BEG airport status
LYBE 2319:30 Z 340°02KT 9999 BKN040 16/11 Q1014 NOSIG=
Beloruski zvaničnik: Isporuka MiG-ova 29 Srbiji početkom 2021. godine Jedan od četiri lovca 9.13 koje je Belorusija donirala Srbiji / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Beloruski zvaničnik: Isporuka MiG-ova 29 Srbiji početkom 2021. godine

Beloruska novinska agencija BELTA prenela je juče izjavu predsednika Državnog vojno-industrijskog komiteta Belorusije Romana Golovčenka da će Belorusija početkom 2021. godine predati Srbiji modernizovane avione MiG-29.

Golovčenko je istakao da se remont aviona obavlja u dogovorenim rokovima:

– Tri se nalaze na remontu a jedan u procesu defektacije. Sve ide po planu. U stalnom smo kontaktu sa srpskom stranom, nema nikakvih poteškoća. Prema ugovoru isporuka aviona kupcu ide početkom 2021. godine – rekao je za BELTA prvi čovek beloruskog Državnog vojno-industrijskog komiteta koji je dodao da prema ugovoru radove remonta i modernizacije plaća srpska strana.

Zvanična primopredaja 4 lovačka aviona MiG-29 u varijanti 9.13 izvršena je 25. februara ove godine u beloruskom 558. remontnom zavodu u Baranovičima gde je tri dana ranije započeo njihov remont. Iz Ministarstva odbrane Srbije tada su saopštili da je prijem aviona i pratećih kompleta zemaljske opreme izvršen u prethodne dve nedelje, i da su avioni odmah predati na generalni remont i modifikaciju opreme kako bi bili opremljeni kao i trenutnih 10 aviona ovog tipa u RV i PVO.

Ministar odbrane Aleksandar Vulin izjavio je tom prilikom da su rokovi dogovoreni i precizni, da se računa da će faza remonta (prva faza) biti završena u najkraćem mogućem roku a potom i druga faza koja podrazumeva modernizaciju.

Samo dan kasnije, vojno-politički komentator Aleksandar Radić je prenoseći ovu vest na internet stranici britanskog časopisa Air Forces Monthly naveo da će se istovremeno sa remontom, u saradnji sa ruskom kompanijom RSK MiG, obavljati i radovi na modernizaciji koji će obuhvatiti dorade na radaru, integraciju raketa vazduh-vazduh R-27ER i R-77 i preciznih vođenih raketa vazduh-zemlja.

Radić je tada preneo i izjavu direktora 558. remontnog zavoda Pavela Pinigina da će se vremenski okvir radova kretati od 6 meseci do godinu dana, u zavisnosti od obima modernizacije koji će se izvršiti.

Komentari

Z

Sta znaci dorade na radaru? Stalno neka magla oko tih radara… nesto mi je ipak dug period do isporuke aviona ali izgleda da ce se mozda na kraju i isplatiti. Bar kad se o naoruzanju radi.

Odgovori
A

Standard N019M1. Vadi se skoro sve iz radara, ostaje antena ista, dobija novi signalni procesor i jos mnostvo toga.
Digitalizuje se, znatno se povecava domet i dobija mogucnost nosenja aktivnih radarskih raketa R-77 izmedju ostalog.
Okvirno, moze se porediti sa standardnom F-16 Block15/30 MLU
Da citiram Miloradovica „bice to dobra modernizacija“.
Ipak nije imalo smisla ugradjivati potpunove nove PESA radare u avione koje ce se koristiti 10ak godina.
Obzirom da se modernizacija radi u Belorusiji, ocekivao bih i neke Talisman sisteme sto bi bilo vrhunski, a vremenski rok je davno vec najavljen.
Znaci za 2 godine imacemo eksadrilu solidnih aviona

Ako se ide na N019M1 toje lepa vest.

N019M1 This latest radar upgrade proposal from Phazotron retains the antenna and transmitter block assemblies but replaces pretty much all the rest of the radar. It introduces new fully programmable digital processing, giving 30-50% greater range in air-to-air search and track. Greatly improved true Track-while-scan mode, with the ability to continue volume search for new targets while tracking 10. 4 targets can engaged at once with R-77 missiles. 4 different close combat modes are available. Has raid assessment mode, and target class recognition. Air to surface modes include Real beam, DBS, SAR (5x5m), and moving target detection.

n

Bitno je da su stigla 3 remontovana dvoseda i preobkuka moze nesmetano da tece. Tu je dovoljan broj jednoseda za naprednu obuku i odrzavanje trenaze
Sad je najbitnije da bude dovoljno goriva i rezervnih delova da madji piloti zavrse preobuku i obuku i da se obnovi letacko jezgro lovacke avijacije.
Jer rusi su nam lepo skrenuli paznju da su nam piloti stari.

Sledeci korak bi trebalo da bude raketno gadjanje IC raketama (u Bugarskoji ili Rusiji) i onda kasnije gadjanje sa R-27 u Rusiji.

М

Н019М1 би било идеално за нас а и најлогичније са обзиром на све.

Питам се у када и где ће ови код нас бити модернизовани на исто?

A

@Ivan
To jedino i nude trenutno koliko je meni poznato, tako da ce morati ta opcija i ni jedna druga.
Za R-77 ne znamo, nesto je jos onda pominjano 36 taketa, ali mislim da je to neka pausalna procena…videcemo sve. R-27ET bi nam bila od ogromne koristi, ali nigde se ne spominje na zalost. I nista nisu pominjali koje „precizno vazduh-zemlja“ noaruzanje je u pitanju….
Sve u svemu, verovatno se jos uvek vaga koliko ce novca biti obezbedjeno za taj period. Onih famoznih 185 je bila samo procena za celokupnih troskove ekspoatacije.

Z

@AI-41F1
Hvala na pojasnjenju. 👍☺

S

Za dve godine imacemo gomilu krseva na zalihama! Do 2021 svi ce voziti avione pete generacije ili 4++!

M

„Precizno vazduh zemlja naoruzanje“ moze da bue npr. KAB-500S ali ta bomba nikada nije izbacena i iz Mig-29 pa ne verujem da ce Rusi da se zezaju sa integrisanjem ovog naouzanja zbog nasih 8 aviona starih 30 godina. Bilo kakvo optoelektronski ili televizijsko navodjenje iz kakpita ili nesto sto zahteva da se ugradi dodatni hardver nije realno.

B

Mozete li mi uporediti i objasniti zasto ce nasa modernizacija biti na nivou rumusnkog MLU

A

@Mayer….videcemo sve, sad mozemo samo da nagadjamo.
@Brad
Konkretno u pogledu radara je bilo poredjenje, ne kompletnog aviona jer ipak F-16 ima FBW od starta, 29ka HMS da ne idemo dalje.. MLU se moze porediti sa ovom modernizacijom jer radar kod MLU programa zadrzava originalnu antenu, ali se signalni procesor menja itd. Dodatno na pocetku F-16 nije imao aktivne radarske rakete aim-120 jer nisu postojale, modernizacijom SUV-a ih je dobio. Dakle slicno kao 29ka i N019M1. Naravno skroz drugo vreme, okviri…svima je to jasno.
Manje-vise je to to sto se tice vazduh-vazduh.
Naravno ulaziti sad u tehnicke detalje domet radara, modovi i sl. je besmisleno. To su ionako, sto bi u projektovanju digitalnih sistema rekli, „razliciti nivoi apstrakcije“ gde se ignorise dosta stvari.
Uglavnom poredjenja radi u oba slucaja ostaje stari radar u globalu, ali dobija dosta novih sposobnosti i najnovije rakete, to sam hteo reci.
Dok recimo kod opseznijih modernizacija kao recimo indijskih 29ki, grcke modernizacije F-16, katarske modernizacije Miraza-2000, skoro sve se, ukljucujuci i radar se komplet vadi i stavlja novo.

V

@Al-41F1
Treba naglasiti da ugradnja novog radara (nove antene), zahteva i izmene na konstrukciji aviona (povećava se krajnji ugao antene), a to mnogo, mnogo više košta. Koja je svrha integrisati takvu opremu na avione koji bi bili u službi maksimalno još 10 godina? Ovako dobijamo solidne letilice i mogućnost obuke pilota uz bezbolan prelaz na Mig 35 (sa minimalnim ulaganjima). Ne treba zaboraviti i obuku servisnog kadra sa kojim smo do sada bili stvarno tanki.
Mislim da su naše stručne službe učinile pravu stvar. Piloti lete, obuka se sprovodi po planiranoj dinamici, novca za održavanje letilica i snabdevanja gorivom ima dovoljno.
Početkom 2020 ćemo imati 14 aviona koji lete (od toga 4 već modernizovana). Odličan presek stanja našeg RV, kada se sagleda situacija u kojoj smo se do skoro nalazili.

A

@Vlad
Slazem se u potpunosti….Jedino sam malo skepitacan za Mig-35, ne zbog nas, nego nisam siguran hoce li taj projekat preziveti jos 10 godina.
Koliko god da je velik napredak u odnosu na zmajeve prve generacije i njihove derivate, opet ne moze da se poredi sa modernim visenamenskim avionima(na stranu potencijal za VV). Samo 8 podvesnih, ne bas impresivna nosivost, ne bas impresivan resurs…..Grubo govoreci morao bi biti „unapredjen“ za jos 30% da bi stigao nivo Rafala, F/A-18, F-16V, SU-30 itd.

p

Vlad
mig35
First flight 7 February 2007[1]
Introduction 2019 (planned)[2]
Status Final flight testing/pre-series production[3][4][5][6]
Primary user Russian Aerospace Forces
Number built 2 pre-production aircraft[7] and at least 3 prototypes[8]

V

@Al-41F1
Dobro, Mig 35 sam naveo kao logičnog naslednika Mig-a 29…
Šta će se dešavati na tržištu lovačkih aviona u naredne 2 godine teško da može sa sigurnošću da se predvidi. A tek prognoza za narednih 10 godina…
Ako Rusi odluče da im je potreban Mig 35 (kao nadopuna za Su 35), biće razvijan, a ako se odustane od projekta, biraćemo drugi avion.
Mnogo komentatora je bilo skeptično i za Su 57 pa eto…

A

@Vlad
Tacno tako, ne znamo, samo pretpostavljamo.
Ali ako cemo vec pretpostavljati, neki od razloga bi bili sto je SU-57 jako perspektivan avion, ogromnog doleta sto Rusiji treba, velike nosivosti i na njemu se razvijaju tehnologije koje se mogu primeniti na drugim vazduhoplovima.
Cilj Miga-35 je bio prvenstveno izvoz, jer se ta platforma nije bas pokazala odgovarajucom u zemlji sa onolikim vazdusnim prostorom, a nije ni da je jeftin kao nekada Mig-21….bukvalno je ni tu ni tamo. Dodatno kad ga uporedimo sa recimo Rafalom…koliko podvesnih tacaka, koja nosivost, planirani vek eksploatacije, koliko sati provedenih sto u mirnodobskim, sto u borbenim uslovima u vazduhu, koja oprema….Stvarno mu je aerodinamika fenomenalna, ali sta osim toga? Ok Mig ima i tu prednost ruskih VV raketa koje su odlicne i raznolike, ali to nije proizvod Miga, dodatno nude se i na SU-30 koji je po svim parametrima mnogo potentniji, za ne toliko vece novce? Mozda Cena? Pa jeftiniji je taman koliko su mu i kraci resursi od recimo F-16, s tim da ima dva motora pa ce remont biti kompleksniji….Jedino ga vadi u nasem slucaju sto odgovara deo zemaljske opreme i infrastruktura.
Mimo Egipta i Indije, nije bilo nekih ozbiljnijih kupaca te druge generacije Miga 29…Rusija je narucila eskadrilu za Strizi i to je to. Videcemo sta ce sa nosacem aviona da radi, nesto bilo prica da ce u potpunosti opremiti iskljucivo sa 29K, pa su se opet odlucili za remont SU-33.
Nesto mi ne uliva mnogo nade. Morao bi da ima bar 12 raketa, 8 tona naoruzanja i supercruise da bi uopste mogao da se poredi sa najnovijim derivatima SU-27, koji ce opet imati prednosti doleta, premocnog radara….
Pre bi se odlucio za SU-30 ili 35 za Srbiju ako cemo vec dvomotorca ili ako cemo smanjivati troskove za nesto tipa JF-17 ili mozda cak i J-10. Mig-35 iskljucivo ako bi dobio mogucnosti i karakteristike koje trenutno imaju Rafal ili F/A-18 u pogledu nosivosti, resursa, broja raketa, radara u protivnom to bi opet bilo neko „privremeno resenje“ kao onomad kad su kupljene 29ke…i na kraju nista

B

@Al-41F1
U cemu je navedena prednost ruskih VV projektila?

