Srbiji isporučeni vojni helikopteri Mi-17V-5, stigao i još jedan H145M

17. okt 2019

tportal: Hrvatski MUP nabavlja nove bespilotne letelice

16. okt 2019

[RECENZIJA] Jedino što valja u američkoj seriji „SEAL team“ su Beograd i MUP-ovi helikopteri

15. okt 2019

[NAJAVA] Sloboda-2019: Obeležavanje 75. godina od oslobođenja Beograda, subota 19. oktobar na aerodromu “Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ Batajnica

14. okt 2019

[NAJAVA] Otvaranje prve „3DEXPERIENCE“ laboratorije na Mašinskom fakultetu uz seriju predavanja o vazduhoplovnoj industriji

11. okt 2019

Sofija nudi Seulu da uspostavi proizvodnu liniju aviona T-50 u Bugarskoj

11. okt 2019

Primopredaja prvih borbenih aviona Rafal namenjenih Ratnom vazduhoplovstvu Indije

10. okt 2019

Indija privodi kraju modernizaciju lovaca MiG-29

9. okt 2019

Vojna parada povodom 70. godina NR Kine: od auto-žirova, preko aviona specijalnih namena do novih balističkih raketa i hiperzvučniih bespilotnih letelica

4. okt 2019

Pukovnik Brane Krnjajić novi komandant 204. vazduhoplovne brigade; general Bilić novi zamenik komandanta RV i PVO

3. okt 2019

[VIDEO] Počela zajednička rumunsko-srpska vazduhoplovna vežba “Air Solution 2019“, srpski MiG-ovi 29 prvi put u Rumuniji, na vežbi takođe prvi put učestvuju rumunski F-16

2. okt 2019

[REPORTAŽA] Athens Flying Week 2019: Izveštaj iz domovine Ikarа i Dedala

2. okt 2019

Republika Srpska odustala od prodaje Gazela Helikopterskog servisa

1. okt 2019

Bugarska raspisala tender za nove vojne školske avione – u igri i srpska Lasta?

27. sep 2019

Zvanično potvrđeno: Republika Srpska kupuje VIP avion Cessna Citation CJ4

26. sep 2019

Hrvatska završila remont 10 helikoptera Mi-171Š

25. sep 2019

Bosna i Hercegovina za potrebe svojih oružanih snaga nabavlja dva višenamenska helikoptera UH-1H-II Huey II

23. sep 2019

MAKS 2019: Detaljno smo pregledali Mi-35M i Mi-35P

20. sep 2019

[REPORTAŽA] BIAS 2019: Rumunsko remek-delo među aeromitinzima

19. sep 2019

Erbas: Nema zamene Super Pume pre 2030. godine

18. sep 2019
[FOTO REPORTAŽA] Otvoreni dan vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo, jubileji bugarskih Bell 206, MiG-29 i Mi-24
Jedan od slavljenika, desantno-jurišni helikopter Mi-24, već 40 godina na nebu Bugarske / Foto: Igor Božinovski

[FOTO REPORTAŽA] Otvoreni dan vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo, jubileji bugarskih Bell 206, MiG-29 i Mi-24

Bugarske vazduhoplovne snage organizovale su 29. juna manifestaciju Otvoreni dan na kojoj su obeležene tri godišnjice vazduhoplova koji se trenutno nalaze u operativnoj upotrebi: 20 godina od uvođenja u naoružanje jednomotornog lakog višenamenskog i trenažnog helikoptera Bell 206, 30 godina dvomotornog borbenog aviona MiG-29 Fulcrum i 40 godina jurišnog helikoptera Mi-24 Hind. Proslava je održana u vazduhoplovnoj bazi Graf Ignjatijevo, koja se nalazi severno od grada Plovdiv u centralnom delu Bugarske, oko 125 km jugo-istočno od glavnog grada Sofije.

Dan otvorenih vrata bio je mešavina dinamičkog i statičkog prikaza skoro svih tipova vazduhoplova koji danas služe u RV Bugarske. Događaj je počeo u 10 časova preletom jedinog, nedavno obnovljenog dvomotornog transportnog helikoptera Mi-17 (taktičkog evidencijskog broja 419) koji je nosio trobojnu nacionalnu zastavu. Nakon toga usledio je nastup srednjeg dvomotornog višenamenskog helikoptera AS-532AL Cougar (ev. broj 710) iz koga su sa visine od oko 800 m iskočili padobranci što je bio samo uvod u predstojeću demonstraciju borbenog traganja i spasavanja (CSAR) za izvlačenje pilota koji se katapultirao i prizemljio na neprijateljskoj teritoriju.

Avion L-39ZA Albatros u ulozi izviđača / Foto: Igor Božinovski

Akcija CSAR započela je izviđanjem iz vazduha jednomotornog trenažnog i lakog borbenog aviona L-39ZA Albatros (ev. broj 147) koji je baziran na aerodromu Dolna Mitropolija, čija je posada koordinisala vazdušni udar koji je izvršio par dvomotornih jurišnih aviona Su-25K Frogfoot-A (ev. brojevi 195 i 240) baziranih u Bezmeru. Simulirani razarajući efekti dejstva Su-25 su potom provereni helikopterom Bell 206B-3 (ev. broja 01) koji je na zemlji locirao oborenog pilota, da bi zatim njegov bezbednosni perimetar bio osiguran iz vazduha helikopterom Mi-24V Hind-E (ev. broj 142)  dok je FLIR-om opremljen helikopter AS-532AL (ev. broj 712) rasporedio spasilačke timove koji su se iz helikoptera spustili tehnikama fast rope i rappel nakon čega je usledila uspešna evakuacija nesrećnog pilota.

Transporter C-27J bio je uljez koga su presreli i prizemljili lovci MiG-29 / Foto: Igor Božinovski

Obzirom da je Graf Ignjatijevo dom bugarske flote MiG-ova 29, Otvoreni dan je naravno bio događaj kojim je dominirao ovaj tip aviona. Njegova primarna misija – kontrola vazdušnog prostora Bugarske – efikasno je demonstrairana kada je par aviona (MiG-29A ev. broja 15 i MiG-29UB 33) na Graf Ignjatijevo prizemljio dvomotorni taktički transportni avion Leonardo C-27J Spartan (ev. broj 073) koji je za tu svrhu imao ulogu uljeza.

Bliska manevarska vazdušna borba lovaca MiG-29 / Foto: Igor Božinovski
Portret poručnika Nedelča Bončeva na unutrašnjoj strani vertikalnog stabilizatora MiG-a 29UB bort 33 / Foto: Igor Božinovski

Dominacija MiG-ova 29 je bila sasvim očigledna jer su jednosedi MiG-29A 15 i dvosedi MiG-29UB 33 pokazali osnovne borbene manevre, taktička kretanja koje su izveli avioni tokom manevrisanja u vazdušnoj borbi, takođe poznatoj i kao „dogfighting“. Značajno je reći da se na unutrašnjoj strani levog vertikalnog stabilizatora dvoseda mogao uočiti portret poručnika Nedelča Bončeva, bugarskog vojnog pilota koga je oborila nemačka protivavionska baterija u Stracinu, na putu Kriva Palanka-Kumanovo, u Makedoniji 8. oktobra 1944. godine, mesec dana nakon komunističkog puča izvedenog 9. septembra 1944. koji je Bugarsku učinio antifašističkom državom, u završnim danima Drugog svetskog rata ona  više nije bila sa silama Osovine.

Solo nastup pilota MiG-a 29 / Foto: Igor Božinovski
Dežurna para u sistemu PVO Bugarske / Foto: Igor Božinovski

Dinamički program je takođe pokazao letačku demonstraciju kompeksnih manevara na maloj visini koji je izveo pilot u avionu MiG-29A ev. broja 37. Na Graf Ignjatijevu su bila uočena još 4 MiG-a 29 – na statici su bili izloženi jednosed “16“ i dvosed “12“ dok su na istočnom rubu piste, u režimu “spremni za poletanje na znak uzbune“ (dežurna para u sistemu PVO) bili jednosedi “23“ i “32“.

Vazduhoplovna ubojna sredstva na statičkoj izložbi / Foto: Igor Božinovski
Turboventilatorski motor Klimov RD-33 / Foto: Igor Božinovski

Povrh svega, statička izložba pokazala je veoma interesantne elemente aviona MiG-29: tuboventilatorski motor Klimov RD-33, izbacivo sedište Zvezda K-36DM, različito naoružanje, uključujući top GŠ-30-1 kalibra 30 mm, visoko eksplozivne fragmentacijske bombe OFAB-100HB, razorne bombe FAB-250M54 i FAB-250M62, lansere B-8M1 i nevođena raketna zrna S-8KOM kalibra 80 mm, nevođene rakete S-24 kalibra 240 mm, infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh malog dometa R-60MK (AA-8 Aphid) i njena školska verzija UZR-60, infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh malog dometa R-73E (AA-11 Archer) i njena školska verzija UZR-73 i rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa Vympel R-27R1 (AA-10 Alamo).

Letački prikaz nedavno remontovanog školskog aviona PC-9M / Foto: Igor Božinovski
Nastup školsko-bobenog aviona Albatros / Foto: Igor Božinovski
Bugarska već 20 godina koristi američke lake višenamenske helikoptere Bell-206B-3. 1999. godine nabavljeno ih je šest / Foto: Igor Božinovski
Prikaz gašenja vatre iz vazduha protivpožarnim vedrom koje je nosio nedavno remontovani helikopter Mi-17 / Foto: Igor Božinovski

Dinamički program koji je završen u 15 časova bio je značajno obogaćen letačkim prikazom složenih manevara na maloj visini, učestvovali su jednomotorni turboelisni PC-9M i to primerak “665“ koji je nedavno obnovljen nakon udesa, potom školsko-borbeni L-39ZA „147“, helikopteri Bell 206B-3 „01“ i Mi-24V „142“, kao i izvođenje gašenja požara iz vazduha protivpožarnim vedrom helikoptera Mi-17 “419“ koji je baziran na aerodromu Krumovo. Aeromiting je zatvoren preletom slavljenika – MiG-a 29A „37“, Bell-a 206B-3 „01“ i helikoptera Mi-24V „142“, poslednji je generatorima dima koji su bili montirani ispod krila, oslikao nebo u narandžasto.

Na statici je bio izložen i veteran RV Bugarske, lovac-presretač MiG-21 / Foto: Igor Božinovski
AS-532AL opremljen FLIR-om namenjen za borbeno traganje i spasavanje / Foto: Igor Božinovski

Na statičkoj izložbi u Graf Ignjatijevu takođe je prikazan i par aviona MiG-21 koji su povučeni iz upotrebe: jednosed MiG-21bis Fishbed-L „243“ i dvosed MiG-21UM Mongol-B „28“. Takođe su bili izloženi turbomlazni motor R11F2S-300 i izbacivo sedište KM-1M. Pored toga, na aerodromu su bili parkirani helikopteri AS-532AL „707“ u transportnoj konfiguraciji i AS-532AL „711“ opremljen FLIR-om namenjenog za borbeno traganje i spasavanje. U vazduhoplovnoj bazi takođe je primećen i avion Aero L-39ZA Albatros „205“.

Izložba protivvazduhoplovne odbrane pružila je gostima neposredan pristup elementima raketnim sistemima zemlja-vazduh S-200 (SA-5 Gammon), 2K12 Kub (SA-6 Gainful) i 9K32 Strela-2 (SA-7 Grail).

Jedan od eksponata izloženih u krugu baze, lovac-presretač MiG-19PM / Foto: Igor Božinovski
Jurišnik MiG-23BN / Foto: Igor Božinovski
Iako još uvek u aktivnoj upotrebi, deo jurišnika Su-25 su već izloženi kao deo istorije RV Bugarske / Foto: Igor Božinovski

Kao najveći aeromiting koji se ove godine održava u Bugarskoj, Otvoreni dan u Graf Ignjatijevu bio je izvanredna prilika da oko 10-15 hiljada domaćih i stranih posetilaca vidi neke vrlo zanimljive, istorijske vazduhoplove koji su postavljeni širom prostrane vazduhoplovne baze: Antonov An-2 „026“, Aero L-29 Delfin „85“, MiG-15UTI „199“, MiG-17F „56“, MiG-19P „96“, gate-guard MiG-19S „04“, MiG-21PFM „66“, MiG-21bis „502“, MiG-23BN „63“, Su-25K „205“ i Jak-23 „51“.

I pored toga što su lokalni mediji kao i avijacijski forum predstavili ovaj događaj kao “najveći“ (na bugarskom “strahotno“), ne može se izbeći primetiti da je, iako su aktivnosti u bazi bile dobro organizovane i domaćini izuzetno prijateljski raspoloženi, organizacija zakazala što se tiče logistike. Naime, prilaz Graf Ignjatijevu je bila svojevrsna avantura pošto su se ujutru 29. juna između Plovdiva i Graf Ignjatijeva formirale veoma duge kolone vozila koja su se sporo kretala što je uzrokovalo da za svakog ko je hteo da poseti aeromiting, vožnja jedinim mogućim putem prosečno traje sat i po vremena. To je na žalost prouzrokovalo da mnogi odustanu kao i da autor ovog teksta propusti otvaranje aeromitinga i veoma interesantan prikaz borbenog traganja i spasavanja koja je uključivala i letenje aviona Su-25 čiji je dalji opstanak u RV Bugarske pod velikim znakom pitanja.

Komentari

I

Lepa reportaža.
Hvala vam.

Odgovori
D

Odlicna reportaza.

Odgovori
P

Sviđa mi se što stavljaju portrete važnih ličnosti za RV na vertikalni rep,nešto slično sam vidio i kod poljaka.Trebalo bi se ugledati na njih i pokazati da ljudi koji su dali svoj doprinos za vazduhoplovstvo i državu nisu zaboravljeni.

Odgovori
M

Poljaci su na svoje avione stavili heroje, pilote 303. RAF sqadrona (Poljski skvadron)! Najuspesniji sqadron u RAF-u, ti Poljski piloti su Britance naucili da borbeno lete.
Lepa smotra u Bugarskoj, nema sta.

B

Na ova slika e heroj brate ovo e drugi bugarski pilot koj e uradio taran na americki bomber u drugi svetski rad

G

Pa cek’ sad, jesu li Bugari u „raspadu“ ili nisu?
Kako sad lete Spartani i 29-ke?
Sta bese sa strajkom pilota, ispomocima NATO lovackih aviona, nemanja 29-ki, dizanju ruku od Spartana itd?

Odgovori
Ž

Лети један Спартан, 29-ки неколико примерака. Су-25 два-три.

Један Ми-17, два Ми-24, три Бел 206 и 4-5 Кугуара.

И даље је ту испомоћ ловаца из других НАТО земаља.

D

Znaci na ovoj izlozbi je bila skoro citava operativna flota!

On I bi da kupupju F-16 a ne mogu da odrzavaju helikoptere I transportne avione u operativnom stanju.

B

Na ova slika e heroj brate ovo e drugi bugarski pilot koj e uradio taran na americki bomber u drugi svetski rat

Odgovori

@Bugarin

Koji tip bombardera? I šta su Amerikanci bombardovali?

D

Lepa reportaza.
Hvala Tango Six-u.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend