BEG airport status
HELP za “Nacional“: Hrvatska još uvek bez helikoptera za hitan medicinski prevoz, vojska i HEMS su loš spoj U HELP-u smatraju da je potrebno minimalno pet helikoptera za HEMS / Foto: MUP Hrvatske

HELP za “Nacional“: Hrvatska još uvek bez helikoptera za hitan medicinski prevoz, vojska i HEMS su loš spoj

Hrvatski list “Nacional“ preneo je 4. marta interesantan tekst vezan za apel hrvatskim vlastima da se u Hrvatskoj konačno formira služba hitnog medicinskog helikopterskog prevoza (Helicopter Emergency Medical Service – HEMS). Sagovornik Nacionala bio je predsednik udruženja “Helikopterima liječnici pomažu“ (HELP) Mladen Tureček koji je pojasnio kakva je trenutno situacija sa HEMS u Hrvatskoj.

Navedeno je da su iz HELP-a slali dopise ministru zdravlja Viliju Berošu a u poslednjem su naglasili da Hrvatska još uvek nema helikoptere za hitnu medicinsku pomoć, odnosno medicinski opremljene helikoptere kao deo civilnog sektora. Hrvatska još uviek takođe nema ni hitnu helikoptersku službu u civilnom sektoru, kakvu imaju gotovo sve evropske zemlje.

Tureček je naglasio da Hrvatska ne poseduje takve helikoptere jer je, kako kaže, politika odlučila da to radi vojska.

– Iz nekog razloga, Hrvatska to uporno radi s vojskom. Kod nas hitnu medicinsku pomoć, u slučajevima gde ne mogu stići bolnička kola hitne pomoći, pruža vojska sa svojim helikopterima. Mi uopšte nemamo adekvatne civilne, medicinski opremljene helikoptere za pružanje hitne pomoći. Najvažnije u takvim slučajevima je da hitna medicinska pomoć stigne u tzv. “Zlatnom satu“. Taj sat nije slučajno nazvan “zlatnim”, to je onaj kratki period u kojem se pomaže unesrećenoj osobi da izbegne invaliditet ili smrtni ishod – pojasnio je Tureček za Nacional.

Vojni helikopteri preglomazni za HEMS / Foto: Goran Leš

Predsednik udruženja HELP komentarisao je u čemu je problem s vojnim helikopterima koji u Hrvatskoj obavljaju tu funkciju.

– Osoba koja hitno mora stići u bolnicu, bez obzira je li doživela nesreću ili srčani udar ili nešto treće, ne sme gubiti vreme. U ovako složenom sistemu mi gubimo puno vremena. Vojni helikopteri dugački su 26 metara, teški su 13 tona i prečnik elise im je 21 metar. S obzirom na to da su tako veliki i snažni, oni se ne mogu spustiti u dvorište, na obalu, na mol, na neko jezero, u malu ulicu, jer imaju snažne motore i obrtaj njihovih elisa stvara takav vihor, da bi razneo crepove s okolnih kuća – pojašnjava Tureček i nastavlja:

– Zato vojni helikopteri moraju ići na poseban aerodrom, helistop. U stvarnom životu to vam izgleda ovako: Čoveku pozli na Lošinju, prvo se zove Hitna na broj 194. Pa, Hitna kad dođe. Onda lekar proceni da hitno mora u bolnicu i da li treba helikopter. Pa se čekaju bolnička kola, koja čoveka voze do aerodroma, onde se spušta vojni helikopter. Taj vojni helikopter nije medicinski opremljen, niti je dizajniran za hitnu medicinsku pomoć. Unesrećenu osobu skidaju s medicinskih nosila i stavljaju na poljska nosila, jer su bočna vrata vojnog helikoptera preuska za medicinska nosila. Potom čoveka kojem je potrebna hitna pomoć prebace na drugi aerodrom ili helistop, na primer u Rijeku ili Zagreb, opet ide pretovar na bolnička kola i vožnja do bolnice. Tu se odavno izgubio onaj “Zlatni sat”, koji je presudan – objašnjava prvi čovek HELP-a.

Tureček kaže da je ovo „stara-nova tema“ i da već godinama udruženje HELP upozorava sve vladajuće strukture kako Hrvatska još uvek to pitanje nije rešila.

– Mi imamo tu smejuriju da se vojska hvali, kako se žena porodila u vojnom helikopteru. Mi se time hvalimo, umesto da postavimo jedno logično pitanje: kako to da još uvek nemamo civilne helikoptere za pružanje hitne medicinske pomoći. Da ih imamo, ta bi žena već stigla do porodilišta i rodila u normalnim okolnostima –

Hrvatski policijski EC135P2+ / Foto: Boran Pivčić

Civilni helikopteri, specijalizovani za pružanje hitne medicinske pomoći duplo su lakši od vojnih i dizajnirani su za – pružanje hitne medicinske pomoći.

– Takav helikopter je tri tone težak, dug je 12 metara, elise su puno kraće i on može sleteti bilo gde: u dvorište, iza kuće, na plac, na mol, na obronak planine, dakle, što je najbliže moguće pacijentu. Zato se i zove helikopter za hitnu medicinsku pomoć, najčešće se ne kombinuje s bolničkim kolima, nego direktno prevozi pacijenta u bolnicu. Na taj način dobija se onaj presudni “Zlatni sat“ – objasnio je za Nacional Mladen Tureček.

Iz udruženja HELP naglašavaju da takve helikoptere imaju Mađarska, Rumunija, Češka, Slovačka, Poljska, Italija, Austrija i Nemačka koja je, kako kaže Tureček, to uvela još 1970. godine, jer su godinu ranije imali čak 20 hiljada automobilskih nesreća u kojima bi se izbegla smrtnost da su ljudi na vreme stigli u bolnicu. On je dodao da od članica Evropske Unije, samo Slovenija i Hrvatska nemaju civilne, medicinski specijalizovane helikoptere i da se Slovenija isto oslanja na vojsku i policiju, s time da su njihovi vojni helikopteri nešto lakši od hrvatskih.

Dopis su, dodaje Tureček, poslali ministru zdravlja Berošu želeći još jednom alarmirati ovo pitanje.

– Potpisuje se sporazum između MUP-a, Ministarstva zdravlja i Dubrovačko-neretvanske županije da se helikopter MUP-a, odnosno Ministarsva odbrane (MORH) smesti u Ćilipe. To vam je i dalje problem “Zlatnog sata” za dolinu Neretve i taj helikopter je bliži Crnoj Gori. Nadalje, taj sporazum Ministarstva zdravlja s navedenim institucijama ruši mogućnost uspostave celovite hitne helikopterske medicinske službe za celu Hrvatsku. Zašto? Zato što na mala vrata uvodi MORH, koji to ne bi smeo raditi i MUP u delatnost medicine s neadekvatno opremljenim helikopterima, koji nisu u skladu sa zahtevima i propisima EU i u civilnom sektoru. Uz to, sistem se ponovo oslanja na državni budžet – poručuju iz udruženja HELP.

MUP Hrvatske raspolaže savremenim helikopterima EC135P2+ i AW139 / Foto: Boran Pivčić

Iz HELP-a naglašavaju da direktorka Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu Maja Grba Bujević punih 11 godina ima zadatak da uspostavi hitnu helikoptersku medicinsku službu za celu Hrvatsku. Tureček podseća i da je SDP-ova vlada u svojoj zadnjoj godini mandata unajmila takve helikoptere od Italijana.

– Bilo je to 2015 i 2016. godine, napravili su dve baze, Brač i Krk, ali nije bio dobar tajming. Počeli su nakon turističke sezone, 8. septembra i trajalo je do 8. januara. To je bio pilot projekat tadašnje ekipe u Ministarstvu zdravlja, napravljeno je 230 intervencija – kazao je Tureček za Nacional.

HELP je pokušao edukovati političare o važnosti ove teme, održali su brojna predavanja saborskim odborima za zdravstvo i apsolutno svim parlamentarnim strankama – osim HDZ-u.

– Jedino nas je HDZ odbio, oni su se zahvalili i rekli da im takvo predavanje ne treba, valjda imaju pametnija rešenja. Vidimo, kod nas se još uvek za hitnu pomoć koriste neprilagođeni vojni helikopteri –  rekao je predsednik udruženja.

Ministru Berošu, iz HELP-a poručuju da tender, koji je najavljen za 10. mart, nije dobar.

– U predtenderu je napisano za Zagreb 250 sati rada helikoptera, a za Osijek 200 sati rada, što nije satnica dovoljna za isplativost upotrebe helikoptera i to nijednom operatoru neće biti zanimljivo. Sve ove godine želimo sprečiti probleme, ali s vrlo malo uspeha. Nije nam jasno zašto mi stalno želimo tu simbiozu vojske i naroda? Širimo te mitove o vojnim helikopterima, a nismo nikada izašli s podacima koliko je ljudi umrlo. Jer, vojni helikopter i tako složena pomoć, nije hitna i gubimo već opisani “Zlatni sat“. Hrvatska godišnje ima oko 50 hiljada umrlih osoba, od toga je, kaže statistika, 22 hiljade ljudi umrlo od srčanog ili moždanog udara. Ako ne ulovite “Zlatni sat”, gotovo je, putujete. Umiru nam ljudi –  ukazuju iz udruženja HELP.

Kažu da bi se nabavkom takvih letelica podstakao život na ostrvima i obogatio turizam, jer jaču klijentelu svakako zanima ima li dotična destinacija civilne helikoptere za hitnu medicinsku pomoć. Za Hrvatsku bi, kažu iz udruženja, minimalno trebalo pet civilnih helikoptera za hitnu medicinsku pomoć, s pet posada, a optimalno bi bilo da ih je osam. Napominju da jedan takav helikopter i posada godišnje koštaju dva miliona evra, što je, dakle, za pet baza, deset miliona.

Na kraju su iz HELP-a za Nacional konstatovali da novca ima ali da nema volje.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

F

Nesporno da je bolje da HEMS rade civili s prilagođenim specijaliziranim helikopterima. Ali je netočno da helikopteri HRZ-a u dežurstvima nisu opremljeni za hitnu medicinsku pomoć. I ne mora se pljuvati po vojsci da bi se dokazalo da je civilna služba bolja.

Odgovori
F

Ili još preciznije, u HRZ-u helikopteri u dežurstvu posjeduju defibrilator jedinicu s monitoringom, mjeračem tlaka i pulsnim oksimetrom; zatim respirator, vanjski kisik, aspirator, infuzije, grijane i hlađene. Ekipa raspolaže posebnim lijekovima, ampularijem, vakuum madracima, dugim daskama i rasklopnom nosilima. A da HEMS trebas da bude civilna službe – treba.

N

Trebalo je da napisu u analizi eno Srbija ima helikoptere za medicinsku evakuaciju i njime hoce da nas napadnu odma bi kupili 20 komada :D

Odgovori
J

Trenutno na prostoru bivse Jugoslavije samo Republika Srpska poseduje medicinske helikoptere i i MUP Srbije jedan.

Odgovori
S

I VS ima h145s sa potpunom medicinskom opremom

F

Eno ih gore u članku fotke EC135P2+ od hrvatskog MUP-a. Kad su u dežurstvu prirede ih za HEMS.

m

U Hrvatskoj HRZovi MI-17 (koji trenutno i obavljaju HEMS) su opremljeni za medicinsku pomoć.
MUPovi EC135P2+ su također opremljeni.
No ovdje nije riječ o tome – nego da se organizira posebna HEMS služba koja nije ovisna u HRZovim/MUPovim helikopterima, i to sa manjim helikopterima koji mogu pristupiti terenu.

M

Srbija ima ukupno 9 kom H145 Helihoptera , ovo je modularni helihopter , i bilo koji od helihopter može da se pretvori u medicinski za par minuta , obzirom da je kupljeno puno dodatne opreme za policiju i vojsku.
Jedan u policiji je stalno opremljen kao Medicinski i u pripravnosti sa ekipama Hitna pomoć Beograd , ali u zavisnosti od potreba može još da ih bude .
Vojska u Nišu ima svoje helihoptere , opremu i svoje vojne medicinske ekipe koje dežuraju.

m

U poređenju sanovcem koji političari ukradu, bilo kod njih ili kod nas, ovo je smešna cifra za korist koju donosi.

Odgovori
D

I u Srbiji se greši , ta služba (HEMS) najbolje funkcioniše u trouglu , osiguravajuća društva – vojska – država .
U Austriji , je tako rešeno i svi imaju koristi uključujući i njihovo automoto društvo ÖAMTC koje je operativac HEMSa !

Odgovori
D

Zar nije Jugoslavijia imala HEMS sa Mi-2 i poslje toga SA-341/342 Gazelle?

A koliko je tesko da Hrvatska osnuje takvu sluzbu sa neki broj H145? I da li tu moze EU ponuditi financijsku pomoc?

Inace mislim da je HRZ Mi-8/17 flota od 24 helikoptera prevelika za tako malu HRZ a i malu vojsku.

Mi-8/17 je zaista dobar helikopter ali je prevelik za mongo misija, racunajuci HEMS.

Sjetimo se da cak Amerikanci koriste veliki broj manjih helikoptera to jest UH-72A Lakota (H-145) za mnogo misija.

Mozda bi Hrvati trebali gledati da sklope ugovor za veci broj H-145 da zamijene ne samo neki broj Mi-8 nego i za civilnu HEMS sluzbu, MUP a mozda cak i Obalnu Strazu za sapavanje.

Odgovori
m

Mi-17 ostaju u HRZu jer su najmlađi, a Mi-8 odlaze tj mjenjaju ih sa UH-60.
A HEMS sigurno dolazi, ovi članci su političko-medijska natezanja. Koliko se može pročitati to će biti baš EC145.

D

Да има памети на овим просторима, то би се радило партнерски а не за сваку земљу одвојено и то из praktičnih географских разлога.
Велики број људи живи ближе великом медицинском центру суседне државе него своје. А сви говоримо исти језик и доктори су нам школовани на исти начин.
Има по мени смисла да се направи заједничка служба за цео пречник територије око неког великог клиничког центра. А они којима је то посао нека се поштено договоре око цена.
Пример: Илок је ближи Београду него Загребу. Требиње, Дубровник итд. се лепо може ослонити на Подгорицу.
Западна Херцеговина и Далмација на Сплит.
Бања Лука и Загреб су ближе него Бања Лука и Београд. Исто важи и за Осијек и Београд.
Да сваки лекар хитне помоћи и пилот хеликоптера тачно зна који медицински центар има које способности и да се спасавају животи.

Odgovori
D

@Dax
Da je imalo pameti ne bi se raspadali bili bi YU u nekom drugom obliku, pošto je nije bilo, to što pišete je čista utopija.

P

I dalje postoji mogućnost da se to na naki način radi partnerski, Hrvatska namjerava HEMS prebaciti privatnicima, ako ostale zemlje angažiraju istu kompaniju eto ti zajedničke službe :)

D

@Pero

То није лоша идеја. Само да се свим приватним ХЕМС фирмама дају права да прелећу и слећу где треба.

Мана решења да се то да привтним фирмама је да ће од тога настати служба за богаћење уместо за спасавање живота.

Не треба баш све приватизовати.

O

Dax kaze nesto sto je logicno. Cim se nesto sto je logicno ne desava, onda to znaci da je okruzenje nelogicno. Takodje znaci da ce se kad tad desiti, osim ako postane nelogicno. A ne vidim kako bi postalo nelogicno…. i takoo….

m

mene vise brine sto mi kaskamo u tom pogledu

Odgovori
K

Ne bih rekao da kaska Srbije u pogledu ovoga, zato sto ce biti jos nabavki H145 (pored 9 postojecih= 5 vojska, 4 policija) koji su savrseni za ovu namenu.

Odgovori
m

Pa nije problem u opremi, hr bar ima helikoptera.
Poanta je organizirati HEMS službu neovisnu od MUPa i HVa. Da se može računati na trenutačnu reakciju da helikopter odmah krene i to na samu lokaciju, te da doveze pacijenta odmah do same bolnice. Riječ je prvenstveno o logistici i organizaciji službe.

z

Bilo bi super da sve službe i grane imaju svoje helikoptere i timove – gorska služba, auto-moto savez, medicinska služba, šumari, naconalni parkovi, turizam itd…sa posebnom opremom i obučenim ljudstvom..nije to baš ni jeftino kad počnu da se sabiraju cifre – kupovina helikoptera, opreme, servisiranje, obuka pilota, obuka timova, smeštaj helikoptera, infrastrukturna razvijenost mreže, koridori, veze, dežurstva, plate…ali, imaće kada bude uslova..potrebe su izražene odavno.

Odgovori
m

Pa to i jest HEMS, jedna služba za hitni prijevoz. Stvarno ne bitno dal ce voziti GSS, turiste ili nekoga unesrecenog sa ceste. Isto kao što npr hitna pomoć dolazi odmah na lokaciju.
Zamislite kako bi bilo da hitna mora tražiti od vojske ili policije da im organizira kamion za prijevoz pacijenata umjesto da ima svoj kombi.

d

Uzroci problema HEMS-a u Hrvatskoj su neznanje, neracionalnost i igre civila koji koji nemaju ništa , ni helikoptere, ni pilote, ali bi državu Hrvatsku nagovorili da upuca ogromi novac tako da oni sve to nabave ili dovuku neku kompaniju izvana(ali za svoju korist),a vojska da im da smještaj i kad oni zbog meteo neće moći odraditi sa tim igraćkama zvat će HRZ, čisto guljenje državnih naivaca. Hrvatska država ima oko 50 razlićitih helikoptera, od kojih dobrih 50% resursa nije iskorišteno, to treba pametno organizirati, modenizirati i izdvojiti 10 letjelica u posebnu postrojbu i može biti i pri civilnom MUP-u, ako im smeta vojska.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

zoran na: Slovenija završila Prvu fazu modernizacije vazduhoplovne baze Cerklje ob Krki vredne 72,5 miliona evra

Nekad bio aerodrom baziranja aviona ORAO, N-60 i J-21...stažirao tamo mesec dana.

07. Apr 2021.Pogledaj

Pavle na: Rumunija dobila svoj 17-ti F-16 i kompletirala 53. lovačku eskadrilu

Hajde Edo, bez sumnje opasan avion, ali ako ces mu reputaciju dizati u zvezde na ratu u Libanu 82 onda poturi jos po neki izvor a da nije izraelski ili americki. Sve ostalo Kao na strelistu.

07. Apr 2021.Pogledaj

Slavke na: Ne, Beograd ne dobija novi aerodrom kod Dobanovaca; Novi Sad takođe verovatno nikada neće dobiti novi aerodrom

Petar je potpuno u pravu... Da li neko stvarno misli da je neko u drzavnom aparatu uradio bilo kakvu analizu ili studiju?! Hajdete samo prilazne i odlazne ravni za stari i novi aerodrom, smerovi PSS u odnosu na ruze vetrova... A i sadasnja koncesija prevazilazi plan za skoro celu dekadu (setimo se limita koji su…

07. Apr 2021.Pogledaj

Putnik na: Ne, Beograd ne dobija novi aerodrom kod Dobanovaca; Novi Sad takođe verovatno nikada neće dobiti novi aerodrom

A da ne govorimo o uzasnom ruglu divljih naselja, suta i prljavstine koje su prva slika koju neko vidi kada dolece u Srbiju.... Evo za T6 predlog, neka kamerom snime prilaz i sletanje na LYBE i kako to sve izgleda sa pogledom "kroz prozor aviona" preko Ledina i divljeg naselja.... First Impression - Serbia!

07. Apr 2021.Pogledaj

Edo na: Rumunija dobila svoj 17-ti F-16 i kompletirala 53. lovačku eskadrilu

evo ti pregled, samo A-A domene bez A-G. dakle 76 obaranja drugog aviona, 1 obaranje od strane drugog aviona i 5 rusenja protuzračnom obranom. ovo sto je obarao je sve od galeba, MIG-a 21, 23, do MIG-29, Mirage F1 itd. Ako su to pracke onda neznam o cemu imamo pricat. Naravno sad ces ti, ali…

07. Apr 2021.Pogledaj

Send this to a friend