Kompanija Aero Vodochody AEROSPACE saopštila je 11. juna da je nakon 13 godina promenila vlasnika i da je istog dana potpisan kupoprodajni ugovor. Kako je navedeno, Penta Group koja je bila dosadašnji vlasnik grupe kompanija kojoj pripada Aero Vodochody, prodala je 100 procenata udela u ovom holdingu kompaniji AERO Investment Partners Zrt koja je registrovana u Mađarskoj i koja predstavlja zajednički poduhvat češke kompanije AERO International s.r.o. koja je deo grupe OMNIPOL, i poznatog mađarskog biznismena Andraša Tombora.
OMNIPOL grupa čiji je vlasnik češki biznismen Ričard Hava i njegova porodica a ujedno i vlasnik firme AERO International s.r.o., biće zadužena za svakodnevno upravljanje novom kompanijom i garant za iskusne i profesionalne menadžere koji će voditi posao. Većinski vlasnik AERO Investment Partners Zrt sa 51 procentom akcija jeste Andraš Tombor dok 49 procenata ima AERO International s.r.o.. Kompanija Airport Vodochody a.s. nije deo ove transakcije i ostaće u vlasništvu Penta Investments a iz ugovorne obaveze dveju strana proizilazi da AERO ima pravo na upotrebu aerodroma Letiště Vodochody u svrhu svog daljeg razvoja.
OMNIPOL grupa ima veoma dugu istoriju partnerstva sa kompanijom AERO, tokom proteklih decenija je bila odgovorna za izvoz skoro svih letelica koje su izašle sa proizvodnih linija. Od 2015. godine, OMNIPOL je i strateški partner na projektu nove generacije aviona L-39 sa oznakom L-39NG. Sa učešćem od 50 procenata u ulaganjima u ove projekte, grupa je u proteklih pet godina već veoma blisko sarađivala sa firmom AERO.
Iz kompanije AERO su još saopštili da je novi većinski vlasnik Andraš Tombor iskusan i regionalno poznati privrednik koji ima dokazane uspehe koje je postigao u mnogim uspešnim ulaganjima u različitim oblastima ekonomije. Prema njihovim navodima ulazak takvog investitora u AERO doprineće naporima vlasnika da stabilizuje kompaniju i osigura njenu budućnost.
Interesantno da su ruski mediji preneli da se smatra da ovaj mađarski oligarh ima bliske veze sa mađarskim premijerom Viktorom Orbanom i vladajućom strankom u Mađarskoj FIDES a da takođe ima značajne poslovne veze i interese u Rusiji. Navodi se da je on jedan od partnera ruske firme ZAO ‘’Transmašholding’’ koja je npr. 2015. godine kao deo holdinga OAO ‘’Metrovagonmaš’’, dobila posao remonta 222 vagona metroa Budimpešte.
Suvlasnik kompanije Penta Investments Marek Dospiva izjavio je da u njihovom portfoliju AERO nije bila jedna od kompanija koju su dugoročno želeli da razviju. Penta je AERO kupila u tenderu za privatizaciju 2006. godine i za manje od dve godine je od kompanije sa ogromnim gubicima (u pitanju su milijarde dolara) napravila uspešno preduzeće. 2016. godine Penta je odlukom da se AERO vrati proizvodnji svojih letelica i da se pre svega usredsredi na vojne programe, temeljno promenila strategiju kompanije.
Međutim ekonomska situacija Aero Vodochody AEROSPACE koji trenutno ima oko 1350 zaposlenih, nije nimalo dobra. Prema poslednjim objavljenim podacima, gubitak u 2018. godini iznosio je nešto više od 8,7 miliona evra. Kao osnovni razlog navodi se nedostatak masovne proizvodnje novih letelica, značajno ulaganje u projekat L-39NG od koga još uvek nema zarade kao i određeni gubici od ugovora sa podizvođačima radova.
To bi moglo da se promeni, obzirom da se sada smatra da bi L-39NG mogla nabaviti Mađarska koja je već iskazala potrebu za školsko-borbenim avionima a koja je nekada koristila stare avione L-39 ‘’Albatros’’. Istog dana kada je saopšteno da je Aero Vodochody promenio vlasnika, zvanično je objavljeno da je Slovačkoj ponuđena prodaja 8 L-39NG a uz to i značajno učešće slovačkih kompanija u tom programu. Za sada jedini vojni naručilac ovog aviona je Ratno vazduhoplovstvo Senegala koje je kupilo 4 primerka. Takođe, 4 L-39NG sa opcijom za još dva, nabavila je kompanija LOM Praha koja je u vlasništvu češkog ministarstva odbrane. Prvi let prototip L-39NG imao je 22. decembra 2018.
дане
Пропао им је L-159A који је бољи авион од L-39NG , тако да ће временом губитак бити све већи, осим ако Томбор не искорист везе са Орбаном ,мада ни ту не може да дође до неке епохалне куповине.Генерално чешка авио индустрија је изгубила тржиште које је имала у Варшавском пакту и та златна времена за њих се вратити неће.
Živojin Banković
L-39NG и L-159 ALCA су две различите категорије авиона.
Први је школско-борбени а други лаки вишенаменски борбени авион.
Ikar
Aero zrakolovi su idealni za manje drzave (Crna Gora & Macedonija) koji su pored obuke zele imati i air policing.
Nikola
Eto novog trenažnog aviona koji bi mogao menjati Galebove jednog dana
Miloš77
Nadam se da ne. Stvar ukusa naravno, ali L-39/139 su mi uvek bili u jako malom krugu najružnijih masovno proizvodjenih mlaznih aviona .
AL-41F1
Svakako. Ili to, ili neki zaista borbeno upotrebljiv avion, a nikako Jak-130!
Zanimljivo da se na avione te klase moze ugrasiti eltin AESA radar
https://the-drive-3.imgix.net/https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1586454900697-aesahawk.jpg?auto=compress%2Cformat&ixlib=js-1.4.1&s=a3f96dc3c9283958914383ad158f5bd7
Na stare L-39 je kompanija Air USA ugradila MX-15 elektro-opticki sistem
https://the-drive-3.imgix.net/https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1586458170268-dscn2300.jpg?auto=compress%2Cformat&ixlib=js-1.4.1&s=b6d6f7965aae739a09cb1446e4fa8e7f
Moze se svasta napaviti od tih masina samo kad su u dobrom stanju, moze i od Galebova da se ne lazemo. O novim avionima poput L-39NG ne treba trositi reci.
Čiko
G4 će da menja jedino G4.
Nikola
Da ne planiras da vaskrsnes proizvodnju?
Dragan Dubonjac
Od toga nema ništa , Pre će UTVA da pokrene proizvodnju G 4 Supergaleb NG (MD) nego da Vojska Srbije nabavi taj L 39 NG !
Miloš77
Ako bude pameti i para, ja bi najradije da se napravi novi avion na bazi G-4. Na tome bi se trebalo početi raditi iz mnogo razloga vezanih za sposobnost nase industrije. Znam da je to danas možda po nekima totalna besmislica, ali tako mnogi misle 10-15 godina pre nekog novog solidnog proizvoda.
Jako mi je drago što razvijamo sposobnisti proizvodnje bespilotnih letelica jer je to veliki deo budućnosti vazdušnih vojnih snaga, ali u narednih bar 50 godina piloti će itekako imati posla.
Ja glasam za G-5
AL-41F1
@Milos77
Ako bude pameti, necemo se upustiti u takvu glupost. Jer bismo jako ogranicene resurse za R&D namenske industrije, umesto na dalji razvoj stvari koje vec sada proizvodimo i prodajemo odlicno(artiljerija, granate, streljivo) ili koje cemo mozda u buducnosti prodavati odlicno(naoruzane BPL, sisteme vazd. naoruzanja), komplet potrosili na avion koji ce biti los i bez ikakvih izgleda na trzistu. Samim tim drzava tj. vojska nece imati novca da kupi ni blizu dovoljno komada da se isplati proizvodnja i zaglavicemo sa losom platformom 30+ godina i onda niti cemo imati avion, niti ovo sto znamo da pravimo(nove haubice recimo).
SJ
Od kupovine L39NG naravno niko u VS ne razmislja. Ministarstvu Odbrane prioritet je modernizacija Orla na kome se vec dugo radi. E kada se taj projekt zavrsi, i ako je uspesan, steceno znanje, iskustvo i nova tehnologija bice primenjeni na modernizovanom G4. Tako je planirano od strane MoD. Sada ce svi reci kako Orao nevalja, da mi nemamo to znanje, tehnologiju, itd. Mozda je tako, samo vreme ce pokazati. Ali ako zelimo da imamo neku namensku industriju koja moze da proizvodi modernu is sofisticirano opremu, moramo da pocnemo negde, i ako je taj put dug i mukotrpan.
Vlad
AL-41F1
A što ne Jak 130 ili njegov brat blizanac Italijan?
Sa novim motorima možda bude i nadzvučni…
Nije skup za nabavku i održavanje, mala potrošnja goriva, veliki broj modova, lepa nosivost za tu klasu letilice (za borbenu upotrebu). Bilo bi lepo kada bi u njega mogao i eltin AESA radar.
Mislim da u Italiji postoji i borbena varijanta.
Sve gore napisano je u kontekstu nabavke ovog aviona kao školskog. Ipak, on nije zamena za Orla.
AL-41F1
@Vlad
Zato sto ima 2 motora. 2 motora su skuplja za odrzavanje od jednog motora, potreban vam je i veca rezerva i vise vremena da ih remontujete i odrzavate, a cena i nije bas mala. Nema fabricki ugradjen radar. Ako cemo avion samo za obuku(jer su skolsko-borbeni, vise skolski nego borbeni), onda bolje jednomotorni zbog lakseg odrzavanja i cene naleta(L-39, M-345, Hawk, mozda i neki turbo-prop realno), ako cemo avion za borbena dejstva, onda nesto sto moze zaista i da ih vrsi(radar, nadzvucna brzina i makar mogucnost ugradnje BVR raketa) jer nemamo neku veliku flotu visenamenskih aviona koja moze garantovati prevast koja je potrebna Jaku-130, u protivnom, opet smo SRJ, 150 aviona, od toga 14 ima radar i radarske rakete. Nismo valjda toliki idioti?
Nas Orao ima jako skromne mogucnosti, sto po pitanju nosivosti, konf. naoruzanja i same palete(koja se trenutno prosiruje), doleta, a avioniku i pozdanost necu ni da pominjem. Njega moze da menja malte ne bilo koji novi avion, a da obavlja mnogo bolji posao(operativno, ne na papiru). Ono sto drzi Orla u naoruzanju je sto mi nemamo novca za novo, a imamo to sto imamo, pa je red i da iskoristimo maksimalno koliko se moze, sto je ok i treba, a da je „dobro“, nije.
Živojin Banković
AL-41F1
Ако се буде ишло на замену само Г-4 онда је добар било који једномоторни школско-борбени авион.
А ако се жели заменити и Орао, а то јесте жеља ВС, онда је итекако добар Јак-130, М-346, Л-15.
М346 али и Л-15 се већ сада испитују са радаром, то се у наредних неколико година може десити и са Јак-130.
AL-41F1
@Zivojin
FA-50 ili JF-17B….trece nema. Orao je losa letelica kako god okrenemo i sa cime god da se zameni, bice ogroman napredak. Necemo lagati sami sebe da on sad ima neke „sposobnosti“ za koje je potreban min. M-346 kada nema.
Airboss
Po mom misljenju, sve zavisi od toga sta se planira kao zamena za Mig-29 za nekih 10 god. Ukoliko se planira kupovina nekog prvog pravog visenamenskog aviona, sto bi bilo najbolje,mada tesko (Mig-35 bih ipak preskocio ovaj put), onda nema potrebe razmisljati o zameni za Orla. On u tom slucaju gubi smisao, a uz to i kupovina dvomotornog skolsko borbenog aviona tipa Jak-130, M-346. Jednomotorac sa manjim troskovima bi bio sasvim dovoljan za obuku.
Isto tako, gotovo sam ubedjen da ce Rusi u narednim godinama napraviti visenamenski borbeni avion sa jednim motorom, koji bi bio pravi pandan F-16. Jednostavno, trziste za tako nesto itekako postoji, a ne verujem da ce propustiti priliku da zarade lep novac.
U svakom slucaju, nikakve kupovine aviona kod nas nece biti bar jos 6-7 godina.
Ikar
G4 i Orlovi su za staro gvozdje, novac je bolje uloziti u modernizaciju i proizvodnju turbo-prop zrakoplova UTVA Lasta (Kobac) koji bi mogao kasnije biti i vazna izvozna komponenta. Pa France AF svoje Alfa-jets hoce da zamjeni sa Pilatus -21 koji su jeftiniji za odrzavanje i obuku novih pilota.
Miloš77
,,Jer bismo jako ogranicene resurse za R&D namenske industrije, umesto na dalji razvoj stvari koje vec sada proizvodimo i prodajemo odlicno(artiljerija, granate, streljivo) ili koje cemo mozda u buducnosti prodavati odlicno(naoruzane BPL, sisteme vazd. naoruzanja), komplet potrosili na avion koji ce biti los i bez ikakvih izgleda na trzistu.“
Mozda si u pravu, a mozda ne. Ako imamo mozgova da pravimo BPL, i imamo istoriju lakih jednomotornih skolsko borbenih aviona za koje UVEK ima potraznja, onda zasto bi bio problem napraviti nove zmajeve na bazi G-4 sa boljim tehnologijama sutra. Ne kazem danas nego u bliskoj buducnosti. RD timovi koji rade na haubicama i oklopnjacima nisu isti ljudi naravno, kao ovi sto rade na BPL i koji bi konstruisali novog Supergaleba.
Taj M-345 nije nista posebno! Sta vie jako podseca na G-4 odgore. L-39Ng je samo onaj modernizovani stari L39 koji leti jos od pre G-4! Nista tu posebno revolucionarno u dizajnu zmaja ne mora da se stvara, ali je vazno da se napravi na sa novim boljim sistemima alatima. To razvijanje industrije koje ne bi trebali zapustiti pomeni!
Naravno trebace nam motor, i pomoc od Rusije, Italije, Francuske, Kine… svejedno, pa šta. Ko zna., mozda bi bas nasi inzinjeri i napravili malo boli i atraktivniji i efikasniji zmaj od ove stare klasike tipa Hawk. Bio bi jeftiniji od konkurencije za dobar procenat!
Mislim da bi ispao sasvim dobro i mislim da bi se prodavao od 2035-40te po Aziji, Arapskim zemljama pa i u Aftrici daleko vise nego sto je Jugoslavija prodala aviona sve ukupno!
Andrija
@Airboss
Koje tržište? Evo Kinezi i Pakistanci napraviše naizgled savršen takav proizvod u vidu JF-17, nisu se nešto naprodavali. Nigerija naručila tri a Burma 16 komada. Zapadna verzija jednomotornog jeftinog lovca – Gripen – se takođe nije proslavila u smislu izvoza.
Rusima očigledno za svoje potrebe takav jednomotorac ne treba. Kinezima i Indijcima ne mogu da prodaju jer oni prave svoje. Ko će to da kupi?
doc holiday
@Milos77
Razvoj takvog aviona je skup… Skup je bio i za SFRJ koja je htela 100ak takvih aviona a ne za Srbiju.. Da ti potrosis vise milijardi evra na razvoj aviona da bi na kraju napravio 10 ili 15 koliko nam je potrebno?! bolje je u startu kupiti takve avione i zavrsiti posao, a pare koje preteknu moze u drugo sta da se ulozi… A ulagati nade da se takvi avioni mogu i prodati ne bi li se bar pokrili troskovi razvoja su utopijski… Za takve avione svet je vec podeljen na zapadne , Kineske i Ruske…
Airboss
Andrija,
JF-17 je daleko od savrsenog proizvoda, plus, mnoge zemlje ga ne bi kupile jer proizvodjac jednostavno nije „proveren“.
Gripen jeftin? Samo naizgled.
Niko
Gripen Jeftin???+ Mozda ako je 60 mil dolara po komadu jeftino onda jeste. A da ne govorim o veraiji E F koji dolaze sigurno nece biti po 30 mil dolara komad :)
Yrraf
Nažalost meni ovo liči na klasične finansijske igrarije da bi se uz političke veze sa Orbanom Mađarskoj prodalo 10 letilica. Prošla su vremena kada su male države imale „pravo“ na sopstveni razvoj i visoko-tehnološku industriju. To je još i moglo da se progura kod „zlobnog“ SSSR-a, u novom svetu dozvoljeno ti je da proizvodiš napredne stvari samo u njihovim fabrikama sa tvojom jeftinom radnom snagom. Imali su Česi najmasovniji trenažni avion na svetu, sve su uradili kako treba, vesternizovali na vreme, unapređivali i ništa. Svo istočno krilo NATO moralo je na zapadnu i čisto zapadnu tehniku pošto Česi izgleda i dalje nisu zapad. Džaba, tuga je na šta liči istočna Evropa. Lažno blagostanje i napredak od prelivanja puke montaže sa zapada. Nema razvoja, inicijative ni političara sa kičmom.
Živojin Banković
Yrraf
Ако погледате тржиште школско-борбених авиона, источна Европа није прешла на западне авионе.
Изузетак је Пољска која је купила италијански М346.
А L-39NG има шансе у Словачкој, Мађарској али рекао бих и Бугарској као и Украјини.
Румунија за сада остаје на модернизованим домаћим авионима.
Miloš
Istocna Evropa nije presla na zapadne skolsko-borbene avione.
Danas istocna Evropa izgleda odlicno, razvija se u svakom smislu.
Poljska je npr. sesta ekonomska sila EU, vojno su primer za sve, Rumunija se razvija fenomenalno, pogledaj im samo BDP, vojska se modernizuje i jaca… Ceska, Madjarska, Balticke drzave… svi se razvijaju, a standard je odlican.
Neuporedivo s bedom koju su prozivljavale te drzave tokom sovjetske okupacije.
Dok narod nije hleba imao da jede, prodavnice bile prazne, drzave MORALE po diktatu iz Moskve da kupuju na stotine Migova, od kojih nisu imale nikakve koristi.
Naoruzavali se za odbranu od NATO drzava, a glavna pretnja bile im saveznice.
Zato su i pobegli.
doc holiday
@Yrraf
Odlazim u Madjarsku 30i kusur godina… Gledam ih svo vreme… Neuporedivo kako su ziveli pre 30 godina a kako danas… pogotovo u zadnjih 5-10 godina… 4-5 fabrika automobila , one pratece za motanje da ne pricamo… Plate iznad 1000 evra vise nisu retkost a troskovi zivota nisu visoki kao npr u Nemackoj… hrana i rezije su priblizne nasim … I sustina je da svih ovih 30 godina od oslobadjanja od Ruske cizme su isli samo napred… mic po mic… nekad sporije nekad brze… U zadnje vreme veoma ubrzano.
Sto se tice vojske do sad nisu nesto ulagali ali kako su podigli ekonomiju , imaju veoma opsezan program do 2026te… Helikoptere H145 sto smo mi kupili 10ak ukupno i za vojsku i za policiju oni su narucili 20 samo za vojsku…. Nabavljaju 40-50 novih verzija Lepard 2 tenkova , kupuju Pancerhaubice 2000 itd…
Mayer
@doc holiday
Gledajte, oni su bili cak i za vreme gvozdene zavese industrijski ispred nas ali sistem je bio takav da nije bilo roba siroke potrosnje i nije bilo moguce prodavati radnu snagu i putovati na zapad. Kad su promenili sistem logicno doslo je do poboljsanja koje vi navodite. u Ceskoj i Madjarskoj se oduuvek bolje zivelo. Nasa prednost je bila to sto smo mogli slobodno putovati i raditi na zapadu i to je to. Oni koji su 80tih posecivali Prag i Budimpestu znaju kako je bilo, mozda ne infrastrukturno fensi kao u Nemackoj ali priustivo, super muzika, izlasici, sjajna kultura i zezanje itd.
AL-41F1
@doc holiday @Mayer
Treba reci da je sovjetizacija, a kasnije privatizacija i evrointegracija kod njih i kod nas tekla dosta drugacije. Onu prvu smo mi bolje, ili pak manje lose uradili, a drugu su oni neuporedivo bolje od nas, otuda i rezultati takvi kakvi su.
Deo fabrike u poljskoj sto je proizvodila Migove 15, 17 i 21 danas proizvodi najkvalitetnije aluminijumske zamenske delove za klasicne automobile i njihovi proizvodi se koriste u restauracijama/modifikacijama automobila od nekoliko stotina, cak i miliona dolara u SAD, Britaniji itd. Cisto kuriozitet kako se neko snasao na trzistu sa tehnologijom koju je imao.
Dead1
AL-41F, Poljska nije ikad proizvodila MiG-21.
Dead1
Miloš, ne samo da nije Istoca Evropa presla na zapadne skolsko-borbene avione, osimPoljske oni su svi skoro ukinuli svoje RV.
Tesko odrzavati citav sistem pilotskog skolovanja kad ti RV ima jednu malu eskadrilu borbenih aviona, par transportnih aviona and i mozda 1-2 eskardilu helikoptera.
U realnosti nema smisla odrzavati tako male snage niti imati svoj sistem skolovanja.
Da je razuma, Istocni Evropljani bih stvorili ujedinjene „Joint“ centre za skolovanje pilota a cak i air policing eskadrile.
Ed
@Dead1
Postoje zajednički trening centri, jedan takav je MSAP za specijalne helikopterske snage u HR.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_171964.htm
Prije nekoliko dana potpisano je i pismo namjere za osnivanje mreže centara za zajedničku obuku pilota raznih smjerova: borbeni, helikopterski, transport, dronovi…
A potpisnice su 11 Nato članica.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_176517.htm
Dead1
Nemislim da L-39NG ima neku veliku buducnost. Trziste je sve manje i manje a previse je drugih opcija – M345, K8, Yak-130, M346, JL-9 sa mlaznim motorima a i PC-21, EMB-314 Super Tucano i AT-6 Texan II/Wolverine sa elisno-mlaznim motorima.
Cak da se proda 18 aviona Slovackoj i Madzarskoj (a tu su cesto samo price), to je jako mali broj aviona koji ce se proizvesti relativno brzo.
Ikar
Dead1@,
Ionako ce dronovi za 15-20 godina vladati nebom, sadasnje zrakoplovstvo ce biti prevazidjeno…….