BEG airport status
Miloradović: Srbija dugoročno želi da zameni modernizovane G-4 i Orao opcijom koja je dva puta jeftinija od višenamenskog aviona 4. generacije USAF za sada planira nabavku 351 aviona i 46 simulatora sa mogućim povećanjem isporuka na 475 aviona i 120 simulatora / Foto: Boing

Miloradović: Srbija dugoročno želi da zameni modernizovane G-4 i Orao opcijom koja je dva puta jeftinija od višenamenskog aviona 4. generacije

Kako je jutros u svom štampanom izdanju preneo tabloid Informer, Srbija (personifikovana u tekstu kroz predsednika Aleksandra Vučića) je navodno, prema anonimnom izvoru, „nedavno u Vašington poslala poverljiv(!) dopis u kojem ne navodi da je zainteresovana za nabavku bombardera“. Navodni anonimni „izvor iz bezbednosnih krugova“ zatim navodi da ukoliko „Amerikanci ne budu želeli da sarađuju sa Srbijom, država će se najverovatnije obratiti Ruskoj Federacija koja ima odlične bombardere Suhoj 25“.

Informerovo plasiranje informacija bez zvanične potvrde i navođenja izvora dolazi nekoliko dana nakon sličnog plasiranja informacija bez identifikovanja izvora o navodnom naoružavanju Kosovskih bezbednosnih snaga koja je, barem iz jednog zvaničnog izvora, okarakterisana kao lažna. Svejedno, predsednik Srbije je u gostovanju na RTS-u pre dva dana izjavio da se „zemlje u regionu naoružavaju“ i da će Srbija morati na neki način da reaguje na to.

Ulogu da pojasni navodne „vesti“ iz zvaničnog ugla Ministarstva odbrane Srbije jutros je dobio v.d. pomoćnika za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović, koji je u gostovanju na televiziji Pink, između ostalog rekao, da Srbija nije odlučila koji će novi avion nabaviti, da se to neće desiti skoro i da je zapravo reč o dugoročnom planiranju.

– Opremanje vojske je dugotrajan i veoma formalizovan proces. Ove godine ističe desetogodišnji program razvoja Vojske Srbije i trenutno se kao ministarstvo i vojska nalazimo u piku strateškog planiranja za sledećei desetogodišnji period. Ova planiranja se rade na osnovu više dokumenata. Kao što znate, Narodna skupština je prošlog decembra usvojila novu strategiju nacionalne odbrane a sada je na redu izrada strateškog pregleda odbrane. U okviru ovog dokumenta završili smo analizu sposobnosti i opremanja u prethodnom periodu uz analizu scenarija budućih pretnji. – rekao je Miloradović.

„Modernizovani G-4 i Orao biće u budućnosti zamenjeni“ / Foto: Tango Six

Miloradović je naglasio da će se konačne odluke, pa i o novim letelicama, doneti do kraja godine. Suština vazduhoplovnog dela po njemu je da školsko-borbeni i jurišni avioni Supergaleb G-4 i Orao, uprkos modernizacijama koje su još uvek u toku, „imaju svoj limit“ i da je sada vreme da se planiraju nove sposobnosti odnosno njihovi naslednici. On je rekao i da su ministarstvo odbrane i vojska imali u „poslednjih nekoliko dana dva sastanka sa predsednikom države od kojeg su dobili uveravanja da će biti podržani u koracima koji će uslediti nakon pomenutih analiza sveukupnih potreba za novim nabavkama i/ili modernizacijama“.

Miloradović je eksplicitno napomenuo da Srbija sada razmišlja o opcijama čije su „cene dva puta manje nego višenamenski borbeni avioni 4. generacije“ (uprkos Informerovoj jutrošnjoj slikovnici na kojoj je i F-16, kojeg nije pomenuo) i da u to, između ostalih, spada i Boing-SAAB partnerstvo u formi pobednika USAF-ovog T-X konkursa. Kazao je da se planira nabavka letelice čije se sposobnosti nalaze „između postojećih sposobnosti jurišne i lovačke avijacije“ i da će izbor „zameniti našu jurišnu avijaciju u budućnosti“.

Uprkos neprofesionalnom entuzijazmu TV lica u emisiji, Miloradović je više puta naglasio da, kada su nabavke u pitanju, trenutno postoje bitniji prioriteti od aviona i da Boing-SAAB opcija, pa ni Suhoj 25, nisu izabrani.

Vršilac dužnosti pomoćnika ministra ponovio je plan da Srbija nakon eventualnog uspešnog završetka, drugog pokušaja, projekta Pegaz želi da razvije „sopstvenu veću borbenu bespilotnu letelicu većeg nivoa sposobnosti sa snažnijim i većim lokalno proizvedenim naoružanjem“.

Kada je reč o dugoročnom planiranju i potrebi zanavljanja trenutnih kapaciteta lovačke avijacije, Tango Six je prošlog ponedeljka objavio prvi deo naše analize o ovoj temi. Drugi deo čitajte na portalu u ponedeljak 27. jula.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

A

Hvala bogu da se razmislja u ovom pravcu! Samo ne znam sto Boeingov T-7 koji je jos uvek u razvoju, ako je Lokidov T-50 gotov, spreman i vec izvezen nekoliko puta.

Vidicemo sta ce i da li ce biti realizacije. jedva cekam 27. Prvi tekst je bio odlican.

Odgovori
B

@AL-41F1

Pa radi se o nabavci koja ce se mozda tek za nekih 10 godina realizovati, koliko sam ja Miloradovica razumeo. Znaci tek onda kad izcrpimo sve resurse Orla i Super Galeba.

T-7 je izabran od USAF i prosao sve testove i valjda pobedio na tom tenderu.

Lepo je sve ovo, samo ovo mi je sve nesto cudno, mislim da ovde ima dosta, dosta politike.

B

Ako je do trenaznih aviona i sada i za 10g sadasnji G4 i Orao pa i domaca avio industrija mogu da zadovolje te potrebe! Daj uozbiljite se, ljudi kupuju bruka avione na 10 god otplate pa kupite i vi sta god samo da je novije i ozbiljnije, kakav crni Boeing, SU25, Yak 130 ili neznam sta, 2 milijarde rodjace, 200 milki godisnje i eto ti 35 do 40 MiG 35 i cao dovidjenja….

M

Mislim da f16 savrseno odgovara svim zahtevima koje je iznelo ministarstvo odbrane,zar ne? Cak i starije blokc verzije . A da i nepominjemo da ce uskoro imati bar 1000 tih aviona, sa kojima nece znati stace. F35 uveliko zamenjuje f16. A tu je i mogucnost da istisnu Rusiju………Sto se tice zamene skolskog aviona.To su gluposti!!! Verujem da u magacinima imamo bar 10 orlova koji jos nisu imali 1 sat leta isto tako i galebova!!! Sa tim se osnovna obuka i prelazak iz laste u mlazni avion moze vrsiti jos 20godina najmanje. A osnovna obuka za nadzvucne avione dobri stari mig 21,em ih imamo na lageru kolko hoces ,em sami odrzavamo,jeftina eksplatacija, a dobijes vec relativno iskusnog pilota kojem samo treba preobuka ,,,……….

A

@Beli
Nije T-7 “pobedio” T-50 nego je Lokid odustao na tenderu prema njihovim recima zbog “Boingovog dampingovanja cene”. Ako pogledate dil sa tankerima koji jos uvek prave probleme mozemo zakljuciti da ta konstatacija mozda nije daleko od istine jer malo je cudno da sasvim nov avion koji tek treba da se razvije manje kosta od gotovog proizvoda koji je vec debelo u serijskoj proizvodnji?
Ali dobro, sta god bude bice bolje od G-4/J-22 i mislim da kupovina Miga-35 je jako losa ideja! Jer ta platforma ima malu perspektivu za naredne 3-4 decenije koliko bi trajala eksploatacija sl. kao 29A/B. zato sto se zemlja proizvodjac ne oslanja na njega.

@Bane
Jel shvatate vi da mi te avione ne mozemo remontovati pravovremeno, a kamoli napraviti nove! Manite se tih gluposti. To ne valja i treba menjati.

@Milos S
F-16 moze menjati Mig-29, ali VS zeli da zameni G-4 i J22 jednom platformom. To mora biti LIFT avion i nista drugo jer ne mozete sa Laste na F-16, ali na T-50 ili T-7 mozete. SU-25 sto pominje Miloradovic je glupost.

S

@Milos S
Jako strucna analiza vidi se da ste ovoj temi ozbiljno pristupili i da ste vrh ekspert i autoritet za oblast RV I PVO.
A kad nam se pokvati neki od tih aviona iz magacina, ja predlazem da ih odvezemo kod mog komsije mehanicara, ako zna da popravi SAAN iz 1882. zna i Mig 21. Samo nije za vece remonte, jer nema kanal.

I

Mislim da od Talijana se mozda moze kupiti AMX International zrakoplov koji je novije proizvodnje ali pribliznih kvaliteta kao i Su-25.

J

Samo A10 a ev.i F16 x 20 km,i pun pogodak..
A10 je extra i bolji je od su 25,problem je sto ga Usa nkom nisu prodali do danas..
Ali ok i F16 je extra masina..

S

Koliko sam danas proucio sture podatke o Boeing TX, on nije ni predvidjen za borbena dejstva a kamo li za bombardera koji se navodno trazi. Nesto mi se nisu dopale manevarske spsobnosti za razliku od Jak 130 koji moze biti u nekoliko varijanti, od izvidjackog i protiv elektronskog delovanja do mini lovca ili aviona za podrsku trupama na zemlji. Sa tri tone nosivosti i brzinom od 1060km/h, dimenzijama i manevarskim sposobnostima, cenom i lakocom odrzavanja, cinimi se kao vrlo pogodan da zameni dotrajale J-22 i G-4. Mislim da bi se dobro pokazao za nasu konfiguraciju terena. Obuka na njemu je takodje znacajan momenat jer ima vise modova u zavisnosti za koji avion obucavate pilota. Ne znam zasto retko ko razmatra ovaj avion kao opciju. On cak ne trazi ni neku posebnu infrastrukturu kakvu bi npr. zahtevao Boeing Red Hawk. Nisam siguran da ce globalni sukob zaobici i nas pa u tom smislu traba biti spreman sto pre. Nemam nista ni protiv S-25 super grac, robustan aparat. Pozdrav!

Odgovori
B

@Srdjan

Verovatno je sve u politici.

Ako vec planiramo da kupimo „pravi“ visenamenski avion od Rusa onda moramo i nesto od Amerikanaca, da nam ne prave probleme.

Mozda je plan 20 trenaznih aviona od Amerike. Na primer taj T-7 i 14 visenamenski aviona od Rusije. Na primer Mig-35.

v

T-x je zamisljen kao avion kiji ce omoguciti prioremu pilota za prelaz i na F22 i F35,sa mogucnoscu obavljanja uloge jurusnika i CAS aviona,cak se navodi da preuzne dio zadataka od A10.E sad ovaj avion nece postati operativan sigurno nerednih 10 godina a usput dogivir o eventualnij kupovini moze da se prekrsi iz politickih razloga pa se bojim da kada se ostane bez G4 i Orla ne bude bilo aviona u RV Srbije kiji bi preuzeo njihovu ulogu.Ja sam ipak za Jak 130 koji bi mogao da bude dio naseg RV u narednih par godina.

M

Mislim da f16 savrseno odgovara svim zahtevima koje je iznelo ministarstvo odbrane,zar ne? Cak i starije blokc verzije . A da i nepominjemo da ce uskoro imati bar 1000 tih aviona, sa kojima nece znati stace. F35 uveliko zamenjuje f16. A tu je i mogucnost da istisnu Rusiju………

D

Ne razumem sta prica Miloradovic koliko znam Su25 se ne proizvodi 20-25 godina dok americki/svedski T7 treba jos da udje u proizvodnju i dosta je spor (1200) da bude hibrid izmedju lovca bombardera.
Dobra opcija kao hibridni avion (lovac, bombarder, skolski) nije los kineski Hongdu L15 bi motorac max brzina 1700-1800 kmh i cena nije losa 15-17 miliona komad.
Zambia je 2014 kupila 6 komada za 100 miliona dolara dolara sto mislim da nije losa cena.

Odgovori
A

@David

Prema procenama TAM-a (Gruzija) nekadašnjeg proizvođača jednoseda Su-25, oni i dalje imaju sve potrebno znanje i tehnologije potrebne za obnovu proizvodnje Su-25. Problem je što Gruzijci pre svega nemaju para da bi tako nešto odradili samostalno, a potreban je donekle i redizajn samog aviona, jer Gruzijci nemaju pristup originalnim motorima i nekim drugim komponentama koje su se proizvodili u Rusiji.

U samoj Rusiji, nekada su se proizvodili dvosedi Su-25, te bar na papiru Rusi bi mogli da obnove proizvodnju Su-25 u obe verzije ako bi bilo interesovanja.

Da je Miloradovic malo pametan i da predlozi da uzmemo eskadrilu FA-50 i da zamenimo G4 i J22 krseve. Nadam se da Badza nekad baci oko na T6 i procita sta mi entuzijasti napisemo.
Boeing TX necu ni da komentarisem jer je on namenjen samo za obuku. Su-25 jeste zilav i moze dosta da ponese ali je ipak zastareo i on i njegovo naoruzanje, iskreno…

Odgovori
S

KAI, koji pravi FA-50 zavisi od saglasnosti USA za 70% avionike i 40% mehanickih komponenti, pri cemu zavisi od LM za podršku u Evropi i S./ J. Americi.
LM se dobro „obezbedio“ da im KAI ne bude konkurencija

B

Boeing TX, je za sada za obuku, a u biducnosti ce biti i naoruzan. Procitajte clanak iz ove godine. Saljem link.
https://www.flightglobal.com/farnborough-2020/boeing-sees-t-7-as-combat-replacement-for-northrop-f-5-and-dassault/dornier-alpha-jet/139289.article

N

U potpunosti se slazem. Su-34 je za nase uslove strateski bombarder, koji bi u kombinaciji sa multirol avionom jf-17 koji ima otvorenu konfiguraciju (mogucnost da se domace vazduhoplovno naoruzanje nadogradi) resio sve nase probleme. Ova kombinacija bi bila stvarno faktor odvracanja jer bi s njom stekli sposobnost da nanosimo ozbiljne udare protivniku daleko u pozadini, naravno ne bez eventualnih gubitaka na nasoj srani ali i uz neprihvatljive gubitke na protivnickoj. Jf-17 bi bio najjeftinija lovačka zastita (mozda ne i najefikasnija) avionima Su-34 koji i sami mogu nositi nasto lovackog naoruzanja u bombarderskim misijama. Ova kombinacija sa recimo 6 Su-34 i 12 do 18 aviona Jf-17 bi i dalje kostala kao 12 bugarskih f-16, a kvantitativno i kao faktor odvracanja je sigurno bolja. Sat leta i odrzavanje na multirol Jf-17 (block 3), nije ozbiljno skuplji nego za za recimo Jak-130 i slicne ipak samo trenazne avione sa skromnim borbenim mogucnostima. Naravno da bi vise voleo da umesto ove kombinacije (6 Su-34 i 18 Jf-17po broju dve eskadrile) na srpskom nebu bude 24 f-18, ali to je daleko skuplja varijanta koja bi znacila da smo u NATO paktu, da smo priznali tzv Kosovo pa nam onda i ne trebaju bas toliki avioni a mozda nam u tom slucaju ne bi trebala ni lovacka aviacija. Dok smo u okruzenju NATO pakta i dok branimo ustav RS uz jaku PVO i ove avione, predstavljamo protivnika koji moze da nanese udare protivniku koji su veci od 1 posto u angazovanoj tehnici i 0,1 posto u ljudstvu sto je za ove najrazvijenije neprihvatljivo. Sve kosta, stvar je izbora.

A

Ovo nema smisla . Prvo gledaš da ojačaš svoj PVO sa dalekometnim sistemima, pojačaš artiljeriju (točkaše – guseničare) sa većim dometom, nabaviš malo boljeg oklopa, kupiš eskadrilu lovačkih helikoptera isto toliko transportnih i na kraju kupiš jednu ili bolje dve eskadrile SU 30 i zapečatiš nebo i zemlju. Kakve zamene orlova i galebova sa ovim đubretom. Nama treba dominacija i sa tim treba da se vodimo.

Odgovori
V

Koga da izdominiramo? NATO pakt? Jel vidis na karti gde se mi nalazimo? Koje drzave su oko nas i koji vojni savez? Nemoj da nama NATO zapecati nebo i zemlju jos jednom, pa mi ne mozemo da dovucemo one tenkove iz Rusije bez saglasnosti alijanse, jedino mozemo da imamo dominaciju pod šljiovm jer tamo cemo da zavrsimo kad opet pobedimo NATO…

A

@Aleksandar

Možemo mi da kupimo i tri puka Su-30, jednu eskadrilu polovnih Tu-22M radi prevencije, sve to možeš u gvožđe da pošalješ ako nemaš sistem školovanja pilota i tehničara, a to bi se ovom nabavkom obezbedilo.

A

Radi se o zameni školsko borbenih aviona G4 i juriš i J22.
Su 34 je VBA. Valjda u MO znaju šta je prioritet, džaba ti tenkovi, PVO… Ako izgubimo aviaciju.
Džaba nam i 40 Mig – 35 ako nemamo školsko borbene avione (na čemu školovati pilote) Neće kadet iz učionice preći na VBA 4+ generacije, nit može nit se isplati.

S

T-50 je korejski avion, odnosno KAI koji je LM potpomagao u razvoju i potom preuzeo za T-X konkurs.
KAI drzi sva ostala trzista.
Sa druge strane Boeing prati „USA made“ politiku, pri cemu je krenuo putem traganja za inostranim kupcima ali i partnerima za proizvodnju. Boeing je vec blisko povezan sa Embraerom, koji se povezao sa Saabom oko Gripena – sam Brazil je izjavio da ce prodavati Gripene trecim zemljama bez obzira na stavove EU, Svedske i drugih drzava, pri cemu im je Boeing bio glavni partner u opremanju linija za potrebe Gripena.
Time, odabir T-7 bio bi veliki politicki ali i ekonomski poen za Srbiju a Boeing bi nasao prvog stranog kupca, pri cemu bi se Srbiji otvorila mogućnost kupovine i KC-390, kao i Gripena…

Odgovori
K

Dali je moguće da moramo ovo da uvozimo. Zasto se razmisljam u tom pravcu.
Zar nije logicno da sami pravimo lake ili skolsle avione. Pa tom tehnologijom smo ovladali jos pre 50 godina. Prirodan splet je da recimo lasta pravi i takve avione i to bi bio ozbiljan napredak.
Tu nema mnogo nepoznanica a pogotovo ako se uzme neki partner recimo Kina.
Kupovina odgovara samo ako se misli da smo ugrozeni od strane neke vojne sile, pa nem je u najkraćem roku potrebna investicija u naoružanju ali ovo nije slučaj, koliko sam procitas u pitanju je 10 godišnji plan.

Odgovori
b

Nema ko,gde i cime da pravi.

k

Ma kako nema,nije imao ni lazare,nore,milose,aleksandre.U ostalom ne radimo mi to samisa njive pa u proizvodnju.
Uzme se partner koji vec u nekoj zemlji ima projekat ili cak i proizvodnju,preseli se u Srbiju kao sto radi Indija sa Rusijom.
Kupimo 20 komada,daju nam licencu,obuku,kadrove da nauce nase ljude.
Sve je to izvodljivo.
Ta imali smo avion 4 generacije u razvoju 1991 godine.Sto in nebi bio oplemenjen novijom tehnologijom avionike …. eto aviona za obuku i nedaj boze nemir u zemlji,pritom i nas je proizvod.

S

Pa jel pokusavaju da naprave, modernizuju, pokrpe? I koliko vec? Godinama. Na svaki domaci projekat se ugradi po 200% vise ljudi i dobavljaca nego sto treba, i na kraju nista. Ugradice se i na uvoz/kupovinu, ali bar cemo dobiti nesto sto radi.

A

Zašo bismo ih pravili?

a) da imaju deca-inženjeri šta da se igraju
b) da ostvarimo autarchy
c) da bismo ih izvozili i prodavali, jer Boeing to ne ume
d) da bismo imali nešto što samo nama specifično treba, a sve ostalo je nemoguće nadograditi

e) dodajte nešto svoje

Meni se nijedan od odgovora ne svidja, te mi je stoga logično da kupimo što i drugi

V

Krle,
Problem je razvoja i serije tj cene po komadu, stručnjaka, tehnološkog nivoa…

A

@Krle

Raspadom Jugoslavije je skoro celokupna vojna industrija vraćena na sam početak, tako da priče nekad smo proizvodili sve i svašta su na kraju samo priče i nemaju veze sa današnjom realnošću. Ono što je pozitivno je napredak tehnologije u međuvremenu, koji nam omogućava da daleko brže ovladamo starim znanjima i veštinama. Ali to traži velika ulaganja u proizvodne kapacitete i duži period eksperimentisanja (3 verzije Lazara su nastale upravo zbog toga). Po meni, za našu vazduhoplovnu industriju daleko više logike imaju licence, bar što se tiče mlaznih aviona i učešće u međunarodnim projektima (npr. Embaerov KC-390 u čijoj proizvodnji učestvuje gomila firmi iz Latinske Amerike i Evrope).

@Amater

Gledaš previše jednostrano. Niko ne može da očekuje da će Utva prosto procvetati i izvoziti nekoliko stotina Galebova NG svakih nekoliko godina, ali sa druge strane zašto ne bi bila u stanju da proizvodi školske avione (domaće ili po licenci) i postepeno stekne sposobnost da učestvuje u međunarodnim projektima proizvodnje vojnih i civilnih aviona? To je niša u kojem vazduhoplovna industrija Srbije definitivno ima mogućnost.

K

Da slazemo se da je put do cilja tezak i dug.
Avion koji se ovde navodi nije du35s, f23, su57…
To je avion 4 generacije.
Cak sta vise moze da bude i avion 3 generacije sa primesama aviona 4+.
Treba nam skolsko borbeni avion koji ne mora da ima najbolji radar, stelt tehnologija, vektorske mlaznice, rakete koje gadjaju na 250 plus km.
Skolski borbeni jurisnik treba da bude avion sa tehnologijom koja je vec odavno poznata i u svetu niko tu nekrije nista. Za saradnju su mnogi spremni i kao sto Aleksa kaze postoje vec i evropski projekti i to treba iskoristiti.
Prosto pogledajte Iran.
Oni proizvode americki avion 3 generacije koji su prosto kopirali. Imaju ih dosta a mogu da ih nastancaju u slučaju potrebe.
Tu tehnologija su osvojili sad ga i odradjuju i spremaju se za skok a taj skok ce se pokazati za par godina. Tako i mi treba da uradimo, samo sto nam je put laksi jer nismo pod sankcijama mozemo da uzmemo licencu.

N

Žao mi je što ćeš se razočarati ali mi stvarno ne možemo to sada(ni skorije) da napravimo. Ljudstvo nam je otišlo, novi su produkt lošeg kadriranja. U namenskom sektoru imaš 30 i više % „stručnih“ ljudi koji ne znaju koja sredstva proizvode ili remontuju. Stari majstori, tehničari su u penzijama već dugo a novi kvalitetni ne dolaze. A faktor generalskih firmi je uvek prisutan. Sve u svemu, treba nam 10 god da se pripremimo za pravljenje ozbiljnog sredstva.

A

@Aleksa Radojčić

Utva… Mogla bi. Kada bi od nje ostalo samo ime, a kompanija bila privatna, kao Pipistrel, recimo.

Mogla bi, kada bi neko sa odličnim znanjem uložio svoj kapital i stavio sve na kocku. I kada bi mogao da kupi sve stručnjake koje želi i da pootpušta sve koje ne želi.

Ovako… A šta da kažem, ta Utva je pre 5 godina imala sajt koji je izgledao kao da je od pre 15 godina. Danas im je sajt… Moderan.
Sa jedinstvenom kombinacijom menija na srpskom, a teksta na engleskom i srpskom. Iz WordPressa, brat bratu ne vredi više od 100 EUR.

Da li imaju inženjersko znanje? Moguće…
Da li imaju menadžment sa znanjem? Očigledno ne…
Da li imaju radnu etiku i posvećenost poslu? Pa nemaju, jer da imaju, neko bi seo jedan dan i uradio bar taj sajt kako treba. I stavio SEO tako da mogu da ga nadjem

E zbog te aljkavosti mogu da posluju samo tako što:
– im država namesti posao
– preko boga pitaj kojih metoda uvale proizvode nekoj levoj zemlji
– prepakuju nešto od pre 50 godina, sa malo šrafciger-industrije i lego kockica

Isto kao i Zastava oružje, zvanični katalog za USA tržište, pištolji im imaju Sigle Action. Čuo sam za Brauninga, Lugera, Mauzera, al za tog Ziglea vala nikad. Valjda neki Nemac bio, ko će ga zna. Neki im imaju Single Action, ali dva modela su očigledno plod pameti velikog Sigle-a. Evo Pre nedelju dana Darko DumDum pokazivao svoje pokvarene CZ-99, 5 pištolja 5 razliita kvara. Kakva im je kontrola kvaliteta kad nemaju kontrolu kvaliteta kataloga?

B

Srbija treba da odvoji sredstva za nabavku 6 visenamenskih aviona Su34. Uz obuku pilota, pratecu opremu, naoruzanje to su izdatci od 300 miliona dolara. Ako Beogradskom metrou moze da skoci cena sa 4 na 6 milijardi evra u roku od tri meseca, ovakvi izdatci su slozicete se minimalni.

Odgovori
b

Obično talasanje…Upućeno okolnim zemljama sa porukom,,imaćemo para i ako nas zapad ne podrži u ovoj ideji odosmo po avione na istok,,Burleska…
Posle erbasovih koptera potrebna je nova politička najava o budućnosti a jasno je da jedino kinezi mogu da ponude brzo i na dugu otplatu što AV nesme da prihvati.

d

kamo srece da smo normalna zemlja pa da ne sanjamo o Orlovima i Suhojima… nego da umesto orlova i Migova sklepamo 2 eskadrile Griphena ( jos kad bi bile ove zadnje verzije koje zovu i Suhoj killer ) koje rade posao i lovca i bombardera… eventualno kao neki OFFSET da dobijemo modernizaciju G4ki prema tim Gripenima i bog da nas vidi

Fenomenalan avion, Svedska koncepcija ratovanja sa STOL karakteristikama …

Odgovori
D

Vidim da si pao na klip sa YT.
To što su tamo pokazali je zbir lepih želja , kako Šveđana tako i USA/Pentagona.
Niti će Grippen ( nije Griphen , kako si to napisao ) , biti to što je tamo prikazano iz mnogo razloga ( čim poleti sprži će ga S-500 ili neki njegov derivat ) a U direktnoj borbi sa SU -57 tek nema šanse.
Za nas GRIPPEN E nije dostupan zato što je ugrađena USA elektronika a i posle ’99 i pogotovo posle kupovine telekomunikacione opreme za vojsku i mup na zapadu ( Francuska ) koja radi i kad je isključena , treba biti obazriv !

A

A Švedska je inače zemlja sa kojom Srbija zaista treba da gradi geostrategiju.

D

doc holiday
Prilicno sam siguran da svaki normalan ljubitelj avijacije,ovde u normalnoj zemlji radije sanjari o Suhojima nego o Gripenima u Srbiji,a to sto su tu verziju nazvali Suhoj killer je kompleks posebne vrste.

A

@doc holiday

Milioniti put, mi smo tražili ponudu za Gripen od Saaba, oni su nas ispalili. Drugo, Saab se nikad ne bi uključio u modernizaciju naših G-4, jer im to narušava zaradu. Svi budući piloti za Gripen se obučavaju u Švedskoj, bilo to Češka i Južna Afrika sa ustanovljenim sistemom školovanja pilota ili Mađarska sa skoro ne postojećim sistemom školovanja pilota.

Y

Nazvao ja mog Pežoa 207 Ferari F40 killer ali i dalje ne može da pređe 150kmh na autoputu. Toliko o „Sukhoy killer-u“. Na to se svako sa mrvom znanja o avijaciji samo grohotom nasmeje. :-D

П

Ако нам треба ловац-бомбардер,онда нема бољег решења од „Патка“ ,односно Сухоја -34!!!Тих 10 Су-34 су бољи 10 пута од 20 Red howk-a и ту нема шта да се размишља.И опција ЈАК-130 је боља вишеструко за нас!

Odgovori
M

Mislite Su-30.
Ne znam zašto neki ovde misle da nam je Su-34 potrebniji.

d

Miloš77
Ne Su-30 vec Su-34 ,zato sto je potreban prvenstveno bombarder kao cilj nabavke,sto Su-34 jeste.

M

Mmora da se šalite. Ko je to odlučio da nama umesto novig višenamenskog aviona treba bombarder klase Su-34 kakve niko u svetu sem Rusa nema?
Ko će da nam brani nebo i aerodrome? Su-30SM je veći bombarder i sposobaniji kao lovac bombarder nego vecina američkih aviona uključujući i F-18 i F-16, ali ne to nama nije potrebno. Samo F-15E moze da mu parira u svetu. Treba nam Su-34 sa svojim ekstra posebnim VZ sposobnostima..za šta to tačno? Ajmo malo nazad u realnost. Počećete uskoro da ptomovišete i deju o nabavci Tu-22M3M

B

@Milos77 Su-34 moze da ponese 6 raketa VV kratkog, srednjeg i dugog dometa, mogunost detektovanja i dejstvovanja na ciljeve (lovce) u poteri bez okretanja aviona prema cilju (radar na zadnjici). Manevarske sposobnosti vrlo blizu ili iste sa mnogim lakim lovcima.
Sa elektro ometanjem Hibini vrlo tezak plen.
Jeste da ako bi se zaleteo moze do sredozemnog mora (medjunarodnog vazdusnog prostora) bez problema, pritom pored VV da moze da se nakiti kao jelka po ukusu, mozemo da ponudimo usluge air policinga sa popustom, a moze da ponese i nekoliko tona eksploziva za krcenje pasnjaka.

M

Dakle Su-34 ce da nam bude efikasna dezurna para jer moze da okaci malte ne svaku raketu iz ruskog arsenala? Da li ste vi svesni koliki je to vaion i zasto je to tako?

To sto nosi VV rakete za samoodbranu ne naci da je lovac presretac i da je ekonomican za takve zadatke, niti da ima blizu sposoban radar za VV zadatke da moze da se meri sa F-16/Su-30/F-15..
Proucite malo tu zverku bolje, pa ce biti jasnije i zasto je Su-30SM keva i zasto e toliko proizvodi/izvozi kad je rec o visenamenskim lovcima bombarderima.

v

Ma sta SU-34. Pride i eskadrilu TU22-M i da ispregovaramo barem 2 komada TU-95. Ljudi, dajte malo realnosti!!! Trazimo platformu kojom cemo objediniti skolsku i jurisnu avijaciju, kako mislite da radimo obuku pilota? Iz Utve u SU34?

M

Ako hoćete jednim avionom da zamenite J-22 i G-4 onda u obzir ulaze samo JAK-130, TA-50 ili L-15. Su25 služi isključivo za CAS., kao i američki A-10.(koje sumljam da će nam prodati). Pravi taktički bombarder proizvodi još samo Rusija u vidu Su34 (eventualno i Kina JH-7(FBC-1)), Amerikanci nakon povlačenja F-111 proizvode samo višenamenske (multirol) letilice.
Inače najjeftinija zamena za G-4 je kinesko-pakistanski JL8 (K8), koji i po izgledu liči na kopiju G-4.

Odgovori
M

Dve eskadrile F-16 sa kompletnom opremom zamenjuju sav taj Orao/Galeb/Mig krs jos postoji oderedjen kapacitet za ucesce u buducim internacionalnim mirovnim operacijama.

B

@MayerDve eskadrile F-16 sa kompletnom opremom ekviavlentne su ceni kompletnog opremanja PVO i RV najsavremenijim sredstvima.
Jedini avion koji moze da zameni (unapredi) Orao/Galeb/Mig29 jeste Su-34.

V

Mayer
Koliko ono beše košta 24 kom. F16 aviona + priprema logistike + obuka + naoružanje?
Na kraju bi nas ta glupost koštala minimum 5 milijardi…
Osim toga, ostaje i dalje problem školskog aviona (zamena za G4).
I to sve pod uslovom da nam Ameri dozvole kupovinu…

A

@Mayer

Opet, nabavka F-16 kod nas nema nikakve logike jer nam Ameri čak i ako proguramo kupovinu F-16 nekako do realizacije nikad neće prodati savremeno naoružanje i drugu opremu za F-16. Ako je poenta da se otvorimo finansijski ko Rumunija da bi furali F-16 sa AIM-9 iz Foklandskog rata i AIM-7 iz Prvog zalivskog rata dok bi AIM-120 bio misaona imenica koju nam ne bi dali ni pod tačkom ruskog prodora na Balkan onda čemu sve to? Čemu kupovina F-16 da bi nas ti Ameri ograničavali ko Egipćane sa raznim barijerama?

M

Kakve veze kupovina 24 F-16 ima sa nasim statusom i nasim finansijskim mogucnostima? Ajd da ste rekli 8-10 plus ulaz u NATO komada…

Te ideje o Su-34 su van svake logike. Mislim da ljudi ne kontaju za kakve zadatke je taj avion napravljen i koliko je ustvari poseban.
Su-34 je sve sto F-15 i Su30 ne mogu da budu jer je specializovan da bude bombarder kao nijedan drugi avion na svetu. Sa druge strane Su-34 nikad nece imati sposobnosti koje ovi imaju zbog radara znatno vece tezine.

F

Zamena za G4 i Orao-po ceni dva puta manjoj nego za VISENAMENSKI borbeni avion 4. generacije?
Pa i nije bas jeftino!Tesko je naci zapadni 4 gen. ispod 100 mil.$.

Odgovori
S

Treba kupiti avione su 34 i jak 130. Su 34 da zameni j22 a jak 130 da zameni galeba g4. Sto se tiče zamene lovca mig 29 treba planirati su 30 sm ili mozda čak su t50 pak fa.

Ж

Јесте могуће.У том случају ми правимо тај авион.Сумњива ми је ова тишина око „Утве“.Да се нешто не ваља из брда?Наравно нешто као „у сарадњи са….. развијамо нови авион за потреве војске Србије а и извоз“.Нешто ми то изгледа врло вјероватно.

S

@Stevan
Kupovinom Su34 Srbija bi bila pod sankcijama NATO na cije trziste Srbija izvozi 85% svog BDP.
Jak130 Rusija ne moze da proda zapadnije od Belorusije, po ugovoru koji ima sa Leonardom – mozemo da kupimo M346…

D

@Slavke

Dokle vise o tim sankcijama. To su price za decu i vlazni snovi nekih koji bi najsrecniji bili da Srbija nema Vojsku.
Neki su isto tako tvrdili da ce nam uvesti sankcije zbog MiG-29, zbog Pancira, Mi-35, zbog dopremanja ruskog S-400 u Srbiju itd. I sta bi sa sankcijama?

Shvatite da od toga nema nista. Jedino ko moze da nam uvede sancije su UN i toga se jedino treba paziti. Videli smo ’90-ih sta znace UN sankcije.
A posto po UN svaka drzava ima pravo na odbranu i samim tim i da oprema svoju Vojsku, kupuje i razvija sisteme, kojim se ne krse rezolucije UN-a i sporazumi o kontroli i ogranicenju naoruzanja, ne vidim kako bi nam uveli sankcije.

Ne pisemo o nabavci nuklearnog ili nekog drugog oruzja za masovno unistenje pa da se zabrinemo da nam ne uvedu sankcije.

A

@Slavke

Aj malo čitanja pre nego što se nešto priča ili piše. Prvo, NATO ne može da uvede bilo kome sankcije. Jedina zemlja koja preti sankcijama u slučaju kupovine ruskog naoružanja su SAD. Drugo, kao predmet tih sankcija ne bi bila država Srbija i celokupna privreda, već pojedinci i kompanije koje bi učestovale u kupovini ruskog naoružanja, tj. Jugoimport (pošto pretpostavljam da oni i dalje obavljaju svoju originalnu funkciju uvoza vojne opreme za potrebe VS) i na primer Miloradović kao lice koje bi trebalo da potpiše taj ugovor u ime Ministarstva odbrane.

d

@ Drina…
ukoliko bi kupili od rusa bilo sta znacajnije od ovog sto smo sad kupili ( stare krseve od Migova i pancir koji je kratkog dometa) tipa novi opasniji avioni tipa su30 ili jos gore S400 popili bi takve sakcije i blokadu od strane EU da bi smo za par sati bili u bankrotu… zatvorili bi nas ponovo kao i 90ih..
Sta mislis zasto je Vucic nakon nabavki helikoptera i pancira povukao rucnu i rekao da vise necemo kupovati oruzje.. a pri tome je mislio na Rusiju

V

doc holiday
Više ste dosadni o tim sankcijama. Nato deli staru tehniku našim komšijama šakom i kapom. Amerikanci prodaju novo i remontovano (polovno) u našem komšiluku. Nemci prodaju oružje našim neprijateljima koje će pritom biti direktno upotrebljeno protiv Srba.
I vi pominjete neke sankcije…
Jesmo li ih lepo pitali da nam prodaju avione? I nisu hteli…
Sada ćemo da kupujemo od Kineza ili Rusa ili Korejanaca, tj već od koga nam je isplativije.
Neke komšijske Nato kere će lajati mesec dva i na tome će i ostati…

J

Znaci da ipak u skoroj buducnosti planiramo da se prebacimo na zapadnu tehnologiju,koja je minimalno duplo skuplja od ruske.Kako sam razumeo da je T7 duplo jeftiniji od visenamenskog aviona to onda ispada pedesetak miliona,za te pare mozemo da kupimo mig35.

Odgovori
m

Pametan potez. Nadajmo se da će nam izaći u susret. Krajnje je vreme da se okrenemo i ka USA što se kupovine oružja tiče. Time samo jačamo svoju neutralnu poziciju i kupujemo i podršku za neke druge stvari. Valjda niko razuman ne smatra da treba ponovo da ratujemo gologuzi. Pametne države rade na duge staze.

A

Ma pustite to je li skupo ili nije.

Jel skuplji Mercedes ili Fiat

Pa Mercedes, ali sve dok…

Top tehnologija Mercedesa ne zaštiti vozača od sletanja sa puta.
Od udesa. Od toga da pregazi pešaka.Od toga da ostane bogalj posle udesa.

Skupo najčešće nije skupo.
Nego je pametno.

Najskuplje je imati nešto što ne ispunjava svrhu postojanja

D

@Amater kad smo već kod Mercedesa , nije sve baš tako sjajno.
Npr. Mercedes je vrlo softiciran sistem koji malo malo pa mora , zbog elektronskih grešaka , u servis
a kad uđete u servis prvo „dobar dan“ pa odmah zatim €100 samo da bi vam okačili system chek computer na vas OBU.
Sledeće , cena tog i takvog Mercedesa sa raznim skraćenicama košta skoro pa duplo od „golog“ modela , pa onda dolaze uslovi prodaje itd. itd. oružije je posebna tema ….. domaći raketni sistemi za takav mercedes je pa treće pitanje !
tako da mislim da Srbiji nije potreban mercedes ali svakako možemo nabaviti mnogo bolje od Fiata , ili Forda !
Pozdrav.

N

Nikada, ali nikada ne mozes tako racunati cijene. Zovi Putina pa ga pitaj za kolko ce ti dat 10 migova 35 s obukom pilota i tehnicara, simulatorima, radarima, drugom opremom, solidnim naoruzanjem i onda ces skuziti da kad cifru podijelis sa 10, ispadne 200 milijuna po komadu…

J

@Amater ne mislisli valda da je ova americka igrackica mercedes za MIG-35?

J

Ako želimo da kupimo F-16 tada je najbolje da aparat G-4 koristimo za obuku. Za one koji nisu upoznati sa tim aparatom mogu da kažem da su krajem 80-tim SAD bile zainteresovane za kupovinu tih aparata.Neki će se verovatno od vas iznenaditi ali to je istina. On je veoma sličan sa F-16 i tako reći da je idealan za to.

J

@Jovan to apsolutno nije tacno cista dezimformacija pricalo se da bi ameri trebali da kupe oko hiljadu ali to je apsolutna laz,sto ne znaci da je G-4 los avion bas suprotno.

A

@Jovan
Jos jedna ex-Yu/Lazanski sugestivna van konteksta izvadjenja polu-informacija sa ciljem jeftine propagande.

Zapravo Amerikanci su bili zainteresovani da uz kupovinu F-16 svojim siromasnim saveznicima ponude u paketu G-4 napravljen prema njihovim standardima koji su mnogo daleko od onog G-4 kakvog pozanjemo….i to je bilo samo nekih suskanja, blagog interesovanja i sl. ali nikad ni blizu nekog ozbilnog dila jer za isti se moraju proci serije i serije testova koje G-4 nikad ne bi prosao. Amerikanci po zakonu ni ne mogu uvoziti stranu opremu tog tipa za sebe, mogu samo da kupe licencu(kao za H145 ili sada za fregate) pa da proizvode u zemlji.

R

Izgubićemo se u tolikom šarenilu.Pištolji,puške u „hiljadu“ kalibara.Kopneno oružje i tehnika podvrgnuti modernizaciji modernizacije.Vazduhoplovi različitih tipova,namene i proizvođača.Zaboravljaju 1999. god.Aerodromi pod stalnim bombardovanjem.Ptica ne može da proleti.Ali valjda neko i o tome misli.Moje laičko mišljenje:za obuku Lasta,lovac bombarder su34(da kljuca okolinu) i neprobojna protivvazdušna odbrana.Srbi nikada nisu napadali već smo se uvek branili.

Odgovori
А

Летели су Орлови и хелихоптери.

P

postoji tacna evidencija koliko je baceno bombi i koga tipa.
i to su radili orlovi.
bilo je ovde ‘znalaca’ koji su tvrdili da to nista nije tacno i da se posipalo bilo sta tek da se baci. blago nama s takvima nam nam niko ne traba vise…

A

@Rođa

Znači naši piloti će nekom magijom da prelaze ko na fabričkoj traci iz Laste sa maks brzinom 550 km/č u Su-34 sa brzinom od 2 maha???
Ljudi, jer može malo realnosti, jeste da je cela tema rezultat najneozbiljnijih novina u Srbiji, ali opet.

B

@Aleksa Radojicic

Kako ce Bugarski piloti sesti u F-16?

A

@B

Sa Pilatusa prelaze na L-39. Nije poslednja reč tehnike, ali se pilot bar navikne na mlazni avion.

S

Tacno tako, za avione OK… Za PVO: zavrsiti modernizaciju svega postojeceg, S125 i 2K12, Pancir S1, strele 2M, Mistral 3 za birbu protiv krstarecih I dronova. Uvezati sve u slojevitu PVO… Kao vrhunac: S350, 3 diviziona u fulu sa rezervnim garniturama raketa (3x96x2 raketa, 1/2 do 60km, 1/2 do 120km). Nove rakete ( iz 2006), i imas garanciju bar 30 god. To je „zakljucavavanje neba“. Jeste da kosta, al’ si tako dobro spremljen za odvracanje od agresije…

n

@B
@Aleksa Radojičić

Bugari nakon osnovne obuke idu u SAD i preko Texana i (nadzvucnog)Talona dolaze do F-16.

Y

Samo je bitno da struka ima primat pred politikom – pa neka se pazari po volji.
Pedigre je nebitan…

Odgovori
A

Poštujem mišljenje da u ovoj vrloj bitnoj situaciji politika nema šta da traži. Čitam šta su drugi ovde pisali i sa većinom se slažem. Ako imaju para kao što se hvale onda može i SU 34, SU 30, Jak 130 i zašto da ne F 16 ali u fulu. Samo ne ove dronove. Ako neko bitan čita sve ovo što ljudi pišu neka dobro uzmu u obzir. Ako Srbija kupi bilo koji tip od ova dva što se spominju, srpsko nebo uskoro ima da čuvaju tuđe ptice. Ne daj se Srbijo.

D

@Aleksandar

Zasto ne i dronove? Vidimo da su dronovi sve zastupljeniji u kriznim podrucjima. Ako najmocnije drzave sveta ulazu ogroman novac u razvoj i kupovinu dronova, sigurno to ne rade zato sto imaju para na bacanje.
Pogledajte snimke iz Iraka i Sirije, teroristi su uz pomoc dronova sklepanih u podrumima, koje su koristili za izvidjanje i navodjenje artiljerije, naneli velike gubitke sirijskoj i irackoj Armiji.
O upotrebi dronova u Armijama da i ne govorim.

V

@Aleksandar
Zašto ne dronovi?
Dronovi su apsolutna budućnost. Rusi eksperimentišu sa SU 57 kao komandnim mestom za grupu dronova.
Što se tiče F16, zar nije dovoljan za nauk reket koji Bugarska plaća Amerikancima?

A

@Aleksandar

Dronovi+Nore je kombinacija koja može da zbriše sa lica zemlje jedinice veličine brigade za nekoliko minuta, a sama kombinacija je daleko jeftinija od bilo kog aviona. Potrebno je da se ova sinergija uvežba dobro.

Y

Ma dronovi su zakon – em znatno jeftiniji, ne rizikuje se život pilota, teže primetan – i ko zna šta još…
Na toj platformi valja kačiti ili koordunisati svu municiju koja za to ima smisla/mogućnosti…
Ima dobrih fora kod ove nabavke – može usvojiti i novo znanje (i imanje) i sl.
Ja laički u svemu tražim mogućnost i za neki domaći budući proizvod, pa bi valjalo i to uzeti u obzir pri svakoj nabavci, ali je to sekundarnog karaktera u odnosu na primarnu svrhu koja mora da zadovolji potrebe…
Možda/verovatno nam vojni noviteti nikada ni ne zatrebaju, ali eventualno znanje u vezi sa njihovom proizvodnjom, funkcionisanjem i štooošta – hoće sigurno…

A

Kad sam reko smeće mislio sam na te avione koje spominju kao zamenu za orlove i galebove i uporedio sam sa dronovima. Protiv njihove upotrebe nemam ništa protiv čak šta više uvećati broj i osavtemeniti iste. A ako od amera tražimo avione onda neka predlog bude 2 eskadrila F16 i to neki blok 70, 72. I ovako ima da nas odjebu. Pozdrav.

D

mislim da je ovo kao i izgradnja „Moravskog koridora“ oblik plaćanja rekata siledžijama.
Zahvalan sam svima koji su pre mene izneli zanimljive kombinacije za naše vazduhoplovstvo, međutim čini mi se da će ovaj put politika da odlučuje. Ne kažem da je to ni dobro ni loše rešenje.

Nama je potreban mir i puno dece. Znam da će sad mnogi reći moraš da imaš jaku vojsku da te ne bi ometali u ekonomskom razvoju. Baš zato treba razmotriti da nekad platis parama a ne životima.

Mislim da su to Bugari upravo uradili. Platili su reket na prihod koji će dobijati od tranzita gasa. Došsao siledžija i rekao : „šta ja imam od toga“…. my 5 cents

Odgovori
С

Дејан К. Прави коментар………
рекет се мора платити јер нас је силеџија окружио. ако је овај инфо тачан, онда отприлике паметан потез, треба нам, хоћемо да купимо од вас, ако нећете ми немамо куд него код Руса.
Лепо је што сајт добија нове читаоце, али пре него што коментаришу нека погледају мало старије чланке, а не после једног прочитаног текста одмах се даје коментар. Толико се види да миришу на оне јефтине сајтове са Ју тјуба и новина са баснама (Курир, Информер), да би их ипак молио да се мало прилагоде. Овде постоје људи који су за 5 копаља изнад тог нивоа. И нек ови нови нешто науче. Добро дошли.

I

„Kako je jutros u svom štampanom izdanju preneo tabloid Informer“
Treba li dalje???
Pisanje tog smeća od novina komentarisati na forumu koji teži da bide ozbiljan?!?
Baš sam razočaran.

Odgovori
b

Tačno!

D

Informer jeste tesko smece, ali to smece je blisko vladajucoj stranci. Nesto slicno kao hrvatski Vecernji List koji je blizak vladajucem HDZ-u koji je prvi plasirao vest o izraelskim F-16, pa se i o tome pisalo i raspravljalo danima i mesecima.
I meni je sve ovo cudno pogotovo sto su izbori u Srbiji prosli i vise nema potrebe za bombasticnim naslovima vezano za Vojsku, pogotovo sad u vreme Korone. Ali eto, ne treba odbaciti ni onu staru: Gde ima dima ima i vatre.
Na kraju krajeva imate izjavu Nenada Miloradovica, on je potvrdio da Srbija dugorocno zeli da zameni Orlove i Galebove.

A

@ID

Sve to stoji, ali bar smo dosad naučili da Informer ima izvore u VS i SNS, te samim tim ima i daleko raniji uvid u planove i tok preogovora nabavki nego mi, T6 ili neke druge novine.

P

ID, nadam se da si pročitao i drugi pasus gde je priroda informacije i medija ispravno karakterisana kao „plasirana“, što je za analizu bitno i zbog čega se analiza, odnosno osvrt, i rade.

Sve plasirano je zatim, kako se u tekstu i navodi, direktno i indirektno potvrdio najviši zvaničnik ministarstva zadužen za nabavku.

Jedina neozbiljna i razočaravajuća pojava u ovoj temi si ti.

B

Nije bitno ko je pricu zapoceo. Ako je Miloradovic to i potvrdio imamo zvanican izvor

B

@ID

Informer stalno plasira informacije koje nisu 100% tačne, ali one uvek potiču iz nekog izvora koji je manje više relevantan.

To od prilike ovako funkcioniše:

Jedan zaposleni u ministarstvu odbrane sedi u kafiću sa šefom informera i kaze mu da rade nabavci novih aviona ali da ne moze više da kaze. A onda ovaj novinar pita gde, kad, kako, itd. Na sva ta pitanja ne dobije odgovor, sem mozda da su kontaktirali jednu kompaniju u SAD.
Ovaj gosp. novinar se vrati u redakciju i smisli sam priču kako se nabavljaju F-16 i Su-25 itd. itd. i doda uz to Ruse i Su-25, jer Srbi ipak više vole njih.

Pored svih napisanih gluposti od strane tih novina, činjenica je da ipak tu ima nešto i da je vredno analize na T6. Pogotovo kad isti dan Nenad Miloradović lično na Pinku govori o planovima za budućnost i potvrdjuje deo priče.

А

Шаренило технике је чист промашај.Није то само авион него и пратећа техника која је скупља и нова.Гледао сам давно руски П35М у оперативном раду,а амерички АНТПС1Д стоји поред,крш и лом,напуштен…Сви „имају“убице СУШКИ,а нико да проба… Држао бих се Руса као природних добављача,лакше за обуку, могуће сарадње… Никад се седењем на две столице нигде није стигло…

Odgovori
m

Ma nasi ce uzeti neko sranje videcete.kod nas je ciganluk uvek na delu.treba da uzmemo avion najbolji moguci i da smo mirni dugi niz godina.mislim da treba da se drzimo ruskih aviona i to minimum su35.

Odgovori
A

@mr-novi sad

Znači Su-35 menja Galebe za obuku? Pa ovoj je smešnije od gore komentara sa pilotima kojima magično prelaze iz Laste u Su-34 bez problema.

E

Iako smatram da je pozadina ove teme politicka, ipak se nadam da ima neke istine. Licno bih se pre bavio modernizacijom PVO, integrisanog sistema osmatranja i dejstvovanja, ali da je vreme za zamenu J22 i G4… pa odavno je proslo. Ali kljucno i sistemsko pitanje je uloga te zamene, da li nam je realno potreban trenazni avion, potencijalno laki lovac bombarder, ili jurisni avion ili izvorni lovac-bombarder? Razlike nisu male i nadam se da je neko doneo ili ce doneti ispravnu procenu. T-7 je nova platforma i o sposobnostima i upotrebljivosti jos ne znamo Bog zna sta. Ali svakako USAF ne bi planirao 350-475 jedinica neceg sto ne radi. Opet, njima je potreban dobar trenazni avion, da li je to sto treba i nama? Yak 130 je svakako vrlo uporediv pandan, ali bih u konkretnom poredjenju ipak dao blagu prednost T-7 iako su podaci veoma sturi. SU-25 je nesto drugo, da moze se reci zastarela platforma, ali borbeno dokazano upotrebljiv. SU-34 je potpuno drugacija zver, otprilike poredimo ATV sa SUV-om, pa onda oba sa Kamazom pobednikom Pariz Dakar relija…a tek ideja da samostalno proizvedemo avion koji bas odgovara zamisljenoj nameni – bolje da zaboravimo. Prvo da to bude samostalno razvijen avion je apsolutno nerealno. Drugo, cena i vreme potrebno za razvoj, testiranje i pustanje u operativnu upotrebu su nesto sto mi tesko da mozemo da iznesemo. Konacno, u doba kad se vodece svetske sile utrkuju u razvoju multipurpose lovaca sa izrazenom sposobnoscu dejstva na zemaljske ciljeve i duboke penetracije u neprijateljsku teritoriju, mi moramo da imamo integrisan sistem sposoban da odgovori na isto, pa tek onda da raspolazemo kapacitetima za dejstvo sa malih visina na mete na zemlji. Upotreba aviona tipa Orla i Super Galeba je itekako imala smisla u RV SFRJ tog vremena, sada bi i njihova moderna zamena bez slojeva podrske iz vazduha i sa zemlje, bila laka meta. Izvinite ali 1999-u ne mogu da izbrisem iz secanja, ne verujem vise u male lokalne sukobe gde bi upotreba lakih trenaznih aviona imala opravdanje. Druga tema je ako nasi buduci piloti budu trenirali na T-7, sta je to sledece sto ih ceka?

Odgovori
G

Lepo je sto se razmislja za buducnost ali uporediti ova dva aviona je smesno i ne znam odakle im ideja za to taj Boingov avion je cisto trenazni koji se tek uvodi kod amera sa SU-25 borbeni avion.Boingov trenazni avion jeste pobedio kod njih na tenderu,znamo kako to ide na zapadu para vrti gde burgija nece.Nama treba trenazni avion koji bi zamenio Orla i Galeba to definitivno i za to po mom misljenju je YAK-130 bez premca.Ako mislimo da kupovinom tih Boingovih letelica mozemo dobiti podrsku za vracanje Kosova i Metohije mirnim putem zivimo u zabludi oni su im glavni pokrovitelji umesto toga treba kupiti provereno dobro od Rusije koja je vec na nasoj strani.Razlika u ceni aparata Boinga i Yaka ce biti verovatna i u toj razlici mi mozemo kupiti isti broj ako ne i vise primeraka Yak-130 4++ generacije sto bi za nas bilo vrhunski dobijamo sve sa njim(obuku pilota i borbenu letelicu)priprem za Mig-35 ili neki savremeniju Suhoj.Sto se tice nabavke uopsteno ne svidja mi se ovo sto rade u kopnenoj vojsci dva ovoga pa tri onoga treba suziti izbor i kvalitetno opremati vojsku ovako sve to lepo zvuci dok je novo radice a sta kad pocne da se kvari a rezervnih delova nema jer se razbacivalo sa nabavom onda ce biti a sta sad.Vise razlicitih modela vozila imamo sada nego sto je imala JNA sto bas i nije za pohvalu.

Odgovori
С

Горане, није ми јасно како мто поједини не виде. Имамо притисак, свакакав, што су нам Кинези овде ( у привреди), Руси(исто), гасовод, још смо почели да убадамо у очи амере са куповином оружја од Руса. Војска се полако окреће Израелцима, Французима, Америма. Не улазим у струку ( нисам војно лице), али очигледно мора.А и мени је као лаику јасно да неће погрешити јер су то земље са врхунском техником. Скупо? Јесте, ал боље и то купити него попити неке казне које нам сада не требају никако.

E

Volim da procitam svaku temu koju izbaci tangosix, a pogotovo komentare. Ima tu jako zanimljivih misljenja i koliko vidim “ljudi iz struke”, no medjutim osvrnuo bih se na par komentara . Srbija nikada nece moci proizvoditi ozbiljan avion jer nema ni resurs ni ljude dovoljno skolovane za taj poduhvat. Nije to Soko gde su bravari mogli raditi na presama i stancovati galebe i orlove. Pa mi ni automobil nismo uspeli da napravimo. Kupivina “zapadnog “ aviona ne dolazi u obzir , jer takav avion sigurno poleteti nece kada bude trebalo, a i sat upotrebe u miru je daleko veci nego kod “istocnog” aparata. Jurisni avion nam je apsolutno nepotreban Dve eskadrile visenamenskih aparata i helikopteri za podrsku da. Odmah povaditi sisteme veze kupljene od francuza i onog Davinica potraziti da nam sklopi ponovo dil za spijunski satelit i mirna Bosna . Imao bih ja jos , ali reko da ne preteram .

Odgovori
1

Pre će biti 20 kompleta elektronike za nadogradnju orla ili/i galebove uz bombe i rakete. Oni i imaju kompatibilnost sa američkim oružjem. Nose maverike. To je daleko verovatnije nego nabavka letelica sred modernizacije orla. A da se predje sa jednog sistema na drugi kao na dugme (one slike F-16) e to tek nema smisla da ne pominjem generacijski skok.

Odgovori
b

Meni i dalje nije jasno o kakvoj modernizaciji vi ovde govorite?To je „trla baba lan da joj prođe dan“.Orlovi 530 i 531,jedan u tocu a drugi u momi,već nekoliko godina se „modernizuju“.Ono što sam ja video relativno skoro uopšte se ne razlikuje od onog što sam video pre dve godine.Neke sitnice tipa prekidači,instrumenti i tako to.

1

Pa zato i verujem da kupuju elektroniku. Ne mogu da izvuku ono što je potrebno iz njih sa postojećom opremom. A utrošili su dovoljno vremena. Primarni cilj razvoja je verovatno sačuvati letelice kao platformu za razvoj domaćeg naoružanja, ali i važnije od toga sačuvati ekspertize potrebne da se naoruža letelica (ima više zemalja koje umeju da naprave avion, ali ne i da ga naoružaju, još je teže za bespilotne letelice) kako bi se omogućio razvoj naoružanih dronova i оružja dronova. Tek sekundarni cilj je uvećanje mogućnosti tih postojećih letelica, ali to izgleda ne može dalje bez nabavke iz SAD ili Rusije. Zato povezujem ovu priču o 20 bombardera sa modernizacijom orla i galebova. Uostalom te se uklapa u pomenutih kao postojeće 10 modernizovanih orlova i galebova (ili možda spremnih da prime elektroniku). A čime će da se menjaju u narednih 10 godina to će da se vidi. A jedan od razloga da se preseče na 20-tak ili desetak aparata (ostalo delovi) je sigurno i spremnost okoline da se posveti avijaciji i zato se mora i naći rešenje u novim letelicama, jer se balans menja. A promena je drmataična jerse krenulo sa samrti. Od pantljika i rasklimanih šublera na koje su spali, i jedne stare mehaničke vage kao najpreciznijeg instrumenta, uspeli su da stignu do interferometara, tako da verujem da znaju šta rade.

B

Predlog za nabavku T-7 ili slične mašine treba gledati iz perspektive 2030-te godine a ne današnje. Miloradović je čovek sve kratko i jasno rekao šta je plan, ko je to predložio i na osnovu čega. Dakle svi vi koji vi sad uzeli Jak-a ili SU34 ili šta ja znam koju zver, molim vas da pažljivo ponovo čujete/pročitate šta je cilj: zamena školsko-bombarderske flote kada više ne bude mogla da leti, uzmimo da će to biti kroz 10 godina jer toliki je i planski period. Po meni, ljudi koji su ovaj plan osmislili su sasvim ispravno zaključili (što nije rečeno ali sam stekao takav utisak) da će se glavnina posla jurišne/bombarderske avijacije prebaciti na helikoptere i posebno na sve jeftinije dronove sa sve jeftinijom preciznom vođenom municijom kao i na dalekometnu artiljeriju. Ko ne vidi taj trend, stvarno neka ne gnjavi više sa Su34 i pogotovo jakovima čija uloga će u periodu 2030 pa nadalje biti upitna. Imajući to sve u vidu, jasno je da nam treba, i to je Miloradović posebno istakao kod T7, jednostavan, jeftin avion prvenstveno za obuku a tek sekundarno za ispomoć u bombarderskim ili manje zahtevnim lovačkim ulogama. Na samom T7 se vidi dosta uticaja švedske škole brzog i lakog održavanja u svim uslovima što je za nas vrlo bitno. Avion je ponuđen na američkom tenderu u klot varijanti, dovoljno da ispuni tražene zahteve i tačka. Ipak, konstruktori su predvideli da se bez izmena na konstrukciji može staviti do dve podvesne tačke po krilu i jedna ispod trupa, što je sasvim dovoljno za taj vazduhoplov.

Naravno, ovakvi poslovi uvek imaju političku konotaciju, i ovo nije izuzetak. Ako prođe, a nadam se da hoće, biće to win-win za nas. Košta možda više u odnosu na istočnu tehniku ali vredi.

Odgovori
B

Danas postoji sirok dijapazon lako prenosivih sredstava PVO koji predstavljaju ozbiljnu pretnju helikopterima i nisko letecim avionima. Cemu sluzi skolsko-bombarderska flota ako nije u stanju da efikasno i relativno bezbedno dejstvuje. Su-34 je avion koji moze izmedju ostalog da stvori uslove za bezbedno i efikasno delovanje helikoptera i postojece jurisne aviacije.

a

@B

Ne postoji „skolsko-bombarderski“ avion nego skolsko borbeni. Ime mu samo govori cemu sluzi: za obuku pilota a sekundarno za borbene zadatke: bombarderske, jurisne, izvidjacke, redje lovacke.
A Su34 ti sam po sebi na vazd. prostoru velicine naseg ne moze obezbediti nista. Da bi imali ikakve vajde od SU34, moramo imati slojevitu PVO, jaku lovacku avijaciju, mnogo vojnih vezbi, piloti mnogo sati naleta i ispaljenih raketa a to sve KOOSTA jezivo novaca, treba mnogo vremena da se dostigne taj nivo i treba mnogo jaka privreda da to sve omoguci. Avion sam po sebi je gomila gvozdja i laka meta za ozbiljnog takmaca…
Manite se sanjarija. Malo realnosti nije na odmet.

B

Za obuku pilota koji ce biti obuceni za skolsko borbeni avion, koji u borbenim dejstvima ima ogranicene ili nikakve mogucnosti i/lii pritom je relativno laka meta za rucno prenosiva PVO sredstva a o ozbiljnijim PVO da nepricamo, a za lovca nove generaije lak plen.
Samo da ne bude obuka radi obuke, jer ozbiljnijih aparata nemamo.

A
P

Ono što komentatori ovde ne razumeju je činjenica da kupovinom naoružanja kupujete u stvari naklonost partnera, lobirate za podršku i gradite odnos. Mi svakako nemamo ekonomski kapacitet da ratujemo sa bilo kime a najmanje sa Nato članicama koje nas okružuju potpuno.
Nabavka USA tehnike nam otvara vrata lobiranja kod zapadnih sila i vrata EU. Jedini način za pobedu u bilo kom konfliktu kad si mali je da imaš veliku silu uz sebe. Koliko god se nama to ne sviđa jedina racionalna budućnost Srbije je u Nato i Eu. U tom kontekstu ja mislim da naši pecaju polovni F16C, F21, eventualno F15C. Za nove avione mi prosto nemamo para.
Ja tako vidim stvari.

Odgovori
D

Mig 35 je visenamenski avion, lovac/bombarder..Ne vidim zasto bi kupovali F-16 ili bilo sta slicno i samo komplikovali sve.Eventualno uzeti neki manji broj skolsko borbenih aviona radi obuke.A sto se tice jurisnih po meni samo Su-25 i to naravno kada odlucimo da zamenimo orlove..

Odgovori
A

Vidim vodi se žustra diskusija oko toga šta je bolje i šta i kako ali većini čini mi se nešto promiče. Ako se za 10-15 godina planira nabavka najnovijeg trenažnog aviona SAD (T-X) to znači da se planira i podrazumevajuća promena u spoljnopolitičkoj orijentaciji. Ovi donirani i modernizovani MiGovi će po svemu sudeći, ako se ovako nastavi, biti poslednji ruski avioni u našem inventaru.

Onog trenutka kada se reši pitanje Kosova prestaje bilo kakva značajna uloga Rusije kod nas a i šire na Balkanu izvan domena energetike.

Odgovori
A

Ja se najiskrenije nadam da ce tako biti. Ne da imam nesto protiv Rusije, APSOLUTNO NEMAM, neki bi me okarakterisali mozda i kao „Rusofila“, samo realno i pragmaticno govoreci, oni nama prosto ne mogu pomoci. Bar ne u onoj meri kojoj bi nama trebala pomoc. Krucijalne probleme mogu resiti samo SAD iz prostog razloga sto su oni, ako ne napravili, barem „finalizirali“ te probleme i Rusija ili ne daj boze komunisticka Kina, to resiti ne mogu.

A

@AL-41F1

Upravo tako. Ni ja nemam ništa protiv Rusije, čak naprotiv, ali situacije je takva kakva je. Ja bi mnogo voleo da je drugačija i situacija u kojoj se mi nalazimo kao i svetska (pre svega da ne postoji ovaj novi mini hladni rat Rusije i Zapada) ali Srbija na to ne može da utiče već mora da gleda svoje interese i da se prilagođava.

z

Ništa se posebno nije ni dogodilo, ništa još izvesno nije osim izbačene nove teme za razmišljanje..to će potrajati malo duže i okolnosti se mogu promeniti..malo se i g-din Miloradović razmahao ali ok..bilo bi dobro da se bar završi puno toga što je započeto odavno, malo su nam izlazne brojke male ili malo frizirane..modernizacija postojećih vazduhoplova ide jao teško izgleda..da je nešto bitno urađeno već bi osvanulo s posetom..uzgred, i dalje se množi broj tipova vazduhoplova a to baš nije dobro sa stanovišta održavanja, obuka, nabavki, posebne opreme i dr..nikako da poštujemo neka načela.

Odgovori
m

Ne planira se nista za 10 godina, u planu je nabavka lovacko-bombarderske eskadrile sada i odmah. Zivi bili pa videli

Odgovori
Z

Kineski L15 je strava L15B ima PESA radar i kasnije je moguce da ce AESA napraviti za njega.
Ja mislim da nasi trebaju ozbiljno da vide sta sve moze i brzi je od Yak 130.

Odgovori
p

Pegaz i pametne rakete treba zaista da budu prioritet. Razvoj je dobar ali integracija treba da bude prioritet. Imali smo problema i sa proizvodnim procesom poslednjih decenija i to treba resiti. Najveci problem je nepostojanje klastera koji funkcionise u normalnim fer uslovima i uz pomoc mislece drzave. Monopoli su pokrili ionako male fondove.

Odgovori
E

Zaboravih da spomenem, MIG 29 podverzija kojima raspolazemo, u VKS Rusije se vec godinama unazad koristi kao napredni trenazni avion, takođe u borbenim simulacijama redovno uzima ulogu agresora. Logicno mi je bilo da se obavi najavljena modernizacija Orla, a da prethodna nabavka MIG-ova upravo tome sluzi i nama, pa da sledeci planski korak bude nabavka naprednijih 4+ aparata….SU-30 je trenutni standard van NATO bloka, a koliko vidim Rusi uopste nisu gadljivi na izvoz ni 57-ica, pogotovo posle raskida ugovora sa Indijom. Naravno raspon cena ide i do 1:10, ali ucinak neispitanog trenaznog aviona u borbenim uslovima je upitan i onda cena gubi smisao…mi moramo da znamo sta tacno zelimo od RV i PVO da napravimo za 5-10 godina (ako imamo toliko vremena) i onda je ta nabavka deo slagalice. Frankenstajn avijacija nikad nece funcionisati, niti dugorocno moze biti isplativa. Mix tehnike sa zapada i istoka u vazduhu moze puno vise da nas kosta nego u bilo kom drugom rodu vojske, a ucinkovitost nikad zadovoljavajuca. T-7 nas vodi na neki drugi ‘kolosek’, ne verujem da ljudi koji vode ove nabavke imaju drugacije misljenje / savetnike.

Odgovori
G

Politicki veoma lukavo…trazimo nesto od Amera da nam prodaju,ja sam ubijedjen da oni nama nece htijeti prodati nista sto se tice vojnih aviona.I onda se obratimo Rusima i pazarimo Jak-130 i Ameri nam ne mogu nista.Trazili smo od njih,nisu htijeli da prodaju,ok,ima ko hoce.

Odgovori
A

Vi stvarno mislite da može tako ,,lukavo“? Mislite da Amerikanci ne mogu da kažu ,,ne može od nas, ali ne može ni od Rusa“ i da onda primene jako ozbiljan pritisak (kome se Srbija teško može odupreti) da i bude tako?

Ajmo ljudi malo realnosti u promišljanju.

a

E nacitah se silnih komentara ovde kako nam treba Su 34, Su 35, Su 57, F15, S400… Cudi me da niko ne pomenu Tupoljev gamu, zasto odmah ne uzeti Tu22M3 ili jos bolje Tu160 ili bar na zapadu B1 Lancer pa da vidis kad svima padnu gace bajo moj… Malo realnosti nije na odmet. Srbija je zemlja vazdusnog prostora 480×280 km2 u najsirim tackama i ekonomskog kapaciteta da ratuje jedno popodne. O ljudstvu ni da ne pricam…
Nekada se ovde moglo procitati vrlo kvalitetnih komentara a sad dosla gomila sajber navijaca pa udri odma masti na volju…

Odgovori
P

Ovo je prvi put od 1950 da neko pominje nabavku ne-Ruske tehnike, sto bi bilo jako vazno za Srbiju.
Dok je SSSR imao konkurentnu tehniku koja za nijansu kasnila za zapadom, danasnja Rusija je daleko od toga, i ne moze nista da nam ponudi,a da Srbija to moze platiti.
Da li ce Srbija napokon reci „Ne“Suhojima i Migovima,“da“ kvalitetnim letelicama?

Odgovori
D

A tebi je samo vazno da tehnika nije ruska, a to sto nemas blage veze o zivotu to nista.
I nece Srbija nikad reci ne Suhojima, MiG-ovima ma koliko se ti nadao da hoce.

A

Ne radi se o „kvalitetu letelica“ nego o kvalitetu kompletne politicko-ekonomske podrske. SSSR je mogao ponuditi odlicne avione Jugoslaviji, ali nije mogao ponuditi kredite, enormnu finanijsku pomoc, licence i trziste sto je davala Amerika! Tu gresku smo platili glavom.

Ista stvar je i danas sa RF. Rusija ne moze ponuditi 50 milijardi, kao sto je Tramp ponudio Palestincima za resavanje problema. Isto je i sa nama.

D

Petrovic Dusan, pa Yugoslavija je kupovala zapadne borbene avione do 1961-e kad su kupili F-86D. A prije toga F-84G i F-86E. Bilo je i nekih planova za F-100 ali su kupili J-21. Yugoslavija je barem vrsila investigaciju kupovinu i proizvodnju F-5E.

AL-41F1
Nakon 1960 Americka pomoc se smanjila za mnogo drzava, cak u NATO paktu. Zato mnoge NATO drzave su kupile manje brojeve novih F-104G nego prijasnjih aviona a mnoge su smanjile brojeve operativnih aviona zato sto su Amerikanci smanjili Military Assistance Program.

Naprimjer Danska je 1950-ih dobila 246 F-84E/G, 59 F-86D i 58 F-100. 1960-ih MAP je dodao svega 29 F-104.

Cesto su Amerikanci smanjili sposobnosti – naprimjer Grci i Norvezani su trebali dobiti puno vece brojeve F-104 ali su brojke smanjene a zamijena je bila F-5 koji nema radar. Grci su dobili i zastarijeli presretac F-102 u manjim brojevima.

C

@AL-41F1

Palestinci će tih 50 milijardi dolara videti na Sv. Nikad, a možda ni tad. Može njima Tramp da obeća 500 milijardi, 800 milijardi, šta god hoće… ali na kraju će Izrael odučiti šta ko dobija, i sigurno neće odlučiti da se Palestinci obogate preko noći. I šta uopšte mogu da urade sa tim parama, sve i da ih dobiju? Da neće da kupe neko solidno naoružanje, izgrade ozbiljnu privredu…? Ništa od toga im neće biti dozvoljeno, ako nešto dobiju moći će to da ulupaju u potrošnju i to im je što im je.

Obaška što od cele stvari zapravo nema ništa i taj Trampov plan je mrtav još od dana kada je objavljen. Jer je sprdnja a ne plan.

„Problem“ koji Rusi imaju je što ne kontrolišu svetski finansijski sistem i ne mogu da zagorčaju život svakom ko odbije da kupi ciglu tj. F-35 od njih. Nekada su imali ogromno tržište na bazi ideologije (komunizam) i vojne kontrole (Varšavski ugovor). Čak i danas neki od njihovih najvećih kupaca potiču iz te baze iako su pravila u međuvremenu promenjena a pare postale jedina ideologija. Ogroman deo tržišta su izgubili jer je vojni savez koji kontrolišu sa 25 zemalja sveden na 5 (onih 20 malte ne kolektivno prešli u suparnički tabor i sad samo tamo mogu da kupuju). Tu im neće pomoći ni 50 ni 150 milijardi dolara. Sipanje dolara nije trka u kojoj Rusija ima bilo kakve šanse.

A

@Crni
Rukovodstvo Palestine je odbilo taj plan iako bi narodu jako dobro dosao i znacio bi priznanje Izraela kao drzave, sto se kosi sa onim arapskim „3 ne“ od kojeg nema nista. Ovako nece nikad, ali nikad imati pravu drzavu niti ce narod ikad ziveti icemu blizu normalnog.
Pogledajte koliko je Egipat dobio vojne pomoci od SAD, nije upste sala.

U kontekstu Srbije i nekog dila, nama Rusi prosto ne mogu nista znacajno pomoci. To njihovo ponavljanje 1244 u SBUN ljudima na licu mesta ne donosi nista i nikad nece doneti niti oni Srbiji mogu doneti prospritet i potrebu finanijsku asistenciju. Mogu samo SAD i od njih zavisimo, hteli, ne hteli. Videcemo kako ce se stvari odvijati.

J

Bilo bi lepo da si upravu..

E

Zaboravih, godine… VKS RF ima oko 40-50 trenaznih dvoseda MIG 29. Na nasih 14 upotrebljivih, 2 bi bili idealan broj, a verujem i da bi cena za takvu nabavku bila podlozna dogovoru. Nakon 2-3 god bismo bili spremni za nabavku 4+ generacije.

Odgovori
m

Zar nije ova nazovi nabavka malo kontradiktorna u samom startu. Zeli se avion koji ce zameniti Orao i G4 a predlazu se Boingov T7 ili Su25. Koje dodirne tacke imaju ta dva aviona da bi se kod nas upotrebljavali za obuku i kao jurisnici?
T7 moze da prodje kao skolski avion ali kao pravi jurisnik tesko. Postoji mogucnost da ga USA unapredi u jurisnu varijantu za 10-15 godina sa zastitnim oklopom i slicno. Za jurisnu varijantu ima malu nosivost. Smatram da bi kod nas mogao da prodje kao skolski avion dok njegove jurisne sposobnosti bice upitne i za 10ak godina. Dakle mi bi dobili tada solidan avion za obuku ali ne potentnog jurisnika sa ne bas sjajnim manevarskim sposobnostima. Miloradovic smatra da ce njegova cena biti drasticno manja od lovaca IV generacije. Bice svakako ali ne bas toliko manja
Za 20 takvih aviona sigurno cena nece biti ispod 1mlrd. dolara. Tehnoloski gledano vrlo savremen avion modernog dizajna ali ne bas sjajnih borbenih performansi. Kolike su sanse da privolimo USA za transfer tehnologije opet vrlo problematicno. Za 15ak godina mozda i to bude moguce ko zna?

Pa se dalje kaze ukoliko nam USA ne izadju u susret obraticemo se Rusiji za nabavku Su25. Ako se trazi skolskoborbeni avion Su25 nije nikako skolski vec pravi pravcati jurisnik velikih mogucnosti za neutralisanje zemaljskih ciljeva. Pa samim tim predlozene letelice nemaju istu namenu koja se trazi u ovom slucaju. Pre bi bila validna opcija T7 ili Jak-130 kao skolskoborbeni avioni slicne klase s tim sto je Jak130 potentniji avion vece nosivosti. Plus sto ce Jak130 biti jeftiniji i za 10ak godina od americkog manekena. Mene T7 podseca na Super Hornet sa jednim motorom skromnih mogucnosti.
Ako se zeli pravi jurisnik onda su tu veterani preskupi A10 i opet jeftiniji Su25. Miloradovic stalno prica o nekakvim ustedama? Moze se ustedeti tamo gde nije direktno ugrozena bezbednost drzave i ljudstva. Ako se stedi u opremanje vojske necemo daleko stici u efikasnoj odbrani drzave pogotovu ako nemamo vise vojnika kao nekad. Na pitanje u vezi nabavke PVO sistema Buk Miloradovic kaze da on i MO ima drugaciju viziju kako da se zastite trupe.
A kako cemo zastititi ostatak Srbije? Ocigledno da oni koji o tome odlucuju nista nisu naucili iz proslosti i da se onako velike greske ne ponove. Mi nismo vicni ispravljanju gresaka zato ih uporno ponavljamo a to drzavu isuvise debelo kosta od svih njihovih usteda i ideja.
A da li u ovoj mogucoj nabavci T7 ili Su25 ima politike? Suvisno je govoriti o tome sve je jasno. A visenamenski borbeni avioni (novi) bice preko potrebni za 10ak+ godina od ovog komarac jurisnika. Hocemo li njima bombardovati nekog suseda ako zasluzi agresijom na nasu teritoriju ili bombardovati nasu sopstvenu teritoriju sa tudjim trupama. Jer ulaziti sa takvim tipom aviona u tudji vazdusni prostor sa skromnim mogucnostima nije bas preporucljivo. Za to je potrebana vrlo ozbiljna letelica.
Ako se pazari kod amerikanaca tu tesko da moze nesto da se ustedi pa makar se radilo o komarac jurisniku, primera ima puno. I ako bude imao vece borbene mogucnosti od komarac verzije sumnjam da cemo pazariti njegovo vrhunsko naoruzanje ako ga bude bilo.

Odgovori
P

Dobar vam je ovaj tekst ,nadam se da ce ga svi procitati . A ovo ostalo je nebitno ,bitno je da se ne razgovara puno o Hamviju . Narednih par dane ce se sve i onako vratiti na ovu temu ,barem do PARTNER-a 2022 . Pozdrav .

https://tangosix.rs/2019/10/12/ekskluzivno-rv-i-pvo-nece-nabavljati-inostrane-skolsko-borbene-avione-posle-orla-2-0-modernizuje-se-supergaleb-g-4/

Odgovori
G

Andrija

Naravno da moze.Mogu i Amerikanci da kazu sta god hoce,mi im ne mozemo zabraniti sta da govore,kao sto ni oni nama ne mogu da zabrane sta da kupimo.Kud ces realnije od toga.

Odgovori
A

Ako nekome nije jasno koja je svrha onih silnih ruskih sajtova na srpskom jeziku i sto oni placaju tolike ljudi da pisu nepotpune, sture i nestrucne tekstove o obicno vojnoj tehnici po internetu, nek procita komentare ove vesti i bice mu sve jasno….

Ljudi koji predlazu Su-34, ne znam da li manje znaju o tom odlicnom avionu ili o svojoj zemlji? Nama treba SU-34, koliko Lihtenstajnu treba nosac aviona.

Ljudi koji predlazu da napravimo nove G-4/J-22 moramo podsetiti da fabrika koja je to pravila ne postoji.

29M je zapravo u ovom trenutku sasvim dobar avion. Tehnoloski na nivou F-16Block52+, ali postoji ozbiljan problem. Gde je otisao SU-27, a gde 29ka? Ako zemlja proizvodjac ili njeni najveci saveznici ne koriste masovno neki avion, on se nece unapredjivati kroz godine kao platforme koje su „oslonac“. Tako da bi ga ja zaobisao ukoliko u nekom trenutku ne bude bukvalno „jedino“ sto mozemo priustiti.

SU-25? Mora da se Miloradovic sprdao sa narodom.

Nama ce CAS raditi MI-35M, precizne, visokorizicne urade CH-92 i to je odlicno resenje. Jurisnih zadataka za koje je predvidjen J-22 vise nikad nece biti. Avion klase T-50/FA-50 bi trebao sluziti za naprednu obuku, a posto ima odlican radar i VV rakete i za zadatke zastite VAP, „air-police“. Vec ima ozbiljno VZ naoruzanje, a posto ima radar, ako bi integrisali radarske rakete, mogao bi vrsiti i ozbiljne borbene zadatke jer ima TTK da to sve isprati. Tako da sa 2 platforme se pokrije sve i to neuporedivo bolje nego bilo kada u istoriji naseg RV.

Mislim da sa T-7 zapravo „pecaju“ SAAB preko Amerikanaca, pa da nam mozda jednog dana ponude Gripen-E(politiku na stranu) sto nije losa strategija uopste! Mada ako mene pitate, ja bi odmah trazio T-50 jer je to gotov, serijski proizveden i proveren proizvod, pa tek posle bi video sta cemo sa „visenamenskim“ LA.

Odgovori
N

dobra tema a evo i predlog

textron airland scorpion – sve sto nama treba u najavljenoj nabavci

2 motora honeywell tfe731 turbofan motora
4200 kg ubojnih sredstava 1400kg nosi u trupu
thales radari i-master i rdy 2
cena oko 20m cas naleta ispod 3000 $

dosra komponenti koeisti od dokazanih aviona

Odgovori
N

Ako se ne varam g.Predsednik je navodno spomenuo nabavku lovca bombardera. Jedino realno (finansijski,tehnoloski itd) po meni je J 10 C (znam za navodne probleme sa motorom) ali ako ih PRC stanca (do sada par stotina sva tri tipa).
Sve ostalo se ili ne pravi ili je preskupo ili bi popili sankcije od Amera ako kupimo.
No posto je g.Predsednik il onaj koji nam je uvalio patku u startu pobrkao babe i zabe tj G4 i Orao. Za zamenu G4 mozemo otici u italiju, J.Koreju, Francusku, V.Britaniju mada bi to kostalo. U Rusiju po Jak popili bi sankcije (nesto Cesi ponovo rade na tu temu). Za Orao nema zamene. Avion te namene niko vise ne proizvodi. Takvi poslovi se sad odradjuju il pomocu UAV il „krilatih“bombi il krstarecih raketa.

Odgovori
A

@Najed

Aj brate kakve sankcije. Da li mogu ljudi bar da se upoznaju sa tumačenjem dokumenta pre nego što pričaju o nečemu? Sankcijama prete SAD (ne UN ili NATO) i to ne na ekonomiju cele države (u ovom slučaju Srbije), već na fizička (tj. osobe) i pravna (tj. kompanije) lica koja bi bila uključena u kupovinu.

V

Nazovite to mazohizmom, ali je dio analitike kojom sam se dugo bavio, pa sam si malo dao truda. Pogledao sam nekoliko puta i Miloradovića i Vučića u ova dva klipa, specifično situacije u kojima govore o novim akvizicijama.
Jasno je sljedeće, a to je da je Su-25 priča potezana samo od strane novinara, šta je krenulo od pisanja Informera i Miloradović nigdje to ne spominje kao opciju, već samo daje novinaru dodatne kratke informacije o letjelici. Pored verbalne komunikacije, sam govor tijela i facijalne ekspresije govore da Su-25 nije u fokusu.
Dalje, kada Miloradović govori o T-7 Red Hawku, tu se sa velikom sigurnošću može tvrditi da je interes Srbije ozbiljan i da je druga strana već kontaktirana po tom pitanju, te da je neki budući borbeno sposoban derivat Red Hawka u ovom trenutku prvi izbor. Kao što i g. Vojinović prenosi u tekstu, očito je da se radi o dugoročnom planiranju zamjene G4 i Orla sa letjelicom tog tipa. Međutim, bitno je naglasiti jedan detalj, a to je da u nekoliko navrata Miloradović naglašeno koristi riječ „supersoničan“. Kada povežemo to sa također naglašenim niskim troškovima održavanja, očito je takav avion budući „work horse“ RV-a, koji će uz trenažu i jurišno-bombarderske zadaće, biti u mogućnosti obavljati i air policing.
Realno gledajući, Red Hawk ispunjava sve traženo, bar prema onome što Boeing i SAAB prikazuju i najavljuju kroz daljnji razvoj. Jednomotoran, supersoničan, pristupačan i jeftin za održavanje, jeftiniji u nabavi od ostale „zapadne“ konkurencije (FA-50 i M346 LCA). Sami govore da vjeruju da globalno postoji tržište za oko 2600 Red Hawk letjelica u raznim varijantama.
Miloradović isto upar navrata naglašava „2 puta jeftiniji“! Dakle, ne duplo, nego dva puta jeftiniji, šta upućuje na cijenu između 15 i 25 miliona po komadu, te da postoje alternative na istoku (Rusija) i dalekom istoku (Kina, Koreja).
Bilo bi zanimljivo kad bi T6 napravio analizu i usporedbu ove kategorije letjelica, uključivši pritom i Yak-130 i L15B, jer je jasno da se Srbija odlučila za ovakvu, ali supersoničnu letjelicu (što apsolutno podržavam). S takvim avionom će se periodu od narednih 5 do 15 godina lako popuniti air policing rupe između sadašnjih 29-ki i nekog novog lovačkog aviona. Po tom pitanju se isto veoma jasno komunicira da Srbija planira i nove lovačke avione i ovu trenažnu / LCA kategoriju.
Šta se tiče predsjednika Vučića, tu se nema ništa posebno za analizirati. Vidi se da čovjek improvizira sa informacijama koje je dobio od stručnih lica i na taj način lako krivo prenese dalje prema javnosti.

Odgovori
D

Su 25 je jurisni avion a ne bombarder, T-X je avion za obuku. Zasto mi permanentno pravimo ovakve greske? Ovo su pojmovne greske i to ne samo u izjavama vec i u razmisljanju.

Odgovori

Lično bih voleo da saradnja između Utve i Stavatti Aerospace Ltd rezultira konacnim zavrsetkom projekta NA.

Verujem da ce novi avioni u RV Srbije biti bas plod te saradnje.

Odgovori
M

Molim komentar jer nisam iz struke.
https://www.blogbeforeflight.net/2020/07/m-346fa-fighter-attack-for-austria.html
https://www.blogbeforeflight.net/2019/03/m-346-usaf-light-attack-experiment.html
Jedan od komentatora spomenuo je nabavku polovnih finskih F-18 C/D kao zamjenu za Orla. Ideja mi izgleda sasvim o.k. Za jurišne zadatke ne treba ti sofisticirani i preskupi lovac. Za napad na pješadiju, oklop i artiljeriju potencijalnih agresora tehnologija ’90-ih, (2000-ih) je sasvim dovoljna? Za napade u režimu nisko-nisko (visoko)-nisko mislim da je F-18 bolji od su-25? Brži je i brže se udaljava iz opasne zone?
Pozdrav

Odgovori
A

Takva vrsta „nisko-nisko“ bliske podrske iz vazduha se ne vrsi protiv iole ozbiljnog protivnika jer se vrlo lako i jeftino mogu nabaviti laki prenosivi sistemi PVO i protiv avionski topovi. Ukoliko protivnik nema takve sisteme, helikopteri neuporedivo bolje obavljaju taj posao, tako da nam ti kapaciteti uopste nisu bitni. Za moderne „jurisne zadatke“ bitno je da avion moze ostati sto duze u vazduhu, da je opremljen savremenim sistemima naoruzanja sa kojima moze dejstvovati sa bezbedne distance, da ima veliku nosivost i da na tim zadacima moze sam sebi pruzati „lovacku zastitu“. To i jeste sustina „visenamenskog aviona“ kakav je F/A-18.

M

AL-41F1
Hvala.
Bojim se da je protivnik „ozbiljan“ i na nebu. Tako da nema mogućnosti da „ostaje dugo u vazduhu“. Nego nakon napada što brže nazad.
Sve mi se čini da Srbija može koristiti avijaciju za podršku samo u početnom periodu rata kao preventivni udar. Da oslabi protivnika u napadu.
Teško je predvidjeti tok rata ali, bila je greška što RV nije svom snagom djelovalo po neprijatelju ’99 godine u početnim fazama sukoba. S namjerom da oslabi jačinu napada na kopnene snage. Ionako je najveći dio aviona uništen na zemlji. Ili su čuvali (loše) borbene avione za eventualnu kopnenu agresiju?

A

@Marko
Ne znam na kog neprijatelja mislite?

m

F18 nije jurisnik i ne odgovara nasoj doktrini upotrebe avijacije. Za cenu da ne govorim. Za 10ak do 12 polovnih F18 u najboljem slucaju je oko 1,5 mlrd. dolara za Super Hornet je i veca. F18 po nameni ne moze zameniti Orla vec MiG-29.

Odgovori
A

ono „A“ u F/A-18 je od „attack“ ili ti jurisnik. Mnogo je on bolji u toj ulozi od naseg kilavog Orla. Cena nam jeste problem, sami avioni nisu skupi, nekih 180 miliona, ali sve ostalo je gomila novca.

m

Attack ne moze se bukvalno prevesti kao jurisnik. Pre ce biti napad ili napadac. F18 je cistokrvni mornaricki lovac bombarder.
Ne moze se uporedjivati po nameni ni sa Su25 ni sa Orlom. USA za neposrednu podrsku trupa upotrebljavaju A10 sa ojacanim oklopom sto F18 nema da bo bio klasicni jurisnik. Jurisnok vrsi operacije u samoj ratnoj zoni sukoba a lovac koji vrsi napad sa vece distance van PVO sistema ne moze biti jurisnik ni pod tackom razno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

srx na: Još jedan snimak kokpita vojnog aviona RV i PVO Vojske Srbije: Jutjuber detaljno snimio do sada u javnosti retko viđen kokpit aviona T-71

Zar nema bas niko u RV ko zna ista o dizajnu, kamuflazi i odnosu boja? Pogledajte oznake RV Kraljevine Srbije i Jugoslavije. Znali smo prije 120 godina kako da nacrtamo srazmjernu rondelu na trupu aviona. Kao da je jedna velicina za sve letjelice danas. Izgleda bas amaterski. Koliko nas koji smo radili sa vojnom i…

21. Sep 2020.Pogledaj

dembelan na: [PILOT SA ISTOKA] Avioni su sve puniji, strah od putovanja i letenja avionom polako jenjava – najveći problem je Evropska Unija

Ako ne vjerujete u postojanje bolesti molim vas da to i dokažete. A za dokaz vam ne treba mnogo. Imate Infektivnu kliniku u Beogradu pa izvolite zatražiti od njih da vas puste da boravite bez zaštite par dana. Od mene imate internet i GoPro kameru za prenos 24/7.

21. Sep 2020.Pogledaj

radovanovic na: Još jedan snimak kokpita vojnog aviona RV i PVO Vojske Srbije: Jutjuber detaljno snimio do sada u javnosti retko viđen kokpit aviona T-71

Jao brate koje nebuloze pa da li je moguce da je zabranjeno snimiti kabinu An-2 pa taj avion je svako na svetu video bar jednom iznutra😂😂😂!!! Ovo je vrh.

21. Sep 2020.Pogledaj

peruni na: [VIDEO] Gađanja artiljerijsko-raketnim sistemima PASARS i Pancir

@Jordan Vise puta ponavljate netacno "slikovit prikaz zašto su jedinice KoV tražile da dobiju samohodni Bofors." Prvo Bofors u Srbiji nije u jedinicama KoV vec pre svega u RV i PVO http://www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/naoruzanje/artiljerijsko-raketne-jedinice-za-pvd drugo Kov nije to trazio a i od koga da trazi i zasto? Iako neosnovano tvrdite da je KoV to navodno trazio vi…

21. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend