[POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

3. dec 2021

14. po redu Novogodišnji kup u Muzeju vazduhoplovstva 11. i 12. decembra

29. nov 2021

Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

26. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. nov 2021

Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra

25. nov 2021

[PARTNER 2021] VOJIN od nedavno sa najmodernijom opremom: Kako je domaćim snagama razvijen Sistem automatizacije centra Vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja – SA cVOJIN

24. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Eksplozija u proizvodnom postrojenju kompanije EDePro

23. nov 2021

[REPORTAŽA] Jedan dan sa nosiocima Ordena zasluga za narod: „Da prvi prenesemo vesti, kakve god da su“

23. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Intervju: Nenad Miloradović o aktivnostima Ministarstva odbrane na sajmu u Dubaiju

22. nov 2021

Rusija protivsatelitskim raketnim sistemom “Nudolj“ uspešno pogodila cilj u svemiru

19. nov 2021

Slovenija potpisala ugovor vredan 72 miliona evra za nabavku aviona C-27J Spartan

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Srbija sada može kupiti i modernije: Poleteo modernizovani protivpožarni helikopter Ka-32A11M

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Kompanija Green Power Turbine Systems prvi put izlaže u Dubaiju: Premijerno predstavili prvi srpski ramjet motor

17. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

16. nov 2021

Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Povratak putničke avijacije nakon Kovida kroz trocifrenu narudžbinu, srpske plave uniforme po sajmu u značajnijem broju i Ruski Vitezovi

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Vazduhoplovni spektakl u pustinji počinje danas: Srpske premijere, Rusi i nafta ponovo iznad 80

14. nov 2021

[REPORTAŽA] Šta je taj Dubai Expo 2020 i ima li ga smisla obići?

13. nov 2021

Da li je najavljen razvoj novog ruskog sistema PVO S-550?

13. nov 2021

Vojni budžet Srbije za 2022. godinu: 1,123 milijarde evra

11. nov 2021
[FOTO REPORTAŽA] Sajgon iznad Šumadije: Sva erotika MUP-ovog Bela 212 na izrazito preteran način
Mislili ste da je kul biti vojni pilot helikoptera? Mislite ponovo. Vladan Rilak, šef pilota Helikopterske jedinice MUP-a za komandama Bela 212. Vladan ima oko 3000 sati na helikopterima ukupno, 1000 sati na Belu 212 i 20 godina službe u Helikopterskoj jedinici / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Sajgon iznad Šumadije: Sva erotika MUP-ovog Bela 212 na izrazito preteran način

Ne znam postoji li uzbudljiviji prizor (u vazduhoplovnom smislu) od posmatranja Belove mašine kako udara vazduh lopaticama svog glavnog rotora u kontri zalazećeg sunca pri povratku sa misije.

„Misije“ koja je u ovom slučaju bila snimanje jednog mlađeg, savremenijeg i ne toliko uzbudljivog (osim možda vizuelno) helikoptera.

Da se razumemo, H145M je prelep helikopter. Međutim, nov je. Nema dovoljno staža, nije dovoljno mator, ne može se nikako krstiti kao „uzbudljiv“. Da, njegova višenamenska uloga čini ga trenutno najsposobnijim i najmodernijim helikopterom na srpskom i regionalnom nebu. Međutim, strpimo se dok ne poprimi, kako bi nemaštoviti rekli, neku konkretniju „auru“ službe, upotrebe i uvek bitne – pop-kulture.

Do tada, divimo se helikopteru koji zaslužuje jedan neplanirani tekst. Reportažu brižljivo fotografisanog omaž-karaktera za koju sada moram smisliti dovoljno teksta kako bi sve bilo skockano kao savršena celina. Za vas, čitoca.

Da probam.

Leti okupane suncem sa preterano lepim zalaskom jedino žene na Instagramu i svakako Agusta Bel 212AM YU-HCA Helikopterske jedinice MUP-a Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Istorija

Bel 212 se može pomešati sa legendarnim UH-1 i svim Vijetnam-asocijacijama koje pripadaju samo i jedino njemu – Irokezu. Dvestodvanaestica je evolucija, produžavanje trupa Irokezovog naslednika Bela 205 sa jačim i za to vreme modernijim motorima.

Laici će možda i prepoznati karakterističan zvuk jedvaprobijanja zvučnog zida vrhom svake lopatice (dolazi nekada do 1/3, nekada i 2/3 od brzine zvuka). Tu je dizajn koji je proslavio UH-1 i još bitnije – cementirano mesto u filmografiji kao porodica helikoptera kojom počinje svaki odlazak u bitku boljeg ratno-kultnog filma. Po pravilu uz vrhunske gitar rifove i slow-motion sekvence grupnog leta.

Setimo se scene odlaska u prašumu nakon najboljeg rukovanja ikad u prvom delu „Predatora“, iskrcavanja Mela Gibsona u prvoj bici Vijetnamskog rata i pionirskoj upotrebi helikoptera u desantnim operacijama, nešto drugačije ali savršeno izabrane muzike (interesantno da u većini filmova posada nosi „kasetaš“ sa sobom) u jednom od najboljih ratnih filmova svih vremena i modernim omažom prethodno pomenutim filmovima gde je čudovište rata bukvalno čudovište. Naravno, ne treba zaboraviti ni razlog zbog kojeg je najveća estradna zvezda Jugoslavije  osamdesetih naterana da tokom bekstva promeni prevozno sredstvo – pogađate, ponovo (ovoga puta mali) Bel.

Agusta Bell 212AM YU-HCA serijskog broja 5709 je „ispod čekića“ izašao je pre 41 godinu po porudžbini rađenoj za tadašnji MUP Jugoslavije što ga čini jednim od najstarijih državnih vazduhoplova Srbije u civilstvu koji trenutno leti / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prvi Belovi 212 za Jugoslaviju proizvedeni su 1979. i 1980. godine u Italiji po američkoj licenci. Prvoisporučeni su upisani u tadašnji civilni registar vazduhoplova 1980. godine kao kao YU-HCA, YU-HCB (izgubljen u udesu), YU-HCC, YU-HCD i YU-HCE. Naknadno dolaze YU-HCJ, YU-HCC, YU-HBM i YU-HBP koji nakon raspada države nastavljaju sa karijerama u Sloveniji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i Makedoniji.

Helikopterska jedinica MUP-a Srbije trenutno koristi tri Bela 212 (HCA, HCD i HCE) i kako su rekli za Tango Six planiraju da ih lete do 2022. godine. Trenutno je u jednici 14 pilota osposobljeno da leti ovim helikopterom.

„Čarli Alfa“ je naleteo 3600 sati a do remonta pogonske grupe ostalo mu je još 600 sati što u praksi Helikopterske upotrebe Helikopterske jedinice iznosi još dve godine. Ukoliko se pak MUP odluči za remont njegovih PT-6T-3 motora mogao bi još godinama da ostane u službi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ovom tipu helikoptera u jugoslovenskom registru, prema podacima Nebojše Đokića, odobren je prevoz maksimalno 15 osoba. Kao IFR opremljen te 1980. godine bio je retki vazduhoplov u domaćem vlasništvu sa meteo radarom na Surčinu. Baš kao što su danas MUP-ovi Erbasovi u određenim segmentima avionike moderniji od Er Srbijinih.

O ratnim avanturama, kako srpskih maskirnih tako i dvanaestica iz drugih republika moglo bi se naširoko pisati.

Camera ship

Devedeset čvorova i nigde LCD-a na vidiku (osim na meteo radaru) / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Tog 11. avgusta plan je bio da snimanje obavimo u reonu Aranđelovca. Specifična misija za Erbas (za koju mislimo da nije fotografisana ni na svetskom nivou) i jedini logičan izbor za dve kamere i foto-aparat – Bel 212.

Zbog bezbednosti letenja sa otvorenim bočnim vratima broj ljudi je ograničen brojem veza za svakog čoveka i slobodnim prostorom – odnosno guranjem. Biramo da leti samo troje „kreativaca“ uz obavezno prisutnog mehaničara letača.

Kolektiv i kao što već znate kada su helikopteri u pitanju, sve je kontra (rotirajuće). Vođa vazduhoplova sedi desno / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Gotovo sve vazduh-vazduh fotografije i video snimci koje ste do sada videli kod nas, kako policije tako i vojske, kada su helikopteri u pitanju, napravljeni su ili iz Gazele, Bela 212 i Mi-8/17. Mogućnost upotrebe zadnje rampe ruskog helikoptera sigurno je prednost u nekim postavkama ali je Bel najidealniji za veću ekipu i ima ono što drugi veterani nemaju – brzinu.

Naravno, brzina nikako nije faktor kada snimate i slikate sa otvorenim vratima. Tada ona mora biti manja. Jednostavno, sve brže sekvence izvode se samo i jedino žirostabilizovanim kućištima koje se kontrolišu (kadriraju) daljinski od strane snimatelja u putničkoj kabini.

Do tada (i većih budžeta) to radimo ovako:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tango Six Portal (@tangosix) on

Ako kažete: „Fotkam ja za Instagram, znam da tagujem, šta mrsomudiš tu?“. OK, možda smo i trebali da te povedemo ali da li bi ti telefon ostao u ruci u početnom vertikalnom položaju za vreme zaokreta većeg od 40 stepeni kao Dušanu foto-aparat na ovoj fotografiji? / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Ako se pitate, načare nisu ni Ray Ban, ni Randolph već American Optical. Stariji su, i više kul, od Ray Bana gotovo jedan vek / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Jedna za časovničare / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
…i jedna eksplicitnija / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Povratak sa „misije“ uz zalazak avgustovskog sunca / Foto: Petar Vojinnović, Tango Six

Dušna Atlagića na Instagramu zapratite ovde a Tango Six portal ovde. Uživajte u fotografijama i drugom (starijem) originalnom sadržaju još koju nedelju. Tada vam predstavljamo nešto do sada zaista neviđeno. Kako samo Tango Six ume.

Komentari

J

I kada dobiemo super pume treba da remontujemo 212ke i osnovati SAR oboiti ih u specificne boje to bi bilo super o tome se pricalo pre neku godinu.

Odgovori
A

Ništa remont. Srbija treba da gleda u pravcu kupovine novih aparata i usavršavanje kadra na istim. Naši piloti su odavno zaslužili da lete na novim, savremenijim i sigurnijim mašinama. To za čega se opredelio je nešto drugo ali da mora biti novo mora. Pozdrav.

Odgovori
Н

Dajte ljudi i te ratne priče 212ca sa ovih prostora. Spomenuti to u samo jednoj rečenici i uskratiti nam tekst, je više od mučenja…

Odgovori
V

Odlicna i za promenu optimisticna i lepa prica…kao miris napalma u zoru …:)

Odgovori
B

Zbog tog napalma mi se i ne sviđa ovaj helikopter, simbol ugnjetavanja slabijih (i mi među njima) 😒.

I

Kakav komentar, na šta se ti ložiš.
Jeste ti dijalog iz filma Apokalipsa danas,ako ne grešim(Robert Duval) ali stvarno užas.
Poenta ovog člnaka su jako dobre fotografije i izvanredni helikopteri.

A

CCR playing in the background….

Gusla posle 40+ godina, a moze i jos ako treba!
Gde su ruske kolege? Ah da, istekli im vremenenski resursi(morao sam…..volim ja ruske helikoptere naravno)

Odgovori
Ž

AL-41

ВС још користи два Ми-8Т који су произведени 1981.

А могуће је да ће се у наредном периоду активирати још два ХТ-40.

D

Bankovicu, 206-ce još lete……..
A malo su starije, zar ne?!I kada pogledaš tu je malo veći broj 40+ koji lete

A

Super. Nek leti sve dokle god je bezbedno. Mislim da ce Gazele najduze potrajati

Ž

Direktor

Да Бел 206 су годину-две старије од совјетских Ми-8Т из РВ и ПВО.

P

Skakao iz 212 i iz UH1. Ipak 212 je veća zverka 😁 Mada najveća uživancija je iz Mi-8 / 17 na zadnja vrata 😁

Odgovori
П

Колега морам се сложити са констатацијом, јесте да је АБ212 чист луксуз у односу на Ми-8/17. унутра тапациран и тиши (барем HCE из којег сам скакао) али веће уживање излазак из осмице без дупета.
Одличне фотке, све похвале!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend