BEG airport status
Eurosatory 2018: Jugoimport prikazao redizajniranu domaću borbenu bespilotnu letelicu X-01 “Stršljen“ Novi izgled borbene BPL X-01 kompanije EDePro/ Foto: Janes Defence Weekly

Eurosatory 2018: Jugoimport prikazao redizajniranu domaću borbenu bespilotnu letelicu X-01 “Stršljen“

Srpska vojna industrija bila je veoma dobro zastupljena na izložbi naoružanja Eurosatory 2018 koja je u periodu od 1. do 15. juna održana u Parizu. Kompanija Jugoimport prikazala je gotovo sve što domaća namenska industrija trenutno može da ponudi tržištu a među njima i bespilotnu letelicu sa vertikalnim poletanjem i sletanjem X-01 ’’Stršljen’’ koju razvija firma EDePro iz Beograda.

Ovoga puta prikazana je nešto izmenjena varijanta ’’Stršljena’’ koja se po spoljašnjem izgledu dosta razlikuje od onoga što smo videli na njegovoj svetskoj premijeri prošle godine, na izložbi naoružanja i vojne opreme IDEX-2017 u Abu Dabiju. Ipak u ovakvom nešto izmenjenom obliku X-01 je već prikazan takođe u UAE, na izložbi UMEX-2018. godine krajem februara ove godine a promena dizajna je izvršena u durgoj polovini prošle godine.

Prva varijanta BPL helikoptera “Stršljen“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Srpski bespilotni helikopter privukao je pažnju britanskog vojnog magazina Janes Defence Weekly koji ga je u svom članku detaljnije opisao prikazavši njegove osnovne taktičko-tehničke karakteristike.

Tako Janes za izloženu varijantu Stršljena navodi da je letelica dugačka 8,75 m, široka 1,8 i visoka 2,44 m uz maksimalnu poletnu masu od 750 kg i nosivost 350 kg tereta uključujući gorivo i naoružanje. Početna brzina penjanja je 8 m/s, vrhunac leta 4000 metara a maksimalno vreme ostajanja u vazduhu iznosi 4 sata. Maksimalna brzina iznosi 180 km/h dok je krstareća brzina 120 km/h.

Zmaj je konstruisan od ojačanog kompozitnog materijala (ugljeničnih vlakana) a pogonsku grupu čini domaći turbovratilni motor Phoneix-180. Od opreme letelica poseduje žirostabilisani elektrooptički sistem, radarski i/ili laserski visinomer, kombinovani GPS/GLONASS navigacijski sistem koji je uparen sa inercijalnom mernom jedinicom. Opciono se na helikopter može montirati i radarski ometač kao i SAR X-band radar.

Stršljen može biti naoružan, za sada su od ubojnih sredstava pomenuti kontejner sa mitraljezom kalibra 12,7 mm, lanseri nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm, malogabaritne rakete vazduh-zemlja kao i televizijski vođena protivoklopna raketa ’’Pauk’’.

Kako Tango Six saznaje pripreme za prvi let letelice su u toku. Završena su testiranja transmisije i druge opitne radnje koje su dokazale da je spremna za sledeću etapu razvoja.

 

Komentari

P

Добар изглед нове редизајниране верзије беспилотне летелица…Похвале Т6 на чланку. :)

Odgovori
M

Oduševljen sam napretkom naše vojne industrije.Samo se bojim da bez više ulaganja novca nećemo moći pratiti trendove u svetskoj trci za tržišta! !Očigledno da imamo pametne ljude u razvojnom sektoru,za razliku od istablishmenta!!Voleo bih da se više uključimo u saradnju sa Izraelom..

Odgovori
m

Dok ne postane operativan jos je rano za hvalospeve, kao i ostalo naoruzanje.

Odgovori
M

Cestitke susjedima…. Steta da nismo mi isto nesto tako razvili ili u buducnosti zajedno projektirali…. Ovako cemo morati kupovati od dragih nam prijatelja Izraelaca!

Odgovori

OK je tehnika, ali čisto marketinški gledano, ime je katastrofa. Stranci riječ ‘stršljen’ niti mogu pročitati niti izgovoriti kako treba, a ako im prevodiš na engleski (hornet) onda ispada da si „posudio“ ime jedne od najpoznatijih vojnih letjelica na Zemlji.

Odgovori
G

3D print. Jako, jako daleko…

Odgovori
B

Dobro izgleda ali ako naprave veliku letelicu kao „Predator“ onda je super ili da kupimo 2 nova Kineska .
Dobri su i onda transfer tehnologije to mora tako.
Ali Izraelske su najbolje sto se tice ELINT i COLINT sisteme za skupljane informacije UAV Heron, Hermes ili nesto slicno.

Odgovori
H

Ovo je samo prototip za izložbe. Ima neko da je video kako to uopšte leti!?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Jel se zna da li su Orbiteri jos uvek u upotrebi, nabavljeni su jos 2008. a nismo ih videli ni na jednoj vojnoj vezbi

17. Sep 2021.Pogledaj

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend