BEG airport status
Direktor SMATSA-e: Direktorat civilnog vazduhoplovstva obavio vanredni inspekcijski nadzor; Kontrolor koji je napravio propust podneo ostavku "Od aprila ove godine još dva propusta kontrolora" / Foto: SMATSA

Direktor SMATSA-e: Direktorat civilnog vazduhoplovstva obavio vanredni inspekcijski nadzor; Kontrolor koji je napravio propust podneo ostavku

Inspekcija Direktorata civilnog vazduhoplovstva nije uspela da proveri znanje i stručnost kontrolora SMATSA-e koji je 24. juna pogrešnim navođenjem dva aviona umalo izazvao sudar, jer je on to izbegao davanjem otkaza, saznaje Blic.

Kako piše, za razliku od njega prelaznu ocenu dobilo je 19 njegovih kolega, od 37 primljenih kontrolora u mandatu Radojice Rovčanina, koji su takođe bili suspendovani sa svojih radnih mesta zbog indicija da su do licenci došli pod sumnjivim okolnostima. Njih, i pored toga, direktor SMATSA-e Predrag Jovanović još nije vratio u kontrolni toranj, jer smatra da propusti koje su neki od njih napravili ne garantuju da mogu samostalno da upravljaju bezbednošću srpskog neba, navodi Blic i dodaje:

– Za njega, i pored vanredne kontrole, postoji rizik da greška poput one koja se dogodila nad novobeogradskim nebom, kada pogrešno navođenje umalo nije dovelo do sudara putničkog aviona Montenegro erlajnsa i privatne Cesne, može da se ponovi. Zato do daljeg srpskim nebom upravljaju kontrolori koji su licence dobili pre 2015. godine, odnosno pre nego što je Radojica Rovčanin počeo da na ova radna mesta dovodi prijatelje i rođake koji ne ispunjavaju stroge kriterijume za ovu profesiju i ono što je još gore, da im bez potrebnog znanja izdaje i licence. –

Izvor Blica iz SMATSA-e, piše taj medij, tvrdi da zbog ovakvog neodgovornog odnosa prema kompaniji, ali i državi, grupa starih kontrolora razmatra mogućnost da pokrene krivičnu prijavu protiv Rovčanina i smenjenog izvršnog direktora Vlatka Jovanovića jer su svojim postupcima ugrozili opštu bezbednost.

– To je moralo da uradi Tužilaštvo, jer je tog 24. juna bila ugrožena bezbednost ne samo 100 putnika u crnogorskim avionu i posada Cesne, već i žitelja Novog Beograda. Tragedija je izbegnuta samo zahvaljujući iskustvu pilota Montenegro erlajnsa. Ne bih ponovio koje je reči pilot uputio na račun stručnosti našeg kontrolora, ali ova bruka je zbog njegovog izveštaja stigla i do Eurokontrola.

Reč je, naime, o svesnom izazivanju opasnosti, jer su Rovčanin, a i Vlatko Jovanović koji je prihvatao njegove naloge, svojim kadrovskim eksperimentima ugrozili bezbednost neba i stanovništva. – kaže sagovornik Blica, pri čemu se i nakon pisanja Tango Sixa o tome šta se zaista dogodilo i ukazivanja na propuste u interpretaciji informacija, i dalje navodi pogrešna lokacija, kao i pogrešan tip privatnog aviona koji je učestvovao u incidentu.

On dodaje i da je javna tajna u SMATSA-i da većina od Rovčaninovih kontrolora nije savladala sve tajne ove profesije:

– Inspektori Direktorata su im dali zeleno svetlo da mogu da se bave ovim poslom jer imaju neko osnovno znanje. Ali to je daleko od onoga što je potrebno da bi samostalno mogli da obavljaju ovaj posao. Propusti postoje, to mi koji radimo sa njima znamo, a uzrok je ne samo što su primljeni preko veze, nego su tako dobili i licence. Vlatko Jovanović je po nalogu Rovčanina smenjivao instruktore koji su ih obarali na ispitu. Treba da se zna da je, pored ovog incidenta koji se desio 24. juna, od aprila bilo još dva o kojima ne bih pričao.

Dobro je što novi direktor, koji je stari vuk u vazduhoplovstvu, zna za sve njihove rupe u znanju pa ih i pored odobrenja inspekcije još ne vraća u toranj. Za početak, Rovčaninovi kontrolori će imati mentore. Ipak, ceo slučaj je došao do Eurokontrola koji je od SMATSA-e tražio objašnjenje da li su licence od 2015. do 2017. godine dobijene u skladu sa propisanim kriterijumima. –

„Eurokontrol nije uključen u slučaj preispitivanja odgovornosti za dešavanja od 24. juna“ / Foto: SMATSA

Kako navodi taj medij, direktor SMATSA-e Predrag Jovanović kaže da Eurokontrol nije uključen u slučaj preispitivanja odgovornosti za dešavanja od 24. juna:

– Eurokontrol nije nadležan za događaj koji pominjete, kao ni za obuku kontrolora letenja, već je to u nadležnosti domaćih vazduhoplovnih vlasti, odnosno Direktorata civilnog vazduhoplovstva. –

On je tom prilikom i direktno potvrdio saznanja Blica o statusu kontrolora koji je napravio propust:

– Kontrolor koji je učestvovao u događaju od 24. juna ove godine podneo je zahtev za raskid Ugovora o radu. Želim da naglasim da se celokupna delatnost SMATSA-e, pa i obuka vazduhoplovnog osoblja, kao i izdavanje dozvola, u potpunosti vrši u skladu sa važećim propisima. To je potvrđeno i u toku prošlonedeljnog inspekcijskog nadzora koji je sproveo Direktorat civilnog vazduhoplovstva. –

Podsetimo, kako je nakon prvog inspekcijskog nadzora za Tanjug rečeno iz Direktorata (15. avgust), utvrđeno je da je došlo do kršenja određenih procedura, ali da događaj „nije bio toliko ozbiljan kao što se piše u medijima“, o čemu je neposredno pre izjave Direktorata pisao i Tango Six, a što je potvrdio i Jovanović.

Tada je načelnik Sektora za upravljanje vazdušnim saobraćajem i licenciranje kontrolora letenja Žarko Katančević za Tanjug govorio o suspenziji dozvole kontrolora letenja:

– Direktorat je rešenjem naredio suspenziju dozvole kontrolora letenja i, takođe, naložio je da SMATSA izvrši vanrednu procenu znanja tog kontrolora sa ciljem da se utvrdi da li on, posle tog događaja, i dalje ispunjava određene kvalifikacije za dalji rad na tom poslu. –

Komentari

G

Znaci stranacki botovi sendvicari poceli da se zaposljavaju kao kontrolori. Jos malo i piloti sendvicari pocinju da lete.

Odgovori
G

U skladu sa Zakonom o vazduhoplovdtvu Direktorat civilnog vazduhoplovstvav daje dozvole kontrolorima letenja i vrsi nadzor nad njihovom obukom (skolovanjem) i upste nad radom SMATSA. Kada su se ovi problematicni kontrolori skolovali direktor direktorata civilnog vazduhoplovstva bila je sadasnja direktorka Mirjana Cizmarov a pomocnik direktorke zaduzen za nadzor ispite i dozvole kontrolora upravo sadasnji direktor SMATSA gosp. Predrag Jovanovic. Dakle vrlo je jasno ko su odgovorni ljudi za ovaj slucaj i za mnoge druge ukljucujuci i za pad helikoptera. Bas me interesuje da li ce oni i posle ovoga nastaviti napredovanje u sluzbi kao sto je to do sada bilo?

Odgovori
A

2012. godine, nešto slično se dogodilo u Crnoj Gori.
Ista priča: kontrolor, pilot Montenegro Erlajnza i Cesna koja je bila na zadatku bacanja mamaca. Kontrolor je bez problema napravio grešku koja je putnički avion dovela (neprihvatljivo) blizu Cesne. Lisičar je skretao pažnju kontroli više puta na putnički avion, ovaj ga nije fermao uopšte, da bi na kraju sve ispalo ok na svu sreću ali je pilot malog aviona optužen za sve i svašta, nacrtao se tu i g-din inspektor, pisao se izveštaj, davale izjave, a bilo je i puno svedoka (i to na nebu, koji su i slušali i gledali šta se događa).
I ?
Nikom ništa. Puj pike, ne važi… Pretilo se doduše raznim kaznama, ali se ništa nije desilo. Isto kao i ovde. Čovek dao otkaz, otišao, i sad čekamo da zaboravimo…

Odgovori
S

Kao laik moram da primetim sledeće: koliko se vidi iz teksta, inspekcija na vanrednoj proveri nije oborila nijednog od 19 suspendovanih kontrolora, izuzev vinovnika samog incidenta koji je oteran iz firme. Drugim rečima, utvrđeno je da imaju minimum znanja za obavljanje svog posla. Kako god da su došli do svojih licenci, inspekcija nije našla da su danas za oduzimanje licence.

I šta sad s njima? Ako aktuelni menadžment smatra da oni nisu izgradili odgovarajući odnos prema poslu, da li je onda rešenje da ih drži što duže pod suspenzijom i da traži način da ih se otarasi kao višak? To je sad jako klizav teren, jer ispada da ne postoji mehanizam koji bi egzaktno pokazao ko jeste a ko nije za obavljanje posla, već može samo paušalno da se ocenjuje ko je koga kada doveo i da mu se u skladu sa tim love greške.

Ako menadžment ocenjuje da postoji razlika između osnovnih znanja i pouzdanosti u samostalnom obavljanju posla, ko to i kako može da izmeri? Ili samo da lovi greške dok neka ne bude fatalna?

Odgovori
Д

Биће пуј пике не важи.Мало прашине ће се уздићи, и то је то.

Odgovori
m

Starije generacija Jatovaca, kontrolora i pilota me dobro poznajui znaju koliko volim avijaciju. Nemojte mi zameriti, ali zito se mora odvojiti od kukolja. U Srbiji se tesko zivi a u avijaciji su za nase uslove jako visoke plate sto je stimulisalo ne samo stranacko zaposljavanje, vec i nepotizam i burazerske dilove. Zato je struktura kadra sve losija i losija.Svi jatovci znaju ko je i sta je Rovcanin, anije on jedini. Ovaj incident je kap u moru od onoga sto se desava i zato je vazno da cela struka jedinstveno stane iz zahteva da se iz sistema iskljuce svi koji su nekompetentni da bi se sacuvao ovaj sektor privrede od daljnjeg dezavuisanja.U suprotnom, isplivavace nove i nove afere, i to svi znamo. A zivoti ljudi su na prvom mestu i zato se stvari ne smeju gurati pod tepih. Krivce niko ne sme da stiti i moraju biti kaznjeni a sposovni i vredni nagradjivani. Sve vas pozdravlja cika Mile.

Odgovori
G

Bice da su ovde po sredi stranacka prepucavanja i preuvelicavanje jednog incidenta u dnevno-politicke svrhe. Ja nebih toliko zurio sa zakljucima o ovom slucaju. Prvo da se razdvoji sta je stvarno, a sta politika.

Odgovori
M

Očigledan napad na firmu, vrv politički da bi bio smenjen menadžment. Sve je preuveličano, par ljudi je problem ne 18. Vazduhoplov je radio tretiranje vakcinacije iz vazduha, pilot Montenegra nije izbegao sudar kao što novine spominju već je sleteo, a pilot vazduhoplova je bez odobrenja presekao stazu i proleteo pored tog vazduhoplova sto kontrolor nije video, a trebao je pilot da vidi jer je skrenuo u drugi avion koji je sletao, za njega nema nikakve odgovornosti!

Odgovori
o

Da li ste svesni tezine vasih reci? ako vec radite u SMATSA ,vama prvom treba da bude u interesu da se sve rasvetli i da odgovorni odgovaraju-da se ocena o nesposobnosti i nestrucnosti ne bi sirila na celu firmu. Sta vam znaci da nije problem u 18 ljudi nego u njih nekoliko? pa dovoljan je jedan da izazove tragediju epskih razmera

B

Šta je tu očigledno?
Da neuki „novinari“ donose zaključke.

Odgovori
g

Pravosudni organi moraju da rasciste situaciju. Ako je Rovcanin davao licence za rad kontrolorima koji nisu osposobljeni za rad na tornju svesno ugrozio ljudske zivote. Slucaj mora da se istera do kraja jer se ne sme dozvoliti gubljenje poverenja u vazduhoplovni sistem. Poverenje je ozbiljno poljuljano, hteo to neko da prizna ili ne

Odgovori
p

ne daje Rovčanin licence već DCV,koji formira komisiju i na kraju ukoliko kandidat polozi ispit izdaje licencu

М

Тужилаштво ћути, надлежно министарство ћути, председник који о свему све зна овај пут ћути…
Биће на крају контролор „поднео оставку“ и појео вук магарца.
Језиво.

Odgovori
m

Ovde je ocigledno stvar veoma ozbiljna. Neko ce morati da odgovara

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlad na: [ANALIZA] Šta je urađeno posle godinu dana: Srpski MiG-ovi 29, trenutni status flote

Opet su pojedinci zaluđeni sa f16 počeli da ga dižu u nebesa i da pljuju Mig 29... Budite realni, ispadate smešni... Baš me zanima kako bi prošao F16 u borbi protiv 29-ke bez pomoći Avaksa i ostalih oruđa kojima raspolažu bogate zemlje. Normalno, podrazumeva se ista generacija i isti broj aviona. Isto važi i za…

16. Oct 2018.Pogledaj

Ivan na: [EKSKLUZIVNO] Trade Air kupio još jedan A320

Pa mogu reci da se slazem sa strukom. Hrvatska geografski nije kompaktna kao primjerice Slovenija ili Madjarska, tako da je cak i autom potrebno iz primjerice Osijeka do Splita nekakvih 5 sati, i to ako se vozi vecinu vremena preko ogranicenja. Rijeka i Zagreb su blizi, no s obzirom da se od Zagreba pokusava napraviti…

15. Oct 2018.Pogledaj

Aleksandar na: Novi detalji ugovora sa Erbasom: „Moma Stanojlović“ servisni centar regije za Gazele, uskoro konkurs za zanavljanje kadra

Konkurs je bio raspisan 16.oktobra 2017.godine.U januaru 2018 su bili stručni testovi,a u martu psihološki testovi.Istog meseca su bili razgovori sa konkursnom komisijom i otpočele su bezbednosne provere koje su trajale par meseci.Jula 2018.su tražili da hitno uradimo lekarske preglede mi koji smo prošli sve testove.Posle lekarskih više ni traga ni glasa od Mome ni…

15. Oct 2018.Pogledaj

TB na: [ANALIZA] Kako je Irak obnovio svoje vojno vazduhoplovne snage: Od pepela do ozbiljne borbene avijacije

Imao sam prilike da budem u bazi Al Taji blizu Bagdada i da vidim tu sarolikost i odnos prema njima. Prvo, naglasio bih da je novac presudni faktor... Uostalom, pogledajte sami - https://tradingeconomics.com/iraq/military-expenditure U Taji-ju su su bile uglavnom helikopterske jedinice. Gazele skoro i da nisu letele i nivo odrzavanja im je-jad i beda. Inace,…

15. Oct 2018.Pogledaj

PPC na: SAD donirale Hrvatskoj dva višenamenska helikoptera UH-60M “Black Hawk“

BDP Austrije 478 MLRD $ a Hrvatske 61 MLRD $. Ako komšije žele finansijski da unište sopstvenu zemlju, ko sam ja da se protivim.

15. Oct 2018.Pogledaj

Send this to a friend