Balkanska Bezbednosna Mreža: U Portugalu otvoren Međunarodni helikopterski centar za obuku čiji je jedan od osnivača i Srbija

29. nov 2023

Slovenija potpisala ugovor o kupovini šest višenamenskih helikoptera AW139M

28. nov 2023

[RAT U UKRAJINI] Dalje jačanje ukrajinske PVO, Rusi iznad Ukrajine masovnije koriste kasetne avio-bombe, vatreno krštenje MiG-a 35

27. nov 2023

Dva slovenačka vatrogasna aviona Air Tractor AT-802 pretvorena u amfibije Fire Boss

24. nov 2023

Nove informacije vezane za osavremenjavanje jurišnih aviona Orao: Serijska modernizacija, obuka pilota, oprema i naoružanje

23. nov 2023

[POSLEDNJA VEST] Na Batajnici prikazani helikopteri Mi-35P nabavljeni sa Kipra, kupljena 22 Talesova radara, najavljena kupovina još Erbasovih helikoptera

23. nov 2023

[ANALIZA] Kineski PVO sistem HQ-17 za Srbiju: Alternativa Panciru ili prilika za širu stratešku nabavku?

22. nov 2023

Potpisan ugovor za drugi transportni avion C-27J za Sloveniju

21. nov 2023

Hrvatska preuzela prvi jednosedi Rafal

21. nov 2023

[EKSKLUZIVNO ] Nenad Miloradović o aktivnostima srpske delegacije u Dubaiju: Prisutni komandanti RV i PVO eskadrila, nastavak razgovora o novom višenamenskom borbenom avionu

21. nov 2023

Srpska kompanija „Green Power Turbine Systems“ na sajmu u Dubaiju: Predstavljeni novi projekti „drona-samoubice“ i besposadnog kargo helikoptera

20. nov 2023

[POSLEDNJA VEST] Na Batajnicu sleteo Antonov 124, najveći vazduhoplov na svetu u serijskoj proizvodnji

19. nov 2023

RV i PVO Vojske Srbije dobilo prvog pilota koji je završio vojnostručno osposobljavanje za rezervne oficire roda avijacije

16. nov 2023

[EKSKLUZIVNO] Tango Six u najnovijem vojnom transporteru srpskog RV i PVO: Erbasov C295MW za nove sposobnosti 138. eskadrile

14. nov 2023

[POSLEDNJA VEST] Srbiji isporučen i drugi vojni transportni avion C295MW

14. nov 2023

[DUBAI AIR SHOW 2023] Tango Six u Dubaiju: Srbija i Republika Srpska prisutne, statika i dinamika nikad egzotičnije

14. nov 2023

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci uskoro u Rumuniji na obuci za F-16, Severna Koreja šalje Rusiji značajne količine municije i naoružanja

10. nov 2023

Slovenačkoj vojsci predstavljeni Erbasovi helikopteri uz pomoć H145M srpskog RV i PVO

10. nov 2023

Ujedinjenim Arapskim Emiratima isporučeni prvi kineski trenažni avioni L-15 Falcon

7. nov 2023

Otvorena izložba „Sto godina nacionalne vazduhoplone industrije“ u zgradi Komande RV i PVO

6. nov 2023
[FOTO REPORTAŽA] Sajgon iznad Šumadije: Sva erotika MUP-ovog Bela 212 na izrazito preteran način
Mislili ste da je kul biti vojni pilot helikoptera? Mislite ponovo. Vladan Rilak, šef pilota Helikopterske jedinice MUP-a za komandama Bela 212. Vladan ima oko 3000 sati na helikopterima ukupno, 1000 sati na Belu 212 i 20 godina službe u Helikopterskoj jedinici / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Sajgon iznad Šumadije: Sva erotika MUP-ovog Bela 212 na izrazito preteran način

Ne znam postoji li uzbudljiviji prizor (u vazduhoplovnom smislu) od posmatranja Belove mašine kako udara vazduh lopaticama svog glavnog rotora u kontri zalazećeg sunca pri povratku sa misije.

„Misije“ koja je u ovom slučaju bila snimanje jednog mlađeg, savremenijeg i ne toliko uzbudljivog (osim možda vizuelno) helikoptera.

Da se razumemo, H145M je prelep helikopter. Međutim, nov je. Nema dovoljno staža, nije dovoljno mator, ne može se nikako krstiti kao „uzbudljiv“. Da, njegova višenamenska uloga čini ga trenutno najsposobnijim i najmodernijim helikopterom na srpskom i regionalnom nebu. Međutim, strpimo se dok ne poprimi, kako bi nemaštoviti rekli, neku konkretniju „auru“ službe, upotrebe i uvek bitne – pop-kulture.

Do tada, divimo se helikopteru koji zaslužuje jedan neplanirani tekst. Reportažu brižljivo fotografisanog omaž-karaktera za koju sada moram smisliti dovoljno teksta kako bi sve bilo skockano kao savršena celina. Za vas, čitoca.

Da probam.

Leti okupane suncem sa preterano lepim zalaskom jedino žene na Instagramu i svakako Agusta Bel 212AM YU-HCA Helikopterske jedinice MUP-a Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Istorija

Bel 212 se može pomešati sa legendarnim UH-1 i svim Vijetnam-asocijacijama koje pripadaju samo i jedino njemu – Irokezu. Dvestodvanaestica je evolucija, produžavanje trupa Irokezovog naslednika Bela 205 sa jačim i za to vreme modernijim motorima.

Laici će možda i prepoznati karakterističan zvuk jedvaprobijanja zvučnog zida vrhom svake lopatice (dolazi nekada do 1/3, nekada i 2/3 od brzine zvuka). Tu je dizajn koji je proslavio UH-1 i još bitnije – cementirano mesto u filmografiji kao porodica helikoptera kojom počinje svaki odlazak u bitku boljeg ratno-kultnog filma. Po pravilu uz vrhunske gitar rifove i slow-motion sekvence grupnog leta.

Setimo se scene odlaska u prašumu nakon najboljeg rukovanja ikad u prvom delu „Predatora“, iskrcavanja Mela Gibsona u prvoj bici Vijetnamskog rata i pionirskoj upotrebi helikoptera u desantnim operacijama, nešto drugačije ali savršeno izabrane muzike (interesantno da u većini filmova posada nosi „kasetaš“ sa sobom) u jednom od najboljih ratnih filmova svih vremena i modernim omažom prethodno pomenutim filmovima gde je čudovište rata bukvalno čudovište. Naravno, ne treba zaboraviti ni razlog zbog kojeg je najveća estradna zvezda Jugoslavije  osamdesetih naterana da tokom bekstva promeni prevozno sredstvo – pogađate, ponovo (ovoga puta mali) Bel.

Agusta Bell 212AM YU-HCA serijskog broja 5709 je „ispod čekića“ izašao je pre 41 godinu po porudžbini rađenoj za tadašnji MUP Jugoslavije što ga čini jednim od najstarijih državnih vazduhoplova Srbije u civilstvu koji trenutno leti / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prvi Belovi 212 za Jugoslaviju proizvedeni su 1979. i 1980. godine u Italiji po američkoj licenci. Prvoisporučeni su upisani u tadašnji civilni registar vazduhoplova 1980. godine kao kao YU-HCA, YU-HCB (izgubljen u udesu), YU-HCC, YU-HCD i YU-HCE. Naknadno dolaze YU-HCJ, YU-HCC, YU-HBM i YU-HBP koji nakon raspada države nastavljaju sa karijerama u Sloveniji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i Makedoniji.

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije trenutno koristi tri Bela 212 (HCA, HCD i HCE) i kako su rekli za Tango Six planiraju da ih lete do 2022. godine. Trenutno je u jednici 14 pilota osposobljeno da leti ovim helikopterom.

„Čarli Alfa“ je naleteo 3600 sati a do remonta pogonske grupe ostalo mu je još 600 sati što u praksi Helikopterske upotrebe Helikopterske jedinice iznosi još dve godine. Ukoliko se pak MUP odluči za remont njegovih PT-6T-3 motora mogao bi još godinama da ostane u službi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ovom tipu helikoptera u jugoslovenskom registru, prema podacima Nebojše Đokića, odobren je prevoz maksimalno 15 osoba. Kao IFR opremljen te 1980. godine bio je retki vazduhoplov u domaćem vlasništvu sa meteo radarom na Surčinu. Baš kao što su danas MUP-ovi Erbasovi u određenim segmentima avionike moderniji od Er Srbijinih.

O ratnim avanturama, kako srpskih maskirnih tako i dvanaestica iz drugih republika moglo bi se naširoko pisati.

Camera ship

Devedeset čvorova i nigde LCD-a na vidiku (osim na meteo radaru) / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Tog 11. avgusta plan je bio da snimanje obavimo u reonu Aranđelovca. Specifična misija za Erbas (za koju mislimo da nije fotografisana ni na svetskom nivou) i jedini logičan izbor za dve kamere i foto-aparat – Bel 212.

Zbog bezbednosti letenja sa otvorenim bočnim vratima broj ljudi je ograničen brojem veza za svakog čoveka i slobodnim prostorom – odnosno guranjem. Biramo da leti samo troje „kreativaca“ uz obavezno prisutnog mehaničara letača.

Kolektiv i kao što već znate kada su helikopteri u pitanju, sve je kontra (rotirajuće). Vođa vazduhoplova sedi desno / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Gotovo sve vazduh-vazduh fotografije i video snimci koje ste do sada videli kod nas, kako policije tako i vojske, kada su helikopteri u pitanju, napravljeni su ili iz Gazele, Bela 212 i Mi-8/17. Mogućnost upotrebe zadnje rampe ruskog helikoptera sigurno je prednost u nekim postavkama ali je Bel najidealniji za veću ekipu i ima ono što drugi veterani nemaju – brzinu.

Naravno, brzina nikako nije faktor kada snimate i slikate sa otvorenim vratima. Tada ona mora biti manja. Jednostavno, sve brže sekvence izvode se samo i jedino žirostabilizovanim kućištima koje se kontrolišu (kadriraju) daljinski od strane snimatelja u putničkoj kabini.

Do tada (i većih budžeta) to radimo ovako:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tango Six Portal (@tangosix) on

Ako kažete: „Fotkam ja za Instagram, znam da tagujem, šta mrsomudiš tu?“. OK, možda smo i trebali da te povedemo ali da li bi ti telefon ostao u ruci u početnom vertikalnom položaju za vreme zaokreta većeg od 40 stepeni kao Dušanu foto-aparat na ovoj fotografiji? / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Ako se pitate, načare nisu ni Ray Ban, ni Randolph već American Optical. Stariji su, i više kul, od Ray Bana gotovo jedan vek / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Jedna za časovničare / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
…i jedna eksplicitnija / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Povratak sa „misije“ uz zalazak avgustovskog sunca / Foto: Petar Vojinnović, Tango Six

Dušna Atlagića na Instagramu zapratite ovde a Tango Six portal ovde. Uživajte u fotografijama i drugom (starijem) originalnom sadržaju još koju nedelju. Tada vam predstavljamo nešto do sada zaista neviđeno. Kako samo Tango Six ume.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ja

I kada dobiemo super pume treba da remontujemo 212ke i osnovati SAR oboiti ih u specificne boje to bi bilo super o tome se pricalo pre neku godinu.

Odgovori
Al

Ništa remont. Srbija treba da gleda u pravcu kupovine novih aparata i usavršavanje kadra na istim. Naši piloti su odavno zaslužili da lete na novim, savremenijim i sigurnijim mašinama. To za čega se opredelio je nešto drugo ali da mora biti novo mora. Pozdrav.

Odgovori
Н

Dajte ljudi i te ratne priče 212ca sa ovih prostora. Spomenuti to u samo jednoj rečenici i uskratiti nam tekst, je više od mučenja…

Odgovori
Vl

Odlicna i za promenu optimisticna i lepa prica…kao miris napalma u zoru …:)

Odgovori
BB

Zbog tog napalma mi se i ne sviđa ovaj helikopter, simbol ugnjetavanja slabijih (i mi među njima) 😒.

ID

Kakav komentar, na šta se ti ložiš.
Jeste ti dijalog iz filma Apokalipsa danas,ako ne grešim(Robert Duval) ali stvarno užas.
Poenta ovog člnaka su jako dobre fotografije i izvanredni helikopteri.

AL

CCR playing in the background….

Gusla posle 40+ godina, a moze i jos ako treba!
Gde su ruske kolege? Ah da, istekli im vremenenski resursi(morao sam…..volim ja ruske helikoptere naravno)

Odgovori
Ž

AL-41

ВС још користи два Ми-8Т који су произведени 1981.

А могуће је да ће се у наредном периоду активирати још два ХТ-40.

Di

Bankovicu, 206-ce još lete……..
A malo su starije, zar ne?!I kada pogledaš tu je malo veći broj 40+ koji lete

AL

Super. Nek leti sve dokle god je bezbedno. Mislim da ce Gazele najduze potrajati

Ž

Direktor

Да Бел 206 су годину-две старије од совјетских Ми-8Т из РВ и ПВО.

Pa

Skakao iz 212 i iz UH1. Ipak 212 je veća zverka 😁 Mada najveća uživancija je iz Mi-8 / 17 na zadnja vrata 😁

Odgovori
П

Колега морам се сложити са констатацијом, јесте да је АБ212 чист луксуз у односу на Ми-8/17. унутра тапациран и тиши (барем HCE из којег сам скакао) али веће уживање излазак из осмице без дупета.
Одличне фотке, све похвале!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs