BEG airport status
Hrvatska ponovo odlaže nabavku višenamenskih borbenih aviona Jedan od kandidata za novi hrvatski borbeni avion, američki F-16 / Foto Lokid Martin

Hrvatska ponovo odlaže nabavku višenamenskih borbenih aviona

Hrvatska će bar za još neko vreme odložiti nabavku višenamenskih borbenih aviona. To je postalo jasno nakon jučerašnje sednice Vlade Hrvatske kada je hrvatski premijer Andrej Plenković održao kratku konferenciju za medije na kojoj je odgovarao na novinarska pitanja.

Jedno od pitanja bilo je vezano i za borbene avione tj. kada će se doneti odluka o njihovoj nabavci. Nakon konstatacije novinara da je zvanično rečeno da će to biti početkom godine, premijer Plenković je odgovorio da će se “pričekati“, da je to bilo aktuelno pre zemljotresa i da je u ovom trenutku fokus na Baniji.

Ovakva odluka je sada prvi put javno saopštena i slična je onoj koja je doneta početkom aprila prošle godine kada je nabavka borbenih aviona odložena usled krize izazvane pandemijom Korona virusa. Razlog za ponovno odlaganje sada je otklanjanje posledica zemljotresa jačine 6,3 stepena Rihterove skale koji je 29. decembra 2020. pogodio oblast Petrinje i koji je izazvao velika razaranja.

Podsetimo, Studija o izvodljivosti za nabavku višenamenskog borbenog aviona predata je Vladi Hrvatske 21. decembra 2020. U studiji su navedeni zaključci o najboljim ponudama između dve ponude za novoproizvedene avione (američki F-16 Block 70 i švedski Gripen C i D) kao i dve ponude za polovne letelice (francuske Rafale F3R i izraelske F-16 Block 30).

Tada su iz hrvatske Vlade pojasnili koji su sledeći koraci u ovom projektu, kako je navedeno za početak ove godine bilo je planirano da se sa sadržajem ove studije upozna Odbor za odbranu hrvatskog sabora, nakon čega bi Vlada donela konačnu odluku o odabiru višenamenskog borbenog aviona. Zatim bi trebala biti započeta višemesečna faza izrade međuvladinog ugovora s vladom države čija će ponuda biti odabrana, kako bi se ugovor mogao sklopiti najkasnije do kraja 2021. godine.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

ne mogu kazati kako sam iznenadjen…..ali itekako razocaran.

no, od Plen-Ki-Moona me vise nista ne moze iznenaditi nakon posljedne usporedbe jedne parazitske ustanove HGK s institucijom kakva je NSK (nacionalna i sveucilisna knjiznica)

Odgovori
Kl

Zašto si razočaran, stekao sam dojam da nisi za kupovinu vazduhoplova?

Be

los dojam si stekao.

da si bolje iscitavao, ja zastupam stajaliste kako je natjecaj lose koncipiran te da HR u stanju kakvom jest nije potreban frontline fighter.

Mi

Realno gledajuci tesko je RH da izdvoji tako znacajnu kolicinu novaca, pa sve i da je na vrlo povoljan visegodisnji kredit. Proslogodisnja turisticka sezona je bila slaba, pa zemljotres na Baniji pored toga, kao i ogromni ekonomski problemi zbog pandemije. Na to dodaj da vakcinacija unutar EU ide vrlo slabo, sto znaci da i ovogodisnja turisticka sezona ce biti nepostojeca ili vrlo slaba. Realno gledajuci , mislim da od nabavke nece biti nista, a ako se i nekim cudom desi, mislim da se nece potpisati ugovor prije kraja sljedece 2022 godine, sto znaci da najvjerovatnije prvi primjerci nece uci u naoruzanje prije 2024/2025, a puna operativnost se nece postici prije 2027.

д

Шта је „HKG“

Fe

Beduin
Nego sto je potrebno Hrvatskoj?

Iv

Beduin
Nego sto je potrebno Hrvatskoj?
Moje misljenje odluka o nabavi ce se objaviti kroz 2 mjeseca jer ponude nemaju beskonačno trajanje. A potpis ugovora najranije kraj ove godine. I to samo jer bi gasenje b zrakoplovstva nanijelo političke posljedice za HDZ pa i za SDP. Da ne spominjem braniteljske udruge kako bi reagirale.

Be

HGK je Hrvatska Gospodarska Komora.
Uhljebnicka institucija koja ne sluzi nicemu a clanarina za poduzetnike je obavezna……

Ivane,
Hrvatskoj nije potreban frontline fighter, Hrvatskoj je potrebn cijelokupan sustav RZ I PZO.

Nekoliko putam sam vec pobrojao sto bi ja i kako stavio u 2 milijarde Ojrića….nema smisla pobavljati se.

С

Бедуин, као и увек кратко и сажето. Срдачан поздрав!

fr

Ne mora znaciti da je odgodjeno. Vjerovatnije je da u ovom trenutku premijer zbog javnosti ne smije reci da drzava izdvaja milijardu plus eura na kupovinu zrakoplova dok je javnost jos fokusirana na zemljotres i sudbine posljedicama pogodjenih ljudi. Navalio bi sebi gnjev javnosti dok su jos uvijek ljudi bez krova nad glavom. Potrebno je donijeti i najavljivani zakon o obnovi ugorozenog podrucja i odluka o zrakoplovima sigurno nece biti objavljena prije donosenja tog zakona. Vjerovatno ceka da fokus medija oslabi prema Petrinji, Glini i Sisku pa da objavi odluku. Odluka je vjerovatno vec donesena unutar nadleznih tijela ali nece jos biti objavljena zbog senzibiliteta prema gradjanima i da ne proizvede negativnu reakciju.

Odgovori
Bo

Prosle godine jedan izgovor, ove drugi, sledece treci i tako redom. Nema nista od kupovine aviona.

fr

Ne vjerujem. Javnost je sad pod dojmom potresa i sudbina ljudi bez krova. Koliko god ljigavo od politicara da sute nije bilo ni za ocekivati da ce sad objaviti gdje ce potrositi toliki novac dok su ljudi bez krova nad glavom. Jos kad je bio potres odmah sam ocekivao da ce odluka biti objavljena kasnije nego je predvidjeno. Da je namjera bila u startu zavrsiti ovu pricu ne bi se niko od premijera do predsjednika izletavao sa nedvosmislenim izjavama o kupovini i time sebi jos vise otezavao kasnije odustajanje. Sad je situacija da bi objavom ove odluke sebi objesili metu na vrat koju bi novinari gadjali mjesecima idnosnobdok gid traje proces kupovine. Sacekat ce se donosenje zakona o obnovi i kad javnost bude bez kritike mogla prihvatiti milijardu eura troska objaviti sta je odabrano. Odluka da se trosi milijarda na zrakoolove bez odluke kako ce teci obnova ne bi bilo politicko samoubojstvo ali vrlo blizu tome. Ipak uz sve mane u Hrvatskoj si politicari ne mogu dozvoliti ono sto Vucicu u Srbiji prolazi jer posjeduje vecinu medija i sam kreira misljenje javnosti.

Kr

Potpuno se slažem. Sada donijeti takvu odluku bilo bi ravno samoranjavanju. Unatoč tome je ne podržavam. Medjutim hrvatskoj se desio jedan nesretni niz događaja koji nebi izmislio ni pisac romana – nitko ne može poreći da je hrvatska bila u uzletu. Da je Zagreb u prosincu bio pun turista, od azijata do latinoamerikanaca i kao takav odavao dojam istinske metropole. Sa 1.1.2020 postao je polugodišnje srediste EU. Trebale su se održavati konferencije, sastanci, i svi ostali aristokratski događaji koji bi dobro napunili džepove običnih ljudi. I onda se desi globalni lockdown. Zračna luka prazna, hoteli prazni, privatni iznajmljivači zbunjeni, kafići prazni. Na to ga strese potres jačine neviđene u stotinjak godina. I hajde ode godina uz relativno kvalitetno ljeto. Kolovoz je bio pun turista po mojem iskustvu. I onda krajem godine opet potres koji se osjetio od Graza do Skoplja. U kraju opustošenom u domovinskom ratu nove žrtve. Zemlja tone u vrtače, a na površinu izlazi ljudska bijeda. Župan (HDZ) koji gramzivo koristi položaj da sakuplja nekretnine. Skupio ih je četiri ali nije uspio završiti fasadu u maniri gasterbajtera 80-tih. Bitno da se ima. Gradonačelnica (SDP) koja ovu nevolju koristi za samopromociju sebe i stranke. Neki srpski novinar i g. Pupovac su smatrali bitnim spomenuti da je poginula djevojčica iz miješanog braka (A što je to miješani brak?).
Nama u Hrvatskoj ostaje gorka istina – ne može narod napraviti koliko političari mogu uništiti.
U religiji ispovijedamo grijehe učinjene mišlju, riječju, djelom i propustom.
Pitam se dali se Krstičević zamisli? Jeli svjestan kakvi priliku je propustio. Tko će odgovarati za ne djelovanje? Za odgađanje? Pa eto i lokalna samouprava nije reorganizirana, a tko bi žalio za ovakvim županima i gradonačelnicima? Za ovakvim političarima. Priča o nabavi aviona je tako prikaz naše sposobnosti. Pa sve ćemo vidjeti ove godine. Dali smo uspješna zemlja ili neuspješna. Odjavljujem se do potpisivanja ugovora.

Be

zar se mozes vise samoraniti od zustre obrane parazitske ustanove poput HGK?

BR

Problem je u tome sto su izbori u 5 mjesecu.. Da sada objave da kupuju avion javnost to ne bi dobro prihvatila.. Tj. Plenkovic bi bio docekan na volej(zbog potresa i korone) .. Ponude koje smo dobili ne traju vjecno.. Ocekujem da ce objaviti poslje 5 mjeseca.. Da objave prije to bi bilo samoubojstvo za HDZ prije izbora.. Nazalost u svim je zemljama politika prije nacionalnih interesa🤷‍♂️

St

@Boban
Jos ce ispasti da je Plenkovic namerno izazvao zemljotres u Petrinji.
Naopak smo narod i mi i Hrvati, kad se kupuje naoruzanje, gde su bolnice i pomoc ljudima, a kad hcoes da pmognes ljudima, pa sto to, gde su avioni.

B

Ukoliko je u pitanju nov F-16, nije u pitanju nesto preko milijarde, vec skoro dve milijarde, sa normalnom kolicinom naoruzanja i rezervnih delova, kao i sa obukom i pratecom opremom.

Bo

Stojko
Na sva usta su se hvalili da para ima, da je novac za avione odvojen odavno. Sta sada ispade. Da novca nema.
Prema anketi, sledeci razlog za odlaganje ce biti, 11% mraz, 27% promaja, a plivajuci zamajac kao razlog vodi sa 42%. Ostali razlozi po par promila.

TT

frane Javne finansnije tjs. deficit, procenat javnog duga, rast BDP je u Srbiji u znatno boljem stanju nego u HR tako da se to ne moze direktno porediti.
1.3 milijarda evra koja je u zadnje tri godine utrosena na obnovu tehnike VS je dosla iz suficita budzeta, a ne uz dodatno zaduzivanje.
Hrvatska u ovom momentu ima samo izbor da se dodatno zaduzi za nove avione, a to je vrlo tesko kada je recesija oko -10%, javni dug na preko 80% i budzeteski deficit na 2 milijarde evra.
Nema to nikakve veze sa Vucicem i medijima, vecina stanovnistva u Srbiji poseduje internet (75%) tako da ako neko hoce da cita vesti koje su kriticki nastrojene prema vlasti to moze bez problema, nisu svi mediji u Srbiji Pink i Informer pobogu ..

to

slazem se u potpunosti

Lu

@TT
Srbija nabavke oružje nije financirala iz suficita, već preraspodjelom novaca iz drugih ministarstava.

Što se tiče RH i javnih financija, nemojte miješati vanjski dug i dug opće države. Vanjski dug opće države je 20ak milijardi EUR (ostatak vanjskog duga otpada na banke, firme i fizičke osobe). Trenutačna financijska situacija je posljedica COVID krize a ne bankrota države zbog loših financija.

Bilo kakvo zaduženje za kupovinu novih aviona bi išlo s odgodom plaćanja, tako da bi prve rate išle tek za nekih 2 godine, a do tada bi se situacija trebala značajno popraviti, kako stabilizacijom covid krize i ponovnog pokretanja ekonomije i turizma, tako i sredstvima koja će doći iz EU za sanaciju covid krize ali i za otklanjanje posljedica potresa.

Br

TT

Kakav suficit od 1.3 milijarde u budzetu? Ko se vise ne zaduzuje? U poslednjih 8 godina dug Srbije je porastao sa 15 (pred bankrotom) na preko 30 milijardi (ekonomski tigar)…

Ob

Pa gde su sd te silne milijarde koje Hrvatska svakako ima ili upravo treba da dobije od EU? 20 miliajrdi je spomenuto? Kada se ovde napise da to nije novac koji stoji na izvol’te, nego mora biti prvo puvucen pa onda utrosen na konkretne projekte odredjene namene onda uvek krecu arogantna, potpuno nesuvisla objasnjavanja od strane nekolicine…

Dr

@TT
O kakvom to sufcitu budzeta pricas? Ako ti planiras da kupis jabuku koja kosta 100 dinara , ti napravis Budzet za 150 i onda kazes eto ustedeo sam 50 dinara. To je sufucit. Usteda od onoga sto si planirao,od budzeta.Prvo naduvaju budzet a onda eto ustede. Srbija je povecala dug za vise 10 milijardi dolara u zadnjih 8 godina.2 milijarde samo ove godine Zvanicni podatak ministarstva finansija.Eto odakle para.

Ja

Hrvatski parlamentaci su potpuno u pravu sta ce vama moderni avioni vama je potrebna eskadrila generacije 2 koju vec posedujete na papiru radi air policinga .

om

Jale, pusti ti hrvatske parlamentarce njih nitko ništa ne pita niti shvaća ozbiljno, da se njih pita oni niti ne bi bili hrvatski parlamentarci jer ne bi niti imali svoju državu.

Du

@Luka
Srbija je sve kupila iz suficita budžeta, samo jer je vojni budžet bio premali pa da bi se moglo sve pravdati neka druga ministarstva su prosledila pare, ne može se na drugačiji način legalno izvršiti nabavka, nije bilo dodatnih zaduživanja, svidelo se to nekome ili ne.
Kako god da se odgadja plaćanje, ako para nema, neminovno je zaduživanje, tako da je odgovor da, Hrvatska će morati da se dodatno zaduži.

de

Prije tri dana sam ovde napisao da od toga nema ništa.

Odgovori
Er

90% bdp-a dug, ekonomija u katastrofalnom stanju, raspadaju se ekonomski, nije ni čudo sto odlažu nabavku

Odgovori
Ni

Ako je Hrvatska sa 900€ prosečnom platom u raspadu gde li je onda Srbija sa 400€ (u opštinama na jugu 250-300€) i stanovništvom koje masovno uzima državljanstvo susedne Bugarske za koju smo do juče pravili sprdnje.

Ac

Nikola
Ma manite se vise visine plate, ako nemaju ljudi gde da rade.Sad su pokazali koliko su jaki.Pukla turisticka sezona, puklo sve. Ja sam vise za 400evra platu, ali da ima posla za sve koji hoce da rade. Sta ja imam od toga sto mi komsija prima platu 900evra,a ja ne mogu da nadjem posao, jer ga nema pa moram u Irsku.Za Srbiju dolazi bolje vreme, jer imamo potencijal. Privreda nam je unistena i normalno je da su ljudi masovno ostali bez posla kriminalnom privatizacijom. Sada se to sve dize iz pepela. Nas problem je sto nestajemo kao narod(ne zato sto ljudi odlaze iz zemlje vec sto mnogo vise umiremo nego sto se radjamo) .Na tome treba raditi.Hrvatima realno i ne trebaju avioni,pisto su u NATO.

Lo

Nikola@
Hrvatska je dosta više zadužena nego Srbija. I realno gledajući oni su u baš teškoj situaciji. A to što neko ima Bugarko državljansto, sigurno ga nije uzeo da ide u Bugarsku da radi.

re

Sta ti vredi plata duplo vec ako je sve skuplje 2x??

TT

Nikola Prosecna plata u Srbiji je 510 evra, za koji mesec uz ova povecanja 550.
Nemojte pisati lazne podatke, ako navodite tacne podatke za HR onda se potrudite da to uradite i za svoju zemlju.

Stanovnsitvo uzima drzavljastno Bugarske zbog EU, a ne zbog same Bugarske koja ima ista primanja kao i Srbija.

Takodje prosecna plata nije sve, niti to govori i tome u kakvom je stanju ekonomija jedne zemlje, eto Kina ima nizu prosecnu platu od Srbije, da li to znaci da je nasa ekonomija bolja? Naravno da ne, postoji tu mnogo drugih, bitnijih faktora.
Ekonomija Srbije je trenutno u boljem stanju od ekonomije Hrvatske gotovo po svakom relevantom parametru, to je prosto fakt.

Lu

@Ercov Srbijanci su jedini u svijetu opterečeni dugom. Grčka 210% vanjskog duga, a prije koji dan čitam na TangoSix potpisali ugovor za 18 Rafale za 2.5 miliijarde eura.

Lu

Dug je na 85% BDP i to nije nikakav problem, do prije 10 godina je bio na 95% BDP-a, da bi do 2020. pao na 75%, i po planu za 2 godine je trebao biti na oko 65%. Međutim, zbog covid krize je sada opet narastao na 85% ali čim se situacija stabilizira opet će relativno brzo pasti, pogotovo kad krenu sredstva iz EU za sanaciju krize.

Opet u tih 85% uz državni dug upada i dug banaka, firmi i fizičkih osoba. Vanjski dug tzv. opće države je EUR 20 milijardi, a u isto vrijeme RH raspolaže sa EUR 16 milijardi deviznih rezervi (bilo je 19 milijardi do početka covid krize, 3 mlrd su potrošene na čuvanje tečaja kune) te još imaju mirovinske fondove koji raspolažu s 10ak milijardi EUR kapitala koji većinom (propisano zakonom) moraju ulagati u RH.

Niti je situacija katastrofalna, niti će doći do općeg potopa, kratkoročna kriza, kao i 2008., bilo pa prošlo, tad još nismo ni bili u EU pa smo preživjeli uz zaduženja i kamate od 10% (sad su kamate oko 1% i niže, uz hrpu bespovratnih sredstava).

Br

TT

Prosecna plata u Srbiji nije 510, vec oko 380 evra, ili 45.000 dinara. Pusti drzavnu statistiku…

Ni

@redzona
Jeste li svesni da je cena hrane u Srbiji veća nego u Nemačkoj, od mesnih proizvoda pa do alkohola. U Nemačkoj možes naći kvalitetno vino za 1,29€ dok su u Srbiji cene vina preko 500-600rsd. Da ne pričam da ljudi u Srbiji jedu nahgori hleb u Evropi i hrane se viršlama na meru od 200rsd koje se prave od otpada i soje.

TT

Luki Javni dug svakako igra ulogu kada su u pitanju kapitalna ulaganja. Grcka je zbog tog duga upala u krizu koja se granicila sa gradjanskim ratom i uz to su im primanja pala za 50%, kao posledica mera stanje.
Nabavka oruzija je kod njih nazalost neminovna jer im preti smrtna opasnost od strane Turske, to u slucaju Srbije ili Hrvatske ne postoji i takva ulaganja nisu prio..

Lu

TT
Sva kapitalna ulaganja u RH se već godinama financiranju iz sredstava EU (85% financira eu bespovratnim sredstvima, ostalo daje RH), tako sada imaš ulaganja od EUR 500 milijuna u željeznice + kupovina 60ak niskopodnih električnih vlakova od Končara, Pelješki most (EUR 300 milijuna), autoceste itd. Financijska situacija u RH je takva da su i uz covid krizu Hrvatskoj poboljšali kreditni rejting.

Hrvatska je i uz rast zaduženja na 85% BDP-a ispod prosjeka EU zemalja, ali i zemalja Euro zone.

Br

Luka
Bukvalno si pobrkao pojmove. Mi pricamo o javnom dugu koji je u HR 85%. Vanjski dug je dug drzave prema strancima, domacih firmi prema stranim, fizickih lica prema stranim i on uopste nije relevantan u ovoj raspravi vec javni dug

Dr

@ Aca
Ja ne znam koliko ti imas godina, i gde si ziveo 90tih ali 2000te godine nisi mogao da nadjes 3 firme koje su dobro poslovale , sve su bile u ogromnim dugovima , sa zastarelim masinama , bez trzista za plasman proizvoda.Moji roditelji inzenjeri sa platom od 45 maraka (25 eurs). Tri najvece srpske banke u dugu preko 7 milijardi i sa njima sva preduzeca ciji su bili poverioci. E to je rezultat suludih ratova devedesetih . Rat i sankcije su nas unistile. A onda su posle 2000, te ljusture od firmi samo pokupili oni koji su imali pare a to su upravo ratni profiteri iz tih istih 90tih i kompanije iz okruzenja, navise Hrvatske. To je jedan kontinuiter rasturanja Srbije. i pre i posle rata. Ako za vas istorija pocinje od 2000, za nas kojima mozak nije ispran pamcenje doseze malo duze. A da, da ne zaboravim , samo se podsetite ko nas je vodio kroz te ratove devedesetih…..i gde su ti lkudi sada.

ma

@Branko Tako je pusti statistiku. Prosecna plata se racuna od onog sto je prijavljeno. Realna prosecna plata u Srbiji je daleko veca od 500 evra. Prost primer zidar na gradjevini. Prijavljen na 30k dinara a radi za 1000+ evra mesecno. Pola Srbije prijavljeno na deo plate, kakvih 500 evra

Sl

Preskočili su Rosu Salvaje i Gušterov osmeh,sada napadaju Kasandru…

Odgovori
Iv

Stvar je vrlo jednostavna, uskoro idu lokalni izbori i HDZ si ne može priuštiti prozivke da troše milijarde eura na avione u trenutku pandemije i dva razorna potresa. Tako da se na ovome potiho nastavlja raditi, a javno će se objaviti pobjednik nakon lokalnih izbora.

Odgovori
B

Sledeci izgovor ce biti kasnjenje vakcinacije, pa posle zbog krize nakon korone…

Pi

@Ivan Točno. Izbori su u svibnju, tako da se može očekivati da će prije svibnja reći koji avione su uzeli ( već sada se zna, samo što neće reći javnosti ). Plenki zna da bi izgubio izbore, tako da nije nimalo upitno da će reći prije svibnja.

Š

Vjerojatno im se netko napokon usudio reći da nema dovoljno perspektivnih pilota ni za DBD, a kamoli cijelu eskadrilu :)

Odgovori
fr

Koliko prema tvojim saznanjima Hrvatska ima pilota?

Be

Pilota ima dovoljno s vise nego i dovoljnim fondom sati za usvojiti tehniku letenja potencijalne zamjene 21cama.

Š

Koliko mi je poznato, postoje 3 pilota koji bi mogli neko kraće vrijeme letjeti na bilo kojem novom avionu. Svi ostali su prestari za preobuku.

fr

Pa nisi dobro upoznat. Hrvatska još uvijek održava vlastitu školu pilota u koju dolaze i kadeti stranih država.

Š

To okači mačku o rep, ta „škola“ na Zemuniku odavno nije aktivna i aktualna.

Povrh toga, postoji određena razlika između propelera i mlaznog motora. Ne samo općenito, nego i po pitanju sposobnosti i fizičkih predispozicija pilota. Ti i ja možemo sjesti u klipni ili turboprop, ali nećemo nikada biti Tomica Maverick.

Be

kazi ti meni Štrumfgoda, a znas li ti uopce sto je to mlazni motor?

Turboprp…..sto je to?
Mlazni ili klipni????

Ed

@Štrumfgoda
Središtu za obuku HRZ-a “Rudolf Perešin” je aktivno. Prosle godine je promovirano 8 pilota 24. narastaja, 4 pilota aviona + 4 pilota helikoptera. 2019. g. i 2018.g. promovirano je po 6 pilota (23. i 22. narasta). Prosle godine je izvrseno selekcijsko letenje na Zlin 242L za polaznike 29. narastaja kandidata za vojne pilote HRZ-a.
Dakle osnova za obuku pilota za novi VBA postoji, a vremena ima dovoljno , od potpisa ugovora do isporuke, da se odradi obuka.
https://www.morh.hr/u-zemuniku-dodijeljen-letacki-znak-pilota-hrz-a-polaznicima-24-narastaja-vojnih-pilota/
https://www.morh.hr/zavrseno-selekcijsko-letenje-29-narastaja-vojnih-pilota/
Recimo, u Bugarskom paketu ukljucena je i obuka pilota, a prosle godine poslana su 4 pilota u USA na obuku. Ta prva cetiri su planirani kao buduci instruktori. U obuku je ukljucena letna obuka koja pocinje na T-6C Texan II (USAF avion za obuku baziran na Pilatus PC-9M koji koristi HRZ), pa onda napredna obuka na T-38C Talon i na kraju na F-16. Planiran zavrsetak obuke je do kraja 2022.

Iv

Itekako je aktivno, čak dolaze i strani piloti na obuku (Oman za pilote aviona, Česi za helikoptere)

Š

Nema nikakvih Omanaca ni Kataraca ni nikoga, to je prošla svršena priča.

Spominjati helikoptere u ovom kontekstu je vjerojatno namjerno bacanje pijeska u oči, možda po nekom partijskom zadatku?

Školovati pilota na Zlinu nije jednako, a nije ni slično, školovanju pilota na nadzvučnom avionu, niti bilo tko s turboprop Pile može uskočiti u nadzvučni… Osim u Rvackoj, gdje se uskače u krntiju od MiG-a (pa se onda piloti sudaraju iznad Slunja).

Obuka bugarskih pilota trajat će do kraja 202*3*. godine. Prvi avioni će stići prije kraja obuke. IOC se očekuje 2025-2026, FOC 2029-2030, možda.

Piloti su ionako najmanji problem u cijeloj ovoj hrvatskoj priči. Još bi se skucalo nekoliko njih za DBD po švicarskom modelu (samo tijekom redovnih radnih sati), ali avione neće imati tko održavati. Nema tehničara, nema kapaciteta (ni financija) za obrazovanje istih.

Moja osobna pretpostavka bazirana na žalosnom činjeničnom stanju jest da će u slučaju kupovine aviona oni do kraja ovog desetljeća biti otpisani i/ili prodani dalje, a HRZ će se i službeno ugasiti; praktično gledano, HRZ ne postoji već 20 godina i sve to je samo smoke & mirrors.

Glasali ste na izborima, dobili ste što ste i htjeli.

Lu

Nije odgođeno. Plenki je rekao „pričekati ćemo“ ( dance, tjedne, mjesece ), što se je odmah znalo nakon potresa, gdje bi Ljevica jedva dočekala da zajebava Plenkija.

Odgovori
Zo

@Bob
Sto je najtuznije, oni sebi pricaju kako to nije tako. Nasi iz VOJINa mesecima unazad hvataju madjarske avione bar 2 nedeljno u tacno odredjenim satima ulaske u Hr preko Baranje i Slavonije.

Lu

Bio sam u pravu. Već je odlučeno koji avion, ali objava u ožujku, najkasnije početak travnja, kada se kontenjersko naselje završi. Rafale F3R za 930 milijuna eura ili novi F16VIPER za 1,6 milijardi dolara.

ma

@Luki pa sta je odliceno kada je ili ovaj ili onaj :D ? Odluka znaci pada kad pocne letnja sezona da belezi jos zesce minisu nego prosle godine ?

Ni

Kako je sve različito, a naši će do izbora najaviti kupovinu 14. novih X-wing Starfighter-a, 4. Star Destroyers-a i za 2030. izradu domaće verzije Death Star-a.

Odgovori
Al

SFRJ@ jeste razlicito. Nasi su vec nabavili ovoh 14 migova koji lete i odrzavaju kakvu takvu letacku komponentu Mislim da po raspadu zajednicke drzave moramo da prestanemo jesni drugima da gledamo preko plota. Hecati su odabrali svoj, a mi svoj put. Svako nek odgovara za svoje vlastodrsce. Veruj mi da se oni na kraju malo razlikuju. I kod njih i kod nas ce narod nadrljati.

re

Jel to ogame x ili stari dobri ogame???

Su

… Stvar je, međutim, odmah “popeglao” predsjednik države Zoran Milanović. Upitan za komentar odgode, izjavio je kako on razumije Plenkovićev stav. No, drži da se ta odluka “mora donijeti u idućim mjesecima”. Upozorio je da bi, kada to ne bi bilo tako, natječaj mogao propasti jer ni ponude ne traju vječno. To ne bi bilo pošteno ni prema ponuditeljima. Milanoviću je čak “pobjeglo” da bi odluku trebalo donijeti “negdje u ožujku, na primjer”….

Pročitajte više na: https://m.vecernji.hr/vijesti/odluka-u-travnju-rafale-ili-novi-f-16-1466747 – m.vecernji.hr

Su

Ovdje se uvijek dobro sjetiti poučka jednog od hrvatskih ratnih pilota Ivana Selaka, koji je, suočavajući se stalno s tim otporom, na najjednostavniji način ustvrdio: “Da smo 1991. imali borbene zrakoplove, rata ne bi bilo, kao ni ratnih šteta od 50 milijardi eura”….

Više:

https://m.vecernji.hr/premium/hrvatski-poucak-kako-do-aviona-u-najgorem-trenutku-a-bez-suvisnih-zasto-1466945

Ni

Mozda je izlazna varijanta da kupe od Grka ili Portugalaca vec ponudjeno

Odgovori
B

Za to ce morati da se pravi novi tender. Prethodni postupak je vodjen samo za americke, francuske, izraelske i svedske avione.

Sa

Ono sto Hrvatskoj vladi zasigurno dobro ide po pitanju nabavke borbenih aviona su „izgovori“ koji nisu zanimljivi vise nikom u regionu.

Odgovori
ko

Ionako je po planu nato-a da razvijaju helikoptersku komponentu avijacije, ali vidi žaba da potkivaju konja pa i ona digla nogu. Vlažni snovi.

no

@komkom

Moze link na taj vajni „plan“ NATO-a?!?

Be

ne moze jer takav plan je cista imaginacija pojedinaca koji veze s vezom nemaju

Ne

Dok Hrvati odluce koji ce avion da kupe, pa dok on doleti, pa dok poleti, u najboljem slucaju procice decenija od dana danasnjeg. Do tada Srbija ce preci na nove lovce i zameniti Mig 29. Juce je objavljena vest da ce biti izvozna verzija Su-57 za strateske partnere Rusije. S obzirom da Srbija ima potpisano strateski dogovor sa Rusijom, bila bi zanimljiva analiza Tango 6 da li to omogucava, bar teoretski, da Srbija ne ce imati formalnih smetnji da kupi ovaj avion.

Odgovori
TT

Teoretski je moguce ali pitanje je da li nasi politicari imaju petlju za to, ja licno mislim da ne. Rafal je verovatnija zamena za Migove-29.

De

@Nenad, Skopje Koliko god da je Srbija strateski partner Rusije (a to je nategnuto da nema dalje jer Srbija nema izlaz na more a okruzena je zemljama NATO) jednostavno Srbiji SU-57 ne treba. Postoje samo 2 Ruska aviona koja dolaze u obzir a to su MiG 35 i SU 30. A i tada to nece biti vise od 16 komada. Mozda se pojavi i neki Kineski avion. Takodje ako se Srbija totalno okrene od Rusije u tom slucaju su moguci i neki Gripeni ili Rafali ali opet ne vise od tih 16 aparata. Zasto samo toliko? Zato sto NATO nece braniti da sami cuvamo svoje nebo ali opet nece ni dozvoliti da Srbija ima takvu avijaciju koja moze ugroziti interese NATO-a. Sa druge strane sta Srbiji znaci i 100 aviona? NATO je u mogucnosti da za par sati preore sve nase piste i odakle ce onda ti avioni poletati? Iz ovoga izlazi da ce Srbija nabaviti avione da ima za air polising i za trucanje po novinama o velikoj sili a to je taman tih 16. Hrvatska, Srbija, Bugarska, Madjarska, Austrija svi ce biti oko tog broja (par komada gor- dole). BiH, CG, Albanija, Makedonija i Slovenija lovacku avijaciju imati nece a samo Rumunija ce biti na nekom pristojnom broju ali Rumuna i ima najvise!

Br

@Dejanera

SU-30 ne dolazi u obzir, jer je iskljucivo dvosed. A vec sada, a tako ce biti i u narednim godinama, imamo manjak pilota… O Suhoju 35 i 57 ne treba ni pricati, jer su preskupi za nas, a pravi MIG 35, sa novim zmajem, motorima, aesa radarom i naprednom elektronikom, jos uvek nije gotov. Tako da od ruskih aviona dolazi u obzir samo MIG 29M.

Mi

Sada nema nikakvog smisla ništa drugo osim pauzirati sa takvim pazarom.

Odgovori
ko

Ionako je po planu nato-a da razvijaju helikoptersku komponentu avijacije, ali vidi žaba da potkivaju konja pa i ona digla nogu. Vlažni snovi.

Vi

@komkom…..Kojem NATO planu? :-) Kad i gdje je taj NATO plan objavljen? :-) Nemojte bezveze izmišljati, osim ako vam je to neka vrsta utjehe obzirom da vidim da to ponavljate kao neku mantru.

Dr

@Viribus Unitis

Nato zaduzenje da ispunite kvotu vezanu za vertikalni transport, na čemu se radi nabavkom UH-60. Zato od aviona nema nista, a o njima se masta jos od 1996. godine…

Mi

Na zalost kupovina novih modernih lovačkih i višenamenskih aviona za Hrvatsku nema mnogo smisla. Žao mi je ljudi iz struke i naravno pilota ako se ugasi. Verujem da neće jer je to deo snage i ponosa države na neki način. Ali smisla pare davati na tu preskupu komponentu nema sa obzirom da su članica NATO okružena dosta bogatijim komšijama koji su već pazarili sve od Gripena, Vajpera pa do Tajfuna i F-35
Daleko više ima smisla ulagati taj novac u Helikoptere i razne kategorije BPL što je uložen novac u stanju mira, ali i ne daj bože rata.

Mi

Ustvari kad bolje razmislim, ta pauza moze biti veoma kratka. Potpisaće se Blok70 Vajper do kraja godine.

Odgovori
Vl

Znaci dok taj avion postane borbeno operativan proce ce 2027..

Mi

Tako nesto. Samo nece ih biti 12 ako sam upravu za Blok70/72

Al

Zbog prirodne katastrofe koja ih je zadesila i za koju kažu da će biti nestabilna kao takva još godinu dana realno je da su odustali od kupovine aviona i da je prioritet uspostavljanje normalnog života. I na kraju Hrvatska je u NATO savezu tako da njihovo nebo uvek može neko drugi da čuva. Pozdrav.

Odgovori
We

Italijani da čuvaju, ostrva i obalu.
Mora da se šališ.😎

Lo

Čuvaće neko drugi, ali se i njemu mora keširati. Nema dzabe ništa. To ti je NATO savez.

no

@Lovac
Eno Sjeverna Makedonija, Albanija, Crna Gora, Slovenija,… sve pred drzavnim bankrotom zbog kesiranja NATO savezu.
Idi molim te.

Ja

Sve je to tacno ali ipak je drugacije kada avion nije sa nacionalnim oblezijima.

Lo

Nomen@
Nekažem da su pred bankrotom ali da izdvajaju dobra sredstva, sigurno da izdvajaju. Hrvatska bi zbog svoje površine morala da plati dosta više nego sve zemlje koje si naveo. Stoga je bolje da ima svoju lov. avijaciju nego da plaća bilo kome.

Pe

e vidiš to ti je prednost biti dio EU, većina sredstava za sanaciju potresa će stići iz sredstava EU. Sad je najveći problem nedostatak radne snage u građevini.

Vi

@Lovac…Gdje ste došli do te informacije da npr. Slovenija plaća air police??? Koji je to iznos u SLO, a koji u BiH?

Be

Ajmo jos jednom za sva vremena, air policing SE NE PLACA.

Pe

NIje odgođena nabava, odgođena je samo javna objava pobjednika tendera. To će biti napravljeno nakon lokalnih izbora u 5. mjesecu, taman da se do tad još procijepi dio stanovništva i počne polako otvarati za turističku sezonu …

Odgovori
Yo

Nama u Srbiji je u interesu da Hrvatska pazari neku modernu eskadrilu iz više razloga, makar da se ne spinujemo da smo nekakav vojni lider na Balkanu (to mesto već duže pripada Grcima i Turcima, a i Rumuni su bar trenutno ispred nas, a verujem da bi i Kosovo* za kratko vreme dogovorenim vojnim aranžmanima i obećanim donacijama iz Turske, Nemačke i USA za kratko vreme gotovo u svemu nadmašilo sve ostale iz ex-SFRJ) i uozbiljimo se, ali ja zaista ne vidim objektivni razlog šta će Hrvatskoj ove preskupe igračke,pa još u količini koja malo znači…
Razumem objektivne potrebe za jakom helikopterskom komponentom i mornaricom, ali ovako skupu avijaciju i još bez pvo-a – izgleda da odgovara samo onima kojima će dati pare, a sada bi možda i da se vade – jer para objektivno ima bar u vidu EU donacije od 23-24 mlrd € zbog Korone…
Kakogod da odluče, zanimljivo je posmatrati sa strane i pažljivo sagledati sve negativnosti ovakvih nabavki – počev od cena…

Odgovori
Zo

Pa provozaše ovi sve avione 4 generacije u zadnjih par godina i izdominiraše prostorom od Beča do Istanbula. A šklopocije 2 generacije im na pistama. Urnebes! Al tako to ide, što si više nabeđen i u umišljaju to su neka prizemljenja bolnija. I bez ovoga svega što se izdešavalo pitanje je odakle bi istresli bar 1,5 mlrd za avione a sad pogotovo. Ok, lako se opet skrivati iza EU financijskog plana solidarnosti pa od toga kupovati Rafala ali očito ni tako ne ide. A mislim da je potrebna ozbiljna doza neozbiljnosti ili neznanja misliti da će ako i bude išta uzeto biti od ikoga osim Amera. Dugovi su pregolemi. A o dominaciji nad susedstvom, posebno Srbijom, sa full operativnim i obučenim pilotima 12 Vipera… Daj se sredite. Dominirat ćeš nad svojom kućom i nigde dalje. Ako i to… uteha je da ćemo mi do polovine godine imati 14 29ki na stajanci Batajnice, operativnih pa makar i samo remontovanih ili možda čak i modernizovanih, nalete, obuku novih pilota što kod nas što u Rusiji ali treba već sad razmišljati šta dalje. Kad imamo pare za potrese u HR, Srebrenicu i gde sve nisu dali ima i za novu eskadrilu sigurno. Ne treba nama ni sezona ni eu fondovi, na sreću ili nažalost, nek proceni svako za sebe. Nama je problem manevarski prostor jer neće svi da nam prodaju ili prete sankcijama s druge strane.

Odgovori
fr

Iste šklopocije su do prije godinu dana i vama bile na pisti. I ove fol nabuđene će vam potrajati 10 tak godina i mogu u staro željezo. I da tih 12 Viper bi bilo sasvim dovoljno za dominaciju nad 29’kama jer ne zaboravimo da dvosjedi nemaju radar i u sukobu su korisni kao i žirokopter.

Mi

frane, nece biti 12 novih Blok70/72 Vajpera. Nema sanse da ce odjednom dati 2+ milijarde dolara. Toliko bi kostalo za takav pocetak i to uz donaciju od jedno opla miliona u naoruzanju. Seti se da uz takve Vajpere ameri zahtevaju izgradnju novog „sveta“ a ne samo nove hangare i simulatore. Uzece se 8 za pocetak isto kao i Bugari.

Mi

@frane
Da ali ti ne razumes poentu komentara, 12 aviona ne znaci nista i ne mogu da „dominiraju“.
Mozda mogu u Siriji gde se bori laka pesadija ali kada je vojska jedne drzave u pitanju onda tu postoji mnogo faktora i par aviona ne igra neku ulogu dugorocno.

Znas koliko je aviona NATO angazovao tokom agresija na SRJ? 1031 po njihovim podacima, celu 6. flotu sa dva nosaca aviona, sa hiljadama krstarecih raketa i sta su uradili sem rusenja infrastrukture? Nista, KoV je izasla neostecena iz tog sukoba.
I sta onda moze da uradi 12 aviona pobogu, koliko bi to upste trajalo u hipotetickom sukobu sa pilotima koji ce biti obuceni za air policing, a ne za SEAD misije?

Pogledaj primer zadnjeg sukoba izmedju Azera i Jermena, i jedni i drugi imaju avione 4 i 4+ generacije (Mig-29 i SU-30sm) pa ih nisu ni koristili iz straha od PVOa i BL su se pokazale kao korisnije jer su gubiti istih prihvatljivi.

Na kraju krajeva ako vam je ego toliko veliki mozda uhvatite priliku da „dominirate“ tjs. normalnim jezikom, imate napredniji avion od RVVS 2-3 godine, jer dok ti avioni po svemu sudecu postanu operativni RVVS ce biti na kraju procesa nabavke zamene za trenutne avione.

Inace te price „imacemo bolji avion od vas za 5 godina“ bukvalno zvuce kao da ih pricaju deca od 15 godina.

Zo

Uz te sklopocije koje smo donedavno imali mi opet imamo i avione 4 gen i infrastukturu, ljude i za odrzavanje i za letenje, nove pilote na obuci o cemu vi trenutno ni sanjati ne mozete. Tebi trenutno u ovim satima Ugar cuva nebo, meni ne. Pametnom dosta. A da bi vi izdiminirali SRB trebalo bi vam puno vise od 12 komada icega. I opet bi prosuli sve zakovice. Treba igrat svoju ligu a ne gurati se gde ne pripadas.

Pr

@Frane
U pravu ste da dvosede varijante nemaju radar, ali imaju OLS i mogu koristiti IR (infracrveno) vođena sredstva, tako da primedba o beskorisnosti ne stoji!

fr

Propeler,

Mogu koristiti IR ako je na drugoj strani Cesna ili Airbus. Ali ako je lovac koji ima radar što je u sukobu vjerojatnije onda primjedba o beskorisnosti i te kako stoji. Zašto nisu 29,ke koristile IR 99’g. kada su im radari otkazivali ako je to adekvatna zamjena? Molim malo više samostalnog razmišljanja.

fr

Mile, ne razumiješ ti moju poziciju koju branim. Ja ne govorim da je 12 aviona dovoljno da dominiraju nad nebom Srbije i haraju kako hoće ali je dovoljno da dominiraju nad nebom Hrvatske ukoliko Srbija krene da ulazi u zračni prostor sa svojih 14 MiG 29 od kojih dobar dio su dvosjedi bez radara i beskorisni su u takvom scenariju.

fr

Zoran Vu a koja je to vaša liga sa 10 trenutno remontiranih MiG ova starih 30 + godina kojima će resursi isteći ubrzo i ne ispalati ih se ni modernizovati na neki značajan nivo jer su već prastari. Sve što ste vi napravili je da ste kupili malo vremena do prave investicije koja vas čeka i za koju je pitanje da li ćete imati sredstava.

Ob

>> sta su uradili sem rusenja infrastrukture?

Pa recimo unistili su i 36 Mig-21.

Vl

Oberbefehlshaber,
34 aviona su uništena na zemlji. Nisu korišteni u borbenim letovima. Dosta ih je i zatrpano.
Imamo ih zdrava i čitava još 34 komada. Međutim, odustalo se od njihovog remonta i modernizacije i ako su moderniji i sa manje naleta od ovih što lete u Hrvatskoj…

Dr

@Oberbefehlshaber

Tokom nato agresije na zemlji je uništeno, teško oštećeno i otpisano 34. MiG-21: 25. MiG-21bis, 3. MiG-21M i 6. MiG-21UM.

Vl

frane Bitno da Hrvatska sa rastom od -10%, manjom ekonomijom i vojnim budzetom ima sredstva danas ali je „pitanje“ hoce li Srbija za 10 godina imati sredstva da kupi 14-16 novih aviona kada nam privreda bude veca za 40-50% nego sada.. Logika..

Mi

frane Zasto bi Srbija ulazila u vazdusni prostor NATO clanice?
U tom kontekstu je potpuno nebitno imali par Migova-21 kao danas ili 50 F-35. Ovde je vise stvar oko ega ali dobro sad ..

Migovi 29 i jesu nabavljeni da bi do 2030. postojala letno sposobna eskadrila lovaca koja moze da obavlja posao cuvanja vazdusnog prostora, piloti mogu da prave sate naleta na avionu 4. generacije, a tehnicari kao i piloti mogu da odrzavaju kontinuitet obuke. To niko ne spori niti je to tajna.
Nabavka novog aviona posle toga je izvesna, ne vidim kako mislis ako budemo imali sredstava? Zasto Srbija za 10 godine ne bi imala sredstva za jednu eskadrilu aviona?

Da je postojala politicka volja moglo se bez problema nabaviti i dva puka aviona (72) i 2019. godine ako uzmemo u obzir da je 6 milijardi evra utroseno na saniranje kovid krize prosle godine.
Dakle prostor je svakako postojao cak i ranije, i vise nego dovoljno, a za jednu deceniju prostora ce biti i vise, pogotovo ako pogledamo prognozu rasta Srbije po MMFovim projekcijama.

Oberbefehlshaber Ako opet procitas komentar videces da jasno pise „KoV (kopnena vojska) je izasla neostecena. Naravno da ce u masovnoj vazdusnoj kampanji, najvece sila planete stradati avioni iz 60. godina proslog veka.

DW

Sva je prilika da će hrvatsko nebo čuvati Ugari ili Talijani.

Odgovori
Bo

Pa i sada preko noci im nebo cuvaju Madjari.

Колико је то евра годишње?

fr

Maštaj

Vl

Jel misliš da će se podeliti pa će Talijani čuvati Istru, Dalmaciju i ostrva a Ugari Slavoniju?
Ko će onda Zagreb i Zagorje? Slovenci sa Pilatusima?

DW

@aleksa. Ne znam, kako se dogovore. Možda će besplatno.
@frane. Zar se NATO saveznici ne pomažu uzajamno? Eto, Grci čuvaju smakedonsko nebo.
@vlad. Najracionalnije je da podele hrvatsko nebo negde iznad Karlovca. Manje će trošiti goriva.

Zo

@Bob
Sto je najtuznije, oni sebi pricaju kako to nije tako. Nasi iz VOJINa mesecima unazad hvataju madjarske avione bar 2 nedeljno u tacno odredjenim satima ulaske u Hr preko Baranje i Slavonije.

BS

Kada bi se od go..na pita pravila, onda bi svako imao i lovacku avijaciju!

Ja

Pa imate dva tri aviona to vam je sasvim dovoljno za air policing

Jo

Ljudi moji , ovi naši vlastelini (i Bg. i Zg) moraju oko svakog posla sa avionima napraviti cirkus pa Bog.
Da zbog toga ne stradaju drugi ja bih se sit smejao i njima i nama sa njima.

Odgovori
Bo

I susedi, ova sapunica se produži za još jednu sezonu?

Odgovori
Zu

Kažu po najnovijem do aprila. Samo da nije prvi…

Ma

Srbija kupuje rafale sledece godine
A razlog je zato sto samo Srbija ima novac i konkretnu drzavnost oko nas..svi ostali istorijski nastaju.nestaju itd…
Vec je bilo vidjeno pre 12.meseci…

Odgovori
Zu

Teritorij Srbije hrani 3 vojske. Ima se, može se.

Th

@MASTER
Sta ako Hrvatska izabere Rafale ? Koliko polovnih moze Francuska nuditi ? Znas ti koliko novi kosta ? Sta ce vam reci Putin na to ?
Da. Da, Uz Rafale dolaze i S-500, Tor i Buk. T-14 itd. Do godine. LOL
Sada kad je Srbija Lider Evrope.

Iv

I tako od cele bivse Sfrj samo Srbija ostaje sa svojom lovackom avijacijom. Mislim da to samo po sebi govori kakve su to drzave. O mastanju u suseda i njihovima vlaznim snovima necu komentarisati.Siguran sam da ce Italijani preuzeti cuvanje neba jer sam siguran da trenutno nisu u stanju da cuvaju svoj Vazdusni prostor. Nemaju ni iedan avion sem par mig 21 a pvo im je nula. Sada vidimo koliko su migovi 29 bili dobro resenje

Vl

Zulum Kakve tri vojske?

Th

@master
Nove ili polovne rafale ?
@zulum
Koje 3 vojske ?

Zu

Već se odabralo i ime za Rafale – Vruć Vetar.

We

Nešto kao, turci grcima čuvaju Krit i Kipar i ostala ostrva ,a
iznad ostatka zemlje lete albanski avioni.😎
A pvo, ne postoji.Pošto imaju nevidljive avione,ti ni ne znaš
da li su bili ili nisu bili,a naplate ti.😎

Odgovori
Ja

Sta ce njima moderni avioni eskadrila migova 21 je sasvim doviljna za Hrvatsku kako nebih zaboravili da lete i zbog Airpolicinga plus mogi bi smo da napravimo posao da im prodamo one rashodovane dvadeset jedinice da stvarno komletiraju eskadrilu.

Odgovori
om

Jale, kupiti ćemo mi vrhunske avione to je sigurno i razviti ćemo sve što treba za njih, infrastrukturu, pilotski kadar i naravno PZO.
Sve je to jeftinije nego da plaćamo dvije zemlje koje će nadgledati naše nebo. Ako ne možemo imati avijaciju onda ne trebamo imati niti državu. Rekao sam avijaciju respektabilnu ili nikakvu , ponuđeni zrakoplovi to jesu. Ima bezbroj načina da Hrvatska realizira svoju zamisao. Mi ne želimo da nikada više tuđi lovci paraju našim nebom kao što niti vi ne želite, zato ponovo kažem Viper 70/72 ili Rafale.
I meni se je teško odlučiti ali vjeruj jednu od tih ptica vidjet ćeš sigurno na hrvatskom nebu u skoro vrijeme . Ja sam siguran da i ti vjeruješ u to što pričam ali eto ponašaš se u skladu svog nika. Ako pak ne bude tako ja ću zauvijek prestati komentirati zrakoplovstvo i skinuti kapu pred Beduinom.

Ja

omni…………. Nema od te kupovine nista ,zato sto ste vi vec programirani u NATO da uzimate krseve kao sto ce te dobiti Bredlije zastarele i druga rabljena vozila,tome slicno mozete da se nadate i u zrakoplovstvu.Srecno.

lo

samo sto rafal kosta 200 miliona po aparatu sa rezervnim delovima obukom i stvarima pa i da imamo i mozemo da ranimo tri vojske mnogo je.
Greota ali nazalost realno stanje stvari ne samo u hrvatskoj nego i u vecini zemalja sto se kupilo kupilo se tesko da ce se kupovati u skorije vreme nesto mnogo para je otislo na ustrb pandemije i svega uz to sto ide.
Tako da idalje zastupam tezu kupovine eskadrile ugovorom podeljene na zemlje bivse sfrj tako ce biti jeftinije a i nece se placati globa strancima ali ima i to svoje mane naravno

Odgovori
Th

Odluka koji avion se kupuje bit ce doneta u 4. mesecu.
F-16V za +1,6 milliardi Evra ili Rafale za oko 0,9 milliardi Evra.
Prednost ima Rafale. Naravno zbog cene.
Ionako se nije trazilo novi nego rabljeni (F-16) avion.
Amerika ce dobit svoj dio (Bradley, TOW i Black Hawk).
Mozda uvale i po koji rabljeni Spartan. Ponovo se prica o MRLS-270.
Navodno je Svedska dala novu ponudu koja se ignorira.

Odgovori
Lo

50 udarnih bespilotnih, 12 rafala i jos 6 Mi-35, za 3 godine.Zivi bili pa videli.

Lo

Kao sto rekoh, 50 udarnih bespilotnih, 12 rafala i jos 6 Mi-35, za tri godine, zivi bili pa videli. Rece korisnik po imenu MASTER pre par meseci i neobrisaste mu komentar. Ja vam vise necu komentarisati ni otvarati ovaj prohrvatski portal a vama sretno.

Jo

Salžem se.

re

Ljudi da li vi razumete da ce nastavak odlaganja kupovine aviona dovesti Hrvatsku avijaciju do toga da nece imati cime da leti.Ako tehnicari i piloti izgube rutinu bar na 2 meseca jako tesko i veoma skupo ce se moci vratit izgubljeno vreme, pogotov sto se prelazi na novu tehnologiju .Avion koji ce kupiti je f-16 i to je odluceno od samog starta.Problem ove nabavke je vreme dostave letilica .Zato se svi trude da lobiraju nabavku Rafala zbog brze isporuke.Problem nisu pare nego politika. Hrvatska moze da bira : NABAVI RAFALE-(zameri se Amerima) ili da kupi f-16 i neko vreme prepusti cuvanje neba Nato. Naravno da Hrvati moraju imati avijaciju ali ne da se brane od Srbije nego od u prvom planu Italije . .Po mom misljenju jedva bi cekali da uzmu Istru i Dalmaciju.Madjari su skriveno veoma zainteresovani za Srbiju .Ovde sam izneo moje misljenje i nadam se da nisam nikoga uvredio. Hvala

Odgovori
Th

Imaju Madjari svoje interese. Ne samo na Srbiju (Vojvodinu).
Sta ce Italiji Istra ili Dalmacija kad tamo ima samo malo Talijana.
Hrvatska je u Evropskoj Uniji. Neka vrsta Yugoslavije. Danas se vodi rat za resurse a ne za zemlju. Srbija je kolonija Chinesa i Evropske Unije.
Vazal Russie. Zemlju kupuju samo Arapi. Ceste se prave za Evropsku Unija. Zbog logistike. Cije su fabrike ? Jedino srbsko je jeftina radna snaga. Ako poskupi (vece plate) sele se.
Koga briga ima li Hrvatska 12 Mig-21, F-16 ili Rafale.
Imaju obavezu voditi tzv. Airpolicing. Oni ili neko iz saveza.

De

12 F-16 nece zaustaviti Italiju sa njihovih 190 aviona (tu si i F-35).

Be

Italija?

Man’ se geopolitike, nije to za tebe

Dr

@ Thomas H

U Vojvodini zivi 75% Srba tako da Madjarska tu nema sta da trazi.
Na drugoj strani Slavonija i taj kraj tamo pustara ziva. Dalmacija sa Istrom jedva milion stanovnika, a oko sebe imate Madjarsku koja sve otvorenije pokazuje pretenzije prema teritorijama susednih drzava (setite se Orbanove izjave da je Slavonija bila najbogatija zupanija njihve drzave i isticanja karte madjarskog carstva).
U Italiji postoje snazni pokreti, cak i politicke partije, koji zagovaraju vracanje Dalmacije i Istre Italiji. Mozda niste znali, u Italiji se svake 4. godine bira gradonacelnik Zadra i to sve pod pokroviteljstvom drzave Italije.

Sto se tice Srbije, daleko od toga da je Srbija kolonija Kine i vazal Rusije. To sto sa tim zemljama imamo dobre odnose ne znaci da smo njihove kolonije i vazali. Na drugoj strani setite se zatvaranja granice sa Srbijom od strane Hrvatske, bio je dovoljan jedan poziv iz Nemacke da brze dignu rampe nego sto su ih spustili. Pa onda uvodjenje sankcija Rusiji iako Hrvatska ima kud i kamo vise stete od toga nego Rusija. E to je vazalstvo, kad radis na svoju stetu zbog tudjih interesa. O zemlji da i ne pisem, pogledajte malo u cijem su vlasnistvu hoteli na Jadranu, ko je pokupovao najvise zemljista u Slavoniji, Baranji itd. pa ce vam neke stvari biti malo jasnije.

De

Nece biti ista od ovoga. Hrvatsko nebo ce cuvati Madzarska i Italija.

A i kako ide HRM sto se tice obnove i razvijanje borbenih sposobnosti, tako ce i Jadran postati Talijankso jezero.

Svrha Hrvatske vojske je da brani Latviju i da skoluje Afgansku vojsku ili sta god NATO zeli, ne da brani Hrvatsku.

Odgovori
om

Ne može nama čuvena talijanska vojska ništa ne dobija se rat zrakoplovstvom samo se omekša protivnik . Oni ne mogu preći Jadransko more jer nas čuva tisuću otoka koji su nepotopivi i između kojih djeluju desantni mali brodovi mini podmornice i rakete i artiljerija sa istih. Neka pokušaju ali ako to ne učine odmah u budućnosti će to biti neizvedivo. Toliko o talijanskim aspiracijama prema Hrvatskoj.

om

Nije niti veća sila od Talijanske dobila vas avijacijom pa bi i Italija polomila zube da krene preko mora na Hrvatsku. Nama treba zrakoplovstvo ne zbog vas ili zbog njih već da zadržimo zrakoplovstvo kao kontinuitet jer samo neozbiljne države ga nemaju i ne možemo dozvoliti da plaćamo dvije države koje bi čuvale naše nebo pa ako je već tako i ako krećemo praktički ispočetka onda to nek bude nešto respektabilno u trajanju od 30-40 godina ako bi to bio recimo F16 Viper 70/72 block najprovjereniji i u tisućama primjeraka proizveden zrakoplov na planeti u redizajniranom obliku koji kuca na vrata pete generacije ali nije nevidljiv a ako bi bio Rafale opet OK.

Th

@dead1
Kako sam rekao. Hrvatska sama ili neko iz saveza. Sta bi ti bilo draze ?
Da Srbija sama vodi Airpolicing ili neko drugi. To vazi i za Hrvate.
Ko moze voditi rat sa 12 ili 14-34+ borbenih aviona ?

om

Dead1, vidi svrha hrvatske vojske je da brani Hrvatsku ali u sklopu NATO alijanse ona ima i međunarodne obaveze i to je istina .
Evo ti pa pogledaj plan aktivnosti za ovu godinu na domaćem i inostranom terenu.
link https://obris.org/hrvatska/vlada-usvojila-plan-vjezbi-u-2021/

Vl

omniameamecumporto,
Kakve su to međunarodne obaveze Hrvatske u sklopu Nato-a?
Ja ne pročitah ni jedno slovce o tome u tekstu?
Vežbe ostavite po strani, one se odvijaju i onako na poziv zemlje domaćina..
Da možda ne podrazumevaš kao međunarodnu obavezu Hrvatske (u sklopu Nato-a) učestvovanje u okupaciji Kosova i Metohije?

Zu

Valjda odgovor na vojne vježbe Srbije i Rusije na okupiranoj desnoj obali Dunava.

Ja

Ali sada bez svake zajebancije preci sa ruske tehnologije na zapadnu nema veze kog proizvodzaca nije lak posao vi ste leteli poslednjih sesdesetak godina ruskim avionima trebali bi ste da ostanete pri tome bili bi ste posebna NATO drzava sa takvim stavom nista pogresno i onako ste dobri sa rusima a kada budete dobili tu tako zeljnu eskadrilu u par godina opet ce te ostati na dva tri aviona.

Odgovori
Be

Gdje bi svrstao Galeba, Jastreba, Orla ili Supergaleba?

U „zapadne“ ili „ruske“m

Ja

Beduin ovde je rec o lovackoj i visenamenskoj aviaciji a ne o jueisnoj i skolskoj.

Be

ne, nisi u pravu.

robovima navike nije mjesto u zrakoplovstvu.

Odgovori
Ja

Beduin ma kakvi crni robovi zar ne vidite da ce vam vazdusni prostor morati cuvati neko drugi,ali ako mozemo se dogovoriti zasto nebismo bili mi vasi susedi ionako znamo sve te rute.

Ro

2 zemlje su ponudile nove avione, 2 ponudile polovne.
Javno se pisalo da se treba odlučiti od najprihvatljivije nove i polovne opcije, što se sad pokazalo kao F-16 B70 i Rafale B/C F3-R.
Amerika je ponudila nove F-16 jer nema dovoljno viškova Block 50/52 koje je Hrvatska zatražila u konzultacijama prije godinu dana, nakon fijaska sa Barakom.
Šveđani su ispali, nisu nedavno poslali nikakvu ponudu, to je namjerno plasirana laž od strane ljudi koji vode jedan HR portal, no razumljivo je to što rade jer direktno lobiraju za SAAB.

Ova priča s potresom itd je dimna zavjesa, kupovanje vremena za vladu radi izbora, te da malo fokus javnosti pređe na vedrije teme (očekivano popuštanje mjera, najave za turističku sezonu).
U pozadini, na kraju ljeta 2020 je donešena politička odluka (uvjetno rečeno: politička volja) da se avion ipak nabavi, ali na način da su odmah odustali od Izraela i Švedske. Izraelci su bili fair pa ipak poslali ponudu jer računaju da bi Hrvatska mogla (p)ostati zanimljiv klijent za neki od PZO/PVO sistema za obranu zračnog prostora na srednjim i velikim visinama, PO rakete, BPL itd. Šveđani su misterija, valjda je jedino Hrvatska zainteresirana za JAS-39C/D čije zmajeve još uvijek nisu nikome utopili pa zato i dalje troše svoje vrijeme na Hrvatsku.
Francuzi su, sa blagoslovom Nijemaca, dali fair ponudu za financiranje Rafala i to je primarni izbor struke(pilota) i onog dijela vlade koji smije imati svoje mišljenje. Da je Trump krajem prošle godine dobio izbore, već bi bilo javno objavljeno da se nabavlja Rafale jer da je to europski projekt i da ga se nabavlja uz pomoć europskih partnera; Bidenova pobjeda je tu, paradoksalno, malo odložila ovu odluku jer se pokušava procjeniti što bi se kao negativna posljedica direktno reflektiralo na plan nabave američke vojne opreme u sljedeće 3 godine (da je Trump dobio, tu bi se u potpunosti okrenuli Francuzima i djelomično Izraelu).
Što se tiče samog dojma, složio bih se s Beduinom. Ova, kao i prethodne HR vlade pokazuje samo jednu konstantu – fascinantnu količinu nesposobnosti, bez naznake da se vidi plafon tog potencijala. Valjda je to recept kojeg su uspješno implementirale i možda neke zemlje u široj regiji, da se jasnije vidi doprinos i vizija jednog jedinog čovjeka.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Т5🇷🇸🇨🇳 na: Grčka finalizovala nabavku borbenih aviona F-35A: Procena da će 20 aviona platiti oko 3,5 milijarde dolara

Брат Си би нам за исте новце послао 50 Ј-31,ал Рафал је француски

26. Jul 2024.Pogledaj

Zooro na: Grčka finalizovala nabavku borbenih aviona F-35A: Procena da će 20 aviona platiti oko 3,5 milijarde dolara

@Islander Pametni Grci imaju Francuze i Amerikance u floti ..ako jedni zastekaju bar ce drugi voziti.. Želiš reći ako jedni iznevjere valjda drugi neće :) F35 ? Prije bi izabrao F15-EX , ali ne ćuje se moj glas :)

26. Jul 2024.Pogledaj

Djuka na: Grčka finalizovala nabavku borbenih aviona F-35A: Procena da će 20 aviona platiti oko 3,5 milijarde dolara

>> ko jedni zastekaju bar ce drugi voziti To su avioni, oni se lete, vidi se kakav si avijacijski entuzijasta kad moze napisati tako nesto rogobatno. Inace imat ta dva vazduhoplova u floti potpuni je nonsens ali u grckom slucaju verujem da ulogu igra duga tradicija francuskih vazduhoplova i odredjene odavno stecene antibrodske sposobnosti koje…

26. Jul 2024.Pogledaj