Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025
Erbas razvija sistem zaštite helikoptera H145M putem stvaranja dimne zavese
Sistem bi se koristio pre svega prilikom iskrcavanja vojnika iz helikoptera / Foto: Airbus Helicopters

Erbas razvija sistem zaštite helikoptera H145M putem stvaranja dimne zavese

Prvog dana Trade Media Briefinga 2019 koji u periodu od 4. do 6. novembra u svom pogonu u Donevortu u Nemačkoj, organizuje Airbus Defence and Space, visoki zvaničnik kompanije Airbus Helicopters objavio je da se za vojni helikopter H145M razvija sistem zadimljavanja odnosno stvaranja dimne zavese koji bi se koristio za zaštitu helikoptera prilikom iskrcavanja trupa dok se helikopter nalazi u režimu lebdenja.

U svom govoru na ovom događaju, predstavnik Erbas Helikoptersa Mark Hening koji je jedan od rukovodilaca u programu H145M, naveo je da je takav sistem već pokazao pozitivne rezultate na početnim ispitivanjima na zemlji. Takođe on je napomenuo i da će to biti prvi takav sistem koji će biti ugrađen na helikoptere, prenosi Janes Defence Weekly.

– Mi razvijamo sistem za brzo zadimljavanje tokom leta kako bi H145M bio nevidljiv tokom najopasnije faze njegove misije – kada leti na oko 20 m visine dok desantira trupe. To je već urađeno za vozila ali nikada ranije za helikoptere. Mi smo to dokazali konceptualno, a rezultati su bili veoma dobri – rekao je Hening.

On je dalje objasnio da se helikopter oprema raspršivačima dima koji se montiraju na bokovima trupa i pod trupom a oni prilikom dejstva stvaraju dimnu ‘’ogradu’’ oko helikoptera. Na ovakav način ne samo da se sprečava vizuelno uočavanje letelice već se smanjuje i njeno infracrveno zračenje.

AINonline otkrio je još detalja u vezi sa ispitivanjem ovog sistema. U tekstu koji se bavi ovom temom navedeno je da će sistem obezbediti dodatnu zaštitu tokom operacija klasičnog ili desanta vojnika tehnikom brzog spuštanja kada helikopter privremeno miruje, bilo da je na zemlji ili da lebdi.

Napomenuto je i da će posada, morati da ima  naprednu opremu kako bi operisala u tzv DVE uslovima (Degraded Visual Environment).

Kako dalje navodi AINonline, Erbas je, kako bi procenio izvodljivost koncepta, koristio sistem za brzo zadimljavanje ROSY kompanije Rheinmetall koji se koristi na zemaljskim i morskim platformama. Na testiranjima je ROSY dejstvovao sa zemlje dok je H145M leteo u “maglu“ nastalu zadimljavanjem i lebdeo u njoj.

Ispitivanjima je zaključeno da je dimna zavesa održavala dobar nivo zaštite za vreme koje je bilo dovoljno da bi se iskrcali vojnici, pre nego što se zavesa raspršila usled strujanja vazduha nastalim okretanjem lopatica nosećeg rotora helikoptera. Kako bi se dodatno ocenila efikasnost sistema, na helikopterima će biti izvršena i ispitivanja u vazduhu.

AINonline podseća da je sistem zadimljavanja samo jedan od niza poboljšanja koja se aktivno razmatraju za helikopter H145M, i navodi da su tu još dodavanje signalizatora radarskog ozračenja u trenutne senzore koji upozoravaju na napad raketom, kako bi se dodala elektronska zaštita u odbrambeni paket.

Pored toga, H145M će najverovatnije dobiti izduvnike motora sa raspršivačima vrelih gasova koje ih usmeravaju na hladno strujanje vazduha nastalih okretanjem nosećeg rotora a na taj način će se smanjiti infracrveni odraz helikoptera. Erbas je takođe vršio ispitivanja kontrole bespilotne letelice Schiebel S-100 Camcopter iz helikoptera H145M a uskoro bi trebalo da započne i drugi krug testiranja. Na kraju tu je i ispitivanje novog nosećeg rotora sa pet krakova čija se sertifikacija na vojnom H145M očekuje 2021. godine.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Lako sto ce se helikopter zakamuflirati iza dimne zavijese.
No, i piloti ce izgubiti vizuelni kontakt s okolinom 🤔

Odgovori
Be

@Beduin

„Napomenuto je i da će posada, morati da ima naprednu opremu kako bi operisala u tzv DVE uslovima (Degraded Visual Environment).“

Re

@Beduin Iza koje dimne zavjese ? XD Dimna zavjesa funkcionira za vozila na tlu…jer ne lete. Helikoperi se kreću strujanjem zraka, što znači da dimna zavjesa ne bi uspjela „sakriti“ helikopter čak ni za jednu sekundu, pošto je snaga uzgona takva kakva je.

Da

Dobar dan.
Postoje dobre i lose ideje. Meni se cini da je ova losa. Ne kao koncept zastite, vec posto je helikopter platforma koja po svojoj prirodi rada generise pomeranje vazduha oko sebe.
Imajuci u vidu da ce helikopter lebdeci rasterati dim za cirka 3-4 sekunde, postavlja se pitanje efikasnosti zastite i razvijanja istog sistema, osim ako ne bude ispaljivao patrone na 70-80m, mozda cak i vise, a na prilozenom videu je vidljivo da za zastitu zemaljske pokretne tehnike, to nije slucaj. U tom slucaju bi to bila neka vrsta, pa skoro, bacaca granata. Ali, Boze moj, videcemo sta ce od toga biti. Ako zazivi, kopirace ga svi. Zivela Srbija!

Odgovori
Bp

To je veci demaskirajuci faktor, jer se dimna zavjesa lako uoci, i instiktno ce svi vrsiti paljbu u tom pravcu.

Odgovori
Sa

Nije bas ni H145 prepelica, da prodje neopazeno :D .

Be

@BpB

Napomenuo bi da se sa ovim bave ozbiljni ljudi. Ako ste ikad radili u tako velikoj kompaniji, znali bi ste da pre nego sto se pocne razvoj jednog sistema, tu postoje mnoge instance koje se moraju proci pre nego sto se uopste pocne ozbiljno razmisljati o tome.

Tako da se ne treba da brinete, nisu to naivni ljudi.

Naravno, svaki projekat se u svakom momentu moze zaustaviti, ali nije ovo neka kucna radionica, vec Airbus.

iv

Beli slazem se sa tobom, no nije da velikim kompanijama bas sve uvek i uspe, bez obzira koliko pametnih ljudi tamo sedi. Uvek se nadje i neki glupi sef.
Ima tu dosta stvari oko kojih covek treba da se zapita. Kao sto je neko rekao helikopter stvara jako strujanje vazduha, da li ce onda dimna zavesa morati biti postavljena dobrano dalje od helikoptera? Da li u tom slucaju ona mora da bude znacajno veca (mislim na dim) da li to znaci da ce sistem morati biti veci i tezi. Kako je koristiti u slucaju desanta iz vise helikoptera? Zaista sta to znaci za desantnu posadu i demaskirajuci elemenat? Koristenje u slucaju jaceg vetra? Nezgodno ako vetar nanese dim na helikopter!………………………………imam jos hiljadu nedoumica

Be

Beli
I ozbiljnim ljudima ponekad glupost pande na pamet.

Re

Dimna zavjesa ? Izvrstan ideja ako želiš da „druga strana“ zna točno gdje se nalaziš :)

Odgovori
Te
Al

looks great

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor