Kompanija Lokid Martin objavila je 11. juna da je u saradnji sa F-35 Joint Program Office, isporučila 300-ti serijski borbeni avion F-35 i to primerak u varijanti F-35A koji je iz pogona u Fort Vortu, Teksas, predat RV SAD (USAF) u vazduhoplovnoj bazi Hill, Juta.
Ovom isporukom je, kako je saopšteno pokazan nastavak napretka i zamah čitavog ovog programa jer ne samo da je do sada proizvedeno 300 F-35 već je u isto vreme povećana godišnja proizvodnja a troškovi iste su smanjeni. Dalji planovi predviđaju povećanje broja godišnje proizvedenih aviona i smanjenje troškova kako bi cena F-35 dalje padala i bila vrlo konkurentna.

Izvršni oficir programa za F-35 Joint Program Office viceadmiral Mat Vinter izjavio je da F-35 kao oružani sistem ključni faktor za strategiju nacionalne odbrane SAD kao i da američkim vojnicima pruža borbeno dokazane, napredne sposobnosti koje su im potrebne kako bi zadovoljili potrebe misije.
Viceadmiral Vinter dodao je da je 300-ti isporučeni F-35 značajna prekretnica koja u programu F-35 ističe efikasnu saradnju između Joint Program Office, američkih službi, partnera i industrije.
– U daljem napredovanju, naš tim kroz razvoj, proizvodnju i održive napore, ostaje posvećen smanjenju troškova, povećanju kvaliteta i bržoj isporuci – završio je Vinter.
Povodom ove isporuke izjavu je dao i Greg Ulmer, potpredsednik Lokid Martina i generalni direktor programa F-35.
– Ovo dostignuće je svedočanstvo napornog rada i posvećenosti našeg zajedničkog vladinog i industrijskog tima, dok sarađujemo kako bismo isporučili transformacijske sposobnosti F-35 muškarcima i ženama u uniformi.
Ulmer je dodao da su oni trenutno usredsređeni na smanjenje troškova, povećanju efikasnosti i obezbeđivanju najvišeg nivoa kvaliteta, dok se približavaju punoj serijskoj proizvodnji i poboljšanju usluga održavanja operativne flote.

Od do sada 300 proizvedenih F-35 koji su isporučenim SAD i internacionalnim kupcima, 197 su u varijanti sa konvencionalnim poletanjem i sletanjem (CTOL) F-35A, tu je 75 aviona u varijanti F-35B sa kratkim poletanjem/vertikalnim sletanjem (STOVL), i 28 palubnih F-35C. Obuku je prošlo više od 620 pilota i 5600 pripadnika vazduhoplovnotehničke službe a flota F-35 je imala više od 140000 sati naleta.
Kako se proizvodnja povećava i kako se sprovode dodatne efikasnije mere, Lokid Martin je na putu da do 2020. godine smanji cenu jednog F-35A na 80 miliona dolara što je manje ili jednako ceni borbenog aviona 4. generacije. Uz usvajanje naučenih lekcija, efikasnost procesa, automatizaciju proizvodnje, nadogradnju pogona i alata, poboljšanje lanaca snabdevanja, u programu F-35 su već značajno smanjili troškove i unapredili efikasnost.
Tako se navodi da je od prvog potpisanog ugovora cena jednog F-35A opala za 62 procenta, da je u proteklih pet godina proizvodni rad redukovan za oko 75 procenata i da je od 2015. godine vremenski period proizvodnje smanjen za oko 20 posto. Tako je u 2017. godini bio potreban 41541 čas za izradu jednog F-35A, 57152 časa za F-35B i 60121 za F-35C.
U 2017. godini zadovoljen je postavljeni cilj o isporuci 66 aviona F-35 što predstavlja povećanje od 40 procenata u odnosu na 2016. godinu kada je isporučeno 46. U 2018. godini planira se isporuka 91 aviona i u toku su pripreme da se postepeno u narednom vremenskom periodu povećava proizvodnja kako bi se 2023. godine dostigla godišnja proizvodnja od 160 aviona.

I pored toga što proizvođač tvrdi da postoji značajan napredak kada je u pitanju razvoj aviona F-35, mnogi svetski stručnjaci podsećaju da su ovih prvih 300 primeraka avioni koji su deo početne maloserijske proizvodnje (LRIP – Low-Rate Initial Production) i da kao takvi još uvek nemaju zahtevane ugovorene performanse.
Pri tom se navodi da 189 aviona koji su predati američkim vazduhoplovnim snagama (108 USAF F-35A, 53 USMC F-35B i 28 USN F-35C) imaju softver Block 2B i Block 3I koji im omogućuje da izvršavaju samo osnovne zadatke i da upotrebljavaju osnovno naoružanje, poput raketa vazduh-vazduh AIM-9 i AIM-120 kao i neke tipove laserski vođenih bombi.
U RV SAD još uvek nisu sigurni da li će dobiti dovoljno novca za doradu svojih 108 F-35A a pomenutih 189 aviona sa softverom Block 2B i Block 3I se može upotrebiti samo za obuku. Pune borbene sposobnosti trebalo bi biti dostignute softverom Block 4 koji je sada poznat kao C2D2 (Continuos Capability Development and Delivery), koji bi najranije mogao biti završen do fiskalne 2024. godine, čije finansiranje međutim još nije osigurano a koji bi kao odvojeni program koštao još oko 16 milijardi dolara.
F-35 je do sada poznat kao veoma problematičan program, do januara ove godine je tokom razvoja prijavljeno čak 966 nedostataka, 111 kategorije 1 i 855 kategorije 2. Za sada se smatra da do početka velikoserijske proizvodnje neće biti ispravljeno 25 nedostataka kategorije 1 i 165 nedostataka kategorije 2. Od 25 nedostataka kategorije 1 njih 6 se odnosi na sam avion, 12 na avioniku, 4 na naoružanje, dva na softver i jedna na pogonsku grupu.
realista
Fantastičan avion….. Kad bude imao sav softver i rezervnih delova. Negde tamo oko 2030. Nije mi jasno ko je pristao da mu ovako prodaju avion. Em nema rezervnih delova, em softver ima problema. (od alise pa nadalje). 40% raspoloživosti za avion od 130 milki je da neko ode na robiju.
Perica
Ma ko je morao i kupuje npr. Norveska..svi ostali tehnoloski partneri projekta koji su se nadali da ce biti bitni kooperanti u proizvodnji. Za sada tu se samo Izrael dobro okoristio a ostalima mrvice sa stola.
Na kraju krajeva ne mogu da se otmem utisku da su planeri imali na umu da ce protivnici ‘zapadnih saveznika’ biti tehnoloski inferiorni ili malobrojni pa neke top performanse aviona su u drugom planu..a za slavu tu je propagandna masinerija..
Banja Luka
Bravo, veliki posao. Jesu imali beskonačne fondove, sve ok, ali 300-ti avion jeste rezultat, sve kada bi danas ugasili program- program bi bio ostvaren. Što se tiče softvera- isti se unaprijedi, kao i avion, kroz eksplataciju, polako, biće.
Što se tiče cjene- 80 miliona teško, veoma teško. Troškovi eksplatacije? Daleko je to od cjene nabavke i eksplatacije velike većine aviona četvrte generacije.
Perica
Pa avion je jos uvijek nedovrsen…pa valjda je osnovna stvar da mu rade svi oruzni sistemi…kako se nabodinu tekstu posle skoro 20 godina razvoja njemu ne radi top…Mornarica jos planira da se oslanja na super hornet..a f35c ako bude…
Puno softvera, dosta procesora, ‘puno lampica’ pa to dobro radi samo u ‘video igrici’…sto je sistem slozeniji manje je pouzdan..
Ma do sada program f35 se pokazao kao pokrice za izvlacenje velikih svota od pentagona..prosto ‘zlatna koka’…:) i jos do 202x jos koji bilion za novi softver ..super ide posao.
