[EKSKLUZIVNO] YU-MUP uskoro stiže: Prve fotografije četvrtog Erbasovog helikoptera za MUP Srbije

2. jun 2020

[POSLEDNJA VEST] U Nemačkoj primećen srpski H145M na kome se nastavlja integracija naoružanja

1. jun 2020

Mađarskoj odobrena kupovina raketa za raketni sistem PVO NASAMS 2

29. maj 2020

Crna Gora za potrebe svoje vojske kupuje helikoptere Bell 505

28. maj 2020

Rumunija sama modernizuje 10 aviona IAR-99 na nivo naprednih školsko-borbenih letelica

27. maj 2020

Treća faza modernizacije: Opitno gađanje domaćim artiljerijsko-raketnim sistemom PASARS

25. maj 2020

Libijska Nacionalna armija gubi svoje Pancire, turske bespilotne letelice napadaju, Emirati pomažu

21. maj 2020

Ministarstvu za vanredne situacije Rusije isporučen prvi helikopter Ansat

20. maj 2020

Australijskom kraljevskom ratnom vazduhoplovstvu prikazan prvi borbeni bespilotni avion Loyal Wingman

18. maj 2020

Južnokorejski proboj na afričko tržište, prvi avion KA-1S za Senegal

15. maj 2020

Srećan Top Gan dan: Vreme je da pričamo o drugom delu

13. maj 2020

Ruske vojne parade u slavu Dana pobede: Žal za atraktivnim premijerama nadoknadili preleti aviona i helikoptera

9. maj 2020

[POSLEDNJA VEST] Srušio se školski avion Zlin Z-242L hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva, dvočlana posada poginula; ministar odbrane Hrvatske podneo ostavku

7. maj 2020

[POSLEDNJA VEST] Povratak dvosedog MiG-a 21: “Balalajka“ ponovo na nebu Srbije

7. maj 2020

Školovanje budućih pilota i učenika Srednje stručne vojne škole ne prestaje tokom Korone

5. maj 2020

[POSLEDNJA VEST] Nesreća makedonskog policijskog helikoptera Mi-171 remontovanog u Srbiji – nema žrtava

4. maj 2020

Srpsko Ministarstvo odbrane i USAF prikazali svoja dva generala na godišnjicu obaranja aviona F-16: „Kako sam brlijantno presreo Nevu“

2. maj 2020

Vučić u Jakovu: Vraćeno ime Trećem raketnom divizionu, nastavlja se opremanje, uskoro stižu kineske bespilotne letelice, u oktobru velika vežba RV i PVO

2. maj 2020

F-35 američke mornarice bez supersoničnih letova?

1. maj 2020

SAAB ispituje novi vazduhoplovni AESA radar

29. apr 2020
[FOTO REPORTAŽA] Otvoreni dan vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo, jubileji bugarskih Bell 206, MiG-29 i Mi-24
Jedan od slavljenika, desantno-jurišni helikopter Mi-24, već 40 godina na nebu Bugarske / Foto: Igor Božinovski

[FOTO REPORTAŽA] Otvoreni dan vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo, jubileji bugarskih Bell 206, MiG-29 i Mi-24

Bugarske vazduhoplovne snage organizovale su 29. juna manifestaciju Otvoreni dan na kojoj su obeležene tri godišnjice vazduhoplova koji se trenutno nalaze u operativnoj upotrebi: 20 godina od uvođenja u naoružanje jednomotornog lakog višenamenskog i trenažnog helikoptera Bell 206, 30 godina dvomotornog borbenog aviona MiG-29 Fulcrum i 40 godina jurišnog helikoptera Mi-24 Hind. Proslava je održana u vazduhoplovnoj bazi Graf Ignjatijevo, koja se nalazi severno od grada Plovdiv u centralnom delu Bugarske, oko 125 km jugo-istočno od glavnog grada Sofije.

Dan otvorenih vrata bio je mešavina dinamičkog i statičkog prikaza skoro svih tipova vazduhoplova koji danas služe u RV Bugarske. Događaj je počeo u 10 časova preletom jedinog, nedavno obnovljenog dvomotornog transportnog helikoptera Mi-17 (taktičkog evidencijskog broja 419) koji je nosio trobojnu nacionalnu zastavu. Nakon toga usledio je nastup srednjeg dvomotornog višenamenskog helikoptera AS-532AL Cougar (ev. broj 710) iz koga su sa visine od oko 800 m iskočili padobranci što je bio samo uvod u predstojeću demonstraciju borbenog traganja i spasavanja (CSAR) za izvlačenje pilota koji se katapultirao i prizemljio na neprijateljskoj teritoriju.

Avion L-39ZA Albatros u ulozi izviđača / Foto: Igor Božinovski

Akcija CSAR započela je izviđanjem iz vazduha jednomotornog trenažnog i lakog borbenog aviona L-39ZA Albatros (ev. broj 147) koji je baziran na aerodromu Dolna Mitropolija, čija je posada koordinisala vazdušni udar koji je izvršio par dvomotornih jurišnih aviona Su-25K Frogfoot-A (ev. brojevi 195 i 240) baziranih u Bezmeru. Simulirani razarajući efekti dejstva Su-25 su potom provereni helikopterom Bell 206B-3 (ev. broja 01) koji je na zemlji locirao oborenog pilota, da bi zatim njegov bezbednosni perimetar bio osiguran iz vazduha helikopterom Mi-24V Hind-E (ev. broj 142)  dok je FLIR-om opremljen helikopter AS-532AL (ev. broj 712) rasporedio spasilačke timove koji su se iz helikoptera spustili tehnikama fast rope i rappel nakon čega je usledila uspešna evakuacija nesrećnog pilota.

Transporter C-27J bio je uljez koga su presreli i prizemljili lovci MiG-29 / Foto: Igor Božinovski

Obzirom da je Graf Ignjatijevo dom bugarske flote MiG-ova 29, Otvoreni dan je naravno bio događaj kojim je dominirao ovaj tip aviona. Njegova primarna misija – kontrola vazdušnog prostora Bugarske – efikasno je demonstrairana kada je par aviona (MiG-29A ev. broja 15 i MiG-29UB 33) na Graf Ignjatijevo prizemljio dvomotorni taktički transportni avion Leonardo C-27J Spartan (ev. broj 073) koji je za tu svrhu imao ulogu uljeza.

Bliska manevarska vazdušna borba lovaca MiG-29 / Foto: Igor Božinovski
Portret poručnika Nedelča Bončeva na unutrašnjoj strani vertikalnog stabilizatora MiG-a 29UB bort 33 / Foto: Igor Božinovski

Dominacija MiG-ova 29 je bila sasvim očigledna jer su jednosedi MiG-29A 15 i dvosedi MiG-29UB 33 pokazali osnovne borbene manevre, taktička kretanja koje su izveli avioni tokom manevrisanja u vazdušnoj borbi, takođe poznatoj i kao „dogfighting“. Značajno je reći da se na unutrašnjoj strani levog vertikalnog stabilizatora dvoseda mogao uočiti portret poručnika Nedelča Bončeva, bugarskog vojnog pilota koga je oborila nemačka protivavionska baterija u Stracinu, na putu Kriva Palanka-Kumanovo, u Makedoniji 8. oktobra 1944. godine, mesec dana nakon komunističkog puča izvedenog 9. septembra 1944. koji je Bugarsku učinio antifašističkom državom, u završnim danima Drugog svetskog rata ona  više nije bila sa silama Osovine.

Solo nastup pilota MiG-a 29 / Foto: Igor Božinovski
Dežurna para u sistemu PVO Bugarske / Foto: Igor Božinovski

Dinamički program je takođe pokazao letačku demonstraciju kompeksnih manevara na maloj visini koji je izveo pilot u avionu MiG-29A ev. broja 37. Na Graf Ignjatijevu su bila uočena još 4 MiG-a 29 – na statici su bili izloženi jednosed “16“ i dvosed “12“ dok su na istočnom rubu piste, u režimu “spremni za poletanje na znak uzbune“ (dežurna para u sistemu PVO) bili jednosedi “23“ i “32“.

Vazduhoplovna ubojna sredstva na statičkoj izložbi / Foto: Igor Božinovski
Turboventilatorski motor Klimov RD-33 / Foto: Igor Božinovski

Povrh svega, statička izložba pokazala je veoma interesantne elemente aviona MiG-29: tuboventilatorski motor Klimov RD-33, izbacivo sedište Zvezda K-36DM, različito naoružanje, uključujući top GŠ-30-1 kalibra 30 mm, visoko eksplozivne fragmentacijske bombe OFAB-100HB, razorne bombe FAB-250M54 i FAB-250M62, lansere B-8M1 i nevođena raketna zrna S-8KOM kalibra 80 mm, nevođene rakete S-24 kalibra 240 mm, infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh malog dometa R-60MK (AA-8 Aphid) i njena školska verzija UZR-60, infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh malog dometa R-73E (AA-11 Archer) i njena školska verzija UZR-73 i rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa Vympel R-27R1 (AA-10 Alamo).

Letački prikaz nedavno remontovanog školskog aviona PC-9M / Foto: Igor Božinovski
Nastup školsko-bobenog aviona Albatros / Foto: Igor Božinovski
Bugarska već 20 godina koristi američke lake višenamenske helikoptere Bell-206B-3. 1999. godine nabavljeno ih je šest / Foto: Igor Božinovski
Prikaz gašenja vatre iz vazduha protivpožarnim vedrom koje je nosio nedavno remontovani helikopter Mi-17 / Foto: Igor Božinovski

Dinamički program koji je završen u 15 časova bio je značajno obogaćen letačkim prikazom složenih manevara na maloj visini, učestvovali su jednomotorni turboelisni PC-9M i to primerak “665“ koji je nedavno obnovljen nakon udesa, potom školsko-borbeni L-39ZA „147“, helikopteri Bell 206B-3 „01“ i Mi-24V „142“, kao i izvođenje gašenja požara iz vazduha protivpožarnim vedrom helikoptera Mi-17 “419“ koji je baziran na aerodromu Krumovo. Aeromiting je zatvoren preletom slavljenika – MiG-a 29A „37“, Bell-a 206B-3 „01“ i helikoptera Mi-24V „142“, poslednji je generatorima dima koji su bili montirani ispod krila, oslikao nebo u narandžasto.

Na statici je bio izložen i veteran RV Bugarske, lovac-presretač MiG-21 / Foto: Igor Božinovski
AS-532AL opremljen FLIR-om namenjen za borbeno traganje i spasavanje / Foto: Igor Božinovski

Na statičkoj izložbi u Graf Ignjatijevu takođe je prikazan i par aviona MiG-21 koji su povučeni iz upotrebe: jednosed MiG-21bis Fishbed-L „243“ i dvosed MiG-21UM Mongol-B „28“. Takođe su bili izloženi turbomlazni motor R11F2S-300 i izbacivo sedište KM-1M. Pored toga, na aerodromu su bili parkirani helikopteri AS-532AL „707“ u transportnoj konfiguraciji i AS-532AL „711“ opremljen FLIR-om namenjenog za borbeno traganje i spasavanje. U vazduhoplovnoj bazi takođe je primećen i avion Aero L-39ZA Albatros „205“.

Izložba protivvazduhoplovne odbrane pružila je gostima neposredan pristup elementima raketnim sistemima zemlja-vazduh S-200 (SA-5 Gammon), 2K12 Kub (SA-6 Gainful) i 9K32 Strela-2 (SA-7 Grail).

Jedan od eksponata izloženih u krugu baze, lovac-presretač MiG-19PM / Foto: Igor Božinovski
Jurišnik MiG-23BN / Foto: Igor Božinovski
Iako još uvek u aktivnoj upotrebi, deo jurišnika Su-25 su već izloženi kao deo istorije RV Bugarske / Foto: Igor Božinovski

Kao najveći aeromiting koji se ove godine održava u Bugarskoj, Otvoreni dan u Graf Ignjatijevu bio je izvanredna prilika da oko 10-15 hiljada domaćih i stranih posetilaca vidi neke vrlo zanimljive, istorijske vazduhoplove koji su postavljeni širom prostrane vazduhoplovne baze: Antonov An-2 „026“, Aero L-29 Delfin „85“, MiG-15UTI „199“, MiG-17F „56“, MiG-19P „96“, gate-guard MiG-19S „04“, MiG-21PFM „66“, MiG-21bis „502“, MiG-23BN „63“, Su-25K „205“ i Jak-23 „51“.

I pored toga što su lokalni mediji kao i avijacijski forum predstavili ovaj događaj kao “najveći“ (na bugarskom “strahotno“), ne može se izbeći primetiti da je, iako su aktivnosti u bazi bile dobro organizovane i domaćini izuzetno prijateljski raspoloženi, organizacija zakazala što se tiče logistike. Naime, prilaz Graf Ignjatijevu je bila svojevrsna avantura pošto su se ujutru 29. juna između Plovdiva i Graf Ignjatijeva formirale veoma duge kolone vozila koja su se sporo kretala što je uzrokovalo da za svakog ko je hteo da poseti aeromiting, vožnja jedinim mogućim putem prosečno traje sat i po vremena. To je na žalost prouzrokovalo da mnogi odustanu kao i da autor ovog teksta propusti otvaranje aeromitinga i veoma interesantan prikaz borbenog traganja i spasavanja koja je uključivala i letenje aviona Su-25 čiji je dalji opstanak u RV Bugarske pod velikim znakom pitanja.

Komentari

I

Lepa reportaža.
Hvala vam.

Odgovori
D

Odlicna reportaza.

Odgovori
P

Sviđa mi se što stavljaju portrete važnih ličnosti za RV na vertikalni rep,nešto slično sam vidio i kod poljaka.Trebalo bi se ugledati na njih i pokazati da ljudi koji su dali svoj doprinos za vazduhoplovstvo i državu nisu zaboravljeni.

Odgovori
M

Poljaci su na svoje avione stavili heroje, pilote 303. RAF sqadrona (Poljski skvadron)! Najuspesniji sqadron u RAF-u, ti Poljski piloti su Britance naucili da borbeno lete.
Lepa smotra u Bugarskoj, nema sta.

B

Na ova slika e heroj brate ovo e drugi bugarski pilot koj e uradio taran na americki bomber u drugi svetski rad

G

Pa cek’ sad, jesu li Bugari u „raspadu“ ili nisu?
Kako sad lete Spartani i 29-ke?
Sta bese sa strajkom pilota, ispomocima NATO lovackih aviona, nemanja 29-ki, dizanju ruku od Spartana itd?

Odgovori
Ž

Лети један Спартан, 29-ки неколико примерака. Су-25 два-три.

Један Ми-17, два Ми-24, три Бел 206 и 4-5 Кугуара.

И даље је ту испомоћ ловаца из других НАТО земаља.

D

Znaci na ovoj izlozbi je bila skoro citava operativna flota!

On I bi da kupupju F-16 a ne mogu da odrzavaju helikoptere I transportne avione u operativnom stanju.

B

Na ova slika e heroj brate ovo e drugi bugarski pilot koj e uradio taran na americki bomber u drugi svetski rat

Odgovori

@Bugarin

Koji tip bombardera? I šta su Amerikanci bombardovali?

D

Lepa reportaza.
Hvala Tango Six-u.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend