Kako Tango Six saznaje, juče je na vojnom aerodromu Batajnica izvršen prvi probni let helikoptera Mi-17 koji pripada Ministarstvu unutrašnjih poslova Makedonije a koji se trenutno nalazi na generalnom remontu u Vazduhoplovnom zavodu „Moma Stanojlović“. To je jedan od dva helikoptera u varijanti Mi-171 koji je na radove u naš remontni zavod poslat još krajem novembra prošle godine.
Posao remonta makedonskih 17-ca sasvim sigurno se odvija preko kompanije Jugoimport SDPR ali kako VZ „Moma Stanojlović“ ne bi trebalo da poseduje ruski sertifikat za remont Mi-17 odnosno novijih varijanti ovog helikoptera, najverovatnije da su većinu posla uradili upravo ruske firme. Sasvim je moguće da su prilikom remonta makedonskih helikoptera angažovani i Izraelci obzirom da je deo opreme i naoružanja ovih letelica izraelske proizvodnje.
Uz to treba dodati da srpski zavod nikada nije samostalno radio opštu opravku Mi-17 ali je tokom 2010. godine stekao određena iskustva prilikom remonta dva primerka za RV i PVO koji su radili Rusi. Takođe stručnjaci Mome su pre nekoliko godina učestvovali i u poslovima dorade i osavremenjavanja dva iračka Mi-17 kada im je integrisana nova elektronska oprema kao i naoružanje.
Podsetimo ministar odbrane Srbije je 13. septembra 2017. izjavio na sednici Odbora za bezbednost i unutrašnje poslove Narodne skupštine Srbije da VZ „Moma Stanojlović“ radi na remontu makedonskih Mi-17. Ipak, kako smo već preneli, oni su sleteli tek krajem novembra iste godine a našem portalu Ministarstvo odbrane Srbije je to i potvrdilo krajem decembra 2017.
vlada
Koliko vidim Rusi su odradili remont, Jugoimport je pokupio kajmak, a sta je konkretno uradio VZ Moma Stanojlovic? Ustupio hale i opremu?
ID
Struju i sanitarne čvorove ne zaboravi.
Joca
Koliko je godina VZ unistavan i degradiran odlicna je stvar sto nasi tehnicari i mehanicari mogu i da nadgledaju radove. Na kraju svi zadovljni nas sdpr pokupio kajmak, nasi strucnjaci imali priliku da uce i rade, Rusi se malo makli iz svoje zemlje, Makedonci za remont nisu morali da idu daleko, negde ostaje zabelezeno da je remont mi-17 radjen u Srbiji itd. Dobar posao.
Dado
Iskustvo je broj jdan…nemoze kajmak bez iskustva…imam ljudi brdo tamo i snimaka od juce brdo.. ne mogu ih ovde.Nama treba dobra obuka ljudstva i mladjeg kadra,a primili su dosta sada ljudi,u poslednje vreme.
vlada
Mislim, nemam ja nista protiv ovoga, da se ogradim u startu. Ukoliko je slucaj iskoristen za obuku kadrova, dizem obe ruke uvis i pozdravljam. Sledeci korak, izvuci licencu za samostalni remont MI 17. Elem, ako ima neko strucniji da mi objasni. Zasto Jugoimport mora biti mirodjija u svakoj corbi? Zasto remontni zavodi, tj proizvodjaci vojne opreme ne ugovaraju poslove direktno, nego mora sve preko Jugoimporta? Manje posrednika, niza cena, nece se svako ugradjivati …. Ne znam, samo pitam.
Joca
Pa u mnogim drzavama imas te krovne kompanije koje ugovaraju poslove a sustinski ne ucestvuju u proizvodnji. Takvi su ti u Rusiji „Helikopteri Rusije“ koji ugovaraju poslove i za Mil i za Kamov i Ansat, imas zatim Ujedinjenu Vazduh.korpor preko njih ide prodaja za Migove i Suhoje, pa Ujedinj. Brodograditeljsku korp. eto oni su skoro radili prezentaciju nove podmornice Kronstat-677 a za istu nisu ni saraf napravili. Cak se i „Dzenaral Dajnamiks“ u SAD moze svesti pod to doduse oni proizvode ali su isto krovna kompanija za mnogo manjih, pa cak i Lokid Martin, samo pominjem kod Amera je to malo drugacije. Sustina svega je da u vojnoj industr.postoji mnogo firmi koje proizvodi po neku komponentu za neki sistem, a posto su uglavnom komponetasi ne mogu da pregovaraju za gotov proizvod i onda imas neki sdpr da sve to uveze i da se bavi marketingom. Naravno tu su i rodbina, prijatelji koje treba zaposliti :) mada sdpr pobedjuje, kada sam zadnji put bio na njihov sajt imali su u ponudi G-4, u sali sam razmisljao da pozovem da pitam koliko im treba vremena da ga proizvedu,posto sam zainteresovan
atg51
@ Vlada – sve sto je povezano sa vojnom opremom mora da ide preko drzavne agencije. Prije desetak godina bio je slucaj koji se povlacio po netu sa britanskim biznismenom koji je posredovao izmedju Kine i Gane u prodaji K-8 aviona i tako zaradio milione dolara, ali za taj posao nije imao dozvolu od strane Britanske agencije i zbog toga je zaglavio na sudu, iako vojna oprema nije imala nikakve direktne veze sa Britancima.
vlada
@Joca & atg51
Hvala na odgovoru momci, pretpostavljao sam da je tako nesto, al ajde da pitam.
@Joca – bilo bi vrh poslati zahtev za G4, zivo me interesuje kakav bi bio odgovor :)
Bobo
Makedonci pametno ugradili izraelsku opremu i naurozanje da helikopter bude bolji.
Ako imaju izraelske Spike rakete isto onda svaka cast.
Brad
U pitanju su policijski tj. helikoperi u civilnoj sluzbi
Covek111222
A ja bas danas vidim neki Mi 17 a nije nas,neka tamno plava boja i bela linija sa strane koliko sam video 😃
кики
одлична вест,покренула се и та прича
Branko
Dva helikoptera za godinu dana, i tek prvi probni let. Da li je to sporo ili uobicajeno za ovakav remont?