Poslovni portal Capital preneo je 8. maja vest da je Vlada Republike Srpske odobrila Helikopterskom servisu Republike Srpske prodaju pet helikoptera. U vladinoj odluci navodi se da se prodaja nefinansijske imovine vrši zbog starosti, istrošenosti, kvarova i nesiplativosti održavanja. Reč je o helikopterima SA-341 i SA-342 “Gazela“ starosti 31 do 38 godina.
U izjavi za Capital direktor Helikopterskog servisa RS Boban Kusturić rekao je da su ovakav predlog poslali Vladi jer se radi o helikopterima koji su stari preko 35 godina i koji su skupi za održavanje.
– Održavanje tih helikoptera je bilo veoma skupo, rezervne dijelove je nemoguće nabaviti i zbog toga smo predložili prodaju. Vlada će formirati komisiju koja će biti zadužena za prodaju, a početnu cijenu će vjerovatno utvrditi ovlaštena kuća – kazao je Kusturić.

Kako navodi Capital, Helikopterski servis trenutno ima dva operativna helikoptera, a najnoviji, za koji se Vlada Republike Srpske zadužila 9,4 miliona KM, kupljen je prošle godine.
Kusturić je rekao da je dva helikoptera malo i da će Helikopterski servis RS vrlo brzo uputiti predlog Vladi RS za kupovinu još jednog helikoptera.
– Samo u zadnjih petnaestak dana smo imali sedam medicinskih evakuacija, tako da definitivno postoji potreba za nabavku barem još jednog helikoptera. Mi ćemo ići sa takvim prijedlogom na Vladu, nadamo se da će se moći iznaći novac – rekao je direktor Helikopterskog servisa RS.
BB
Šta bi sa 3 Ansata koje su dogovarali?
Pilot787
Dodati još nešto para i kupiti 2 nova helikoptera za medicinski transport. Ove Gazele bi verovatno dali Srbiji da to dozvoljava vlada BiH. Mislim da oni ne dozvoljavaju kao što ne dozvoljavaju i transport onih Orlova i Galebova za Srbiju pa trunu po hangarima u Banjoj Luci i Sarajevu.
Filip
BiH nema Vladu nego Savjet ministara, koji nema operativne ingerencije entitetskih Vlada,…u ovom slučaju Vlade RS, u čijem je vlasništvu HSRS. Ministarstvo odbrane jeste na nivou BiH, i Muslimani u tom ministarstvu mogu formalno da zabrane prodaju tehnike OS BiH, što su i radili kad su u pitanju Orlovi i Galeb sa Mahovljana. U ovom slučaju, tehnika HSRS u vlasničkoj strukturi nema ništa sa nivoom BiH, i ovih 5 Gazela se mogu prodati i Aboridžinima da love kengure.
Pretpostavka je da će se riješiti Gazela, a uzeti još jedan AW119 (pošto imaju već obučena 3 tehničara, inženjera i pilote za taj avion, pa drugi ne bi izišao više od 6-7miliona KM, sa doobukom još jednog para pilota), i ona 3 Ansata ranije dogovorena sa Rusima, za policiju. Pored toga, za malo ozbiljniju protivpožarnu zaštitu bi bila poželjna nabavka 2 nova Mi-8, ali se to u narednih par godina vjerovatno neće dogoditi, osim ako Rusi ne bi uletjeli sa nekim baš povoljnim uslovima.
Pilot787
Ta Savet ministara je njihova Vlada zar ne? U svakom slučaju slažem se. Tehnika MUP-a RS i HSRS nema veze sa OS BiH i može samostalno i unutar RS da se odlučuje o njenoj sudbini. I dalje ostaje pitanje Orlova i zašto se to pitanje ne pokreće nikako i zašto se RS ne žali EU jer te Orlove niko drugi osim Srbije ne želi pa bi i eventualna zvanična prodaja naišla samo na ponude Srbije i time bi oni svakako išli u Srbiju. Ako ne tako onda bar oni u RS mogu da se razmontiraju i ilegalno prebace preko granice. Niko ne bi znao jer se zna da na graničnim ispostavama prema Hrvatskoj i Srbiji rade uglavnom službenici srpske nacionalnosti iz RS. Uostalom, i da se sazna posle za to, mislim da oni tu ne bi mogli ništa. Ionako su odnosi sa Srbijom zategnuti zbog muslimanske strane i njihove drugačije politike. Osim toga, Republika Srpska puk koji je u sastavu OS BiH je bio po Dejtonu zvanična Vojska RS pa su naknadnom politikom ukinuli Vojsku RS i ti Orlovi su prešli u vlasništvo OS BiH.
Filip
@Pilot787 Savjet ministara BiH je, po Dejtonu, predviđen kao pomoćno tijelo Predsjedništva BiH, i u početku je imalo samo nekoliko ministarstava (mislim 3) bez posebnog uticaja na terenu u samim entitetima. U međuvremenu je narastao na 9 ministarstava, od kojih je jedno i Ministarstvo odbrane BiH. Međutim u operativnom smislu 90% svega što se dešava u entitetima RS i FBiH, operativno pokrivaju Vlade entiteta. Nazvati Vladom Savjet ministara na nivou BiH, je suštinski pogrešno.
Naravno, bilo bi logično da su Orlovi i Galeb prodani/predani Srbiji, ali su Muslimani dobili direktivu od SAD, da BiH ukine mlaznu avijaciju, iako je u tom trenutku RV i PVO Republike Srpske, koje je ušlo u sastav OS BiH, bilo drugo po snazi u ex YU (odmah iza Srbije). Pretpostavlja se da su dobili direktivu i da spriječe prodaju te tehnike Srbiji. Iako se uvijek busaju u prsa da su bosanski patriote, kad Muslimanima postavite pitanje, zašto su pristali da ukinu postojeću fiksnokrilnu avijaciju u BiH, po snazi drugu u regionu, nemaju odgovor.
Pošto je ideja o bilo kakvim ilegalnim potezima apsurdna, jedino što se može uraditi sa ovim avionima, ali i ostalom tehnikom bivše VRS, je da se negdje u blizini Banjaluke oformi jedan ozbiljan muzejski kompleks, koji bi bio posvećen čuvanju tradicije VRS, gdje bi bar po jedan primjerak vazduhoplovne i zemaljske tehnike iz rata, bio konzerviran i izložen. Ostatak bi trebalo ponuditi na prodaju muzejima u svijetu, i tu uzeti neki keš da se ta priča o muzeju donekle finansira.
Niko
Filipe muslimani nist anisu ukinuli od avijacije u BH. Ocito vidim da samo ovdje srbi vide svoju stranu i tako komenatrisu. Sva krivica na muslimanima. Nevjerovatno da iko spominje rijec musliman. U BH imaju tri konstutivna naroda stoga ispade da samo muslimani odlucuju u BH ??? Molim vas pojedinici da ne sire lazne vijesti da kako kazete muslimani sve storniraju oko avijacije. Niko nista ni bosnjacima ni hrvatima ni srbima nije naredio da se ukinu i sklone avioni. Kriza koja je zahvatila sve republike a najvise ocito BH nedozvoljava da se trose pare na nesto sto nije perspektivno u ovom slucaju otpad koji je ostao od RV i PVO SFRJ. Sto se tice prodaje aviona tj otpada bukvalno receno nek Srbija dobro plati pa cete vidjeti hoce li im se prodati. Da dodam jos u BH vjerovali ili ne ne busaju se u prsa kako kazete patrioti muslimani nego ima i srba hi hrvat ai to dobrim dijelom volio to ko ili ne. Al vidim da se politika i ovdje mjesa kroz avijaciju da se diskredituju Bosnjiaci kao nazalost i u mnogimn drugim srbskim casopisima.
Banja Luka
@Niko
Ne vidim zašto si se našao uvrijeđen, momak nije ništa slagao. Tačno je, izrazio se „politički nekorektno“ u smislu da je rekao „musliman“ umjesto „bošnjak“ kako su muslimani u BIH izabrali da se izjašnjavaju u poslednjih 20 godina. Ipak, bilo bi lijepo da razumiješ dvije stvari: Niko nije dužan da tebe naziva onako kako si ti to zamislio, jedino je bitno da te nije uvrijedio (kao naprimjer kada ti pišeš „srbskim“ sa „b“). Nikoga nije briga za to, ok?
Što se tiče orlova u BL- u toku samo posljednjih deset godina više puta je Vlada Republike Srbije slala razne dopise, pisma interesa i slično, ali i kroz diplomatske kanale otvorila pitanje nedvosmislenog interesa za kupovinu tih letjelica. Nudilo se sve- od živih para do kompenzacije za municiju i drugu vojnu opremu, kao i da se prelomi kroz remont „Gazela“ ili motora za borbena vozila- ne stvar je potpuno jasno i glasno minirana od strane muslimanskih političara, imenom i prezimenom najzaslužniji je za to bio Selmo Cikotić, tadašnji ministar odbrane. Lik je bukvalno odobrenje za zahtijev držao u fijoci 4 godine.
Ne vidim o kakvoj „srpskoj verziji“ ti pričaš, kada je sve potpuno jasno. Gledaj: Dodik, predstavnik srpskog naroda se više puta izjasnio da je za to da se svi avioni iz Mahovljana poklone Srbiji, jer niko ne može da ih popravi, a niko drugi neće da ih kupi, ok? Dragan Čović, 4 godine prije posljednjih izbora predstavnik hrvatskog naroda u BIH je više puta pred kamerama rekao da nema ništa protiv toga da se Srbiji avioni prodaju…dakle- ostali su još samo predstavnici muslimana u BIH, koji otvoreno sabotiraju čitavu stvar.
https://www.b92.net/biz/vesti/region.php?yyyy=2011&mm=12&dd=20&nav_id=567094
Al-41F1
Bas je kul retro boja sa fotografije, svidja mi se. MIslim da ovaj tip helikoptera ne dobija „pohvlale“ koje zasluzuje. 40 godina sluzbe nije malo.
Cisto sumnjam da ce Srbija uopste dati ponudu. Ipak imamo 40ak komada, a malo pilota, ne znam sta cemo s njima
BB
Evo, možeš da je kupiš :-)
Nekako sam na Gazele navikao, ima specifičan zvuk, slijetala mi je pred zgradu i u školsko dvorište nebrojeno puta (blizina vojne i civilne bolnice u Banjoj Luci u to vrijeme), možeš misliti zadovoljstva nas djece na velikom odmoru kad ti helikopter sleti na igralište :-)
Skoro smo klinac i ja ganjali RC avion pored privatne gazele u BL (VDH), čini mi se generalno sređena, odlično izgleda.
DIV68
O ovome vredi komentarisati tek kada saznamo kome i za koliko
Jovan Munitlak
Bili o J22 zastareli ,bilo i pragama i nevama odzvonilo.
Tako sad nije lako održavati gazelu.
Nešto mi se oseća buđ u vazduhu.
jale
Mislim da je mlo trulo prodavati gazele posto Republika Srpska vec radi remont gazela u Kosmosu.
Živojin Banković
Космос не ради ремонт Газела. У авио-сервису “Икар“ из Бања Луке раде се С2 прегледи али не и генерални ремонт.
BB
@jale
u Kosmosu je fizički bio smješten Ikar (šta sam samo vjetrenjača prodao italijanima kada vide da se tu remontuje helikopter :-)… Mislili su da smo ista firma… ).
Sad je Ikar na aerodromu Zalužani, gdje i pripada. U Kosmosu me bilo strah gledati gdje slijeću (sve bivši vojni piloti, ne znaju pilotirati bez adrenalina…).
Kreket
Ne treba to nikome, mnogo je staro. Jedino muzej, kolekcionari, za neko dvorište.
Sedi jedan
Sa tobom se ne bi slozili Francuzi, Egipcani, Iracani, Kuvajcani, Sirijci, za Britance nisam siguran da li jos uvek koriste Gazele i jos mnogi drugi koji jos uvek koriste Gazele.
BB
@Kreket
Na istom aerodromu (Zalužani), samo s duge strane piste privatna firma VDH je kupila gazelu sličnog godišta kao i ove što se prodaju, koliko moje amatersko oko može da primijeti to je sređen helikopter i izgleda kao nov. Ali njima za njihove misije Gazela savršeno odgovara (dominantno transport novca), dok za Helikopterski servis je mala (medicinski prevoz, transport političara, SAR, gašenje požara…). Istina ni Agusta nije neki preveliki kapacitet za gašenje požara ali je ipak izvodivo dok sa Gazelom samo možeš da gledaš gdje gori.
Banja Luka
@Kreket
http://www.swissheli.com/history/v-221b-hbzfj.jpg
Ovo gore na slici ti je Aerospatiale Aluette III. Do prije nekoliko godina okosnica helikopterskih snaga Švajcarske i heli za koji je naša Gazela vrlo savremena. A i mlađa je. Švajcarci su svoje Aluette nabavili početkom šezdesetih godina, stalno ih osavremenjavali ugradnjom aktuelne opreme- da bi ih 2010. godine počeli donirati što svojim službama spasavanja u civilstvu, što Pakistanu. Još uvjek najurednije rade. Ma k’o švajcarski sat! Gazela je odličan laki helikopter koji treba osavremeniti i koristiti. Nije ni za muzej ni za dvorište…
Jordan
Kao što je BB rekao, Gazela je jednostavno premala za hitne medicinske evakuacije, prevoz putnika i slično.
Kreket
Ja lično dočekao generala Stevana Mirkovića 1988. god. na sportskom terenu karaule na Svetom Naumu. Doleteo Gazelom. Tada je bio star a sada zastareo.
Sedi kec za kraj godine
Kao to vec rekoh, objasni Francuzima, Egipcanima, Kuvajcanima, Sirijcima, Iracanima, Britancima itd. da je Gazela zastareo helikopter. Da oni znaju kakvih sve ‘strucnjaka’ ima na Balkanu, istog momenta bi izbacili sve Gazele iz upotrebe. A tebe bi verovatno postavili za ministra odbrane u nekoj od pomenutih drzava…
Дане
Мислиш на Стевана Мирковића?
Jaćim
Avioni koji se nalaze na aerodromu Mahovljani, avioni iz bivše VRS, nisu vlasništvo MO i Oružanih Snaga BiH, nego je jedini vlasnik ovih vazduhoplova Vlada RS. Sve tehnikalije oko prodaje ili poklanjanja ovih vazduhoplova Srbiji nemaju nikakve veze sa MO BiH. Oružanih Snaga BiHne predviđaju posjedovanje niti jednog tipa aviona, samo helikopteri. Avioni nisu jedina materijalna sredstva koja se nalaze na lokacijama OS BiH a koja ne pripadaju OS BiH, ali pripadnici OS BiH imaju obavezu da čuvaju tu imovinu do konačne odluke o raspolaganju istom. Odluku o sudbini predmetnih aviona može donijeti jedino Vlada RS kao jedini vlasnik istih.
Milovanov Srbislav
normalno da nema ko da servisira gazele jer se nisu skolovali ljudi ni nabavljali rezervni delovi Ali treba imati u vidu da je vojska Srbije takve helikoptere prodavala od 70.000.oo dolara do 110.000,oo dolara a ja koliko sam upoznat oni su poceli da luduju sa cenama
To vam govori covek koji je do sada kupio 14 helikoptera MI-8 35 motora helikopterskih i 2 gazele
da bi svaki MI 8 se remontovao treba u proseku milion i petsto hiljada dolara a gazela da se remontuje treba ninimum 220.000,oo dolara a to su ozbiljne pare prema tome ako im bude realna cena ato znaci da neprelaz 100.000,oo dolara imaju sanse da ih prodaju napominjem da i Crna Gora prodaje gazele sve pomenute gazele su sa svim istrosenim resursima