Airboss
Sto ne nazvati stvari pravim imenom. Jos uvek je poluproizvod.
Sandam
Za inženjera, sve dok proizvodnja traje posao na razvoju nije završen. Uvijek ima nešto što bi se trebalo dotjerati, ispaviti, prepraviti… To što su Ameri skloni da objave „listu šta bi trebalo popraviti“ ne znači odmah da je jedan projekat katastrofa. U tome je snaga njihovog inženjerstva. Timski rad ne trpi prekomjernu tajnovitost jer svako tehničko rješenje moraš stručno i eksploataciono potvditi. Bilo bi dobro pogledati Letačke priče Suada Hamzića i njegove utiske iz Amerike sa upoznavanja letačkih i tehničkih osobina Northropovog F-5.
Bane
Da, projekat jeste katastrofa. Ako cuveni jastreb, senator Mc Cain kaze da je projekat “ i skandal i tragedija s obzirom na troskove, rokove i performanse“, onda to jeste katastrofa. Ni jedan ozbiljan inzenjer ne moze da nazove uobicajenim beskonacne teskoce koje su pratile ovaj program i jos uvek prate.
poručnik DATA USS Enteprise
mali jubilej, program je u problemu, jer se menja kompletan sistem razmišljanja u vojskama, čemu ovakav avion, kada je moguće razviti HALE UCAV sisteme stelt karakteristika sa mlaznim motorom ,
umesto aviona imate udarnu grupu UCAV sistema, po-vezanih veštačkom inteligencijom, koji lete na visi-nama iznad visina dejstva PVO………..
vreme je za borbene dronove, a ne da vam avion od 100M obori Praga,
126LAE-Delta
Još je svet daleko od UCAV sistema, jer se oni lako preotimaju…
Mig-29
poručnik DATA USS Enteprise
Naprotiv ovaj avion sluzi za upravljanje, dodatnu kontrolu sistema koje spominjete, sistema koji ce tek uci u upotrebu, …….
Vestacka inteligencija (UI) se i dalje u vecini slucajeva oslanja na predefinisane vrednosti.
126LAE-Delta
A sto se tice lakog preotimanja, UAV letelicama je moguce ubaciti predefinisane kordinate za ulazak/izlazak iz opasne zone neprijatelja.Nemojte biti ubedjeni kako za “trenutni“ pritisak tastera mora biti apsolutna kontrola nad letelicom.Cilj moze birati sama po predefinisanom kriterijumu ili vrsiti samostalnu korekciju sa vrlo malom mogucnoscu greske.Reklo bi se celokupan sistem ima vise mogucnosti provere pre pogotka u zadati cilj.
Samo bih podsetio od 30tih godina 19 veka se razvijaju sistemi koji imaju slicne karakteristike UAV danas
http://airspot.ru/catalogue/item/argus-as-292
veki
Avion je veliki tehnološki iskorak, naravno da će nedostatke otklanjati u hodu, nadogradnja tzv. Blok B jepredviđena za 2024 godinu kad bi i većina za njega dizajniranog oružja trebala postati operativna. Proizvodnja je podjeljena na dosta NATO saveznika tako da svatko dobije dio kolača. Fascinira brzina popune, proizvedeno je 300 kom. a moglo bi se reći da se proizvodnja još uhodava. Za kritičare projekta, mogu da kažem da su testiranja i odgađanja normalne stvari za ovako napredan avion, recimo Rusija tek završava avion 5 generacije, SU-57 je konačno dobio nove motore i prvih 12 treba da uđe u predserijsku proizvodnju, normalno da će se i kod njih javiti potreba za dorađivanjem nedostataka u hodu.
AL-41F1
Samo sto Rusija nije potrosila trilion dolara na svoj projekat, a napravila je avion koji je, grubo govoreci duplo veci, sa delicem utrosenog novca projekta F-35. Po svemu sudeci i govoreci realno, totalni promasaj od aviona. Uz ociglednu prednost „fuzije senzora“ doneo je ogromne nedostatke, pre svega kinematicke performanse, odrzavanje i cenu, a trebao je biti „jeftina dopuna F-22 i zamena za F-16 i F/A-18“, na kraju nije nista od ponudjenog niti ce ikad biti jer ce zahtevati samo jos vise i vise novca, kojeg uskoro SAD nece imati. Pitanje je da li ce i Rusija imati za T-50 u nekom ozbiljnom broju
Burki
@AL-41F1 Su57 još par godina neće postati aktivan, tako da, trenutno nitko nema bolji avion of F35
veki
@AL-41F1 pa možda bi i Rusija potrošila trilion dolara da ih je imala. Stvarno želim biti nepristran ali morate uzeti u obzir da u Lokidu inženjeri ne rade za 500 eu, ako se uzme koliko košta njihov radni sat i razvoj svih egzotičnih materijala to je to, probajte malo istražiti koliko miliona eu košta razvoj novog modela automobila koji se od starog razlikuje samo po dizajnu.
Markus 1463
F 35 ima toliko zavidne manevarske sposobnosti da protiv njega u dog fight-u uvek izađe kao pobednik F -16ica blok 30. To sami Američki piloti tvrde, tako da nisam siguran koliko zaista može elektronika da premosti toliki jaz između „nevidljivosti“ i „ograničenih manevarskih sposobnosti“. Naravno mnogi će reći da se F 35 nikada neće slati u misije u kojima bi bio izložen borbi sa neprijateljskim lovačkim avionima, već je to posao pre svega F -22 i F-15ica, mada vazdušne borbe nisu baš uvek predvidive…
ID
Bilo bi zanimljivo kada bi svi objavili koliko su imali ili i dalje imaju problema oko razvoja borbenih aviona.
Činjenica je da je u serijskoj proizvodnji, ali je smešno da ga proizvode a da nije potpuno operativan. Istina, ako je samo softver u pitanju neće biti teško da se unapredi.
Istina za Su57 najavljuju uvođenje u naoružanje, a nije mu razvijen motor.
Valjda je propaganda bitnija od svega.
nislija
ovo sa rusima zvuci na staru foru… napada nas albanija sa svoja dva aviona. eeeej rusi su suplji, ali mi smo jos ludji kada im verujemo
AL-41F1
S obzirom koliko je program kostao do sada, vidi se da je „stvarna cena“ letelice mnogo veca od trenutne, a i planirane i da sustinski poreski obveznici pokrivaju ogroman minus koji je projekat napravio. Jedna stvar mi nije jasna, ako ovo vec nece biti „jeftin“ avion, sto je u prvih par godina bilo evidentno, zasto jednostavno nisu napravili Tomket 2.0? Veci, brzi, tezi, opasniji avion. Ovako su dobili platformu ogranicenih mogucnosti sa astranomskom cenom. Sudeci po razvoju, izgleda da je integracija senzororskih mreza i softver glavna prepreka. Ko ne veruje da je ovo platforma sa ozbiljnim ogranicenjima, nek izracuna koliko kineticke energije na raketu prenese F-22 ili EF u odnosu na F-35, pa ce dobiti odgovor. Elektronika ne moze kompenzovati za kineticke nedostatke. Da ne pominjem bednu nosivost, ne racunajuci maksimalnu jer tada avion nije u stelt konfiguraciji pa je za PVO svejedno jel npr. super hornet ili F-35, cak bolje ako je F-35 jer ce biti sporiji.
nislija
svidja mi se kako razmisljas, preporucicu te mojoj tetki udovici. elem, bogati ne kupuju jeftinu robu, niti je prave. stampaju papirnatu iluziju i rade sta hoce. svi ostali neka se samo koprcaju. i sam sam verovao u pak fa, ali kada se realno sagledaju stvari piai propalo. kinta je u rukama amera, krene li rus ponovo u neku trku nauruzanja ima da ostane i bez gaca.