BEG airport status
Incident transportnog aviona C-27J “Spartan“ RV Bugarske koji je državu ostavio bez vojno-transportne avijacije C-27J ''Spartan'' RV Bugarske evidencijskog broja 073 koji je u petak 19. januara imao nezgodu

Incident transportnog aviona C-27J “Spartan“ RV Bugarske koji je državu ostavio bez vojno-transportne avijacije

Kako su u subotu 20. januara preneli bugarski mediji, prethodnog dana se oko 13 :30 časova po lokalnom vremenu u vazduhoplovnoj bazi Graf Ignjatijevo, prilikom obuke na transportnom avionu C-27J “Spartan“ RV Bugarske (BVVS) dogodio incident prilikom kojeg je vazduhoplov oštećen. Javljeno je i da niko od članova posade nije bio povređen, i da se utvrđuje uzrok udesa. Tako su BVVS faktički ostale bez vojno-transportne avijacije.

Bugarski vojni časopis Aeropres preneo je nezvaničnu informaciju da se udes dogovdio prilikom rulanja aviona na zemlji kojom prilikom se avion nagnuo na jednu stranu i udario u zemlju krajem desnog polukrila i elisom desnog motora. U pitanju je avion sa evidencijkim brojem 073 koji je pretpeo teška oštećenja.

Prošle nedelje pisali smo o tome da se bugarska vojna avijacija nalazi u velikim problemima koji se tiču broja operativnih vazduhoplova. Tom prilikom glavna vest je bila prizemljenje juršnika Su-25, ali smo spomenuli i Spartana koji je prošlog petka imao nezgodu i koji je bio poslednji aktivni primerak tog tipa aviona u RV Bugarske. Njegovo prizemljenje se očekivalo uskoro a uzrok tome je neobnavljanje ugovora o njegovom održavanju pa je avion već nekoliko meseci leteo bez logističke podrške proizvođača.

Ovo nije prvi incident sa bugarskim Spartanima. Dva slična slučaja dogodila su se 2008. godine i to s avionom evidencijkog broja 071. Prvo je u martu te godine avion bio oštećen prilikom pripreme za poletanje s aerodroma u Sofiji a potom je u julu ponovo oštećen prilikom sletanja na aerodrom Varna. Ipak uzrok oba udesa bio je veoma snažan bočni vetar.

Međutim i sama konstrukcija aviona C-27J može doprineti ovakvim nezgodama. Avion je visokokrilac sa velikim vertikalnim stabilizatorom a ima relativno malu širinu između nogu glavnog stajnog trapa. Zbog toga, poznato je da avion pri jakom bočnom vetru ima takvu tendenciju naginjanja da polukrilom može zakačiti ili udariti u zemlju. Takvo naginjanje može se desiti i prilikom kretanja aviona na zemlji, i to pri velikim brzinima u oštrim krivinama. U incidentima 2008. posade su mogle da izbegnu naginjanja ali nisu bile dovoljno obučene odnosno pripremljene za takve slučajeve.

Komentari

K

Mi, da budemo srecni sto smo ostali na AN-26!? Jos kad bi Rusi donirali jedan ili mi poslali nas na remont bio bi pun pogodak! Bugari da modernizuju Mig-29 i Su-25 ,i da ne razmisljaju puno o zapadnoj tehnici….

Odgovori
M

Војна полиција прикупља доказе, да ли је ветар или је у питању “нарушавање установљеног режима рада” (читај: грешка пилота!) а војни тужилац из Пловдива, у року од месец дана, даће званични извештај о инциденту. (да не буде као код нас, зна се – људски фактор је увек крив!)
…даље се наводи и да понуда италијанске компаније “Аленија Леонардо” од 17 мил. €, за уговор о четворогодишњем техничком одржавању Спартана, за Бугаре је превисока цифра!!!

овакви инциденти, који су већ познати и не дешавају се по први пут и итекако бацају сумњу и руше углед овог типа авиона!

Odgovori
Ž

Nije nista bolje ni sa C295 :)

B

@Zivojin
A kako je na bocni vetar otporan nas An-26, i sta su njegove glavne mane?

M

a jа се нешто сад бавим мишљу…италијанска техника и војна опрема, квалитет и томе сл.!? па кроз оба Светска рата, ‘талијани не заблисташе тј. до дана данашњег остадоше им зарепци да су увек имали инфериорно наоружање и опрему…па у 2.Св.рат су ушли са Фијат ЦР-42, двокрилац!!!
такође, за мене битан податак, Амери дигоше руке од Спартана…значи, има ту нештооо….(!?)

закључак: Италија=паста, пица, Ерос Рамацоти= СИ!
Италија=авиони, ратовање=НО!

i

Nemoj bas mrgude tako, sto bi neko dole napomenuo imaju italijani i Ferrari i Lamborgini i vrlo uspesne tehnicke spravice. USAF ih izbacio ali ih je preuzeo US Cost Guard i sumari. Mada se meni cini da s C-130j Hercules jednostavno nemoze da se pogresi. Kad smo kod auta to mi dodje ko golf II.

M

@ivan1
како се бре одмах уфатисте за Ферари и Ламборџини….ја још памтим Фијат АР 55 кампањолу и МКШк (Фијат 1107)…а о вицевима за Фијат а посебно за Алфу да не причамо!

елем, пустимо италијанску ауто-индустрију,

бугарски министар одбране дао је неке нове информације у вези инцидента са Спартаном. Посада је тог дана увежбавала поступке принудног слетања. Обука је била организована с’циљем да копилот (2.пилот), може да извршава у потпуности задатке главног пилота (1.пилота тј. к-дира). У склопу обуке, авион је требало у циљу симулирања оштећеног авиона да направи неколико оштрих заокрета улево и удесно, и да се заокрене за 180 степени, када је дошло до оштећења, тј. када су крило и елиса закачили писту!
како стоје ствари, изгледа да је људски фактор кумовао и овом инциденту…е сад, комшије се питају како то да се дешава да по трећи пут авиони овог типа бивају оштећени на земљи и да ли се ту више ради о инцидентима или о систематском проблему код посада авиона!!! у прилог против посада авиона, приписује се и немили догађај са бугарским Пилатусом ПЦ-12 када је пилот заборавио да извуче стајни трап и слетео на трбух авиона!!!

i

Mrgude onda po toj izjavi ispade da je u pitanju gruba greska pilota, kao i u slucaju Pilatusa. Izgle da Bugarima ili fali sati naleta ili nesto sa obukom nestima.

M

ове ствари о учесталим оштећењима на Ц-27 и то да је пилот заборавио да извуче стајни трап на ПЦ-12…примећују коментатори на бугарским порталима који се баве авијацијом и војном тематиком…и, ДА, тако испада!!!

…такође на тим порталима може да се прочита и да од флоте од 12 Хе Кугуар, само су 4 у летном стању…и да су набављени само због “масне” провизије (!?)

е сад, ако гледамо Бугаре, да ли можемо да извучемо неке паралеле и закључке у вези нашег случаја? ко што видимо, набавка појединих типова авиона, хеликоптера, њихова бројност…све је то лепо, али питање логистике и одржавања се намеће као пресудно! ако не будемо имали новце и наша моћна флота, ваздушна армада (која још није заживела) остаће, такође, прикована за земљу баш као у случају са бугарским ВВС!

B

…Osim sto je star?

Odgovori
Ž

Ан-26 када се гледа конструкција има много већу ширину између ногу главног стајног трапа које се увлаче у гондоле мотора док се код Спартана они увлаче у спремишта која су на трупу.

Нисам за сада проучавао мане Ан-26.

R

Mrgude, pa i britanci su sa Gladiatorima i Swordfishima usli u 2.SR…
Italijani na pocetku rata nisu imali losije opremljenu vojsku od Francuske npr… Druga stvar je moral i vodjstvo…
A sto se aviona tice, imali su i imaju mnogo uspesnih aviona i helikoptera. U svakom slucaju, nemas osnova za omalovazavanje…

M

док читам твој пост @Rudy, пред очима видим капетана Берторелија из серије Ало-Ало…елем, није да омаложавам, штавише Италијани су нас задужили у блиској историји, али…НВО се купује или од Руса или Американаца…може и од Израелаца…за двокрилце у 2.Св. рату излишно је причати…

R

@Mrgud Pa i rusi i amerikanci su koristili ili koriste ono sto su drugi napravili (rusi cehoslovacke L29 i L39 a ameri eurocopter H145 i brazilski Tucano)…
Sto se tice Alo,alo aluzije, dok citam tvoj post zamisljam Krebtrija…

P

Da, jeste bas tako. neki vlastodrzac iz tih krajeva nalozi da se obnavljaju istorijski spomenici I zdanja I da se ulaze u privlacenje stranaca (ili turista), s druge strane nas vlastodrzac nalozi da se sravni srednjovekovni grad na Avail da bi podigao mauzolej u ciji gradnju se ugradio.
Italijani su nas zaduzili, a mi se jos uvlacimo u dupe onima od kojih su nas spasavali ti isti….daleko dogurasmo bas.
aeromaki ili amx, ma ne, mi znamo da postoje bolji….

K

Ne kaže narod bez razloga: nikad od fiata auta, niti od talijana vojnika

Odgovori
N

Ali Ferari moze da prodje? Avio industrija? Italijani ljudi znaju da vole svoj zivot, pa nisu uvek raspolozeni da ginu za ciljeve ‘lidera’ kao neki… Isto tako oni sto u avionu pljeskaju od ushicenja jer misle da su za dlaku preziveli sletanje putnickog aviona a obicno nisu dovoljno hrabri da odu ni kod kod zubara, takvi znadu dosta da tupe o cojstvu i junastvu. Pustite vi Italijane, imaju oni mnoge vrline i hrabrosti za one koji su dovoljno odmakli da to prepoznaju…

S

Bugarska ima slične parametre kao Srbija. Pravoslavci smo, slični po broju stanovnika…onu imaju izlaz na more mi imamo adu i lido… generalno oni su u nato i eu mi ne znamo gde smo (to se zove neutralnost). Interesantno je da oni gore prolaze od nas, za sada…Ne može jedan incident da dovede do stanja kakvo je sada u bugarskom rv. Sve u svemu mi svakako nismo za Nato i svakako ne bi prošli kao bugari već mnogo gore mada i sada smo na nivou pravljenja devojki od baba… A i taj eu put bi morao nekako da dobije pomoćnu tj alternativnu traku…Treba nešto učiti i na bugarskim greškama…

Odgovori
S

Oni gore prolaze od nas? Po čemu to? Po tome što, za razliku od nekih, uopšte imaju transportnu avijaciju? Ne može jedan incident da dovede to takvog stanja, to je tačno, ali vojsku zapostavljaju bugarski vlastodršci, a ne NATO ili EU.

L

Mane An 26,eto 40 godina „tvrde“ sluzbe.
Sve posade vratio kuci,ako izuzmemo sletanje na stomak (nije do aviona).
A sto se tice Italijana i avijacije:cr 42 odlican avion za godine kada je uveden,sm-79 (citava serija fantasticnih bombardera,izvidjaca i torpednih aviona),fiat 50,maki 202 odlican lovac izradjen u maloj seriji (da je usao masovnije u upotrebu bilo bi interesantno videti njegov uticaj na rezultat vazdusnih borbi).
Inace Italijani su uvek imali odlicnu skolu i pilote samo nisu marketinski propraceni kao Ameri,Nemci i Britanci.

Odgovori
M

…и званична истрага је утврдила да је ипак људски фактор крив за изазивање оштећења на ваздухоплову. „копилот је дао сувише јак гас иако је брзина била мала. копилот неће сносити консеквенце јер је био у фази обуке.“
оно што је жалосно са флотом бугарских Ц-27 је то да је почела канибализација авиона! са оштећеног Ц-27, док траје његова оправка, скидају се исправни делови и уграђују у други Ц-27 како би могао да лети…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Gladius na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Ja sam da mi Mig 31 nabavimo.Kada predje 17 km nedodirljiv je.Nijedna zapadna raketa vv ne ide preko 14 km visine a mig 31 moze sa 25 km da gadja

03. Dec 2021.Pogledaj

Veki na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Bravo Hrvatska. Eto što znači kada netko kupi avione koji se prije nisu baš i prodavali. Reklama je reklama..

03. Dec 2021.Pogledaj

Andrija na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Ne može da se poredi sa proizvodnjom aviona u ratnim uslovima (i to prvih 6 svi tokom drugog svetskog rata!) i u vreme kada su avioni bili daleko jednostavniji i jeftiniji.

03. Dec 2021.Pogledaj

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Edo, F-16 Blok 60 koji imaju danas ce napuniti 20 godina u UAE upotrebi za koju godinu. Dok Rafali ne dodju, svi F-16ce biti 20 i vise godina. Nisam čuo da se radi modernizacija na njima. Izabrali su Miraže 2000 da modernizuju pre koju godinu i to su danas pa do dolaska Rafal F4 najmoderniji…

03. Dec 2021.Pogledaj

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Rafal je impresivan zato sto tek posle 30 (ili 35) godina od prvog leta počinje da postaje popularan za pazar kao jedan od najboljih izbora zapadnog aviona. To ima direktne veze sa nedostatkom aviona pete generacije proizvedenim u Evropi. Rusi su loši sto kasne sa petom generacijom u odnosu na USA, a zapadna Evropa je…

03. Dec 2021.Pogledaj

Send this to a friend