona L-39CM i 4 školsko-borbena L-39ZAM a još nekoliko aviona je uskladišteno. Ovi avioni su počevši od 2005. prošli modernizaciju u slovačkom remontnom zavodu LOK Trenčin a ona je obuhvatala ugradnju dva donja višenamenska pokazivača, nove radio stanice i sistem za navigaciju.

Pre nego što budući piloti u toku svoje obuke pređu na L-39 prethodno na aerodromu Žilina lete 150 sati na školskim avionima Z-142 jedne slovačke privatne kompanije. Slovaci su imali planove za njihovu zamenu i u medijima se spominjala nabavka čeških lakih borbenih aviona L-159 ALCA ali se usled nedostatka finansijskih sredstava pristupilo modernizaciji L-39. Njihova moguća buduća zamena mogla bi da stigne u vidu nove generacije aviona Albatros sa oznakom L-39NG čiji se prvi let očekuje krajem ove godine a prve isporuke bi mogle da krenu 2018. godine.

IMG_1884
Laki transporter L410UVP-E20 / Foto Živojin Banković

Transportni puk koji u svom sastavu ima 1. odelenje sa avionima An-26 i 2. odelenje sa lakim transporterima L410 bazira na aerodromu Malacky-Kuchyňa.

Dva aviona An-26 koji su nasleđeni od ČSSR i koji su proizvedeni 1986/87. prošla su 2004. godine prilagođavanje NATO i ICAO standardima. Modernizacija je obuhvatala integrisanje opreme zapadne proizvodnje koja je obuhvatala sisteme za navigaciju (TACAN, GPS) i novi sistem za komunikaciju. Ovaj posao rađen je takođe u slovačkom remontnom zavodu LOT Trenčin uz pomoć češke firme Czech Aircraft Services. Danas je operativan samo jedan avion. Još 2008. godine Slovačka je za njihovu zamenu odabrala italijanski C-27J “Spartan“ a tek krajem oktobra 2014. potpisala je ugovor za nabavku dva aviona od kojih će prvi stići 2016.

Sedam lakih transportera češke proizvodnje L410 “Turbolet“ leti u sastavu 2. odelenja Transportnog puka i to jedan avion za aero-foto snimanje L410FG, dva L410UVP-T, dva L410UVP-E i dva L410UVP-E20. Osim za prevoz putnika i tereta koriste se za obuku pilota višemotornih aviona kao i za obuku padobranaca. Poslednji avion je nabavljen decembra 2009. godine.

IMG_1986
Helikopter za traganje i spasavanje Mi-17LPZS / Foto: Živojin Banković

Jedina helikopterska baza Prešov nalazi se u istočnom delu zemlje i u njoj je stacioniran Helikopterski puk sa dve helikopterske eskadrile. Za obuku, traganje i spasavanje zadužena je 1. eskadrila sa helikopterima Mi-17LPZS a za transport 2. eskadrila sa Mi-17M.

Prvi modifikovani helikopter za traganje i spasavanje Mi-17LPZS (Letecke a Pozarni Zachranne Sluzby) uveden je u upotrebu 2008. godine a danas se u inventaru nalaze tri helikoptera. Na poslu su osim slovačkog remontog zavoda i češke firme CLS radili i stručnjaci izraelske kompanije Elbit koja je obezbedila deo nove elektronske opreme. Modifikacije su obuhvatale novu avioniku, digitalni kokpit sa pokretnom mapom, kompatibilnost kabine sa NVG (Night Vision Googles), turelu sa infracrvenim sistemom za osmatranje prednje polusfere (FLIR) i dnevnom TV kamerom, novi meteorološki radar, sisteme za komunikaciju i navigaciju kompanije Rockwell Collins i sistem za identifikaciju firme BAE Systems. Poboljšana je i dizalica koja može da podigne do 300 kg tereta a helikopteri su dobili i vrlo jak svetlosni reflektor.

Deset modernizovanih helikoptera Mi-17M koriste se za transport kao i za obuku padobranaca, podršku specijalnim jedinicama ali i za pomoć civilnom stanovništu prilikom elementarnih nepogoda. Od nove opreme dobili su sisteme za komunikaciju, identifikaciju, navigaciju i moderne kolor višenamenske pokazivače.

Svi helikopteri su modifikovani u slovačkom remontnom zavodu LOT Trenčin uz pomoć češke kompanije Czech Aircraft Services (CLS). Aprila ove godine slovačka vlada odobrila je nabavku 9 američkih višenamenskih helikoptera S-70 “Black Hawk“ koji će zajedno sa logistikom, delovima, obukom i održavanjem koštati oko 261 milion dolara. Isporuke će trajati u periodu od 2016. do 2019.

 

IMG_1843
Lanser slovačkog S-300PMU / Foto: Živojin Banković

Komanda Protivavionske Raketne Baterije nalazi se u gradu Nitra. Sastoji se od 1. PVO raketne grupe sa jednim bataljonom opremljenog sistemom S-300PMU i od 2. PVO raketne grupe sa pet bataljona sistema 2K12 “Kub“. Obe raketne grupe u svom sastavu imaju i lake prenosive raketne sisteme PVO 9K38 “Igla’‘. U okviru bataljona sa sistemom Kub nalaze se i vozila TATRAPAN sa sistemom za komandu i kontrolu (C2 – command and control).

Komentari

C

Зашто Грипен кошта 70 милиона $, а МиГ-29 30 милиона $?

Odgovori
Z

Zato sto je Gripen avion zasicen vrhunskom avionikom (sa konstatnim upgrade-om) a ne skarabudzen, i koncept eksploatisan do zla Boga…Plus ima mnogo veci procenat high tech materijala od kojih se proizvodi. Stalno se unapredjuje.Sto vidis to i dobijes..Kod Rusa,uvek macka u dzaku. A cak i to skupo. Btw MiG-29 je avion koji nikada nije opravda svoju svrhu,da ne kazem postojanje na sceni.Br. vazdusnih pobeda mu je 0 koliko znam..Secam se da sam video pogodak nekog gruzijskog drona cini mi se.Tolko. Obarao ga je Su-27 npr. Druge da i ne pominjem.

F

ЈАС-39 Грипен је по свему инфериоран на најновији модел МиГ-35, и по авионици, и по количини наоружања које може носити и по брзини.

I

Admirale,

A ti si strucan i kvalifikovan da to procenis sa aspekta dugogodisnjeg iskustva procene kvaliteta i karakteristika aviona???

Daj povuci rucnu jarane, zapitaj se gde ti je mesto…….

F

И стручан и квалификован.
Ако се иједан авион стално унапређује, онда је то МиГ-35 и његова палубна верзија МиГ-29К/КУБ, који је тренутно уз Рафал најбољи палубни авион у употреби на свету. Ни Хорнет, ни Супер Хорнет му нису ни близу. Такође, МиГ-35 је по свим параметрима супериоран у односу на Грипен. Агилнији је, маневрабилнији је, има бољу авионску електронику и сензоре, може понети већи терет, има знатно већи борбени радијус и плафон лета.

P

Zašto je cijena jednog tolika, a drugog ovolika? Zato što šveđani nude KOMPLETNI paket, a ne samo avion i kada se cijena programa podjeli sa brojem aviona dobije se ta cifra.
Što rade Rusi? Navode cijenu GOLOG aviona, bez ičega! I kad nabavite sve što Vam treba, od infrastrukture, opreme, obuke, naoružanja, … cijena više nije tih početnih 30 milijuna po avionu. Pa onda održavanje, nabava rezervnih dijelova, sati naleta, … Ponavljam MiG-29 je dvomotorac, samo troškovi za gorivo su skoro DVOSTRUKO veći u odnosu na JF-17, FA-50, JAS-39, F-16, Mirage 2000, …
O borbenim mogućnostima pojedinih aviona može se raspravljati od nemila do nedraga, ali kada se te tvrdnje samo i jedino mogu dokazati? Nažalost samo i jedino u ratu i borbi!
Za osnovne mirnodopske potrebe svakoj zemlji je dovoljna barem jedna eskadrila od 12 aviona. Kada si nedao Bog u ratu i 100 aviona ti je nedovoljno! Ali kako u miru održavati više od jedne eskadrile borbenih aviona, pogotovo kad je država mala i ekonomski slaba?

P

Prvi MiG-29K (Projekt 9.31) poletio je 1988. godine kao redizajnirani MiG-29 evidencijske oznake Plavi 311. Tek 2004. godine naručuje ih Indijska Ratna Mornarica (12 K i 4 KUB), prvi pravi novoproizvedeni MiG-29K poletio je tek 2007. godine, proizvodnja počinje 2009. a isporuka 2010. godine. Nakon 11 isporučenih, tjekom testiranja srušio se jedan potpuno novi MiG-29KUB, te je isporuka promptno zaustavljena do otklanjanja problema. Nakon ustanovljavanja i otklanjanja greške, nakon više od godine dana nastavljena je isporuka i posljednjih 5 od prvih 16 naručenih za Indijsku Ratnu Mornaricu. Kasnije je Indija naručila još aviona MiG-29K/KUB, sve ukupno 45 od kojih je do danas isporučeno 30-tak, točnije 33. Rusija je za svoju ratnu mornaricu 2009. naručila 24 MiG-29, od kojih je do danas isporučeno 20-ak. MiG-35 (Projekt 9.15), ako ne računamo one ranije napravljene preradom starih zmajeva još nije napravljen kao potpuno novi ni kao prototip. Čitamo da to Rusi po vlastitim navodima rade tek sada.
http://tangosix.rs/2015/26/08/maks-2015-novosti-iz-rsk-mig/
Rusi testiranja predserijskih novoproizvedenih MiG-35 planiraju tek iduće 2016. godine, a njihov završetak krajem 2017. godine.
Znači do sada u 6 godina proizvodnje, od 2009. godine, MiG-29K naručeno 69 (45 +24), isporučeno 53 (33 + 20). MiG-35 naručeno ?, isporučeno 0.

o

Hoce li biti da je 30M?

Odgovori
B

Skuplji je da se ima od čega dati mito jer u poslu svi moraju biti zadovoljni (naravno poreski obveznici se ne pitaju). Nažalost pitanja tehnike često ni ne dođu do izražaja.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Steppenwolf na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

Naravno bolje i pametnije 4 nova i ista (kao prethodna) nego gomila krsa za ciju samo reaktivaciju (ne modernizaciju) treba 100 miliona...tj kao 4 nova. Ako vec hoce da se kupuje polovna oprema, bolje da su to tenkovi i slicno.

17. Oct 2021.Pogledaj

Fishbed na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Srbija nabavlja još Erbasovih H145M helikoptera, svi se dižu na HForce 3 nivo, potvrđena nabavka transportnih aviona, ulazi se u viši nivo industrijske saradnje

@ Drina Po običaju pišeš nešto što nije istina. Ne mogu se izjednačavati kojekakvi youtuberi i dokoličari koji komentiraju na facebooku s medjima koji izravno utječu na kreiranje javnog mnijenja. Evo recimo ovako nešto na ovoj razini ne možeš vidjet nigdje izvan Srbije: https://www.kurir.rs/vesti/politika/3786655/region-prokljucao-zbog-mocnog-lazanskog Na žalost ovo nije incident kod njih, nego pravilo. I na…

16. Oct 2021.Pogledaj

Živojin Banković na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

VS S4 Како знате да наши хеликоптери Ми-35М неће добити бољу електронску заштиту? Или да то неће имати евентуално додатни примерци? На кипарским хеликоптерима су ти системи застарели. Кипар на својим Ми-35П нема ПОВР Вихр, већ Штурм-В и Атаке.

16. Oct 2021.Pogledaj

VS S4 na: [PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

Naravno da je bolje uzeti nove MI-35 helikoptere ,to uopste nije sporno .Kada je rec o kipariskim MI-24P ne vidim da je neko primetio da imaju bolju elektronsku zastitu helikoptera ,od nasih MI-35M,generalno gledano ukupno bolju zastitu . Takodje pored svojih limita top 30mm ima mnogo bolji ucinak na cilju od topa 23mm na MI-35M.Takodje…

16. Oct 2021.Pogledaj

Send this to a friend