Nedelju dana nakon što je crnogorsko Ministarstvo odbrane medijima potvrdilo da se za potrebe Vazduhoplovstva Vojske Crne Gore (VVCG) nabavljaju laki višenamenski helikopteri Bell 505, kompanija Bell Textron saopštila je juče da je sa VVCG potpisan kupoprodajni ugovor za dve letelice ovog tipa koje će, kako je navedeno, služiti za obuku crnogorskih vojnih pilota.
Osim helikoptera, sporazumom je predviđeno da Bell u Francuskoj obezbedi obuku tri pilota, dok će u akademiji Bell Training Academy Fort Worth, Teksas, biti obučeno i 8 pripadnika tehničkog sastava. Takođe saopšteno je i da će helikopteri biti isporučeni iz Bell-ovog servisnog centra koji se nalazi u Pragu.
– Ponosni smo što Vazduhoplovstvu Vojske Crne Gore pružamo izuzetne proizvode i usluge. Bell 505 fenomenalna letelica za obuku novih vojnih pilota – rekao je Dankan Van De Velde, glavni rukovodilac Bell-a za Evropu i Rusiju. On se zahvalio VVCG na tome što nastavlja da uvećava svoju flotu helikopterima Bell i dodao da će Bell 505 biti odlična dopuna njegovom programu.
Predstavnik VVCG pukovnik Nenad Pavlović izjavio je da su oni ponosni što imaju najnoviji vojni helikopter za obuku Bell 505 koji je opremljen najnovijom tehnologijom u regionu Balkana.
– Ove letelice će našim pilotima omogućiti da bolje obavljaju svoje zadatke iz oblasti javne beszbednosti kao i druge misije, i da pomognu u zaštiti naših građana – dodao je pukovnik Pavlović.
Helikopteri Bell 505 biće proizvedeni u kompaniji Bell Textron Canada odnosno u njenom pogonu u Mirabelu, Kvebek. Ovu prodaju je omogućila Kanadska komercijalna korporacija (CCC – Canadian Commercial Corporation) putem ugovora sklopljenog između vlada.
Iz kompanije Bell navode da model Bell 505 Jet Ranger X nastavlja da ima veliki uspeh u Evropi i ostalim delovima sveta. U helikopteru se nalazi visokotehnološka pilotska kabina prilagodljivog dizajna koja letelicu čini izuzetno konkurentnom što se tiče troškova, ujedno i sposobnu za bilo koji izazov. Sa integrisanom najnovijim paketom avionike Garmin i dvokanalnim sistemom kontrole motora FADEC (Full Authority Digital Engine Control), letelica pruža povećanu situacionu svest i bezbednost, omogućavajući pilotima da se usredsrede na obuku.
Sa brzinom od 232 km/h i korisnim teretom od 680 kg, Bell 505 je konstruisan da bude bezdedan i lak za letenje pružajući značajnu korist klijentu. Konstrukcija letelice koja je osmišljena po želji i potrebi kupca, u prvi plan stavlja bezbednost, karakteristike i pristupačnost, spajajući proverene sisteme sa naprednom tehnologijom i elegantnim modernim dizajnom.
profa fini
Ova cene ja zbilja fascinantna, ispade da je za cenu jedno H-145M moguće kupiti maltene 8 ovih mališana?! Naravno, ne kažem ovo u smislu da je H-145M bio loš izbor (naprotiv!), niti da je Jetranger u njegovoj klasi i sličan po performansama (opet – naprotiv!), ali ovo je dobra vest da se zna kad jednog dana Gazele izađu iz resursa da je moguće jeftino doći do helikoptera za početnu obuku, a bez pokretanja sopstvene proizvodnje (kao što je bilo nekad), iako bih uvek navijao za varijantu da država može da sebi napravi letelicu i da time ima neki nivo samostalnosti. :)
vesko
Pa sad kad je vec Srbija usla u pricu sa Aurbusom oko helikoptera neki H125 bi recimo bio logican korak,inace je i Gazela ptica iz tog gnijezda koja je proizvodjena po licenci pa mozda nije van pameti razmisljati i o mogucij saradnji sa Airbusom po pitanju proizvodnje u Srbiji.
AL-41F1
Obzirom na to do kada je leteo Alouette II i u koliko zemalja jos uvek leti Alouette III, Gazele izgleda nece skoro u penziju. Pogotovo sto ih mozemo potpuno samostalno odrzavati.
BB
A i Gazela je prilično potentnija od ovog Bell-a. 🚁
Ali u pravu si, za početnu obuku je dobar. Neke se stvari jednostavno mogu odraditi manjim mašinama. Kolike su potrebe CG, i R22 nije loš
Miloš77
Dobar je i jeftin. Ima duplo veći domet od Gazele što je jako fino, a i jako nisku cenu.
Gazela je meni predivna letelica. Ako se da održavati u solidnom letnom stanju, a znam da hoće bar do 2030-te, biće vrh!
Bio bih baš razočaran da zbog neke forsirane politike ne ostanemo sa Airbusom kad je u pitanju zamena za Gazele. Sa dolaskom H-145 imamo super zamenu što se lakih naoružanih helija tiče, mada ih nemamo dovoljno danas. Kad dodje vreme i počnemo zamenjivati Gazele tu je lakši H-125. Ima i EC-120, EC-130 moderne varijantr koji takodje imaju super domet naspram Gazele.