BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Srušio se helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D Kiowa Warrior Jedan od 16 primeraka OH-58D(R) nabavljenih za HRZ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Srušio se helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D Kiowa Warrior

Kako javljaju hrvatski mediji, jutros se oko 11:00 časova u more između poluostrva Zablaće i ostrva Zlarina srušio helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D(R) Kiowa Warrior.

Kako je potvrdilo hrvatsko ministarstvo odbrane u pitanju je bio trenažni let dva helikoptera koji je započeo u 10:30 časova. Prilikom nesreće poginula su oba pilota.

Na konferenciji za medije komandant HRZ-a potvrdio je da je letelica na svojoj trenažnoj misiji po planu letela brišući let i da je njen par video da je udarila o more. Izgubljena naletelica (ev. broj 327) naletela je oko 500 sati, piloti su imali 2.500 i 1.000 sati naleta.

 
Hrvatska je bila prva država koja se odlučila za helikoptere OH-58D(R) koje su SAD aprila 2016. godine povukle iz naoružanja, proglasile viškom i u okviru programa US Excess Defence Articles (EDA) ponudile saveznicima kao donaciju. Takođe Hrvatska je i prva izabrala svoje primerke, nakon toga su to učinili i Tunis (24 helikoptera) i Grčka (70 komada).

Ukupne ugovorene obaveze iznosile su 34,8 miliona dolara od kojih je Vlada SAD iz fondova pomoći izdvojila 20,1 milion dok je Hrvatska iz budžeta svog Ministarstva odbrane obezdbedila preostalih 14,7 miliona dolara. Uz to Hrvatska je platila i PDV u iznosu od oko 13,5 miliona dolara. Procenjeno je da je realna vrednost ovih helikoptera zajedno sa trenažerima oko 220 miliona dolara.

Dobijeni primerci su, kako je prenelo hrvatsko Ministarstvo odbrane, proizvedeni u periodu od 2010-2012. dok su u naoružanje uvedeni i korišćeni između 2012. i 2015. godine i korišćeni do 2016. Prvih pet od 16 helikoptera OH-58D(R) Kiowa Warrior stigli su u Hrvatsku 30. jula 2016. godine da bi njihovo prvo javno prikazivanje bilo organizovano 10. avgusta iste godine. 

Preostalih 11 primeraka stiglo je na aerodrom Zemunik 3. decembra 2016. Prvi letovi na njima obavljeni su 11. aprila 2017., obuka je započeta početkom maja iste godine, prva bojeva gađanja i raketiranja bila izvršena 1. avgusta a početna operativna sposobnost postignuta je već početkom decembra 2017. Puna operativna sposobnost proglašena je sredinom septembra 2019. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Le

Nadam se da su piloti dobro…

Odgovori
Lo

Mi se svi nadamo….

Vi

Nažalost, obojica su poginula. Neslužbeno je još, ali oba.

Odgovori
Ni

O ne…tragedija. Saučešće porodicama.

Odgovori
Be

A kad sam ja pricao jos tamo negdje ’97. kako u Zemuniku treba sagraditi bazen i simulirati udare u povrsinu mora, uvjezbavati tehnike napustanja letjelica u potopljenom stanju i raznim polozajima…….onda sam pricao gluposti, kao i uvijek.

Btw. Kiowa, kao i svaki helic, tone kao kamen

Odgovori
Mi

Na zalost gledaju se statistike…novac,
Zbog toga verujem da takav trening mali broj pilota u svetu prodje.

BB

Masa R44 ima na skijama ugrađene pop-out pontone, moglo bi se to i ovdje napraviti…

BG

Kolizija s površinom mora u brišućem letu može se uvježbavati i na asfaltu.

Be

Ne i napustanje helikoptera pod vodom kad je isti naopacke….

BG

Nisi me shvatio, udar u brišućem letu u površinu mora isti je kao udar u beton. Momci su vjerovatno poginuli već pri samom udaru, nikakva uvježbana tehnika spašavanja tu ne pomaže.

ox

@Beduin Ti to ozbiljno ? Simulirati udare u površinu mora ? Kada udariš vodu ( more, u ovome slučaju ) je isto kao da udariš beton. Kakve su to gluposti ? Jedino što možeš simulirati je to kako ćeš slomiti sve kosti.

Be

To je tocno

Be

Oxo, ajd malo ukljuci mozak i lagano logicki.

Ali ono, malo promisliti o napisanom

Na ovako nesto sam mislio
https://youtu.be/POsWGHfHg4M

Mi

Pa ne simulira se udar u vodu nego situacije od posle odara. Dakle spasavanje zive glave iz helikoptera koji tone pod razlicitim uglovima, uslovima.. itd..

Mr

Najiskrenija sućut pilotima i njihovim obiteljima!

Odgovori
jo

Šteta za pilote, saučešće porodicama

Odgovori
ma

Nije baš neki dan za zrakoplovstvo, odu 2 helica i 2 aviona.. Jedino je ovaj u Iranu dobro prošao.

Odgovori
al

Tragedija… Padovi se desavaju, letilice su nadoknadive ali ljudi koji se tada izgube su nenadoknadivi gubitak… Saucesce iskreno.

Nesto bas zaredjalo ovih dana… Uzas.

Odgovori
Mi

Iskreno saucesce porodicama.

Odgovori
Lj

Nabavice se masine.Greota,tuga za ljude i njihove porodice.

Odgovori
ma

Iskreno saucesce. Oba su iskusni piloti 2500 i 1500 sati naleta. Tragedija..

Odgovori
al

Iskreno saučešće porodicama poginulih vojnika.
Ne tako davno imali smo i mi relativno slicnu tragediju, gde su zahvaljujući nesposobnim i korumpiranim političarima i starešinama poginuli pored vojnika pilota i civili uključujući i jednu bebu..

Odgovori
Be

Dobro nase su svesno poslali u smrt, tu bi trebalo pricati o elementima ubistva!

al

Nekada iskustvo i dovede do ovoga …Mora da su “ gurali “ preko limita , upravo zbog iskustva !

Odgovori
ni

Tradedija sta drugo.Saucesce porodicama.

Odgovori
Ma

Šteta… Saučešće-sućut porodicama-obiteljima.
Na posletku, to su malte ne novi helikopteri, dobro su i napravljeni, kvalitetno, kako da se desi takva tragedija?
Stvarno mi je žao.

Odgovori
Ba

Lako. Greška pilota, otkaz opreme, vremenski uslovi koji uslože inače jednostavne situacije… Nažalost, izabrali su profesiju sa višim stepenom rizika od mnogih. Saučešće njihovim porodicama, sigurno su više puta strepili od ovakvog ishoda kao i porodice svih letača, ovakve stvari su uvjek velika tragedija. Gledam ovog dečka za kojim se traga- izrazito mlad, možda je u HRZ-u pet godina, nikako nebih rekao više, tuga.

„Kiowa“ kojim raspolaže HRZ je po meni sjajno odmjerena donacija u mislu omjera uloženo- dobijeno. Imaju dosta opreme, nominalno mali broj sati, desetak godina stare, potencijalno sjajan multiplikator brojnih sposobnosti hrvatske vojske (naročito artiljerije), bombona. Ipak…mnogo ljudi to ne zna- poslovično ovaj heli drži brojne neslavne rekorde. Između ostalog, ako računamo „obični“ OH-58, od 1970-2013 na ovom heliju je poginulo 174 pripadnika američke vojske (i to bez gubitaka vezanih za rat u Vijetnamu).

ma

kada usa nesto izbaci iz upotrebe, onda znas koliko je to dobro… ne izbacuju oni tek tako stvari iz upotrebe..

BG

USA ih izbacuje jer ulogu lakih izvidničkih helikoptera zamjenjuju sigurniji dronovi. Ovdje govorimo o relativno novom helikopteru koji je pri isporuci svakako bio doveden u top stanje.

Nažalost, mislim da je u pitanju ljudski faktor. Radi se o stroju opremljenom elektronikom i senzorima, da je u pitanju bio tehnički kvar vjerujem da bi za to rano dobili neku indikaciju i prijavili putem veze. Isto vjerujem da bi u slučaju kvara piloti nastojali podići helikopter na visinu na kojoj bi imali vremena za reakciju, ili se makar približiti obali u potrazi za mjestom za prisilno spuštanje. Ovdje je do kolizije izgleda došlo iznenada, na maloj visini, na sredini kanala, nema mi logike.

Nesreća se dogodila nedugo nakon polijetanja sa Zemunika, vjerujem da su se kretali uz obalu u pravcu jugoistok. U 10:30 ujutro to znači letenje u nisko sunce iznad morske površine koja radi odsjaj. U kombinaciji sa prevelikim samopouzdanjem to je loš recept za brišuće letenje.

Jo

Saučešće porodicama pilota.Kakva tužna vest.

Odgovori
Ve

Saučešće porodicama pilota

Odgovori
dg

Bilo je kritika na račun ovih helikoptera to što su jednomotorni i nisu zbog toga pogodni za let iznad otvorenog mora.

Odgovori
ma

Da, jednomotorni heli ne bi bas trebao letjeti iznad mora. Robinson to rješava sa emergency pop-out floats. No ako su u brišućem letu zahvatili vodu – ništa im ne bi pomoglo.

ox

Hrvatski piloti vole letjeti nisko. Možda je otišao stvarno prenisko i udario…tko zna. A i ne bi bilo nimalo čudno da je nešto mehanički otišlo, gdje se i novi helikopteri bez imalo problema i „bez razloga“ kvare.

ma

Helikopter oznake H327 je bio relativno nov, a proizveden je u SAD-u u programu New Cabin 2011. godine. Isporučen je Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu krajem 2016. godine, a tada je imao svega 325 sati naleta. U sastavu HRZ-a tijekom malo više od tri godine letio je još 200-tinjak sati.

Odgovori
Mi

Saucesce porodici stradalim pilotima Stradali su na poslu koji su sigurno najvise voleli Ovog momenta najteze je njihovim porodicama Ja kao roditelj a imam dosta godina to mogu jako dobro osetiti Sacekajmo zvanicni izvestaj HRZ Da se ovakva tragedija nikad neponovi Njihovim roditeljima je najteze I ako Vas neznam budi te hrabri vasa deca su poginula kao heroji obavljanje svoje zadatke Neka im je vecna slava. Sto se tice komentara ALTECa o stradanju helikoptera MI 17 u Srbiji nemoj komentarisati ono sto ne znas Kapetan kao i jedan od mehanicara su moji licni prijate bili Sam mehanicar je radio honoralno na mojim letilicama Za razliku od ovog helikoptera koji je stradao MI 17 je bio opremljen da leti i u slozenim meteo uslovima Uzrok se zna i nema veze sa politicarima Ali ne moze se objaviti Licno mislim da je tako bolje Ne bi da se upustam po ovom pitanju dalje u diskusiju U ostalom svako ima pravo na svoje misljenje makar i neprovereno

Odgovori
ma

Prema najnovijim novinarskim napisima:
„Iz nekog je razloga posada helikoptera, izvodeći brišući let, spustila helikopter prenisko do mora, a letjelica je jednim svojim dijelom zahvatila morsku površinu, što je bilo kobno za posadu.“

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

minmatar na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

@F-15 Strike Eagle ajd pročitaj to što si sad napisao sam sebi jedno 3 puta na glas. Neće ameri vazelin od svakoga , a naš krajnji domet u bilo kojoj kupovini od njih bi bio neki block 40 ili tako nešto, možda čak neka od mašina a kojom su nas tukli '99. Aim 120 i…

03. Dec 2022.Pogledaj

Boban na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

Ivan Mislis da ce par baterija Patriota uraditi nesto? A nisu mogli sa 100 baterija S300? Da ce par desetina F16 uraditi nesto, a imali vise od 100 Mig 29 i Su 27? Nista to promeniti nece. A taj kepec iz Kremlja kako ga ti nazivas niti se krije niti ga zabrinjava ta saka zapadnog…

03. Dec 2022.Pogledaj

Batica na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Koje trziste ima? EU zatvoreno za narednih 20-30g minimun. Kina i Indija ih ucenjuju svaki dan. Imaju kvalitetnu radnu snagu, sto nisu do sada neki proizvod napravili i prodali svetu, tv, auto...odakle im cipovi? Nema vise. Sami da razviju, trebaca im 10-15god. Nije to jedan cip, opet odakle tehnologija, ne mogu da uvezu. Kazes sirovine,…

03. Dec 2022.Pogledaj

Zeljko na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

Patriot ce dobiti sigurno,samo ucestovanje u borbenom dejstovanju pokazat ce eventualne nedostatke i pomoci ce na izgradnji novih sistema amerike,cisto testiranje oruzja

03. Dec 2022.Pogledaj

Madmax na: [RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

Stizu F-16, NASAMS, IRON Dome, Patriot sistemi.. i ko zna sta jos? Pitanje je ? Ko ce upravljati tim sistemima i Avionima, kada preobuka za pojedine traje i godinama??? Odgovor je: imacemo NATO trupe - prozvane od Svetskih medija kao : english speaking Mercenaries, u NATO tehnici, u Ukrajini protiv Ruskih trupa. Znajuci kakve sve…

03. Dec 2022.Pogledaj