A

@Brad
Raznolikost. Naime osim aim-120, Amerikanci vise nemaju drugu raketu „srednjeg“ dometa i takva kakva je, do duse odlicna, opet ima samo jednu opciju navodjenja. Dok paleta ruskog VV naoruzanja je dosta „sira“. R-27 ima tr tj. 4 razlicite glave, ako izuzmemo poluaktivnu koja je „zastarela“, opet ima IC za uslove jakog ometanja radara, aktivnu radarsku i potpuno jedinsvenu anti-radiation za navodjenje na radarsko zracenje protivnickog aviona. Na to poseduju i R-77 koje zbog svog razlicitog profila imaju prednost prilikom upotrebe na razlicitim visinama. Dodatno nikakvu prepreku istovremenom koriscenju istih nemaju vazduhoplovi naoruzani njima, tako da je „odbrana“ od lansiranja dve(ili vise) rakete sa dva ili tri razlicita sistema navodjenja neuporedivo teza ciju opasnost povecavaju integrisani OLS sistemi(koje americki vazduhoplovi obicno nemaju). Videli smo u Siriji redovno SU-35ice naoruzane sa 2xR-27ET, 2-4xR-77 i 2xR-73(a mogu mnogo vise). Dodatno R-73 u novijim izdanjima ima prednost cak i u odnosu na najmodernije varijante aim-9x, sto kinematicki, sto po uglu zahvata itd. Na to sve razvili su novu varijantu R-37, dok su amerikanci svog Feniska zaboravili. Eto to bi bila prednost, da ne ulazimo sada u specifikume svakog projekta, „home-on-jam“ modove, distance, tipove motora, radaraske glave i pre svega radare samog vazduhoplova itd.
To je samo sa tehnicke strane naravno, sto ne garantuje da ce vas US Navy pilot sa 200+ sati naleta godisnje(i tako 10 godina), postedeti iako ste mozda „bolje“ naoruzani, a neuporedivo manje uvezbani…isto vazi i za ruske „snajper“ pilote.
Dodatno, u domenu VZ naoruzanja, Amerika je otisla mnogo dalje od Rusije zbog specificnosti spoljne politike, da se diplomatski izrazim.
No u kontekstu price od ranije, sve i sa teoretskom prednoscu u VV naoruzanju, ne vidim perspektivu Miga-35 ako stvari ostanu ovakve kakve jesu iako sam veliki fan te platforme….prosto ne moze da se poredi sa SU-35, Rafalom, F/A-18, a Srbiji ako planira, a planira da ostane vojno neutralna, treba da kupi avion za 21. vek. sa svim tehnickim prednostima i mogucnostima takvih platformi, koje Mig-35 trenutno nema

P

Znaci potvrdjeno je da ce biti i modernizovani tamo, sto sam logicno ocekivao, i po vremenskom okviru bih rekao da je ipak ozbiljnija modernizacija u pitanju! Ne treba izgubiti iz vida da je potrebno i neko vrijeme da Rostech pripremi/proizvede modernizacione pakete opreme itd… Vjerujem da je to dobar posao i respektivna modernizacija!

Odgovori
N

Sta je sa Madjarskim migovima 29 i sto ih mi nismo kupili? Sigurno bi dobili saglasnost Rusa na transakciju. Cena je odlicna a radi se o primercima iz ranih 90 ih sa vrlo malo naleta.

Odgovori
E

Madjarski migovi 29 su u generalno u jako losem stanju. Upitno je koliko kupovina tih aviona ima smisla, eventualno za djelove, ali i tu bi trebalo usporediti stanje s potrebama…

i

Ti avioni trule na poljani, nisu pokriveni, pa im je ljuštura propadala svih ovih godina. Mogli bi samo da se iskoriste motori i rakete koje idu uz te avione…

д

Мађари су уништавали те авионе по авиомитинзима.

B

Kakao mislis unistavali po aeromitinzima? Pa sta bi onda rekao za Mig-ove iz akro grupe Strizi? Ne izlaze iz G opterecenja. Mislim da izvodjenje akrobacija na tim avionima ne smanjuje resurse aviona, sportski avioni su izlozeniji cak i vecim G opterecenjima pa nemaju ogranicenje u resursu.

K

Jednom kada mađarski migovi dobe respektabilan sloj ruzine njih će kupiti moćni HRZ. Naime, u duhu politike europske pučke stranke i njihovog prvog čovjeka južno od Alpa Hrvatska je umjesto aviona koji lete odlučila stvoriti najmoderniji muzej zrakoplovstva u ovom malom dijelu Europe. Od Slavoljuba Penkale do Rudolfa Perešina. Sa voštanim figurama Selaka i Ninčevića. Eksponatima 20 st. I modelima u mjerilu 1:100 svih želja mladih pilota Pilatusa.

D

Krunoslav, HRZ nece ni to kupiti. Hrvatski plan za modernizaciju je da ceka da SAD im nesto poklone za nista.

U zadnjih 10 godina Hrvatska je kupila svega 5 starih MiG-21Bis od Ukrajine. 16 x OH-58D I 2 x UH-60 su donacija od SAD.

V

Mislim da je Tangosix već pisao o tim Mađarskim avionima. Mislim i da su naši išli tamo da procene stanje aviona. Na kraju su zaključili da kupovina nije isplativa. Verovatno ima mnogo bolje očuvanih Mig-ova 29 koji se uz to dobijaju i na poklon…
Deo tih Mađarskih 29-ki je bio smešten i u hangarima. Nisu svi trulili napolju. I jesu im Mađari sredili zmajeve na mitinzima. Ti avioni su maksimalno korišćeni uz minimalno ili nikakvo ulaganje u neki servis ili modernizaciju većeg nivoa.

a

I rakete i delovi imaju vremenski resurs, kao i motori (ne samo broj sati). Zadnji madjarski MIG je leteo cini mi se 2010-11. Mislim da je ranije pisano da postoji spor Rusa i Madjara oko tih aviona pa zato nisu ni prodati nikom svo ovo vreme uprkos najavama niskih cena za sve djuture…

Odgovori

Da li se zna verzija R-77 koja je narucena i u kom broju?

Odgovori
B

@Ivan

Ja mislim da za sad postoje samo 2 varijante koje su u upotrebi: za rusku RV i za izvoz.
Tako da za nas preostaje samo R-77E.

М

То се и ја питам.
Које су експортне опције данас ако ико зна ?

Надам се да нема шансе да нам западну оне прве генерације са којима су Индијци гадно кубурили у почетку.

B

@Milos77

Najverovatnije ce mo dobiti te rakete prve generacije. Meni nije poznato da postoji neka druga verzija za eksport. Bar ne postoji neki drugi naziv.
Ima tu nekih varijanti, samo sve je u razvoju i nista gotovo.

А

Р77-1 Руси користе а РВВАЕ(Р77) се извози. Р27ТЕ би нам легла лепо.

S

Verovatno RVV-AE (izvozna R-77) a bilo bi odlicno kad bi dobili RVV-SD (izvozna R-77-1)

A

2021. slavićemo kompletiranje naše jedine eskadrile MiGova-29 34 godine nakon što smo uveli u upotrebu prvu eskadrilu MiGova-29. Što bi rekli, ista meta isto odstojanje

Odgovori
D

Prosecna starost AUTOMOBILA u Srbiji je 15 godina ali kad su avioni u pitanju morali bi da budu novi! U doba kada je uvedena ta prva eskadrila drzava je brojala 20 miliona stanovnika i uveliko radila na sopstvenom nadzvucnom lovcu a sada se zivi u drzavi koja ne zna gde su joj granice, koja nema suverinitet nad delom svoje teritorije, koja je vodila gomilu ratova, opljackana kroz privatizaciju …..i onda „ista meta isto ostojanje“?!? A kada bi sad vlast rekla da ce uzeti kredit od 3 milijarde dolara za nabavku novog oruzija (postojala je takva prica pre par godina) svi odreda bi napalii tu istu vlast! Ne bi moglo da se prezivi od raznih dusebriznika, od nevladinih organizacija, od ambasadora zemalja iz kojih se ne bi kupovalo to oruzije (oni od kojih bi kupovali bi hvalili na sva usta), od raznih samozvanih zastitnika svekolikog biljnog i zivotinjskog sveta pa sve do cuvara vatre na Olimpu! Sve bi se to diglo na noge da se protivi takvom potezu vlade uz standardne zalopojke za nedostajucim bolnicama, skolama, vrticima, malim platama i jos manjim penzijama, neasvaltiranim putevima…..a jedino sto ovoj zemlji fali su staracki domovi! Kad se mladi pokupe i odu nikome nece trebati ni skole ni vrtici! Tako da nije „ista meta isto odstojanje“! Ta „meta“ koju smo nekada lako pogadjali (pravili svoje avione, podmornice, brodove, tenkove, rakete, topove…) se toliko odmakla od sadasnjih nas da je sada vest kada vojska kupi par kamiona ili uvede u naoruzanje 6 (sest) Nora B52. Pa vise je papira potroseno na pisanje o njima nego sto su svih 6 sve zajedno teski!

Г

Што се тиче ракета мислим да ће бити набављен по један комплет за сваки авион…евентуално још по један комплет резерве за сваки авион али је тa резерва чисто сумњам да ће бити купљена. Што се тиче обуке нешто се причало да ће Србија производити неке ракете ваздух-ваздух кратког домета па ће бити те коришћене.

Odgovori
A

To je i neko moje misljenje, no videcemo. Valjda nece biti toliko tajanstveni kao da smo Severna Koreja.
Sto se tice nase proizvodnje VV….to jako tesko. Za pocetak ove vazduh-zemlja da uvedemo u naoruzanje i bice vrhunski

P

Rakete kratkog dometa..mislim da se radi o nesto unaprijedjenoj varijantinrakete R-60mk2 ili tako nesto. Naime uspjesno je povecan domet i performace ic glave za samonavodjenje, i to nije neka prica od juce. U novijoj verziji ovim se bavio Edepro koliko se sjecam. Sto se serijske proizvodnje tice ..nemam info ali je sve krenulo sa pricom remonta i unaprijedjenja postojecih, kojih ima na zalihama dosta. Prije svega koristi mnogo kvalitetnije raketno gorivo..sto povecava i performanse.

A

@Perica
Jedno je proizvodnja, a drugo je modifikacija, nismo se razumeli

J

Sve u svemu dobra vest. Sa celom pricom o Migovima mozemo da budemo zadoviljni. Jedino, sto i dalje mislim da je od Belorusa trebalo uzeti bar 6-8 komada, pa i 10, bilo je nudjeno.

Odgovori

„Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me“ – stara anglosaksonska…

Valjda ce posto vas izrade 2x na istu foru broj lakovernih da se smanji.

Odgovori
A

@RX
?

A

Rx za vas od sad i u koloru :D

Bese ono vasa tvrdnja da ni ruski MiG-ovi iz donacije nikad nece poleteti? Ne? Ok, sorry.

@ Airboss
Po svom starom obicaju nisi u stanju ni da procitas ono sto pise.
Navedi gde sam ja tvrdio „da ni ruski MiG-ovi iz donacije nikad nece poleteti?“, po mogucstvu citiraj.

Meni nije tesko da citiram izjavu sa ovog istog portala objavljenu u tekstu iz 22. decembra 2016. godine povodom ruske „donacije“. Posto se pojedinci poput tebe slabo snalaze u tekstovima, ja iz straha da se takodje slabo snalazite i u vremenu, podsecam vas da je od tada proslo skoro 30 meseci:
„Pomoćnik ministra odbrane, Nenad Miloradović, rekao je za RTS da će avioni dobiti radare dometa 120 km u otkrivanju cilja veličine lovca (moguće radar Žuk-ME), da će imati rakete vazduh-vazduh sa aktivnim radarskim samonavođenjem (jedina ovakva ruska raketa je RVV-AE odnosno R-77), da će služiti još 14 godina i da će biti na „savremenom standardu kao i avioni Gripen kakve poseduje Mađarska“

Sta je modernizovano u medjuvremenu?? Apsolutno nista! Sta je nabavljeno od raketa? Nista…

Upravo zbog toga je neverovatno da ce da vas izrade 2x na istu foru.

P

Za neobavestene.
U medjuvremenu je proizvodjac pomenutih sredstava odbio da komentarise o broju prodatih raketa, kao i o tipovima istih.
Po slovu medjudrzavnog ugovora o tajnosti i o neobjavljivanju po vrlo obavestenim domacim portalima.
Cak i da nije tako, a li zaista verujete da ce prvo vas znatizeljne I ljubopitljive experte da obaveste po tom pitanju?

A

Rx,
Naravno da me mrzi da trazim tvoje komentare iz tekstova od pre godinu i dve, ali svi ovde znaju za tvoje i stavove tebi slicnih komentatora povodom cele ove price.

Te fraze,izrazi i cifre kojima se frljaju politicari, niko normalan ne uzima za ozbiljno. Ali…cinjenica je jedna i nepobitna: Avioni su tu i leti se vise nego ikad! To da li ce imati ovaj ili onaj radar, one ili ove rakete ,manje je bitno. Poenta cele price je bila da se sacuva lovacka avijacija, a da 29-ke nisu stigle, u ovom trenutku ne bi je imali.

Ako u nekom trenutku, za npr. godinu ili dve i dobiju moderniji radar i R-77, a sigurno hoce, vi cete reci: „Ok, ali proslo je 72 meseca!“ ?? Smesno…

Na kraju krajeva, mozda je tvoje misljenje da je bolje ugasiti LA ,nego je drzati sa ovakvim avionima, i to je ok, ali na tvoju zalost a na radost vecine, letece se jos.

B

Modernizacija radara mu daje domet od 120 km (N019M1) za navodjene rakete i samo modernizaciju moramo sacekati ipak je to proces koji traje.

A

@Brad
ti navedeni dometi radara 100, 120, 150km su za osmatranje, ne za navodjenje raketa. Ta cifra je 20-30% manja, a realna daljina lansiranja neuporedivo manja

@Airboss

Zar je toliki problem da neko ko ima tako dobro pamcenje nadje nesto cega se sigurno seca?

Htedoh da te jos jednom zamolim da ne izmisljas i da mi ne stavljas u usta nesto sto nisam rekao, ali cu sada morati da te zamolim da mi ne stavljas u usta i nesto sto cu po tvom skromnom misljenju reci i u buducnosti.

@Pavle

Meni neukom samo ostaje da se zahvalim tebi tako prepametnom i nacitanom sto si me toliko toga naucio! Ne samo da sam od takvog erudite prvi put cuo i naucio za „lasersku bombu“, za „operatEra na streli-10“, za „lanser sa raketom“ za tu istu strelu 10… , vec evo sada naucih i da postoji neka posebna vrsta ugovora, koja se zove „medjudrzavni ugovor o tajnosti i neobjavljivanju“.
Sta da kazem, beskrajno sam ti zahvalan!

B

@Al-41F1
Izvini ni sam nisam primetio sta sam napisao ionako sam R-77 nema domet od 120 km. A kolko znam i nas su zapadnjaci 1999 skidali sa 40 km max. Ispravi me ako sam i tu pogresio, mada nmg naci informacije trenutno, informacija iz price

A

@Brad
20km je bila neka prosecna daljina obaranja ’99. Maksimalne daljine se racunaju tako sto dva cilja idu jedan prema drugom direktno u susret, velikom brzinom(samim tim kretnjom se distanca rapidno smanjuje) i u trenutku lansiranja ta hipoteticka distacna je bila „120km“. U realnosti motor od rakete ima pogon svega nekoliko sekundi, ostalo ga vodi inercija tako da cilj koji moze ozbiljno manevrisati, VV raketa ne moze nikad pogoditi ni na 50% te maksimalne daljine, a kamoli 100.
Sustinski tu jako bitnu ulogu ima visina lansiranja ne samo brzina i kako se koja raketa ponasa na kojoj visini. R-27 ima velike kontrolne povrsine, sama je velika tako da joj je aerodinamicki otpor na manjim visinama znatno veci od aim-120, dok je za lansiranje na velikim visinama, gde je vazduh redak ta njena „mana“ zapravo prednost itd. da ne duzimo. R-77 je neka „zlatna sredina“, ima to jedinstveno resenje „sacastih“ kontrolnih povrsina…Odlicne su to rakete sve u svemu, a modernizacija 29ke ce biti solidna.
Najjeftinije moguce prelazno resenje, a da se opet dobiju minimalne zadovoljavajuce mogucnosti u vazduhu, nije moglo bolje sa ovo novca sto imamo.

B

@Al-41F1
Kolki je smisao da srbija kupuje i R-27 kao i R-73, pod predpostavkom da i R-77 ima vise sistema navodjenja sto si naveo kao prednost. Ako ne zbog cene.Dali je odnos izmedju visine mete i cilja bitna pri uspesnosti gadjanja i ko je tu u prednosti? Jel ovo sto si napisao znaci da se i gleda da se projektil ispali u fazi malo posle gasenja raketnog motora znaci max 50 km ili piloti pri numerickoj presnosti (bilo u raketama bilo o lovcima) mogu usuditi da pucaju i iznad te neke sigurne zone. Takodje koji je razlog loseg persormansa R-27 kod etiopljana i eritrejaca?

P

Cudo bozije sta bivsi vozac u vojsci moze da iskonstruise…
Sto je jos bitnije svoju konstrukciju sam testira…

A

R-77 nema vise sistema navodjenja, za sad je to aktivna radarska raketa. R-73 je pod obavezno. Ne moze se sve svesti na „jedan faktor“. Recimo aim-120 je najbolja na tim „srednjim“ visinama, 2-3k metara(taman gde su se i zadesili nasi piloti ’99), pa u zavisnosti od taktike vas odgovor mora biti adekvatan. Sa 29kom, zbog samog radara je mozda i najbolje ici nisko-nisko, sa recimo SU-30 zbog ogromnih distanci zahvata radarom, najbolje je ici na velike visine i „cekati“ pa lansirati prvi…sto opet ne mora da znaci u datoj situaciji. Kompleksna je previse prica i nema neki „konacan“ odgovor.
Da li se isplati lansiranje na velikim distancama? Pa zavisi. Nekad vam je za cilj da protivnicki avion „bacite u manevar“ iako najverovatnije ga necete pogoditi, ali ce on(ili vi) morati ici u manevar, pa mozda se vas wing-man pozicionira tako da ga nakon vaseg dejstva obori ili cete kupiti sebi vreme, naterati ga na mission break….zavisi sve, kompleksna je to tema, nije samo „naciljaj i stisni dugme“ kao sto vecina ljudi zamislja.
Razlog losih performansi R-27 u Africi? Moze biti svasta iskreno. Ko zna kakvu su uopste obuku imali ti piloti iskreno, niti znam okolnosti.
Za nas svakako ima smisla nabaviti R-27ET zbog IC glave i velikog dometa, a na to R-77 zbog aktivne radarske glave i karaketiristika same rakete…Iluzorno bi bilo pretpostaviti da ce nas to zastititi od svetskih sila, naravno da nece, ali dace odgovarajuce znanje pilotima i mogucnosti da pri nekim zadacima dobiju „head-room“ tj. mnogo veci manevarski prostor i sigurnost u odnosu na ranije, a i efektivnost.
Idealno bi bilo kad bi mi sada imali 5-6 milijardi da potrosimo na RV i PVO i 10 godina da ulozimo jos toliko novca u znanje, to bi nas zastitilo i od NATO-a celog ako treba, ali sta da radimo kad nemamo.

m

Svaka modernizacija radara i ostalih sistema Mig29 je dobrodosla i opravdana. Rok isporuke je ocekivan do 2021 godine sto je sasvim realno i ako se izjavljivalo i pisalo samo sto nisu sleteli na Batajnici. Bice to upoznavanje i upotreba lovaca na novijem visem tehnoloskom nivou. Pored ostalog bice i bezbedniji za same pilote.
Prilikom posete centru za ispitivanje novih vazduhoplovnih tehnologija Putin je rekao da ce Rusija nabaviti najmanje 3 puka lovaca SU57 ili 76 aviona SU57 u narednih nekoliko godina. Time je demantovan svako na ovom portalu ko je tvrdio da od tog posla nema nista. A za njegov radar da i ne govorim jer bice prava revolucija u avio tehnologiji.

Odgovori
M

Radar (glavni) ce biti AESA radar sa GaAs T/R modulima – kad i ako ga zavrse posto je status nepoznat (kao i sto se ne zna sta je sa motorima). Nista tu nije revolucionarno osim sto je ce za Rusiju biti prvi operativan full AESA radar u lovackom avionu…

B

@Mayer

Ok. Znači najobičnije nešto? Postoji li neka poznata letjelica trenutno na svjetu na kojoj je implementirano slično rješenje kao što je Sh121? Ko to još radi tako i otkad? Lista očiglednih kandidata je kratka, pa me zanima.

Ako sam dobro razumeo posle modernizacije, nasi piloti ce imati mogucnost da steknu nova znaja i vestine, a tu pre svega mislim na v-v van vizuelnog dometa, podmladjivanje kadra u svakom pogledu. Ako je to tako onda je ovo mozda mala stvar za nas koji mastamo o ferariju, a vozimo puta jer smo tako u mogucnosti, al je u sustini velika stvar, zavisi iz kog ugla se posmatra.

Odgovori
a

U vojsci ima mnogo stručnih ljudi na veliku žalost onih koji je pljuju i njihovo mišljenje se uvek čuje.Druga priča je nabavka jer tu poslednju reč nema struka već politika.Možda je ovde i malo struke prevagnulo.Kada istekne vek 29-ama logično je da se pređe na 35-ice.Ja se iskreno nadam da se zbog toga insistira na 29-kama jer bi prelaz na 35-ice bio daleko bezbolniji za tehničare i pilote,kao i jeftiniji za državu.

Odgovori
a

Bice to sasvim solidni aparati koji ce posluziti svrsi osposobljavanja lovacke aviacije i pilotskog kadra , naravno i svih pratecih sluzbi , tako da ce prelazak na MIG35 biti jednostavan i bezbolan !!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perimetar na: [VIDEO] Putin u poseti Kazanju i Ahtubinsku: Do 2028. najavljeno 76 lovaca Su-57 i 100 borbenih helikoptera Mi-28NM

@Petrovic Dusan "Sa NATO nema govora da ratuju, jer je onda u pitanju rizik nuklearne eskalacije." Ako si veš upućen trebao bi da znaš da sa Rusijom nema rizika od nuklearne eskalacije - postoji samo rizik od samoubistva eventualnog napadača. Ako se, nedaj bože desi biće verovatno gotovo i za sve nas.

23. May 2019.Pogledaj

Tedy na: Večernji list: Hrvatska ponovo pokrenula proces nabavke višenamenskih borbenih aviona

@Al-41F1 Yes, the standardisation is essential. Even more important than the firepower. I didn't know that you have 3 full power rifle calibers in active service and 3 medium power. By the way, the economy minister announced yesterday they had finished the negociations with Beretta. Arx 160 will be the new standard rifle in Ro…

23. May 2019.Pogledaj

VladimirM na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Air Serbia: Najveća ekspanzija u novijoj povijesti regije

Statističar i Predrag, Ne vredi Vam pisanje kad se ne želi videti šta stoji stvarno iza neke ideje. Bilo da je dobra ili da je loša. Unapred se ograđujem da ne pišem iz ugla hobija, nacionalnih osećanja ili interesa. Pišem isključivo iz ugla struke. Postoji Analiza opravdanosti Aerodroma Morava urađena od strane veoma stručnih ljudi.…

23. May 2019.Pogledaj

Al-41F1 na: Prvi probni letovi grčkih borbenih aviona iznad Severne Makedonije

Mozda zato sto mi imamo jednu eskadrilu, a Grcka samo 10 puta toliko...

23. May 2019.Pogledaj

Golub na: Prvi probni letovi grčkih borbenih aviona iznad Severne Makedonije

Jednom davno, kada sam bio klinac, pitao sam - "dokle u visinu je nasa "teritorija" i dobio odgovor - "onoliko koliko mozes da kontrolises". Tako da, osim ako ne dodju do Vranja, verovatno necemo ni primetiti...

23. May 2019.Pogledaj

Send this to a friend