BEG airport status
Danska će prva u svetu koristiti električne avione za obuku vojnih pilota, izbor je Pipistrelov Velis Electro Pipistrel Velis Electro je prvi u potpunosti električni avion u svetu sa sertifikatom tipa / Foto: Pipistrel

Danska će prva u svetu koristiti električne avione za obuku vojnih pilota, izbor je Pipistrelov Velis Electro

Slovenačka kompanija Pipistrel saopštila je da je Ministarstvo odbrane Danske pokrenulo akcioni plan usredsređen na prelazak na ekološki prihvatljivijih rešenja kada je u pitanju upotreba aviona za obuku vojnih pilota. Tako će, u vazduhoplovnoj bazi Karup, biti stacionirani novi električni avioni koji će biti iznajmljeni od Pipistrela, a Ratno vazduhoplovstvo Danske će postati prvo u svetu koje u operatvinoj upotrebi ima ovakve letelice.

Prema planu, dva električna aviona Velis Electro biće isporučena letačkoj školi u Karupu septembra ove godine, gde će biti korišćeni u dvogodišnjem probnom periodu. Kako je još navedeno, u početku će avione procenjivati iskusni piloti, ali će se zatim koristiti kao avioni za obuku, uključući i program obuke škole za nove pilote. Pipistrel Velis Electro je prvi u potpunosti električni avion u svetu sa sertifikatom tipa, a u RV Danske će biti korišćen pored postojećih aviona za obuku tipa SAAB T-17.

– Svako ima odgovornost da doprinese sprečavanju klimatskih promena. Ovo se takođe odnosi i na oblast odbrane. Stoga smo odlučili da nabavimo električne avione za naše vojno vazudhoplovstvo. Električni avioni će se, između ostalog, koristiti za obuku. Iskustvo će biti važno za buduće nabavke opreme iz oblasti odbrane – izjavila je ministarka odbrane Danske Trine Bramsen.

Potpukovnik Casper Børge Nielsen iz Agencije za odbrambeni materijal i nabavke Ministarstva odbrane ima dugogodišnje iskustvo kao probni pilot. Sada je zadužen za ispitivanje električnih aviona za upotrebu u letačkoj obuci u Ratnom vazduhoplovstvu.

– Testiraćemo da li se nešto od letova i zadataka koje obavljamo u Ratnom vazduhoplovstvu može izvršiti električnim avionima – rekao je potpukovnik Nielsen koji upozorava da još uvek postoje neka ograničenja, jer je ovakvo letenje još uvek u početnoj fazi razvoja, ali kaže da će, što se tiče letačke obuke, dve letelice verovatno moći da pokriju mnoge potrebe danskog Ratnog vazduhoplovstva.

Børge Nielsen potvrdio je da ne sumnja da se i u Ratnom vazduhoplovstvu nešto mora dogoditi radi zaštite životne sredine. Rekao je da je cilj bio da se stekne neko iskustvo u letenju električnim avionima u ranoj fazi njihovog razvoja, tako da će oni biti u prvom planu kada se ova tehnologija tokom godina bude razvijala.

Dve letelice će biti dodeljene danskim Oružanim snagama u saradnji sa kompanijom Green Aerolease iz Francuske, vlasnika najveće do sada flote aviona Pipistrel Velis Electro sa kojom je Pipistrel već uspostavio partnerstvo.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ma

Svaka čast! Ovo se zove održivost i priča o uspjehu temeljenom na inovativnosti!
Razlika kao između neba i zemlje između ovog i upucavanju velikih količina novaca u projekte koji nikad ne zažive, a kamo li da su tržišno uspješni.

Odgovori
Fe

U ovom trenutku nema baterija koje su u stanju da se mete sa kerozinom kad je “gustina pakovanja” energije u pitanju: naprosto, i littijum jonske i ostale baterije neuporedivo su teže od kerozina čijim se sagorevanjem proizvede jednaka sila potiska.

Nisam baš siguran da je ekologija posao vojske – da jeste, vojska bi moral da se ukine….

Li

Razlog je cena a ne ekologija, ovaj avioncic je koncipiran za obuku, ostaje u vazduhu do 40 minuta, ne moze se porediti sa avionim na kerozin. Da ga mi imamo verovatno bi na akademiji mogli da krenu da lete vec od 1. semestra…

Ni

Kod nas kazu da Lasta ima slab motor, pa joj treba turboprop, a motor koji ima je vec ekonomski overkill za primarnu obuku.

Odgovori
Ja

Lastu naoruzavaju, treba im jaci motor, za partizansku eskadrilu V2.0.

Vl

Jarić T Živadin,
Te partizanske eskadrile su ponovo u modi…
Jedino ih možda dronovi poremete, mada, od takvog aviona nije teško napraviti i dron.

Bo

Za obuku? Ne verujem da pilot koji se obucava na elekto avionu moze tek tako preci na klasicnog propelerca. To je isto kao kad bi sa elektricnog skutera presao na benzinski. Jednostavno nije isto.

Sa

@Boban
Nije samo kontrola motora jedini aspekt letenja. Fizika leta je prilicno slicna, nije kao da je razlika avion/helikopter. I ranije je bilo klipnih (sa turbo ili supercharger), turboprop pa onda constant speed, constant pitch… I svi imaju svoje specificnosti. Elektricni verovatno malo vise, ali ne ocekujem bas cudo. Ovo je svakako probni period. Na kraju krajeva, da ne glumim drvenog advokata za nesto sto sam video samo na slici, imate na YT kako izgleda poletanje/letenje. Kao sto kazu „just another aircraft“.

@Nix
Pa Lasta je duplo tezi avion, uopste mi ne deluje uporedivo sa Velisom.

Ni

@Sasha

Naravno, avion nije za poredjenje vec filozofija pristupa letackoj obuci jedne ekonomski razvijene drzave i nas koji se eto jos razgibavamo. Za osnovnu letacku obuku, posebno aerodromsko letenje u teoriji idealan je ovaj elektricni koji je jos jednostavan ‘najosnovniji, iskren’ avion. Trositi sestoklipni Lycoming za skolske krugove je sto bi se zargonski reklo siroko, ima se moze se. Lasta je dobar avion, ali mogli su pazariti npr nekoliko onih Sila iz Kraljeva za lasiranje, ona kosta deset puta manje od laste, a toliko je isto sigurno i jeftinija za eksploataciju i odrzavanje… A kod nas se razmislja jos i turboelisni da joj pribudze, to mi nije jasno ako ona ostaje kao jedini avion za osnovnu obuku.

Mi

Nešto se sećam da je još neko u svetu izabrao ovaj avion za neke početne obuke…
Dojmim se da je odličan za one najpočetnije obuke, za treniranje prvih školskih krugova, kada nema mnogo smisla „drndati velike mašina“. Aerodinamika leta i upravljanja je ista šta god da vrti propeler, dokle god se let sporo i nisko.
Gustina energije po kg baterije je daleeeeko ispod količine energije koju po kg donosi tečno naftno gorivo, ali ovaj avion nije ni predviđen da ide na ne nam kakve prelete. On treba da poleti, napravi školski krug, sleti, i tako 5-10-15x, a zatim na zamenu baterije pa nova tura sa novim „gušterom“ za komadama.
(Koliko se sećam Pipistrel ima varijantu i swapable baterija, jel?!?
Uz 2-3-4 baterijskih paketa može da se drnda po ceo dan.)

Odgovori
Sa

Pipistrel navodi ove zemlje: 9 countries already operate the Velis Electro: Belgium, France, Germany, the Netherlands, Norway, Slovenia, Sweden, Switzerland, and the United Kingdom. Na internetu ima najvise informacija za jednu Svedsku skolu i Svajcarsku, mislim zato sto ga prvi prihvatili.

Bitna karakteristika je tisina, mnogi mali aerodromi po Svajcarskoj, Belgiji itd. ne smeju da se koriste vikendom zbog buke, a vikendom ljudi imaju najvise vremena za let (pogotovo oni koji ga mogu priustiti). Na ovaj nacin se otvara mogucnost da ti aerodromi i skole funkcionisu vikendima.

pe

Srbija treba da kupi ili licencno proizvodi ove avione. Obzirom da nema vojnu avijaciju, ovo bi moglo da bude korisno i u ratu i u miru.

Odgovori
Sa

Ništa od toga, ne može da ponese saćasti lanser.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

Stižu nam zamjenski Leopardi uskoro, pa ćemo ih malo isprobavati na terenu. Ako ne zadovoljavaju geografiju možemo otkazati narudžbu jer konačni ugovor nije još potpisan koliko je meni poznato. Inače tenk M84 je prastari tenk koliko god on imao futurističku liniju i primjeren kalibar, ali ne može biti okosnica moderne oklopljene konjice.

12. Apr 2025.Pogledaj

Perko na: AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

Pa i jednomotorni GPTS je isto Utva u srzi samo sa drugim motorom. Ima mesta za te avione samo mora vise truda.

12. Apr 2025.Pogledaj

Uglješa na: Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

Nije problem cena, nego dugoročna strategija koja je sada potpuno neizvesna, zato je ta kupovina promašaj. Naoružanje se prilagođava kada su sve činjenice poznate.

12. Apr 2025.Pogledaj

Valjevac na: Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

Hoćeš da kazes da je dama 1972go godište matora?!?! ;)

11. Apr 2025.Pogledaj

Islander na: ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

Nije mi jasna usporedba Leoparda 2A8 i M-84 . Cak i pored vrhunske modernizacije hrvatskih M-84 od Djure Djakovica M-84 je mala beba za Leoparda 2A8 To je ono kada usporedjujes Moskvic i Mercedes !

11. Apr 2025.Pogledaj