Izraelski Elbit Systems objavio je 14. decembra da mu je rumunska kompanija Avioane Craiova S.A dodelila ugovor približne vrednosti od 27 miliona dolara za prvu fazu programa modernizacije školsko-borbenih aviona IAR-99 Standard iz sastava Ratnog vazduhoplovstva Rumunije. Ugovoreni radovi biće izvedeni u roku od 4 godine a u ugovorom je obuhvaćena i integrisana logistička podrška.
Kako je još saopšteno, prema ugovoru, Elbit Systems će avione IAR-99 Standard opremiti naprednim sistemima avionike, virtuelnim sistemom za obuku EVA (Embedded Virtual Avionics) a tu su i mogućnosti pružanja bliske vazduhoplovne podrške kao i obavljanja zadataka vazduh-vazduh. Ovakva tehnologija nadogradnje omogućiće efikasan prelaz pilota RV Rumunije na napredne borbene avione kao što je F-16.
– Čast nam je da pružamo kontinuiranu podršku RV Rumunije. Ovaj program nadogradnje dolazi nakon niza tehnologija koje je Elbit Systems u saradnji sa rumunskim kompanijama isporučio RV Rumunije, uključujući nadogradnje velikih razmera za različite avione kao i pružanje naprednih mogućnosti za helikoptere – izjavio je generalni direktor Elbit Systems Aerospace Yoram Shmuely.

Kao što je Tango Six već preneo, procedura za generalni remont i modernizaciju 10 školsko borbenih aviona IAR-99 Standard pokrenuta je krajem maja ove godine kada je poziv rumunskog ministarstva odbrane za direktne pregovore poslat proizvođaču IAR-99, kompaniji Avioane Craiova S.A sa kojom je 14. avgusta i potpisan sporazum vredan 56,86 miliona evra što se uklapa u zvanično saopštenu nameru da se za prvu fazu potroši oko 60 miliona evra. Za sada još uvek nije jasno da li će u procesu biti realizovana i druga faza za koju je predviđeno još 40 miliona evra a nije poznato ni šta bi ona mogla da obuhvati.
IAR-99 je prvi rumunski samostalno razvijeni mlazni avion koji je svoj prvi let imao još 21. decembra 1985, napravljena su tri prototipa (od kojih jedan za zemaljska statička ispitivanja), serijska proizvodnja je započela 1987. i proizvedena su samo 24 serijska aviona. I pored toga što je trebao da zameni čehoslovačke L-29 ‘’Delfin’’ i L-39 ‘’Albatros’’ RV Rumunije, ove letelice povučene su iz upotrebe tek 2005. odnosno 2007. godine.

Upravo sa izraelskom firmom Elbit 1996. godine pokrenut je proces modernizacije na nivo IAR-99C Șoim (jastreb) a prvi prototip je poleteo već 22. maja 1997. Nadogradnja je obuhvatala gornji prikazivač HUD, LCD prikazivače, HOTAS komande, virtuelni sistem za obuku, signalizator radarskog ozračenja, sistem za elektronske protivmere, bacače IC mamaca i radarskih dipola, sistem DASH (Display and Sight Helmet), magistralu podataka MIL-STD-1553B, inercijalni navigacijski sistem, GPS, sistem za raspoznavanje svoj-tuđ (IFF), VHF i UHF komunikaciju, navigacijske sisteme VOR/ILS, DME, ADF.
Modernizacija je izvršena na samo pet postojećih aviona dok je na nivou IAR-99C proizvedeno sedam novih aviona. U udesima je izgubljeno 6 IAR-99 a od kojih dva modernizovana pa se danas u sastavu RV Rumunije nalazi ukupno 20 aviona od kojih 10 modernizovanih IAR-99C i 10 IAR-99 Standard koji će sada biti predmet nadogradnje na nivo označen kao IAR-99SM.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
radovanovic
Lepo nema šta Rumuni idu u korak sa tehnologijom logičan potez imajući u vidu nivo modernizacije njihovih F-16.Mi sa druge strane ne moramo to raditi na našem G-4 jer još imamo analogni MiG-29 a kako stoje stvari tako će biti još dugo!!!
Varahilo
Kolega Radovanoviću,sta je to tačno analogno od opreme na MiG-29,i na koji to nacin „radi“ taj tako glupi SUO-29M,i da li ste ikad procitali i jedan VTUP za L-18 ili NL-18?
radovanovic
Prijatelju 1987 je prošla odavno a pogledaj malo u kokpite vazduhoplova iz komšiluka sve sem SMT ili MiG-35 nemože da se poredi sa zapadnom avijacijom ili sa nekim paketom modernizacije koju nude za starije verzije svojih letelica .Što se tiče naših MiGova kakav je kokpit kaži mi ti ja možda grešim a i dok ne vidim ispod krila R-77 za mene smo još u 80tim.
nikola
Eh kada bi mogli i mi nase G4 da dovedemo na neki moderniji standard kao IAR99 SM…….
VKI
Nemože!
Aparati tipa Super Galeba su ocenjeni kao nedovršena, zastareli produkt nazad e škole razmišljanja i konstrukcujskih rešenja te kao takvi nisu predviđeni za dalji razvoj i modernizaciju.
Ili možda i jesu.
Srbofil
Veoma bitna razlika je u tome sto fabrika koja je proizvodila rumunske „orlove i G4“ jos uvek „postoji“. Naseg Sokola nema zbog rata u BiH(realno i nastao je vestacki i nepravedno), a mnogo su izgubili i remontni zavodi u Srbiji bombardovanjem ’99.
Sigurno bi angazovanjem stranih kooperanata, masinskog fakulteta, VTI, Utve i domacih zavoda moglo nesto ozbiljno da se uradi, ali pitanje je koliko bi to trajalo, koliko je izvodljivo i koliko kosta?
Da se mi ne lazemo, nisu ti avioni bili bog zna kako dobri ni kad su bili novi.
Gosti-domaci
Za razliku od Soima koji je razbijao kad je bio nov…
Bongo
IAR-99 i G-4 su izrazito slični avioni na svaki način. Veže ih britanski Hawk, baš kao što je Gnat vezao Orla i rumunskog blizanca.
Nije mi jasno zašto se nije i u posao sa G-4 išlo zajedno sa IAR-om.
I „brak iz interesa“ zbog Orla je hramao od početka. Zna li neko zbog čega ? Dvije nejake avioindustrije, mogle su dati znatno veći efekat da su djelovale vezano. Sada je s jugoslovenske strane sve prošlost, ali moglo se više i bolje.
Srbofil
@Gosti-domaci
Nemojte biti takvi. Nigde ja nisam rekao da je ovaj avion bio „bolji“ od G-4 jer nije, niti da u kontekstu tog vremena nesto nije imalo smisla kako za nas tako i za njih, komentar se odnosio i na nase i na njihove, ali to nije tema sada. Jednostavno govoreci, jasna razlika je kada postoje makar i prividi originalnog logistickog lanca i kada na zalost ne postoji bukvalno nista jer su izbila cak 2 rata u 10 godina.
@Bongo
Politika i potrebe. Cela ideja Orla i svih tih projekata je bila da se usvoji znanje kako bi se postepeno osamostalile vazduhoplovne industrije u obe zemlje, s toga je razumljivo sto se nije islo na jos jedan zdruzeni projekat(ne kazem da je to bila ispravna odluka niti da je moje misljenje za ili protiv).
Inace, mozda smo umesto onih muzejskih Orlova mogli pitati Rumune da li imaju konzerviranih zmajeva? Ako se vec planira ta eskadrila od 12 dvoseda.
Aleksa Radojičić
@Srbofil
Nema konzerviranih zmajeva u Rumuniji koliko znam. Većina je isečena, ostali su izloženi.
Andrija
@Bongo
Zato što naša strana nije bila zadovoljna saradnjom sa Rumunima. Večito su kaskali, bili su u odnosu na nas na mnogo nižem nivou, učili su od nas, tek su preko YUROM projekta (Orao) dobili od nas neku zapadnu stručnu literaturu, itd. Rumuni su hteli itekako da se saradnji nastavi na budućim projektima, naši su rekli ne.
A pogledajmo danas…ali kako reče Srbofil, mi smo se raspali u ratu pa bili bombardovani od strane NATO, Rumunija nije.
nomen
@Srbofil
..“nastao je vestacki i nepravedno“…
Jesmo li mi (Bosanci) bili mozda drzavljani Marsa i bez ikakvog doprinosa budzetu nesrecne nam zajednicke drzave?
Srbofil
@nomen
Sto shvatate licno? Prosto nije imalo logike i to je jedina istina.
Isto kao sto fabrika namestaja u Vrbasu je bila glupa ideja kada je svo drvo dolazilo iz Bosne.
Ili fabrika kablova u Jagodini, a rudnik bakra ti u Boru(komplikujes sam sebi logistiku).
Ogorčeni
@Srbofil, ne kažem da nije nepravedno, ali ako se gledaju sirovine, aluminijum se proizvodio u Mostaru i Podgorici (Aluminij i KAP).
Dejan K.
Tako se to radi kad se prethodnih 25 godina radilo na ekonomiji.
A mi, treba cutati i raditi u tisini.
Platiti po neki „reket“ ….
Sudbina malih naroda…
Master
Za one koji ne znaju da je veliki deo sklopova na ij 22 znaci onaj deo orlova koji je kod nas leteo u izvidjackim eskadrilama npr 353 ..je radjen u rumuniji i sa njima nikada nije bilo problema do likvidacije te iste i tog tipa ij 22 .
Pre svega mislim noseci deo zmaja ….
Ima i te kakve razlike izmedju j22.nj22 i ij22
Od baznih motora .gorivnog sistema zadnjih upravlhackih povrsina. Sistem predkrilaca itd itd…
Inace gospidin je upravu sto se tice ekipe koja je radila na ik 3 sacuvali su ih komunisti jer su im trebali za s49…i to je to vecina vazduhoplovaca je likvidirana ili ostala na zapadu a u kraljevu je radjeno pi licenci 3 vazuhoplova .tacno je dva tipa poteza i do 17 ali to je bila drzavna fabrika…
Pavle
Master
Moze li neki dokumentovani izvor za tvrdnje koje iznosis?
Ali pocni redom, od IK3, S49, i konacno Orao – narocito bazne motore, gorivni sistem, sistem zadnjih upravljackih povrsina pa i noseci deo zmaja, kako i kojim masinama je radjen kod nas a kako u Rumuniji, ako mozes da navedes poimence inzenjerski a i mehanicarski tim iz Krajove.
Eto, cisto iz pristojnosti a i pijeteta prema nasim istim…
Дејан
@Pavle
Што се тиче ИК 3 тј С 49 (верзије од А до Ц – они који су летели, те идејних Д и Е) ствар је врло једноставна. Конструкторски тим Коста Сивчев, Слободан Зрнић и Светозар Поповић, искористили су већ постојећу техничку документацију авиона Рогожарски ИК-3, коју је инж. Слободан Зрнић сачувао на тавану своје куће током рата. На пројекту ИК-3 су радили пре рата инжењери Љубомир Илић, Коста Сивчев и Слободан Зрнић. Пројект ловца који је имао радни назив ИК-3 II из којег је касније развијен Икарус С-49А. У суштини то је била реконструкција авиона ИК-З са уграђеним совјетским мотором Климов и совјетским наоружањем и реконструкцијом поклопца кабине и горњег дела репног дела трупа. Како су совјетски мотори, наоружање и опрема авиона су постали недоступни после 1948 године и резолуције ИБ одлучено је да се произведе нова варијанта авиона са француским моторима типа Hispano-Suiza HS-127 Z-17 (Мотори овог произвођача су уграђивани у ИК 3). Тако је настала верзија Ц. Летео је у ЈРВ све до 1960 године.
Pavle
Dejan
Ako si se nasao upitanim ako si odgovorio, ali pitanje nije islo tebi.
Koji su izvori(sem mehanicarskih sa stajanke Orla u pauzi lansiranja strela-2 i r-60) za tvrdnje o kvalitetu rumunskih delova koje su izradjivali kooperativno?
Sta su to bazni motori, postoje i sekundarni?
I sve ostale tvrdnje vezane za orla cisto da se uporede, za nas koji nismo znali….
Master
Na kraju se ispostavilo da su u rumuniji bolje odradjeni zmajevi na j22 ..
Tehicari znaju o cemu se radi ..
Inace pricamo o rumunskoj ozbiljnoj avio industriji proistekle iz odlicnih masinskih i teh.resenja uzmedju dva rata…
Odlicni modeli klipnih aviona nisu rezulirali evolucijom u komunizmu..
Kod nas je komunisticko partizanska vlast sve inzenjere.majstore i postrojenja prebacila u druge delove zemlje i ugasila uspesnu avio industriju .pre svega privatnu.
Mogu samo da zamislim da su preziveli svi pripadnici vazuhoplovne industrije uz
Rogozanski.ikarus.drzavnu fabriku u kraljevu .kakve bi modele ovaj narod samostalno proizvodio….
Гале
Румуни су кренули да се ослобађају орлова још 1988. године, када су их тестирали ирански пилоти који су требали да их преузму. Посао је пропао после промена 1990. , ЕУ није хтела да чује да орлови иду у Иран. Ми нисмо хтели да модернизујемо МиГ 21 а Румуни јесу. Ово касније није битно. До средине 1950. сви инжењери и мастори предратне индустрије су били у Београду на челу са Костом Сивчевим који је водио и развој Галеба и Јастреба. Ми можда мало преувеличавамо предратне успехе, па ИК 3 је имао лош стајни трап, са великим ризиком је слетао на траву, зато је и био стациониран само у Београду где је на Бежанији било бетона. Треба бити реалан. ДФА Краљево је ипак радила само лиценцне моделе…
Pavle
Na osnovu cega se to tvrdi?
Price tehnicara cijih?
Ili na osnovu price inzinjera oficira koji su isli u Krajovu radi kontrole rumunskih delova?
Jovan Munitlak
E , Galebe,Galebe blago tebi sa nama.
Беленко
Naoruzavanje hrvatske i srbije je komedija u poredjenju sa rumunima,madjarima i grcima.
Srbofil
RS i HR 50-60 milijardi BDP, HU 150 milijardi, RO 200 milijardi.
Sta treba da ocekujemo?
Rade
Sve treba pogledati iz konteksta. Rumuni i Mađari su iz NATO perspektive branik prema Rusiji, a Grci se samostalno naoružavaju zbog Turske.
Dr-djura
A naoružanje Rumunije Grčke i Madjarske je komedija u odnosu na USA
nomen
*tragikomedija
sa natruhama sapunice.
Dead1
Belenko,
Kako stvari stoje Madzari ce imati najmoderniju vojsku u Evropi. A Grci su super sila naspram citavog Balkana. Grci su nadmasili Balkan itd vec u 1970-ima had su uveli avione F-4E Phantom II, Mirage F1 i A-7 Corsair II. A onda u 1980-ima su dosli i Mirage 2000 i F-16C/D.
Sto se tice Rumunske pa i dakje je glavni borbeni avion Rumnskog RV MiG-21MF i dalje je glavni tenk varijanta T-55 i glavno oklopno borbeno vozilo varijanta BMP-1. O Rumunskoj mornarici i da ne pricam – tu je uzasno stanje .
A tu i ne ma promijene – ne postoje naruzbe za dodatne F-16 ili F-35, ili za nove nove tenkove, samohodne haubice, oklopna borbena vozila. Koliko znam nisu cak ni do sada potpisali ugovor za nove korvete.
Rumunska vojska je bila extremno nazadna vec 1970-ih a njie puno modernizirana izmedu 1980 do sada. Znaci tu zaista treba ulagati bilijarde dolara da bi se stvorila bilo kakva borbena sposobnost.
Branko
Dead 1
Rujmunija:
250 Pirana V, 45 Pirana III, 70 modifkovanih BTR-80 i 160 modifikovanih BTR-70, 320 Hamjvija, 100 URO VAMTAC spanski oklpnjaci, 130 Oskosh-JLTV, 16 Panhard PVP, 60 MaxxPro MRAP, visecevni lanseri: 54 M142 HIMARS, 54 izraelskih LAROM, 135 modernizovanih BM-21 Grad, 50 Konkursa i cak 2000 Spike lansera, 36 Geparda, 24 Ose, 7 baterija MIM-104 Patriot, 8 baterija modernizovanih HAWK XXI, 8 baterija KUB, 72 svajcarskih Oerlikon GDF-003 2X35, 450 haubice 152mm, 17 F16 MLU na novou bloka 52, oko 15 modernih transportnih aviona, oko 60 raznih varijanjti Puma heikoptera, naruceno AH-1Z Viper helikoptera, kao i 20 UH-1Y Venom, 40 tenkova Leopard 2, jos 36 F-16, i u planu je proizvodnja cak 400 borbenih vozila pesadije 8X8 TBT 8×8 Agilis, sa 120mm u saradnji sa nemcima. Pored toga vec pocinju izradu BPL Hermes sa izraelom a izglednja je i proizvodnja H215M, a tu si 30ak najmodernijih migova 21 i jos 60ak za delove…
Radari: 5 AN/FPS-117E, 5 TPS-77, 20 TPS-79, a tuj suj i gomila P-18, P-37, PRV-13…
Sve u svemu, jaci su od nas bar 10 puta, kao i Madjari…
„Rumunska vojska je ekstremno nazadna“ mozda samo za one koji su prespavali zadnjih 7-8 godina.
Беленко
Naoruzanje srbije je komedija u poredjenju sa rumunima grcima i madjarima.
Lovac
Rumunski Iar 93 je imao daleko više nedostataka nego naš Orao. I nikako nije dobro prošao kao Orao. Vidjećemo kakva će naša modernizacija G4 da bude. Dobro je što Rumuni moderbizuju svoj Iar 99, vidim biće sve digitalizovano. Mada nisam siguran da će Rumunski F16 biti digitalizovan kao što neki kažu.
Nebojsa
Videcemo modernizaciju G4 ako bude pameti da potpisemo ugovor sa nekom renomiranom firmom za takve poslove.U suprotnom od toga nema nista.Rumuni sa ovim novim krugom modernizacije startuju sa skoro pet godina zakasnjenja u odnosu na nas i Orla.Skoro sam siguran da ce 2024 imati 10 remontovanih i modernizovanih Iar 99 a isto tako da mi necemo ni tada imati 12(ili 14) modernizovanih Orlova.O G4 da ne pricam,ako od nas bude zavisilo
Branko
Modernizacija Galeba trenutno nije u planu, eventualno nakon Orla, ali tempo kojim se to odvija, govori nam da ce ako ikad i Galeb dodje na red za modernizaciju vec biti pred penzijom… Sa tim je trebalo krenuti pre 15ak godina, sad je kasno…
Jovan M.
The integration of the EVA™ card within the mission
computer enables communication with the trainer aircraft’s
HOTAS, MFDs, HUD and ADC, generating a high-fidelity
simulation of advanced avionics, sensors and weapons.
A proven solution, EVA™ is successfully integrated with
numerous mission computers that are installed on many
of the world’s leading trainer aircraft.
https://elbitsystems.com/landing/wp-content/uploads/2018/04/Elbit-Systems-air_live_training-EVA-IFEWS.pdf
Lovac
Koliko ja znam modernizacija G4 je u planu, ali je Orao odredjen kao prioritet. A što se tiče brzine modernizacije Orla, pa nije to nešto puno sporo. Nemože se preko noći izmjeniti sve. Nije to slučaj samo kod nas. To tako ide i na istoku i na zapadu. Kada se sve što je planirano da se modernizije ispita i usvoji, onda ide serijska modernizacija. To ide daleko brže.
zumi
@Lovac
Svaka na mestu.
deki
Mogu orlovi i galebovi da se modernizuju. Sve je stvar para i organizacije. Koliko para toliko muzike. Najisplativije je da se odbace ti avioni i modernizuju samo po 3 galeba i orla i to na nivo orao 3.0 i galeb G4MD3 koji bi radili rusi. Ostatak tih aviona za delove, aeromitinge i osnovnu obuku. 6 modernizovanih aviona sasvim dovoljno za moguće ratove malih obima i za pristojan odlazak u penziju. Postepeno uvoditi bespilotne letelice, dronove, kupiti nekih novih 10 yakova i 10 tak polovnih suhoja 25 modernizovana i to je to … najbolja računica