BEG airport status
LYBE 1319:30 Z 050°04KT 8000 NSC 01/M02 Q1020 NOSIG=
Glavni istražitelj: Do udesa ultralakog aviona na Zemun Polju prošlog meseca došlo zbog greške pilota Pilot Petrović je bio iskusan ali je zbog neadekvatne procene i pripreme za izvođenje specifičnog manevra sa sobom u smrt odveo i svoju putnicu

Glavni istražitelj: Do udesa ultralakog aviona na Zemun Polju prošlog meseca došlo zbog greške pilota

Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju i njegov Glavni istražitelj Nebojša Petrović objavili su preliminarnu informaciju (Obaveštenje o početku istrage udesa) o udesu ultralakog aviona CH-601 XL „Zenair“ na aerodromu Zemun Polje prilikom kojeg su 16. maja poginuli njegov vlasnik Goran Petrović i njegova saputnica Olivera Marić. Prvi zaključak istražitelja je da je po sredi greška u pilotiranju i proceni ali i pripremi za izvođenje specifičnog manevra.

Petrovićev let taj dan, kako se navodi u obaveštenju, planiran je kao let u formaciji sa još jednim ultralakim avionom u cilju probe manevara za predstojeći nastup na planiranoj tradicionalnoj manifestaciji dana aerodroma. Njemu se u nekom trenutku kao putnik pridružila Olivera Marić.

Nakon obavljenog leta u formaciji Petrović produžava školski krug ne bi li napravio mesta prvom avionu da sleti ali umesto da sam sleti nakon toga on najavljuje „niski razlaz“ iznad piste na visini manjoj od 10 metara. Ovaj manevar, koliko god da zvuči opasno, ne predstavlja ništa vanredno ili komplikovano. Međutim, Petrović zatim prevodi letelicu u vertikalno penjanje pod velikim uglom u odnosu na horizont (istražitelj koristi formulaciju „ka nebu) pri brzini, kako se navodi u obaveštenju, većoj od 200 kilometara na čas. Glavni istražitelj konstatuje (bazirano na izjavama očevidaca od kojih je većina bila kvalifikovana da pruži ovakvo zapaženje) da je letelica zatim potrošila svoju vertikalnu brzinu („zaustavlja se u vertikalnom položaju“) i svaljuje se na desno krilo nosem ka tlu. Opet, manevar koji nije ni ekstreman, ni komplikovan niti vanredan. Pod uslovom da se radi na dovoljno velikoj visini.

Petrović, međutim, manevar nije izveo na dovoljno velikoj visini.

– Dok je padao ka tlu, pilot je najverovatnije pokušao da ispravi avion jer se avion pre pada izravnao u odnosu na tlo. Međutim, usled nedostatka visine za kompletiranje manevra avion udara o tlo, u položaju koji je bio skoro ravan u odnosu na tlo, prvo sa desnim krilom, a deo sekunde kasnije i levim krilom. Nakon prethodno opisanog svaljivanja letelice na desno krilo i tokom pokušaja pilota da izvuče avion iz položaja u kojem se našao, motor je radio i tom prilikom je zaneo avion oko 100 metara desno od ose piste i praga 31. Prilikom udara o tlo, koje je bilo rastresito i zasađeno poljoprivrednom kulturom, avion se zaustavio u mestu. Kako je došlo do uticaja većih sila na avion i tela pilota i putnice, došlo je do kidanja dela sigurnosnih veza putnice na desnom sedištu. Pilot i putnica su pretrpeli povrede od kojih su preminuli na licu mesta. – navodi se u obaveštenju.

Glavni istražitelj zaključuje obaveštenje da je verovatni uzrok udesa namera pilota da izvede manevar na visini koja nije bila dovoljna za njegovo bezbedno izvođenje.

Prema zakonu i praksi kada su vazduhoplovne nesreće u pitanju Glavni istražitelj sada mora da izradi i kompletan izveštaj u kojem će doneti i konačni zaključak o udesu na osnovu raspoloživih materijalnih i drugih dokaza (izjava očevidaca). Praksa publikovanja Obaveštenja o početku istrage udesa ima za cilj da upozori vazduhoplovnu javnost što je pre moguće, obično par dana nakon udesa, na eventualne opasnosti koje mogu da utiču na tip letelice ili druge segmente operacija a primećene su kao uzrok predmetnog udesa. Glavni istražitelj je obaveštenje o ovom udesu objavio 28 dana kasnije.

Uprkos činjenici da zaključci u Obaveštenju o početku istrage ne mogu predstavljati konačne zaključke o uzroku udesa (oni su zvanični tek kada se nađu u završnom izveštaju) jasno je da je u ovom slučaju u pitanju greška pilota. Glavni istražitelj je većinu svojih zaključaka u obaveštenju bazirao na izjavama dela očevidaca koji su iskustveno i profesionalno kvalifikovani da procene i rekonstruišu položaje letelice i iz toga prenesu svoje zaključke. Budući da je ustanovljeno da je motor radio do samog udara o tlo tehnički kvar se u ovoj fazi može isključiti kao razumna pretpostavka.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Pilot mora prije svega,poznavati sebe i letjelicu na kojem leti,da bi znao koje su mu mogućnosti.Time se smanjuju greške i mogućnosti udesa.Nažalost u ovom slučaju,to nije tako.

Odgovori
o

Pi*darija, ako se planira, nije pi*darija. Pi*darija postaje pi*darija, ako se na nju odluci tek u vazduhu. Na zalost, izgleda da je Nebojsa tu skolu platio na najtezi nacin-svojom i smrcu putnika.

Odgovori
N

Pod mac bato! Nazalost, nesrece se dogadjaju i uglavnom su uzrok ljudske greske i nemara, uzmite za primer svakodnevni putni saobracaj, meni kao motociklisti su bar troje danas radili o glavi ili bar o kicmi, jedan je bio niskobudzetski istetoviran lik u polovno-uvezenom bmw-u, a druga je bila mama sa neispravnom krscinom punom dece, ne prate ljudi saobracaj i voze napamet, ali to nije uporedivo ili bar ne bi trebalo da bude… Ovakva greska se dogadja i top-vrhunskim profesionalcima, kao npr. kod udesa f16 Thunderbirdsa kada je pilot jednostavno zaboravio da podesi altimetar na uslove lokalnog aerodroma gde su gostovali, pa mu zafalilo 1000 fita za split s… srecom on je imao mogucnost da spasi svoj zivot.

Odgovori
O

Veliki problem je sto se u Srbiji uvek, ali uvek, svaljuje krivica na pojedinca. Pilot je radio najbolje sto je umeo! Problem su vlasti, zakon, u ovom slucaju vazduhoplovne vlasti. Zasto? Pa zato sto se ne bave vazduhoplovstvom u pravom smislu reci. Vazduhoplovne vlasti treba da budu sazdane od profesionalaca koji unapredjuju sredinu, iskustveno i znanjem, dok kod nas je to mesto za udomljavanje politickih pristalica. Samim tim, nemamo dobro orijentisano telo koje ce preduprediti slicne dogadjaje. To mozemo primetiti i izvestaja Glavnog istrazitelja koji je ispostovao datume i cuo reci „iskusnih ocevidaca“ a gde je tu nauka i istrazivanje, gde je sve ono sto svaki pilot treba da cuje da ne bi doziveo isto. Mnogo, mnogo stvari ne stima a pilot je radio ono najbolje sto je umeo!

Odgovori
B

Problem je što ljudi olako ulijeću u rizike, ako je jednom prošlo, misle da će stalno tako biti… Ne samo vezano za avion, svaki dan se gine i na motoru, autu, biciklu, traktoru… I sve zbog zanemarivanje rizika. Najbolje je da na početku karijere imaš neki manji „udes“, da te nauči, napravi „imunizaciju“, jer ako misliš da sve možeš, gotov si…
Ovdje ne bih na istražioce, želim im što manje posla. Bezbjednost ne zavisi samo od zakona i propisa…
Pitam ja mog klinca (5 i po godina): koji ne najvažniji dio u avionu. Pilot!!!

П

Најтеже је прихватити да је до удеса/погибије дошло зато што је покојник погрешио. Лакше је убедити себе (и друге) да је отказала техника и да је то што се догодило било неминовно. На моју жалост познавао сам превише падобранаца и других ваздухопловаца који су погинули, на још већу жалост сви су погинули због својих грешака. Код нас се мало времена проводи у ваздуху (о којој год грани ваздухопловства да говоримо) а људи су жељни да свашта испробају, склони смо да се не придржавамо процедура и прописа, волимо да се доказујемо. Не кажем да ни сам то нисам радио, али сам на време схватио да не сме тако а дотле ме срећа сачувала, на жалост многе друге није. Не мислим да је пилот био бахат, вероатно је покушао је да уради нешто што му се тада учинило добро и занимљиво. На крају крајева ваздухопловство носи са собом одређене ризике и тога смо ваљда свесни. Наше је да субјективне сведемо на минимум, кад већ морамо да се носимо са објективним.
Велики поздрав свима!

A

Tacno. Ali kasno je sada i nesvrsishodno kritikovati pokojnog.. Ja bih rekao da je ova tragedija tema za razmisljanje u DCV-u.
Samo da se provere ne tvrdim da nesto rade pogresno. Taman da rade najbolje na svetu uvek ce se naci neko ko moze sto nikom drugom (pametnom) ne pada na pamet

Odgovori
a

pilot kao svaki covek sa svojim novcem moze da radi sta hoce, pa i da skoci s mosta… uzasava me plitkoumna odluka saputnice da sedne u avion. majka dvoje dece. bilo bi lepo kada bi se propisima zabranio citav niz postupaka roditeljima. sve u cilju zastite

Odgovori
P

Pilot ne može svojim novcem da kupi luksuz da ugrozava svoj ili tudji život bezbednost ili imovinu. Bar ne pravi pilot.

A

Naravno, treba im zabraniti i da izlaze na ulicu barem dok se deca ne zaposle jer bi neko ko je svojim novcem kupio kola mogao da ih pregazi. Tako bi se stradanje majki ogranicilo na zemljotrese poplave i pozare a oni su relativno retki.

V

Još jedan primer nediscipline u letenju sa tragičnim posledicama.

Odgovori
P

Upravo tako.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: [ANALIZA] Desantno-jurišni helikopter Mi-35M, značajno unapređenje borbenih mogućnosti RV i PVO Vojske Srbije

МилеНС Можда сте у праву али ја бих изнад ратишта пре послао Ми-35М него Х145М или Ми-17.

13. Dec 2018.Pogledaj

omniameamecumporto na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Zoran Vu , Ništa nitko neće očerupati ili Barak 2020 ili ništa,tako je predviđeno ugovorom. To je stav hrvatske vlade i MORH i oni su tu vrlo jasni, čitaj. Znači sva elektronička oprema i sve nadogradnje moraju biti gore to je bio uvjet, plus SLEP da se taj zrakoplov kupi i naravno inicijalni set izraelskog…

13. Dec 2018.Pogledaj

mmmmax na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Prošlo je, drugi dogovor je da se drugim ugovorom uzme amerićko naoružanje. Bit će to močni avioni. Ugovor se potpisuje do kraja godine

13. Dec 2018.Pogledaj

Yrraf na: Održano takmičenje „Imam rešenje za pametniji grad“; Među rešenjima i dron za intervencije u vanrednim situacijama

Nije sporno da ljudi kritički misle i da je konstruktivna kritika dobrodošla ali je zaista tužno da neko na ovaj način nipodaštava nečiji rad i ideje. Ljudi su nastupili na takmičenju gde je u konkurenciji od preko 100 učesnika moguće dobiti "čitavih" 5000€ i pojedinci ovde očekuju da za tako "izazovnu" nagradu i uz toliku…

13. Dec 2018.Pogledaj

Boško na: Pušten u rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na zagrebačkom aerodromu

Zapravo, to im olakšava život jer ne moraju da prolaze kroz aerodromsko obezbedjenje, verovatno imaju poseban parking, i sve zajedno izbegavaju aerodromsku gužvu. Što se tiče posla, toranj je odlično pozicioniran, sa vizuelnim pregledom cele staze i rulnica.

13. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend