BEG airport status
Problemi sa noćnim radom „Franje Tuđmana“, Hrvatska morala da odbije donirane organe Zbog nemogućnosti poletanja i sletanja u noćnim satima pacijentu nije stiglo potrebno srce / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Problemi sa noćnim radom „Franje Tuđmana“, Hrvatska morala da odbije donirane organe

Hrvatska je morala da odbije više organa iz inostranstva koji su bili donirani putem Eurotransplanta zbog nemogućnosti poletanja i sletanja aviona u noćnim satima sa zagrebačkog aerodroma, piše hrvatski „Večernji“.

Kako su za taj medij potvrdili lekari, jedan pacijen je zbog toga ostao bez organa od životne važnosti, a zatim i Ministarstvo zdravlja.

Iz Ministarstva je potvrđeno da je ta situacija rešena i da se danas više ne ponavlja, piše „Večernji“ i dodaje:

– Situacija je riješena nakon apela pojedinih liječnika koji su, kako doznajemo, kontaktirali i alarmirali Ministarstvo zdravstva nakon što su morali odbiti donirane organe nekoliko puta i potom je uslijedila zajednička akcija s Ministarstvom prometa.

Zapis o njihovu apelu i pismo kojim su upozorili da su iz spomenutog razloga morali odbiti donirane organe za pacijente, tvrde nam liječnici, postoji u nadležnom Ministarstvu.

Za nj smo službeno pitali Ministarstvo zdravstva, kao i to koliko se puta, za koje organe i odakle točno za donirane organe morala poslati odbijenica Eurotransplantu, ali odgovor nam na ta pitanja, izuzev neslužbene potvrde, nije stigao. –

Agencija za civilno vazduhoplovstvo potvrdila propust Zračne luke Zagreb / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Probemi sa noćnim radom „Franje Tuđmana“ postali su javni kada se avion iz Dubrovnika prošlog juna zbog lošeg vremena vratio u Zagreb, ali nakon ponoći nije postojala mogućnost da bude primljen, zbog čega je preusmeren na rimski aerodrom, piše „Večernji“.

Kako navode iz tog medija, nakon toga je Agencija za civilno vazduhoplovstvo potvrdila propust Zračne luke Zagreb, tačnije kršenje Zakona o vazdušnom saobraćaju, a zatim sankcionisala zagrebački aerodrom.

– Iskristaliziralo se tada da hrvatska glavna zračna luka nakon 22 sata nema sve osigurane propisane uvjete, poput vatrogasne zaštite, da može primiti sve tipove zrakoplova, ali i da nije točno definirano koje tipove zrakoplova mora primiti i u noćnim satima.

Sindikati su se javljali da je riječ o štednji, navodili da je bitno smanjen broj zaposlenih, “trančirao” se koncesijski ugovor, a točka na „i“ stavljena je spomenutim sankcioniranjem i definiranjem noćnog rada te nacionalne zračne luke.

Uglavnom, kroz tu situaciju ispod radara događalo se i to da su morali biti odbijeni donirani organi pa tako konkretno spomenutom pacijentu nije moglo stići potrebno srce. – prenosi „Večernji“.

U konkretnom slučaju, poziv za doniranje novog organa uspešno je stigao, te je nedugo zatim pacijentu izvršena neophodna transplatacija.

Međutim, na pitanje tog medija koliko je ljudi tih prvih nekoliko meseci nakon otvaranja „Franje Tuđmana“ bilo u sličnoj situaciji Ministarstvo zdravlja nije dalo odgovor, pri čemu ni sa zagrebačkog aerodroma nije bilo odgovora, piše „Večernji“.

Problemi se mogu javiti i u budućnosti / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

O tome koliko je sigurna Zračna luka Zagreb pisao je ranije i naš kolumnista Alen Šćuric, koji je ovim povodom objasnio da problem zatvorenosti aerodroma noću u određenoj meri i dalje postoji:

– Nemalo puta sam izjavio da su nove procedure donekle riješile problem možebitnog rerutiranja Croatie Airlines što bi trbalo spriječiti scenario kakav se desio sa rerutiranjem aviona u Split. No ovime nije riješen niz drugih problema koji mogu nastati zbog zatvorenosti zračne luke Zagreb tijekom noći. Primjerice avion Croatie Airlines ili Trade aira koji se pokvari izvan baze, a Croatia svakog dana ima 6 aviona koji noće izvan Zagreba, dok Trade air gotovo stalno dio flote ima izvan Zagreba.

U tom slučaju tvrke moraju čekati jutro da pošalju zamijenski avion, umjesto da reagiraju odmah. Da reagiraju odmah ne bi bilo nikakvih poremečaja u kasnijem prometu, ovako će bitno kasniti sa prvim letovima, te kašnjenjima svih kasnijih povezanih letova, i time donijeti ogromne gubitke kompaniji. Jednako tako sam naglasio problem slijetanja u nuždi obzirom da na potezu između Venecije, Beča, Budimpešte, Beograda, i Rima nema ni jednog otvorenog aerodroma.

Kako govorimo o radijusu od 400 i više kilometara od Zagreba za očekivati je da kompanije svoje noćne letove prebace na neke druge,“ sigurnije“ koridore gdje mogu sletjeti u slučaju nužde, a to je ogroman gubitak za Hrvatsku. U tom kontekstu je i ovaj primjer sa doniranim organizma, ali i niz drugih slučajeva koji će se sigurno desiti u budućnosti radi zatvorenosti zračne luke Zagreb. –

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

Be

U ovu vijest nekako cisto sumnjam.
Avion koji obicno prevozi organe za transplantaciju je manjih gabarita, poslovni jet.
Kao takav, ne zahtijeva prihvat ni putnika ni prtljage a ni kategoriju vatrogsne zastite kakve na MZLZ-FT po noci nema.
Uostalom, sve sto treba prihvatiti je posebni rucni kontejner koji se predaje u ruke medicinskom osoblju.
Tako da, poprilicno sumnjam u istinitost ovih navoda.

Odgovori
Ze

@beduini,upravuste.poslije ponoci mogu slijetati avioni velicine atr.

Le

Koliko sam razumeo Alana tada je na snazi kat 4 i mogu samo avioni raspona krila do 24m sletati a neki manji putnicki npr atr-42 je 25m raspon a croatia ima dash koji ima 27,8m sirinu. Al takodje je rekao da su nesto sad izmenili ,da li sd jednu ekipu vatrogasaca još il šta već

Odgovori
9A

bravo za novinare Večernjek lista :)
napisali senzacionalni članak o problemima areodroma ali….
par mjeseci NAKON što su ti problemi ispravljeni
i koliko je poznato, sada sve funkcionira kako treba o čemu je i ovaj Portal pisao

Odgovori
Dj

Aerodrom Franjo Tudjman spušta vatrogasnu kategoriju tokom noći sa 6 na 4 što je dovoljno za avione do dužine od 24m. Sumnjam da su organe slali većim avionom.

Odgovori
Go

Priznajem da mi ovakav scenario nikad ne bi pao na pamet, ali se opet vraćamo na ono što je rekao g. Šćuric – da li zaista neko mora da izgubi život da bi se nešto preduzelo i da bismo i mi ovde shvatili šta upravo radimo sa svojim aerodromom? Živimo u sistemu u kome je jedini prioritet novac i već decenijama žmurimo na to da se svuda u svetu gazi preko leševa zbog zarade. I ovo malo zaštite što je ostalo trčimo da prodamo…

Odgovori
Go

Eh, da, tek kad sam poslao svoj komentar, video sam ostale komentare gore i shvatio da lajem na pogrešno drvo… Svejedno, stojim iza onog što sam napisao, iako sam promašio poentu u ovom slučaju…

pr

Moje osobno nedavno iskustvo: „Izvana gladac, iznutra jadac“…..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlada na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Pravi covek za ovu poziciju,strucan,iskusan,odmeren i pre svega odlican profesionalac...

17. Jan 2025.Pogledaj

Marko na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Svaka cast . Konacno ozbiljan i dokazan expert na celu ovako vazne ustanove . Moram da kazem da sam kao neko ko je 20 god proveo u avijaciji odusevljen.

17. Jan 2025.Pogledaj

Perko na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Srednje transportne helikoptere pravi svega par zemalja na svetu. Da je to tako lako pravile bi ga i mnogo jače i bogatije zemlje od nas. Prosto, inženjerski kadar je vrlo ograničen a razvoj nenormalno košta.

17. Jan 2025.Pogledaj

Zaljubljenik na: Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

Флајт летач H145 nikako nije zamena za Mi17, već pre dođe dopuna njemu (ili Mi17 dođe dopuna njima, zavisi kako postaviš šta je osnova vertikalnog transporta kod nas). Problem H215 leži u tome što nema rampu, pa nije potpuna zamena za Mi-17, koji kod nas praktičko predstavlja "teški" transportni helikopter prema trenutno stanju stvari (a…

17. Jan 2025.Pogledaj

Srbofil na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

@Dragan Imate vi stručnjake, ali niko od nas stručnjaka nije vodio projekat razvoja helikoptera u prošlosti, a nema nas baš puno da mogu svi projekti u zemlji da stanu, da bi mi razvili helikopter, potrebne mašine i alate za proizvodnju, dobili licence za razvoj, licence za testiranje i da sve to bude iole isplativo i…

17. Jan 2025.Pogledaj