Pre nego što je avion Velis Electro postao prvi avion na svetu sa potpuno električnim pogonom koji je dobio tip sertifikat, slovenački proizvođač aviona Pipistrel doživeo je još jedan u nizu izuzetnih poslovnih uspeha i priznanja kvaliteta svojih letelica i projekata.
Američka komanda za specijalne operacije (SOCOM – U.S. Special Operations Command) je u saopštenju za medije koje je 21. maja preneo Aviationweek, otkrila da za dugotrajne osmatračke misije koristi specijalne Pipistrelove platforme, a to je nešto kasnije na svom internet sajtu potvrdio i proizvođač ujedno otkrivši da je reč o letelici Surveyor.

Nedelju dana kasnije, 28. maja, Aviationweek je takođe preneo i informaciju da je SOCOM nabavio Pipistrelove bespilotne sisteme kao deo programa ukupne vrednosti 63 miliona dolara. Kako se navodi, u pitanju su specijalno pripremljene letelice koje se koriste sa senzorima za prikupljanje video zapisa i obaveštajnih podataka putem presretanja signala (SIGINT – signals inteligence) na misijama koj traju do 30 sati na visinama od nešto preko 9000 metara. Iz Pipistrela su takođe naveli da se SOCOM za ovu nabavku odlučio nakon određenog vremena tajnih ispitivanja, a slovenačka novinska agencija STA prenela je da je to trajalo sedam godina.
Letelice neće koristiti direktno SOCOM već kompanija koja pruža usluge ovoj komandi. Familija platforme Pipistrel Surveyor je bazirana na uspešnom avionu SW koga je NASA 2007. godine nagradila u okviru takmičenja Personal Air Vehicle kao i 2008. na takmičenju General Aviation Technology.

Takođe avion SW 121 je jedini avion u klasi CS-LSA koji je od EASA dobio sertifikat za letenje u noćnim VFR uslovima. SOCOM će imati mogućnost korišćenja ovih jeftinih i dugotrajnih platformi kao pilotirani ili bespilotni vazduhoplov i sa različitim paketima senzora, uključujući optoelektronski i infracrveni, radarski i senzorima za prikupljanje obaveštajnih podataka putem presretanja signala.
Iako ima motor, Surveyor je originalno konstruisan kao jedrilica i zbog toga ima mogućnost letenja sa isključenim motorom, dakle da prilikom približavanja cilju bude tih i da ima smanjen infracrveni potpis kao i radarski odraz. Njegova mala brzina i mala potrošnja goriva obezbeđuje letenje na velikim visinama i veliki dolet. Avion ima čvrstu konstrukciju uz veliku primenu kompozitnih materijala a visoko postavljeno krilo čini ga idealnom platformom za osmatranje.

Povodom prodaje aviona američkoj komandi za specijalne operacije, osnivač i generalni direktor Pipistrela Ivo Boskarol dao je izjavu slovenačkoj novinskoj agenciji STA. On je tom prilikom rekao da je zanimljivo da su američka armija i vojna vazduhoplovna industrija najveći izvoznik letelica na svetu ali da su, zbog ovakvih specijalnih letelica došli u malu Sloveniju i u još manju Ajdovščinu jer ne mogu sami da naprave tako dobre letelice po takvoj ceni.
Boskarol je za STA potvrdio da su isporuke deo velikih, višemilionskih ugovora, ali je rekao da su iznosi poslovna tajna. On očekuje da će interes za ovaj segment proizvodnje kompanije rasti sada kada su isporuke potvrđene. Prvi čovek Pipistrela je otkrio i da su u poslednje vreme za slične avione dobili konkretne upite od Ujedinjenih Arapskih Emirata i Saudijske Arabije. Takođe rekao je da raditi za američku vojsku znači raditi po najvišim standardima i da ako te oni prihvate, proizvod je dobar i priznat bilo gde u svetu, bilo da je to prijatelj ili neprijatelj SAD.
max
Ovako to radi prava zdrava firma, realno najjači avio proizvođač na području ex-yu. Bravo za Slovence!
Cosic Andrija
To je Americka proizvodnja u Slovenji,,,
Cosic Andrija
Ali u svakom slucaju Bravo za Sloveniju, iako je to Americka proizvodnja u Sloveniji,,,
ivan1
Sjajno!
Ikar
Svaka im cast!
Stef
Svaka cast, veliki uspeh za Pipistrel i Sloveniju
YU-A00?
Duboki naklon gopodinu Boskarolu i Pipistrelu zbog svega što čini za vazduhoplovstvo.