BEG airport status
LYBE 1320:00 Z 050°04KT 7000 NSC 00/M02 Q1020 NOSIG=
Srbija nastavlja sa obnovom svoje lovačke avijacije: Sa Batajnice poleteo MiG-29 koji je bio prizemljen 2010. godine L-18 101 prizemljen je još 2010. godine i od tada je služio kao donor delova / Foto: Dimitrije Ostojić

Srbija nastavlja sa obnovom svoje lovačke avijacije: Sa Batajnice poleteo MiG-29 koji je bio prizemljen 2010. godine

U proteklih desetak dana su, kako Tango Six saznaje, nakon izvršenih višemesečnih radova, na vojnom aerodromu Batajnica započeli probni letovi dva jednoseda MiG-29B kojima su ove godine istekli resursi. Među njima je i avion koji nije leteo više od 8 godina i koji je vremenom postao donor delova ostatku tada malobrojne srpske flote 29-ki.

Na remontu, produžetku životnog veka i ostalim planiranim radovima je tako ostao još samo dvosed koji bi takođe uskoro mogao biti završen a koji je kao i dva jednoseda koji su poleteli prošle nedelje, prošao generalni remont 2008. Podsetimo, te godine su remontovana četiri aviona dok je peti završen tek januara 2011. godine. Na tom avionu nisu ni prekidane letne aktivnosti jer mu resursi ističu 2021. ili ako pre toga naleti 700 sati od remonta.

Drugi avion koji je poleteo pre desetak dana, 18108 / Foto: Dragan Trifunović

I dok je za generalni remont 2008. i 2011. trebalo oko godinu dana po avionu sada im nije bila potrebna opšta opravka već samo remont manjeg obima kao i određeni radovi na ojačanju konstrukcije radi produženja veka i prelaska na održavanje po stanju a sve to je trajalo oko tri do četiri meseca.

Od četiri aviona koji su remontovani 2008. jedan se srušio 2009. godine dok je avion sa evidencijskim brojem 18101 vrlo brzo prizemljen. Nakon što je prestao da leti 2010. godine morao je da, zbog neredovnih nabavki, postane izvor rezervnih delova za preostala dva a kasnije tri aktivna aviona.

U našoj prethodnoj analizi o tome dokle se, nakon godinu dana od isporuke ruske donacije, stiglo sa uvođenjem aviona u naoružanje, preneli smo informaciju da RV i PVO trenutno ima šest aktivnih MiG-ova 29 od toga pet koji su dobijeni iz Rusije. Takođe smo preneli i da se uskoro očekuje i dolazak šestog aviona sa generalnog remonta u Rusiji. Pisali smo i o tome da će do kraja godine poleteti i tri starija primerka što bi dovelo do toga da 101. lovačka eskadrila može računati na 9 ili 10 operativnih aviona.

Komentari

G

Da li napredniji radar ima verzija 9.13, u odnosu na 9.12B i o kom radaru je reč.Bravo za 101.

Odgovori
A

9.12B je imao degradiran i najgori izvozni radar, tako da je sigurno bolji, samo ne u velikoj meri. Jedino ako jedan od 9.13 nije zapao sa modernizovanim n019 Topaz radarom, koji ima grubo receno duplo bolje procesorske mogucnosti iako je sama antena ista, pravi track-while-scan i mogucnost gadjanja 2 mete istvoremeno aktivno navodjenim raketama R-77, ali obzirom da ih je svega 20ak uradjeno, najverovatnije nas nije zapao. O samoj 9.13 verziji, T6 je vec pisao detaljnije
https://tangosix.rs/2017/12/01/sve-sto-treba-da-znate-o-9-13-novoj-verziji-mig-29-za-rv-pvo-vojske-srbije/

M

Dakle imamo novca za A330 koji prevozi stotinjak putnika za Njujork, ali nemamo za normalnu vojsku i vojnu avijaciju. Mogli bi da kupe neki F-16, F-22 i tome slicno…

Odgovori
M

@ Miloše – Šta kažete da se prvo malo informišete pa da onda nešto komentarišete, ovo kažem bez i najmanje želje da uvredim?! Prvo, Air Serbia iznajmljuje A330 za velike novce, a isti avion nema u svom vlasništvu, kao niti jedan A 319 niti A 320. Drugo da bi se kupio avion F-16 bilo koje verzije potrebna je saglasnost Američkog Kongresa, koju nije tako lako dobiti ako dotična zemlja nije u Nato paktu, treće, Srbija nema novca da prelazi sa jednog lovačkog aviona na drugi uz svo neophodno prilagođavanje infrastrukture, obuke, nabavke stoka delova i naoružanja. A o F 22 da ne govorimo, to je naučna fantastika za gotovo sva vazduhoplovstva na planeti.

P

Ako su pitanja glupa, recite mi slobodno, ja sam laik koji pomalo prati pa šta uhvati:
1. Pričalo se da je stigao i šesti ruski MiG, onaj sto je na remontu u Rusiji. Ako nije, očekuje li se uskoro, možda pre te vežbe u novembru?
2. Da li su ovi naši stari avioni dobili neke nove komponente npr. novi tj. savremeniji KOLS i sl? Da li su rađena neka poboljšanja avionike ili je npr. 101 samo doveden na stanje pre prizemljenja?
3. Da li je na ovim avionima sva oprema dovedena u ispravno stanje?
4. Da li ti radovi manjeg obima podrazumevaju npr. zamenu nekih elektronskih sklopova koji se degradiraju vremenom tj. nisu neispravni, ali nisu ni u najboljem stanju.
Secam se intervjua jednog bivšeg pilota u kome kaže da je 1998. pred rat trebalo nabaviti 14 kompleta kondenzatora (za 14 jednoseda) ukupne vrednosti otprilike 1.4 miliona maraka tada, i da je to direktno vezano sa performansama radara. Tada to nije urađeno i on je baš to uzeo kao primer zapostavljanja vojske i avijacije. Takodje bilo je price i degradaciji drugih delova radara i sistema za dojavu radarskog ozracenja itd…

Odgovori
I

Lepo.
Valjda je isplativo.

Odgovori
Y

Divna vest! I ja sam bio ubeđen da je 101 odsvirao svoje. Hvala bogu pogrešio sam. Dodatni Belorusi bi bili pun pogodak. Taman krštena eskadrila. Slažem se sa komentarima o modernizaciji. Treba ih unaprediti ali umereno. Integracija R-77 i unapređenje radara i OLS-a. Unaprediti ga maksimalno za V-V zadatke a V-Z zaboraviti u lovačkoj avijaciji. Guraće Orlovi dok mogu a što pre nabaviti novu platformu za ove zadatke, po mogućnosti u paketu sa LIFT-om za obuku. Forsirati tako malu flotu lovaca kakve imaju svi u regionu za V-Z zadatke je besmisleno. Kad uzmemo u obzir broj aparata, puta procenat ispravnosti, podelimo to na avione za napad na ciljeve na zemlji, avione za lovačku pratnju i za dežurstvo u VaP i patrole, vidimo da bi mogući broj preciznih dnevnih V-Z udara bilo kog vazduhoplovstva u regionu bio smešan i bez ikakvog značaja u sukobu. Još na to dodaj da većina ima kakav takav PVO i nastoji da ga unapredi i da su cene vođenih V-Z takve da ih u regionu ima na kašičicu. Ukratko, mnogo para za malo upotrebljivosti. Druga stvar je kad kupiš nov (ili polovan) višenamenski lovac, naravno da nećeš „skidati“ opremu za V-Z misije, ali i tada će broj vođenih sredstava u inventaru biti jako, jako ograničen. Najbolji primer su Mađari, koji na Gripenima imaju Maverik (koji nosi i naš prastari J-22) i to u malom broju primeraka. Kakva je to strateška sposobnost udara na okolne zemlje? Daleko je opasnija eskadrila modernih jurišnika (TA-50 npr.) upola jeftinija za nabavku i letenje od lovaca sa asortimanom V-Z naoružanja i obučenom posadom za V-Z udare.

Odgovori
A

Prosto neki vole da se hvale sa avionima svojih zemalja koji su em u ogranicenom broju, em od tog broja pola ih nece biti operativno u bilo kom trenutku, a za postojece ce se, ili se trenutno poseduje, jednocifren broj raketa i to bi kao trebala da bude pretnja bilo kojoj zemlji? Ili u slucaju Hrvatske, da se hvale sa avionima koje ni nemaju, niti je potpisan ugovor za nabavku istih, niti je sta od naoruzanja naruceno ali dobro.
Slazem se apsolutno sa iznetim stavom. Nama bas TA-50 ne bi bio najbolji izbor, iako je avion fenomenalan, jer je motor americki, tako da je pitanje da li bi to uopste mogli da dobijemo trenutno, a i lako bi nas ucenjivali delovima. JF-17 s druge strane, idealan izbor kao dopuna Migu 29 zbog motora, a i odnosi sa Kinom su nam odlicni(jeste pakistanski, ali znamo ko vodi glavnu rec). 2 Eskadrile da zamene Orlove i Mig-21(za koji nam realno treba zamena) plus jedna 29ki…dosta za neki naredni period.

M

Ne znam bas za Vas spomenuti obracun, ali zar se niste zapitali nekada zasto sve zemlje u okruzenju kubure sa finansijama i nevoljno ulazu u iznesene pretpostavke poput vasih !?

Vi ste u pravo izneli viziju ili model opremanja vazduhoplovnih snaga koji zaostaje minimum dve dekade za danasnjim potrebama “modernijih RV“.Da minimum dve ! Trenutne mogucnosti tehnologija u avioindustriji odstupaju drasticno od vase pretpostavke kako TA-50 moze izvesti isto kao n.p.r. F-16 sa “stand off“ naouruzanjem.A F-16 n.p.r. se smatra jeftinijom borbenom nosecom platformom.

Prvo morate shvatiti kako je vecina zemlja u okruzenju jedna alijansa.Njihov CPH se razlikuje od zemlje do zemlje.Softiciranija oprema na nosecoj platformi zahteva i skuplje odrzavanje.Posto treba angazovati strucnjake iz IT oblasti koji trenutno imaju skuplji radni cas.Verovatno se ne moze tolerisati gubitak garancija proizvodjaca ako narodno receno “misli se nesto prckati na svoju ruku“.Ili cemo se pouzdati u neki “servisni regionalni centar“ mozda, a razmatramo jeftinju opciju !?

A kako to smesno izgleda n.p.r. u “visem domu“ mnogo bogatije zemlje od nase – mozes pogledati ovde
https://www.youtube.com/watch?v=liRQJTO6sio

Molim Vas ipak malo pristojnosti je pozeljno, ljudi u VS nisu bas toliko nestrucni za razliku od ljudi ovde koji se usudjuju kritikovati postojeci sistem.Pri tome njihovo znanje se vecinom bazira na poluinformacijama.

J

Uz duzno postavanje ne znam zasto insistirate na uparivanju jf 17 sa Migovima 29 ili sutra eventualno 35. Ok da ste za to da Migonje menjamo sa Tunderima, ali upariti dva lovca ili ajde visenamenska u jednom malom Vazduhoplovstvu je nepotrebno. Ili jedan ilo drugi. Ja glasam za Mig. Ti avioni se ne bi nadopunjavali jeste jedan jednomotoran, drugi dvomotoran ali upitanju su letelice iste namene, ali bas iste. Ajde Jf i Su npr kao laki i teski lovac. Nama u buducnosti treba avion koji ce zameniti Orlove i Galebove za trenazu i lake zadatke poput Jak 130 i minimum eskadrila ozbiljnih visenamenskih koji mogu ozbiljno da opale i u vazduhu i po zemlji poput Miga 35, naravno postoje bolji, ali novi Mig je najbolji avion koji bi mi mogli da nabavimo.

C

@Mig-29
Zahvaljujem za link, odgledah video do kraja. Ostadoh zatecen nivoom transparentnosti i odgovornosti koji se ispoljava. Na zalost nisam siguran da cemo ikad u nasoj napacenoj Srbiji doziveti taj nivo kulture. Dovoljno da covek odgleda jednu sednicu skupstine Srbije pa da zaplace od muke.

A

@Joca
Zasto? Zato sto nema smisla raditi air-police i sl. sa dvomotorcem od 50+ miliona dolara. Zato sto je jeftinije raditi obuku na JF-17, zato sto je jeftinije da se LBA specijalizuje na platformi poput JF-17 koja pritom ima moderna sredstva VZ i targeting pod u ponudi. Upravo bi JF-17 mogao da zameni G-4, Orla i Mig-21, uostalom sa novim izborom trenaznog aviona SAD, vidimo da trend ide u tom smeru. Klasicni subsonicni trenazeri ce polako biti prevazidjeni. Po cemu se Jak-130 uklapa? Dvomotorac sa potpuno jedinstvenom pogonskom grupom(sto je i najskuplji deo za odrzavanje), dok bi na JF-17 mogli integrisati gotovo isti motor kao na 35ice i time bi olaksali logistiku, a mogli bi komplet pogonske grupe raditi u jednom remontnom zavodu koji bi bio specijalizovan za taj tip motora. Jednostavno se po svemu uklapa. Jeftin, od Kineza bi lagano kredit dobili za iste, a dopunio bi 35ice jako dobro, kao neka mini verzija F-15/16 pare

O

@AL-41F1 Jedini problem u tvojoj analizi je što je JF-17 višenamenski borbeni avion, koji nije predviđen za trenažne svrhe. Štaviše, dvosed još nije ni ušao u upotrebu. Tek je prošle godine imao prvi let. Dakle, ne može da zameni G-4.

Mig 35 i JF 17 side by side je super, ali malo verovatno. Jedan od ta dva je, verovatno, realnost, pod uslovom da imamo i dovoljno novca.

A trenažer je posebna stavka.

A

@Ogorceni
Dok, tj. ako nasi skupe novca, bice i dvoseda do tada, pogotovo sto je napravljeno 100 aviona JF-17. Sigurno je lakse leteti na FBW platformi, uz svu modernu instrumentaciju nego na starom G-4, a posle nekog vremena pilot se na istoj toj platformi moze upoznati sa svim naoruzanjem sto na starim trenazerima ne moze. Ako gresim, ispravite me. Odlicno deluje taj avion, ali jedino sto nema smisla je da nam on kao takav bude „kicma“ RV za neke naredne decenije zbog ogranicene nosivnosti, a i zbog brzine ne bi bio bas najbolji u ulozi presretaca sto trenutno rade 29ke. Tako da bi par 29M i JF-17 bio idealan, jer nam je potreban mnogo veci broj aviona od „jedne eskadrile“, a za 2-3 eskadrile 29M necemo imati para sve i da se nesto radikalno promeni u privredi dok je Thunder sa svojom cenom sasvim realna opcija. U zameni Orla i G-4, Thunder bi svakako uneo neuporediv tehnoloski napredak i kapacitet.

J

Al-41F1 vidi bez obzira sto sam ja za jedan od ta dva kao sto rekoh u proslom komentaru, mozda bi tvoja opcija imala smisla samo ako bi se Jf uzimao ogoljen. Jer bez obzira sto je on daleko jeftiniji od konkurencije u full paketu sa reketama i ostalim dzidza bidzama verovatno je oko 40 mil.po komadu, sto nije malo, pogotovo ne za nas. Dakle kada bi kombinovali novi Mig i JF, Migonja u full-u a Thunder ogoljen pa da mi na njega kacimo ove nase vrvz i slicne raketice, ostavitimu mogucnost samo lakog v-v dejstva recimo plafon r73 odnosno pl8 koji je kineski ekvivalent. Tako bi imalo smisla, uzimati oba u full-u pa da za jedne kupujes r73 i r27 a za druge pl8/10/12 i tako redom ne bi bilo isplativo.
Dodao bih i jednu salu naravno ne zlonamernu, kad vec agitujes za liniju mig35 i jf17 ili promeni nick u Rd33 ili agitaciju u j10, Su30 :)

A

@Joca All seven hardpoints communicate via a MIL-STD-1760 data-bus architecture with the Stores Management System, which is stated to be capable of integration with weaponry of any origin.
Tako da bi mogli integrisati isto naoruzanje kao na 29kama, sto bi olaksalo logistiku, nabavku, cenu, skladistenje itd. a i bilo bi logicno
E sad da li bi FBW zahtevao izmene softvera zbog razlicitog opterecenja? Verovatno, ali nista neizvodljivo svakako. Samo naoruzanje naravno zavisi od upotrebe aviona. Da li bi to funckionisalo kao do sada gde su 29ke fakticki presretaci u sadejstvu sa PVO, a J-22 klasicni jurisnici, pa bi JF-17 bili neki mini „strike“ avioni koji bi pritom mogli stititi sebe i pomagati pri obuci, a 29ke ostale tu gde jesu samo mnogo bolje naoruzanje ili obrnuto gde bi 29ke bile pravi visenamenski avioni, a JF-17 bili dopuna….to je vec druga tema. I na to se dodaje naravno specijalizacija pilota, obuka, razvijanje doktrine za takva sredstva(moderna sredstva VZ „dugog dometa“) itd. itd. Apsolutno se slazem da bi trebali integrisati svo moguce domace naoruzanje na obe platforme sto bi bilo moguce zbog otvorene arhitekture.
A za nick….volim sva dobra tehnicka resenja, od preklopnog noza do motora za avion, ovaj mi se samo svideo po karakteristikama :)

b

Molim TA-50 bolji od Gripena hahaha e pa druze to kaze sve o tvom znanju TA-50 je laki borbeni avion ustvari borbena verzija skolskog aviona i ti to uporedjujes sa Gripenom koji je pravi Multirole fighter zato se zove J.A.S to je skracenica za Jakt(lovac)attack(jurisnik) spaning (izvidjac). I taj avion moze da nosi najbolje naurozanje kao Meteor BVR rakete , Izraelske IRCCM Python 5, ARAAM , i Mawerick koja nije losa V-Z reketa neko ocigledno ne znas da ima vise verzija Mawerick raketa TV vodjene, laserski vodjene itd i naravno da su modernizovane .Gripen ima vrhunsku avioniku i elektroniku i jedini razlog zasto nisu prodali vise aviona je zato sto amerikanci cesto S’jebu Svedjanima dil da bi oni svoje skuplje F16 prodali, Gripen NG ce biti super avion kad ugrade AESA radar i sve senzore poboljsaju i ako je vec sada na vrhunski nivo,nama bi gripen bio perfektan . Ali eto cak bedni Sudan kupuje 4 nova skolska aviona najmodernija a mi nemamo para ni za 1 ruski yak 130.

B

Izgleda da ce na kraju stvarno da polete svih 10. Ko bi reko…

Odgovori
o

Zar nije opasno da se leti na avionima kojima su istekli resursi ? hmm

Odgovori
B

Pitaj Boeing 737 max u Džakarti…

Opasno je i kad je nov, a opasan je i bucikl…

a

Lepo pise:
I dok je za generalni remont 2008. i 2011. trebalo oko godinu dana po avionu sada im nije bila potrebna opšta opravka već samo remont manjeg obima kao i određeni radovi na ojačanju konstrukcije radi produženja veka i prelaska na održavanje po stanju a sve to je trajalo oko tri do četiri meseca.

M

Ovo je odlicno ali treba razmisljati o novim avionima tipa FTC 2000G koji bi sluzio za obuku izvidjanje i za jurisnu varijantu a JFC 17 kao jednosed za dezurnu paru i dopunu migu 35 u lovackoj varijanti u buducnosti.

Odgovori
M

Treba razmisljati o novim avionima tipa FTC 2000G kao skolski izvidjacki i jurisni a zbog jeftinije eksplooatacije uvesti JF 17 koji bi u buducnosti uz mig 35 dopunjavao lovacku komponentu i sluzio za dezurnu paru.

Odgovori
e

Super, malo po malo ali ipak se nesto menja,ocekujemo nove lepe vesti….

Odgovori
Г

дај боже да крене све како треба.
веома скуп спорт,поготово ако нема континуитет.више нема поправног.
сада се већ гледа и преговара шта даље.
а успут се планира и школује кадар.
нај трагичније је не што смо били остали без авиона…већ без пилота које би послали на школовање.страшно.
имамо шансу коју несмемо пропустити.

Odgovori
D
M

Susjedi navijam za vas da vam Bjelorusi doniraju jos koji mig i da ih uspjesno modernizirate….. Mozda nasi prije potpisivanja ugovora shvate da 12kom je premalo! Sretno komšije

Odgovori
Z

Dali je radar i raketna sredsva na nivou, zasto nisu omoguceni laserski i tv navodjeni projektili vz

Odgovori
Z

Jos ako bi moglo da se odradi modernizacija Tigrova ili Kurjaka eee gde bi nam bio kraj Vitezovi samo napred Nema veze ako se kasni ali NIKAD NIJE KASNO BRAVO

Odgovori
o

Bravo susjedi, da nema vas mi vjerojatno nebi zadržali borbeno zrakoplovstvo,ali vidim da ni vi niste ravnodušni. Stoga mislim da jedno i drugo zrakoplovstvo ima budućnost i može biti respektabilno u granicama naših mogućnosti. Rivalitet koji postoji samo će dati vjetar u leđa da se investira koja kuna ili dinar više u pilote i opremu.
Pozdrav.

Odgovori
A

Dobar kometar svaka cast.
Pozzz

K

Slažem se. Zdrava konkurencija uvijek djeluje poticajno. Samo što je u hrvatskoj zapelo. Pitanje kada će se ugovor potpisati. I dali će se potpisati.

o

I mene to već neko vrijeme moram priznati ,malo brine, no nadajmo se da će se posao ipak realizirati.

l

@Krunoslav Kad se očekuje potpisivanje ugovora, šta kažu?

Z

Ako zelimo da nam piloti budu obuceni i imaju mogucnost napredovanja i usavrsavanja moramo usavrsavati tehniku kao sto tezimo novim autobilima tako i oni modernijim pticama svaka druga upotreba je besmislena i glupa

Š

Ugovor za Bureke će biti potpisan kad Ameri kažu da može. Ako kažu. Nema garancije da hoće. Postoji određena mogućnost da sve propadne.

A

Dobar i pošten komentar. Bravo i veliki pozdrav.

P

Vi ste u daleko boljem stanju. Dobićete 12 F-16 sa daleko modernijom elektronikom i naoružanjem. Vi ćete biti u sposobnosti oboriti srpski Mig-29 ko za šalu. Čak i pogoditi ground-target u dubini srpske teritorije u bilo kom meteo uslovu itd. Mig ne bi na radaru ni primetio vaš avion kad bi opalio AMRAAM. Sve je to jadno.
Koja je to modernizacija verzije B? To je jadno i smešno. Najmanja još prihvatljiva modernizacija je verzija S, mada je i ona već prevazićena, ali ipak ima neke mogućnosti air-to-air, air-to-ground zaboravi. Jedino je dobro što RV Srbije neće biti ugašeno.
Pozdrav iz Slovenije. Nedaj Bože više rata.

K

@lazicdb, imaš članak o tome na obrisu. Navodno je problem u SADu. Kao, kada se kupi f16, uvjetuje se da zemlja kupac bude krajnji korisnik. Ne znam, kako je onda rumunjska kupila iste od portugala? Kako je grčka nudila svoje f16? Ali nisu to jedini problemi o kojima se šuti. Obalni ophodni brod nije preuzet. 30mm Elbit na patrije nije postavljen, i td.

M

@omniameamecumporto- Svaka čast na komentaru, odmereno i korektno!
@Pavle A. Ne znam čemu to poređenje između RV Hrvatske i RV Srbije, pogotovo posle ovako odmerenog, umerenog i poštenog komentara iznad. Srbiji nije fokus na lovačkoj komponenti već na jakoj i umreženoj PVO, a u to ćete se vrlo brzo uveriti. Srpski L 18 (mig 29) tek treba da se modernizuje, a stići će i beloruske 29tke po svemu sudeći već modernizovane. U nekom od prethodnih postova sam napisao da je pristigao ogroman stok rezervnih delova, naoružanja i da su odobrena sredstva za znatno veći nalet pilota, kao u vreme SFRJ. Srpski piloti se obučavaju od strane najboljih ruskih pilota, izuzetno su motivisani, avio mehaničari su obučeni za održavanje aviona do nivoa III. Teško da se imajući u vidu sve izloženo, može nazvati srpsko RV jadno… Naravno ne dao Bog rata nikome, pogotovo ne nama Balkancima. A vi Slovenci bolje gledajte sebe i unapređujte svoju vojsku, koja je realno na nivou malo bolje opremljene policije.

M

Svaka čast na komentaru, odmereno i korektno!
@Pavle A. Ne znam čemu to poređenje između RV Hrvatske i RV Srbije, pogotovo posle ovako odmerenog, umerenog i poštenog komentara iznad. Srbiji nije fokus na lovačkoj komponenti već na jakoj i umreženoj PVO, a u to će te se vrlo brzo uveriti. Srpski L 18 (mig 29) tek treba da se modernizuje, a stići će i beloruske 29tke po svemu sudeći već modernizovane. U nekom od prethodnih postova sam napisao da je pristigao ogroman stok rezervnih delova, naoružanja i da su odobrena sredstva za znatno veći nalet pilota, kao u vreme SFRJ. Srpski piloti se obučavaju od strane najboljih ruskih pilota, izuzetno su motivisani, avio mehaničari su obučeni za održavanje aviona do nivoa III. Teško da se imajući u vidu sve izloženo, može nazvati srpsko RV jadno… Naravno ne dao Bog rata nikome, pogotovo ne nama Balkancima. A vi Slovenci bolje gledajte sebe i unapređujte svoju vojsku, koja je realno na nivou malo bolje opremljene policije.

P

@Markus 1463. Kao prvo nisam slovenac, nego srbin, mada sam daleko od vaseg mentaliteta, hvala Bogu.
Neznam zasto vas toliko dole boli istina kad vam neko kaze u oci. Vase ratno vazduhoplovstvo jeste jadno, i piloti koji i ne umeju da upravljaju avionima kao sto treba. 700 sati leta za 15 godina? NATO pilot leti za 2 godine toliko i to je iskustvo i trenaza. I kakva mi je to modernizacija SD??
Daleko bolji ce biti F-16 hrvatske vojske kad ga dobiju nego nas Mig-29 koji je samo za aeromiting i nista vise. Da je SMT pa je vec sasvim druga prica, a kamoli M/M2, to da ne govorimo.
A slovencima i ne treba ratno vazduhoplovstvo, oni su sebi zemlju sredili. Mene za srbiju i balkan bas briga, ovde sam sa svojih 35g.vec skoro otplatio stan, vozim passat, uspem da odvojim od svoje plate 500-600€ svaki mesec na stranu i boli me kurac. I nista od toga nisam postigao ni kriminalom ni icim ilegalnim. Eto koliko smo jadni slovenci. A vi se prepucavate nekim starim krsem a zemlja vam u rasulu, prepuna kriminala, infrastruktura nikakva, plate bedne, zivite sa roditeljima u kasnim 30-im a ovde mi deco nemate nista pametnije za raditi nego da prodajete maglu i sta bi sve morala srbija da kupi. Bedno!! Malo sam skrenuo sa teme ali nadam se da nisi toliko zatucan ko pola omladine srbije da ne razumes. Letos sam bio u srbiji posle 6-godina, otprilike bas i na 5-6 godina dodljem, 2018-12-05-01. Kad samo udjem u srbiju i kad vidim autoput kakav je od Batrovca pa sve do Leskovca i sve naokolo kako je zapusteno, pa si mislim pa to je neka srednje razvijena africka zemlja..ma hrvatska je svajcarska za nas (vas!) A vi meni o slovenackom vazduhoplovstvu?? O jadnici jadni.

V

Pavle, daješ jako površne i hejterske komentare. Već si odavno provaljen, ohladi se malo, razvedri se, pogledaj neku sliku F16, napiši NATO 15 puta, popravi raspoloženje…
Na ovako umeren i korektan komentar širiš negativne vibracije, koje su i verovatno odraz neke tvoje ranije frustracije…

T

U vojnim krugovima HRZa se siri glasina da je deal sa Izraelom propao zbog Amerike koja ocito ne zeli prodaju Baraka. Isto se Barak povukao iz 2.ponovljenog tendera u Bugarskoj. Jednostavno ameri hoce da se od njih kupuje…. Eto toliko od mene.
Pozdrav svima ljubiteljima zrakopolovstva iz Zemunika.

K

Bilo bi zanimljivo znati zašto amerikanci otežu sa tim F-16icama. Za zemlju koja je donirala nemalu količinu opreme Hrvatskoj, i zaista dala određen napor u osnaživanje svog malog saveznika, neobično je da blokiraju ovakav dogovor. Iako, takve stvari se nikada ne rade bez razloga.

M

@Pavle, jedno je imati avion koji može da nosi AMRAAM a nešto sasvim drugo je kupiti te rakete. Nema teoretske šanse da Izrael ikome preda svoju tehniku već će kao i u našem slučaju „susjedi“ dobiti samo „kosture“, a imaće ugrađeno ono što (debelo) plate Amerima… i ti avioni će služiti samo za „Air Policing“ pošto je svaka druga upotreba jedne jedine eskadrile na čitavu državu van svake pameti.

D

Bravo ljudi!
Samo napred nase RV I PVO!

Odgovori
P

VRLO DOBRA vijest!
Sve ipak ide po planu, receno ucinjeno :)

Odgovori
B

Cenim da se modernizacija ovih starih MiG-29 ne isplati. Neka minimalna za integraciju RVV-SD i ometaca je OK, ali nista preko toga.
Bolje je polako kupovati nove dvosede MiG-35D, koji bi u narednih 10 godina zamenili LA i LBA. Kupimo jedno 6 komada oko 2022, pa jos 6 2025, pa jos 12 2028. i da smo zdravo.
Koriste gotovo identicne motore kao stari MiG-29, mogu da koriste isto naoruzanje, imamo kako-tako obuceno ljudstvo.

Odgovori
A

Pa integracija R-77 na 29B se ne moze vrsiti bez promene radara i sistema upravljanja vatrom sto je i predvidjeno modernizacijom. Da su 29S ne bi morali, ali na B svakako moramo. Odrzavanje po stanju bi trebalo barem po zamisli da podigne nivo pouzdanosti, samim tim i bezbednosti zbog ugradjene senzorike i to je to. Tako da bi to bila neka „minimalna“ moderznizacija sto je svakako racionalno. Nece biti „full smt“ sa sistemom za dopunu goriva u vazduhu, dodatnim rezervoarima itd. itd. Bilo bi stvarno bacanje para za ovako stare avione. Bitno da se ne ugasi komponenta i da se prenese znanje na nove generacije, to je kljucno, a za 29M(35) se slazem, samo bi dodao i JF-17 sa istim motorom zbog cene ekspoatacije, a i nema smisla raditi air-police sa dvomotorcem od 50+ miliona dolara

Y

Bez usvajanja novih tehnologija – očuvanje i obnova avijacije imaju znatno skromnije domete od poželjnih i možda neophodnih…
Formiranjem eskadrile Migova 29 – modernizovanih u skladu sa potrebama – verovatno samo kupujemo neophodno vreme do nabavke novih 35-ica – jer ovi avioni moraju da lete i obavljaju zadatke, obučavaju pilote i drže ih u formi. To će zahtevati više sati leta na godišnjem nivou od uobičajene upotrebe – i na tome se ne bi smelo štedeti – ali bi predviđeno korišćenje onda verovatno moralo biti skraćeno za nekoliko godina… Projektovanih 7 – 10 godina bi se istopilo u možda 6 – 8..
Mnogo je skupo i biće sve skuplje, pa bi morali najozbiljnije razmišljati o proizvodnji i upotrebi sopstvenih aparata gdegod je to moguće, a uvoziti „šlag na torti“.
Da ne pominjemo i opšti trend povećanja napetosti i intenziviranje naoružavanja – možda nastane potreba i da za kratko vreme npr. dupliramo ono što imamo.
Počelo se sa multipolarnošću nakon finansijske krize iz 2007. pri čemu nijedan njen uzrok nije otklonjen i gotovo da nema nedoumice da će se ponoviti u još širim razmerama – samo se razlikuju predviđanja u pogledu tajminga…
Dobro je što se stvari kod nas pomeraju sa mrtve tačke i što insistiramo na neutralnosti jer je ovaj prostor bio posebno atraktivan za vođenje i izbijanje oba svetska rata…

L

Modernizacija se apsolutno isplati pa nebi rusi modernizovali svoje avione da je tako. Bar oni imaju mogucnost prelazenja i izrade novih aviona ali oni rade modernizaciju i remont svake tehnike.Sva tehnika koja je modernizovana ustvari je bolja jer su nedostaci na njoj otklonjeni ili umanjeni.
Predpostavljam da ce se u dogledno vreme raditi nabavka novih aviona u nekom manjem broju jer su skupi. E sad zamislite potencijal da uz ove 29 ke nebo brane i 35 ce. Mislim da se tek onda dobija prava slika koliko se ispati remont i modernizacija 29 ki.

B

Ma kakva modernizacija i ovo je cudo. Bilo kakva modernizacija koja ima smisla, odnosno vredi bar nesto, kostala bi verovatno kao i sam 29M, a ovi nasi svakako umiru oko 2027. A tesko i da cemo ratovati u tom periodu sa ovih par avioncica (a i bez njih). Koliko god smesno zvuci, posto od bilo kakvih drugih novijih aviona, bez sumnje, nema nista, treba koliko toliko modernizovati orlove i galebove i prisrediti lastu, pa nek vezbaju, ako nista drugo. I cekaju neka srecnija (nesrecnija) vremena. I gazele isto. I kub i neve i stare strele, nesto kao indijci i poljaci. I drzati se realnosti. Raspad sistema, a mi kupujemo nepostojeceg miga 35… Ili FTC, JF, J10, Yakove… Mi smo decenijama daleko od toga, i to kad bi nam dali. Par novih helikpoptercica moze, neki dron isto, cisto da i nasi pilote vide neko ekrance u boji, ali ne zanositi se previse. Taj voz je otisao.

Y

Uvek se protegnemo koliko možemo da se pokrijemo – to nije sporno – ali je nedopustivo ako „ne možemo“ prikriva „nećemo“…
Mlazni avioni, rakete, radari – sve to nije od juče – prisutno je bar 70-ak godina – i teško da ne možemo napraviti neki svoj kvalitetan (dalekometni) radar i povećati domet postojećih raketa, da reaktiviramo i modernizujemo projekat NA koji je bio doveden do faze prototipa pre 20+ godina…
Gotovo je nemoguće da u tome ne nađemo i zainteresovane adekvatne partnere – ukoliko su neophodni – u uslovima kada cene sličnih proizvoda idu u nebesa, a frka se pojačava…
Druga priča je tehnologija 21. veka sa npr. laserskom pvo – koja ipak ne može da bije „iza horizonta“ i sl. – a koja samo što nije izašla na tržište – izraelski „iron beam“ npr…
Živimo nepredvidiva „zanimljiva vremena“ u kojima čak nije nemoguć ni raspad NATO – a da USA budu dominantnije nego što su ikada bile – ali sa blagim bolom u međunožju za skoro sve što se događa drugima a njih se ne dotiče – u skladu sa ranijim doktrinama koje su ih i učinile supersilom u sličnim uslovima…
Moramo da se trgnemo iz mrtvila – a to je moguće samo uz „u se i u svoje kljuse“ – a ako u tome imamo i partnere/pomoć – utoliko bolje..

M

Konacno krece na bolje za VS ! Posle skoro deceniju vratio se Mig 29 i poleteo,dokaz da se sve moze ako imas cilj i dobru volju!
Nadamo se skorom dolasku MI 35M…

Odgovori
A

Konacno i 101. Sve po planu ide kako vidimo, lepe vesti. Sacekacemo jos Beloruse da vidimo sta i kako(i da li uopste), pa da prica o modernizaciji moze zvanicno da pocne. Skromno RV jeste, ali moze biti funkcionalno za razliku od stanja do pre par godina(molim vas da ne shvatite ovo kao „hvalospev“ vlasti, muka mi vise od takvog ogranicenog gledanja na stvari)

Odgovori
B

@AL-41F1

Ne ide bas sve po planu. Kasni se vise o 6 meseci. Ali ipak se radi, ima se volje i sto je naj bitnije ima se novca za ovako nesto.

v

Lepe vesti! Bravo!

Odgovori
А

101 полете. Мислио сам да од њега нема ништа.

Odgovori
J

Bravo!
Konstantan napredak malim korakom.

Odgovori
n

kada pocinje treca faza modernizacije migova

Odgovori
A

po planu 2021

m

sve smo jaci!

Odgovori
B

Bravo! 101?!

Mogao bih se opkladiti prije godinu-dvije da je taj vidio svoj poslednji let 2010. Daće Bog da u njima uskoro vidimo i novu klasu pilota!
Bravo, lijepa vjest.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

МилеНС na: [ANALIZA] Desantno-jurišni helikopter Mi-35M, značajno unapređenje borbenih mogućnosti RV i PVO Vojske Srbije

Живојине, ја се у потпуности слажем са тобом. Ми да данас имамо ситуацију као 1999. - 2001. или како је било у БЈРМ око Тетова, Куманова и сам бих пре послао ми-35н или ми-28н изнад тог, неког >ратишта< али ми ратиште више немамо нити ће нам бити дозвољено (!!!) још Бога пита колико дуго да…

13. Dec 2018.Pogledaj

Banja Luka na: [ANALIZA] Desantno-jurišni helikopter Mi-35M, značajno unapređenje borbenih mogućnosti RV i PVO Vojske Srbije

@Shmele Gazele, ustvari, nebi uopšte trebale u penziju. Gazelama treba dubinska modernizacija u okviru mogućnosti platforme i novi set ubojnih sredstava. Na tome se radi. Iako ovaj laki helikopter nije u istoj klasi sa teškim borbenim helikopterom- itekako ima svoju svrhu. Napravite integraciju nove Erbasove optoelektronse opreme na ovu laku platformu, osposobite ga za dejstvo…

13. Dec 2018.Pogledaj
13. Dec 2018.Pogledaj

Radivoje na: Dodeljene nagrade SESAR Young Scientist Award 2018 u Salzburgu; Treće mesto za doktoranda Saobraćajnog fakulteta

Bravo za ovog mladog naucnika. Pratim ga od trenutka kada mu je prekinuto skolovanje pod cudnim okolnostima u VVA. Posto sam imao slican problem pre 34 godine sa VLK potpuno sam ga razumeo i srecan sam sto je postigao ovak uspeh. Samo napred i bravo.

13. Dec 2018.Pogledaj

shadow na: [EKSKLUZIVNO] Direktor Muzeja vazduhoplovstva: Početak radova na unutrašnjosti JAT-ove Karavele pre Nove godine

Smeniti sve u muzeju Sramota Farbanje zimi!!!!Pa to kod nas u hangaru ne moze da se uradi,a ne na livadi. Pa sta ce da stave u putnicku kabinu?Klupe iz parka,da snimaju filmove,spotove?Pilotsko sediste donirano. A stepenice ispred muzeja ne moraju da se poprave? Tu se nista ne snima?Nema posetioca,turista.... Ljudi bruka,teska

13. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend