Na aerodromu Petrovac kod Skoplja, jutros oko 11:30 časova došlo je do udesa helikoptera Mi-171 (registracije MAP-7711) Ministarstva unutrašnjih poslova Severne Makedonije. Prvobitno su iz makedonske Agencije za civilno vazduhoplovstvo za makedonske medije izjavili da u udesu nema poguinulih niti povređenih. Naknadno se saznaje da je u helikopteru bilo pet osoba od kojih je jedna zadobila lakše povrede. Balkanska bezbednosna mreža prenela je da se se letelica koja je pretrpela velika oštećenja prevrnula zbog vetra.
Kako za Tango Six javlja naš dopisnik iz Makedonije Igor Božinovski, iako neposredan uzrok udesa još nije poznat zna se da je helikopter trebalo da izvrši let obuke pred koji je napunjen gorivom. Prema očevicima koje citira Božinovski letelica se srušila prilikom početne faze poletanja „zbog iznenadnog gubitka efektivnosti repnog rotora nakon čega je nastupila nekontrolisana rotacija pri čemu su glavni rotori udarili o zemlju“.
Na fotografijama koje su objavljene na Fejsbuk stranici “Македонско ВВ и ПВО, Хеликоптерска единица на МВР“ vidi se helikopter okrenut na levi bok, bez očigledno uništenog nosećeg rotora i slomljenom levom nogom glavnog stajnog trapa, kao i da je ubrzo nakon udesa bila angažovana i vatrogasna služba. Fotografije udesa objavio je i portal Nove TV.
Teško oštećeni Mi-171 je jedan od dva helikoptera tog tipa koji su 2017. i 2018. godine remontovani u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“ iz Batajnice. U remontu makedonskih policijskih helikoptera nosioc posla bila je ruska kompanija “Ruski helikopteri“ dok je srpski zavod bio samo podizvođač radova. Prvi remontovani primerak poleteo je krajem oktobra 2018.
Obzirom da su helikopteri dorađeni opremom i naoružanjem izraelske proizvodnje u posao je verovatno bio uključen i Izrael. Kako prenosi Balkanska bezbednosna mreža, u poverljivom programu modernizacije pod nazivom “Balkan“, firma Elbit Systems obezbedila je uređaje za letenje noću, potom infracrveni sistem za osmatranje, satelitsku navigaciju, monitor za prikaz podataka i niz drugih uređaja koji omogućuju izvršavanje zadataka tokom noći i u složenim meteorološkim uslovima.
Do danas, MUP Makedonije je raspolagao sa dva helikoptera Mi-171 i jednim Mi-17V-5. Dva Mi-171 kupljena su krajem novembra 2008. godine za 20,4 miliona dolara a potom decembra iste godine za 21,7 miliona dolara i dva Mi-17V-5 od kojih se jedan srušio 10. jula 2014. na noćnom letu a tom prilikom su poginula sva četiri člana posade. Prema dostupnim informacijama drugi primerak Mi-17V-5 je trenutno prizemljen i čeka remont.
Današnji udes bio je četvrti udes ovog tipa helikoptera u Severnoj Makedoniji. Prvi gubitak dogodio se 17. marta 2001. godine kada je vojni Mi-17 (ev. broja VAM-301) tokom izvođenja borbenog zadatka imao prinudno sletanje na planini Popova Šapka a tom prilikom poginuo jedan član posade dok je 14 policajaca povređeno. Još jedan Mi-17 (VAM-304) imao je udes 12. januara 2008. godine kada se u složenim meteo uslovima, prilikom prilaza aerodromu Petrovac, srušio kod mesta Katlanovsko Blace a svih 11 osoba u helikopteru je poginulo. Nesreća se dogodila prilkom povratka iz Bosne i Hercegovine gde je helikopter bio angažovan u okviru misije EUFOR-a ’’Altea’’.
Makedonska helikopterska jedinica “Jastrebovi“ koja je osnovana 1969. godine, deo je Odeljenja za vazduhoplovne jedinice MUP-a a osim Mi-17 raspolaže i sa još tri helikoptera od kojih su dva još iz vremena SFRJ. To su srednji višenamenski Bell 212 (registracije MAP-7751, bio Z3-HHB i YU-HBP) i laki višenamenski AB-206B-2 (MAP-7750, bio YU-HBD, Z3-HHA). Krajem 90-tih nabavljen je i jedan višenamenski Bell 412EP (MAP-7752, bio Z3-HHC). “Jastrebovi“ su podeljeni na dve jedinice, Helikopterska jedinica za policijske namene koristi Belove 206, 212 i 412 i bazirana je u Idrizovu dok Helikopterska jedinica posebne namene leti na Mi-17 (sada MAP-7710 i MAP-7714) i stacionirana je u posebnom delu aerodroma Petrovac koji predstavlja policijsku bazu Brest.
Miloš77
Dobro je da nema zrtava. Grdosija je to i takav prevrt i tresak je mogao da se završi mnogo gore.
Gus
Dobro je,glave su ostale na ramenima..
max
Nedavno su u Hrvatskoj također „ruski helikopteri“ odrađivali remont u ZTCu na Mi-171 nakon čega su svi helikopteri morali biti prizemljeni zbog hrpe kvarova uzrokovanim ruskim remontom (najozbiljniji su bila krivo spojena crijeva za hlađenje motora). Rusi očito ovamo šalju neke šegrte. Bila je to skupa ali poučna lekcija o ruskoj opremi i održavanju.
ns posmatrac
@max
Rusi su imali taj proputs na hr helikopterima, ali je pitanje da li je to propust ruskih strucnjaka ili hrvatskih koji su ucestvovali u remontu i bili podizvodjaci radova i koji su radili demontazu i montazu sklopova. Propust su i primetili ruski strucnjaci i obavestili hr.
Ovaj makedonski je remontaovan pre 2 godine i od tada je leteo bez problema tako da ovaj udes nema veze sa remontom ili je doslo do zamora materijala ili je bio neki propust kod redovnog servisiranja ili je pilotska greska.
max
Nije bas tocno ni da su „ruski strucnjaci“ primjetili problem vec su to nazalost primjetili piloti na svojoj koži nakon zavrsetka remonta i tek onda je ZTC krenuo ispravljati propuste. Niti je tocno da je ZTC to montirao. Kako god nosioc posla su bili „ruski helikopteri“, i kako god okrenete to je njihov propust i ostavlja referencu za buducnost.
Bird of pray
Bilo bi dobro i na nasim da ugradimo tu izraelsku avioniku za let u svim meteouslovima i nocu.