BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Srušio se helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D Kiowa Warrior Jedan od 16 primeraka OH-58D(R) nabavljenih za HRZ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Srušio se helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D Kiowa Warrior

Kako javljaju hrvatski mediji, jutros se oko 11:00 časova u more između poluostrva Zablaće i ostrva Zlarina srušio helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D(R) Kiowa Warrior.

Kako je potvrdilo hrvatsko ministarstvo odbrane u pitanju je bio trenažni let dva helikoptera koji je započeo u 10:30 časova. Prilikom nesreće poginula su oba pilota.

Na konferenciji za medije komandant HRZ-a potvrdio je da je letelica na svojoj trenažnoj misiji po planu letela brišući let i da je njen par video da je udarila o more. Izgubljena naletelica (ev. broj 327) naletela je oko 500 sati, piloti su imali 2.500 i 1.000 sati naleta.

 
Hrvatska je bila prva država koja se odlučila za helikoptere OH-58D(R) koje su SAD aprila 2016. godine povukle iz naoružanja, proglasile viškom i u okviru programa US Excess Defence Articles (EDA) ponudile saveznicima kao donaciju. Takođe Hrvatska je i prva izabrala svoje primerke, nakon toga su to učinili i Tunis (24 helikoptera) i Grčka (70 komada).

Ukupne ugovorene obaveze iznosile su 34,8 miliona dolara od kojih je Vlada SAD iz fondova pomoći izdvojila 20,1 milion dok je Hrvatska iz budžeta svog Ministarstva odbrane obezdbedila preostalih 14,7 miliona dolara. Uz to Hrvatska je platila i PDV u iznosu od oko 13,5 miliona dolara. Procenjeno je da je realna vrednost ovih helikoptera zajedno sa trenažerima oko 220 miliona dolara.

Dobijeni primerci su, kako je prenelo hrvatsko Ministarstvo odbrane, proizvedeni u periodu od 2010-2012. dok su u naoružanje uvedeni i korišćeni između 2012. i 2015. godine i korišćeni do 2016. Prvih pet od 16 helikoptera OH-58D(R) Kiowa Warrior stigli su u Hrvatsku 30. jula 2016. godine da bi njihovo prvo javno prikazivanje bilo organizovano 10. avgusta iste godine. 

Preostalih 11 primeraka stiglo je na aerodrom Zemunik 3. decembra 2016. Prvi letovi na njima obavljeni su 11. aprila 2017., obuka je započeta početkom maja iste godine, prva bojeva gađanja i raketiranja bila izvršena 1. avgusta a početna operativna sposobnost postignuta je već početkom decembra 2017. Puna operativna sposobnost proglašena je sredinom septembra 2019. godine.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

L

Nadam se da su piloti dobro…

Odgovori
L

Mi se svi nadamo….

V

Nažalost, obojica su poginula. Neslužbeno je još, ali oba.

Odgovori
N

O ne…tragedija. Saučešće porodicama.

Odgovori
B

A kad sam ja pricao jos tamo negdje ’97. kako u Zemuniku treba sagraditi bazen i simulirati udare u povrsinu mora, uvjezbavati tehnike napustanja letjelica u potopljenom stanju i raznim polozajima…….onda sam pricao gluposti, kao i uvijek.

Btw. Kiowa, kao i svaki helic, tone kao kamen

Odgovori
M

Na zalost gledaju se statistike…novac,
Zbog toga verujem da takav trening mali broj pilota u svetu prodje.

B

Masa R44 ima na skijama ugrađene pop-out pontone, moglo bi se to i ovdje napraviti…

B

Kolizija s površinom mora u brišućem letu može se uvježbavati i na asfaltu.

B

Ne i napustanje helikoptera pod vodom kad je isti naopacke….

B

Nisi me shvatio, udar u brišućem letu u površinu mora isti je kao udar u beton. Momci su vjerovatno poginuli već pri samom udaru, nikakva uvježbana tehnika spašavanja tu ne pomaže.

o

@Beduin Ti to ozbiljno ? Simulirati udare u površinu mora ? Kada udariš vodu ( more, u ovome slučaju ) je isto kao da udariš beton. Kakve su to gluposti ? Jedino što možeš simulirati je to kako ćeš slomiti sve kosti.

B

To je tocno

B

Oxo, ajd malo ukljuci mozak i lagano logicki.

Ali ono, malo promisliti o napisanom

Na ovako nesto sam mislio
https://youtu.be/POsWGHfHg4M

M

Pa ne simulira se udar u vodu nego situacije od posle odara. Dakle spasavanje zive glave iz helikoptera koji tone pod razlicitim uglovima, uslovima.. itd..

M

Najiskrenija sućut pilotima i njihovim obiteljima!

Odgovori
j

Šteta za pilote, saučešće porodicama

Odgovori
m

Nije baš neki dan za zrakoplovstvo, odu 2 helica i 2 aviona.. Jedino je ovaj u Iranu dobro prošao.

Odgovori
a

Tragedija… Padovi se desavaju, letilice su nadoknadive ali ljudi koji se tada izgube su nenadoknadivi gubitak… Saucesce iskreno.

Nesto bas zaredjalo ovih dana… Uzas.

Odgovori
M

Iskreno saucesce porodicama.

Odgovori
L

Nabavice se masine.Greota,tuga za ljude i njihove porodice.

Odgovori
m

Iskreno saucesce. Oba su iskusni piloti 2500 i 1500 sati naleta. Tragedija..

Odgovori
a

Iskreno saučešće porodicama poginulih vojnika.
Ne tako davno imali smo i mi relativno slicnu tragediju, gde su zahvaljujući nesposobnim i korumpiranim političarima i starešinama poginuli pored vojnika pilota i civili uključujući i jednu bebu..

Odgovori
B

Dobro nase su svesno poslali u smrt, tu bi trebalo pricati o elementima ubistva!

a

Nekada iskustvo i dovede do ovoga …Mora da su “ gurali “ preko limita , upravo zbog iskustva !

Odgovori
n

Tradedija sta drugo.Saucesce porodicama.

Odgovori
M

Šteta… Saučešće-sućut porodicama-obiteljima.
Na posletku, to su malte ne novi helikopteri, dobro su i napravljeni, kvalitetno, kako da se desi takva tragedija?
Stvarno mi je žao.

Odgovori
B

Lako. Greška pilota, otkaz opreme, vremenski uslovi koji uslože inače jednostavne situacije… Nažalost, izabrali su profesiju sa višim stepenom rizika od mnogih. Saučešće njihovim porodicama, sigurno su više puta strepili od ovakvog ishoda kao i porodice svih letača, ovakve stvari su uvjek velika tragedija. Gledam ovog dečka za kojim se traga- izrazito mlad, možda je u HRZ-u pet godina, nikako nebih rekao više, tuga.

„Kiowa“ kojim raspolaže HRZ je po meni sjajno odmjerena donacija u mislu omjera uloženo- dobijeno. Imaju dosta opreme, nominalno mali broj sati, desetak godina stare, potencijalno sjajan multiplikator brojnih sposobnosti hrvatske vojske (naročito artiljerije), bombona. Ipak…mnogo ljudi to ne zna- poslovično ovaj heli drži brojne neslavne rekorde. Između ostalog, ako računamo „obični“ OH-58, od 1970-2013 na ovom heliju je poginulo 174 pripadnika američke vojske (i to bez gubitaka vezanih za rat u Vijetnamu).

m

kada usa nesto izbaci iz upotrebe, onda znas koliko je to dobro… ne izbacuju oni tek tako stvari iz upotrebe..

B

USA ih izbacuje jer ulogu lakih izvidničkih helikoptera zamjenjuju sigurniji dronovi. Ovdje govorimo o relativno novom helikopteru koji je pri isporuci svakako bio doveden u top stanje.

Nažalost, mislim da je u pitanju ljudski faktor. Radi se o stroju opremljenom elektronikom i senzorima, da je u pitanju bio tehnički kvar vjerujem da bi za to rano dobili neku indikaciju i prijavili putem veze. Isto vjerujem da bi u slučaju kvara piloti nastojali podići helikopter na visinu na kojoj bi imali vremena za reakciju, ili se makar približiti obali u potrazi za mjestom za prisilno spuštanje. Ovdje je do kolizije izgleda došlo iznenada, na maloj visini, na sredini kanala, nema mi logike.

Nesreća se dogodila nedugo nakon polijetanja sa Zemunika, vjerujem da su se kretali uz obalu u pravcu jugoistok. U 10:30 ujutro to znači letenje u nisko sunce iznad morske površine koja radi odsjaj. U kombinaciji sa prevelikim samopouzdanjem to je loš recept za brišuće letenje.

J

Saučešće porodicama pilota.Kakva tužna vest.

Odgovori
V

Saučešće porodicama pilota

Odgovori
d

Bilo je kritika na račun ovih helikoptera to što su jednomotorni i nisu zbog toga pogodni za let iznad otvorenog mora.

Odgovori
m

Da, jednomotorni heli ne bi bas trebao letjeti iznad mora. Robinson to rješava sa emergency pop-out floats. No ako su u brišućem letu zahvatili vodu – ništa im ne bi pomoglo.

o

Hrvatski piloti vole letjeti nisko. Možda je otišao stvarno prenisko i udario…tko zna. A i ne bi bilo nimalo čudno da je nešto mehanički otišlo, gdje se i novi helikopteri bez imalo problema i „bez razloga“ kvare.

m

Helikopter oznake H327 je bio relativno nov, a proizveden je u SAD-u u programu New Cabin 2011. godine. Isporučen je Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu krajem 2016. godine, a tada je imao svega 325 sati naleta. U sastavu HRZ-a tijekom malo više od tri godine letio je još 200-tinjak sati.

Odgovori
M

Saucesce porodici stradalim pilotima Stradali su na poslu koji su sigurno najvise voleli Ovog momenta najteze je njihovim porodicama Ja kao roditelj a imam dosta godina to mogu jako dobro osetiti Sacekajmo zvanicni izvestaj HRZ Da se ovakva tragedija nikad neponovi Njihovim roditeljima je najteze I ako Vas neznam budi te hrabri vasa deca su poginula kao heroji obavljanje svoje zadatke Neka im je vecna slava. Sto se tice komentara ALTECa o stradanju helikoptera MI 17 u Srbiji nemoj komentarisati ono sto ne znas Kapetan kao i jedan od mehanicara su moji licni prijate bili Sam mehanicar je radio honoralno na mojim letilicama Za razliku od ovog helikoptera koji je stradao MI 17 je bio opremljen da leti i u slozenim meteo uslovima Uzrok se zna i nema veze sa politicarima Ali ne moze se objaviti Licno mislim da je tako bolje Ne bi da se upustam po ovom pitanju dalje u diskusiju U ostalom svako ima pravo na svoje misljenje makar i neprovereno

Odgovori
m

Prema najnovijim novinarskim napisima:
„Iz nekog je razloga posada helikoptera, izvodeći brišući let, spustila helikopter prenisko do mora, a letjelica je jednim svojim dijelom zahvatila morsku površinu, što je bilo kobno za posadu.“

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Crni na: „Niko nije rekao neću“ civilna verzija: Er Srbija JU002 vraća se u Beograd do 20 časova sa medicinskom opremom i stručnjacima iz Kine

Bocko, a kako vi i Jason Bourne znate da se isplati? Jeste li tražili upit od ruske ili bilo koje druge kargo kompanije za jednu turu sa An-124? Ne u regularnim uslovima nego SADA kada je opšta pomama za svakim raspoloživim kargo kapacitetom. Dajte lepo ponudu na sto, pa da uporedimo sa troškovima JU-ARA, pa…

26. Mar 2020.Pogledaj

Bocko na: „Niko nije rekao neću“ civilna verzija: Er Srbija JU002 vraća se u Beograd do 20 časova sa medicinskom opremom i stručnjacima iz Kine

Zdrav razum: Vi znate da se ne isplati? Moguće, ako idu samo jednom za tu količinu tereta koju žele da prenesu. A ako prenose kao mi, onda će lepo da im bude jeftinije 80 sati leta a izgleda i još više od toga... Otvorite twitter nalog pa vidite strukturu aviona koji sleću u Šangaj!

26. Mar 2020.Pogledaj

Send this to a friend