CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

17. sep 2021

[ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

16. sep 2021

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija nabavlja Kornet, Pancir S1M, kineske bespilotne letelice CH-95, dodatne helikoptere H145M i Talesove laserski vođene rakete vazduh-zemlja

15. sep 2021

[NAJAVA]: Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije 15. septembra organizuju Taktičko-tehnički zbor na Ušću

13. sep 2021

Šabla 2021: “Pogođene sve mete predviđene za uništenje“

13. sep 2021

Svečanost promocije novih oficira Vojske Srbije: Do sada najveće učešće letelica RV i PVO

10. sep 2021

Armiji SAD isporučen prvi helikopter UH-72B

9. sep 2021

Protivvazduhoplovni raketni sistem Antej-2500: Izvozna verzija sistema S-300VM

9. sep 2021

Defile povodom Dana nezavisnosti Severne Makedonije: Delimičan uvid u makedonska policijska i vojna sredstva

8. sep 2021

Vazduhoplovna vežba “Šabla-2021“: Srpski MiG-ovi 29 stigli u Bugarsku

6. sep 2021

Naredne nedelje RV i PVO Vojske Srbije ponovo u Bugarskoj, učestvuju lovačka avijacija i jedinice za protivvazduhoplovna dejstva

3. sep 2021

[FOTOREPORTAŽA] Kečkemet-2021: Mađari ponovo pokazali kako se organizuje aeromiting

1. sep 2021

Bugarska započela proces nabavke još 8 borbenih aviona F-16

27. avg 2021

Srpsko ratno vazduhoplovsto posle pauze od sedam godina ponovo učestvuje na inostranom aero-mitingu

24. avg 2021

Utva prvi put učestvovala na aero-mitingu u inostranstvu sa Sovom: „Napravili smo baš ekonomičan avion, zar ne?“

24. avg 2021

[VIDEO] Srušio se prototip ruskog vojnog transportnog aviona IL-112V kod Moskve, nema preživelih

17. avg 2021

[POSTANI PILOT] Upis nove klase 15. septembra: Aeroklub „Zrenjanin“ zove sve koji su zainteresovani da postanu Sportski Piloti

12. avg 2021

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija kupuje 2 helikoptera Ka-32

11. avg 2021

[POSLEDNJA VEST] Kiparski medij: Srbija pregovara sa Kiprom o kupovini 11 borbenih helikoptera Mi-35P

9. avg 2021

Novi zapadni avioni u Ratnom vazduhoplovstvu Turkmenistana

9. avg 2021
Raketni sistem S-350 Vitez: Avangarda među raketnim sistemima PVO
sistem je u punoj konfiguraciji trenutno prilično skup za naše uslove i bliži se ceni za sisteme S-400 Triumf

Raketni sistem S-350 Vitez: Avangarda među raketnim sistemima PVO

Samohodni raketni sistem PVO S-350 Vitez, namenjen je za uništavanje vazdušnih aerodinamičkih i balističkih ciljeva na daljinama do maksimalno 120 km. Raketni divizion može jednovremeno da dejstvuje na 16 aerodinamičkih ili 12 balističkih ciljeva i da na njih navodi maksimalno 32 rakete. Dejstvo na balističke projektile efikasno je na daljinama od 1,5 – 30 km po daljini i na visinama od 2 – 25 km.

Koristi 3 osnovne vrste projektila zemlja-vazduh i to:

– 9M96E dometa do 60 km
– 9M96E2 dometa do 120 km
– 9M100 dometa do 15 km

Pun sastav raketnog diviziona S-350 Vitez:

– osmatračko-akvizicijski radar 96L6CP (Centralni radar) i 3 pasivna radio pelengatora 96L6VP koji sačinjavaju aktivno-pasivni radarski kompleks 96L6AP
– komandna stanica 50K6
– radar za navođenje raketa 50N6 – 2 komada
– transportno-lansirno oruđe 50P6 – 8 komada

Na nivou diviziona se nalazi radarski kompleks 96L6AP i Komandna stanica 50K6. Oni otkrivaju i dodeljuju ciljeve raketnoj bateriji sa višenamenskim radarima i transportno-lansirnim oruđima sa raketama. Centralni radar 96L6CP je primopredajni radar. Radi se o dubinskoj, temeljnoj i kvalitativnoj modifikaciji svevisinskog radara 96L6 iz sastava raketnih sistema PVO S-400 i S-300PMU-2.

Višenamenski radar 50N6

Prema dostupnim podacima, daljina otkrivanja ciljeva iznosi do 300 km, a radar radi u C-bandu, sa brzinom rotacije antene 5-10 okreta u minuti. Sastoji se od predajnog radara koji je po svojoj konstrukciji pasivna fazna antenska rešetka (PFAR) i koja samo radi na predaji. Ima svoje emitere i fazne pomerače (FP).

Na prijemu, sa druge strane, radi kao aktivna fazna antenska rešetka (AFAR) i ima samostalne prijemne module sa svojim pojačavačima i faznim pomeračima. Dakle, sve je usmereno ka prijemu signala što boljeg kvaliteta i sa što manje gubitaka i šumova. Zato koristi PFAR na predaji sa velikim brojem emitera sa FP koji imaju veliku snagu predaje u usmerenom pravcu (generalnom pravcu zračenja) zračenja antene.

S obzirom da je na predaji PFAR, a ne AFAR, time su prenebregnuti poznati problemi u kapilarnom hlađenju velikog broja predajnika kod klasičnih primopredajnih AFAR radara, koji uzrokuju česta iskakanja delova matrice (rešetke) iz rada, time smanjujući daljinu, rezoluciju i ostale karakteristike radara kod otkrivanja usled narušavanja „ravnosti“ rešetke-matrice. Radari konstrukcije PFAR se mnogo lakše oporavljaju od termičkih šokova.

Sa druge strane, sistem koristi veliki broj prijemnika sa svojim pojačavačima i faznim pomeračima (FP) koji nezavisno jedan od drugoga primaju signale, pojačavaju ih i obrađuju i zatim šalju u SUV, a pritom se, usled manjeg udaljenja prijemnika i predajnika od emitujućih elemenata, mnogo manje gubi na kvalitetu prijemnog signala.

Što se tiče pasivnih pelengatora 96L6VP, prema do sada dostupnim podacima, radi se o pelengatorima radio komunikacija i drugih sistema veze i data linkova između aviona i aviona i komandnog mesta bilo na zemlji ili u vazduhu, kao i pelengatorima pravaca elektronskih ometanja. U tom smislu je po funkciji sličan starijim sistemima Orionu ili Vegi.

Pasivni pelengatori, u načelu, nisu namenjeni samostalnom radu, iako bi bilo moguće upotrebiti ih za utvrđivanja pravca-azimuta vazdušnih ciljeva. U borbenom radu diviziona S-350, oni se razmeštaju na udaljenost cca 7-10 km od Centralnog radara koja se nalazi u središtu zamišljenog jednakostraničnog trougla. Raketna baterija ima 2 višenamenska radara 50N6, koji mogu samostalno i istovremeno da preuzimanju i otkrivaju ciljeve i navode rakete kada se radi u centralizovanom sistemu ili samostalno kada se tako odluči.

Struktura radarske stanice 96L6AP

Moguć je i sinhroni rad 2 radara 50N6, tako da jedan vrši funkciju osmatranja i otkrivanja ciljeva, a drugi vrši praćenje ciljeva i formiranje i slanje komandi upravljanja na srednjem delu leta raketa.

Višenamenski radar 50N6 nalazi se na šasiji točkaša BAZ-69092-12. U borbenom radu, stabilizuje se i niveliše sa po tri hidraulička stabilizatora sa svake strane vozila. Radar radi u X-bandu i ima mogućnost jednovremenog otkrivanja i praćenja do 40 ciljeva i angažovanja do 8 ciljeva sa po 2 rakete. Rotirajuća antena okreće se brzinom od 60 okreta u minuti (1/sec). U sektorskom načinu rada sektor otkrivanja po azimutu iznosi 90 stepeni, a po uglu elevacije do 45 stepeni.

Samohodna lansirna oruđa imaju oznaku 50P6 i nose 12 projektila zemlja vazduh sa vertikalnim lansiranjem. Nalaze se na šasiji točkaša 8×8 BAZ-6909. U borbenom radu, stabilizuju se i nivelišu sa po dva hidraulička stabilizatora sa svake strane vozila. U sastavu jedne funkcionalne raketne jedinice može biti raspoređeno od 1 – 8 samohodnih lansirnih oruđa, sa maksimalnim brojem projektila od 12 – 96. Postoje naznake da će biti razvijeno (ili je već razvijeno) samohodno lansirno oruđe koje bi ekskluzivno nosilo samo manje projektile 9M100. U tom slučaju bi jedno lansirno oruđe moglo nositi od 24 – 48 projektila 9M100.

Projektili 9M96E i 9M96E2 imaju domet po daljini do 60, odnosno do 120 km. Način vođenja raketa je INS (inercijalno samonavođenje) + radio-korekcije + ARH (aktivno radarsko samonavođenje).

Ako za rakete iz porodice 9M96 piše da imaju ARH u završnici, to ne znači da ne postoji aktivnost radara sa zemlje u formiranju i slanju radio-komandi za korekciju leta rakete u srednjem delu, ukoliko za to postoji potreba (ako cilj promeni trajektoriju kretanja u odnosu na proračunatu). Dakle, korekcije se šalju nešto ređe, i po potrebi.

Računar u raketi ima podatke o cilju, koordinate (i dobija korekcije tokom srednje faze leta) i ekstrapolacijom računa tekuće vrednosti. Koordinate rakete se određuju putem inercijalnog sistema u raketi. Uzimajući u obzir to dvoje, računa se uzajamna udaljenost cilj-raketa i brzina zbližavanja. U završnoj fazi preuzima aktivno radarsko samonavođenje preko aktivne radarske glave same rakete.

Raketa 9M96E ima težinu od 333 kg od čega na bojevu glavu otpada 24 kg, dok raketa 9M96E2 ima težinu od 420 kg od čega na bojevu glavu otpada takođe 24 kg. Raketa 9M96E pripada novijoj generaciji raketa implementiranih i u sistem S-400 Trijumf. Poseduje više originalnih tehničkih rešenja. Umesto 4 koristi 6 pomoćnih raketnih motora čime je u stanju da izvodi 30g manevre. Poseduje ‘saćastu’ bojevu glavu koja  ima mogućnost ‘kontrolisane sekvencijalne detonacije’ čime je pravac eksplozije moguće kontrolisati i usmeriti u pravcu u kom se nalazi cilj čime je njena ubojna moć višestruko povećana. Koncept se još naziva i upravljiv usmereni eksplozivni naboj (steerable shaped charge). Pored toga raketa poseduje aktivnu radarsku glavu za samonavođenje.

Raketa 9M96E2 je dalja modifikacija rakete 9M96E modela jačim busterom i većom količinom goriva kako bi se omogućilo postizanje većeg dometa (120 km). Brzina leta rakete dostiže 1800 m/s. Što se tiče rakete 9M100, dometa od 0,5 – 15 km, radi se o raketi sa početnim INS samonavođenjem i završnim IC samonavođenjem. Težina rakete iznosi 140 kg, od čega na bojevu glavu otpada 14,5 kg. Visina dejstva rakete iznosi od 0,005- 8 km, a maksimalna brzina cilja iznosi do 1000 m/s.

U našim medijima često smo proteklih meseci (pa i godina) čitali i slušali kako će Srbija nabaviti sisteme PVO S-350 Vitez. Po mom mišljenju nabavka ovih sistema bi bila zaista odlična odluka. Ipak, moram ovde napomenuti da se ne treba žuriti u nabavku ovih sistema. Takođe, on se dugo razvija. Izazovi u razvijanju sistema svakako se mogu pripisati finansijskoj situaciji u Rusiji, ali je očigledno da je bilo i nekih problema koje je trebalo rešiti. Čini se da i dalje nisu svi rešeni u potpunosti.

Prvi problem je bio oko razvoja raketa 9M100. Postavljala su se pitanja o prekratkom dometu koji je inicijalno naveden na svega 10 km daljine i 6-8 km visine. Sledeće pitanje je bilo i pitanje izbora sistema i načina navođenja rakete, pa se u medijima pojavila vest da se razmišlja o integraciji rakete sa sistema Tor-M2 tipa 9M338 koja ima sličan domet i po visini i po daljini, vertikalno se lansira i već je razvijena, ali ima radio-komandno navođenje i drugi metod navođenja. Na stranu to što postoje i navodi da je raketa razvijana i za raketni sistem PVO Morfej, koji je paralelno razvijan sa projektom S-350 od koga se čini se odustalo ili je njegov razvoj usporen.

S-350 projektil

Sledeći faktor vezan je za kašnjenje u uvođenju sistema u jedinice Ruske vojske. Prvi komplet nije otišao trupama, već je poslat u Centar za obuku u Gatčini radi obrazovanja i obuke specijalista. Isporuka je obavljena početkom 2020. godine. Trenutno se vrši prenaoružavanje i opremanje ovim sistemom u Južnom vojnom okrugu Ruske vojske, a čast da prvi primi S-350 Vitez u naoružanje, ima jedan od protivvazduhoplovnih raketnih pukova u reonu grada Krasnodara. Namenjen je i zameni starijih sistema PVO poput S-300PS i PT-1A.

Uvođenje je, dakle, počelo faktički tek ove godine, a primetno je da se u jedinice, još uvek, ne uvodi raketa 9M96E2, već samo 9M100 i 9M96E. Moguće je da se radi o još nekim detaljima koje u okviru sistema treba razraditi i da će i ova raketa i u praksi biti uvedena u jedinice kako je i predviđeno. Sama činjenica da je uvođenje u naoružanje počelo, govori u prilog tome da je sistem (konačno) suštinski razvijen, ali uz mogućnost da se tokom uvođenja u jedinice, izvrše i neki dodatni finalni radovi radi kompletiranja sistema.

Rakete 9M100 i 9M96 koriste i neki brodski sistemi, poput 9K96 Redut i 3K96-3E Resurs.

Raketni sistem PVO S-350 Vitez je prava avangarda među raketnim sistemima PVO. Ukoliko se ispostavi da će i u praksi imati sve one mogućnosti koje Rusi najavljuju, predstavljaju i reklamiraju, on će verovatno biti (ili već jeste) prvi raketni sistem koji će ili dostići ili se sasvim približiti mogućnostima jednovremenog dejstva na veliki izbor različitih vrsta vazdušnih ciljeva, koji dolaze iz više različitih pravaca, na različitim visinama, u uslovima aktivnih i pasivnih ometanja, a sve u velikoj meri po principu ispali i zaboravi. To je oduvek bio san konstruktora protivvazduhoplovnih sistema PVO.

U tom smislu, vredi sačekati još malo, dok se jedan broj sistema uvede u naoružanje Ruske vojske i dok budemo imali prilike da vidimo i prva bojeva vežbovna gađanja sa svim vrstama projektila u različitim scenarijima protivvazduhoplovne borbe i zatim se, eventualno, ozbiljno pozabaviti mogućnostima nabavke ovog sistema, koji može služiti kao višenamensko sredstvo PVO, ali je njegova primena delotvornija u okviru sistema teritorijalne protivvazduhoplovne odbrane.

Pored toga, sistem je u punoj konfiguraciji trenutno prilično skup za naše uslove i bliži se ceni za sisteme S-400 Triumf. Ono što je dobro je to što je modularnog tipa i što će gotovo sigurno biti mogućnosti da se naruči i onaj smanjene konfiguracije, sa manjim brojem lansera i uz jedan višenamenski radar, kao i uz smanjenje količine radarskih sredstava na nivou diviziona. Naravno, ovo će donekle i smanjiti borbene mogućnosti, ali to je sve stvar izbora i odluke.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista. Zoran je koautor knjige Nebeski štit sa zemlje – Samohodni raketni sistem 2K12 Kub/Kvadrat i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku. Njegovu knjigu možete naručiti putem mejla: zoran_vukosavljevic@yahoo.com

Komentari

S

sto bi voleo da vidim S-350 u sastavu VS. Prava stvar.

Odgovori
S

..i tata bi sine !

v

a naši nesrećnici uzeli kinesku šklopociju(((

S

@vasa
Mislim da je cena viteza u milijardama a kineske sklopocije u stotinama miliona evra.
A u svakom slucaju ce biti znacajno pojacanje nasih sovjetskih PVO sklopocija.

M

@vasa A na osnovu cega smatrate da je FK-3 Kineska sklopocija?

T

Miodrag Na osnovu Kineskih radnji i jeftnih igracaka predpostavljam .. -.-

v

Miodrag
FK3 domet ako 100km a original kineski (hq-22)170km

L

Vjerovatno misli da se to kupuje u kineskoj radnji. Ali dobro, svako ima pravo da piše šta hoće, znao od toga išta ili ne.
Zanima me koliko je realno da Srbija eventualno kupi ovaj sistem pored Fk 3. Koliko znamo i Fk-3 ima zavidne karakteristike. Ako nam još prodaju rakete koje koriste kinezi od 170km dometa onda dali nama ovo uopšte treba.

m

Kupovao igracke kod Kineza pa zakljucio :). A ne zna da mu je TV, telefon , racunar i sve ostalo proizvedeno u Kini.

m

@madpal
Pre će biti da je sklopljeno u Kini. Procesori su pretežno Tajvan i J. Koreja, najkvalitetniji displeji J. Koreja, ARM drže Britanci…
Ne bih da umanjim dostignuća kineske privrede, ali ključne elemente u razvoju i proizvodnji alata za proizvodnju čipova drži zapad. Sama proizvodnja jeste smeštena u Kini, ali R&D osetljive tehnologije nije tamo.

m

@maxy ne pricam samo o cipovima, o svemu sto ti moze pasti na pamet. Ljudi proizvode nosace aviona, avione 5 generacije, salju rover na mars i t.d.. I neko nazove FK3 sklopocijom zato sto je iz Kine?

R

Biće te želja…

E

Od istog sjajnog autora, bih vole da vidim tekst S 350 izvoz vs S 400 izvozna verzija. I kako on vidi u kontextu naseg VAPo sta je bolje za srbiju? Puno hvala!

V

vasa,
Kod Kineza se može kupiti svašta, teški bofl ali i izuzetno kvalitetna roba. Pre par meseci sam se i lično uverio u to, ali i prijatno iznenadio. Bile su mi potrebne profesionalne burgije pa sam u radnji pronašao neke zapadnog kvalitetnog proizvođača, ali i neke Kineske. Nisam se nadao, međutim te su se kineske burgije pokazale izuzetno kvalitetne, čak dosta kvalitetnije nego zapadne. A cena im je bila 2.5 puta niža…
Znam da burgije nisu PVO sistem, ali je i činjenica da je zemlja koja ima tehnologiju da napravi kvalitetan rezni alat (inženjeri mašinstva znaju o čemu pišem), daleko od onoga za šta ih vi smatrate.

R

Od 2012 na ovamo proslo je dosta i tada novo rukovodstvo je izrazilo zelju da resetuje vojsku i obratilo se R.F. za pomoć , rekli su sta hoće u vezi pvo i rv. Ruski zvaničnici su to odobrili predhodno analizirajuci nase stanje pvo trenutno i kako bi moglo da izgleda za par godina
uzimajući u obzir nase finansisko stanje. Evo mog mišljenja o našem kostura pvo-a koji je dogovoren na relaciji SRB-R.F-CHI. KOMANDNI CENTAR S400 (1BATERIJA) , FK3(3BATERIJE),PANCIRI(X?BATERIJA),PASARSI( X? BATERIJA) + SVUDA PO SRBIJI RAZMESTENI SISTEMI NEVA I KUB KOJI SU TAODJE POVEZANI SA KOMANDNIM CENTROM S400 TAKO DA SLUZE SAMO KAO LANSERNA ORUDJA (NEMA POTREBE ZA SOPSTVENIM RADROM, A TAKODJE JE URADJENA DIGITALIZACIJA TIH PVO SISTEMA PRETPOSTAVLJAM RADI UMREZAVANJA LANSIRNIH ORUDJA SA KOMANDIM CENTROM) DAL JE OVO FANTAZMAGORIJA ILI REALNOST ? JE SAD !! PREDSEDNIK JE PRE PAR GODINA REKO NA JEDNOJ VEZBI DA JE SRBIJA KUPILA NESTO STO NESME DA KAZE JEL BI NAM UVELI SANKCIJE (TO JE POSLE ISECENO IZ TOG GOVORA )SLOVENSKI STIT-VEZBA PREDSEDNIK IZJAVLJUJE KAKO JE S400 FANTASTICAN KOMANDNI CENTAR , (ALDJAZIRA TV GOST BIVSI GENERAL VOJSKE BIH KOMENTARISE SLOVENSKI STIT I DOLAZAK S400 U SRB DE KAZE ZANIMLJIVO JE TO STO S400 NITI PANCIRI NEMAJU REG OZNAKE NA VOZILIMA NITI OBELEZJA RUSKE VOJSKE -TAKODJE TAJ DEO KASNIJE ISECEN IZ TOG CELOKUPNOG KOMENTARA). A OVE GODINE SLOVENSKI STIT SE ODRZAVA BEZ S400 SAMO DOLAZE PANCIRI ?! A MI NAJAVILI DOKUPLJIVANJE ISTIH!! PA ETO NADAM SE I NAVIJAM SVIM SRCEM DA OVO NIJE SAMO FANTAZMAGORIJA!!! ZIVELA VOJSKA SRBIJE ZIVELA SRBIJA

F

Problem je što S-350 nije baš najbolje rešenje za samostalni rad, nego uvezan sa S-400 ili S-500 i njihovim radarima za rano upozoravanje. Služi kao srednjedometna komponenta višeslojnog PVO sistema koja onogućava odbranu od masovnog napada krstarećim raketama i sl na osnovnu komponentu – sistem PVO velikog dometa, popunjava radarske rupe i sl.

Pogledaj koliko meta njegov radar može da prati istovremeno pa će ti biti jasno.
Prosto na jednu bateriju S-400 dolazi 4-6 uvezanih sistema S-350 branjenih baterijama Pancira S-1 za terminalnu odbranu i dobija se uvezani sistem PVO sa stotinama spremnih raketa – neuporedivo otporniji na masovne udare krstarećim raketama, planirajućim bombama, dronovima i sl… (tzv saturation attack)

Bez avio tankera i avaksa koji se non stop motaju okolo nikakva avijacija nije u stanju da te neprekidno “drži pod opsadom” i sprečava sopstvenu avijaciju da napada protivničke avione kad im se isprazne rezervoari – prilika koju niko ne propušta, ili p, po potrebi, dejstvuje po ciljevima po zemlji i naročito da projektilima većeg dometa napada protivničke aerodrome i sl. – bez ozbiljnih ofanzivnih dejstava nema nade da se otkačiš od nekoga ko te, makar i povremeno, napada iz vazduha – spremnost na vazdušnu ofanzivu bez ikakvih planova za kopneni napad znači da se druga strana iživljava jer joj se može. Takvom se obavezno rat dovede kući da bi se malo pospešila diskusija čemu učešće u avanturi.

Nihil nisi bene!

Ž

Radim u Jaguar Land Rover-u upravo na učitavanju softvera u kompjuter auta.
Svi procesori se proizvode u Kini.

T

Odličan tekst! Pohvale autoru i za zaključke. Posebno je pohvalna mogućnost pelengacije ciljeva, odnosno otkrivanje i još bolje zahvat i zaključavanje nišanskog radara na izvor smetnje iili radio predajnika. Po opisu to je mogućnost koju imaju stare generacije radara visinomjera, PRV-11/16 i koja je vjerovatno do danas unapređena, pa sem otkrivanja elevacije i azimuta postoji i sposobnost zahvata cilja. Valjalo bi jedino da u mogućnosti dejstva u ovom režimu postoje rakete sa težom bojevom glavom. Jedino je sporna daljina otkrivanja c banda na daljinama preko 120 kilometara jer u odnosu na s band, c zbog kraće talasne dužine ne prati zakrivljenost zemlje i tu treba jača snaga predaje inače ne vidi sigurno na 100 kilometara ispod 3 kilometra visine.

Odgovori
Z

@Tihomir

Pozdrav Tihomire, nismo se čuli neko vreme.
Još nisu izašli precizni podaci za ovaj 96L6CP, ali njegov prethodnih 96L6 koji se koristi u sistemima S-300PMU-2 i S-400, je „svevisinski“ radar i ima režim rada kod otkrivanja niskoletećih ciljeva, tako da može pretraživati po uglu elevacije formirajući snop od -3 do + 1,5 stepeni uz rotaciju antene 5 okretaja/minut.

Kod sistema S-300PMU-2 i S-400 može se podići i na stub. (Ovde to ne bi trebao biti slučaj).

Ne postoji tačni podaci o donjoj visini u metrima.

P

Ma jos koja baterija FK3 pored 3 kupljene i moze se sacekati dok ovaj sistem bude ‘zreo’ i pouzdan.

Mada do tada i FK3 ce vjerovatno biti unapredjivan…

Odgovori
F

Nema baš nikakvi problema, FK3 se umrežava sa S-400 bez problema, a S-350 je i prdeviđen da radi spregnut sa S-500 ili S-400 – po 4-6 baterija na jednu velikog dometa, da bi se obezbedilo višestruko pokrivanje. S obzirom na iskustva iz ‘99 portrebna nam je višeslojna odbrana – troslojna minimum.
Treba bar duplirati broj FK-3 baterija i kupiti dovoljan broj pancira-S-1M za odbranu FK-3 od krstarećih raketa, standoff municije, balističkih raketa dronova i sl – FK-3 je prvenstveno protivavionski sistem, da bi S-400, ili, nadam se, S-500 sistemi mogli da budu kupljeni kad se bude imalo para, i krenuli da koordinišu već postojeću umreženu PVO.
Takođe, potrebni su nam radari kao Nebo-1M ili još većeg dometa, za bitno ozbiljnije praćenje situacije u vazdušnom prostoru oko Srbije.

I

Pitanja za autora, kolika je ranjivost sistema kada mora da vrši korekcije putanje rakete radarom? Kakve su tu performanse S400 i zapadnih sistema po tom pitanju? Koliko je realno postojanje princima pucaj i zaboravi, bez dodatnog paljenja radara?
Zanima me procena kako bi on prošao u Jermeniji protiv dronova samoubica i drugih dronova. Naravno da njega čuva slojevitost PVO, ali me zanima kakve su mu mogućnosti da na vreme uoči male spere ciljeve koji su neposredno iznad njega?
Hvala.

Odgovori
Z

@ID

Sve to treba „proveriti u praksi“.
Radarski kompleks 96L6AP je odličan radarski sistem. Radar 96L6CP je AESA na prijemu, što znači baš namenjen „da mu ništa ne promakne“ pa ni ciljeve malog odraza, male brzine koji lete na različitim visinama (96L6 je „svevisinski“ radar).
Prema tome, moje je mišljenje da recimo 2 diviziona ovakvog sistema mogu da naprave „harakiri“ bespilotnim letelicama, po uzoru na rat u NKR.
To je moje mišljenje i pod „rezervom“ da sistem funkcioniše u praksi, onako kako je to zamišljeno i zapisano „na papiru“….

Slojevitost PVO-a se podrazumeva. Znači neka neposredna PVO ovog sistema bi bila potrebna, kao i kod svakog drugog sistema PVO srednjeg i velikog dometa, to je prosto tako nevezano o kom se sistemu PVO radi.

i

@ ID

Još je „Sovjetski“ sistem SA-4 Krug imao mod prikrivenog dejstva: nakon otkrivanja cilja i uzimanja mu parametara praćenje je preuzimao kompjuter po principu pretpostavke kuda ide cilj a radar je emitovao povremeno i kratko čisto radi obnavljanja podataka. Ovo je bila mera da se otkrivanje i gađanje protivradarskim raketama svede na minimum, praktično je veći vremenski deo praćenja cilja bio bez emisija radara. Ako je ovo mogao sistem iz 64-te onda možete zamisliti šta mogu daleko moderniji radari. Kod pucaj i zaboravi sve se svodi na daljinu cilja, ako je ona relativno mala tj raketa će svojom glavom relativno ubrzo nakon lansiranja doći u poziciju da sama otkrije cilj onda je to stvarno pucaj i zaboravi, ako je cilj ipak malo dalje onda je neophodno osvežiti parametre nekoliko puta i proslediti korekciju raketi, ali se to kod modernih radara svodi na relativno kratka zračenja. Moderni radari imaju i mogućnost formiranja i izbora oblika snopa što dodatno otežava njihovo otkrivanje i ometanje. Da bi se maksimalno iskoristile sve te mogućnosti treba dobra posada i dobra situaciona svest gdje je neprijatelj sa ometačima, gde je SEAD paket i sl. Sve u svemu napeta igra mačke i miša gde oboje znaju da ujedu.

Z

@Igor

Tako je Igore. Kod sistema „Krug“ to su bili režimi „programiranog praćenja“ i „praćenje sa povremenim zračenjem“.
Ali, sličan režim rada imao je čak i sistem SA-75 Dvina!
To bi približno izgledalo tako da, ukoliko je radar stabilno pratio cilj na svojim uglovnim pokazivačima, može na jedno vreme isključiti zračenje nišanskih antena po azimutu i elevaciji jer će SNR nastaviti praćenje cilja po „zapamćenoj dinamici“ pomeranja radara do tog trenutka, jer su zapamćene uglovne brzine cilja i radijalne brzine cilja do trenutka isključenja zračenja.
Kada se upali lampica „25 s.“ (sekundi) uključuje se zračenje antena širokog snopa praćenja cilja i nastavlja rad do pogotka cilja.
Ovo je kod sistema Dvina rađeno u borbi protiv protivradarskih raketa u okviru izvođenja šeme „lažnog lansiranja“.

Što se tiče sistema S-75M „Volhov“ njegov radar je imao „proširene“ mogućnosti, ne samo „memorijskog praćenja“ nego i nastavka praćenja cilja do tačke susreta sa ciljem kao da se cilj i dalje kreće istom brzinom i bez naglih manevara.
Dakle, uglavnom za teške bombardere i spore jurišnike, ali to su bili „počeci“….

i

@ Zoran Vukosavljević

Hvala na dopuni znanja, nisam znao za S-75 da je takođe imao tu opciju.

P

Hvala autoru teksta na još jednom interesantnom izlaganju i zaključcima.
A, hvala i igor®-u na komentarima iz kojih se uvek da još nešto saznati.
Svako dobro ljudi.

0

Zorane po ko zna koji put jos jedno veliko bravo i hvala na ovolikom tekstu koji ste napisali i koji ste pisali i na mycity forumu :) Dugo vas nije bilo na T6 i moramo vas cesce vidjati ovde :) Da li postoji sansa da napisete tekst i misljenje o ASTERU-30? Hvala unapred na odg !

Odgovori
Z

@011 SRB

Smislićemo nešto i za ASTER…možda i za VL MICA, pa u jednom tekstu….
Još ću razmisliti da li zajedno ili odvojeno, pa ćemo nešto videti! :)

M

Hvala za još jedan super članak Zorane!!
Potpisujem za ASTER i za VL MICA ideju 🍻

v

FK3 domet ako 100km a original kineski (hq-22)170km

Odgovori
D

Kinezi koriste rakete dometa 170km ali te rakete nisu predvidjene za izvoz.
FK-3 sa raketama dometa 100km je izvozna verzia i nema tu niceg cudnog.

V

vasa,
Mislite li da će izvozna verzija S-350 biti ista kao i verzija za rusku vojsku?

M

Sa stanovištva nekoga ko je anonimus ovo je veoma dobra analiza. Zorane, ako bi smo uopšte razmišljali o nabavci, da li mislite da je za nas potrebnije da nabavimo ovaj sistem ili Buk M3?

Odgovori
Z

@Milan Kosanović

Ova dva sistema po svojoj nameni „ne isključuju“ jedan drugoga. Ne vidim smetnje da se S-350 nabavlja za PVO teritorije, a Buk-M3 za PVO trupa (i teritorije u nekoj pomoćnoj nameni)….
Dakle, ja bih nabavio oba.
Ali treba imati u vidu da su oba sistema u punoj konfiguraciji, prilično skupi….

M

Tako je, tako je. Slažem se sa vama da bi nam oba bila prevelik zalogaj. Upravo zbog toga je i bilo trik pitanje, šta bi bilo potrebnije. Veliki pozdrav.

P

Ja sada ne mogu da pohvatam , pa koliko radara ima divizion s350 96L6cp, 96LvP 2 kom, radar za navodjenje 96L6AP
Radar za navodjenje raketa 50n6-2. Radarski kompleks 36L6AP po 2 kom po bateriji. I jel to znaci posto divizion sacinjavaju 8 orudja da po bteriji ima 6 pelengatora?

Odgovori
Z

@Petar Jerinić

Na nivou diviziona imaš 1 96L6CP, primopredajni radar i još 3 pasivna pelengatora i Komandnu stanicu.
Na nivou raketne baterije imaš po 2 radara 50N6 za otkrivanje ciljeva, praćenje ciljeva i navođenje raketa i do 8 SLO sa raketama.
To je to. Divizion sa radarskim kompleksom 96L6AP i komandnom stanicom i 1 raketnom baterijom.

Г

@Зоран
Како може дивизион да буде сачињен од једне батерије? Да нисте нешто мало побркали?

Z

@Grga

Kakva je tačno formacija, saznaćemo. Nije ni to decidno objavljeno.
Meni deluje logično da postoji „komandno-radarska baterija“ sa 1 OAR-om 96L6CP i 3 pasivna pelengatora i Komandnom stanicom.
I onda da imamo raketnu bateriju sa 2 radara 50N6 i do 8 lansirnih oruđa.

Nije isključeno da je formacija i drugačija, pa da u sastavu nekakve „komandno-radarske“ baterije (obično je Rusi nazivaju „radio-tehnička baterija“) imamo i još 2 višenamenska radara 50N6, a da raketnu bateriju čine samo lansirna oruđa.

Videćemo još detalje, ali svakako su u tekstu nabrojana sredstva u sastavu 1 raketnog diviziona.

D

Pohvale za clanak.
Nadao sam se da cemo uzeti S-350 ili BUK, ali izbor pade na FK-3.
Doduse lepo je imati i FK-3, on je tu negde ekvivalent ruskom S-300pmu-2.

Odgovori
Z

@Drina

Ja ga lično „smeštam“ negde između S-300PS (PMU) i S-300PM (PMU-1).
Govorim o sistemu FK-3. Kineski original je uporediv sa S-300PMU-2.

Ovo je moje lično zapažanje na osnovu dostupnih podataka. Pisao sam i tekst ovde….

Evo link:

https://tangosix.rs/2020/23/11/vreme-je-da-pricamo-o-kineskom-pvo-sistemu-fk-3-da-li-je-on-dobro-resenje-za-srbiju/

V

На жалост није ни близу S300-PMU-2, али боље ишта него ништа да је бар верзија до 170 км то би већ било далеко боље. Поздрав свима

D

Hvala na ispravci.

V

Zoran Vukosavljević,
Gotovo sam siguran da ako bi smo sada u teoriji i kupili S-300PMU-2, da ni on ne bi bio na nivou originalne verzije za rusku vojsku.
Generalno, ovde se porede kineska izvozna verzija FK-3 sa verzijom S300-PMU-2 koja nije namenjena za izvoz, tako da je merodavnije vaše poređenje kinestog originala FK-3 sa ruskim originalom S300-PMU-2.

Z

@Vlad

S-300PMU-2 je izvozna verzija. Sa znatno boljim karakteristikama od FK-3.
Ruska verzija nosi oznaku S-300PM-1. Zbunjujuće, ali tako se označava!

D

Izgresio si, Zorane.
Centralni radar sistema S-350 nije 96L6, jer bez njega sistem moze da radi bez problema. Centralni radar je 50N6 – radi i kao osmatrac i kao nisanac. Multipraktik. A ko hoce dodatni 96L6 – hoce. Ko nece – moze zakaciti S-350 u neki svoj jedinstveni VOJIN, pa dobijati informacije odatle.
Druga greska je raketa 9M100: raketa nije IC, vec ima RK vodjenje. Sta mislis, cemu sluze ona zadebljanja na krilcima rakete? Cak si i njenu fotografiju postavio, eno je na poslednjoj slici, na kraju.

Odgovori
Z

@Dude

Radarski kompleks na nivou divizona (jasno sam to napisao) sastoji se od 96L6CP (centralni radar) i 3 pasivna radio pelengatora 96L6VP.
Oni zajedno sačinjavaju radarsku aktivno-pasivnu radarsku stanicu 96L6AP.
Tačno je da ti možeš umesto 96L6CP imati i drugi radar, ali onda ne možeš uvezati taj radar sa pasivnim pelengatorima, a zamišljeno je da rade jedinstveno u uvezanom internom sistemu KIS.
Dakle, u tom slučaju imaš odvojene komponente sa slabijim mogućnostima, iako može i tako funkcionisati.

Što se tiče radara 50N6, to nije nikakav „centralni radar“ već višenamenski radar na nivou baterije. I to, u punom sastavu, rade 2 radara, objasnio sam u tekstu. Baterija može i sa 1 radarom, ali opet uz slabije mogućnosti.

Što se tiče rakete 9M100, u dostupnoj literaturi se svuda navodi da je ova rakete INS + IC samonavođena u završnom delu, a tako je i na brodskim sistemima PVO Redut i Resurs.

Б

9М100 је ИЦ са радио корекцијом.

Z

@Branko

Da, to je najverovatnije tako, INS + radio-korekcije + IC samonavođenje.
Ali treba imati u vidu da postoji još nepoznanica oko te rakete 9M100. Recimo, ja bih voleo da vidim sliku lansera S-350 sa raketama 9M100.
Ovo na slici, na koju se @Dude poziva, predstavlja raketu sa zaoštrenim vrhom, što „insinuira“ da ima aktivno (poluaktivno) radarsko samonavođenje u završnici (sa radio-korekcijom u srednjem delu).
Međutim, ovo je slika gabaritno-težinskog modela GTM (balvana, takoreći) koji ima za cilj da se koristi u testiranju prostornog smeštaja raketa, težine, raznih opterećenja i sl.
A to što je zaoštren vrh GTM rakete na slici, na mora značiti ništa posebno ( a može ), jer se na IC samonavođene rakete stavljaju „kapice“ kada su rakete ovako „izložene“ napolju, radi zaštite IC GSN….

Dakle, ima tu još „upitnika“… :)

K

Gospodine Zorane, u kom pravcu smatrate da treba da ide dalje opremanje jedinica PVO VS?

Odgovori
A

Smatram da je nerealno nazivati „avangardnim“ nesto sto se razvija decenijama i godine 2021. u finalnoj verziji ne poseduje AESA radar (od koga bi kada se uzme u obzir opisana namena veoma profitirao).

Odgovori

Sa AESA su na vi. Doduše naši “ stručnjaci“ su ustanovili da to i nije baš neka tehnologija. Baratamo sa motorima iz stojadina i jugića, a oni ljudi rade sa hibridima iz formule 1 i redovno dolazimo do zaključka da oni nemaju pojma. Neverovatno

A

Sa AESA su na vi.

Ko Rusija? Ok, zasto onda koriste radarsku tehnologiju iz 90tih u orudju koje se uvodi u upotrebu 2021.? (i molim bez sarkazma, prilicno je odboja nacin na koji mi se obracaate)

i

@ Aetatem Auream

Treba gledati širu sliku. Iako AESA ima nekih prednosti nad PESA mnogi ipak pogrešno misle da je AESA neki kvantni skok spram PESA što baš i nije slučaj. Na primer, kao prednost AESA navodi se mogućnost formiranja velikog broja snopova zračenja ali u praksi to neminovno drastično smanjuje domet detekcije jer umesto 1 snopa od recimo 20kw imamo 5 po 4kw….

S-350 jeste avangarda jer izborom dva nišanska radara koji rade sinhronizovano po prvi put imamo PVO sistem dometa preko 50km a da je stvarno sa mogućnošću dejstva u 360° . Povrh toga, pravilno raspoređena i sinhronizovana 2 indentična radara uz primenu modernih algoritama zračenja komplikuju život protivradarskim raketama, na koji će HARM, levi ili desni a ovi se neprestano pale i gase ? Ok, lansiramo 2 HARM-a…ali kod raketa sa istim principom navođenja scvaka mera koja zaluđuje prvu podjednako će zaluđivati i svaku sledeću raketu….Na kraju, ovi radari nisu klasični PESA već hibridi koji su po prijemu indentični sa AESA, samo su po emitovanju PESA.

Recimo da je AESA skuplja od PESA, neka svaki AESA radar košta 1 milion dolara više. Uzevši u obzir da rusija ovim sistemom namerava da odmeni S-300 dolazimo do potrebe za nekih 70-ak diviziona, znači u startu ušteda od preko 100 miliona plus skuplje održavanje tokom eksploatacije za AESA.

Z

@Igor

Odlična je stvar kombinovati PESA na predaji i AESA na prijemu!
Naime, napisao sam u tekstu. Veliki je problem „pregrevanja“ elemenata AESA radara i njihovo „kapilarno hlađenje“.
Zamislite hiljadu ili dve hiljada malih sijalica koje svetle non-stop jedna do druge? I plus su to pojačavači predajnog i prijemnog signala. I često dolazi do „ispadanja“ pojedinih elemenata što ne samo da skraćuje domet, nego i utiče na celokupan rad radara i preciznost merenja parametara usled narušavanja „ravnosti rešetke-matrice“. Zato se danas Amerikanci (i Izraelci) ubiše od traganja za novim materijalima za izradu primo-predajnih modula koji trpe veće temperature i počeli su te materijala sada da uvode. Dakle, već za ovo kratko vreme, počela je faktički zamena komponenti usled pregrevanja.
Najčešći uzrok funkcionalne neispravnosti američkih lovaca koji imaju AESA radare, je upravo AESA radar, koji često radi sa 40-50% kapaciteta. Čini mi se da i sam pilot ima mogućnost da uključi samo deo rešetke u rad. To sve snižava borbene mogućnosti tih lovaca.
Sada se tek to rešava i na avionima i na radarskim i raketnim sistemima PVO.

Ali kad je kombinacija, imate PESA sa jednim ili dva predajnika (i mnoštvom emitera) sa pojačavačima koji mnogo lakše trpe termičke šokove i mnogo se lakše hlade i znatno manje iskaču/ispadaju iz rada.
A na prijemu AESA, sa znatno manjim zagrevanjem, služi da radaru bukvalno niti jedan reflektovani signal „ne pobegne“.

To je sasvim dobra kombinacija.

A

Treba gledati širu sliku. Iako AESA ima nekih prednosti nad PESA mnogi ipak pogrešno misle da je AESA neki kvantni skok spram PESA što baš i nije slučaj.

NE mogu da se slozim s vama, AESA je apsolutno kvantni skok i koristi se u svim danasnjim modernim resenjima. Trenutni dizajni koriste AESA tehnoogiju (doduse nisam siguran za ovaj francuski Arabel ali on je modernzacija), ona se razvija vec 30 godina, problemi sa toplotnim menadzmentom koje autor navodi su reseni pre 20 godina.

TR module za AESA tehnologiju rutinski proizvode Koreja, Tajvan, Kina, USA, Francuska, Nemacka pa i Rusija i ako to tek treba da vidimo produktivno.

Na primer, kao prednost AESA navodi se mogućnost formiranja velikog broja snopova zračenja ali u praksi to neminovno drastično smanjuje domet detekcije jer umesto 1 snopa od recimo 20kw imamo 5 po 4kw….

To je tacno ali energija nije problem kod zemaljskog radara, dakle stvar projektovanog kapaciteta, AESA radar je brzi, koristi energiju stedljivije i tezi je za detekciju i elektronska dejstva (AESA pri tome nije jedini parametar). Upravo bi bilo bitno kod borbe protiv saturacionog napada imati maksimalno brz i precizan radar na kracim rastojanjima.

S-350 jeste avangarda jer izborom dva nišanska radara koji rade sinhronizovano po prvi put imamo PVO sistem dometa preko 50km a da je stvarno sa mogućnošću dejstva u 360°. Povrh toga, pravilno raspoređena i sinhronizovana 2 indentična radara uz primenu modernih algoritama zračenja komplikuju život protivradarskim raketama,

Verovaatno jeste s te stranse sto se topologije sistema tice, a poseduje i pasivne antene. Vi u stvari ovde spominjuci „2 sinhronizovana radara“ opisujete neku vrstu AESA radara, dakle vise brzih snopova zracenja na razlicitim frekfencijama i sa odredjenom frekfentnom agilnoscu (ovo je karakteristika i AESA I PESA) proizvode neki vrstu LPI efekta.

Po mom misljenju autor koristeci neuobicajenu terminologiju (AESA na prijemu???) u stvari opisuje radar od Su-35, dakle Irbis-E. Ocigledno je isti koncept primenjen i kod S-350. Ja smtram da bi dve rotirajuce AESA matrice u janus konfiguraciji znacajno poboljsale karakteristike radara.

Recimo da je AESA skuplja od PESA, neka svaki AESA radar košta 1 milion dolara više.

Uh, pa jedna raketa sa aktivnom radarskom glavom za navodjenje kosta reda velicine milion dolara. Moguce je da su troskovi razlog ali onda su oni moguce znatno veci od miliona…

i

@ zoran Vukosavljević

Iako još ima dosta nepoznanica u vezi S-350 to nas ne sprečava da malo i špekulišemo tj analiziramo. Zanima me Vaše mišljene o sledećem:

Obzirom da baterija S-350 ima dva identična nišanska radara, možemo li pretpostaviti da se pravilnim tj. optimalnim pozicioniranjem ovde dobija i kvazi bistatik ? Takođe, pasivni pelengatori upareni sa akvizicijskim radarom a možda čak i sa nišanskim i akvizicijskim skupa definitivno ukazuju na težnju da se postigne multistatik konfiguracija a pošto znamo da je jedan od osnovnih principa STEALTH-a rasej signal svuda samo ne ka pošiljaocu ovde se definitivno, rekao bih, radi o antistelt pristupu.

A

Odlična je stvar kombinovati PESA na predaji i AESA na prijemu!

Nije to nikakva „odlicna stvar“ (niti AESA postoji na prijemu – A dolazi od „active“ docim je prijem je po prirodi stvari „pasivna“ delatnost) nego kompromis uslovljen tehnooskim ogranicenjima odnosnom nedostatkom full AESA domace tehnologije.

i

@Aetatem Auream

Ok, ne slažemo se po pitanju AESA. I dalje tvrdim da te prednosti koje AESA definitivno ima nad PESA često ostaju samo na papiru. Činjenica je da za istu snagu emitovanja AESA ima nekih 15-ak % veći domet otkrivanja ali mislim da je to za veću cenu nedovoljno. Tačno je da AESA omogućava lakše ostvarivanje LPI ali i za to mislim da je prenaduvana priča. Emitovan signal kada se raseje po cilju te izgubi snagu na putu do i od cilja na kraju do pošiljaoca stiže 200-300 pa i više puta slabiji. Primalac pak dobija daleko jači signal, teško da AESA prijemnici po defaultu imaju 200++ puta veću osetljivost, opet, ta priča o promeni signala 1000 i više puta u sekundi mi ne drži vodu, teško da bi tajnu LPI neko tek tako plasirao u javnost. Što se snage tiče slažem se sa Vama da je mnogo lakše obezbediti dosta veću snagu u zemaljskom sistemu ali je hlađenje daleko složenije. U avionu pričamo o opstrujavanju vazduha na velikim brzinama i to vazduha koji je često debelo u minusu što se temperature tiče, na zemlji toga nema te je hlađenje posebno kod jačih primopredajnika daleko složenije. Ostaje nam i logistika, veća potreba za snagom znači potrebu za jačim generatorima a to opet traži više goriva pri čemu ne mislim na cenu goriva već na dopremu- velika potreba za gorivom značila bi malu autonomiju sistema.. Što se saturacionih napada tiče bojim se da još neko vreme nećemo videti sistem otporan na njih. Baterija S-350 ili bilo kog drugog sistema treba se posmatrati kao dao jedne veće celine gde je posao drugih sistema i naročito lovačke avijacije da spreče da do saturacije uopšte i dođe. Ko odbranu zasniva na samo jednom elementu obično se loše provede.

„Ja smtram da bi dve rotirajuce AESA matrice u janus konfiguraciji znacajno poboljsale karakteristike radara.“

To bi bila aždaja od sistema, skup ali premoćan. Ko zna, možda za koju godinu osvane upravo jedan takav sistem.

Na kraju, dug razvoj sistema može ali i ne mora značiti isključivo probleme tehničke prirode, možda je samo u pitanju taktička zadrška, proveravan je skup potrebnih funkcija, usled promena, poput sve većeg korišćenja BPL na primer ili masovnijeg uvođenja SDB ili novih ometača, sistem je unapređivan kako bi bio u toku i sa tim relativno novim pretnjama. Ovo je samo moja spekulacija, čisto da pokrijemo i tu opciju. Iz istog razloga, ne trebamo brzati sa osudom, možda je ovo inicijalna operativna partija a već za dve-tri godine izađe i S-350 sa AESA ili baš kako ste naveli sa 2x janus AESA…..U svakom slučaju, i ovakav kakav je S-350 u konfiguraciji opisanoj u tekstu komotno sa jednim divizionom može zameniti 3 diviziona S-300.

S

@ Aetatem Auream
Da to je tacno, medjutim kada pogledamo najpotentnije raketne PVO sisteme na zapadu, videcemo da su iz nekog razloga i dalje svi sa PESA. Aster 30, Patriot Pak 3, mozda i najrazvijeniji Aegis je takodje. Uveli su AESA antentu na novim brodovima ali ispostavilo se da imaju gomilu prigovora na pouzdanost iste. Dokle se stiglo sa resavanjem, ne znam. Verovatno postoji razlog zasto su svi vecinom PESA.

Z

@Aetatem Auream

Citat:
„Odlična je stvar kombinovati PESA na predaji i AESA na prijemu!

Nije to nikakva „odlicna stvar“ (niti AESA postoji na prijemu – A dolazi od „active“ docim je prijem je po prirodi stvari „pasivna“ delatnost) nego kompromis uslovljen tehnooskim ogranicenjima odnosnom nedostatkom full AESA domace tehnologije.“

Odgovor:

Kolega, već drugi put me pominjete i ismevate termin AESA (AFAR na prijemu. U redu, to je vaše pravo.

Ali vi ne razumete šta to znači Pasivna Fazna Antenska Rešetka (PFAR) odnosno Aktivna Fazna Antenska Rešetka (AFAR) odnosno drugi nazivi „pasivna elektronska skenirajuća rešetka (PESA)“ ili „aktivna elektronska skenirajuća rešetke AESA“.
To nema veze sa prijemom i predajom.

Antenska rešetka PESA (PFAR) radara je PASIVNA , jer nema ni prijemnike ni predajnike u sklopu rešetke. Ima samo prijemne i predajne elemente antene, povezane sa jednim ili dva predajnika sa pojačavačima i jednog prijemnika sa pojačavačem, koji se nalaze iza rešetke, odnosno nisu u sklopu rešetke niti antenskih elemenata.

Antenska rešetka AESA ima u sklopu antenske rešetke antenske elemente sa predajnicima i prijemnicima sa odgovarajućim pojačavačima uz svaki od njih i to na stotine ili čak hiljade njih, manjih dimenzija naravno. I zato se kaže „Aktivna“ fazna antenska rešetka.

U slučaju radara 96L6CP, postoji deo radara na kome se nalaze samo antenski elementi sa prijemnicima sa odgovarajućim pojačavačima i to na stotine ili hiljade njih. Ali nema predaje. I zato je AFAR (AESA) samo na prijemu.

Drugi deo antene je sa antenskim elementima kojih ima na hiljade, a koji su povezani sa jednim ili dva predajnika koji nisu u sklopu rešetke i rade samo na predaji. Nema prijemnika ni pojačavača. Zato je PFAR (PESA) na predaji.

Čisto da raskrstimo pojmove.

A

Srbofil

Patriot Pak 3 je uveden u upotrebu pre 21 godinu a mi smo danas u 2021 i S-350 upravo ulazi u sluzbu. Dakle, ako hocete da poredite sa nekim contemporary razvojem onda uzmite npr. Raytheonov LTAMDS radar, AESA sa GaN TR modulima, ali naravno ne valja to ipak, „greje se, gresi, ispada“ itd. KAko god, znalte li vi onu basnu o lisici i grozdju?

S

@Aetatem Auream
U pravu ste, ono sto ja pokusavam reci je da su svi ti sistemi u medjuvremenu modernizovani, a te zemlje poseduju i primenjuju AESA tehnologiju jako dugo, pa opet nisu osetili potrebu da to implementiraju u postojece „flag ship“ sisteme raketne PVO? Sigurno postoji neki razlog.

Naravno da bi full solid state radar sa AESA antenom doneo ocigledne benefite Migu 29, i sistemima „nizeg ranga“ poput Pancir ili Tor zbog specificnosti zadatka.

A

Gospodine Vukosavljevicu

Ne razumem potrebu da me poducavate, valjda se radi o profesionalnoj deformaciji, posto imam manji cin od vas, a mozda i nemam nikakav, onda sam ja automatski neko ko prosto treba da cita vase tekstove i divi im se, jel tako? MOzda je tako bilo u JNA, na internetu stvari stoje drugacije.

Terminologija koju vi koristite je neuobicajena i ja ostajem pri tome a vi pisite sta hocete, ovde svakako pola citalaca ne razume sta zelite da kazete.

Renomirani australijski sajt koji je posetio svako ko se zanima za radare kada opisuje BARS familiju navodi recimo sledece:

The BARS is the most advanced radar developed by Russian industry during the 1990s. It is unusual in being designed with a hybrid array arrangement, the receive path using very similar technology to US and EU AESAs, with similar sensitivity and sidelobe performance, but using a Travelling Wave Tube and backplane waveguide feed for the transmit direction, a technology closest to the B-1B and early Rafale EA radars. As such the BARS is a transitional design sitting in between Passive ESAs (PESA) and contemporary AESAs. There is no doubt this design strategy reflected the unavailability to Russian designers of the Gallium Arsenide power transistors used in Western AESAs.

Dakle autor kaze: „the receive path using very similar technology to US and EU AESAs,“

ili: „transitional design sitting in between Passive ESAs (PESA) and contemporary AESAs“

ali se ne spominje pasivna AESA ili AESA u prijemu sto se cini da je vasa originalna kreacija. Kako god da bilo ja mislim da se tu ne radi o nekom superiornom konceptu nego upravo o sledecem:

There is no doubt this design strategy reflected the unavailability to Russian designers of the Gallium Arsenide power transistors used in Western AESAs.

Moja reakcija je prosto iznenadjenje da se isti trik iz 90tih primenjuje danas na novom PVO radaru godine 2021.

Z

@Aetatem Auream

Moram da te „podučavam“ kada ne znaš osnove. I opet sada pominješ BARS i porediš ga sa radarom 96L6CP, a nije isti slučaj u pitanju.

BARS ima primopredajne elemente, znači TR module na jednom antenskom nizu (rešetki), od kojih emiteri koriste signal jednog predajnika (kao kod PFAR-a), dok prijemni elementi imaju svoje pojačavače (kao kod AFAR-a).

Kod S-350 Vitez je drugi slučaj. Tu imamo dva fizički ODVOJENA i ZASEBNA, antenska niza (rešetke). Jedan je za predaju (kao PFAR), a drugi za prijem uz to da svaki prijemni element ima svoj pojačavač (kao AFAR).
Dakle neka vrsta bistatika ako hoćeš tako.

Citat iz ruskog dokumenta:
„“Прежде всего, центральный пост 96Л6-ЦП получил антенную систему, состоящую из отдельной приемной АФАР (активной фазированной антенной решётки) и отдельной передающей ФАР с двумерным сканированием. То есть локатор получил возможность работы по баллистическим целям. При обнаружении цели завязывается трасса“

I to da je radar AFAR na prijemu nije „moja kreacija“ nego iz ruskih dokumenata o sistemu S-350 Vitez, na osnovu kojih sam temeljio većinu teksta.

I za jedno si u pravu, na internetu zaista važe drugačija pravila, pa i takva da možeš da napadaš sagovornika (autora teksta u ovom slučaju) zato što ti politički obojen pogled na svet ne dozvoljava da neutralno analiziraš neko tehničko rešenje.

Prekidam dalju prepisku sa tobom, ali ovo sam zbog ostalih pratilaca morao dopisati.

A

Gosp. Vukosavljević

Vi ste se sad kobajagi naljutili na mene, ili kako da shvatimo ovo prekidanje disusije? Vise vam odgovaraju hvalospevi?

Bars ne poseduje TR elemente, odnosno taj se naziv koristi iskljucivo prilikom opisa AESA radara i njihovih aktivnih primopredajnih GaAs ili GaN modula. Bar u ostatku sveta, gde se 99% te tehnologije dizajnira i koristi. Konkretan dizajn jednog ili drugog radara u prijemnom delu manje je ovde vazan, S-350 kako god se okrene nema veze sa AESA, to je prosto hibridni dizajn iz 90tih. Interesantna vasa intencija da nesto sto nije AESA niti je savremen dizajn predstavljate kao takav.

Sto se tice politike, ja nisam rekao nista. Ostavljam citaocima da ocene da li je nekriticki pozitivno vrednovanje jedng zastarelog, kompromisnog resenja u stvari 0politika (ili racionalno razmatranje stvari).

D

@Aetatem Auream

Kubovac, autor teksta, ima vise znanja u malom prstu nego sto cete vi nauciti citajuci ‘renomirane sajtove’, narednih 100. godina…

A

Neću da kritikujem kineski FK3 ali u startu i isključivo za nas su PVO sistemi ruske proizvodnje. Nadam se skorašnjem korigovanju naše buduće strategije. Pozdrav.

Odgovori
Г

С обзиром да је купљен ФК 3, од овог нема ништа. Бесмислено је дуплање истих система у нашој војсци (мислим на домет, не на квалитет).

Odgovori
M

0dlicano predstavljanje sistema sa potpunim tehničkim informacijama .nedostatcima i mogucnostima upotrebe sistema.
Naročito mi se dopada osvrt i mišljenje tehnički obrazovnog lica da treba sačekati na potpunu operativnu sposobnost za dejstvo.pa tek onda donositi zaključke….

Odgovori
N

Gospodine Zorane možete li prokomentarisati radarski sistem NEBO-ME. Koliko vidim (vrlo dobra analiza http://www.ausairpower.net/APA-Nebo-SVU-Analysis.html) radar je vrlo impresivan.

Odgovori
Z

@Nebitan lik

O tome bi se dalo pisati „nadugačko“, pogotovo o radarskom tripletu „Nebo“ u kombinaciji sa RS PVO S-300PMU-2 i S-400 u borbi protiv aviona sa stelt tehnologijom.

N

@Zoran Vukosavljević

Čini mi se da bi i sa s350 bio dobra kombinacija. Mogućnost uparivanja VHF radara sa PVO sistemom koji ima aktivno navođene rakete izgleda kao dobar lek za stealth avione.

S

Možda su bolje rešenje uradili Belorusi sa svojim Vostokom-3D tj. ranije su ga uradili. A možda grešim.

D

Ko kaze da kinezi ne rade kvalitetno. Pa pogledajte COVOD 19. Savrseno radi i posle skoro 2 godine.

Odgovori
S

Vau 😯

Odgovori
Z

prilično skup za naše uslove i bliži se ceni za sisteme S-400 Triumf????
Zasto da citam dalje uopste.Hvala

Odgovori
a

mostovi se stite pametnom politikom, a grade novcem koji nije uludo ulupan u vojsku

B

@aha
U slikovnicama i na izborima za mis sveta to može da funkcioniše.

B

Ovaj sistem košta kao jedan dobar most. On će sprečiti uništavanje stotine objekata i mostova. Nije Skup!!!

Odgovori
A

Tu se u potpunosti slažem sa tvojim razmišljanjem. Sloboda nema cenu a kad je nemaš onda je skupo plaćaš. Treba ulagati u naše naoružanje a pogotovo u naše ljudstvo. Uz svaku novu kupljenu bateriju PVO obavezno i napraviti 1000 stanova za naše vojnike. To je celina. Pozdrav.

B

Odlican clanak. Skup sistem i jos nedovoluno ispitan. Za sada su nasi napravili dobar posao sa FK3. Radar je odlican, pogotovo sto moze pratiti i BL i Dronove, a daljina osmatrackog radara, i daljina nisanskog je odlicna, da i ne pominjemo sto smo FK3 uzeli za male pare.

Odgovori
R

Imaš račun na uvid?

S

Meni su i dalje najjaci likovi koji krecu u prepucavanje sta je bolje da kupiimo i kako svi ostali nemaju pojma. To je valjda nastavak neke patkometrije iz mladosti.
Necemo mi nista da kupimo, nego ce neko za nase pare da (u najvecoj meri) na osnovu posrednicke provizije odrediti sta je njemu najbolje da kupi, i to ce nam predstaviti kao veliki uspeh iz svog Mercedesa S 350. I bojim se da je to jedini S-350 koji cemo skoro videti.
Sa druge strane je tu i politicki pritisak zapada koji bi odma reagovao da se od Rusije kupi neka tehnologija iz 21.veka. Tenkovi i oklop iz 90tih godina proslog veka je sasvim ok za ove nase plemenske ratove ali moderan PVO….

Odgovori
m

Sta je Pancir i FK3 ako ne moderan PVO?

M

FK-3 sa deklarisanim dometom od 100Km je prvenstveno politicko pitanje. Sto ce biti u lanseru je savim druga prica. Nekazem da cemo dobiti rakete 170 do 200Km u pocetnoj fazi ali za nekoliko godina, mozda. U trenutnoj politickoj situaciji kada bi odmah nabavili/izjavili da se dobijaju rakete sa dometom od 170 do 200 Km, zapocela bi se slicna prica kao kada su Hrvati najavili MLRS sa dometom od 300Km. Takodjer, NATO (citaj Amerikanci) bas i nebi bili sretni da se recimo negdje oko Negotina parkira FK-3, taman da pokrije Deveselu, a jos manje da se iznad Srbije uspostavi neka vrsta A2/AD u sljedecih 5 do 10 godina. Sa svim ovm stvarima mora se ici polagano, sistemom kuvanja zabe. Hajde prvo da nabavimo dovoljno kompletnih sistema, pa onda mozemo razmisljati da u pucaljku stavimo nesto sa malo duzim korakom.

H

Politicki pritisak zapada je u opadanju, tako da treba gledati sta je najbolje za nas..

S

Meni se onaj sistem sto su J. Koreanci razvili zajedno sa Rusima nekako čini bolji a i bogme jeftiniji je!!!

Odgovori
B

Moze li mi neko reci sta je turska 2013. htjela da kupi protiv vazdusni sistem od Kine u konkurenciji Francuskih (u vrijednosti od 3,4 milijarde dolara)protiv vazdusnih sistema,ali je pod pritiskom SAD odustala od kupovine kineskih.

Odgovori
S

@Brano

FD-2000 tj. HQ-9 pandam ruskom S300 ali nebi znao reči koja tačno verzija, za lakse razumevanje mi smo uzeli FK-3 tj. HQ-22.

W

Čestitam autoru na hrabrosti da napiše članak ,gde je pola od toga
vojna tajna.Druga polovina je ono što su Rusi pustili da znamo.

С-400, С-350 Витиаз, С-500 и други системи ПВО, као што су ракетни системи ПВО Пантсир-С, способни су да функционишу као јединствени систем којим управља аутоматски систем управљања – рачунар са вештачком интелигенцијом, при чему учешће људи своди се само на контролу.
Link- https://bit.ly/3wM8NJv

Odgovori
B

Moze li mi neko reci zasto li je NATO clanica turska u konkurenciji Francuskih aster protiv vazdusnih sistema izabrala kineske sisteme,pod pritiskom SAD odustali su od kupovine.Sve se to desavalo 2013 u vrijednosti od 3,4 milijarde dolara.

Odgovori
D

@Maxy hajde da opovrgnem tvoje tvrdnje .
1. Firma ARM jeste vlasnik „dizajna“ Chip strukture ali ne prave samo oni Chipove .
2. Najveća fabrika Chipova za industrijske potrebe i jeste upravo u Kini u Shangaju.
Pitaj VW , BMW , I AUDI zašto su prepolovili proizvodnju vozila !
3.Kinezi imaju svoje High Tech fabrike gde proizvode svoje Chip tj. CPU baš kao i Rusija o tome se malo ili nimalo ne priča , zapad slabo trpi konkurenciju !
4. Pitaj APPLE gde sastavlja svoje telefone i tablete i od čijih komponenti !
5. Ne piśi gluposti i deca ti se smeju !

Odgovori
S

@Dragan Dubonjac
Pa i nije bas tako. Masine za proizvodnju mikroprocesora su sve od reda zapadne proizvodnje ili Japan/Koreja, nema kineskih. Nesto su oni ulozili silne pare bas nedavno i propalo im, nisu uspeli.
Firma koja sklapa Apple je Tajvanska(cetnicka Kina ako cete tako), a svo projektovanje, softver, hardver, sve se radi u SAD.

Arm jeste britanski i njihov je dizajn, ponavljam, Kina nema tehnologiju izrade tih masina.

Njihova glavna prednost je radna snaga. Npr. pred letnju sezonu kada treba da se proizvode novi Iphone-i, Foxconn(firma koja je fizicki proizvodi Apple proizvode) u nedelju dana zaposli dodatnih, ali naglasavam, dodatnih 30.000 radnika! Imajuci u vidu da je ti industrija gde ne moze bas svako da radi. To trenutno na svetu moze samo u Kini. Kinezi npr. 5x brze grade brodove od SAD. Sta bi to znacilo u potencijalnom ratu? Ne kazem da bi presudilo naravno.

Ali sto se tehnologije tice, zaista nisu jos na nivou Zapada i u mnogim segmentima Rusije i to su cinjenice, a ne zaboravite, napreduje Kina, ali napreduju i industrije tih razvijenijih zemalja.

S

Tačno tako. Da su Rusi bili ovisni od arm i sličnih nebi sada čitali ovaj članak. Neznam odakle ljudima ideja, da nešto mere samo i isklučivo potrošačkom elektronikom.

Strela – Pre nekoliko godina hteli Rusi da kupe vrhunske strugove od Tošibe. Ameri su sutradan obavestili japance da od tog posla nema ništa. Zamisli kako stoje stvari sa mašinam koje prave procesore u 3 nano tehnologiji. 90 % ovakvih vesti namenjeno je isključivo Rusima, da se uljuljkaju u pričo o super sili, odgovornoj i patriotskoj vlasti i slično. Buđenje će biti gorko i bolno kao i nama sa JNA devedesetih.

S

@Aleksa

Netreba da idemo daleko, eto ti primer oko severnog toka 2, nadali se ameri, da če stati, da nemaju opremu kad ono za mesec dana kraj plinovoda. Ne postoji nikedna zemlja na svetu u ovom momentu koja je sposobna da bilo šta uradi, proizvede a da nije ovisna od druge. Ali pričati, kako Rusi neznaju, nemaju ili nemogu nemože da prođe, mani te se zapadne propagande, otvorite svoje oči i krenite racionalno da razmišljate. Ovde konkretno tema S-350 kojeg ameri prosto neznaju da naprave i tačka i to bez i tosibe i amr itd.

A

As of 2019, TSMC and Samsung have announced plans to put a 3 nm semiconductor node into commercial production for 2022 with Samsung delaying it to 2024 due to yield issues[1], followed by Intel for 2025.

Dakle 3nm „masine“ za sada ne mogu da „kupe“ ni u USA a kamoli Rusi. Tu tehnologiju drzace par firmi, kineske ce nekada da uhvate prikljucak, pitanje je kada.

Sto se ARM tice, nejgov instrukcijski set je predmet licence koju poseduje svega 7 firmi ne svetu. Samo one smeju da dizajniraju jezgra koja podrzavaju ARM instruction set. Zbog toga ne mozes da napravis recimo u Kini mobilni sa „fejk“ ARM procesorom i prodajes ga u ostatku sveta. Ako to pokusas za unutrasnje trziste, ostaje pitanje da li sa masinama/tehnologijom koje imas mozes to da odradis u sopstvenoj reziji, posto TSMC ili Intel sigurno ne bi u ucestvovali u takvom kriminalu. Vredne tehnologije koje donose velike profite se stite a one takoreci vec iscedjene u principu i ne bas.

Ж

aleksa

Ако мало погледате видео снимке из нпр. руских фабрика авиона, видећете да тамо има велики број западних и јапанских машина.

m

Evo deca mi se smeju.

N

@Srbofil
Foxconn je Tajvanska firma samo po lokaciji centrale, u Kini imaju 12 fabrika.

Y

Rusi praktično „prepakuju“, modernizuju i prilagode stare ali proverene sovjetske koncepte prema savremenim potrebama i pretnjama.
Verovatno im je to dovoljno i optimalno – za ogromnu Rusiju…
Laički, za nas bih posebno birao radare, lansere, komande/umrežavanja i pokušao da izvučem maximum za što manje para…
Ali to je ono „kako mali Đokica“ zamišlja svega u PVO 24/7…

Odgovori
B

„Ima svoje emitere i fazne pomerače (FP).“

Nema svoje emitere bar ne u množini, horn emituje i radi na prolaz kao i drugi S300 i Patriot, po cenu gubitka snage signala, to joj se najviše i zamera.

„U tom smislu je po funkciji sličan starijim sistemima Orionu ili Vegi.“

Sličniji je mornaričkom sistemu sa IL-38 ali poređenje je ipak u značajnoj meri korketno.

„Što se tiče pasivnih pelengatora 96L6VP, prema do sada dostupnim podacima, radi se o pelengatorima radio komunikacija i drugih sistema veze i data linkova između aviona i aviona i komandnog mesta bilo na zemlji ili u vazduhu, kao i pelengatorima pravaca elektronskih ometanja.“

Sve je tačno ali radi i avionske radare, siguran sam da si ih podrazumevao.

„Moguć je i sinhroni rad 2 radara 50N6, tako da jedan vrši funkciju osmatranja i otkrivanja ciljeva, a drugi vrši praćenje ciljeva i formiranje i slanje komandi upravljanja na srednjem delu leta raketa.“

Bravo. Čitaoci treba jako dobro da obrate pažnju na ovu opservaciju, po meni to je razlog zašto ćemo Vitjaza uglavnom viđati u tom obliku.

„Ako za rakete iz porodice 9M96 piše da imaju ARH u završnici, to ne znači da ne postoji aktivnost radara sa zemlje u formiranju i slanju radio-komandi za korekciju leta rakete u srednjem delu, ukoliko za to postoji potreba (ako cilj promeni trajektoriju kretanja u odnosu na proračunatu). Dakle, korekcije se šalju nešto ređe, i po potrebi.“

Bravo Zoki to većina amatera nema na uvid, svi dometi preko 40 do 50 km, bile rakete SARH illi ARH zahtevaju vođenje, manje više skoro punokrvno, za SARH pogotovu, ARH je malo, nešto malo komotniji.
Manevarski ciljevi te domete još i smanje.

„Na prijemu, sa druge strane, radi kao aktivna fazna antenska rešetka (AFAR) i ima samostalne prijemne module sa svojim pojačavačima i faznim pomeračima.“

To se može i tako reći da na prijemu radi kao AFAR, u krajnjoj meri je korektno jer među svekolikim PFAR radarima ima zaista malo onih koji na emisiji i prijemu imaju potpuno aktivan rad , možemo ih na prste nabrojati, nišanci S300 i Patriota, Aegis i naravno pukovski radar S300-400 Lešinar.

Dakle pitanje je da li antena emituje:
1. aktivno
2. poluaktivno
3. pasivno
i isto to pitanje na prijemu

Ima puno PFAR koje rade i u 3 i u 2 režimu ili često mešovito, na primer čest slučaj pasivne emisije u cosec2, dok isti PFAR na prijemu radi poluaktivno po stekovanim bimovima, oni koji na emisiji rade sa pomerljivim bimovima dakle poluaktivno a na prijemu isto, su ređi oblici ali ih već dosta ima; PFAR-ovi koji rade i aktivno su već retki i to su oni gore nabrojani.

Gama-D koja je AFAR radi u svim nabrojanim režimima osim pasivnog prijema, koji je ipak rudiment parabolnih i hiperbolnih antena ili ogledala (reflektora).
Lešinar isto a on je PFAR. Naravno po dometu ne može da konkuriše Gami-D, zbog manjeg gubitka na emisiji.
Pri tome dolazi do značajne razlike između PFAR i AFAR u snazi signala na emisiji u korist AFAR-a naravno ali tu je problem težine i grejanja i drugih problema užasno aktuelan kao što si i lepo naveo.

Odlični analize Zoki, samo napred.

Pozz.

Koja

Odgovori
Z

@Koja

Pozdrav Kojo,

Ti vrlo dobro znaš od koga sam mnoge stvari naučio, pa mi tvoje opservacije, bilo kritičke, a posebno pohvalne, veoma znače.

Ako želiš javi mi se na mail, ima u tekst, izgubili smo kontakt, ali žalim zbog toga…

Veliki pozdrav druže! :)

Zoki

N

postovani,

Kada je Zivojin pre dosta vremena predstavio ovaj sisten, stajalo je da sistem ima 1 radar i putem radio veze salje podatke raketi o cilju, ameri to zovu tvm vodjenje, procitah da sistem ima 2 radara pa se zbunih moze pojasnjenje

Odgovori
D

Odličan tekst, kao i uvek, i odlični komentari, kao i uvek kad su u pitanju tekstovi „Tango six“! Ja bih se dotakao ove teme najviše zbog komentara o Kineskim sistemima. Naime, u potpunosti se slažem sa onima koji misle da nikako ne treba kupovati Kinesko oružje, kao što se slažem da i kvalitetna roba „nihove proizvodnje“ nije njihova tvorevina. Osim toga, uvek je to loš plagijat! Jeste da proizvode SVE, i da je veoma jeftino, ali od „jeftinog mesa ni čorba ne valja“. Sve je NEDORAĐENO i nešto krajnje, ali ključno ne valja! Bubice su jeftine, ali žuljaju uši, jer je je silikon ustvari tvrda guma, bas nemaju, jer je vrat kratak pa ne dohvataju bliže bubnu opnu… Bluetooth uređaji su jeftini, ali zvuk je snage 50%, i nema kvalitet! Ugovorili su kupovinu SU27, ali su nakon prispeća prvih aviona prekinuli sa kupovinom, i pokušali da naprave „svoj“ isti ili barem sličan!? Isto su uradili sa vozovima 400km/h, koje su „kupili“ od Nemačke. Delove za njihove PVO sisteme biće nemoguće nabaviti i biće nemoguće popraviti, a odmah će da crkne, a osnovna kupovna verzija, će imati tu falinku što neće imati deklarisani domet!? (170 nije 170 km, nego 17km, a samo tako se zove, kao i pojačalo od 300W koje ima ustvari 30W snage, ali se eto tako zove!?) Druga „manje važna falinka“ biće ta što raketa neće moći da pogodi avion, jer je sistem dezorijentisan, pa markira u suprotnom smeru, i pogađa umesto vojnog neprijateljskog, poljoprivredni avion, koji prska njivu pesticidima! Dobo sam strahofobiju od kupovine bilo kakvih tehničkih uređaja jer su svi Kineske proizvodnje! (Papuče br 41 su za dete od 12 god, a br 46 su dovoljno dugačke, ali preširoke! NIJEDNO KINESKO ORUŽJE NIGDE I NIKADA NIJE UPOTREBLJENO, A NAJMANJE SA USPEHOM, NI U JEDNOM RATNOM SUKOBU! U Vijetnamu su Ameri bacali svoje M16, i iz blata vadili „Kalešnik“! SU27 je nosom IZGURAO „ponos Amera“ F15, i još ga je kratko pratio, kad je ovaj pokušao bezuspešno da vrda ispred njega, pa se usrao, nakon čega su Ameri pravili emisiju sa temom: „Šta se desilo, i šta ćemo sad?! Gde je Top gan?“!!!!!!!

D

Lijepa meta za BPL poput Bayraktar TB2 ili IAI Harop.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend