Prvog dana 3. vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope (SEAS), svoje izlaganje imao je pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, glavna tema bila je tehnika RV i PVO odnosno šta je do sada urađeno kada su u pitanju nabavke i razvoj, kao i kakvi su budući planovi što se tiče opremanja i modernizacije ovog vida Vojske Srbije.
Informacije koje do sada nisu bile u javnosti a pomenute su tokom prezentacije: MiG-ovi 29 imaće mogućnost mapiranja terena kao funkciju svog radara, nastaviće se sa nabavkama helikoptera Erbas H145M do nivoa pune eskadrile. Miloradović je otkrio da je počeo razvoj turboprop verzije Laste sa turboelisnim motorom Rolls-Royce M250B17F snage 450 KS. Na SEAS-u je prvi put prikazan video zaključavanja pokretnog cilja termovizijskom kamerom na avionu Orao 2.0. Premijerno je prikazan i koncept naoružanog multikoptera Obad.
Miloradović je na početku napomenuo da je Dugoročni plan razvoja sistema odbrane (DPRSO) za period 2011-2020. u najvećoj meri ostvaren, a da je u toku finalizacija DPRS za naredni period od 10 godina i da će on biti usvojen ove godine. Naglašeno je i da je Vojska Srbija u protekle tri godine u upotrebu uvela 100 sistema naoružanja i vojne opreme domaće proizvodnje.
Pošto je tehnika RV i PVO najskuplja, najviše finansijskih sredstava uloženo je u nabavku i osavremenjavanje aviona, helikoptera, bespilotnih letelica, vazduhoplovnih ubojnih sredstava, sistema za protivvazduhoplovna dejstva, radara za vazdušno osmatranje, zemaljske opreme, kao i izgradnju infrastrukture. Po svemu sudeći tako će biti i u budućnosti.
Pogledajte integralni snimak prezentacije koja predstavlja do sada najdetaljniji pregled svih aktualnih i budućih projekata ministarstva odbrane u segmentu vazduhoplovne i PVO tehnike:
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
eagle5
Gospodin i strucnjak. Predvodi renesansu Vojske Srbije, bez preterivanja.
Nenadm
Lajk za komentar
Gus
A tek smo počeli…sve pohvale za Miloradovića.Bitno je samo da se ne pauzira u opremanju vojske,da stalno kapa nešte novo u svim rodovima vojske.
Vojska danas je neuporedivo jača i sposobnija od one iz 1999 i 2000-ih.A za 4-5 godina biće neuporedivo jača nego što je to danas,bitno je samo nastaviti sa ulaganjima u vojsku u ljude u novu tehniku.🇷🇸❤
дане
Gus војска није ни близу војсци из 99.
OSOJ
Gus
Ne bih se slozio sa vasom izjavom da je vojska jača sada nego 1999. godine, cak naprotiv. Potrebno je porediti stvari realno i u odnosu koji je bio tada i sada, prema recimo jednoj Italiji, uzeo sam Italiju jer nije mnogostruko veca i jača kao neke druge sile i zbog toga sto je razvoj njihove armije tekao relativno ravnomerno, gde su bili onda tu su i sada. Kada uporedite nas odnos u tehici tada i sada, videćete da sada više zaostajemo.
Hajde da uporedimo odnos nase vojske 1999 tada i sada. Da krenemo od RV.
Tada smo imali eskadrilu od 16 lovaca Mig-29 staru deset godina i tri eskarile migova 21. Sada imamo jednu eskadrilu Mig-29 od 14 aviona staru 30 godina i to je sve sto se tiče lovačke avijacije.
1999. godine smo imali preko 50 orlova danas desetak, G4 tada preko 40 sada se mogu izbrojati na prste.
Sto se tice helikoptera tada smo imali 36 komada Mi 8, sada 5 Mi17 i dva Mi8.
PVO je skoro pa desetkovan u odnosu na 1999.
Tada smi imali mornaricu a sada imamo samo 4-mišolovca na Dunavu (to su zaista mišolovci ako uporedimo njihovu vatrenu moc sa onim sto smo imali sa VPBRovima i Raketnim topovnjačama na moru).
KoV ili za one koji ne znaju kopnena vojska.
Tu je tek poražavajuće.
Artiljerija ima desetostruko manji broj oruđa.
Tenkova smo tada imali preko 1000 sada oko 200, tada smo sa rezervom imali po tri posade za svaki tenk, sada jedna posada na dva tenka.
Abho, Inzinjeriju necu ni pominjati.
Rezime je da smo tada bili u brojkama tehnike i ljudstva višestruko jači.
Ali vojsku ne čine samo tehnika i ljudstvo vec i obučenost tog ljudstva i moral, a to je neuporedivo bilo bolje tada nego do skoro, obuka u KoVu je bila izizetno ozbiljna i trajala je za vojnike 6 meseci, tri osnovna i tri specijalistička, piloti nisu imali bas neki nalet ali su imali mnogooo iskustva iz ratova u bivsoj SFRJ u kojoj su imali i ozbiljan nalet, pa se sve kompezovalo tim iskustvom.
Moral vojnika od 21 godinu koliki je bio prosek 1999. god. i sad kada je taj prosek blizu 40 ne bih poredio.
E sad, da me neko ne bi pogrešno shvatio, stanje 1999. godine nije bilo idealno pogotovo za profesionalne pripadnike, ali kao sto vidimo brojke su bile bolje nego sada, to naravno nije zasluga tadasnje vlasti vec nasleđene tehnike od JNA. Ako im se nesto moze staviti u zaslugu to je visok nivo obučenosti i insistiranje na obuci bar kod onih rodova gde to nije povezano sa velikim finansijskim troskovima, sve ostalo je zasluga onih iz doba SFRJ.
Tako ni lose stanje danas nije zasuga ove vlasti, vec agresije koju smo pretrpeli i onoga sto je bilo 9 godina pre agresije i 15 godina posle agresije. Nihova zasluga je u tome sto su posle 25 godina počeli da ulazu u vojsku i da je bukvalo podizu iz pepela, urađeno je dosta toga, čak je i obuka u poslednjih par godina podignuta na viši nivo. Dakle, prepoznali su znacaj vojske u sprovođenju politike, izdvojili za nase uslove ozbiljna sredstva i krenuli skoro od nule i spasili nesto sto se činilo da je na umoru.
Da li je moglo bolje u poslednjih pet godina, sigurno da jeste, ali moglo je da bude i kao pre 20 godina, odnosno da se ne radi nista i da se ne nabavi nista.
Dakle, nismo sada jači nego 1999.godine već smo na dobrom putu da budemo jači.
Moramo biti realni, a pre svega kritički da sagledavamo stvarnost, jer jedino tako mozemo da imamo objektivnu sliku o sebi i drugima, nije vreme za iluzije i demagogiju.
minmatar
@ OSOJ Zaista nisam pripadnik vojske, niti poznajem tu materiju da bih argumentovano mogao da govorim o bilo čemu, osim o stvarim koje se oslanjaju na zdrav razum i rasuđivanje. U mnogome se slažem sa ovim što Ste izneli ali bih dodao jedan aspekt koji je možda slučajno izostavljen u Vašem izlaganju. A to je nedostatak određenih sposobnosti koje danas imamo a trebalo je da ih imamo još 99. Miloradović i sam kaže da je u pojedinim slučajevima generacijski jaz bio oko 40 godina u tehnološkom smislu. Jasno je da su brojke 99. godine bile dosta povoljnije po nas nego danas ali imati 3 eskadrile Orlova koji ne mogu dejstvovati noću ili u lošim meteo uslovima u odnosu na novog, modernizovanog Orla čak i u manjem broju nije neka prednost. Takođe, 3 eskadrile Miga 21 nisu baš puno značile za vreme agresije ’99. godine. PVO sistemi, iako brojniji nisu mogli zahvatati i pratiti više ciljeva kakav je slučaj danas. Zaista nisam ni stručan ni kompetentan da pričam o KOVu, brojkama gvožđurije niti o brojnom stanju ljudstva, popunjenosti jedinica i moralu, samo imam utisak da kvantitet tada nije mogao da nadomesti kvalitet odnosno neke nedostajuće sposobnosti koje danas ipak imamo i koje su bar malo bliže sposobnostima savremenih vojski.
Isto tako, ograđujem se od bilo kakvih političkih uticaja, ali ja još uvek ne mogu da poverujem u priču o namernom zapostavljanju i uništavanju vojske i tehnike u određenim periodima posle 2000.godine. Za mnogo toga mi se čini da smo bili prinuđeni da rashodujemo zbog što zbog isteka resursa i neisplativosti održavanja , što zbog međunarodnih ugovora o smanjenju naoružanja. Ponavljam , opet, ja zaista ne raspolažem suvim činjenicama kojima bih ovo mogao da potrkepim ,ali tako mi se čini.
zoran
Imao sam priliku raditi s njim do mog odlaska u mirovinu pre godinu dana…baš smo pomerili neko stanje u avijaciji i mogao sam biti donekle zadovoljan nakon službovanja..uporan čovek, pun energije i ideja, bili smo motivisani nakon podužeg vremena stagniranja..nadam se da će imati dobar odziv i saradnike, a ako treba pomoć i znanje koje poseduju mlađi penzioneri – tu smo.
Zahvalan za dobre sastanke i dobre rezultate..
Gus
OSOJ
Slažem se sa dosta stvari što je napisano.
Cifre na papiru 1999 su jedno a broj ispravne i pouzdane tehnike na terenu je nešto sasvim drugo.
Znate i sami,29-ke su bile sve do jedne neispravna,Migovi-21 isto,pitanje koliko ih je bilo u stanju da dejstvuju,isto važi i za Orlove,Galebove,helikoptere.Tako da to nije realna snaga.A danas skoro sve što nam je na papiru (manje je nego 99-te) ali je bar sve ispravno i u vecini slucajeva modernizovano i daleko ubojitije nego 99.
Tako da ostajem pri svome da danas imamo daleko jacu armiju nego 1999 i Bože zdravlja da je imao jo 3x jaču nego sada u ovom trenutku.
Liegestuhl Klappbar
uzeo sam Italiju jer nije mnogostruko veca i jača kao neke druge sile
Haha, ma da, nije „mnogostruko“, samo nekih 10x. Univerzum se smeje srpskoj prepotentnosti.
Beli
@eagle5
Nisi trebao to napisati. Sad će te sa svemu h strana napasti.
Srbofil
@Beli
Prijatelju, Miloradovic kakav god da je je pre svega covek iz struke sa doktoratom sa masinkog fakulteta u BGu i ne moze se porediti sa stranackim pijavicama koje vi ovde cesto branite ;)
Drina
Nepisano pravilo. Nikad ne potcenjujte ni jednog inzenjera.
Beli
@Srbofil
Pa baš me čudi. Inače pljujete po svakom ko ima bilo šta sa Vučićem pa makar de pozdravio sa njim.
Ja ne branim nikoga. Valjda znate da ta Vučićeva stranka ima oko 800.000 članova. Pa ne mislim ja da su to sve svetci. A nisu ni svi ološi.
Miloš77
Da ne pravim zbrku sada, ali meni se cini da se Vučić i Miloradović ne podnose baš. Vučić mu odbrusi često onako kao da zeli malo da ga ponizi pred kamerama. To mi je zapalo za oko vise puta zadnjih godina. Foliranje žešće.
Beli
@Miloš77
Nemoj zaboraviti da ga neki iz tih zlonamernih, „kritičarskih“ redova tuze da je prodao dokumentaciju i planove za konstrukciju haubice NORE Travničkoj fabrici u BiH.
Ja smatram da je Miloradović dosta učinio za namensku industriju i nabavku novih sredstava za vojsku i da je sve za pohvalu ali i ne isključujem ništa drugo šta mu se prepisuje ali za šta nema pravih dokaza.
Nevolim samo licemerje kad neki ovde sve ali absolutno sve pljuju šta se radi i gradi u Srbiji samo zato što im se nesvidja Vučić.
Miloš77
@Beli
Slažem se sa vama.
Bob
Ovo je sve odlicno. Samo napred, i sto vise novih sistema uvesti i u sto vecem broju u Vojsku Srbije.
micko
Jel može neko da objasni ovu razliku odnosno finesu kad Miloradović govori o helikopterima,pa tako kad priča o Mi-17 i Mi-35 kaže kako se u budućnosti planira dalje opremanje ovakvim helikopterima do nivoa pune operatvne sposobnosti a dok priča o H-145 M otvoreno kaže kako se planira nabavljanje još ovakvih helikoptera do nivoa pune eskadrile.
Jel se i jedno i drugo odnosi na punu eskadrilu ili je nešto drugo u pitanju i šta se po našim standardima smatra punom eskadrilom,koliko je to helikoptera 12,14,16,18 20….???
OSOJ
Kod nas je od balkanskih ratova do NATO bombardovanja važilo sveto trojstvo, vod je imao tri odeljenja, četa ili baterija tri voda, divizion ili bataljon je imao tri čete ili baterije, puk je imao tri bataljona ili diviziona itd.
Takvo ustrojstvo uglavnom imaju i Rusi, a mi smo presli manje vise na NATO organizaciju.
U avijaciji postoji para (dve letilice), dve pare čine avijacijsko odeljenje, tri odeljenja čine eskadrilu, dve do tri eskadrile puk. Pukove vise nemamo nego nekakve mesovite brigade sa nekakvim mešovitim eskadrilama.
U lovačkoj avijaciji eskadrilu cine obično cetiri odeljenja, dok je u LbAE i helikopterskim eskadrilama po formaciji obicno ima 12 letilica.
Ovo sve nije strogo određeno vec broj letilica moze da varira i obicno varira, nekada se izgubi neka letilica, desavalo se da se neke jedinice rasformiraju, a da njihovu tehniku preuzmu druge itd.
Sustina svega je, da sa jednim aviacijskim odeljenjem naoruzanim jednom vrstom letilice imate operativnu sposobnost skoro kao i da nemate taj tip letilice, za bilo kakvu ozbiljnu upotrebu potrebna je eskadra.
Dejan Drčić
Odlično pitanje ! Meni nikad nije bilo jasno koliko eskadrila ima vazduhoplova i da li se isto kotira eskadrila helikoptera i eskadrila aviona. Ne znam u kom tekstu ali pročitao sam da se planira ukupno 12 – mi 171 V5. E sad da li planiraju i dopunu do 12 aparata i za mi 35 i h145m ne znam.
Aleksa Radojičić
@Dejan Drčić
Zavisi od namene, načina primene (npr. eskadrile mornaričke avijacije) i samog tipa letelice (npr. bombarder), a nije retko da komanda eskadrile dobije svoje avione itd. Kada se sve to uzme u obzir, jedna eskadrila, različitih RV širom sveta, može imati od 6 do 24 aviona.
minmatar
@micko , mali detalj u vezi Miloradovićeve izjave vezane za helikoptere. Mislim da nije govorio o dostizanju „pune operativne sposobnosti“ , tu se pre svega misli na ovladavanje upotrebe tehnikom pošto se ona primi u naoružanje. Mislim da se to pre odnosi na naoružavanje odnosno kupovinu sredstava „dok se ne dostignu oređene sposobnosti“, kako je rekao , a pošto on nije tačno definisao koje su to sposobnosti, ne može se sa preciznošću pretpostaviti o kom broju letelica je reč. U drugom delu ,koji se odnosi na H145M on jasno kaže „do nivoa eskadrile“ što ipak daje osnov za ordeđene pretpostavke.
porucnik Fransoa
ne treba proces modernizacje gledati kroz coveka, Srbija se trudi da njena vojska unapredi sposobnosti u grani-cama koje je postavila opsta politika koja se vodi u Srbji.
sa druge strane licno smatram da Srbija ne radi taj posao optmalno. meni je komicno da Reno montiraju Slovenci, a Rafale kupuju Hrvati, a mi. gradimo metro sa Francu-zima.
evo malog primera za razmisljanje
RV PVO by Francuska
1-2 eskadrile Rafala moje misljenje 18+6
potreban broj radara Graund Master 200/400/1000
PVO sstem SAMP-T celu 250 brigadu mozemo preo-ruzati sa 6 baterija ovog sistema dakle 24 lansera – 192 spremne rakete + rezervni borbeni komplet,
trupna PVO ili PVO dometa 20-tak kilometara: 4 baterije sistema VL-Mica, 4 baterije sa raketama Mistral 3, 4 baterije PASARS-a sa radaromThales
te francuski helikopteri,
dodajmo tome ucesce u programu unapredjenja rakete Aster i VL-Mica,
za PVO odbranu aerodroma rakete Mistral plus PASARS-i
jedino potrebno nabaviti izraelske sisteme za skidanje dronova.
placanje 15% novac, ostalo kredit francuske drzave plus offset-i, npr sredjivanje FAP-a i 14. Oktobra.
sve navedeno se uveze taktickim linkom 16, izraelski sistemi se lako povezuju na sve linkove, imate realnu integralnu PVO.
kosta ali imate sve sta treba, tu su i sistemi EI REB kompanije Thales
porucnik Fransoa
da sebe dopunim sve sto se radi je mnogo bolje nega da se ne radi, mislim da Miloradovic posao koji radi radi poprilicno dobro jedna akademska 8 ili 9.
Madpal
Poenta zadrzavanja Orla u upotrebi i njegova modernizacija nije samo zbog potrebe za „jurisnom“ avijacijom. Sistemi koji se za njega razvijaju bice korisceni na domacoj BPL vecih gabarita no sto je Pegaz a vrlo verovatno i na „turbo-prop“ lasti.
SOKOL
Nemojte sada prepisavati od nas hrvata
VFA-125
@Leutnant Francois
A to kosta koliko ? Samo neka procena u Evriman.
Moze li VS izdrzavat 24-48 Rafal F4.2 ?
opet ja
Za PVO bar dve baterije S-350 Vitjaz i odgovarajući broj sistema TorM2 i dopuna Pantsira. MiG-29 uz mogućnost mapiranja terena treba da ima i SVP-24 sistem preciznog bombrdovanja (u šta sumnjam). Na jurišnu avijaciju ne treba trošiti resurse i umesto toga omasoviti borbene bespilotne letelice, koje pokazalo se u Karabahu prosto dominiraju kako u taktičkoj, tako i u operativnoj dubini. S-400 i S-300 su overkill za naše potrebe, S-350 je ono što nam treba. A mislim i da nam treba još vojnika…
NN
Drnovi u narednih 20 godina nece zameniti jurisnu avijaciju u pravom smislu, ako je ikada i zamene u potpunosti jer kako napreduju dronovi napreduju i sredstva protiv njih, narucito elektronska.
Da dron moze sve, SAD kao prva koja je uvela tu dron tehnologiju bi davno zamenila A10 i Apace a evo jaucu na pomen da ce se povlaciti A10
Miloš77
Kao sto sam vec napomenuo ranije, Dronovi su u protekloj deceniji izbii ispred postojecih neorganizovanih lakih PVO, ali to nece dugo trajati!
Predvidjam da ce u narednih 5-10 godina PVO da neutralise postojece pretnje dronovima. Naravno ti trebace kupiti takve nove PVO sisteme. Modernizacijom PVO radara i evoluciom raketa ce dronovi tipa Barjaktar morati da se povuku na daleko vece daljine, i odjednom ce orati da noe daleko vece VZ rakete da dohvate cilj. Samim tim ce i sami dronovi morati da postanu sve veći i lakse ce ih biti gadjati vec postojecim PVO, a kamoli buducim.
opet ja
Na iste te dronove mogu da se integrišu ili nakače ometači, pa će samim tim odnos biti isti. Ometači se koriste i sa kopna ili iz letelica. Turska je već koristila ometače u Siriji dok su dronovi jurili sirijsku vojsku. Ako već treba da izgubiš po neku letelicu onda neka bude bez posade. Naravno da su avioni brži i sa većim doletom i nosivošću, tako da će uvek imati svoju ulogu, samo mislim da dronova treba više kao efikasnije i racionalnije rešenje. U to ubrajam i dronove samoubice kao izraelski Harop.
Miloš77
@ Opet ja
To stoji, ali poenta mog komentara je da će veličina dronova postajati sve veća ako zele da kače i rakete dužeg dometa od ovih danas (oko 10km) i sisteme za elektronsku borbu, i gorivo koje treba da pokrece veci i tezi dron, i jos sto sta. Cena ce biti dupla ubrzo, i priblizice se cenama lakih borbenih visenamenskih aviona. Neke ce biti i iste cene verovatno. U isto vreme PVO se razvija sa fokusom na suzbijnje istih, a ne neceg drugog kao pre 2010te.
Naravno da je bolje slati dron u boj nego pilota, ali je ipak raketa zemlja vazduh daleko jeftinija i uvek ce imati veci domet nego raketa okacena ispod drona.
I dalje ce biti situacija gde ce bolji dronovi da isprase lose organizovane vojske sa starijim PVO. Zato i treba ulagati, razvijati i pazariti samo novo.
Originalnu verziju izvoznog Pancira je vreme bukvalno progutalo za nekoliko godina od 2010-2015. Od 2015-2017 je vec bi nesposoban da otera borbene dronove koji su se u medjuvremenu pojavili. Zato je mogucnost radara skoro uduplana verzijom S1 koju mi imamo.
Sada vec rade na specificnom AESA radaru koji ce biti specialno nastiman da otkriva i cilja dronove.
Ponavljam, dronovi koji nose oruzije ce samo rastiti u velicini i ceni sto dodatno olaksava stvar.
Jordan
Za gađanje ciljeva na zemlji, jurišni avion je 3-4 puta jeftiniji nego nadzvučni višenamenski avion. Dronovi ne mogu u potpunosti da zamene avione u bombardovanju ciljeva na zemlji. Slažem se sa Milošem da će relativno brzo biti razvijena deleko efikasnije sredstva borbe protiv dronova, što ne znači da će dronovi nestati.
Iv
Za sebe mogu reci da sam pacifista, ali nekako sam voleo da citam o naoruzanju, iako cesto mislim da se u svetu previse novca trosi na ovakve stvari. Secam o kako su se godinama smenjivali natpisa- Srbija nabavlja, Srbija kupuje, te Gripen, Mig, S-300 , ovo ono. I na kraju nikad nista od toga nije bilo, a sigur o sam bar 10 -15 godina to citao i pomno pratio. Jako puno stvari je uradjeno za kratko vreme. Pa 21 NOV helikopter je kupljen. Ima puno prostora za napred i uvek moze bolje. Moramo da se fokusiramo na sebe i da shvatimo da niko ne daje nista dzabe i da se trudimo da zemlju ucinimo i boljom i lepsom i sposobnom. Tako sve razvijene sveta rade. Iskreno, pratim Tango Six dugo godina, ali nikad vise clanaka, jako kvalitetnih ,nije napisano kao u poslednje 2-3 godine, jer se zaista nesto desava i ima se o cemu pisati. Ako zaista kupimo 3 baterije FK 3 i jos 2 Pancira, realno, nikad bolji u tom segmentu ni nismo bili.
Inace ovaj Miloradovic deluje kao ozbiljan lik, koji zna sta prica.
Stameni
Dugo pratim izjave g. Miloradovića. Tragično je da mu i dalje verujete oko modernizacije bilo čega obzirom da je vrlo malo modernizovano.
Ovo su sve lepe želje i pozdravi.
Setite se modularne puške, Orao 2.0., maljutka u 100 verzija, itd. O oklopnim vozilima neću ni da pričam.
Realno njegove izjave još malo pa kao Lazanjski.
Nego lepo da se ispanira budžet i da se kupi nešto normalno i novo, a ne ovo budženje.
Miloš77
„Setite se Orla 2, Oklopnjaka…“
Sve to razvijeno i ulazi u upotrebu i serijsku proizvodnju. Sta je tu tragično?
Nekima nije jasno zasto se sve to ne uvede u upotrebu preko noći, nego uzme godine razvoja, usavrsavanja pre nego sto novi proizvod sazri.
T. H.
@Milos77
Da. Idu u serijsku produkciju kao npr. Lazar .
Ta modernizacija BVP M-80 je smesna.
Mogli su neke preuredit u M-80 LT.
Ako MTLB moze nosit MB 120mm mogao bi ga i M-80.
Isto vredi za SA-9/13 .
Cekam na srbsku verziju izraelskog Achzarita.
Igor
@Stameni kad neki drugi novinar ili vojni analiticar kod nas i u sirem regionu bude kalibra kao Lazanski i iza sebe bude imao clanke sa terena , ratnih podrucija , vojnih baza , ratnih brodova , vojnih akademija , parada , generalstaba , intervjua itd. mozete praviti poredjenja , do tada i svi koji ga vole ili ne i koji su iz Srbije ili ne su na gubitku jel su svi gledali i slusali sta ima da kaze.
Ivan Uzice
Da li neko zna da li ce nase 29tke posle modernizacije imati dva kolorna displeja(mfd) u kokpitu ili ostaju na jednom displeju? ??
Liegestuhl Klappbar
imace jedan mali displej na desnoj strani u kokpitu na mestu gde se nekada nalazio onaj stari televizor.
Mateus
Gus
Vojska je danas neuporedovo jača od one iz 99godine???
Po čemu je jača danas?
Mi smo tada stali najvećoj sili sveta na rep i nosili se sa njom 78 dana i primorali je da zatraži Kumanovski sporazum ne zato što smo ih pobedili već što više nisu znali šta će snama jer zapadno javno mnjenje je sve više bilo protiv nastavka agresije. Ovakva vojska kakva je danas duplo manja u ljudstva i tehnici kako bi se suprotstavila istoj toj sili danas. Nemojmo pisati nešto što apsolutno nije realno. Koliko smo imali tada ljudstva pod oružjem a koliko danas????? Mi smo danas jedna sacica jada u odnosu na ono što smo bili 99god. Srecom tada smo imali nekoliko vrhunskih oficira koji su znali svoj posao i koji su spasili vojsku od totalnog unistenja. Napala nas je najmoćnija sila ikada a mi smo iz te agresije izašli sa minimalnim žrtvama, a pretili su iz komande nato da će naša vojska biti desetkovana. To se kao sto svi znamo nije desilo. Da smo danas vojno jači to mogu ovi politikanti da farbaju neupućene i da im mazu oči. Ovo sto se danas radi sa opremanjem vojske pored politikantske promocije gleda se i sta ce kome da ode u dzep. A ono što je vojsci najprece i najpotrebnije i u kojim količinama to je sporedna stvar.
Jordan
@Mateus, mešaš babe i žabe. Kopnena intervencija nije bila opcija, a vazdušna sama po sebi nije bila dovoljna da potpuno porazi VJ. Amerikanci su na kraju ostali bez krstarećih raketa sa konvencionalnim glavama, ispucali su sve što su imali. Južno od Beograda su bezbedno leteli na visini od 10-15 km, jer VJ nije imali ništa za zaštitu na toj visini osim nepokretnih NEVA koje su bile oko Beograda. Vazduhoplovstvo je imalo borbene avione bez radara, navođene sa zemlje. Ne gledaj sve kroz prizmu brojeva, a posebno ne brojnog stanja VJ, gde je ogromna količina opreme postojala u inventaru, ali nije bila ispravna. Šta ti je značilo npr. 1000 tenkova, ako si imao nafte za njih samo za 3 dana.
Mateus
Poručnik fransoa
Previse želja i snova, malo ozbiljnosti i realnosti. Potpuno neupotrebljivo, kad I ako bude zatrebalo na duže staze.
Milan
gledao sam ovaj prilog i nisam primijetio da je neko komentarisao jednu rečenicu g. Miloradovića kad je pričao o orlovima…pomenuo je da se razmatra njegov nasljednik i da će o tome više reći kasnije.
Da li neko zna o kojoj se letjelici radi?
Živojin Banković
Milan
https://tangosix.rs/2020/25/07/miloradovic-srbija-dugorocno-zeli-da-zameni-modernizovane-g-4-i-orla-opcijom-koja-je-dva-puta-jeftinija-od-visenamenskog-aviona-4-generacije/
Mateus
Zivojin
Iz samog ovog naslova gde
struka kaže da će se nabavljati nešto što je dva puta jeftinije od nečega što ima kvalifikaciju 4te generacije govori o ozbiljnosti te struke i briga za bezbednost ove Srbije i njenog stanovništva. Drugi komentar je suvišan. Imamo li mi ozbiljne stratege koji će stvarno znati šta je ovoj Srbiji zaista potrebno ubuduce da bi opstala u ovim turbulentnim vremenima. Čisto sumnjam. Ili će i dalje po onoj narodnoj,, kako ćemo, lako ćemo“. Ne znam da li je neko gledao na jednoj tv Mileta Dragica koji je nekada proizvodio vrhunsku opremu za našu vojsku. Taj čovek je nekome smetao i zato je sklonjen. Ovo danas igramo se igrica. Daleko je ovo od ozbiljne strategije opremanja VS za ozbiljne buduće pretnje koje mogu uslediti.
Zox
Mateus, ja sam gledao. I meni je čudno što se vojska ne oprema MD opremom. Čovek je napravio najbolji šlem od kevlara na svetu! Pancirke odlične a po njegovim navodima ni jedno vojno vozilo koje je bilo zaštićeno MD kamuflažom nije pogođeno. Govorio je u toj emisiji da proizvodi nove kamuflaže za oklopna vozila u pokretu koje pružaju totalnu zaštitu od uočavanja neprijatelja… Možda bi to bila dobra tema za neki novi članak na T6?
Vladimir76
@OSOJ
O kakvom trojstvu pričaš? Očigledno da ti materija PVO nije poznata nego nagađaš. SSRP PVO je imao četiri raketne baterije, pre rata u Bosni pet baterija, zatim BUV, ČORT, četu veze, inžinjerijski vod, raketno tehničku bateriju, intedantski vod. To je mirnodopska formacija, ratne formacije su rasle za rang više, dodavana je četa vojne policije, ali je puk i dalje ostajao puk ali sa većim brojnim stanjem. Kod NEVA su bili divizioni i to četiri koji su činili brigadu.
Master
Za nas starije pripadnike i učesnike „ono“
Vreme je bilo bolje jača vojska itd.
U praksi je a pričam za vazduhoplovnu komponentu je bilo ovako…samo mali broj pilota je učestvovao u dejstvima naravno najhrabriji i najspremniji sa trenutno dostupnom tehnikom…tako je bilo i sa pvo jedinicama…
Koje tri eskadrile…..sta pticate ljudi sve je bilo prizemljeno…uništeno u kaponirima i u drugoj fazi rastavljeno.
Pa jedva smo sklopili raskopljene avione posle rata….
Kakvo je to razočarenje bilo u sred rata se rastavljaju oružja za odbranu…da se sacuvaju….za koga ako te okupiraju…
Danas vojska jeste jača zato što zaprimljena sredstva su kvalitetnija bolja i većeg efekta nego tada .
A o patriotizmu titovih generala ….posebna prica
Mateus
Tehnološki gledano jeste danas VS za nijansu opremljenija jer je sve to na kašičicu da pacijent ne bi doživeo ono najgore.
Medjutim pored tehnologije ima još mnogo stvari koje se treba meriti iz onog vremena. Ne treba zaboraviti da smo tada bili pod nevodjenim sankcijama i pored toga uspeli smo da nato bude primoran za pregovaracki sto. S kim su oni pregovarali u prošlosti gde su bili apsolutno nadmocni u svemu. Ne postoji takav slučaj u svetu. Mi bismo završili kao Sirija, Irak i Libija da su uspeli da zakorace cizmom u Srbiji.
Koliko smo tada imali jedinica za odbranu, koliko danas? Da li je danas visoki moral stanovništva i same vojske danas a koliko 98-99te godine. To može u nekim trenucima biti i presudno za odbranu drzave. Zatim ratno iskustvo, visokoobrazovani naučni kadar, logistika i mnogo toga još. Svi znamo da tada mnogo šta nije bilo na nivou na kom je trebalo da bude i da mnogo šta nismo uspeli da nabavimo na vreme ali je bila koliko toliko dobra organizacija i snalazljivost za vreme agresije itd…
Danas?
Sta ćemo odbraniti sa 6 vozila Pancira i opet čuvenim Pasarsom pa i ako dodje slabasni FK3 za ono što bi bio navodno namenjen. 20 godina je prošlo mnogi časni i hrabri oficiri od znanja, morala su otišli protiv svoje volje. Oni koji su bili ključni u odbrani zemlje i koji su izvrgli ruglu ceo nato pakt jer nisu uspeli da nanesu velike gubitke VS-J pa su krenuli na civilne ciljeve što nikako ne bi trebalo da prilici jednoj takvoj sili gde su im puna usta ljudskih prava i demokratije i ostale obmane. Da li su avioni MiG-29 bili ispravni (g. Smiljanić) ili ne vreme će pokazati. Vreme će pokazati i da su ti takvi Mig29 oborili dva F15c u Bosni jedan kod Teocaka kod Tuzle. Mi ovde sami sebi ne verujemo i da i dalje nismo svesni da smo 99te učinili nemoguce.Nismo pobedili nato ali smo odbranili Srbiju od totalne okupacije koja nam je bila namenjena. I pored ovih hvalospeve o moći ove današnje VS ne moze me niko ubediti da tako nesto možemo ponoviti protiv slične sile koja je harala
Balkanom 90tih godina. Čak i protiv mnogo manje sile pitanje je kako bi prosli. Mozda bi se odbranili ali sa koliko žrtava. Visoka tehnologija u dovoljnoj količini sa velikim procentom automatizacije upravo služi zato da se žrtve svedu na minimalnu meru. A ne da vecito prolazimo sa ogromnim žrtvama kao u prošlosti bez obzira ko bio protivnik. Zato treba jos mnogo toga uraditi na svim poljima da bi vojska bila ono što treba da bude. Jedna od grešaka koja će doći kad tad za naplatu je kupovina naoruzanja i opreme od otvorenih neprijatelja ove države a politikanti im tepaju da su nam prijatelji ili nekakvi partneri. Takva praksa sutra može skupo da nas košta. Koliko puta su nas takvi zavrnuli a mi i dalje srljamo u nepoznato jer imamo pileće pamćenje. Samo da bi se zadovoljili neki politički apetiti bez ikakve strategije na duge staze.
lebac
@ Mateus: kako prolaze godine, tako je srušeno sve više aviona 99. godine. I svi popadali u drugim državama. Ta dva F-15 su srušena taman toliko koliko i B-2, i na istom mjestu. Na internetu.
Mateus
Lebac
Pa zašto je jedan od snimaka sa tog terena ekspresno uklonjen gde se vide delovi F15. Gde u jednom trenutku reporter kaže ,, Pa to je američki avion“ sa jasnim engleskim natpisima. Zatim je taj snimak brze bolje uklonjen. Zbog čega?
Valjda da se ne bi videla velika bruka najmocnije sile sveta. Na jednom našem MiG-29 nedostaju dve rakete na jednoj slici koji je srušen. A to znači da su lansirane pre pada. Oni ne bi obelodanili ni uništenje F117 u Budjanovcima da nije prikazan snimak olupine aviona. Internet služi i nekome ko ne može da svari drugačiju istinu od nato propagande. Nato komanda je izričito izdala naredbu nato pilotima da se ne upuštaju u vazdusnu borbu na bliskoj udaljenosti jer su tada Migovi29 najopasniji. Takvu naredbu si imali i prilikom napada na Irak ,, pustinjski oluja“ gde su njihovi piloti i pored velike nadmoći u vazduhu izbegavali vazdušne duele na bliskim odstojanjima. Velike muke su imali sa Mig25 upravo avioni F15.
lebac
di je bio taj snimak i kad je uklonjen? pun internet svih teorija i prica, al bez ikakvog dokaza. zasto bi se f15 upustao u blisku borbu kad skine miga prije nego ga ovaj vidi na radaru? da ne govorimo da na srpskim migovima radari nisu ni radili.