BEG airport status
Novi zapadni avioni u Ratnom vazduhoplovstvu Turkmenistana Jedan od za sada dva isporučena laka višenamenska borbena aviona M-346FA / Foto: isečak iz video snimka televizije Altyn Asyr

Novi zapadni avioni u Ratnom vazduhoplovstvu Turkmenistana

Pojedina Ratna vazduhoplovstva nekadašnjih republika SSSR-a od raspada velike sovjetske države pa do danas spadaju u tajanstvene i ’’egzotične’’ vojne vazduhoplovne snage u svetu. O njima postoje šturi i površni podaci, kako što se tiče formacijskog sastava, tako i što se tiče brojnosti i tipova tehnike sa kojom raspolažu.

Jedno od njih je svakako i Ratno vazduhoplovstvo Turkmenistana, države koja se u proteklih nekoliko godina dobrim delom okrenula nabavci zapadnog naoružanja i vojne opreme, naročito što se tiče vazduhoplova. Značajna vojnotehnička saradnja ostvarena je sa Italijom od koje su, za sada, nabavljeni školsko-borbeni i transportni avioni kao i višenamenski helikopteri.

Turkmenistan je prvi svetski korisnik nove generacije transportera Spartan C-27J / Foto: isečak iz video snimka televizije Altyn Asyr

Potvrda pretpostavki i spekulacija da je Ratno vazduhoplovstvo uvelo u naoružanje pomenute avione italijanske proizvodnje, stigla je pre par dana sa, pre svega, ruskih vojnih blogova (Dambiev i bmpd) koji su preneli video materijal turkmenistanske televizije Altyn Asyr o poseti predsednika Turkmenistana Gurbangula Berdimuhamedova vazduhoplovnoj bazi Mari prilikom kojeg je turkmenistanski predsednik leteo u lakom borbenom avionu M-346FA.

Izveštaji zapadnih medija govore o tome da je 2019. godine Turkmenistan sa Italijom potpisao ugovor za isporuku 6 školsko-borbenih aviona Leonardo M-346 Master kao i dva srednja turboelisna transportna aviona Leonardo C-27J Spartan koji se takođe vide u kadrovima objavljene video reportaže.

Ono što je posebno interesantno je da je Turkmenistan prvi korisnik u svetu aviona M-346 u lakoj borbenoj verziji M-346FA i školsko-borbenoj varijanti M-346FT (kupljena su 4 FA i dva FT za, kako je zvanično saopštio italijanski Senat, nešto preko 293 miliona evra, kao deo paketa za naoružanje i vojnu opremu u vrednosti od 446,1 miliona evra) kao i prvi svetski korisnik nove generacije transportera Spartan C-27J NG. Do sada su M-346 u standardnoj verziji nabavili Grčka (10 aviona), Izrael (30 aviona), Poljska (16 aviona) i SIngapur (12 aviona) kao i RV Italije (22 aviona sa oznakom T-346A).

RV Turkmenistana dobilo je 5 brazilskih školskih i lakih borbenih turboelisnih aviona A-29B Super Tucano / Foto: isečak iz video snimka televizije Altyn Asyr

Osim M-346 i C-27J, od nove tehnike RV Turkmenistana su na aerodromu Mari prikazani i nedavno isporučeni brazilski školski i laki borbeni turboelinsni avioni Embraer A-29B (EMB-314) ’’Super Tucano’’ od kojih su prva dva, od najverovatnije 5 naručenih primeraka, stigla u junu ove godine dok su ostali isporučeni prošlog meseca.

Do ovih nabavki, Turkmenistan je sa zapada za potrebe Graničke garde iz Italije nabavio lake višenamenske helikoptere AW109 kao i srednje višenamenske AW139, austrijske lake višenamenske avione Diamond DA42M Twin Star, za Ministarstvo unutrašnjih poslova kupljeni su nemački višenamenski helikopteri EC145, dok su za prevoz veoma važnih osoba kupljeni italijansko/britanski AW101 kao i američki S-92 ’’Helibus’’ i S-76 ’’Spirit’’. Iz Italije su nabavljene i bespilotne letelice Falco, a iz Izraela BPL Skylark i Orbiter-2.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

M

Evo ja bih pitao ozbiljne ljude na ovoj stranici… koliko bi bilo izvodljivo da kupimo od Kine J-31, recimo 12 aviona ? Zapad ionako kaze da je slabiji od F22 i F35 ali i da je jaci od svih ostalih aviona (Rafal, Gripen, Suhoj…). Naravno, da u ovakvom polozaju kakvom smo danas nema nista od bilo kakvog jacanja drzave ali kada se oslobodimo ne vidim da bi ta nabavka bitno ugrozila NATO.
Molim za odgovor normalnih ljudi sa argumentima za i protiv. Hvala.

Odgovori
St

Halo Djinping, kako brat?
Zar taj avion jos uvek nije u fazi razvoja?

Vl

Pa realno je da nismo u stanju da kupimo bilo kakve nove avione, mig-35 npr. O avionu pete generacije mislim da nema govora, upitno je da li ćemo u budućnosti nakon ovih migova imati lovačku avijaciju.

Mi

Jeste u razvoju, ali se primice kraju za razliku od Suhoja 75. Konacni oblik zmaja vec leti. Razlika u odnosu na prvi prototip je dosta primetna. Nesto kao YF-22 u poredjenju sa konačnim F-22.
Ako se pokaže kao solidan proizvod za 7-8 godina to bi za Srbiju bio pravi tehnološki iskorak. Daleko veći od recimo Gripena za primer.
Medjutim u igri je sada i Suhojev 75. Ruski stelt jednomotorac koji mora da bude dosta jeftiniji od FC-31.
Ja mislim da bi i jedan i drugi bili dobar izbor za nase RV 2030-2060.
Dajem prednost Suhoju mada kasni u odnosu na Kineza sto se nas bar tiče. Nece sigurno biti u serijskoj proizvodnji da 2028-30te bar. Da li jeto dovoljno brzo za nas, nisam siguran.

Pi

Evo ja bih pitao kako su se pokazale te kineske super bespilotne letelice?
Na osnovu tog iskustva bih se odlucio za dalju saradnju sa njima po pitanju vazduhoplovstva. A sudeci po iskustvima do sada, mislim da bi bilo dobro da se drzimo bar malo zapadnijih vazduhoplova, ako ne i totalno zapadnih vazduhoplova.
Osim toga, cemu novi avioni ako nema ko da ih tera. Ako nasi generali sami sebi upisuju letacka zvanja i ospospoljenja koja govore o njihovm letackom umecu, da li stvarno mislite da vazduhoplovstvo u Srbiji ima buducnost???
No, panta rei…

Pr

Dakle, nije pametno nabavljati poluzavrseni kineski avion nego treba da se skoncentrisemo na ruski CGI model? Ova dilema odlicno pokazuje prirodu sedenja na 4 stolice i istocnu „alternativu“

ig

Ne bih žurio sa nabavkom ičega kineskog još neko vreme. Pogledajte njihov razvoj naoružanja, za razliku od Rusije a pogotovo USA, koje izbacuju s vremena na vreme potuno nove koncepte naoružanja, sve njihovo naoružanje je konceptualna kopija nečega iz USA/Rusija. To pokazuje da im je know how još uvek u povoju, može se pretpostaviti da je tako i sa algoritmima za PVO sisteme, radare na avionima, na sistemima za navođenje raketa itd itd, drugim rečima može se lako desiti da dobijete nešto što izgleda kao porše al’ ide kao jugo. Neka zanja ne mogu se steći preko noći.

Sr

@M @Milos77 @Stojko
Da li je u fazi razvoja ili nije, nama ne znaci nista, prosao voz. Sankcije su sada obavezujuce za kongres, mora se bukvalno dobiti izuzece kao u slucaju Indije i S-400. Ne mozemo se zaj*bavati vise. Nije predsednik dzabe rekao da smo se „provukli kroz sankcije ko kroz iglene usi“….voli on sve da uvelicava medijski, pravi paradu, ali u ovom slucaju tako stvari i stoje.

Ne trebamo se igrati sada sa kineskom vojnom opremom velike vrednosti, prevelike su tenzije, Ameri su naelektrisani, ne isplati nam se. Iako tehnicki, ja bi prvi voleo JF-17 da pazarimo, to je malte-ne idealno za nas, ali sta ces. BPL, eto taj FK-3 ako i dodje, to je sto je….. Na Ruse su nekako i navikli u ovom delu Evrope….

Iskreno, ne bi ni voleo da se radi neki gov-to-gov zatvoren dil ni sa jednom zemljom, nego lepo tender pa da vidimo javno na cemu smo i ko bi to nama sta nudio za kolike pare ;) Verovatno bi Rusi tu najozbiljnije nastupili, zatim Francuzi, pa onda ostali…..

Inace kul tekst, interesantno RV. Pasao bi nama Spartan sigurno…..

St

@Pilot lovac
Pokazale su se nevidjeno. Kao i nas Pegaz koji samo sto nije uz pomoc kineza.
Mada ovde sad poredimo italijanski laki borbeni avion/trener, sa kineskom maketom i ruskim nacrtanim avionom. Prosto covek ne zna sta pre da kupi.

Yo

Teško da ima ozbiljnijih sagovornika na ovu temu od – Putina…
Ako novi Suhojev 1-omotorac 5. gen. krene sa serijskom proizvodnjom do 2026., a kada Putin tako nešto kaže za Kinžal, Posejdon, Sarmat i sl. – tako i bude – i ako bude u skladu sa predstavljenim karakteristikama, onda smo našli avion ne za narednih 30 god., već i za mnogo duži period…
Taj novitet će, bar zasad, jedini imati i bespilotnu varijantu u skorije vreme koja će evoluirati znatno brže od pilotiranih verzija…
Praktično je van konkurencije i po ceni.
Sve ostale varijante – zapadne, kineske i sl. bi postale potencijalno aktuelne samo ukoliko „šah-mat“ zakaže, ali je to malo verovatno jer ga je lično Putin najavio, ali i zato što koristi već dostupne tehnologije…

Al

@Srbofil

Zavisi kako, svaki proces ima svoje prednosti i mane:
1. gov-to-gov je uopšteno brži, sa manjim rizicima i manje korupcije
2. tender nudi mogućnost izvlačenja boljeg ugovora, ali sam proces je obično duži, rizičniji i često sklon korupciji.

Wa

Izvestija,prekjuče, piše da Su-30SM se modernizuje u varijantu SM2,gotovo identičnu Su-35S tzv. Super Suhoj .Evo,čitam da su Amerikanci/Lockheed / preuzeli ideju VTOL za svoj F-35B sa vertikalnim uzletanjem 1994.godine od Yakovljevog eksperimentalnog Yak-141 iz 1987.godine,a za čiju realizaciju Rusi nisu imali para .Da nisu od nemačkih nacista ukrali ideje raketne tehnologije,ko zna šta bi bilo danas.Od Rusa su takođe krali ideje kod vazduhoplovne tehnike za šta Rusi nisu imali para za realizaciju .

Pr

Walter, ja evo citam da nacisti u stvari nisu porazeni nego su najsavremeniju svoju tehnologiju strpali u leteci tanjir i odleteli na mesec a na zemlji ostavili Fon Brauna i manje napredne tehnologije da se Rusi i Ameri zamajavaju s njima, dok ovi na Mesecu grade 4. Rajh. Cak je i film snimljen o tome!

Pi

@Stojko
Ne bih komentarisao naoruzanu letelicu koja se otrgne kontroli, ta se bas pokazala… A jos jednom bih naveo da nemamo ljude. Piloti, generali, sami sebi daju zvanja i osposobljenja koja nisu odradili i zasluzili kroz letenje! Čak je i zlatni letacki znak nekada nesto znacio i znalo se kako se dobija (istina, isti pravilnik je i dalje na snazi) a danas treba da si cool sa sefom, i eto ga… Sta reci o naslednicima? Ko ce terati avione koje kupimo???

Fi

Kinezi već imaju stelt lovca pete generacije J-20 u više od 150 proizvedenih.

Al

cemu kineski avioni, kupis polovne Mirage 2000 doteras na nivo MK II, kasnije kada bude para Rafale F4R, od kine 1mozda mozemo da kupimo jf-17, ili j-10c, ali su francuski avioni bolji jer je francuska na 2 sata lata rafalu

Ol

Kako da kupimo nešto što još uvek ne postoji? Zašto da kupimo nešto od Kineza što ni sami nemaju? I gde pročita da je „bolji“ od Suhoja i Rafala? Po čemu bolji? Ne razumem.

Odgovori
do

kolko sam uspeo da procitam negde, da Indijski SU30mki bez problema „vide“ kineske steltove… Ne vidim zasto to ne bi mogao i Rafal sa AESA radarom… Sto se tice pokretljivosti, nekako bi uvek dao prednost Suhoju i Rafalu…

Gl

Leonardo m346 bi bio odlicna zamena za nase j 22 orlove.Da li neko zna,moze li da nose aim 7m rakete dometa 85km

Gv

U pravu si, Oliver Oli. Ista stvar je i sa tom nekom perverznom željom kupovine Boeing T-7A Redhawk. Ameri ih imaju (slovima) četiri ?! U tom stadijumu razvoja je projekat da ni kompanija pojma nema kada će i da li će USAF da ih uopšte naručuje, ali ne lezi vraže……“Mi“ se nalazimo pametni, i „mi“ izražavamo zainteresovanost (političku ?!) za nabavkom predmetnih aviona. Strašno.
Identičan slučaj i sa bespilotnim kineskim pobačajem CH-92A. ALIT (kineska kompanija – Aerospace Long-Mach International Trade Co., Ltd), iliti pandan lopovima iz SDPR-a nije, naravno, uvalila svoje čedo OS Kine, već smo se „mi“ tu našli da iste „istestiramo“.
Strašno.

М

U narednim godinama zbog prezaduzenosti ce Kinezi da postanu vecinski vlasnici zapadnih kompanija , nece ni biti velike razlike.

Odgovori
Pr

Kako da ne, postace vlasnici Boeing-a, AIrbus-a i slicnih firmi. Neverovatno je sta antizapadna propaganda + urodjen afinitet prema (istocnjackim) diktaturama moze da ucini zdravom razumu…

I Kina je puna skrivenih kredita koji nikad neće biti vraćeni. Sve je to zbog mogućnosti da se novac bez zlatne podloge štampa u nedogled. Jednog dana će se morati vratiti novac sa čvrstom podlogom, pa ćemo tek onda videti ko ima stvarno jaku privredu a ko je tigar od papira i na Zapadu i na Istoku.

te

@Boža M

Ovo je nesto najsmesnije sto sam skoro procitao. I dalje postoje likovi koji misle da ce se nekad nesto vratiti i vezati za zlato/platinu itd. Mora covek da ima 4 godine ili da bude potpuno retardiran da tako misli.

Sve sto treba da uradis je da razmislis malo pa da skontas koliko je to glupa i neizvodljiva ideja. Nova vrednost se stalno stvara a kolicina cvrste valute je ogranicena. Sta mislis da ce da se desi ako neko to pokusa…a da neko je vec pokusao i tako se raspalo Spansko carstvo.

Pr

Zlato je istorijski igralo ulogu referentne vrednosti u ekonomiji zasto sto ga ima relativno malo i sto je hemijski neaktivno, dakle otporno na oksidaciju i sl. – u prirodnim uslovima postojano i neunistivo. To je tako bilo pre par hiljada godina, neki drugi su koristili recimo retke skoljke. Danas mi imamo znatno modernije mogucnosti, osim toga to sto vi kritikujete, dakle krediti, primarna emisija itd. krucijalne su alatke moderne ekonomije i nemoguce ih je zameniti tim nekim vasim rustikalnim sistemom trampe gde bi smo valjda svi vozali taljige, terali stoku i nosili sa sobom kozne kese sa dukatima i srebrnjacima (da bi ugodili teoreticarima zavera edukovanim na internetu).

М

A zasto da ne. Razumu? Propaganda? Ja mislio “ slobodno trziste, ekonomija, ponuda i potraznja itd. A zasto ne Kinezi? Ako su konkurentniji? Ili je samo “ privatno vlasnistvorezervisano zauvek za zapadnu ideologiju? Uostalom sam Boing proizvodi vecinu komponenti u Kini, barem tako tvrdi.

Odgovori
dr

A likovi beleze mudrosti predsednika o RV!

Odgovori
NB

Volim kad vidim ove oficire sa sveskama i zapisuju sta predseedik lupeta pokusavajuci da se napravi pametan… isti su kao i kod Kim Džong-una

Ono… „rekao je da treba da prosirimo ulazna vrata od aviona“

Odgovori
Pr

Naaravno da su isti, „sta su znali generali i brkati majori“, i onomad a evo i danas…

Т

Такође поседују одређен бр. беспилотних борбених летелица ВЈ-600 и борбених беспилотних летелица ЦХ-3 са ракетама АР-1, и Ла-17 руске производње…

Odgovori
Zi

Hvala za komentar. Naveli smo samo vazduhopove zapadne proizvodnje.

Odgovori
Al

Ovako nešto treba i Srbija da nabavi adekvatno sa njenim potrebama. Greške nema. Pozdrav.

Odgovori
An

Ne, ne treba, nije nam potreban avion poput M-346FA…ne rešava nam nijedan problem…isto kao i njegov otuđeni brat blizanac Jak-130…nabavka istog od strane Srbije bila bi povelika greška.

Mi

Srbija treba da ukine ovo vazduhoplovstvo i da krene od nule sa novim. Kako sa tehnikom tako i sa ljudima.

da

Hmm, a nije li taj MB razvijen temeljem licence ruskog aviona Jak.

Odgovori
Ma

Ne surađivali su skupa od 1993 (mislim) do tamo 2000., nakon toga su se razišli i svatko je razvio svoj Talijani M346 a Rusi Yak-130, Talijani jesu platili za neku dokumentaciju novac ali je to bio zajednički projekt.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj

Dejanera na: Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

@ Bulatovic Nebojsa Samo malo matematike i poznavanje velicine Srbije reci ce vam sledece: Francuski tanker C-135FR ima protok od oko 1500 litara u minutu. Rafal ima unutrasnje rezervoare od oko 4700 litara. Dakle nekih 3 minuta traje kompletno punjenje. Brzina kojom lete avioni je izmedju 500 i 600 km/h. Matematika kaze sledece: 600 /…

14. Mar 2025.Pogledaj