[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 241. eskadrile Tigrovi
Kalendar Tigrova za 2022. godinu

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 241. eskadrile Tigrovi

Decembar je mesec kada čitaocima Tango Six portala predstavljamo kalendare jedinica RV i PVO i civilnih vazduhoplovnih kompanija za narednu godinu i ono bitnije – delimo ih putem, često lucidnih, nadmetanja u komentarima.

Prvi kalendar ove godine dolazi sa juga. Udruženje pilota „Tigrovi“ (čije aktivnosti redovno pratimo) i 241. lovačko-bombarderska avijacijska eskadrila zajedno su pripremili novu poslasticu koja samo formalno pokazuje datume a zapravo prikazuje atraktivne fotografije iz „života i rada jedinice“.

Prošle i ove godine foto-majstori koji se jedini kvalifikuju svake godine za objavljivanje na gotovo svim kalendarima RV i PVO jedinica, Dimitrije Ostojić, Igor Salinger i Dušan Atlagić dobili su, bar kada su „Tigrovi“ u pitanju, konkurenciju u vidu mlađih pilota koji ne gase svoj GoPro i ne lete iznad dosadne Vojvodine.

Titula „najraznovrsnije obojeni repovi“ od prošle godine svakako ide Tigrovima

Propozicije

Kalendar 241. eskadrile dobiće dva Tango Six čitaoca koji žive u Srbiji i koji se jave u komentarima (isključivo ovde na sajtu). Ove godine ćemo vas malo zlostavljati (kao što vi mene zlostavljate svaki dan u godini jer moram da pročitam svaku vašu glupost pre nego što vam odobrim komentar) na interesantan način:

Kalendare će dobiti dva najinteresantnija komentara koji imaju više od pet rečenica i detaljniji su odgovor na pitanje: Kako i da li treba rešiti sudbinu Orla u srpskom RV i PVO? Da li prekinuti raznovrsnost platformi i zameniti ga sa višenamenskim borbenim avionom ili ga zadržati, pa i modernizovanog, jer je jedina jurišna letelica sa kojom imamo praktično borbeno iskustvo u realnom ratu? 

Eto vam konačno prilike da vaš kapacitet za pisanje beskonačnih gluposti o stvarima koje ste videli eventualno jedino na internetu iskoristite za osvajanje nečega u šta je neko uložio izuzetan kreativni rad.

AŽURIRANO: Dobitnici kalendara su „lordsirgiga“ i „Markok“. Proverite mail. 
Ostalim učesnicima hvala na učestvovanju i interesovanju. 

Komentari

P

Vodja je rekao da nam Orao jos treba.Verovatno su ga tako ubedili,jer kako bi inace opravdali beskonacno ulaganje i modernizaciju,ciji kraj jos nije ni na vidiku.Sudbina Orla je verovatno u onih 10+4+4+1.Tog na kraju,kada skinu sa postamenta ispred Airport City-ija,e to je onda zaista kraj,a znamo sta je na kraju svih krajeva?

Uvek je jedan novi početak.
Krajevi se potroše,
počeci uvek traju.
Početak – eto šta je na kraju!

Odgovori
M

Jednostavno, prebaciti ga u školsko borbeni avion. Održavamo ga sami ,remontujemo,pravimo delove. Definitivno moze se nabaviti još koji iz bivših SFRJ republika ,takodje sigurno ih ima u Rumuniji ako ne da se mogu remontovati onda bar delova.Modernizovan za nedaj boze može vršiti ratna dejstva. U svakom slučaju domaćinska odluka a pare koje bi se tako uštedele sigurno bi našle bolju namenu.

Ја нећу календар.

Odgovori
D

Stevane, kralju preduhitrio si me.

Necu ni ja kalendar, trazim godinama i jok.

Srecno

I

Mislim da Orla treba poslati u istoriju posle isteka resursa jer pored slabih motora male nosivosti nemoguce znatno unaprediti modernizacijom. Trebalo bi kupiti nesto na zapadu ili istoku sto ste vi vec analizirali.

A

Orao kao platforma je od početka „patio“ od zaostatka za letelicama sličnih namena. Slab motor, hidraulika stajnog trapa, nedostatak radara itd nisu stvari koje se u potpunosti mogu ispraviti jednostavnom modernizacijom. U situaciji kada je Srbija okružena, barem formalno neprijateljima – NATO zemljama i Kosovom, nemamo prostora za razvoj, potrebno je provereno rešenje letelice za bombarderske uloge. Nažalost, nisam optimista da je moguće sve što je nama potrebno rešiti modernizacijom orla. Orao može biti samo međurešenje, koje bi dugoročno gledano bilo kupovina vremena. Teška srca, uzimajući realno naše kadrovske i finansijske mogućnosti, ui konačnoj fazi svakako najbolje rešenje – potpuno novi, višenamenski avion.

Odgovori
G

Jedino pravo rješenje za zamjenu Orlova je nabavka eskadrile lovaca bombardera SU34

Odgovori
V

Наравно да треба радити на модернизацији Орла јер се тиме јача и наша пратећа индустрија .Врло јака и робусна летелица можда и мало предимензионисана за своју потребу .Доказала се у прошлим борбеним дејствима .У другом смеру треба размишљати о наследнику у домену ловачко борбене авијације јер време је..време .Сретну и успешну наступајућу годину жели вам секција Дронова са Ваздухопловне академије .:)

Odgovori
D

Ne bih da vas smaram ali bi mi bilo izuzetno drago da dobijem bar jednom kalendar 😁
Pozdrav, svako dobro vam zelim

K

Treba ga modernizovani i sačuvati u arsenalu naše borbene avijacije, i ako treba uporedo sa njegovom modernizacijom razmišljati i raditi na njegovoj zameni. Zašto? Pa, mnogo je razloga, od onih čisto sentimentalnih do onih čisto praktičnih, dok je jaz između te dve grupe razloga ispunjen čistim i bezuslovnim patriotizmom.
On je naš, on je prva stvar koja većini nas zaljubljenika u vojnu avijaciju padne na um pri pomisli na srpsko ratno vazduhoplovstvo, on je simbol naše mogućnosti da stvorimo nešto tako moćno, savršeno i prelepo kao što je jurišni avion, on je taj koji je jurišao za našu čast I slobodu, on je taj koji nikad nije rekao „neću, protivnik ima bolji hardver, softver, više časova naleta i jbg, ima ga više“, ili „ej, ne mogu bez radara, sredstava elektronske zaštite i protiv protivničkog PVO-a“.
On nikad ništa nije tražio, a dao nam je sve.
On je naš tigar. On je naša udarna pesnica.
On svakodnevno vodi do neba i nazad očeve naših budućih vitezova.

Patriotizam, čist i bezuslovan…

MI imamo kadrove za njih, zemaljske i letačke posade, imamo“ Maverick “ rakete. Imamo viziju šta od.“ Orla“ možemo napraviti, kako ga unaprediti.
Mi nismo bogati i nemamo luksuz bacanja. Moramo imati na umu i psihološki efekat na protivnike i nas same pri pomisli „ovo je naš (njihov) avion BRE!

Odgovori
T

Pre bi rekao na Jugoslovensko Ratno Vasduhoplovstvo.
Treba izabrat dva Orla. Prvog is doba Jugoslavije sa orginalnom opremom
i shemom. Drugog iz doba sadasnje Srbije. Oba staviti u Muzej. Ostatak
reciklirat ili demilitarisirat i prodat vasduhoplovnim entusiastiman.

n

Ja mislim da bi mogli da napravimo dobro mangalo za gudu i jagu od orlova jer bi tako imali mnogo bolju svrhu a zamena sa , recimo , m346 ili kineski L10 zamislite u dve izduvne lule orla kako se okrecu prase i jagnje…..ihh

Odgovori
А

Изкуство се никад неможе купити, Зато треба задржати орла.

Права 1/1 замена непостоји за орла !
Модернизација да звакако.

Биће некад потребна земена, али !Колико пара толико и музике.

Odgovori
G

Treba ga modernizovati, do maksimuma zameniti motore posle ovih Rols Rojeva što imaju sada, avioniku, elektronske sisteme čak i neki radar ugraditi i to sve sa Izraelskim Elbitom.
Nikako ga ne zamenjivati za drugim avionima višenamenski platformi zato što je Orao ipak, tegleće grlo našeg Ratnog Vazduhoplovstva.

Odgovori

Значи ИМТ 539 нема алтернативу :) 2021 је година. 21 век

Z

Treba ga zadrzati jer je domacii proizvod ali kao takav ima i mane i vrline uz naravno dodatnu modernizaciju i u neko dogledno vreme ga zameniti nekim savremenijim

Odgovori
M

Sudbinu orla treba rešiti kao i sudbinu mig-a -21. Znači zamena drugim višenamenski aparatom.
Sve je to lepo i patriotski al avion je po performansama daleko prevaziđen.

Odgovori
C

E sad ja nešto da kažem, najbolje bi bilo da nastavimo projekat novi borbeni avion, time bi bili zadovoljeni svi elementi koji nam fale, avion, razvoj i naša pamet u jednom. Žao mi je što je razvoj tog aviona stao, i što je neko da sva istraživanja u vezi tog aviona francuzima-rafale, hmm, isti je kao rafale… To je vrhunac prodaje našeg istraživanja Nato agresoru… Dalja modernizacija Orla je bespredmetna i novi avion bi bio bolje rešenje… Pozdrav

Odgovori
Z

Kad već nisam dobio Gripenov gregorijanski kalendar bio bi red da pošaljete jedan ovaj u Hrvatsku, imam 365 dana da naučim ćirilicu.

Odgovori
C

Jedna eskadrila aviona j22 je sasvim dovoljna. Treba se nastaviti sa modernizacijom do maksimalnog nivoa koji moze avion da izdrzi. Visenamenski avion je mozda prakticnije resenje kao i gume m+s za automobile. Medjutim kao i kod guma vecu ucinoovitost ima specijalizovani avion te namene. A najveci plus je sto je to domaci avion.

Odgovori
P

Naš narod je malo pomešao, Orla belorepana treba sačuvati a Orla kao vojni aparat restaurirati i dopuniti kolekciju Muzej vazduhoplovstva. Isto je na svim poljima pa i u novinarstvu.
U stilu Uhvati me ako možes, svi misle da mogu da se bave svim profesijama bez adekvatnih vestina i slifa.
Višenamenski smo na svim poljima pa i RV će pratiti taj trend.
U svakom slučaju našim pilotima želim da ne lete na avionima 4+ generacije jer je i ta brojka kao prva a i plus preuzet iz starosti tih letelica.
Želim im moderne aparate kao što su Fantomi i Rafali a T6 ekipi bolje članke.

Za kalendar ću konkurisati nekom drugom prilikom.

Odgovori
D

@Packman
Fantomi su druga generacija, Rafali cetvrta, ovi najnoviji F4 su cetvrta plus, tako da ne razumem vase zelje

G

Pitanje je postavljeno tako da pretpostavlja odgovor da ga treba sacuvati i dalje beskonacno ulagati u nacionalnu sujetu da proizvodima avione. Vremena su se promenila. Prakticno borbeno iskustvo jurisnika u devedesetima je neupotrebljivo u 2. deceniji 21. veka. Nas sustinski problem je stalno gledanje unazad umesto unapred. Ulaganjem u ovaj projekat, jedino opravdano trosimo sredstva za ulaganje u nasu pamet, koja se moze iskoristiti za druge namene.

Odgovori
I

Ukoliko vec postoji politicka volja (koja je izgleda u Srba i ostatku napacenog Balkana neophodan faktor iliti nulti faktor) da se krene u nabavku neceg modernijeg, onda to menja sudbinu orla.
Obzirom da sva veca vazduhoplovstva imaju trenazne avione, ne bi bilo lose da i mi krenemo tim putem. Poput BAE Hawk-a recimo, posle osnovne letacke obuke, selektovani kandidati bi presli na naprednu obuku na modernizovani orao koji bi pruzio mogucnosti obuke na glass cockpitu i slicnim novotarijama pre prelaska na novonabavljenu tehniku (iz kog god izvora ona bila). Na taj nacin bi se ostvario i veci nalet i pretpostavljam da bi veci broj letelica bio primamljiviji i kandidatima za obuku. U tom slucaju, moze se cak ostati i u okvirima modernizacije 2.0 sa slabijim motorom, koji bi bio prakticno leteca ucionica za ozbiljniju masinu.

Odgovori
Н

КО СМЕ.
ТАЈ МОЖЕ.
КО НЕ ЗНА ЗА СТРАХ.
ТАЈ ИДЕ НАПРЕД!
(ВОЈВОДА ЖИВОЈИН МИШИЋ)
Срећна нова и сви празници да сте срећни радосни и да у новој години још славите и да побеђујете у војним мисијама и тактичким вежбама.

S

Kada ce biti deljenje kalendara civilne avijacije?

Odgovori
P

Počeli smo da pitamo firme da li ih imaju i dele. Ako bude, za koji dan.

S

Hvala!

J

Ulagati u kadrove koji će raditi na usavršavanju i modernizaciji
Pokrenuti proizvodnju novih,sa poboljšanim motorima ,novim stajnim trapom,novom avionikom i naoružanjem.

Odgovori
A

Ja bih se prvenstveno orijentisao na naše pilote. Tokom proteklih 120 godina avijacija je doživela naj veći napredak, u svim sverama i primeni novih tehnologija. To je neko morao da osmisli i napravi ali bez pilota nije mogao da zaokruži ciklus. Mnogi su dali svoje živote dok su stvarali čuda. I taj proces se odvija svakodnevno sa novim inovacijama i primenama, a to neko ko koristi mora da isprati, naravno piloti. Zato je težina ovog pitanja naj više okrenuta ka pilotu. Ako se vreme menja i tehnologija onda i oni moraju da prate istu tako da sad u ovom tenutku u kojem živimo želim našim herojima neba da lete na novom, savremenom i naprednom avionu. Normalo boljem jedno 100 puta od Orla. A ovo nije ni ruganje ni ponižavanje našeg jurišnika nego samo konstatacija da je isti izašao iz prostora svog vremena i ne uklapa se više u istom. Sad za naše pilote, želim vama našim nebeskim vitezovima da u narednoj godini letite u novim, jakim, opasnim, upotrebljivim, operetivnim, ubojitim a pre svega novim letelicima i da na naše nebo zatvorite sa slobodom i da zajedno sa vašim porodicama svi zajedno uživamo u miru. Puno zdravlja i sreće i barem dve nove eskadrile. U svima nama je deo Srbije ali samo u vašim dušama je ona cela.Pozdrav mojoj braći.

Odgovori
V

Kalendar sam već nabavio. A u Orlove mi ne dirajte. Jevta aviolimar. Pozdrav za T6.

T

Zelim da nasi piloti lete na novim i pouzdanijim avionima, nista vise od toga. Orla je pregazilo vreme i znajuci kako se u Srbiji stedi na svemu i svacemu i kako se snalazimo na sve moguce nacine, mislim da je Orlu vreme da ode u zasluzenu penziju, pre nego sto se ne daj boze desi neka nesreca. Eskadrila novih skolsko borbenih aviona nam je preko potrebna.

Odgovori
И

Орао би требао остати у РВ до краја ресурса. Наши пилоти/механичари знају да раде са њима (знају их у душу). Дао бих шансу модернизацији на ниво 2.0. Неки примерци имају мали налет па би их требало израубовати до краја. А затим набавити модеран вишенаменски ловац/бомбардер из Русије/Кине који ће заменити и Орао и МиГ-29. Тиме би заменили два типа летелица са једним типом.

M

Apsolutno prekinuti, ili ga zadržati u trenažnom obliku do isteka resursa. Platforma je krajnje ne perspektivna za modernizaciju i samo ovo odugovlačenje pokazuje koliko je taj projekat uzaludan. Nabaviti nov avion i smanjiti probleme logistike.

Odgovori
С

Орао треба заменити неким модернијим авионом. Мишљења сам да то буде неки од авиона са запада. Да се разбије мало монотонија руских авиона. Опет што да не, неки Сухој. Од преосталих орлова направити акро групу „Тигрови“. Било би лепо видети их на небу изнад целе Србије.

Odgovori
Đ

Moj kalendar poklonite nekom detetu koje se leči npr. u Tiršovoj i koje je najtužnije u sobi.
J-22 Orla treba zadržati narednih 7+ godina u naoružanju jer su Amerikanci i Rusi najavili da ubrzano konstrišu nove jurišnike i tada treba naručiti novu eskadrilu. Pre toga treba naručiti novu savremenu eskadrilu kojoj je primarna uloga LOVCA, jer većina današnjih aviona u prodaji su kao multipraktik mašine za kuhinju – ništa ne rade dovoljno dobro. Tačnije, VIŠENAMENSKI borbeni avion će u narednim decenijama gubiti svrhu pojavom sve savremenijih i borbeno moćnijih dronova, kao i pojavom potpuno nove generacije helikoptera od kojih su jedan američki i jedan evropski već u odmaklom procesu ispitivanja! Čak se radi i da sadašnja (zastarela) generacija jurišnih i transportno-borbenih helikoptera dobije elektronske uređaje koji će moći kontrolisati jedan ili više dronova.

Odgovori
D

Smatram da postojieće Orlove treba modernizovati na nivo 2.0 jer time unapređujemo sopstvena iskustva u modernizacijama vazduhoplovnih sredstava.Samim tim podstičemo razvoj ubojnih sredstava za koje smatram da će se i u budućnosti razvijati . Naravno da će doći vreme za zamenu Orla ali vojna industrija ide u dobrom pravcu sada radimo i naoružanje za H145m ,razvijamo laserski vođena zrna .Mislim da je Orao kao vid neke prakse i stecanja iskustva za neka naprednija rešenja .

Odgovori
S

Nisam u konkurenciji za kalendar, a sto se Orla, VS postavlja zadatke ili ti ocekivanja tako da je najbolje da piloti kazu kakva im oprema treba za ispunjavanje istih.

Mislim da ce na kraju biti i jedno i drugo, bice modernizovan, a i stici ce novi avioni nedugo nakon toga(nadam se).

Odgovori
S

Podrzavam ideju modernizacije Orla, ali samo do 12 aparata a samo ako je nakon zavrsetka modernizacije resurs aviona 8+ godina.
Primarno iz razloga obuke i osvajanja digitalnih sistema u avionu kako za nase pilote tako i za tehnicko osoblje koje drzava letelice.
Ali to ne podrazumeva odustajanje od kupovine novih aparata, vec se odmah paralelno sa modernizacijom treba saciniti plan i dokument sa kriterijumima za avion koji ce zameniti Orla.
Dvomotorni vazduhoplov u klasi sa Jak-130, M-346 i dr…
Smatram da dugorocno treba zadrzati kvantitet od tri eskadrile mlazne avijacije.

PS Jer realno ne ocekujem da ce svi da se uvatimo za ruke odbacimo oruzije i pevamo „kumbaja“. XD

Odgovori
I

Ne znam zasto, ali za one tamo izbore , tipa 2025. vidim predsednika koji zaviruje u kokpot , a Nesa objasnjava karakterstike, koje samo sto nisu….
Realno avion je vreme pregazilo, ali dobro dodje kao platforma za ne daj Boze i za testiranje ovih novih raketa. Inace treba nam nesto novo.

Odgovori
B

Od Orla teba napraviti bespilotnu letelicu i koristiti ga kao mamac za PVO u nekom budu… eventualnom ratu, isto kao sto su Azeri prepravljali avione u mamce-dronove. E sad, oni jesu prepravljali propelerce ali sta je tu je.

Salim se, ali samo donekle.

Odgovori
N

Svake godine u ovo vreme me obuzme euforija u vezi kalendara koje deli T6. Volim avijaciju kao i većina prisutnih na ovom portalu. Elem, shodno Perinom zadatku:

1. Orao je kamen spoticanja u laičkoj i stručnoj javnosti u Srba sada već decenijama, a ne godinama. Svi znamo probleme (hidraulika, radar, ubojna sredstva, pouzdanost-kvarovi) a opet se u praksi pokazalo, da kada su ispred njega postavljeni zadaci, većinu je ispunio. Svi imamo snove o modernim jurišnicima ili višenamenskim aparatima, ali snovi su jedno, a realnost drugo. Srbiji u ovom trenutku kada ima jedva skrpljenu lovačku eskadrilu (sa upitnim stepenom mogućnosti borbene upotrebe) treba jurišnik, kakav-takav, bolji nemamo. Šta se od preostalih 12-15 ptica može modernizovati, po meni to treba sprovesti. Dovesti na čuveni nivo 2.0, uz tu modernizaciju razvijaju se Moma, Trstenik i ostali koji učestvuju u modernizaciji jer usvajaju bar neke nove tehnologije (za druge možda prevaziđene, ali za nas nove). Raznovrsnost je smrt za logistiku, održavanje, obuku, ali nekad može biti plus, pogotvo ne daj Bože u borbenim uslovima, tako da nije to baš prevelika mana. Posle Balalajke, Orao je za mene letelica koja izaziva neki sentiment i emociju. Kao onaj stari dedin traktor IMT 539, koji svi kude, a bez njega se ne može. Kalendar mi treba za kancelariju. Hvala unapred. :)

Odgovori
M

Vodio sina za vikend da pogledamo izlozbu maketara u muzeju vazduhoplovstva. Makete su mu se dopale onako ali Orao je bio hit. Iz decije perspektive veliki mocan avion. Iz mog ugla, modernizacija traje predugo, ako ga koriste kao platformu za razvoj drugog oruzja ok ali treba zameniti sposobnijom letelicom za druge zadatke. Dugo nisam bio u muzeju sigurno 10g, tugaaaaaaa onakva kolekcija i jedan od retkih muzeja koji ima postavku koriscenih i oborenih aviona u sukobima od 90 ovamo a sam muzej i stepeniste u sramotnom stanju. Kako to sve moze da se uredi i osposobi ali bitno da se izdvajaju milioni za druge projekte od fontane do jarbola. Lepo Orao cuci u ocima malog decaka.

Odgovori
d

Treba da nam stavis zadatak da napisemo pesmicu :). Salim se naravno. Srecno dobitnicima.

Odgovori
I

Ukoliko avioni imaju znacajnu kolicinu preostalih sati leta onda ih ne treba bacati. Na trzistu nema aviona koji moze da pruzi isto ili vise za istu ili nizu cenu u odnosu na Orla. Za visu cenu svakako ima. Sto se tice modernizacije ukoliko je industrija sposobna to da sprovede to bi bilo super. Da li jeste ili nije ne znam jer nisam na izvoru informacija. Ukoliko nije u stanju ipak treba nastaviti sa tim, mozda se nesto promeni u buducnosti, a deca ce svakako da nauce nesto novo.
U svakom slucaju period ostanka Orla u RV je ogranicen i svakako treba traziti zamenu koja bi menjala ne samo J22 vec i G4. To treba da bude jedan nadzvucni LIFT avion koji moze da bude zamena za oba aviona. Time bi se olaksala logistika, kao i obuka pilota. Avion bi mogao da ima VZ ulogu kao i VV odnosno mogao bi da se koristi za air policing.

Odgovori
D

Da li znate kada je RV amerike uvelo u naoružanje strateške bombardere B 52, i ako ne znate i da će ih koristiti do 2050 god.? Nema mnogo veze na našim jurišnikom.Pogledajte i Istočna i Zapadna RV, koliko su modernizacija izvršili na svojim avionima, recimo, četvrte generacije?
Bezbroj.
F 16 “ troše “ već 35 godina i više, a onda ih prodaju kao „polovnjake“ i to za velike pare.
Mi imamo VTI, „Momu Stanojlovića“, „Nikolu Teslu“, Mihaila Pupina“, „Kosmos“ „VOC“ ……
Promenite mu motore, naravno sa vektorisanim potiskom, novi radar mu ugradite i svu digitalnu elektroniku za sve i sa svim najmodernijim senzorima, sa pet magistrala za komande, ako treba, sve najnaprednije hardvere i softvere za kompjuter, svu „ful“ opremu, sve naj, naj ….
Ako treba i fragmetarno rekonstruisati zmaj aviona.
Dajte samo da finansijeri projekta modernizacije „Orla“ sprovedu dovoljnu količinu para u potrebnom vremenu i potrebnom dinamikom.
Želeo bih takvog „Orla“ da gledam kako lagano poleće sa travnate livade, i normalno sleće, na istu.
Barem u narednih dvadeset godina.

Odgovori
l

da upotrebim jednu saljivu frazu ovo treba prodati i kupiti nesto pametnije = markicu za prevoz
Ali da li je bas tako:
Kada nesto kupujemo novo ili hocemo da zadrzimo nesto sto imamo uvek je najbolje upotrebiti onu staru za i protiv.
J-22 i njegova braca JN-22 i IJN-22 su sa rumunskum bratom Vulturom delili dobro i zlo u tada dve republike (Rumunija i SFRJ) dva bloka (Varsavski pakt i nesvrstani) Bilo je to cedo koje se rodilo ali mu kumovi i tetke i babe nisu dale da poleti skroz rasirenih krila vec je bio osakacen, prvo zeljom jedne zemlje da bude samostalna u proizvodnji aviona, pa posto je to bilo malo mnogo skupo podelila svoju muku sa jos jednom drzavom, ali ce se to ispostaviti kao problem oko dobijanja motora i licence za isti pa je mogao samo da se dobije los motor iako je avion u pocetku planiran kao jednomotorac i lovac bombarder.
Avaj sudbe klete dobismo lose dete.
I nasi nisu znali stace da prave pa je izmenjao nekoliko smokinga ovaj avion pa i nekoliko krila i nekoliko pozicija krila avaj ko mu je kapu krojio zlonameran je bijo i osto 120%
Dobi jednomotorac dva motora male snage u barabe pokazao zube jeste gde god bio tu neprijatelj ziv nije ostao Imao je on i mana al maverik je tu bio da bi ga na zemlji svako zapamtio bilo da je dejstvo bombama lako ili NRZ jako znao je svako kada cuje masinine zvuke te iz brisanjca on odlete a za sobom ostavi samo udovice.
Leteo je on i na NATO i sa njim se rvo lako sletao je on brzo posle dejstva na njega je neprijatelj trzo ali taktika je bila dobra nijedan ih u vazduhu ne pobra.
na pisti je bio jak, uz paletu naoruzanja zna ga svak bilo je tu svasta durandala kabova maverika BLova raznih vrsta munja maverika S-ova plaba raba i drugoga bese on i mornaricki izvidjac.
Ali sada hoce vlada da ga kiti, on moderan mora biti
Daju mu se na znanje sprave neke cudne razne da on mladjan moma bude znase dobice on rakete nove razne VRVZove osta on bez jednog topa al jaci ce on biti nego neki mozerni Jakovi i aermaci L-15 nece mu naci mane bice to masina za sledece dane
Po naredjenju vrhovnoga komandanta ima Orao jos da leti i sudbini prkosice on kletoj za navek
Voljno

Odgovori
M

Treba zadrzati dva ORla na Batajnici , dva uLadjevcima i dva uNisu kao eksponate . Onda mastati , mastati , pa moliti Bogada imamo mnogo para . Pa onda kad budemo imali mnogo para da kupimo neki jurisnik koji valja . Ali , koja drzavadanas usvetu pravidobre jurisnike ? I kupiti 3 Su-34 da se hvalimo sa njima !

Odgovori
K

Zaljubljenik sam u vazduhoplovstvo i veliki postovalac orla pre svega zato sto je nas. Piloti orlova su nebrojeno puta pokazali da su vrhunski profesionalci u svom poslu. No treba biti realan,pitanje je koliko orao jos moze da bude u upotrebi posle modernizacije i kolika je opravdanost takvog ulaganja. Jako puno komponenti koje bi se ugradjivale u modernizovanog orla bi se nabavljalo iz inostranstva tako da je po meni najbolje da se ide na nov tip vazduhoplova. Siguran sam da bi nasi piloti bili jednako dobri (vrhunski) i na nekom novijem vazduhoplovu,a ratna iskustva iz koriscenja orla bi se primenila na neki drugi moderniji avion. U svakom slucaju orao ostaje simbol Jugoslavije i Srbije.

Odgovori
M

Meni kalendar ne treba posto sam ga vec nabavio.
Inace mislim da J-22 Orao treba modernizovati sa najnovijom opremom i koristiti jos bar 15 godina. U medjuvremenu vec sada treba razmisljati o njegovom nasledniku. Ja sam za neki visenamenski avion koji bi se mogao koristiti i kao lovac i kao lovac-bombarder, nebitno iz koje zemlje bi se nabavio samo da je kvalitetan.
Pozdrav

Odgovori
G

Razvijaj tehnologiju ka konačnom cilju i školuj pilote, isprobaj nove mogućnosti i naoružanje, trenaža, volim staru mazgu koja je svoje dokazala ali zemlja sa tradicijom vazduhoplovstva od više od jednog veka treba da ide dalje, sa akt.avionima. Da li će na kraju biti upotrebljavan kao bpl mamac u Nagorno-Karabahu, videćemo.

Odgovori
N

Da, treba ga zameniti. Ali to kosta.
Dok neskupimo pare morace da nas sluzi orlusina.
U Orlu imamo jeftin, relativno pouzdanu platformu za koju imamo, pilote, inzirnjere, osvojeno odrzavanje i remont. Do duse tempo remonta je spor 3 aviona u 2 godine ali to je problem drzave koja treba da obezbedi finansiranje i kadrove za Momu.
Ovako imamo Orla koji je super platforma da se nasi inzirnjeri (i industraija) uce i igraju razvoja naoruzanje i opreme.

Ako budete delili kalendare bilo bi lepo da za razliku od prosle godine podelite kalendar koji ima svih 12 meseci umesto 6 koliko sam dobio prosle godine.

Odgovori
M

A ko se uzme u obzir nekoliko stvari
Prvo Za razliku od mnogih drugih zemalja mi imamo vazduhoplovnu industriju duge istorije koja u svakoj zemlji predstavlja vrh tehnologija koje se koriste često pre upotrebe u civilnoj industriji i prestanak dalje proizvodnje i modernizacije letelica koja lebdi kao pretnja predstavljao bi veliki materijalni istorijski i tehnološki gubitak koji sebi ne bi dozvolile zemlje koje nam nude svoje letelice
Drugo Orao se zahvaljujući hrabrosti visokoj motivaciji i obučenosti letačkog i zemaljskog sastava kao i tehničkih kvaliteta koje ima….Dokazao u najtežim ratnimuslovima kada su delovali protiv veprijatelja koji je imao apsolutnu vazdušnu i tehničku nadmoć ali su posade uspevale da koristeći let na malim visinama radaeske proirodne maske reljefa uspevale da dosegnu do culjeva i izvrše postavljene zadatke A to govori o visokom kvalitetu stare ali kao što se vidi još vredne letelice
dalje naše posade i zemaljski sastav nije potrebno dodatno obučavati za let i održavanje letelica
Takodje jevtinije i udrije je osavremeniti avione koje imasmo nego nabavljati nove jer je nabavka novih skopčana sa plaćanjem stranim isporučiocima ne samo novcem nego i zadovoljvanjem političkih zahteva koji su neprihvatljivi ako dolaze od grupe zemalja koje osporavaju naš suverenitet na privremeno okupiranom delu Srbije Kosovu i Metohiji-
Bilo bi takodje necelishodno da ne kažem težu reč prekinuti započeti proces modernizacije u koji je uloženo dosta radas i novca…
Mi zato moramo da nastavimo da koristimo Orao u isto vreme spremajući njegovog potomka domaće proizvodnje čiji bi razvoj trajao otprilike dok ne dodje konačno vreme za penziju Orlova….
Razumljivo je da bi piloti želeli da lete na novim ubojitijim mašinama ali ne smemo po svaku cenu stremiti ka tom idealu odbacujući ono šta je naše šta je dokazano i ovenčano ratnom slavom

Odgovori
P

A da vratimo Jastreba? :D

Odgovori
M

Ipak ga ostaviti , mnogo toga je vezano za njega , treba samo modernizovati. Ako je nemoguće ga modernizovati bar ga ostaviti u trenažnom obliku.
Kalendar je sjajan, ako ga ne dobijem , da li ipak može negde da se kupi..

Odgovori
Р

Орлове и Г4 треба одржавати у летном стању до доласка њихове замене, нешто као Јак-130. Позитивно је то што се испитују нови системи на Орлу, али то се пре свега може назвати неким освежавањем него озбиљном модернизацијом. У сваком случају Орао је одслужио своје, и заслужено ће отићи на место у историји српског/југословенског РВ.

Odgovori
D

Od orla se treba rastati, dostojanstveno. Ali ja ne vidim razlog, zasto bismo jedan avion menjali drugim, po svaku cenu. Danas su se bespilotne letelice pokazale kao idealno resenje. Jeftinije su, rade posao i ne obucavas pilota, vec igraca video igrice. U poslednjem ratu Jermeni su igubili gotovu svu tehniku iskljucivo od bespilotnih letelica. i ne treba nabavljati nista fensi, vec provereno, jeftino. Jevreji, Turci ili Kinezi, od njih se eventualno nesto moze kupiti.
Pozdrav

Odgovori
S

Sudbina Orla ce biti verovatno kao u onom nasem cuvenom filmu : „Orao pao, orao pao… Soko Dolazi!“.
Mislim da je vreme za Sokola, a to bi mogao da bude neki novi medjunarodni projekat u kome bi Srbija imala znatan udeo. Mogli bi sa nasim cuvenim firmama iz namenske da odradimo dobar deo posla.
I Orao je bio medjunarodna saradnja SFRJ i Rumunije uz znatan deo komponenti iz trecih strana. Pokusati nesto slicno, sto da ne!

Odgovori
D

Snoviđenje. Ući u izbor i pregovore, ili najpre u plan razvoj lovačko-bombarderske, iliti jurišne, avijacije; makar krajnji ishod planiranja bio prelazak na besposadne/bespilotne platforme-letelice. Za to vreme, očuvati sposobnosti eskadrile, ceđenjem resursa maksimalnog broja aviona solidnim naletom. Okončati razvoj modernizacije kao tehnološku demonstraciju, ali ne za primenu na (n)j-22, nego za buduće-manje i veće bespilotne letelice. Kad pristigne novo rešenje, oformiti akrobatska odelenja (grupu) sa orlom, kao dostojno ispraćanje ovog aviona sa nastupima po zemlji i inostranstvu, reklamu sposobnosti i ugleda Vazduhoplovstva našeg, uz dodatak novih instalacija za bojeni dim na kraju mlaznika, pa onaj na rajevima krila, pa još dispanzera novih IC mamaca za živopisniji nastup, državni konkurs za šemu farbanja (ili unutar vidovski/brigadni/eskadrilni). Ime da prva tura pilota odredi. Zvanje fotografa za super fotografije iz celog sveta, a što ne i neki brendirani proizvod iz gejming industrije kad se ,,ime“ pročuje…P.S. I kočione padobrane naročito obojati; kombinezoni jarke boje (na primer žute, kao kod negdašnjih ,,stršljenova“, ili ,,jrv plave“ ) se podrazumevaju. Jedan da bude urađen kao replika onog muzejskog što je u zgradi.

Odgovori
K

Ja da se pitam orlove (a bogami i migove 21) bih revitalizovao i zadrzao u rezervnom sastavu RV, ne zbog kalendara vec zbog nasusne potrebe. U eri svakojakih elektronskih cudesa i ometaca elektronike, kada mogu da vam avion ugase u letu, treba zadrzati letelice na koje protivelektronski sistemi nemaju skoro nikakav uticaj. Mislim da razumete sta hocu da kazem.

Odgovori
B

Podržavam ostanak i modernizaciju Orlova u srpskom vazduhoplovstvu.

Odgovori
M

Sudbina Orla po mom misljenju je da bude Cuvar na kapijama aerodroma Kraljevo i Sjenica. Moze biti postavljen u vise srednjih tehnickih skola kao eksponat. I kao dodatni eksponat ispred (nadamo se obnovljenog) Muzeja Vazduhoplovstva. Pored Jastreba, kao stariji brat i uspomena na jednu drzavu i industriju. Napade na ciljeve na zemlji bih prepustio bespilotnim letelicama, po nekom skolsko-borbenom avionu i nadam se bar eskadriki modernih multifunkcionalnih borbenih aviona na koje cemo moci da integrisemo sve nove i perspektivne projekte vodjenog naoruzanja

Odgovori
R

Moje misljenje o modernizaciji Orla je generalno pozitivno, mada svakako kasni bar 2 decenije. Ali…sta je tu je.

1) Dobro bi nam dosao avion za dejstvo po zemlji. Imamo ga. Modernizovan ne bi bio cudo tehnike ali bi verovatno ceo projekat modernizacije kostao manje nego da kupimo eskadrilu na trzistu.

2) Mozda i veci benefit od samog inventara je rad na modernizaciji. To je prilika da nasi zagrizu i probaju da sazvacu sto vise i to na realnom poslu. Dobar remontni zavod dobijas sa sto vise iskustva i ja tu vidim skriveni benefit mozda i veci od samo inventara. Cak i da modernizacija ne bude urodila plodom u vidu savremenog bobrbenog aviona, bar je nasih ruku delo, i vredno iskustvo.
Ne treba zaboraviti da je nasa vojno vazduhoplovna industrija prakticno unistena i sad se dize iz pepela.

3) Orao je dobra platforma za razvoj VRVZ (raketa). To je vrlo bitna komponenta. Pre 20-30 godina smo mogli da sanjamo takvu tehnologiju, mogli smo samo da uvezemo a sad pravimo mi. Verujem da tu treba jos razvoja a Orao je platforma za VRVZ. Tesko je praviti takve rakete a nemati mogucnost da ih ispalis i probas i dobijes feedback. Po meni vodjene rakete VZ ili ZZ kao i dronovi ce biti buducnost (prakticno su i sadasnjost) ratovanja. Od krucijalne je vaznosti da mi imamo svoju proizvodnju. Ne mora da bude najbolja ali je bitno da je nasa.

U nekoj buducnosti necemo ni imati potrebe za avionom bombarderom. Ako imas vodjenu raketu dovoljno preciznu sa dometom do 100km i ako imas dronove izvidjace da potvrde metu onda nemas potrebe za avionom. Vec se radi na haubicama, na Alasima, na dronovima bombarderima i zato vidim Orao 2.0 samo kao resurs koji treba da posluzi 10-ak godina da nas uvede u eru navodjenog vodjenog oruzja, BPL ratovanja.

Odgovori
D

Treba nas kalendar i vo Makedonija :)
Moze i elektronska verzija

Odgovori
P

Dobitnici kalendara su „lordsergiga“ i „Markok“. Proverite mail. 
Ostalim učesnicima hvala na učestvovanju i interesovanju. 

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend