BEG airport status
Hrvatska zbog Korona virusa odlaže nabavku borbenih aviona SAD bi Hrvatskoj mogle ponuditi nove borbene avione F-16 Block 70 ili 72 koji bi najverovatnije bili najskuplje moguće rešenje / Foto: Lockheed Martin

Hrvatska zbog Korona virusa odlaže nabavku borbenih aviona

Na jučerašnjoj sednici Vlade Hrvatske, hrvatski premijer Andrej Plenković saopštio je da je donesena odluka da, usled vanredne situacije izazvane Korona virusom, Hrvatska odlaže nabavku višenamenskih borbenih aviona. Premijer Plenković izjavio je da je donesena jedina logična i ispravna odluka i da će o odluci da se odloži nabavka, pismenim putem biti obaveštene države koje učestvuju u procesu slanja ponuda kao i da će u obaveštenjima biti navedeni i odgovarajući novi promenjeni datumi. Na istoj sednici odlučeno je i da se prvi hrvatski vojni aeromiting CROIMAS 2020 odloži za 2021. godinu.

Pre nego što je sednica održana, ovu odluku je, odgovarajući na novinarska pitanja, objavio i ministar odbrane Damir Krstičević koji je rekao da je proces i dalje otvoren ali da, što se tiče ministarstva odbrane, trenutno postoje drugi prioriteti kao što su spremnost oružanih snaga, raspoloživost i pomoć narodu i sigurnost i zdravlje pripadnika hrvatske vojske. Krstičević je otkrio da su što se tiče odlaganja procesa nabavke borbenih aviona, to tražili i partneri koji trebaju predati ponude kao i da je cilj da Hrvatska dobije kvalitetne ponude.

Hrvatski mediji preneli su sredinom januara ove godine da je Zahtev za predlog poslat u sedam država, i da su u igri kako novi tako i polovni avioni. Postoji opcija za nove F-16 iz SAD, nove švedske Gripene, a što se tiče polovnih letelica tu su F-16 iz Grčke, Izraela i Norveške, potom polovni EF-2000 iz Italije i francuski korišćeni Rafali. Zvanično je potvrđeno da je rok za slanje ponuda 7. maj ove godine.

Bilo je planirano da se nakon dobijanja ponuda one u roku od dva do tri meseca analiziraju i da se odluka o tome šta će biti nabavljeno donese najkasnije u avgustu. Kao i prilikom prethodnog neuspelog pokušaja, takođe je namera da se nabavi eskadrila od 12 aviona a procena je da bi oni mogli koštati od nekoliko stotina do preko milijardu evra. Želja i nastojanje hrvatskog državnog i vojnog vrha bila je da se ugovor potpiše krajem ove godine.

Odlaganje nabavke borbenih aviona može dodatno negativno uticati na ionako nepovoljnu situaciju u kojoj se trenutno nalazi borbena komponenta hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva koja raspolaže sa 12 zastarelih lovaca MiG-21 od kojih najverovatnije može biti operativno do 8 primeraka a samo neki od njih mogu maksimalno biti u upotrebi do 2024. godine. Još jedno odlaganje se može dogoditi i zbog izbora za hrvatski Sabor koji bi se trebali održati do kraja ove godine. Zbog toga se smatra da bi se moglo desiti da Hrvatska u bliskoj budućnosti na kratko izgubi sposobnost samostalne kontrole svog vazdušnog prostora borbenim avionima i da bi to na određeno vreme obavljala neka od članica NATO koja je za to sposobna.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Kr

Nadam se da komšije nabaviti nove f-16 a ne polovnjake, imati legendu na nebu pa još novu je sjajno! Mi smo odavno trebali okrenuti ploču i pazariti ono što valja……remontovane 29ke samo za paradu i muzej a na nebu zmajevi koji bljuju vatru. Mnogi će reći nema se para bolje išta nego ništa. Nije tako, bolje ništa nego baciti to malo para.

Odgovori
Mi

Upravo ova situacija pokazuje da smo uradili dobru stvar sa Migovima, mogli smo sebe dovesti u istu ovu poziciji gde su Hrvati sada i gde ih je njihova neodgovrna vlast dovela. A to je da prakticno izgube mlaznu avijaciju i kontinuitet obuke .. Od ovoga se nece oporaviti celu ovu deceniju, tako da je realnije da vidimo Madjarske Gripene na Hrvatskom nebu nego nov F-16 za koje prezaduzena Hrvatska ni sada nema novca, a kamoli posle ove krize koja ce opustositi zemlje cija se privreda bazira na turizmu (25% Hrvatske privrde je turizam)..

AL

Eskadrila bilo kojih aviona nema nikakvu borbu vrednost, bilo oni polovni Migovi 29, 21Bis, novi ili polovni F-16, nije bitno. Narocito eskadrila koja iza sebe nema nikakav sistem(PVO, AWACS, SIGNIT….pogledajte inventar RV Grcke npr)

U slucaju RS i HR, bez 50 aviona nema odbrane, mada i to je malo, idealno 100, do tada je sve samo za obuke i paradu.

U principu, retorika poput „bljuje vatru“ u drzavama koje kubure sa platama, penzijama, iz kojih beze ljudi jer je velika nezaposlenost, je apsolutno van ikakvog konteksta. Kada ekonomija bude mogla da podrzi odbranu, odbrana ce postojati, a ako cemo bacati milijardu i vise na 8-9 aparata koji ne donose kes, tu ekonomiju necemo nikada stvoriti.

Ti avioni sluze samo da se ne izgubi kontinuitet u obuci, nista drugo. Najbolje bi im bilo da kupe FA-50, a nama JF-17. Da smanjimo operativne troskove maksimalno, a opet neke sposobnosti da imamo. To F-16 ili nove 29ke/35 ne mogu.

А

@Kreket Погледај где су они са авионима а где смо ми. Ништа никад није боље.

Al

@Kreket
Da da, kupimo F-16E/F i onda ko Egipat gulimo taj isti avion sa AIM-7, jer Ameri zarad regionalnog mira ne daju AIM-120 (a istovremeno prodaju te iste rakete drugim državama u regionu). Odlična ideja. Zašto mislite da Egipat uzima MiG-29 i Rafale umesto F-16, prve avione u njihovom RV sa poštenom raketom v-v dužeg dometa i aktivnim vođenjem u obliku R-77 i Meteora?

Više nego realno je da kada bi kupili F-16, po ugledu na Egipat, mogli bi isključivo da nabavimo naoružanje generaciju niže. Ako je poenta nabavke 8 F-16E/F po bugarskim cenama, da bi naši piloti leteli sa AIM-7 i AIM-9 (starijih verzija), bez ikakvog dalekomentnog oružja v-z onda takav program ne vredi ni jednu jedinu paru. A da ne govorim, da bi trenutna nabavka F-16 bila prava mala avantura u Kongresu koja bi teško prošla. Jednostavno rečeno, mi ne možemo zbog političkoh razloga da nabavljamo bilo kakvo ofanzivne borbene sisteme od Amera. Maksimum što bi možemo da kupimo su C-130 Herkulesi i čak se tu ne bi iznenadi da bi imali razna ograničenja po pitanju načina upotrebe istog.

Pe

Pa ocigledno da je nas izbor bio dobar i optimalan u tom trenutku. A modernizovana 29tka je ‘Zmaj’ koji bljuje vatru, nemoj da mislis da je drugacije. To o F-16 jeste ali svaku put kad su napadali je bilo 30:1 tako da je sve stvar okolnosti i sistema upotrebe.

01

Sta fale i da nabave polovne F16C Bl.40-50? I to je sasvim respektabilan avion koji po mom misljenju nije jos uvek zastareo. Mi smo nabavili ono sto smo mogli i kolko su nam mogucnosti to dozvoljale. Nasa tehnika,kadar i resursi su bili okrenuti ruskoj tehnici. Preci radikalno sa ruske na zpadnu tehniku je proces koji je skup, i koji zahteva vreme. Mi nazalost nemamo taj budzet koji to omogucava poput Poljske,Rumunije itd itd… Tu isto bitnu ulogu igra i politika. Ko nama garantuje da bi smo dobili po ekstra ceni dobar zapadni avion sa dobrim naoruzanjem? Evo Bugarska je za to primer. Za milijardu ipo skoro 2 milijarde dobili crkavicu tj mrvice. Polueskadrilu i slabasan br raketa za te iste F16 a plus su u NATO savezu. Gde je tu logika? Ja se ne bih slozio bolje nista nego ista. Ok onda daj da ugasimo RV i sta ce onda da rade ljudi koji rade u tom istom RV, sta ce drzava koja nema svoje RV za airpolicing? Da angazuje druge drzave? Neka hvala

Ml

Nabavice nista, to svi znaju samo se odlaze.

Iv

Zmajeve koji bljuju vatru.???Dok hrvati zajasu te zmajeve proci ce decenija, ako ih ikada i zajasu. Remontivan mig sa R 77 uopste nije za muzej a moci ce i ciljeve na zemlji da gadja vodjenim oruzijem. Padali su ti zmajevi i po Bosni i po Srbiji od kubova i neva. Sa remontovanim migovima i R 77 mi smo mirni a mi vec R 77 rakete imamo. Sada treba sve snage na pvo baciti, buk m3 minimum i pantcir da brani buk i mi smo mirni u odbrani od svih vrsta aviona, moze da nabavlja ko sta hoce.

Dr

I ja sam za nove MiG 35M i da budemo mirni nared ih 25-30 Godina !

pe

Potez sa 29kama je dobar,biće to odlični aparati za ono sto je Srbiji potrebno da ostane u korak sa svetom do isteka njihovih resursa.A za deceniju svet sigurno neće biti ovakav.

Ni

@Ivan Užice
Odakle vama ideja da Srbija ima R77? Čak i kad je bilo reči o nabavci novih v-v projektila, R77 se nigde nije spominjao niti može da se koristi na našim Migovima koji nikakvu modernizaciju nisu prošli.

AL

@Nikola
Ministarstvo i VS su vise puta naveli „rakete sa aktivnim radarskim samonavodjenjem“. To je jedino R-77. Tehnicki postoji i 27EA, ali to jos nije u ponudi strancima(i pretpostavljam da je i skupa).

Svasta su najavljivali, MI-35, modernizaciju Orla, Pancir…obzirom koliko novca je utrosena, ta modernizacija „nivoa 3“ nije uopste tolika para. Nema razloga da se ne ostvari.

Vl

Nikola,
Krajem godine ili početkom sledeće bi trebalo da dobijemo prve 29-ke koje su dubinski modernizovane.
Što se tiče R77, tako ste i za Atake pisali pa se ispostavilo da su ipak tu, u našim magacinima.
Kreket,
A što ne F35 kao što su ga avanzovali Poljaci?
Ili se možda mislili na F16 po bugarskim cenama?
Nadam se da ipak tolike ovce za šišanje nismo…

Br

@Vlad
To za atake je pitanje, videli smo helikoptere sa nosacima za najvise dve atake, ne i one varijante nosaca koje nose po osam. Prilicno je sigurno da smo uzeli samo osnovne nosace i minimalan broj raketa, plus nema sistema za aktivno ometanje…
I to za 29ke ne znamo. Trebalo bi da stignu te iz Belorusije ali niko nije rekao da li je u pitanju nasa famozna SD ‘modernizacija’ ili nesto ozbiljnije.

@Branko
Ne postoji nosač za 2 Atake na našim Mi-35M. Kupljeni su nosači na kojima se nosi 8 Ataka samo što se iz magacina ne iznosi 8 Ataka za slikanje. A ionako se nalaze u cevima pa se i ne vide. A koliko sam ja upućen uzeta su 3 b/k pa sami računajte koliko je to. U dve verzije.

Vl

Branko,
Postoje snimci (koliko se sećam, neko je ovde ranije kačio linkove) na kojima se lepo vide rakete, a mislim da ima i snimak gde je prikazano pakovanje Ataka u sanduke nakon prikaza.
Takođe, ovde su se oglašavali i ljudi kojima je posao vezan za naše RV, a oni tvrde da su stigle i R77.
Hajde sa sačekamo te naše 29-ke pa ćemo onda znati šta je u pitanju. Svi tvrde da dolaze modernizovani, vreme trajanja modernizacije se uklapa, ali ipak ćemo pravo stanje stvari znati kada avioni stignu. Voleo bi da se ne donose brzopleti zaključci u skladu sa opredeljenjem komentatora…

Ž

Branko

Нисте добро видели, оно су носачи за до 8 Атака.

Погледајте још једном.

https://tangosix.rs/2019/09/12/foto-reportaza-prikaz-novih-helikoptera-vojske-srbije-glavna-zvezda-ruski-desantno-jurisni-mi-35m/

Br

Izvinjavam se zbog greske, nego na onim helikopterima koje smo mogli videti sa postavljenim nosacima bilo je najvise na njima po dve atake…

Al

@Branko
Da i ovo smo sto puta raspravljali. Znamo da ih ima više i dovoljno za početak da mogu naši da ovladaju helikopterima. Eno, naši piloti su imali gađanja istim juče.

Ma

>> AL-41F1

50-100 aviona bi verovatno zahtevali masovnu infrastrukturu, ljudstvo, itd. to bi bila avijacija dimenzija one od SFRJ. I sve to u jednoj maloj zemljici, okruzenoj sa svih strana potencijalnim neprijateljem? Gde bi bili aerodrumi za tako nesto, koji ljudi bi to leteli, opsluzivali, popravljali, navodili ? Mi nemamo cak ni mogucnosti da se snabdemo energentima ako bi rat potrajao, s koje god strane da pogledate bili bi zasuti krstarecim raketama. Grcka koju ste naveli ima za razigravanje avijacije na raspolaganju teritoriju pet puta vecu od Srbije i pristup internacionalnim vodama, i ima samo jednog jedinog neprijatelja. Doduse pozamasnog ali je njena pozicija cenim kudikamo povoljnija, njeni AWACS-i mogu da lete daleko od Turske granice izvan dometa njihovih raketa i skeniraju sutuaciju uz istocnu granicu. Kod nas se ne bi znalo gde se udara. Na nase AWACS platforme poletele bi rakete sa svih strana, iz Bosne i HRvatske ili sa druge strane iz Rumunije & Bugarske. Dakle, kako bi hipoteticka srpska avijacija od 100 visenamenskih aviona izvrsavala svoje zadatke na tako maloj teritoriji okruzenoj neprijateljem sa svih strana? Ako je konflikt realna stvar, mi ga mozemo voditi samo asimetricno. Jedini nacin da se neprijatelj odvrati bile bi masivne raketne jedinice tipa zemlja zemlja (balisticke i krstarece) sa raketama veoma dobro sakrivenim po Srbiji, na nivou kako Izrael krije svoj atomski program. Pre svega mi bi morali da uverimo sve susede da cemo ih upotrebiti bez oklevanja. I moramo da osiguramo da nase delovanje proizvede maksimalnu stetu po regionalnu ekonomiju do te mere da se konflikt s nama jednostavno ne isplati. Dakle, ako vec pricamo o konfliktu mi njega ne mozemo dobiti avijacijom niti bi ona izdrzala duze od dve nedelje. Prvi uslov za bilo kakvu efikasnu odbranu je da se resimo ovoga sto nas je zajasilo i sto je mnogo veci problem od bilo kakvog pakta, ili suseda sa losim namerama da li na istoku, zapadu, severu ili jugu

AL

Mayer
SRJ je imala ipak malo vise aviona, do duse jako zastarelih. 156 „borbenih“ nakon Dejtona, s tim da su neki NJ-22 i G-4 razoruzani da bi „potpali“ pod „neborbene“. Nije infra problem, niti naci pilote(mada bi se metod morao drasticno promeniti). Izlaz na more jeste najveci hendikep(za sada) sa strateske strane.

Postoje ozbiljno razradjene ideje o upotrebi kompetentne avijacije u slucaju konflikta, gde se ista ne bi ogranicavala na nase granice naravno, no to je neka druga prica i doktrina koju nase oruzane snage ne poznaju vec 100 godina.

Glavni problem Srbije je sto Grcka ima BDP 200 miljardi, Finska 270, Izrael 400 i koliko vec, a Srbija 50 milijardi i uz to fali nam ozbiljnih saveznika na Zapadu(imamo jedino Grke koji su mali i prezaduzeni).

Nije Srbija uopste mala za 100ak aviona geografski, samo finanijski. Pod „odbranom“ nisam uopste mislio na NATO i nesto nalik ’99, niz drugih stvari nas mogu potencijalno ugroziti. Samo, kao sto vec rekoh, predaleko smo finanijski od ozbiljnih oruzanih snaga, niti imamo institucije koje bi vrsile nadzor sve i kada bi imali pare.

Mi

Ovo je samo izgovor Hrvatske vlasti .. HDZ se nadao da ce dobiti neku donaciju ili nesto za malo para od SAD ili Izraela, kada su propali poslovi oko Baraka i kada su im Ameri ponudili nove avione bilo im je vec tada jasno da od nabavke nema nista .. Jer kako bi drzava sa dugom od 75% BDPa nabavila milijardu + evra?
Ali kako sada to sve reci narodu kada ga lozis vec skoro deceniju kako ce Hrvatska nabaviti nove avione? E pa evo ovako ..

Odgovori
Lu

75% i nije tako strašno, većina i tako otpada na dug banaka i pravnih osoba. Za usporedbu Grčka ima 178%, Italija 137%, Portugal 120%, Belgija 102%, Francuska 100%, Španjolska 98%, Austrija 75% dok je prosjek EU 84%.

Dr

@Luka

Dug od 75% BDP-a nije tako strasan? Kazite to nekom ekonomisti pa cete videti sta ce vam reci.

Jos smesnije je vase poredjenje spoljnog duga Hrvatske, koja takoreci nema privredu, sa dugovima drzavama poput Francuske, Belgije, Italije i drugih.
Sve te drzave koje ste naveli imaju veoma jaku privredu i bez problema mogu da servisiraju dugove.
Na drugoj strani imate Hrvatska koja ne moze da servisira ni kamate kamoli da otplati sve dugove.
I Amerika ima veci dug nego cela Evropa zajedno, ali im to ne predstavlja veliki problem s obzirom da imaju jaku privredu + stancaju dolar. Hrvatska nema nista od toga i zato dug od 75% BDP-a zvuci porazavajuce.

ih

Usporedba je sa ostalim clanicama Europske Unije. Npr mozemo i sa vama; Srbija ima 52%, a Hrvatska 75% duga BDP-a. Nominalni BDP Srbije je 55.437 mlrd USD (7,992 per capita), a Hrvatske 63.172 mlrd USD (15,646 per capita). S time da Srbija ima 70% vise stanovnika od Hrvatske. Kamate se uredno servisiraju i obje zemlje su smanjile udio javnog duga do 2020. Recesija je ionako bila ocekivana jer smo se nalazili u periodu najduzeg rasta u povijesti, a svemu dode kraj. Trenutno nitko u svijetu nista ne proizvodi niti izvozi. Imamo srecu da EU dijeli novce iz kohezijskih fondova na lijepe oci.

Lu

Sve te države žive iznad svojih mogućnosti zato i imaju tako velik dug, iz te usporedbe se vidi da HR može bez problema podnijeti još dosta duga ako bude trebalo. Također, udio države u tih 75% BDp-a duga je oko 30-ak milijardi EUR, a HNB je raspolagao s 19 milijardi EUR deviznih rezervi (sad su potrošili 1-2 milijarde na čuvanju tečaja kune), Mirovinski fondovi raspolažu s još15 milijardi EUR … Hrvatska itekako može financirati sve svoje dugove, dapače imala je i suficit platne bilance prošle godine. Što se tiče privrede istina je da nije na razini velikih zemalja, ali nije ni blizu toliko loša kako vi navodite.

Pe

@Luka Nema sumnje da je Hrvatska u daleko boljem polozaju nego Srbija, pre svega zbog prihoda od turizma (koji Srbija maltene nema), ali i clanstva u razlicitim Evropskim fondovima,i,pre svega, EU.
Ipak da li je opravdan veliki trosak za nabavljanje i odrzavanje borbene lovacke avijacije?
Kada je Hrvatska vec u NATO,i takoreci nema teoretske sanse da bilo koja zemlja napadne Hrvatsku?
Osim toga, polako ali sigurno dronovi preuzimaju mnoge funkcije borbenih aviona,i pre isteka resursa novih F-16, mogli bi postati zastareli kao koncept?
Ima vise razloga protiv nabavke,nego za.

Ma

>> Ipak da li je opravdan veliki trosak za nabavljanje i odrzavanje borbene lovacke avijacije?

Nije opravdan ali hrvatsko srce i ono u gacama zivne kada se pomisli na ratnu, nadzvucnu avijaciju, isto kao i kod nas, najvaznije je da ne izumre „nadzvucna kompnenta blabla“, ko moze taj se razbacuje….

Lu

ja nisam za trošenje novaca na polovne i stare avione, novi su u ovom trenutku nedostižan san, zato mislim da imamo puno boljih opcija kojima bi izgurali 10-ak godina bez da izgubimo nadzvučnu komponentu. Tu prijesvega mislim na L159 Alca koji se može dobiti za ispod 10 mln EUR po komadu ili nešto skuplji M346 koji bi se mogao dobiti za nekih 25 mln EUr po komadu. Također i T50 spada u taj rang a Koreanci su nudili i dosta popratnih bonusa …

Mi

Slozio bih se da je Hrvatskoj najbolji korak da zauzme poziciju glavne NATO baze najmodernijih dronova danasnice, i sutrasnjice. Ako Ameri to ne zele nek komsije zapocnu sami. 10 puta ce ih jeftinije izaci. Tehnicki, uz to im samo dobri radari i PVO treba sa obzirom da im je Italija tu na parsto km pa mogu da intervenisu sa najmodernijim NATO avionima ukljucujuci F-35.
Ipak, Eurofajter ce da stigne do Zagreba daleko brze kad stvarno treba da se odreaguje! Tu su im i Madjarski Gripeni.

Mayer
Da bi Vam nebo bilo otvoreno za civilnu avijaciju mora da postoji i dežurna jedinica za air-policing. Neko to plati drugoj državi a neko radi o svom trošku. Odnos uloženo-dobijeno određuje da li se isplati „razbacivanje“ novca. Naravno tu je uvek i kotrolisanje svog vazdušnog prostora koji se želi ili ne želi prepustiti drugome. Sve to naravno mogu raditi i članice zajedničkog vojnog saveza ali ni ti savezi nisu večni kao što vidite a ponovno aktiviranje lovačke komponente je skup i pre svega dugotrajan proces.

Ma

>> Da bi Vam nebo bilo otvoreno za civilnu avijaciju mora da postoji i dežurna jedinica za air-policing.

To apsolutno nije tacno, odnosno to je urbana legenda kojom se pravdavaju ekstremni troskovi nabavke modernih borbenih aviona. Kao nije to sam otrosak nego je i dobit. Civilna avijacija apsolutno postoj i leti i nad teritorijama gde nema air policing-a.

AL

@Mayer
Naravno, ali u Evropi gde je „najzaguseniji“ avio saobracaj na svetu, a teritorija ispod veoma gusto naseljena, cuvanje VAP je nuznost. Inace Makedonija, CG i ostali ne bi placali cuvanje VAP drugim drzavama kroz izdvajanja za clanstvo u NATO. Cak i BiH ima svoju odredjenu dezurnu paru u Avijanu, prosto nema drzave u Evropi koja nema barem osnovnu air-police „zastitu“. Slovenci placaju Madjarima, Balticke zemlje imaju redovnu rotaciju NATO avijacije iz svih drzava. Cak i na Islandu borave avioni iz RV Britanije, Italije, SAD….

Drugo je da smo Namibija ili tako neka zabit, onda ne bi bilo potrebe.

@Mayer
Nisam se lepo izrazio i tako kako sam napisao tvrdnja u recenici je apsolutno netacna. Moja greska. Medjutim AL-41F1 Vam je objasnio sustinu onoga sto sam zeleo da napisem.

de

Slovenija ne plaća ni eura za nadzor. To je izjava slovenske ambasade u Zagrebu nakon natpisa nekih hrvatskih medija na tu temu. Slovenci su preko svoje ambasade poslali demanti te vijesti te istakli da ne plačaju ništa. Tako da ispada da je i to jedna “urbana legenda“ kako bi se opravdala kupovina aviona. Inaće nadzor vrše prema njihovim riječima Italijani.

AL

@deki
Isto kao sto Srbija nije platila ni evra Migove 29, samo je platila remont.
Tako Slovenija ne placa nadzor, a svake godine plati nekoliko miliona evra u NATO. Neko te sate mora platiti i nece ih platiti tudje RV iz svog budzeta.
Ali da, istina je da HR ukoliko ostane bez LA, nadzor ce veoma lako vrsiti Italija, verovatno bez dodatnih izdvajanja iz ZG u odnosu na trenutne.

Ed

@deki
Slovenija ne plaća eure za air policing, ali mora istu protuvrijednost usluga pružiti na raspolaganje savezu:
„Like Slovenia, Estonia, Lithuania and Latvia do not have air forces. On their accession to NATO, it was decided that instead of the costly development of air forces and procurement of aircraft, Slovenia and the Baltic states would focus on other units of their armed forces and declare them to the North Atlantic Alliance.“
Dakle oni koji pružaju AP usluge u ime saveza imaju manju obavezu, recimo slati svoje vojnike, a oni koji AP uslugu dobijaju moraju to nadoknaditi stavljanjem više toga na raspolaganje tom istom savezu..

Kr

Na žalost očekivan rasplet situacije. Rad našeg ministra možemo ocijeniti binarnim matematičkim sustavom, ili 0 ili 1. Odlazak tog čovjeka sa čela ministarstva obrane biti će svakako događaj vrijedan čekanja. Nadajmo se što prije.

Odgovori
Ja

Sto se mene tice za hrvate bi bilo najbolje da ovog puta doro remontuju te dvadesetjedinice cisto zbog airpolicinga,i naravno da ocuvaju letacku komponentu u vojsci.Sto se tice f16 bloc70/72 to je bacanje para uzalud njima to nije potrebno narocito posle ove svetske krize.

Odgovori
Ne

Pametna odluka i mi treba da stopiramo onih 500 mil sto smo odvojili za novo naoruzanje. Kad se ovo sa virusom zavrsi ekonomija ima da posustane debelo a tad je svaki dinar vazan i nema mesta nabavkama naoruzanja.

Odgovori
Ni

Neka se trosi iz deviznih rezervi koje su 15 milijardu dolara, ova vlada ce izgubiti moj glas ako se obustavi modernizacija vojske, tih 500 miliona je malo za vojsku, trebalo je ranije odvojiti iz rezervi bar 3 puta vise jer je vojska mnogo preca.

To

Mislim da je ovo zasnji čavao u sanduk što se tiče nadzvučne.

Odgovori
ko

Док они то купе, и Ф 35 ће бити стара канта

Odgovori
TT

Po svemu sudeci izgleda da ce Hrvatska odustati od mlazne avijacije kao i BIH.

Odgovori
Da

E neda se nasim komsijama nikako, kako ce i sta ce posle ove krize ne znam. U svakom slucaju bice svima cupavo , posle ove korone malo ce zemalja moci da obnavlja i kupuje novo naoruzanje. Ko prezivi pricace.

Odgovori
12

Znači, korona produžava sapunicu? Izgleda da nećemo videti skoro kraj…

Odgovori
Be

Zar kraj nije ocigledan?

12

Očigledan ili ne, kraj ipak treba videti.

Gu

Izbor im je katastrofalan.Nema aviona bez Ruskog.

Odgovori
Mi

Koji bi izbbor aviona bio bolji od navedenog za HRZ? Bilo bi lepo da navedete kandidate po vasem rezonu kad vec tako strogo kritikujete.

Gu

Milos 77

Mig-35,dva aviona su u Februaru ove godine isporucena vazdusno kosmickim snagama Rusije.
Su-30.
I jedan i drugi su daleko bolji od svega sto dolazi sa zapada,pogotovo od starih kanti F16.

Mi

Hrvatska da potpiše ugovor i uplati isporuku ruskih Su-30 ili MiG-35 bi bio skandal ekvivalentan turskom akvizicijom S400, samo još daleko ludji! To ne rade zemlje koje su ne tako davno usle u NATO da bi napravile takav vojno politički korak-stav!

Što se tiče novih F-16 Blok70/72 oni trenutno jesu moderniji od svih ruskih aviona ponudjenih za prodaju. Polovni modernizovani F-16 poput onih koje Rumunija ima i još dobija takodje nisu kante i u istoj su klasi kao modernizovani MiG-29 koje bi Srbija sanjala da ima uskoro ( sa R-77 i modernizovanim radarima)

ih

Vrlo subjektivno. Taj „stara kanta“ F-16 je nakon F-15 lovac s najvise zracnih pobjeda. Rusi lijepo izgledaju na aeromitinzima.

Gu

Milos77

Sto bi bio skandal!?Nista ne bi bilo.Apsolutno nista.A Rusi bi im dali bolju ponudu od svih i plus bolji avioni.Kud ces bolje…A ovako ce imati sipak.

Vl

ihorvat,
Pominjati broj pobeda F16 (zbog okolnosti u kojima su se odigrale vazdušne borbe), je u najmanju ruku bezobrazno. U tim okolnostima i Galeb G4 bi ničim izazvan završio kao pobednik.
Ali, kada se bolje razmisli, NATO doktrina i predviđa takav način izvođenja agresija na nezavisne države. Njihova filozofija se jednostavno zasniva na principima kojih se drže siledžije u osnovnoj školi…

Mi

@Gus
To da bi dobili odlicne avione i daleko jeftiniji paket svega i svacega od Rusa jeste tacno. Ali to bi bilo totalno ludilo i nikad ne bi proslo ni na papiru.
Ne da bi bio skandal nego bi im im se ceo svet smajao! Ameri bi blokirali tu ideju u samom korenu. Kao kaznu za bahatost i uvredu bi im naplatili debelo za sve unazad sto su do sada besplatno dobili, ukljucujuci i Kiowe i Black Hawk helikoptere. Onda bi ih jos prisilili da kupe F-16V po ceni kao Bugarska samo morali bi da uzmu 12 za 2 milijarde dolara i i napravili primer drugima jer im se moze. Sa Turskom je daleko komplikovanije i na tome se jos uvek radi i radice se i posle Erdogana.
🍻

ih

Vecinu tih pobjeda su odnijeli Izraelski piloti a ne NATO ili USAF. A broj i omjer zracnih pobjeda MiG-29 i Su-27 i njihovih derivata je? Po vama zbog doktrine uporabe Erich Hartman i Bf109 manje vrijede?

Pe

@Gus
Niste dobro razumeli u vezi dva MiG-35 koji su isporuceni Rusiji,ne februara 2020, vec u Junu 2019 u pitanju su dva prototipa radi daljih testova.Do sad nije napravljen, ni isporucen, ni jedan serijski MiG-35,a sa padom cene nafte+ Corona virusom,nece ni biti.
Evo sta tacno govori o tome ruski vojni blog BMPD:
https://bmpd.livejournal.com/3907389.html
„U lipnju 2019. ruskim zrakoplovnim snagama isporučena su dva predproizvodna (zapravo eksperimentalna) borbena aviona MiG-35S – jedan MiG-35S,i MiG-35UB.Oba su izrađeni po ugovoru potpisanom veljače 2017. s ruskim Ministarstvom obrane za dva uzorka borbenog aviona MiG-35 radi proširenog programa državnih ispitivanja ovog aviona.
Državna ispitivanja dva prototipa MiG-35 napravljena 2016. godine yapočeta su u svibnju 2018. i do danas još nisu završena.
U kolovozu 2018. rusko Ministarstvo obrane potpisalo je ugovor s OAK za isporuku prvih šest serijskih MiG-35S i MiG-35UB s rokom izvršenja ugovora od 2018. do 2023. godine.
Objavljeno je da je prvi avion po ovom ugovoru trebao biti isporučen krajem 2019. godine, ali to se nije dogodilo.“

Ma

>> takodje nisu kante i u istoj su klasi kao modernizovani MiG-29

Ti avioni su za ruske comtemporary Mig-29 kao onaj obelisk u Odiseji za pretke homo sapiensa…

Gu
Mi

“ Ti avioni su za ruske comtemporary Mig-29 kao onaj obelisk u Odiseji za pretke homo sapiensa…“
Dobro, svi pomalo preterujemo tu i tamo ako nista drugo radi odrzavanja zanimljive diskusije, al ti ga brate podize na astronomski. samo da proverim, o kojoj varijanti Monolita govoris, onoj iz 2001 ili is 3001 :-)

Vidi ovako, F-16MLU jeste super modernizacija, ali nije „Keva“ za MiG-29SM ako se dve zemlje tipa Pakistan vs Indija sukobe oko granice 2 na dva ili 6 na 6, svejedno. Ako mislis na NATO savez sa F-16MLU protiv MiG-29SM, onda nevredi ni 6 solo Su-35 na 6 F-16 uz svu podrsku koju bi 16ce primili. Govorim cisto o avionima i raketama koje nose. Jeste F-16 moze vise da ponese ali ne znaci da MiG-29SM nije u istoj klasi kad bi branio svoje nebo od MLU uljeza recimo. Itekako je SM smrtno opasan u tom slucaju.

Ma

@Milos77

>> “ Ti avioni su za ruske comtemporary Mig-29 kao onaj obelisk u Odiseji za pretke homo sapiensa…“

Moras priznati da je dobra fora? Realno :-). To sam malo preterao s pivom u kucnom pritvoru pa sam bio narocito kreativan.

AL

@Milos77
Oba aviona imaju svoje prednosti i mane. F-16 ima bolji softver, malo vecu rezoluciju radara, s tim da 29ka ima OLS i 27ET, HMS, vise opcija navodjenja i tipova VV raketa. U konf. za presretanje nose u principu isto. 16ka ima mnogo bolju opremu i naoruzanje za VZ. kao visenamenski avion je dosta ispred(ako nesto naknadno ne uradis sa 29kom, recimo Sniper pod, kupis komplete za FAB-ovke, ali to je opet „zapadna“ oprema), dok je 29ka kao presretac u GCI ulozi(koju mi praktikujemo) ipak malo bolja, pod usovom da imas dobar TDL i IFF, ako nemas, mogu i rumunski LanceRi da te isprase kao macku.

Mi

F-16 Blok 70\72 je Monolit za avione koje Bugarska i Hrvatska (pa i Srbija)do sada ima.

F-16MLU to nije u poredjenju sa MiG29SM ponarucito u borbi za prevlast u vazduhu.

@AL-41F1
Nisam rekao da su isti u svemu, naravo. F-16MLU zmaj i radar je osposobljen daleko vise za VZ operacije i moze da nosi pod trupom i krilima koliko i MiG-35 ako ne i više.

Ko sto se desava zadnjih godina clanica NATO pakta moze i ima pravo samostalno da napadne drugu zemlju ako smatra da postoji dobar razlog (opravdanje). U takvom slucaju se akcija daleko brže izvede od formiranja koalicije i korišćenja avaksa i drugog umrezavanja. Čak ni zemlje poput Indije i Pakistana nemaju uvek leteci radar na vreme u vazduhu gde treba. To govorim cisto da podsetim da NATO scenario iz 99 te nije jedini scenario. Dakle vise klasican primer napada i odbrane vazdusnog prostora dolazi u igru, i sposobnosti aviona (pilota) i zemaljskih radara, plus PVO igraju glavnu ulogu. To je nas scenario i po tome se pazari. U tom scenario MiG-29SM jeste prilicno opasan za sve u komsiluku. Ne najbolji ali svakako smrtno opasan, i daleko opasniji od Bizona ili Lancer R .

Ni

Ide opasna recesija, a turizam u Hr će biti na nivou od 10 do 20% od prošlogodišnjeg. Koliko je to u BDP ne znam ali sve su prilike da će Hr čekati sa nabavkom, vjerovatno još koju godinu ako ne i duže.
@Kreket
Zmajevi koju bljuju vatru po onima što imaju sami koplje i luk i strelu i nisu neki zmajevi…

Odgovori
Yr

Turizam u Hrvatskoj čini negde oko 20% ekonomije. Sreća pa je virus udario u februaru i martu pa možda ako se sve smiri u maju i bude nešto para ovog leta. Videćemo. Bojim se da je ovo odlaganje u stvari odustajanje od nadzvučne komponente samo upakovano da se lakše proguta. Srbija je imala ludu sreću da su Migovi ugovoreni i vrv. u dobroj meri plaćeni pre ove krize inače bi gledali isti scenario. Politička ograničenja su takva da ne mogu na scenario krpljenja ruskom jeftinijom varijantom kao mi a bukvalno sve zapadne opcije su jednostavno isuviše skupe i traže isuviše vremena da bi se posao završio pre isteka resursa kečeva. Ja mislim da je poslednja šansa HR da očuva kakvu takvu lovačku avijaciju da promeni uslove nabavke, da izbaci iz ttz zahteva v-v raketu srednjeg dometa i da ide na korejski FA-50. Dovoljan za Air policing, odličan za trening i podršku trupama na zemlji. Mogli bi to dobiti kao misiju u okviru NATO i gotovo. Ako nekad skupe pare, lako se na tu flotu doda još i punokrvni borbeni avion kad imaš vrhunski obučene pilote na savremenoj mašini. Ako se nastavi sa vlažnim snovima samo će razvući nabavku dok ne prizemlje LA i onda shvate da je ceo sistem mnogo teško podići od nule. Ono što je meni najveća enigma HRZ-a jeste nabavka UH-60. Imaju 16 Mi-8/17, od toga 10 poprilično novih i oni ulupaju toliku lovu u helikopter koji ne donosi apsolutno nikakvu prednost u odnosu na postojeće mašine koje pritom imaju još 20 godina resursa. Potpuno ludilo. Mogli su platiti 30%-40% nabavke aviona sa tim parama.

Lu

10 Mi17 ostaje, ali stare Mi8 moraju zamijeniti i zato se ide na nabavu 10ak novih UH60M (za sada su kupljena 4 komada).

Dr

@Yrraf

Sve i da se nekim cudom virus danas zaustavi, sto je nerealno, od turisticke sezone ( ne samo u Hr) nema nista.
Da Hrvatska sutra objavila da je suzbila koronavirus u drzavi ni tad nema nista od sezone, jer sve dok u okruzenju imate jednu Italiju i okolne drzave u kojima zaraza ne jenjava od turizma nema nista. A uzdati se u domace turiste, od toga nema velike vajde, ipak su stranci ti koji donose evrice i dolare a njih ove sezone nece biti ni u tragovima.
Posle korone vise nista nece biti isto, pogotovo turizam koji je najvise stradao i pitanje je koliko ce godina biti potrebno da se sve vrati u normalu.

Ik

Yrraf@

Luka je upravu, previse otoka imamo uz obalu nama su helikopteri primarni u nabavci, mislim da ce uskoro ici i nabavka lakih helicoptera(Bell i Airbus). Zrakoplovi ( ja bih radije narucio par C-130) ako budu, bice gripen jer u susjedstvu(Madjarska i Ceska) vec imaju iste, stim nabavka i odrzavanje ce biti jeftinije. Samo pitanje koliko ce ovo sve imati smisla posle ove corone(zaraze).

Be

Nisu helikopteri toliko bitni.
Hrvatska ima 73 trajno naseljena otoka.
Od toga broja, 2 najnapucenija i nisu otoci vise.

Tako da

Lu

@Beduin
73 i nije tako malo, pogotovo ljeti kad su prenapućeni turistima, ali helikopterska služba nije potrebna samo zbog otoka već i za mjesta udaljena od bolnica, kao i zbog nesreća na autoputovima, a da i ne govorim koliko bi HGSSu dobro došla mogućnost da na raspolaganju po potrebi imaju i pravi SAR helikopter.

Ma

>> Luka je upravu, previse otoka imamo uz obalu

Ja sam rob, rob ljubavi, zarobila me djevojka sa otoka… :-)

Dr

Jos davno sam pisao da od nabavke aviona nema nista. Zbog fijaska/zabrane kupovine aviona Amerikanci su im ponudili ‘utesnu nagradu’ u vidu helikoptera Blek Houk, sto su Hrvati vec prihvatili.

Odgovori
Lu

to nije utješna nagrada, dobili smo 2 besplatno ako kupimo još 8-10 komada. Ako Amerima staviš lovu na stol prodat će ti i vlastitu mater …

Dr

@Luka

Ubedjen sam da je nabavka helikoptera utesna nagrada za Hr zbog fijaska/zabrane kupovine aviona. Sad vlast treba da umiri javnost i onda sledi konacka odluka, odustajanje od nabavke aviona.
Ipak je vlast u Hr pevise ‘naprzili’ sopstveni narod da avioni stizu i sad nekako treba spustiti narod na zemlju, a ovo otezanje i razvlacenje ide bas u tom smeru.
Sto se tice Amerike i da vole novac, pa nije bas tako. Zaboravljate da nisu zeleli da prodaju Patriote Turcima, kud i kamo veca lova u igri.
Neki ljudi iz Hr koji su bili ukljuceni u ceo posao oko nabavke aviona vise puta su govorili kako su im Amerikanci savetovali da Hr ugasi nadzvucnu komponentu RV. Pametnom dosta.

Lu

nemaju oni šta da umiruju narod, većina naroda je i tako uvijek bila protiv nabavke aviona.

Vl

Luka,
Drina,
To nije uopšte utešna nagrada, to je stari trgovački trik. Na taj način se pecaju kupci i u prodavnicama. Znate ono, 8 + 2 gratis…
A u stvari si platio i ta 2 gratisa sa ovih ostalih 8 komada…

Lu

@Drina
u vezi Patriota, Amerikanci su im itekako htjeli prodat ali Turci su odlučili kupit S400, nakon toga im Amerikanci nisu htjeli prodat F35 (jer su se bojali da bi Rusi mogli preko S400 doći do podataka o F35).

Ba

@Luka
Amerikanci su prvo su odbili da im prodaju patriot, pa kada su Turci odlučili da kupe S400, onda su se predomislili, ali je, uz uslov da se raskine ugovor sa Rusima, cena bila velika.

Al

@Luka
Nije tačno. Ameri su se otopili prema Turcima po pitanju Patriota tek kada su Turci potpisali ugovor o nabavci S-400 sa Rusima. Ipak, tada je već bilo kasno za promenu kursa Turske.

Lu

ma daj molim te kao htjeli su im prodat F35 a zastarjeli patriot kao nisu. Turci su htjeli S400 jer je bolji od patriota, a i da malo napakoste Amerikancima jer im nisu dali na Kurde u Siriji …
Čak se i Amerikanci odmiču od Patriota i rade na novom sustavu s Izraelcima …

Ed

USA nije zabranila prodaju polovnih F-16 (tj Barak) Hrvatskoj, vec je LM odbio dati garanciju za iste bez LM-ovog veceg sudjelovanja u remontu tj. zaradi. To je znacilo da ih Izrael ne moze prodati po cijeni koju je ponudio, vec je cijena morala biti znatno veca…
Sto se tice helikoptera, to je nevezano za avione, sam projekt zamjene Mi-8/17 za zapadni helikopter je stariji od projekta nabave aviona. Ameri su „poklonili“ 2 kom da bi s tim naveli da UH-60 ima prednost pred svim drugim je ce vec nuzno biti „poznat“ model u HRZ-u. Vrijeme za kupovinu zamjene 14 starijih Mi-8/17 je doslo, an noviji Mi-171sh mogu jos barem 10-ak godina. Krajnji cilj za USA je naravno prodati 20+ komada Hrvatskoj do 2030.g.

Ma

Ko LM moze da odbije nesto sto je americka federalna vlada odlucila da je ok i zeli da sprovede? Mislim, stvarno. Nije da u istoriji Sjedinjenjih drzava nije bilo kompanija jakih kao federalna vlada ali su do sada sve skrsene i uvek je ponovo bio uspostavljen ekvilibrijum…

ma

Mayer – Tko je rekao da je američka vlada odlučila da je OK da Izraelci zarade? Pa normalno da ce vlada štititi svoju kompaniju (LM).

Al

@Luka
Turci su hteli još nešto dodatno, valjda transfer tehnologije uz Patriot.

Ed

@Mayer
Američka federalna vlada nije odlučila da će RH kupiti ili ne. Oni su i sami ponudili novi LM-ov proizvod (Bl 70/72), a prodaju polovnih su i odobrili. Općenito je poznato da je njihov stav da RH ne treba nadzvučnu borbenu avijaciju, a istovremeno nemaju razloga ne ponuditi i odobriti ukoliko RH na to želi potrošiti novac. Tako su i postupali.
Zašto bi LM garantirao za nešto što bi im uzelo zaradu na tom i na nekim budućim prodajama (Barak se tih dana nudio i Kolumbiji, Bugarskoj i Rumunjskoj,…)

Ma

>> USA nije zabranila prodaju polovnih F-16 (tj Barak) Hrvatskoj, vec je LM odbio dati garanciju za iste

Da je administracija saentuzijazmom zalegla da Hrvatska dobije te avione, LM bi verovatno „nasao nacin“ da zivi s tim poslom, to je moja poenta. Ja sam replicirao jer imam utisak da se gornjom recenicom pokusava skinuti odgovornost sa vlade (ili vlada) te NATOa i ista prebaciti na „greedy proizvodjaca“.

Ed

@Mayer
RH je nebitna po pitanju borbene nadzvučne avijacije za SAD i zato im nema potrebe „gurati“ išta po tom pitanju.
LM nije „greedy“ nego je korporacija koja, kao i svaka želi zaraditi. Izrael ima 100-njak Baraka spremnih za prodaju u narednim godinama…a ako LM ne sudjeluje onda su im direktna konkurencija. Tu nema pohlepe već potencijalni gubitak prodaje nekoliko desetaka aviona (novih ili polovnih) tj. gubitak nekoliko milijardi USD prihoda. LM ne može i nema razloga selektivno popuštati jednoj RH, a da ne učini isto za neke druge koji su potencijalno puno veći kupci.
Što se pak hrvatske strane tiče, ili imaju problema s razumijevanjem ili su odigrali namjerno tako da se poništi natječaj. Čak je i sam USA ambasador rekao da se moraju ispuniti tehnički uvjeti

de

Ova situacija sa Koronom je samo dobrodošao izgovor za ovakvu odluku.
Realno Hrvatska se previše zaletila sa nabavkom. Za nove nemaju pare, stare im nedaju kupiti…

Odgovori
Bl

Otkud ti ideja da Hrvatska nema novca za nove zrakoplove? Proračun od 20 milijardi eura godišnje to sigurno omogućava. Malo se informira prije no što počneš komentirati.

Ed

Pa naci novac za nove ili polovne avione i nije bio problem koliko je hrvatska javnost nespremna potrositi toliki novac na avione.
Recimo, za novac koji je utisnut u Uljanik, a nije bio u planu proracunskih troskova, RH je mogla kupiti eskadrilu Gripena C/D i to platiti odjedanput. Sto hoce reci da novca ima, ali nisu bas svi slozni da ga treba usmjeriti u borbenu avijaciju.

Ik

@Dembelan
Ocito druze imas nekih informacija koji mi ne, novaca ima.Ed je u pravu javnost u Hrv. nije raspolozena za nabavku ovih zrakoplova (mozda C-130 ili Canadera). Kad BiH oficijelno udje u NATO , pa se cjelina spoji sa Slovenijom i Crnom Gorom, onda ce ti zrakoplovi (eskadrila) imati puno vecu vaznost i svrhu sto za NATO tako i za citavu regiju.

Mr

Nadam se da nece tako i za helikoptere….. A ovo mislim da je nekome sjelo…. kako narod kaže: ko budali šamar! Šteta al ajde nek je zdravlja nama i svim susjedima/komšijama oko nas! Balkane moj bubi mi silan i dobro mi stoji!

Odgovori
Lu

Helikopteri su plaćeni unaprijed (2 besplatno + 2 kupljena) iskreno da i ostane na 4 komada uz 10 Mi171 je sasvim dovoljno, pogotovo kad se očekuje nabavka helikoptera (valjda iz EU fondova) za MedEvac …

ih

Nema da nema, moze samo da fali (pilota). Kad izbacimo tih 13 Mi-8/17 ostaje nam 10 Mi-171Sh za transport, 15 OH-58D borbeno-izvidnickih i 8 Bell 206 za obuku, a dolaze 4 UH-60M za specijalne postrojbe. MUP ima 1 AB-212, 3 Bell 206, 2 EC135 i 2 AW139 (navodno dolaze jos 2), neka i oni malo uskoce. Problem s nadzvucnom je sto MiG-21 odlaze do 2024., a treba nam 3 godine do postizanja IOC za koji god se odlucimo. Ako Ameri nastave drame oko F-16 prodat ce nam Francuzi polovni Rafale i mirna Bosna.

AL

@ihorvat
Ne postoje polovni Rafali, jer Francuska ni svoje eskadrile nije popunila u dovoljnom broju. Pogledajte koliko je godina trebalo Rumuniji da postigne IOC i FOC za F-16, a vojni budzet im je mnogo jaci od MORH.
Ova kriza ce bas tesko udariti hrvatsku ekonomiju. Od nadzvucnih aviona, najbolje da se oprostite na vreme. Nema vise prostora ni za nadu.

Cr

Luka.. poslije ove krize se mijenja u temelju. Ne bih se previšeo oslanjajo na EU fondove jer ih u nekoj bližoj budućnosti neće više biti. Pitaje je vremna kada počinje raspad EU, nešto sličan scenarij kao ex YU (bez rata).
Velika je šteta za hrvatski turizam što je ova kriza došla u ovom trenutku. Idealno bi bilo da bi se Korona pojavila 1. septembra ;)
Pitanje je šta će biti sa EUR kao platnim sistem. Nadam se da ne doživimo velik pad vrijednosti eur jer to znači pokolj u evropskom gospodarstvu.

ih

Francuzi su ponudili rabljeni Rafale F3, a mi ih odabrali u uzi krug. Zato se malo i otegnulo s RFP u sijecnju 2020. Ne kupuju se avioni iz vojnog proracuna. Rumunji rasporeduju isti BDP kao Hrvatska na 5x vise stanovnika i 3x vise vojnog osoblja. Ova kriza ce tesko udariti cijeli Svijet. Nada je dama noci, neka te tjesi.

AL

Ne znam gde nabavljate te podatke?
Za pocetak Rumunija ima BDP preko 200 milijardi, Hrvatska 60ak….
Imali su da kesiraju milijarde na nabavku ozbiljne vojne opreme, F-16, Patriote, 2000+ novih kamiona.
Hvratska i Srbija zajedno su boranija za njih. Hrvatska i Srbija skupa ne mogu ni sa Madjarima da se mere.
BDP/stanovniku ili PPP ne znace nista kad uvozite robu iz inostranstva. Kolicina deviza sa kojom raspolazete je jedini faktor.

Lu

Pa naravno da Rumunjska ima veći BDP od Hrvatske kad ima 20 mil. stanovnika u odnosu na Hrvatsku koja ima 4 mil. Znači imaju 5x više stanovnika ali samo 3x veći BDP, kad se gleda BDP per capita Rumunjska ima manji nego Hrvatska, odnosno USD 13.400 u odnosu na Hrvatskih 15.600.

Kr

@ihorvat, zemljače ne znam odakle vučeš te podatke. Francuska još nije ponudila ništa. Jer još nije niti imala prilike. Službena ponuda je vrlo jasan dokument, a mi smo eto službeno produljili rok za dostavu ponuda. Dakle još ih nema. Rumunjska ima bdp veći sukladno i br. stanovnika i većoj proizvodnji. Mi za razliku od njih nemamo proizvodnje. Ja sam se nadao da će Plenković iskoristiti svoj položaj i utjecaj za bolju ponudu kod Francuza. Međutim njega to ne zanima, a uz to ima ministra koji kao malo dijete sa par razreda osnovne želi igračku f-16 i niti jednu drugu.

Ni

Možda nije loša varijanta da pitaju poljake da im ustupe svoje 29-ke , oni ih povlače u Nato – su, imaju remont u poljskoj ipak su valjda i višegradska grupa ( EU solidarnost )

Odgovori
Al

@Nikola SFRJ
Koliko znam Hrvatska nije članica Višegradske grupe.

Lu

mogli smo uzeti i mađarske,ali ruski avioni nisu opcija. Izbor je ili zapadni avion ili ništa.

Ed

Nikakve koristi od aviona koji bi se morali uvoditi godinama i to nakon isteka resursa.
Pa zar nije bolje, ako se ide tim putem, traziti od Belgije, Danske ili Norveske njihove polovne i modernizirane F-16 MLU bez da se odradi remont… istom logikom.

Be

Sta kaze, obustavili nabavku?
Nabavku cega?

Rekoh ja davnih dana kako od toga nista biti nece.

Odgovori
To

Beduin citam tvoje komentare vec godinama.Na žalost bio si u pravu..Mozda nas korona resetira i prosvijetli pa da krenemo u nabavu eskadrilu Fa-50 14-16 aviona.

Su

Na pocetku ove price savjetovao sam poslovnom partneru koji je poslovao sa korejskim diesel motorima da ponudi F/A50. Jednom drugom sam skrenuo paznju na Tejas. Pakistanski nisam spominjao jer su me vlasnici firme sabotirali za veliki posao sa Pakistanom u vezi elektroagregata. Iako sam bio u vezi sa komandantom Pakistanske armije.
Sada su vlasnici te firme Italiani.
Nekad se zvala Elektroagregati Koncar.

Odgovori
Su

Interesantan Taj indijac.

https://youtu.be/tGOwU3cznKE

Be

Tejas…0 bodova.
F/A 50 bi bio puno pogodak….i jos jeste.
No, kad stoka propuca sebi noge, kako ce potrcati naprijed?

д

Sused кнап да им увалиш електроагрегате а они ти то пребију са авионима и бог да те види

Beduin
Tejas…0 bodova.
тејас испод нуле

De

Tejas je smece. Bolje cak Kinesko-Pakostanski JF-17.

AL

@Dead1
Nije bas fer reci „smece“, samo definitivno nije spreman za izvoz. Komplet kompozitna konstrukcija, odlicne TT karakteristike, bice odlicna zamena za Mig-21. Pruzio je jako puno prostora da se razviju kapaciteti indijske industrije u toj oblasti.

Ipak iza JF-17 stoji vazd. industrija Kine, koja je mnogo razvijenija, pa se moze ocekivati full logisticka podrska i kompletniji proizvod, iako „na papiru“ nesto skromnijih kapacitata(za sada) od JF-17. Samo za EU i NATO zemlju poput HR, ruski motor, kinesko naoruzanje…..nece ici, za Srbiju bio top!

Su

Pa vidim da trebaju dodatna objasnjenja, sa cime se ja inace ne bavim.
Dakle, Hrvatstka trenutno moze letjeti na 2, najvise 3 miga 21 za zastitu svog prostora sto je smijesno vodeci racuna o povrsini Zemlje I njenoj konfiguraciji.
Onda ide prica sto to kosta? Pa evo turizam crko.
Pa F16 u Tom kontekstu je bolesni san krsticevica I kolinde (ovu zadnju poznajem jer je iz susjednog sela na Grobinstini), oboje su americki djaci.
F/A50 je idealna prica za nas (na Sam radio elektroagregate sa Korejskim diesel motorima do 600 kVa do prije 3 godine). All ta stvar ima americke motore I oruzje.
Tejas se razvija, kako to Indijci rade stoljecima. Medjutim ima integriran sistem (vecina nas komunicira zahvaljujuci indijskim programerima koji rade za amere). Tako da integrira rusko, izraelsko, americko I juznoafricko oruzje.
Istina, trenutno ga goni americki motor, ali Indijski je manje vise spreman za tu kategoriju lovca.
A sto nama I Vama vise treba za lokalnu obranu?
F35/SU57?

ma

Sused – nevjerojatno ali trenutno leti većina MIGova (osim ona 4 trajno prizemljena), baš za prvi april (hehe) su krenuli opet put neba. To govorim čisto kao pohvalu tehnicikoja to drži u zraku.
A što se tiče FA50 i ja oduvijek govorim da je to ono što si Hrvatska može priuštiti (pogotovo otkad gore ide AIM120).

Su

Dane,

Elektroagregat od 500 – 600 kVa (vise se ne sjecam jer Sam ih napravio, prodao I instalirao mnogo) mozes vidjeti I opipati u Beogradu u Pevec trgovackom centru. Mislim da ima korejanski motor koji je ustvari licence MTU. Objasnjavati to MTU spada u profesionalni fah.

Moj post u ovoj sekciji je inspiriran sa proslim ratom Kada su svedjani odbili remont robot protubrodskih raketa pa smo to napravili Sami.
Pa onda smo ih montirali I na kamione. Na Sam isporucio elektroagregate kako kamionski motori nebi nabijali motorcasove na polozaju.

Su

https://youtu.be/kY479Rr2ezE

Ovo gore je yutbe link o 10 najskuplnih aviona za zemaljsku podrsku. Najskupli je koreanac.
Ako zelite napasti susjednu drzavu I znate da tamo postoje raketlemi (ovo je rijec iz Valpova od mog djeda) onda ste budala. I u osnovnoj namjeri.
Davno, osamdesetih, sam procitao knjigu o Tarabicima.
Mozda I Vi, lokalci, biste trebali uciniti isto.

Su

https://youtu.be/ICpMNHC5wO4

Pa normalno je kad Sam na godisnjem da se bavim svime I svacime.

Gore je link sa Indijskom stranicom koja se bavi sa tim stvarima.

Su

Pa da zavrsim Vas da davim za Danas:

https://youtu.be/vibiv-jZo1E

To je prica o migu 21

Su

https://web.archive.org/web/20060117050917/http://www.deepspace4.com/

Ovo je moj sajt koji sam prodao japancima. Link je na interment arhivu.
U djelu je post o korona virusu is 2000 manje vise.

Ova prica o avionima je meni ljepa, ja sam bio zainteresiran za to dok sam bio tinejdzer. Pratio sam razvoj F14 od pocetka. Da, ja imam neke godine.
Sada avioni nemaju smisla za male nacije jer postojeca tehnologija vecih drzava omogucuje da ti vise ne lete (fizicki I elektronski).
A I povezite g5 I tekuce viruse.

Sto ostaje?

Pistolj I puska, te municija lokalne proizvodnje.

Su

https://m.economictimes.com/news/defence/india-to-acquire-200-fighter-jets-for-air-force-defence-secretary/articleshow/73215043.cms

To je kao zamjena za Indijske migove, miraze I one druge (ne mogu se sjetiti naziva). Tejas MK II. IAF ih sa MKIA treba 200, a Malezija ih zeli nesto preko 130. Sada ce imati amerikanske motore, GE f414.

Su

Intervju sa ekipom koja je stvorila Tejas

https://youtu.be/pNwF4VDaj88

Su
Su
Ni

Najpovoljnija varijanta za zrakoplovstvo je da pitaju poljake da im ustupe barame 6 kom MIG 29 koje su povukli (EU solidarnost ),a da plate remont u Poljskoj. Pa su mirni barem 7-8 godina. Obe države su u NATO a i prelaz sa Miga 21 na 29 je sigurno brži.

Odgovori
ih

U najgorem slucaju naoruzat cemo Pilatuse kao Slovenci. Za sve drugo osim MiG-21 treba 3 godine do IOC, a od predlozenih 6 MiG-29 jedva bi imali 2 za dezurni dvojac, kamoli za obuku.

Al

@Nikola SFRJ
Poljski Migovi su toliko iskorišćeni u proteklih 30 godina da ti avioni posle povlačenja iz upotrebe mogu samo na otpad.

AL

Kad Poljaci povuku Mig-29, znajte da u njemu nema vise ni trunke zivota.
Poljska nema kapaciteta da to kvalitetno remontuje i odrzava, niti HR moze kupiti naoruzanje za isti, uz sve je potrebna dozvola prodaje trecem licu od strane proizvodjaca, koji zbog sankcija, ne moze da isporuci odgovarajucu opremu potencijalnom kupcu unutar EU. Bez Rusije odrzavati MIG-29 je suludo.

Nema vise nikakvih opcija za HRZ, to je kraj, bar na neko vreme.

Mi

Svaka čast Poljacima koliko su iskoristili 29-ke do danas samo. O tome bi dobar dokumentarac trebalo napraviti. Ali ti zmajevi nisu vise za remont i prodaju. I da jesu hrvatski piloti i majstori bi morali da se od početka škokuju na tim starim avionima da bi ih leteli 5-10 godina maksimalno. To nema smisla.

Al

Još da dodam da su nemački MiG-29 još pri dolasku u RV Poljske bili u problematičnom stanju, jer su ih Nemci isforsirali maksimalno.

Su

Ovako izgleda Indijski mig29upg

https://youtu.be/BFdoRJas9Fg

Pe

Kog nivoa su hrvatski mig-ovi? 21-93, osnovna ili unapredjena varijanta bis-a?

Odgovori
Ž

Дорађени МиГ-ови 21бис и УМ са новом навигацијом, идентификацијом и комуникацијом. Али ништа више од наведеног.

Lu

Trebalo bi od Čeha uzek koji L159 ALCA (konzervirani) ili od Talijana M346 da imaju na čemu letit dok se ne kupi novi lovac.

Odgovori
Be

Jos nije kasno put Koreje ili Singapura….pa i Tajvana

Vl

Luka,
Ovaj Italijanski Yak 130 baš lepo izgleda. Još kada bi sa novim motorima išao i iznad brzine zvuka, bio bi baš jeftino i kvalitetno rešenje za kontrolu neba.

De

Resenje za Hrvatsku je F-5 ! Brazil ce svoje zameniti sa Gripenima, Juzna Koreja sa FA-50, a i Svajcarska ce rado prodati svoje (vec su ih davali Austriji na lizing ali ih Austrijanci vratili kada su kupili Tajfune.

Odgovori
Go

Da, ali to je sve laka hrana za nase MiG-ove, tako da oni te avione ne bi hteli.

AL

Pre jedno 15ak godina svakako, sada ne.
HR ako bas ocajnicki hoce borbene avione, moze se odluciti za M-346FA, eventualno da se protegne do FA-50. Ostalo nista nema smisla iz vremenskih, tehnickih ili finansijskih ogranicenja.

Ako vam je za utehu i mi bi izgubili LA da nije Rusija uletela(nismo nista bolji)

De

Gosti-domaci
AL-41F1
Pa sad nije bas F5 toliko podredjen u odnosu na nase migove 29. Pogotovo ako se uzme F5 E/F ili Turska modernizacija F5/2000.
Toj Italijan ne ispunjava uslov za air polising odnosno nije nadzvucan. Korejski avion izgleda ozbiljno, bar po specifikacijama, a i jako brzo ih isporuce. A F5 moze lagano da gura jos 10-15 godina pogotovo ako se uzmu oni kojima nisu dusu uzeli predhodni vlasnici. Pri tom bi to bio idealan avion za prelaz sa Ruske na zapadnu tehniku, jeftin po satu leta, jeftin za odrzavanje a i jefti za kupovinu. Ispunjava sve zahteve za air polising pa cak i kao avion za obuku (Spanija ga koristi u te svrhe). Bukvalno bi taj avion (kroz razne ustede u odnosu na skuplje aparate) za 10-ak godina zaradio dovoljno da se kupi opet neki polovan a moderniji aparat ili cak i taj Koreanac kao nov

AL

@Dejanera
F-5 je sjajan avion, nema sumnje, ali suvise mator. To bi imalo smisla da je SFRJ umesto 21, uzela F-5(kao sto je struka htela), ili kao sto smo mi na nase vec postojece 29ke, uzeli dodatne aparate, vrlo brzo ih usvojili i opet smo veoma ograniceni s vremenom. Vec za 7-8 godina moramo naruciti nove. Dodatno, HRZ bi ta ekskuzija kostala mnogo vise nego nas 29ke, na zalost.

Za air-police nije potrebno imati nadzvucan avion, dovoljno je trans-sonican. Svakako pri presretanju civila, ne postizu se nikad tako velike brzine. Da je HR na Baltiku, pa da tu prolaze redovno ozbiljne ratke masine, sposobne za jako velike brzine, drugi bi zahtevi bili.

Su

https://youtu.be/GujyJMVzEvI

Nemam sto raditi jer je firma zatvorena pa pisem iz svoje garaze u koju nitko ziv ne smije uci. To je ona muska stvar, ja I moj auto (broj 4).

Dakle ovo gore je veza (ne sveza jer ja sam stari Hrvat pa nemam pojjma sto znaci zrakomlat iako Rusi imaju slican termin za to).

Mozda ovo moze pomoci.

Su

https://youtu.be/RAwEHnbpcwU

Na engleski: LCA Tajas vs F17 Ili tako nesto.

Avion, u ratnim uslovima nije problem ako imate rezervni motor I ako mozete dobaviti municiju.

Municija je ono rakete, bombe I metci.

Dok Sam bio u JNA kao razvodnik ja sam jedini imao pravo podizati bojevu municiju osim Komandanta koji je bio kapetan sa polozenim majorskim ispitom. Tako da njega uglavnom nikad nije bilo jer po formaciji je trebao biti porucnik.
Najveci metak ( to je profesionalni naziv za municiju T100) je bio dugacak oko pola metra I tezak oko 35 kg. To je bio potkalibarni. Oni drugi su isli do 45 kg.
Imali smo 6 topova I isto toliko odlicnih desetara. Jedan je bio slovenac a imali smo I rezervnog porucnika ono siri nego visi i je bio ok. Naucio nas je (6 desetara + razvodnik tj ja) da se pasta za cipele prvo mora zagrijati. Ja kao novodiplomirani strojarski izenjer sam ostao paf.

Al

Jedino što u celoj ovoj priči podržavam je kupovina novog aviona, ne polovnog. To je i Srbija trebala da uradi. Ako već hoćeš da imaš odnosno da sačuvaš svoje RV onda bez pogovora trba da kupiš barem jednu celu eskadrilu novih borbrnih aviona. Sa novim avionima ide i nova tehnologija a sa kojom se kolko-tolko ide u korak.Kod nas samo neki izgovori i opravdanja. Ako kupimo ove avione odmah padamo pod sankcije ako kupimo druge skupi su za održavanje i dobijamo ih pod uslovom da smo članica NATO. Ako mislite da sačuvate sa RV Srbiju, onda pod hitno kao i što dosadno ponavljam kupujte nove avione. Nemoj te deliti 100 evra po glavi nego kupite dve eskadrile SU 30 i S 400. Srbija i celokupni srpski narod bio bi vam jako zahvalan. Pozdrav mojim Srbima i mojoj Srbiji .

Odgovori
De

Mi nemamo para za nov avion! Druga stvar je i koliko aviona se nalazi u jednoj eskadrili? Za bombardere je uobicajeno da je to 12 aviona dok je za lovce to od 18 do 24 komada! Dakle da uzmemo da je eskadrila 16 aparata (broj migova 29 koje je kupila SFRJ). E da to prevedemo na nove avione! Bugarska kupuje 8 novih F16 blok70-72 za milijardu i po dolara. Za te avione kupuju 16 V-V raketa dugog dometa i 24 kratkog dometa kao i 80- ak raznih raketa, i bombi, V-Z. Pri tom je Bugarska clanica NATO. Nas bi eskadrila od 16 komada morala da kosta vise od 3 milijarde dolara. A mozda i daleko vise jer nas Amerika drzi pod nekom vrstom sankcija za oruzije i sisteme koji bi znacajno podigli nasu vojsku. Mi te pare nemamo! A i da imamo ko je lud da spici toliku lovu na avijaciju koja u bilo kakvom sukobu je apsolutno beznacajna. npr. pri agresiji na Jugoslaviju ucestvovalo je 126 aviona F16. Na to dodati jos sve ostale, koji su se istresali po nama, i jasno je da 16 aparata (ma kojih pa makar i F22) ne znaci nista. Dakle ili se treba stisnuti i kupiti 80 do 100 komada ili kupiti samo onoliko koliko je potrebno za ocuvanje te komponente RV-a i za air polising. I jos da dodam da Austrija hoce da rasproda svoje Tajfune jer sat leta na tom tipu aviona kosta 80 hiljada evra.

Al

@Dejanera
Veličina eskadrile varira od države do države i zavisno od namene te eskadrile. Lovačka eskadrila generalno govoreći ima 12-24 aviona, zavisno od države do države.

Ba

Beduin-ostatak Hrvatske 2:0

Odgovori
om

Sve se više zaokupljam mišlju da možda i ne bi bilo loše na nekakav lizing nabaviti korejske FA 50 u ovoj korona situaciji kao neko prelazimo rješenje koje bi možda moglo i potrajati.
Bili bi dobri za air policing i obuku pilota koji bi kasnije lakše prešli na punokrvni
mlažnjak. Uz to Koreanci bi nam ponudili i ekonomsku suradnju kao što su bili naveli
u zadnjem obraćanju.
Nisam čitao sve možda je netko već predložio tako nešto.

Odgovori
ox

Pametno. Prioriteti.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hehehe, slazem se sva velikom vecinom napisanog. Ponarucito sa onimm prvim komentarom o slici na vrhu. Takvih slika Rafala ima u zadnje vreme na T6 bas dosta, al vazno da se podsmevaju 40 godina starom MiGu 29. Što se šarenila tiče to ima svoje pluseve i minuse. Jedna od najvaznijih stvari je i mentalni pristuo…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Vladimir Zasto ne bi pogledali neke informacije o tome, o cemu pisete? Upravo Amerika je za sad imala najveci uspeh sa hipersonicnim bezmotornim bolidima koji i poticu iz americkog programa Global strike (to je ono sto lici na kljun patke), i imaju vise programa. 2013 su oborili rekord duzine leta tom spravom. Na toj tehnici…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Dejanera Zapravo je procena da u nekoj tacki u buducnosti nece biti potreban fizicki covek u letelici, ali nije rec o kratkom periodu, pre kroz 50 godina i vise, a to razlika kao od 1945 do 2000, od Me 262 do F-22...

27. Nov 2024.Pogledaj