BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Bosna i Hercegovina nabavlja četiri helikoptera UH-1H-II Ugovor o nabavci četiri helikoptera ukupne je vrednosti 38,539.378 američkih dolara, od čega je Bosna i Hercegovina učestvovala sa 4,360.000 dolara a preostali iznos je obezbedila Vlada SAD / Foto: Bell Helicopter

[POSLEDNJA VEST] Bosna i Hercegovina nabavlja četiri helikoptera UH-1H-II

U domu Oružanih snaga Bosne i Hercegovine u Sarajevu jutros je ministarka odbrane BiH Marina Pendeš potpisala ugovor o nabavci četiri helikoptera UH-1H-II Huey II koje će korisiti Oružane snage BiH, saopšteno je iz Ministarstva odbrane BiH.

Kako se dalje navodi, ugovor o nabavci četiri helikoptera ukupne je vrednosti 38,539.378 američkih dolara, od čega je Bosna i Hercegovina učestvovala sa 4,360.000 dolara, odnosno 7,5 miliona konvertibilnih maraka. Preostali iznos osigurala je Vlada Sjedinjenih Američkih Država kroz sredstva iz američkih programa pomoći prijateljskim zemljama Foreign Military Sales (FMS) i Foreign Military Funds (FMF).

Ceremoniji svečanog potpisivanja prisustvovali su najviši zvaničnici Ministartsva odbrane i Oružanih snaga BiH, američke ambasade u BiH i Štaba NATO-a u Sarajevu. Istaknuto je kako je ovaj projekаt još jedan vredan iskaz konkretne i opsežne saradnje Bosne i Hercegovine sa Sjedinjenim Američkim Državama.

Realizacijom ovog projekta letačkim jedinicama Oružanih snaga BiH će biti omogućen adekvatan broj sati letenja / Foto: Ministarstvo odbrane BiH

– Nabavka ovih helikoptera predstavlja najveći investicijski projekat od osnivanja Oružanih snaga BiH, kako po iznosu finansijskih sredstava tako i po učinku koji će imati na operativne kapacitete i sposobnosti OS BiH – kazala je tim povodom ministrica odbrane Marina Pendeš.

– Ovo će nam dati više mogućnosti da budemo čvrst oslonac svim stanovnicima Bosne i Hercegovine, da damo svoj doprinos u projektima regionalne saradnje te u konačnici učvrstimo našu poziciju pouzdanog partnera u međunarodnim odnosima –

– Realizacijom ovog projekta letačkim jedinicama Oružanih snaga BiH će biti omogućen adekvatan broj sati letenja. Time će svoju obučenost podići na viši nivo i stvoriti predispozicije da u skladu sa Zakonom o odbrani BiH još bolje i spremnije izvršavaju svoje zadatke – rekao je tim povodom načelnik Zajedničkog štaba OS BiH general-pukovnik Senad Mašović.

Potpisivanje ugovora / Foto: Ministarstvo odbrane BiH

Kako je istakao „u procesu podmlađivanja pilotskog i zrakoplovno-tehničkog kadra bit će olakšan prijem i prilagodba novih pripadnika Zračnih snaga i protivzračne odbrane OS BiH, odnosno osigurana smjena generacija koja nas očekuje u narednom periodu.“

Iz Ministarstva odbrane BiH je navedeno da je nabavka novih letelica ugovorena uz veliku podršku Vlade SAD-a po principu „pristupa sveukupnim paketom“ (Total Package Approach), koji za pomenutu sumu podrazumeva potpuni prenos sposobnosti i osigurava: isporuku četiri helikoptera Bell Huey II; preobuku pilota i tehničara u centrima za obuku firme Bell Helicopter Textron Inc, isporuku rezervnih delova i potrošnih materijala za dve godine i 300 sati leta godišnje; isporuku alata i ispitnomerne opreme za održavanje helikoptera u I i II stepenu održavanja; isporuku zemaljske opreme za opsluživanje helikoptera i isporuku tehničke dokumentacije za vazduhoplovno-tehničko održavanje u I i II stepenu.

Podseća se takođe da je Veće ministara BiH na 37. sjednici održanoj 30. decembra 2015. godine usvojilo Odluku o odobravanju višegodišnjeg projekta osiguranja i unapređenja operativnosti helikoptera OS BiH sa periodom realizacije od 2016. do 2025. godine. Na 125. sednici održanoj 22. decembra 2017. godine, Veće ministara BiH je donelo Odluku o višegodišnjem projektu nabavke helikoptera za MO i OS BiH te je na osnovu ove odluke osigurano 6,200.000 KM. Dodatnih 1,300.000 KM osigurano je prestrukturiranjem odobrenih budžetskih sredstava u 2018. godini na osnovu odluke Veća ministara BiH, koja je donesena na 163. sjednici održanoj 27. decembra 2018. godine pod nazivom „Odluka o izmjeni odluke o višegodišnjem projektu nabavke helikoptera za MO i OS BiH“.

Tango Six je krajem septembra preneo pisanje Balkanske bezbednosne mreže o tome da će BiH nabaviti helikoptere UH-1H-II odnosno helikoptere UH-1H Huey iz viškova američke vojske (U.S. Army) koji će naknadno biti dovedeni na nivo Huey II koji predstavlja opremanje starih UH-1H dinamičkim elementima modela Bell 212. U objavljenom tekstu date su karakteristike helikoptera Huey II kao i opis trenutnog stanja helikopterske flote Zračnih snaga i protivzračne odbrane OS BiH.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

MA OK ali nista specijalno. BiH ce u startu imati problema sa odrzavanjem. Inace dosta problema imaju i sa odrzavanjem postojece flote, prije svega novac, a kadrove niko i ne spominje. I ove sto nabavljaju vise kao da su naterani da ih nabave. Imam nekakav osjecaj da ce do godinu dana posle nabavke biti prizemljeni zbog neodrzavanja.

Odgovori
ra

Jednostavno vojska bez perspektive ikakve. Vise od pola drzave je ne dozivljava uopste.
Zaposlili su katastrofalan kadar. Sama ce se urusiti i nestati.
VRS je bila fin primjer male i mobilne vojske.

Fi

E pa Perice, očigledno nisi ni pročitao tekst.

Pe

Znaci imas vojsku koja na papiru ima oko 325 teknkova i drugih borbenih vozila zajedno, pri cemu su M-84 proglaseni nepersektivnim ali zato oni stari AMX (donirani od UAE) satro operativni…mozda par komada. Genralno pitanje je koliko ih je stvarno operativnih…mozda 5,6 …ihhh i na sve to jos 4 Huey-a ..za slikanje vjerovatno.
Mada oficiri imaju jako dobre plate!

Ed

U početku će biti u redu, ali pitanje je kako će ići održavanje 2 nakon isporuke…
Pročitajte tekst što dobijaju….

Pe

@Fishbed
Pa jesam…ali za ca max 2 2,5 godine bice vise na zemlji nego u operativi…Zar nije jasno iz teksta, da blada se snebiva oko ove donacije godinama…jedva dadose i ovih 6 miliona…kad su ih naterali onda ajde kao super sve!

Du

OS BiH su u gorem stanju nego JNA pred raspad SFRJ. Kadrovski potencijal (oficirski i podoficirski) na niskom nivou, srpski kadrovi sa vojnom akademijom, hrvatski i bosnjacki sa, uglavnom, privatnim „civilnim“ fakultetima…zanemarljiv broj skolovanog kadra obucavan u inostranim vojnim akademijama. Sve je po nacionalnom kljucu, poput JNA…obucenost, operativnost i motivisanost na zalosnom nivou. Tehnika, naslijedjena od VRS-JNA i donacije starog naoruzanja zapadnih zemalja, preskupa za odrzavanje. Uglavnom, sve postoji na papiru i u „planovima“…
ali…postoji paralelna vojna struktura sa organizacijom i logistikom pod patronatom bosnjacke stranke SDA u slucaju za „ne daj boze“.

Odgovori
Pe

JNA i ‘92 jos uvijek je bila Sila u poredjenju sa ovom nazovi vojskom…

Bu

Jel može neko da pojasni meni ništa nije jasno. Uzimaju 4 helikoptera vredna 38 miliona USD od kojih Bih daje 4,4 mil USD. Koliko znam UH-1H se više ne proizvodi ispravite me ako grešim? A ovo je UH-1H koji, ako se ne proizvode više, nisu novi pa su budženi da liče na AB 212 odnosno UH-1N? Šta god da je cifra mi stvarno nije jasna.

Odgovori
Ik

DuksBL,
Mislim da si u pravu oko svega navedenog(pogotovo na struku i kadar) , mada mislim da Amerikanci imaju velike planove za BiH. Gledao sam intervju sa njihovim jednim od predsjednika na HTV on spominje Super Cobre i C-130 kao dio programa obuke za NATO standard. Mada bi BiH vise od pomoci bili jedan Canader i transportni helikopteri za hitne slucajeve.
A sto se tice finansija Federacija BiH moze izdrzati ovaj deal.

Pe

Toliko je vrijedan kompletni paket za 4 helikoptera koji osim helikoptera uključuje obuku pilota i tehničkog osoblja za održavanje kao i isporuku kompletne opreme i rezervnih djelova potrebne za nalet od 300 sati godišnje za najmanje dvije godine.

Piše i u tekstu. To se kod prodaje američke i općenito zapadne zrakoplovne opreme naziva Total Package Approach i razlog je zašto je ona uvijek skuplja od ruske kod koje to nije uključeno u nabavnu cijenu.

Što se tiče plaćanja SAD kroz program FMF (Foreign Military Finance) kada to odobri Kongres zbog političih interesa i pomoći saveznicima donira ili plaća dio te nabave.

Tako je i u ovom primjeru. Od ukupne vrijednosti nabave od 38.5 milijuna BiH će platiti samo 4.4 a preostali iznos od 34 milijuna dolara podmirit će sama vlada SAD-a.

Konkretni tip helikoptera Huey II
https://www.youtube.com/watch?v=rJ6xmXyhDtE

Za male države poput BiH, Makedonije ili Crne Gore sasvim dovoljno.

BB

Znači, podgrijavana jela kao i orlovi… Izvuci iz pijeska i remontuj i prodaj kao tehnološko čudo i to u zemlji gdje su se moderniji helikopteri od ovog „tehnološkog čuda“ proizvodili…

Mr

Trebali su uzeti uh60 i da se naši i njihovi odrzavaju u ZTC

Odgovori
K

Nemaju oni novaca za to. A sve i da imaju, činjenica da bi se remontirali u ZTC-u bi bila samo negativna za BiH. Ne smije se zaboraviti da vecina na ovim prostorima i dalje živi pod filozofijom da je super ako susjedu krava krepa, pa sve i ako tebi za to dvije krepaju.

De

Šmekerski ako ništa drugo. Heliši su verovatno olupine ovisno o kvalitetu održavanja no cena je vrlo prihvatljiva. Dva i po puta manje novca (za sva četiri) u odnosu na cenu jednog H145M. Polovni su, al daj šta daš. Regija je osuđena na kupovinu polovne opreme (nove u manjoj meri Srbija i Hrvatska) i to je i realno stanje stvari u svim oblastima društva u bivšim Jugo-republikama.

Odgovori
St

To kad gledaš na cenu od 4.360.000usd, ako uzmeš cenu ugovora koju je dala Amerika od 38.539.378usd, mislim da je to previše za remontovane helikoptere koji dolaze iz viška SAD.
Ja lično kada vidim helikopter Huey, odmah mi padne na pamet rat u Vijetnamu krajem 60-tih godina (film „Apokalipsa danas“).
A cena iz ugovora po komadu je malo jeftinija od novih H145M.
Kod Amera je sve jednostavno: „mi vam prodajemo stari i pokrpljeni džemper, a vi treba da ste sretni jer ne plaćate punu cenu. I još treba da nam se klanjate zato što smo vam veliki prijatelji i dobročinitelji, a to novca što dajete to je samo za administrativni trošak…..nije to ništa vi dobijate džemper od čiste runske vune i samo da znate to košta 10 puta više…..ali vi ste ipak naši dugogodišnji partneri i nas vezuje neraskidivo prijateljstvo“.
Jasna mi je politika SAD, ali nije mi jasan stav naroda na ovim prostorima („samo neka je Američko, pa makar bilo i neispravno“).
Ako je već velika podrška vlade SAD, zašto ne doniraju makar UH60.

al

Dva i po puta manje novca za sva 4 nego za 1 H145M… Gde nadje tu računicu, života ti?

Bo

Helići nisu novi, šta više, vrlo su stari, ali nisu ni olupine. Stari helikopteri su temeljito rastavljeni „do kostiju“, sve je testirano i sklopljeno, pa je dodata nova, savremen oprema i motor. Mislim da su im resursi kao kod novog helikoptera.

Dr

Malo da vas ispravim ( H145M ) Go košta 8,5 Miliona Dolara / Eura !
Dodatna oprema je ono što đavolski diže cenu.

De

@ alexanto Pa ako je Srbija 109 miliona evra (119 miliona $) platila 9 H145M to znači da je jedan 12 miliona evra (13,2 milona $) a BiH je sva četiri “vijetnamca“ iskeširala oko 4.5 miliona $. Računao sam da je 1 evro 1.09 $.

al

Ako tako gledas to je tu negde ali…. Uvek ima ali… Da ta razlika od 30 i kusur miliona nece da ih kosta, na ovaj ili onj nacin – ne bi se ni pominjala. Nema besplatnog rucka nigde a pogotovu u tim „donacijama“. Tu je uvek u pitanju ljuti interes, pre svega onog koji poklanja pa tek onda onog kome se poklanja. Desi se da onaj kome su „darovi“ namenjeni nije ni rad da ih primi ali nema prostora da se necka…

Vl

Dejan Drčić
Spajate nespojivo…
H145 je nov aparat a Vjetnamci su polovni helikopteri. Za H145 se zna šta je od opreme kupljeno a za ove druge se ništa ne zna. Cena koju ste naveli za Vijetnamce nije potpuna, tj, naveli ste samo deo sa kojim BIH koncipira u ukupnoj ceni.
Selektivno plasirate činjenice u vašem postu da bi opravdali svoj stav.

Al

Za muzej? Slijedi donacija Mustanga i Shermana! (sarcasm)

Odgovori
Jo

Mislim da je ovo pametan potez, jer trenutno imaju svega 2 helikoptera Mi-8 koja mogu da polete, a koji su preveliki za većinu svakodnevnih situacija. To je bio problem i u Srbiji, zato su nabavljeni H145.

Odgovori
Ja

Pitam se dali su i ova cetiri iz Vietnama kao ona predhodna donacija.

Odgovori
Du

Prethodna donacija UH 1 i prvobitna, krajem 90 tih za vojsku FBiH ukljucivala je iste iz rezervi amerike,najmladji je bio 1968 godiste. Naravno, bili su remontovani ali ipak iz perioda vijetnamskog rata…

AL

Nakon prelaska na Airbus, treba im prodati/donirati sve Belove HJ MUPa, a oni nek plate remont. Ocigledno im nije frka da “lete” na helikopterima starim 40 god. Em ispadnemo “fer”, a resimo se neperspektivne tehnike

Odgovori
pr

Na Huey II ništa polovno nema, a jedina zajednička stvar sa Huey I je airframe.

Možda bi prije komentarisanja zaista trebalo malo proguglati o čemu je riječ…

Odgovori
BB

Pa mogli su i to malo lima napraviti…

Ja

U krajnem slucaju ima ima ove sanke moze bar nesto da se ikoristi.

Pr

Projekat Huey II je Američka vlada finansirala kroz program pomoći firmama za programe modernizacije, zato se mora koristiti stari airframe. U suprotnom bi to bila nabavka novog sredstva, što je kod njih sasvim drugačija procedura.
Bell je kroz te programe modernizacije dobio projekte Huey II, Venom i Zulu, a dodatni cilj vlade je bilo da se pomogne Bellu nakon što je izgubio tendere za nove UH i AH koje su dobili Sikorsky i Hughes (Boeing).
Sa druge strane, to nije nikakav ograničavajući faktor jer US Army i USMC imaju doslovno hiljade konzerviranih UH-1 i UH-1N, koji se koriste kao donatori airframe-a…

Du

Ako malo zagledate priloženu fotografiju, tamo piše :
„To bi mogao biti Vaš stari HUEY, dostupan na vojnim zalihama koji je doslovce ogoljen do srži „. Pametnom dosta.
Anyway, helikopter je jednostavan i jeftin u eksploataciji, pa će raditi posao kako treba. Samo je pitanje koliko su stari ti primerci koje kupuju, jer po toj ceni ne mogu se kupiti novi i dobiti obuka, alati, rezervni delovi.

Odgovori
su

https://m.youtube.com/watch?v=cJNqplwC8xs

Izgleda da se proizvodnja/ osumjerivanje OH58D nastavlja.

Pa tako i Huwi.

Odgovori
Dr

Jak izvor nema sta.
Drugo, detinjasto je tvrditi da ce ponovo proizvoditi/modernizovati helikoptere koji su em stari em izbaceni iz upotrebe.

su

bell nije jaki izvor?
Oni koji me poznaju tesko bi rekli da sam djetinjast.

Dr

Da su zeleli da pokrenu proizvodnju ponovo, pokrenuli bi je davnih dana. A nisu, nego su izbacili Kajove iz upotrebe. Inace, Kajove se ne proizvode od 1989. godine.
Da su hteli da ih modernizuju, pa ne bi ih delili sakom i kapom svima po svetu valja bi ih modernizovali.
Kajova se pokazala kad veoma los helikopter, proguglaj gubitke tokom napada na Irak. Upravo zato je i izbacena iz upotrebe.

Nije tesko zakljuciti da je prica o navodnom pokretanju proizvodnje suplja da suplja ne moze biti.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj