BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Srušio se školski avion Zlin Z-242L hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva, dvočlana posada poginula; ministar odbrane Hrvatske podneo ostavku Zlin 242L "403". HRZ je do danas imalo pet letelica ovog tipa za selekciju i osnovnu obuku / Foto: Nikola Kovačević, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Srušio se školski avion Zlin Z-242L hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva, dvočlana posada poginula; ministar odbrane Hrvatske podneo ostavku

Ministarstvo odbrane Hrvatske saopštilo je da je danas oko 16 časova u rejonu mesta Donje Biljane (kod Benkovca) pao školski avion Zlin 242L evidencijskog broja 403 u kome su se nalazila dva pripadnika hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva. Udes se dogodio tokom redovnog leta obuke pilota.

U udesu su poginuli pilot HRZ natporučnik Marko Novković i polaznik letačke selekcijske obuke poručnik Luka Jagatić. Novković je imao nalet od 800 sati na avionima Zlin-242L i PC-9M dok je Jagatić svoj prvi samostalni let imao 29. aprila a u toku školovanja je naleteo 25 sati na avionu Zlin-242L.

Kako prenose hrvatski mediji, ministar odbrane Damir Krstičević dao je ostavku na mesto potpredsednika Vlade i ministra odbrane.

Hrvatska je za potrebe odabira mogućih kandidata za vojne pilote kao i za osnovnu obuku pilota, 2006. godine naručila 5 aviona Zlin Z-242L u paketu vrednom 3,4 miliona evra.

Avioni su isporučeni 2007. godine, zamenili su školske avione Utva-75 a danas se nalaze u sastavu 392. eskadrile aviona, 93. vazduhoplovnog krila u bazi Zemunik.

Udes Zlina drugi je udes u hrvatskom ratnom vazduhoplovstvu ove godine. Krajem januara izgubljeni su životi dva pilota helikoptera Kiowa.

Ostaci aviona prema prvim fotografijama sa lica mesta podsećaju na udes srpske Laste 2012. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Odlican i veoma upravljiv avion.
I u slucaju otkazivanja motora moguce je upravljanhe i trazenje mesta za sletanje – kratke staze ili ravnijeg dela livade. Istraga ce verovatno pokazati sta se desilo. Tragicno za oba pilota!

Odgovori
Mi

Užas i realnosti letenja.
Iskreno saučešće familiji i prijateljima poginulih pilota.

Odgovori
al

Iskreno saučešće porodicama poginulih pilota!

Odgovori
Č

Strašno pre mesec dana u Boliviji isti tip se srušio izvodeći bure valjak. Iz teksta se stiče utisak da je do udesa došlo tokom uvežbavanje akrobatskog letenja te je pao ravno kao list. Da se zapita čovek da li je baš zapravo i pametno izvoditi s ovim Zlinom akrobacije bez ogromnog iskustva.

Odgovori
re

Pilot-instruktor je bio u akro grupi HRZa, Krila Oluje, tako da teško da je neiskustvo u pitanju.

12

Velika tragedija je kad u miru nastrada pilot, a najveća kad dva pilota nastradaju u dvosedu.

Iskreno saučešće porodicama poginulih.

Odgovori
Pe

Tragedija !

Saucesce porodicama nastradalih pilota .

Odgovori
PR

Tragedija u svakom pogledu.Kako polaznik letačke selekcije može imati čin poručnika??

ox

@Pro Srbija nema akademija za oficire ? hmm

Si

„Pro“ Pročitajte biografije pilota. Učenik je selektovan interno na konkursu unutar vojske gde je služio u drugom rodu i tamo stekao čin.

PR

Nije mi poznat način selekcije polaznika za pilote u HRZ.Koliko se ja sjećam prije je bilo (VJ) da nisi smio biti stariji od 21 godine da bi mogao konkurisati.Za HRZ je to dosta fleksibilnije koliko vidim, nešto slično kao u USAF.

om

Bio je zapovjednik voda topničko-raketne bojne gardijske oklopno-mehanizirane brigade hrvatske kopnene vojske i zato nosi čin poručnika.

Kr

Tragedija, zaista. Konačno odlazi najnesposobniji ministar obrane u povijesti. Nesposobniji čak i od onog iz lijevog korpusa koji je u kratkim hlačama došao na smotru vojske. Trebao je otići odmah nakon propasti nabave aviona.
Podsjetimo: Zemunik postaje centar za obuku pilota specijalnih snaga NATO-a. Ali dešava se šverc oružja, pa pad helikoptera i sada pad aviona. 4 izgubljena života i kaznene prijave. Bravo za ministra i centar izvrsnosti.
Čovjek koji je nepovratno uništio borbenu komponentu HRZa sa svojom stručnom javnom nabavom. Nakon ove krize nema šanse da se itko odluči za nabavu iako smo vrijednosti eskadrile EF2000 prokockali malverzacijama u poljoprivredi -3 mld. kn ćemo vratiti u Bruxelles!
Volio je on pokazati i da barata materijom. Pa je tako tužio Brodosplit za kašnjenje oob-31 ali ne i izraelski Elbit za kašnjenje stanica na patrijama.
Mali korak za ministra velik za hrvatsku, u natrag.

Odgovori
re

Ne znam kakve veza ima 3.000.000.000 kuna sa tragedijom ZLINa, ali da bi ovi ljudi koji čitaju komentare na T6 bili informirani, samo opaska da to sa poljoprivredom i vŕaćanjem novca jednostavno nije istina.
I izvor (Vrakić) je sam sebe demantirao dan poslije.
Uostalom, to sigurno nije razlog što mi nemamo L eskadrilu u HRZu.
Razlozi su drugi i djelomično se naslanjaju na ovo što ste napisali.

Kl

Šverc nije dokazan kako se isprva tvrdilo, nego smjene i otkazi bili zbog kršenja sigurnosti NATO baze uvođenjem civila u bazu.

lj

Kada je nedavno pao helikopter HRZ-a Kiowa, mislim da je general Štimac izjavio da je HRZ imalo srece jer do tada nije bilo nesreca sa smrtnim ishodom, tacnije poslednjih 25 godina. A sada, u vrlo kratkom vremenu dve katastrofe sa cetiri poginula letaca. Neka im je plavo nebo i laka zemlja.

Odgovori
re

Ne znam kakve veza ima 3.000.000.000 kuna sa tragedijom ZLINa, ali da bi ovi ljudi koji čitaju komentare na T6 bili informirani, samo opaska da to sa poljoprivredom i vŕaćanjem novca jednostavno nije istina.
I izvor (Vrakić) je sam sebe demantirao dan poslije.
Uostalom, to sigurno nije razlog što mi nemamo L eskadrilu u HRZu.
Razlozi su drugi i djelomično se naslanjaju na ovo što ste napisali.

ni

Laka im zemlja saucesce porodicama

Odgovori
PR

Da li ovaj avion ima opciju ugradnje izbacivih sjedišta?

Odgovori
Be

Nema

Su
Be

Po vidjeniim slikama zrakoplova, mjesta udara s tlom…..mirise mi na kavit na maloj visini

Odgovori
ae

A na što (da ne velim kaj) drugo? Krajem sedamdesetih bio sam na osnovnoj obuci za motornog pilota na avionu AERO-3. Na svakoj pripremi nastavnik nam je trubio „brzina glavu čuva“. Tokom leta na duploj, sječam se samo dvije riječi- brzina i kuglica. I to je to.

BB

Meni izgleda da je ipak imao nesreću da mu otkaže motor na mjestu gdje nema povoljnih terena za slijetanje. Bar na osnovu slila koje su meni bile dostupne mi se ne čini da je udar odozgo.

ox

Tko zna zašto pao ( udario ). Nikada nije bilo problema sa ovim avionima.

Odgovori
re

Krstičević je bivši ministar. Grippen opet u igri.

Odgovori
Be

Ta igra je zavrsena odavna.

Lu

Nije Grippena prekrižio Krstičević već politika jer smo sa Šveđanima imali loših iskustava (što političkih što vojnih kad su nam odbili remontirati protubrodske rakete).

ox

Kakav Gripen. Kupiti nešto od države koja ti nije u stanju osigurati ono što mora osigurati u bilo kojem slučaju. Sa Liberalima se ne rade poslovi koji se tiču vojske.

ma

Igra je zavrsena. Hrvatska nece kupiti nista i definitivno ostaje bez RV-a. Puno se oduzilo sa kupovinom , a u sadasnjoj situaciji je totalno nerealno da bilo sta nabave.

Lu

još nije gotovo, idu izbori a HDZ-u treba desnica, a desnica voli oružje … jedino što je sigurno je da će se odustati od novih aviona, polovni su još u igri ili neka verzija T50/M346 …

Ž

Vezano za pad Zlina koliko sam shvatio slušajući jučer jednog svjedoka pretpostavljam da je avion izvodio vježbe prevlačenja,kovita i petlje te je došlo do otkaza motora npr.na starim Zlinovima je u položaju na leđima se dešavalo da pumpa nije tjerala gorivo u motor i dolazilo je do otkaza motora.(svjedok je rekao da mu se nije čuo zvuk motora)pilot je vjerojatno htio bez motora se dovući do piste ili neke livade ali ga je „prevukao“(stolling)i pao(vjerojatno sa visine nekih 10 m) prije zida one kuće gdje se i zabio(na snimci se vidi avion je u horizontalnom položaju,preko kuće je vjerojatno livada)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

car je gol na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

eto, ako nekom nije jasno, vazna osoba je sve objasnila.... (ps, pazite slijedeci puta za koga glasate) ŠEF ODBORA ZA OBRANU Vidović: To se događa i mnogo opremljenijim vojskama, zrakoplovi zbog sile teže tendiraju tome da padnu ‘On može na pisti biti sto posto ispravan, ali u roku od tri minute može otkazati nešto i…

07. Dec 2022.Pogledaj

Robert na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Ne bi me čudilo da u blisko vrijeme izleti informacija o dodatnih 6 komada kao opciji ugovora. Više od toga je potpuno neracionalno razmišljanje jer mi ne možemo iskoristiti niti 50% potencijala te platforme. Sanjati o još jednoj, paralelnoj i potpuno drugačijoj platformi se može ako nemaš pojma s kakvim se ozbiljnim izazovima sada bavi…

07. Dec 2022.Pogledaj

aleksa na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Miloš77 - Pare amerima, a i njhovim saveznicima nisu nikakav problem. Šta se tiče probijanja rokova kao šta možeš da vidiš niko se ne buni. Ovoliko do sad napravljen broj aviona 5 generacije Rusija i Kina će imati kada USA počne sa proizvodnjom 8 generacije. Sa ovim šta sad imaju rešavaju sve probleme i to…

07. Dec 2022.Pogledaj

Vlad na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Avioni padaju bilo da su istočne ili zapadne proizvodnje. Koliko sam razumeo ljude kojima je Mig 21 posao, za preživljavanje njegovih pilota prilikom akcidenta je bitno da avion bude na dovoljnoj visini. To sa našim Mig-om 21 UM nije bio slučaj. Očito je da se u ovom slučaju otkaz motora desio na većoj visini te…

07. Dec 2022.Pogledaj

Milan na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Mig 21 nije akrobatski avion i sa svojim delta krilom i čudnim profilom u podzvučnom letu ne prašta nikakve greške. To je razlog tolikih padova u svim zemljama do sad, naročito kad se taj avion upotrebljava za širok spektar zadataka za koji i inicijalno nije bio konstruisan (a konstruisan je samo da poleti i sruši…

07. Dec 2022.Pogledaj