BEG airport status
Pušten u rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na zagrebačkom aerodromu Saab možda nije dobio na tenderu za novi borbeni avion...

Pušten u rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na zagrebačkom aerodromu

Hrvatska kontrola letenja pustila je u operativni rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na manevarskim površinama (Advanced – Surface Movement Guidance & Control System – A-SMGCS) na aerodromu „Franjo Tuđman“, saopšteno je iz CROCONTROL-a.

Kako navode, A-SMGCS vredan je 4,4 miliona evra, od čega je za 85 % troškova odobreno sufinansiranje iz Instrumenta za povezivanje Evrope (CEF-ov fond):

– Sistem je isporučila kompanija SAAB, koja je ujedno i njegov proizvođač. A-SMGCS je posebno značajan za uslove smanjene vidljivosti koji su na području aerodroma „Franjo Tuđman“ učestali i u kojima se aerodromski kontrolor vazdušnog saobraćaja oslanja na prikaz saobraćajne situacije na ekranima sistema A-SMGCS. –

Izazov za kontrolore u Zagrebu je udaljenost lokacije novog terminala (nazire se u daljini). Na raspolaganju su im i video-kamere koje detaljno pokrivaju manevarske površine novog terminala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six 

Senzorski deo sistema sastoji se od primarnog radara (SMR) i multilateralnog sistema (MLAT), ističu iz Hrvatske kontrole letenja i dodaju:

– SMR je radar relativno male snage i kraćeg dometa, namenjen za detektovanje svih aviona, vozila i ostalih objekata na manevarskim površinama. Ima važnu sigurnosnu ulogu jer detektuje sav saobraćaj, bez obzira na opremljenost transponderima ili njihovu operativnu ispravnost.

S druge strane, sistem MLAT zavisi od opremljenosti aviona i vozila transponderima, a time i od njihove ispravnosti i pravilnog korišćenja. Za razliku od SMR-a, sistem MLAT dodatno pruža informaciju o prepoznavanju aviona, koja je sadržana u poslatom signalu transpondera. Taj se sistem sastoji od više prijemnika koji su prostorno razmešteni u krugu poletno-sletne staze i primaju signale koji se odašilju sa aviona. Na temelju tih signala i razlike u vremenu prijema, sistem obrade podataka računa tačnu poziciju aviona. –

Sprovođenje projekta trajalo je oko tri godine i uključivalo je operativnu i tehničku implementaciju sistema, licenciranje i školovanje osoblja, izgradnju infrastrukture, kao i komercijalne i pravne aktivnosti tokom izrade projekta, naglašavaju iz Hrvatske kontrole letenja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Zanima me da li je uobicajena praksa da je kontrolni toranj toliko udaljen od terminala? Ako nije, koliko to u svakodnevnom radu otezava posao kontrolora?

    Odgovori
    Bo

    Zapravo, to im olakšava život jer ne moraju da prolaze kroz aerodromsko obezbedjenje, verovatno imaju poseban parking, i sve zajedno izbegavaju aerodromsku gužvu. Što se tiče posla, toranj je odlično pozicioniran, sa vizuelnim pregledom cele staze i rulnica.

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Vlad na: [ANALIZA] Prvi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

    Petrovic Dusan, Šta misliš, otkuda onolika panika na zapadu sa zadnjim ruskim ofanzivnim dejstvima. Kada odbranbeni front padne strana koja izvodi ofanzivne akcije protiv sebe ima samo svoju logistiku. Ukrajina je ogromna država. Realno, Ruse prostor posle Dnjepra ne zanima. Ali zato, Herson, Odesu, Zaparožje i Harkov Rusi sigurno neće prepustiti zapadu. Za ove skoro…

    23. Jun 2025.Pogledaj

    Vlad na: [ANALIZA] Prvi deo: Koliko su i kako saveznici opremili i naoružali ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu Ukrajine

    Petrovic Dusan, Pitanje koliko je i operativnih F16 ostalo s obzirom da Rusi već nekoliko puta u zadnjih mesec dana bombarduju aerodrome i to baš žestoko. Postroji priča da Ukrajinci pokušavaju da sačuvaju Miraže i F16 tako što ih baziraju u okolnim zemljama pa u Ukrajinu doleću samo pred napad na ciljeve. Uglavnom, što više…

    23. Jun 2025.Pogledaj