Hrvatska kontrola letenja pustila je u operativni rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na manevarskim površinama (Advanced – Surface Movement Guidance & Control System – A-SMGCS) na aerodromu „Franjo Tuđman“, saopšteno je iz CROCONTROL-a.
Kako navode, A-SMGCS vredan je 4,4 miliona evra, od čega je za 85 % troškova odobreno sufinansiranje iz Instrumenta za povezivanje Evrope (CEF-ov fond):
– Sistem je isporučila kompanija SAAB, koja je ujedno i njegov proizvođač. A-SMGCS je posebno značajan za uslove smanjene vidljivosti koji su na području aerodroma „Franjo Tuđman“ učestali i u kojima se aerodromski kontrolor vazdušnog saobraćaja oslanja na prikaz saobraćajne situacije na ekranima sistema A-SMGCS. –

Senzorski deo sistema sastoji se od primarnog radara (SMR) i multilateralnog sistema (MLAT), ističu iz Hrvatske kontrole letenja i dodaju:
– SMR je radar relativno male snage i kraćeg dometa, namenjen za detektovanje svih aviona, vozila i ostalih objekata na manevarskim površinama. Ima važnu sigurnosnu ulogu jer detektuje sav saobraćaj, bez obzira na opremljenost transponderima ili njihovu operativnu ispravnost.
S druge strane, sistem MLAT zavisi od opremljenosti aviona i vozila transponderima, a time i od njihove ispravnosti i pravilnog korišćenja. Za razliku od SMR-a, sistem MLAT dodatno pruža informaciju o prepoznavanju aviona, koja je sadržana u poslatom signalu transpondera. Taj se sistem sastoji od više prijemnika koji su prostorno razmešteni u krugu poletno-sletne staze i primaju signale koji se odašilju sa aviona. Na temelju tih signala i razlike u vremenu prijema, sistem obrade podataka računa tačnu poziciju aviona. –
Sprovođenje projekta trajalo je oko tri godine i uključivalo je operativnu i tehničku implementaciju sistema, licenciranje i školovanje osoblja, izgradnju infrastrukture, kao i komercijalne i pravne aktivnosti tokom izrade projekta, naglašavaju iz Hrvatske kontrole letenja.
Vuk
Zanima me da li je uobicajena praksa da je kontrolni toranj toliko udaljen od terminala? Ako nije, koliko to u svakodnevnom radu otezava posao kontrolora?
Boško
Zapravo, to im olakšava život jer ne moraju da prolaze kroz aerodromsko obezbedjenje, verovatno imaju poseban parking, i sve zajedno izbegavaju aerodromsku gužvu. Što se tiče posla, toranj je odlično pozicioniran, sa vizuelnim pregledom cele staze i rulnica.