Kako je 8. jula saopšteno iz ruske korporacije ‘’Объединенная двигателестроительная корпорация’’ koja posluje u okviru Državne korporacije Rosteh, nova verzija motora RD-93 sa oznakom RD-93MA koju razvija ODK-Klimov poslata je iz Sankt-Peterburga u Moskvu gde će u Centralnom institutu za vazduhoplovne motore koji nosi ime P.I. Baranova (CIAM) na ispitnom stolu u simuliranim letnim uslovima morati da potvrdi svoje visinske i brzinske karakteristike.
Serija ispitivanja u velikoj termobaričkoj komori CIAM-a biće obavljena u okviru opitno-konstruktorskih radova a tokom ispitivanja motora biće simulirani uslovi koji su maksimalno bliski uslovima u letu. Biće proveren i rad sistema automatskog upravljanja motorom BARK-93MA koji takođe projektovan i proizveden u korporaciji ODK-Klimov. Nakon uspešnog završetka ove faze, biće dobijeno odobrenje za provođenje ispitivanja u letu.
Početku ispitivanja prethodila je duga pripremna faza. Tokom 2018-2019. izdata je projektna dokumentacija koja je predata proizvodnim postrojenjima, proizvodnja je organizovana u novoj strukturi saradnje, izrađene su makete motora RD-93MA i kutije agregata KSA-54M, projektovana je i proizvedena nova oprema za povezivanje motora sa avionom, u termobaričnoj komori CIAM-a se završavaju ispitivanja turbostartera VK-100-1MK za potvrdu sposobnosti pokretanja motora na velikoj visini, proizvedeni su opitni obrasci BARK-93MA i informacionog dijagnostičnog kompleksa IDK-93MA i još mnogo toga. Neposredno pre slanja motora na testiranje, specijalisti ODK-Klimov su pripremili i proverili svu neophodnu opremu za priključenje motora na ispitni sto.
Motor RD-93MA ima poboljšane eksploatacione karakteristike. Konkretno, povećane termodinamičke parametre, usavršenu konstrukciju ventilatora i vrućih delova, modernizovani sistem automatskog upravljanja čitavog energetskog kompleksa. Takođe su uvećane i osnovne karakteristike – naznačeni resurs i potisak. U letu je obezbeđen dodatni režim pokretanja motora u slučaju nužde i ostvarena mogućnost prinudnog ispuštanja goriva. Sve navedeno povezano je sa specifičnostima koje su povezane s mogućom primenom pogonske grupe na jednomotornom avionu, što podrazumeva dodatne bezbednosne zahteve.
RD-93MA je dorađena i osavremenjena verzija motora RD-93, varijante motora RD-33 koji čini pogonsku grupu lovca MiG-29. RD-93 je razvijen za potrebe opremanja kinesko-pakistanskog jednomotornog višenamenskog borbenog aviona JF-17 a osnovna razlika u odnosu na RD-33 je što je kutija agregata drugačije postavljena. RD-93MA razvijen je za novu varijantu JF-17 Block 3 čiji je prvi prototip sa običnim motorom RD-93 poletelo 15. decembra 2019. godine.
Razvoj RD-93MA započeo je još 2012. godine a osim već navedenih karakteristika, najznačajnija razlika u odnosu na RD-93 je veći potisak, oko 91,3 u poređenju sa 81,49 kN (negde se navodi 84,4 kN). Do danas je Rusija, u dva ugovora koji su sklopljeni 2007. i 2010. godine ukupno Kini prodala oko 250 RD-93 uz opciju za još 400. Kina je dobila pravo da ih izveze u Pakistan gde se vrši proizvodnja i finalno sklapanje aviona JF-17 kojih je do sada ukupno proizvedeno oko 157.
AL-41F1
Kao i sama familija SU-27, tako je i Saturnova pogonska grupa otisla mnogo daleko u odnosu na Mig-29/RD-33. Vidi se disproporcionalno velika razlika u ulozenom novcu i vremenu. Ogroman potisak je dosao uz povecanje resursa, TVC, smanjenu specificnu potrosnju goriva(zahvaljujuci vecem by-passu itd.), a i supercruise!
No svakako je ovo napredak, a dodatni potisak bi dobro dosao 29M/35 familiji lovaca. Jedini problem je sto je i ovako jadan resurs sa dodatnim potiskom u odnosu na RD-33 dodatno smanjen. To je bila i glavna mana RD-33, zaista mocan motor, bas „azdaja“ u svojoj klasi, ali to je doslo na ustrb zivotnog veka i potrebe cestih remonta, ali ocigledno za Pakistance i JF-17, resurs bas i nije bio prioritet.
Makar ove nove varijante RD-33 ne dime kao ona nasa varijanta.
Živojin Banković
Ресурс РД-93 јесте мали али су Пакистанци за сада задовољни а објавили су и да су самостално успели да ресурс продуже.
AL-41F1
@Zivojin
Svakao, oni su imali specificne zahteve. Trebalo im je pouzdano, provereno resenje, a da je „plug-and-play“, koliko se to moze reci za bilo sta u vojnoj avijaciji. Alternativa je bila razvijanje potpuno novog motora u Kini(sto je suludo) ili nabavka F404, a obzirom na to da su trenutno na 8. po redu sankcijama od strane SAD, mislim da im ta opcija nije dolazila u obzir.
Sam zmaj JF-17 ima svega 4.000h resursa, tako da ovih 2000h za motor „nije strasno“.
Mayer
>> Ресурс РД-93 јесте мали
Ko to kaze ko to laze da je resurs mali? Nije mali, nije mali Pakistanci kazali…
AL-41F1
@Mayer
Uu dobra!
Zbilja, rece jedan Pakistanac da su izgurali i 7.000h sa tim motorima, e sad koliko je to istina, ne znam(mislim da nije). To bi neko od nasih sto je radio na 29kama mogao da potvrdi/opovrgne.
Mayer
@AL-41F1
Najbolje je sto su pakistanci „samostalno produzili resurs“. Mislim zaista, koliko je to realno?
Aleksa Radojičić
@Mayer
Pa u teoriji je moguće (naravno ne odmah 7000h), pod uslovom da imaju uslove i znanje za tako nešto.
AL-41F1
@Mayer
Ne znam iskreno. Napravili su nuklearni program samostalno, mozda mogu i „opraviti“ motor mada ne mora da znaci.
Mayer
>> Pa u teoriji je moguće (naravno ne odmah 7000h), pod uslovom da imaju uslove i znanje za tako nešto.
Pitanje je naravno sta je tacno resurs motora, recimo da li se na jednom motoru nezavisno od ukupnog resursa da kazem „kucista“ periodicno menjaju lopatice na kompresorskim stepenima itd. Ako je pitanje resursa motora pitanje metalurgije odnosno materijala onda ja zaista ne vidim kako bi bilo ko sem proizvodjaca tek tako mogao da produzi resurs. Naravno administrativno je moguce produziti resurs svemu i svacemu. Kod nekih stvari je rasurs ocigledno unapred veoma konzervativno procenjen pa se kasnije pokazao da je produzenje moguce, recimo mnoge nuklearne elektrane gde je sa pocetnih 30-40 godina resurs redom podizan na preko 50.
Pakistanski nuklearni arsenal je tehnoloski verovatno na nivou bombi bacenih na Japan 1945, dobijen kradjom tehnologija/spijunazom itd. Niko sem USA i Rusije nema najmodernije nuklearno oruzije, radi se o minijaturizaciji, zeljenim efektima sto se tice razaranja i zracenja, procentu iskoristenja fisionog materijala zapakovanog u bombu itd. Negda sam jednom citao procenu da je izraelski nuklearni arsenal negde 30-40 godina iza americkog. Dakle, samo najrudimentarnije ali i to je sasvim dovoljno za odvracanje.
BB
Mayer, da poznata je priča kada Trigger iz Mućki se hvali kako mu je dodijeljena nagrada kao najboljem radniku jer mu je najduže trajala metla. Kad ga Del Boy pita kako je moguće da mu je toliko trajala i da li joj je uopštr trošio resurse, on odgovara da joj je zamijenio nekoliko četki i nekoliko drški. I onda mi po forumu razglabamo čiji je resurs veći.
Recimo, resurs PT6 je 3600 sati a Walter 601 je 3000 sati. Ali PT6 treba Hot Section Inspection na 1800 sati a Walter 601 ne treba, a sam HSI košta ko pola motora…
Upadamo često u zamke nepoštenog marketinga…
AL-41F1
@BB
Svakako, samo cinjenica je a RD-33 traje krace i mora se cesce remontovati od svog „pandana“ F404 iz tog vremena, ali je zato i „potentniji“. Pride nije uopste ni jeftin, sam remont kosta milion dolara.
David
Koliko znam JF17 blok 3 bi trebao da koristi kineski WS-10A kao i WS-13 jer kako oni kazu njihovi motori imaju bolji potisak, i kao nesto malo duzi zivotni rok (WS10 1500 sati dok RD33 4000h Rd93 2200) po zadnjih informacijama, i jeftiniji su za odrzavanje. (tako tvrde kinezi).
Iskreno sve ovo cudno zvuci ali mislim sto se tice kvaliteta motora mislim da su ameri najbolji.
Ako neko ima bolje podatke o mitorima slobodno neka mi napise u komentar.
Paqe
WS-10 će biti zamena za AL-31 motore na J-10, i familiju koja potiče od Su-27/30 (J-15, J-16….) a verovatno je prevelik za JF-17.
WS-13 bi trebalo da bude zamena za RD-33/93 na JF-17 i na FC-31/J-35 međutim i tu se pominje neki WS-19 sa eventualno 2D TVC.
WS-15 je novi motor koji bi trebalo da ide na J-20 u nekoj B konfiguraciji.
Veoma malo informacija ima šta se dešava sa tim kineskim projektima.
Ima par zanimljivih blogova. Jedan od boljih je na : http://chinese-military-aviation.blogspot.com/
Aleksa Radojičić
@David
Ne odgovara im da sad menjaju sasvim zadovoljavajuće motore novim motorima, koji trenutno ne donose neku veću prednost.
Milos
Kinezi svoje verzije blok3 opremaju svojim kineskim motorom, a Pakistan je zadovoljan sa RD93 i opremace svoje verzije novom verzijom ruskog motora, izjavili su pre neki dan da bi im prelazak na kineski motor znatno uvecao troskove
Živojin Banković
Milos
Кинези немају у наоружању авион ЈФ-17.
Можда га понуде за извоз са кинеским мотором.
Slobodan
A snecma motore nisu uzimali u razmatranje?
AL-41F1
Nisu hteli avioniku da im prodaju, verovatno zbog dilova sa Indijom, tako da motori tek ne dolaze u obzir.
šućpur
Jel Orao iz Bjeljine konačno dobio licencu koju su potraživali i koja je cenjena na 3 miliona dolara za proizvodnju i remont RD-33 ?
Motordzija
Eh, da je licenca za proizvodnju RD-33 samo 3 milje…i da je Rusi prodaju tek tako…svi bi je imali.
ORAO bi trebao da se osposobi da radi samo remont RD-33.
Sto se tice francuskih motora – DA, razmatrali su u pocetku Snecma M53-P2 sa Mirage-2000, ali su ipak izabrali RD-93.
Lovac
Orao je uspio da osvoji proizvodnju rd 33. Nisam siguran ali mislim da su bili napravili jedan. Dolazili su i rusi da vide. Preseljenem u Bijeljinu neznam šta se desilo sa tim. Poznata nam je i afera sa Iračkim motorima. Uglavnom mogu da urade mnogo kada su u pitanju Ruski motori.
Mayer
>> Orao je uspio da osvoji proizvodnju rd 33
Znaci ovaj thread je neverovatno zabavan, licenca 3 miliona dolara, toliko kapiram kosta par tih motora. U Bijeljini mozda znaju da raspakuju RD-33 ali da ga „proizvedu“??? To je malo zesca metalurgija i masinstvo u pitanju, da nije tako ne bi Kinezima trebale decenije da dodju na taj tehnoloski nivo…
AL-41F1
@Mayer
„Dva poljska motora stigla su u Bugarsku 29. decembra 2015. koje će Bugarska moći vremenski koristiti dve godine ili po 200 sati naleta a odmah sutradan u Poljsku su poslata prva dva motora sa bugarskih lovaca. Remont 6 motora koštao je Bugarsku skoro 6,138 miliona evra a nakon remonta motori će moći da se koriste narednih 8 godina ili 350 sati naleta. Poređenja radi RSK MiG je ponudio 500 sati naleta po motoru uz cenu od 6,3 miliona evra“
Milion po motoru je remont, motor nov kosta otprilike kao ta njihova „licenca“….samo ne znam za sta, mozda za neko osnovno odrzavanje? Bas proizvodnju? Tesko, to mogu da proizvode samo Rusi…..treba uvezati toliko sovjetske fabrike, nije to F404 da se pravi na nekoliko mesta u svetu i remontuje na jos toliko.
Lovac
Mala ispravka. Nije bila u pitanju proizvodnja rd 33 nego remont. Pogrešnu informaciju sam dobio. Rusi jesu dolazili kada je remontovan prvi motor. Ukupno su remontovali devedesetih 4 komada. Iz Iraka je zaprimljena ogromna količina ruskih motora koji su trebali da se remontuju. Neznam tačno koji su motori bili.