BEG airport status
Predstavljen najnoviji projekat opciono pilotiranog aviona jurišnika TAV kanadske kompanije Ikarus TAV će biti u stanju da ponese 4 tone korisnog tereta / Ilustracija: Ikarus Erospejs

Predstavljen najnoviji projekat opciono pilotiranog aviona jurišnika TAV kanadske kompanije Ikarus

Kanadska kompanija Ikarus Erospejs (Icarus Aerospace) predstavila je pre četiri dana svoj orignialni dizajn novog projekta pod nazivom TAV (Tactical Air Vehicle). Radi se o jurišnoj turboelisnoj letelici koja pretenduje da ponudi efikasno rešenje za manja novčana sredstva od konkurencije uz veoma jasnu vezu sa Srbijom – jedan od rukovodilaca ovog projekta i opitni inženjer je Marko Ivanković, rođen u Valjevu.

– Razvićemo TAV u skladu sa najnovijim standardima modernog bojišta u kontekstu izdržljivosti i ukupnog raspoloživog vremena za dejstvo. Letelica će kao platforma spadati u novu nišu koja se definiše po njoj i plan nam je da unapredimo moguće odgovore za većinu postojećih i budućih pretnji za borce na zemlji. Ne za velike zemlje već za one manje veličine. – rekao je Ivanković u saopštenju kompanije Ikarus.

U svojoj osnovnoj konfiguraciji TAV će biti tandem dvosed sa najmodernijom avionikom i takozvanom „fuzijom senzora“, spreman za „network centric“ sposobnosti. Avion će biti u stanju da ponese oko 4000 kilograma / 8000 libri korisnog tereta sa planiranom autonomijom leta od 6 i po sati uz, kako kažu u kompaniji, brzine u krstarenju uporedive sa mlaznim letelicama.

Avion će biti duplo veći i brži od prve asocijacije koja pada na pamet – američkog OV-10 Bronko.

TAV će čekirati još jedan boks u modernom razvoju višenamenskih letelica kao „optional piloted“ i tako će biti projektovana od početka. To će joj omogućiti široku lepezu potencijalnih upotreba kojima kompanija trenutno dodaje i: upravljanje bojištem, komunikacioni relej, avion-cisterna i MEDAVAC.

Iza Ikarusa na projektu TAV stao je i Leonardo koji će biti jedan od dobavljača sa svojim Ospri radarom / Ilustracija: Ikarus Erospejs

Letelica će međunarodnom tržištu biti ponuđena kao prva u familiji specijalizovanih platformi. Pored nje Ikarus najavljuje WASP koji će biti specijalizovani CAS (Close Air Support) ali i avion za misije patrole iznad mora, nadzor i protivpodmorničku borbu. Kao i platformu nazvanu BRANTA koja će biti projektovana kao opciono pilotirana letelica (OPV/UCAV) sa velikom autonomijom i plafonom leta.

– Trenutno TAV napreduje ka sledećoj fazi svog razvoja kako bi naša kompanija osigurala konačnu finansijsku isplativost projekta. – naglašava Ivanković u saopštenju Ikarusa.

Dobro poznati Valjevac

Marko Ivanković, verovatno jedan od naših najsvestranijih vazduhoplovnih inženjera, završio je prestižnu Embry Riddle akademiju u Americi i još prestižniju kanadsku školu za opitne (flight test) inženjere – International Test Pilots School. Radio je u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, bio je jedan od glavnih flight test inženjera u kompaniji Bombardije na, tada njihovoj, C Seriji, potom je prešao u kompaniju Galfstrim, pa Bel Helikoptere da bi 2018. godine prešao u Ikarus.

Padobranac i flight test inženjer. Marko ponosno nosi simbol srpskog RV i PVO u, tada prototipu, C Serije / Foto: Lična arhiva

Tango Six publika Marka pamti po hrabrosti da „u sred Tango Sixa“ udari po nečemu ruskom, odnosno tadašnjoj fantaziji Srbije da kupi novi borbeni avion MiG-35. Avion za koga je Marko tvrdio da je sve samo ne „nov“.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

A

Dubok naklon! Onako do zemlje…..
Svaka cast!

Odgovori
F

Ja sam oduvek zamišljao idealan COIN avion kao neku varijaciju na temu Bf-110 ili Mosquito, sa sve radarom u nosu i opto-elektronskom turelom ispod.

TAV izgleda odlično a sam koncept je savršeno fleksibilan.

Šlag na tortu mi je link u prilogu teksta i podsećanje na Markovu analizu „modernizacija“ i ulaganja u razne verzije Luzera-29.

l

gospodo inžinjeri,šta to danas sprečava naš j-22 orao da postane ODLIČAN lovac bombarder,ima dobar aerodinamičan trup uz to i čvrat,PERFEKTAN stajni trap i dva RR turbo mlazna motora. To sve čini jedan osličan avion koji imamo 40 godina,štaae to promenilo gospodo ing. do sada u avionici ?? Digitalna elektronika sa radarom nezahteva više od 1/3m3 zapremine.
Čas je završen.

g

@labris: nisam inženjer ali mogu da pogledam…
1) fali mu što je pretežak zmaj i što je od potpuno zastarelih materijala. Samo fali olovo. Da ima malo plastike i kojekakvih kompozita nosivost bi bila primetno veća a performanse bolje.
2) fale mu jači motori, pošto su ova dva RR nedovoljna da stigne bilo koji erbas, tako da onda ono „lovac“ iz naziva otpada. Automatski je nosivost mala kad su slabi motori.
Zaključak: totalno neisplativo nešto sa Orlom počinjati. Ako treba nov zmaj i nove motore, pa ajmo onda ceo avion ispočetka da projektujemo – veće su šanse da ćemo napraviti nešto bolje za NAŠE potrebe. A naročito što je bilo kakav nov avion za nas nemoguće (nemamo industriju) i neisplativo (za serije ispod sto komada) da proizvedemo. Dakle, ako ti trebaju jurišnici – polovna eskadrila Su24 košta manje a pruža više nego 150 Orlova. Ali je pravo pitanje da li nam treba jurišna komponenta ili da razvijamo VV rakete, dronove, artiljeriju, da sve to integrišemo, itd. pa da tako dođemo do istih rezultata u ratu na drugi, možda jeftiniji, način.

A

@labris
U principu sve. Aeroprofil, ok laminarac ima male otpore za odredjene brzine i napadne uglove ali definitivno za lovca nije. Stajni trap je los, uvlacenje napred onemogucuje instalaciju radara, znaci morao bi dobiti produzenje nosa za radom(kao F-5E/F), ali to bi poremetilo balans sto bi unelo neke druge(skuplje) probleme, a curenje ulja je problem od prvog dana. Dolet je mali, podvesnih tacaka bas i nema “mnogo”, a pogonska grupa je zaista losa sto je i najveci problem. Mogao bi da nastavim jos dugo….

Sto ne znaci da se taj avion ne moze solidno unaprediti(u odnosu na ovo sada) za neke normalne pare ako bas ne mozemo uzeti nesto novo.Videti sta cemo sa dihtuzima, gumama, kabinom itd. Dobra navigacija, komunikacija, instrumentacija kokpita, RWR u sklopu nekog, makar osnovnog sistema samozastite(neko gotovo resenje uvozno) po koja nova bomba i dosta. No to da bude “odlican” je sada nemoguce.

S

OV-10 Bronko je uzor,ali mozemo da kazemo da je sve i nista u ozbiljnom sukobu bio bi glineni golub…
Nasoj zemli treba Su-30 ,J-10c ili Rafal..

Odgovori
J

Izgleda kao sportsko-turistički avion. 😁

Mada, sa naprednom avionikom, elektronikom i naoružanjem, kao i modernim aktivnim i pasivnim merama samozaštite, zašto da ne bude okosnica jurišne avijacije VS, za koju godinu.

A

Ne bih da se “pravim pametan” ali mislim da obojica gresite(bez uvrede naravno).

Uopste nije projektovan za zemlje poput nase. Pocnimo od USAF, Procitajte studiju iza COIN platofrmi. Ukratko ustanovljeno je da su 80% potrosenih resursa veoma skupe flote visenamenskih aviona otisli na udare po totalno nezasticenim ciljevima(protivnim nema nikakvu PVO). Dakle zemlje sa globalnim operacijama.

Postoje mnoge ogromne zemlje koje bas nemaju totalnu kontrolu nad svom svojom teritorijom i to koriste teroristicke/para-vojne formacije. Nesto sto moze da ostane u vazduhu do 6,5h, patrolira, prepozna, analizira i unisti veliki broj ciljeva cak i bez pilota je od velike vaznosti, a ne kosta kao SU-30 ili F-15.

Pa i u sukobu dve dobro naoruzane zemlje(recimo Grcka i Turska). Sa ovakvim senzorskim paketom moze doprineti mnogo(planirani leonardov AESA radar ima domet 200 nautickih milja!). Kada nije “direktan” sukob bas Grcima i sl. zemljama bi doprineo mnogo kontroli i nadzoru onilikih ostrva mnogo bolje nego trenutno dostupne BPL.

Ljudi vidite da je ovo projektovao covek sa ogromnim iskustvom i obrazovanjem, pa nije on neki Lazanski majku mu!

M

Al-41F1

Bez uvrede ali “covek“ koji je projektovao imao je pregrst neprofesionalnih iznesenih komentara u proslosti.

Jedna od cinjenica navodno “zapadne“ dominacije je “FBW na F-16“ koji precutno na pocetku ima hitne ispravke koji su cak pree bezbednosti aviona prilikom svakog leta.Inace ta intervencija je imala svoja odlaganja sto se tice tehnoloskih nemogucnosti svog vremena i astronomskih troskova razvoja.A inace “covek“ ima sertifikat o testiranju softvera tog tipa, samo doduse na civilnim avionima.Ali generalno ako se trazi greska u “kodu“ ili “loop“ posao je isti.

Na stranu toga, ne moze se reci kako nije strucan i prilicno kvalifikovan.Samo pristrasan jeste – subjektivno ocenjuje odredjenu situaciju, odnosno na način koji njemu odgovara.

Letelica ovog tipa nikad nece prici mogucnostima aviona tipa A-10.Citava “’ujdurma“ ako se tako mogu izraziti je zbog CPFH u Air to ground misijama.Navodno 50% manji troskovi ili CPFH se prezentuju resenjima sa COIN tipovima aviona.Mada kad se spomenu SEAD misije sve astronomski ide gore.

Svako RV koj se suocava sa

– DCA Defensive counter Air
– BARCAP Barreier combat Air patrol
– TARCAP Target combat Air patrol

imace velikih problema sa COIN avionima, tacnije njihova svrha sa jeftinim CPFH nece postojati dok se ne postigne “Air supremacy“.Mada i tada neotpornost na neke slabije sisteme PVO moze uzrokovati preveliki rizik za upotrebu ovakvih tipova letelica.Jednostavno su pregazeni mogucnostima UAV u narednim dekadama.

d

@MIG-29

Široka je meksička granica, a ovaj TAV bi bio mama za svoje UAV piliće.

M

damirko

Vidite za TT upotrebu nekog sitema treba neko iskustvo.A “inzinjer“ morate se sloziti nema adekvatnih podataka, posebno gubi vezu sa “realnoscu“ ako na njega utice pad prodaje ili losa “projekcija“ potencijalne prodaje.

Cisto evo spomenucemo :

– Oslanjate se uglavnom na sezor sa termovizijom, posto takav sistem je trenutno najoptimalniji za brzo selektovanje podataka u zadatim uslovima, moze preventivno uticati na pravce postojecih “zemaljskih“ patrola
– Dakle za nadzor granice vam treba nesto u vazduhu sto moze nadzirati minimum 12h, predstavlja ustedu na resursima neophodnim za standardna “dezurstva“ i raspored policijskih jedinica na terenu
– Kakve veze ima njegova nosivost sa ubojitim sredstvima, sta cete pripucati na kolone sa slabo naouruzanim ljudima !?
– Sto veca nosivost, veca potrosnja goriva matematika je tu jasna

Dakle CFPH kojom matematikom moze ici u korist ovog projekta u odnosu na UAV ako uzmemo n.p.r. Meksicku granicu !?

d

@MIG-29

Malo sam napisao šaljivim tonom, ali evo proste činjenice: Kanada ima preko 8800 km granicu sa USA, a pomorska granica je najveća u svijetu (preko 200k km). USA traži od zemalja u svom okruženju (Kanada i Meksiko) da obezbijede svoje granice od migranata. I ova letilica to može obezbijediti: velika autonomija leta, pilot + operater za sisteme nadzora i po potrebi UAV jato. Mislim da trenutno migranti nemaju sa sobom PVO sisteme tako da mu ne treba nivo zaštite kao neki A10, kao i oružani sistemi za dejstva na velikim daljinama jer će to obavljati UAV letilice kojima će TAV biti predvodnik. Ukoliko se bude prodavao Kanadi, USA i Meksiku za nadzor granica, sa ograničenim borbenim dejstvima, biće proizveden veliki broj komada. Drugi deo tržišta biće zemlje koje imaju velike pomorske granice i imaju probleme sa piratima (Australija, Filipini i istočna,severna Afrika).
Još ako mu nalet ne bude skup TAV + UAV po potrebi zajedno imaju sjajnu budućnost.

B

Staviti na ovaj sistem krila i motora putničku kabinu i eto odličnog putničkog aviona 😎. Dobro, znam da je ovako nešto jeretički napisati na T6, ali ja se nekako više palim na civilne nego na vojne avione 😀.

Odgovori
А

По мени боље имати наоружани дрон него ову летелицу.

Odgovori
M

Jako lep dizajn. Stvarno svaka cast. Prednost ima nad naoruzanim BLP iz vise razloga, ali se ipak moram sloziti sa komentarom zbog sve opasnijih PVO sa sve vecim dometom. BPL postajutakodje sve vise opasne, a uskoro ce nositi i svo isto VZ naoruzanje kao i laki/srednji borbeni avioni.

A

Pa ova letilica se može koristiti i kao dron. Vidite da piše da je ,,opciono pilotirana“.

P

Pozdrav za Marka.

Lepo zamisljeno . Koncept podseca na OV-10 Bronco.

Odgovori
S

Konceptualno vrlo slican Juznoafrickom AHLRAC-u ali „duplo veci“ – samim tim i duplo skuplji? Cak su ovaj ovde i marketovali kao Bronco II u Americi sa podrskom Boeing-a.
https://en.wikipedia.org/wiki/AHRLAC_Holdings_Ahrlac

Odgovori
n

Nije prva asocijacija „Bronco“ vec argentinska „Pucara“.

Jedina novost je elektronika tj. senzori.

Odgovori

@nomen
A da proguglate kako izgleda OV-10 Bronco a kako Pucara

J

Ovako nesto je dobro za africke zemlje nama treba pravi jurisnik.

Odgovori
A

Ne treba nam ni zasta. Vreme “jurisnika” je proslo davno! Za CAS nam treba ono sto vec imamo(Mi-35M), za precizne udare u rizicnim zonama tu su CH-92, ostaje nam samo da nabavimo/opremimo visenamenske avione odgovarajucim VZ sredstvima za ozbilju stetu po infrastrukturi sa vecih udaljenosti.

J

AL-41F1 Za nase potencijalne protivnike iz okruzenja dobar jurisnik nam je sigurno potreban,pogledaj sta su uradili makedonci svojim neprijateljima bas tim jurisnicima,naravno uz podrsku MI-24.

D

Jurisnik je zastarjela ideja. Danas se ne proizvodi niti jedan jursnik. Ono sto koristi je cesto skoro 30 ako ne i starije (A-10, Su-25, Hawk 200, Panavia Tornado, SEPECAT Jaguar u Indiji, AMX, ili cak AV-8)

Moderne RV nabavljaju vise namjenske borbene avione poput F-16/18 ili Su-30 ili F-35 za napad zemlja-zrak i zrak-zrak.

N

U taktickom smislu koje su prednosti ovakvog aviona kada se uporedi za Mi-35 npr? Iz pozicije vazduhoplovstva koje poseduje Mi35 i BPL. Inace avion je prelep!

Odgovori
A

Pre svega dolet, nosivost i iloiter time, a zavisno od nivoa opreme moze biti i senzoriski paket. Medjutim nama to ne igra ulogu jer su povrsine male i investicija da se odrzava takav sistem nema smisla pored jurisnih helikoptera i naoruzanih BPL(ali nekom drugom itekako ima smisla)

Т

…леп je… aл не рекосте ништа о ракетама, два саjдвиндера, 4 хелфаjера и два хармича хмхм то личи на некакве циjaшке операциjе по Мексику па зар стварно неко мисли да оваj шваjцарски ножич може да отвори неку праву ПВО…

Odgovori
Т

Авион на другоj слици наступа кад се умешаjy владине снаге…

Odgovori
A

Mislim da je ovo bolje resenje :
https://youtu.be/P-Nhz3g6psk

Odgovori
P

Što reče jedan za naše vozilo Lazar 3 „Patrija ga šiša“,to ja mislim o ovom konceptu „MQ-4C Triton ga šiša“. Nije za bojno polje. Jedino neka obuka /civilstvo /gašenje požara pošto je dva puta veći od Bronka ,možda prevoz tereta i tako to… A pošto „majstor “ koji radi na njemu je naš brat SrPin -njemu isto kritika zašto razvija za strane kompanije, a ne za domaće (može i za svoje potrebe ) samo da je ovde a ne tamo . Tamo se krade znanje ,a ovde se doprinosi, a ne obrnuto. To treba da bude imperativ svima ,a ne novac. Ako nisi u stanju ovde da ostvariš svoje zamisli onda nisi „dovoljno uznapredovao u znanju“,jer ni tamo ne cvetaju ruže.

Odgovori
A

Ova kritika rada u inostranstvu je možda najbesmisleniji ikada napisan komentar na T6.

Naročito ova poslednja rečenica nema veze s mozgom. Vidi se da vi ništa ozbiljno nista radili ni u zemlji, ni u inostranstvu.

P

@Andrija Bar da je tako kao što nije. Jer ko nije za ovde nije ni za tamo. Još će na kraju neko moze i da pomisli da sam radio (i radim) neozbiljne stvari . ;-)

S

@PakleniVuk

Izjava o radu u inostranstvu je uvreda, pljuvanje i samar na licu na sve strucne ljude koji su otisli odavde kojima su put pokazali korupcija, rodbinske veze, nepotizam, partijsko upravljanje, pljacke, niske plate, nesigurnost… Otisli su i ostavili svoje roditelje, prijatelje, zivote i uspomene da bi vi uzeli sebi za pravo da sudite o „patriotizmu“. Sram, sram, sram vas bilo.

Kao da govorimo o uzgoju paradajza pa vam je dovoljna jedna parcela i motika, a ne o avijaciji koja je prilicno zavisna od okruzenja u kome se nalazi, poslovnog okruzenja i resursa. Na kraju krajeva, svaka nauka koja zavisi od fizickog okruzenja ovde pati i vene.

d

Ovdje sve pati što ima veze sa odupiranjem neokolonijalizmu. Tako da izbor rada vani ili ne nema veze sa patriotizmom. Ukoliko država da dobre uslove za zadržavanje pameti (školovanje, usavršavanje, plate, uslovi rada, mogućnost rada sa modernom tehnologijom….) onda se može diskutovati da li je izbor pojedinca nekakav čin patriotizma. Trenutno nisu ostvareni ovi uslovi, jer naša politička elita samo deklarativno zastupa ovu ideju. Realno ne vidim ni jedan razlog zašto bi neko ugrožavao svoju egzistenciju. Juga je 70-tih bila na istom tehnološkom nivou kao i Japan ili Italija, a danas? Malo sam zamoren političkim demagogijom: ideje naše, a pare vaše.

A

@damirko

Jugoslavija 70ih bila na istom tehnološkom nivou kao Japan ili Italija!?!?
Vi se šalite!?!?

Možda je bila na istom tehnološkom nivou kao tada Južna Koreja.

A

Kakva glupost.

P

@Sasha – Ako je taj „šamar “ onaj koji ce ih otrezniti ,onda da se razmahnem vise?

Ljudi daju sebi za pravo da svoj licni neuspeh svale večno na „političku elitu“. A trebalo bi sportski nacin razmišljanja usvojiti. Niko nije duzan da udovoljava nikome. Drzava ne valja? Promenite je iznutra. Neko u vlasti (ili na odgovornom položaju ) radi suprotno zakonu ili pravilu službe? Satrite ga tim istim zakonima. Bombardujte ga tužbama, smicalicama … izborite se ! U fudbalu ( koji ste nadam se svi gledali bar jednom u životu ) kad lopta krene u „aut“ igrac iako zna da nema sanse da je stigne TRCI ZA NJOM. Trci do zadnjeg trena ,sve dok lopta ne predje liniju, tek tad se okrene nazad i vrati se u odbranu. Ako mu ekipa gubi ,on ne skida dres i prelazi u protivnicku ekipu u sred utakmice. Ako se ne slaze sa trenerom,pa ga trener stavi na klupu ,to nije kazna . Odmah iza toga sledi prilika -iskoristi je !

Svi ste preterano razmazeni. Kad padnes ,podigni se i nastavi dalje jos agresivnije.

Svaka cast svima i onima koji su tamo i onima koji su ovde . Ja sam uvek za ovde ,nikada za tamo. Nekima je imperativ da budu tamo jer tako na društvenim mrežama deluje „bogatije /elitnije“ ,a suština je da ces pre ovde uspeti nego tamo . Svaki visoko obrazovan stručnjak ovde moze da dodje „do reči “ bas zato sto nema tako jaku i mnogobrojnu konkurenciju. Ali ni tamo ni ovamo ,nista ne moze preko noći. Godine i rad su potrebne za uspeh. Nikada da ne spustis glavu dole. Covek o kom debatujemo je kritikovao Lastu (i Mig) ali nije ponudio resenja ? I sam to mogu da radim (ali ne radim gotovo nikada) . Budi deo resenja ,a ne deo problema. To je imperativ.

d

Gospodo prihvatam da sam pogriješio i lupio glupost, jer sam citirao profesore političke ekonomije, sredina 80-tih. Izvinjavam se na mojoj neupućenosti. U svakom slučaju: razlika u tehnološkoj razvijenosti 1970 YU i nasljednice u odnosu na JP i IT je znatno uvećana.
Danas ne proizvodimo npr. mlazne avione/motore, respiratore, opremu za nuklearne elektrane itd.

S

@PakleniVuk
Nisu to deca da ih rasvestis. Zato su i otisli jer su „nezreli“ i „nesnalazljivi“ u ovim okolnostima pa ih je „neko ucio sta je pravi zivot i kako se snalazi i pliva“ i ubedjivao ih da „odrastu“. Eto, naucio ih je. Otplivali su negde daleko, neki nose nova prezimena, dobili decu negde drugde i prave avione i neke druge stvari za druge zemlje i zive mirno. Gledaju kako da odvedu roditelje. Super smo ih otreznili. Izvini, mozda sam emotivan, ali meni je dosta da ispracam prijatelje i ostajem bez kolega.

Kakve smicalice, kakve tuzbe? Druze, pricamo o inzenjerima, naucnicima. U najblizoj porodici imam ljude koji su inzenjeri, radili za vojsku u razlicitim trenucima karijere. Ti ides na posao sa fizikom u glavi, za to si ucio i mastao o tome ceo zivot, to ti je u krvi, i ti mu da kazes da „ide da pise tuzbe“? Nije bre cata neki. Nije to sport, pa plata dodje, dao gol ili ne dao, kane od reklama. Malo je vreme da izbacimo te „sportske“ analogije, jer zivot nije sport niti je sport zivot. Ljudi zele porodicu, decu i da se bave onim sto vole, da lete, prave i poducavaju. Ne aplauze za prebacivanje loptice preko mreze i da ih jure sponzori i sponzoruse. Znaju i da spavaju u pustinji kada su na gadjanjima i da jedu sa vojskom i zamazu luke do lakata kad treba. A kada izadju na ulice, ne vracaju se dok ne zavrse posao, zato i ne izlaze ili odaberu da odu na aerodrom umesto ulicu.

Strucnjak moze da dodje do reci ovde? Ne znam da li zivimo u istoj drzavi. Ja uopste ne debatujem o gospodinu iz teksta, ne poznajem ga. Ne znam koja je njegova zivotna prica i da li je ovakva kakvu sam ja objasnio, ne znam nista o njemu, mozda je rodjen u inostranstvu. Pokusavam da docaram lik onog ko je u drugoj vremenskoj zoni zato sto mu je dosadilo da zivi izmedju zidova od kula i gradova pravljenih za tudju decu.

Neko ce procitati ovo sto ste napisali i poverovace, to je tragedija, vi me ne zanimate. Procitao sam i starije tekstove Marka, predlozio je svoje misljenje, samo u komentarima. Ti tekstovi su se bavili time „sta ne kupiti“, ali sam video da ima i misljenje sta uzeti. Po tim pitanjima sam manje emotivan, tu radi samo novac i interes.

A

@damirko

Da ste odmah rekli da se povećao tehnološki jaz, to niko ne bi mogao da spori. U većini oblasti se itekako povećao.

No Jugoslavija nije bila nikada na tehnološkom nivou ni Italije ni Japana (tokom celog svog postojanja, dakle u bilo kom trenutku 1918.-1992.). Ako je neki profesor političke ekonomije to rekao 80ih, onda je jednostavno pričao gluposti. To što je Zastava proizvodila FIAT 128 po licenci ne znači da je bila na istom tehnološkom nivou kao i FIAT – jer je FIAT i osmislio i projektovao taj automobil a Zastava je ,,samo“ pratila skice i uputstva i počinjala od sastavljanja delova koji su stizali iz Italije. Naravno ni usvojiti proizvodnju nije lako, ali jedno je proizvoditi tuđ proizvod kada dobijete svu specifikaciju a sasvim nešto drugo kada od nule osmislite svoj proizvod pa ga proizvodite.

Pa onda kada smo kod tih mlaznih motora – jeste, proizvoditi ih je bila velika stvar jer proizvesti mlazni motor nije uopšte lako ali opet jugoslovenske firme su to sve radile po licenci. Nijedan mlazni motor nije nikada projektovan u Jugoslaviji i doveden do serijske proizvodnje. A koliko je meni poznat nijedan klipni motor takođe. I tako je bilo sa većinom SFRJ industrije, proizvodi po licenci koji su se prodavali i dugo nakon što su postali prevaziđeni jer su domaće fabrike imale zaštićeno tržište. A da ne govorimo o tome da je domaći licencni proizvod najčešće bio inferiornog kvaliteta u odnosu na original.

I da nije bilo rata i svega te fabrike bi se 90tih ili pozatvarale ili bi bile kupljene od ,,matičnih“ firmi tj. onih po čijoj su licenci proizvodile (kao što se na kraju i desilo sa npr. Zastavom i FIATom) jer ne bi bile konkurentne ni na liberalizovanom, globalizovanom svetskom tržištu niti na domaćem na koje je uvoz liberalizovan. U suštini nema neke velike razlike u smislu tehnološkog nivoa kada su društvene firme radile po licencama zapadnih firmi i sada kada zapadne firme direktno otvore svoj pogon u Srbiji i zaposle radnike da prave ili sklapaju svoje proizvode. Glavna razlika je što je u drugom slučaju proizvod uglavnom kvalitetniji.

P

Koliko ljudi toliko ćudi. Mene veze taj paradajz koji je pomenut gore za ovu zemlju . Posadio sam ,pa očekujem rod. Ja sam ucen (i tako i druge ucim) da se borim . Svi znaju da kritikuju ,niko da se izbori. Svi koji su otisli ,srecan put . Svi koji su ostali ,zelim im da zagrizu jace jer sem sto se borimo međusobno moraćemo i sa do skorasnjim prijateljima . Ali paradajz mora da se obere na kraju .

d

@Andrija

Već sam se izvinuo i ispravio u vezi razlike. Slažem se sa vama da su izjave profesora bile ideološki obojene. Ne slažem se sa stavom da je najbolje sve prepustiti stranim firmama.

A

Jasan ko dan komentar. Pravo u centar. Moramo razvijati svoje i raditi na programima koji su proizvod pameti i ideja nasih ljudi.
Da, treba razvijati domace projekte, ali i koristiti znanje i iskustvo koje ne moze da se stekne u nasoj zemlji, jer Srbija nema kapaciteta (ustanova, centara, departmenta…) koji se time bave prema vazecim medunarodnim standardima i koji poseduju Europske certifikate za tu vrstu delatnosti. Nedostaje DOA, POA i FTD u kome predano i u hegemoniji rade ljudi sa EASA sertifikatima.
Na zalost najcesce nismo u poziciji da isteramo ono sta zamislimo u startu do serijske proizvodnje, jer se sve u toku samog razvoja iskomplikuje do mere zastarelosti, neostvarenja TTZ ili nepostizanja cuvenog Tip sertifikata (izdaje ga Drzava – DCV Srbije), sto na kraju obesmisljuje sve napore i ulozena velika materijalna sredstva. Pogledajte zadnji takav primer – Lasta. Previse aviona za sopstvene potrebe a neizlazak na strano trziste zbog nepovoljnog odnosa cena-kvalitet i neposedovanja svetskog Certifikata o kvalitetu proizvoda.
Trebalo bi ohrabrivati nase ljude da se kad-tad vrate iz inostranstva i u nasim uslovima nastave aktivnosti na kojima su se vec dokazali u Tamo-daleko zemljama. No, mislim da je upravo tu najveci problem, jer sredina tesko prihvata tudi uspeh, znanje i sposobnosti i posto poto pokusava da ih vrati u dobre, stare, proverene okvire, koji se jednostavno podvode pod poznatu parolu – Ne talasaj momce! Ovde se JA pitam i JA odlucujem!
Posledice takvog stanja, na zalost vidimo ponovo i opet… a svakako previse cesto!

S

Sve pohvale, deluje kao pravi naslednik OV-10 Bronco za 21. vek.

Zanima me dokle se došlo sa razvojem „domaćeg“ COIN aviona nakon što su šutnuli Kobca, mislim na o n o što „razvijaju“ Jugoimport i Stavatti „AeroSpace“.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Stefan na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

MSA Gallet je uvedena u nase RV na svim tipovima aviona. Medju pilotima 9ki ima i dalje par legendi koje se ne odricu ZSh-7.

17. Sep 2020.Pogledaj

Robotech na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

Odlicni snimci! Zna li neko nesto vise otkud MSA kaciga na nasem pilotu?

17. Sep 2020.Pogledaj

Tedy na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

The MiG-29 is a beautiful bird, that's for sure. Nice encounter with the Lancers and with the PoAF F-16s, probably heading towards Ro.

17. Sep 2020.Pogledaj

igor na: Crnoj Gori isporučen prvi vojni helikopter Bell 505

gde si video snajperistu u helikopteru osim na filmu... :P

17. Sep 2020.Pogledaj

Pero na: Hrvatska dobila ponude za nove borbene avione: U igri novi i polovni F-16, novi Gripeni i polovni Rafali

naše nije bilo nasljeđe hladnog rata, već modernih potreba RH i rata u kojem su ti Migovi sudjelovali.

17. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend