BEG airport status
Podgoričke “Vijesti“: Crna Gora nabavlja helikoptere Bell 412 bez neophodne opreme i naoružanja Crna Gora za svoje vojno vazduhoplovstvo nabavlja dva helikoptera Bell 412EPI i jedan Bell 412EP čije je cena 30 miliona evra / Foto: Bell Helicopters

Podgoričke “Vijesti“: Crna Gora nabavlja helikoptere Bell 412 bez neophodne opreme i naoružanja

Podgorički nezavisni medij ’’Vijesti’’ objavio je prošlog četvrtka, 8 februara, tekst s negativnom kritikom nabavke višenamenskih helikoptera Bell 412 koji su namenjeni vojsci Crne Gore. Na osnovu izjava našeg poznatog vojnog analitičara Aleksandra Radića, ’’Vijesti’’ zaključuju da se nabavljaju letelice koje su koncepcijski stare više od pola veka kao i da su one danas po performansama na dnu lestvice helikoptera iste kategorije.

Radić je ’’Vijestima’’ rekao da po taktičko-tehničkim karakteristikama Bell 412 daje najmanje od potencijalnih konkurenata nove tehnološke generacije, ali da je odnos cena-efikasnost nametnuo izbor takvog rešenja. Ipak on navodi da je ovaj tip helikoptera potpuno funkcionalan za zadatke koji su definisani za Vazduhoplovstvo VCG s težištem na podršci civilnom stanovništvu, kaže da drugih savremenih perspektivnih rešenja ima, ali da ceni da su se cena i model nabavke kroz kredit državne agencije Kanade, nametnuli kao odlučujući faktor u izboru.

’’Vijesti’’ dalje pišu da helikoptere koje kupuje VCG u svetu uglavnom koriste državne službe poput policije, vatrogasaca, hitne pomoći i obalske straže za civilne misije, dok je, kako navode, upotreba tih helikoptera u oružanim snagama u borbenim misijama veoma ograničena i najčešće podrazumeva nabavku posebnih vojnih verzija ove letelice koje su opremljene potrebnim senzorima, nišanskim spravama i demontažnim naoružanjem.

Na pitanja crnogorskog lista da li će naručeni helikopteri biti fabrički opremljeni opremom koja je neophodna za izvršavanje zadataka traganja i spasavavanja, medicinskog prevoza i gašenja požara, iz Ministarstva odbrane im nisu dali konkretan odgovor pa su ’’Vijesti’’, na osnovu onoga što je zvanično rečeno, donele zaključak da će vazduhoplovi iz fabrike stići bez dodatnih neophodnih sistema, između ostalog i bez naoružanja i nišanskih uređaja.

Takođe iz MO nisu naveli da li helikopteri stižu s ugrađenim dizalicama i nosilima za povređene, spasilačkim korpama, reflektorima, termovizijskim kamerama, protivpožarnim podvesnim vedrima. Ipak iz resora ministra odbrane Predraga Boškovića rekli su da je naoružanje za Bel 412 dizajnirano tako da se lako i brzo može postavljati i skidati s helikoptera u zavisnosti kakve će zadatke helikopteri izvršavati, tako da se po potrebi lako i brzo mogu transformisati u borbene letelice.

Iz MO je napomenuto i da će u helikoptere biti ugrađena moderna oprema koja omogućuje letenje noću i u složenim meteo uslovima a rečeno je i da će zbog izvršavanja zadataka III misije vojske (što će biti prioritet) oni biti opremljeni nasavremenijom opremom za akcije traganja i spasanja, hitnu medicinsku evakuaciju i operacije gašenja požara. Ipak ’’Vijesti’’ dodaju da navedena oprema, po cenovniku proizvođača, kompanije Bell Helicopters, spada u dodatnu opremu koja se posebno plaća.

Osvrnuvši se na izjave Ministarstva odbrane pa i samog ministra Boškovića o tome kako će ovim helikopterima Crna Gora sama vršiti kontrolu i zaštitu vazdušnog prostora do visine od 3000 metara, ’’Vijesti’’ konstatuju da nabavljeni Belovi 412 nemaju radar niti naoružanje a da vojska Crne Gore nema tehničke mogućnosti da radarima sa zemlje navode ove letelice na ciljeve koje je potrebno presretnuti i identifikovati u vazduhu.

Podseća se i da Bel 412 s maksimalnom brzinom od samo 259 km/h u vazduhu može stići i presresti samo neki balon, zmaj, ultralaku i bespilotnu letelicu a na pitanje efikasnosti ovog modela za takve zadatke iz MO nije dobijen odgovor. Crnogorski medij tvrdi da je glavni razlog nabavke ovih vazduhoplova potreba i dužnost Crne Gore da obezbedi efikasno traganje i spasavanje kao i medicinska podrška za pilote borbenih aviona RV Italije i Grčke koji su zaduženi za bezbednost vazdušnog prostora.

U daljoj analizi čitavog posla postavljeno je i pitanje zašto je jedan od tri naručena helikoptera nešto slabija i lošije opremljena verzija Bell 412EP (ostala dva su savremeniji varijanti EPI koja je od EP skuplja za samo 600 hiljada dolara) na šta su iz MO odgovorili da starija platforma EP ima zavidne rezultate u izvršavanju svojih misija navodeći primer Slovenije.

Uz to u Ministarstvu su dodali i da je prilikom donošenja odluke, pored TT karakteristika helikoptera, na izbor uticao i rok isporuke, cena, načina nabavke i brzina realizacije ugovora. Međutim ’’Vijesti’’ su dodatno otkrili da iz MO nisu pojašnjavali da li je u ukupnu cenu od 30 miliona dolara uključena i obuka letačkog i tehničkog osoblja, kao i neophodna količina rezervnih delova.

Komentari

M

E sad pitanje?? Dali uzeti 3 bell-a i obnoviti prastaru hel. flotu ili za 30mil. ( dobro 26 ) uzeti jedan Venom??? Bolje malim koracima naprijed i imati koliko toliko nesto da leti nedaj boze neke katastrofe, spasavanja na moru, gss i sl. u slucaju rata se ne pita koliko kosta pa lako poslije nadograditi! Vec kad su u NATO, lakse sa bella na uh60, venom negoa sa mila! Ionako oni ce morati ko i mi…. Kud Amer pogledom mi skokom!

Odgovori
D

Nema ni Venom ni UH-60 za Crnu Goru.

Ovi Bell 412 su ocigeldno za civilne poslove – spasavanje, gasenje pozara i vjerovatno letijeti politicare. Mozda ce ponekad lcak letjetiti vojnike. :P

A svega 3 helikoptera znaci mali broj pilota i tehnicara. U pravom ratu nema ni dovoljno osoblja a ni vremena da se uvede nesto novo ala Venom.

(A i odakle tih Venomi – cak Amerikanci ne uvode dovoljno za svoje snage. Zato Americke jedinice cesto lete avione i helikoptere koji su 20-50 godina stari).

R

Cestitke Crnogorcima na akviziciji. Odlican stroj za njihove potrebe, polivalentan i dokazan u uporabi, a financijski dosta povoljan. I postoji vrlo siroka lepeza specijalisticke opreme za sve namjene helica, bilo nove opreme ili vec koristene.
Buduci su kupili nove strojeve, sada su mirni mnogo godina.

Odgovori
i

Ako nista drugo sa Bellovima imaju visedecenijsko iskustvo a dizalice i ostola oprema mogu se verovatnije jeftinije kupiti na slobodnom trzistu. Nevidim ja tu nista previse sporno.

Odgovori
a

Još da imaju tih 20-tak što si naveo… A i da ih imaju, G4 nema radar a zemaljsko navođenje CG nije u mogućnosti da pruži…

Odgovori
n

s obzirom da imaju samo gazele u letnom stanjui ovo im dobro dodje mogli su da srede onih dvadesetak g4 sto su im ostali od raspada scg pa da imaju neki avion koliko toliko bolje nego da vrse zastitu vazdusnog prostora helikopterima

Odgovori
B

Pa i g4 se ne može da okrene a da ne izađe izvan granica…

M

Cijela 4 G4 :)
A o akviziciji Bella za ratno vazduhoplovstvo je smijesno i pricati. Mnogo postenije je bilo kupiti te Bellove za civilne sluzbe i tako i reci. Ovako se ratno vazduhoplovstvo pretvara u ono sto mu nije prioritetni zadatak.

J

Bell 412 je solidan helikopter,to sto je koncepcijski star,ne znaci nista. Da li je f16 koncepcijski nov? Pa dalje i mi17,mig35 itd. Hel.je skroz ok za svoju namenu,e sada sto balkanac hoce da plati 30 mil.za tri komada i da uz to dobije mogucnost podrske kopnenim trupama,jos i air policing(helikopterom) to je vec nesto drugo. Ko Hrvati,dali 20 mil.za dokup i remont migova21 pa se cude kad otkazuju? Evo sad imaju priliku da rese LA sa gripenom ili f16 samo to kosta suma sumarum milijardu. Problem kod nas na Balkanu je sto i ako se i kupi nesto dobro,odma se obesmisli jer mu se da uloga koja ne treba. Kao kod nas kada smo kupili h145,koliko je samo reakcija bilo tipa „nema on sanse sa jurisnicima,i na prvoj liniji fronta“? Pa i ne treba da ima nije jurisnik i nije za prvu liniju fronta,mnogo je dobar,ali ima svoju namenu. Ali kad Ukrajinci prave od 29-tke jurisnika,vise me nista ne cudi. Taman kad pomislis da smo mi pobedili sa pokusajem preobrazaja orla u lakog lovca,jave se Ukrajinci sa pravljenjem jurisnika od miga29,i Crnogorci koji hoce kontrolu VP sa helikopterom? Sta je sledece?

Odgovori
B

Dron presretaci kucne radinosti.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Aerodromi Crne Gore vrtoglavo rastu

Putujući: Hvala puno za pohvale. I ja smatram da je diskusija nepotrebno išla u politiku. Broj putnika svakako će rasti. Neka se obistini samo dio planova koje imaju Aerodromi Crne Gora brojka linija, prijevoznika i putnika će značajno porasti. Naravno da je limitirajuć faktor ovo što pišete, ali kad sam zadnjih par puta bio u…

21. Sep 2018.Pogledaj

radovanovic na: Vanaerodromsko sletanje Antonova 2 „STS avijacije“ kod Jagodine

Stajni trap je polomljen sudeci po polozaju aviona a i donja krila su ostecena a posto je u pitanju platno bice tu posla, nekada je Pancevacka Utva radila remont i oplatnjavanje krila na An-2 tako da imaju znanja e sad koliko to kosta neznam ali ako se isplati popravka onda napred dobri su to leteci…

21. Sep 2018.Pogledaj

BB na: [EKSKLUZIVNO] Prve fotografije prinudnog vanaerodromskog sletanja aviona An-2 blizu Jagodine

Nije fino vidjeti udes u avio svijetu ali je fino znati kada posada izađe bez većih problema. svaka čast za prisebnost...

21. Sep 2018.Pogledaj

Send this to a friend