Kako je danas saopšteno na Facebook stranici Ratnog vazduhoplovstva Bugarske, juče su u vazduhoplovnu bazu Dolna Mitropolija sleteli novi školski avioni Zlin 242L namenjenih RV Bugarske. Letelice su proizvedene po ugovoru između bugarskog Ministarstva odbrane i češke kompanije ‘‘Zlin Aircraft‘‘ AD.
Prva tri aviona poletela su sa aerodroma Otrokovice u Češkoj Republici i u kasnim popodnevnim časovima sletela na aerodrom Dolna Mitropolija gde ih je dočekao komandni, letački i tehnički sastav 12. vazduhoplovne baze. Očekuje se da četvrti ugovoreni avion stigne do kraja nedelje, a potom predstoje procedure Komisije Ratnog vazduhoplovstva za prijem nove vazduhoplovne tehnike.
Vazduhoplovni portal Aeropres naveo je da će, u prvo vreme, dva aviona po vojnim pravilima koristiti Ratno vazduhoplovstvo, dok će druga dva, po civilnim pravilima, upotrebljavati Više vojnovazduhoplovno učilište „Georgi Benkovski“. Zlinovi će se koristiti za obuku kadeta.
Postupak javne nabavke četiri laka elisna školsko-trenažna aviona, Ministarstvo odbrane Bugarske pokrenulo je 9. septembra 2019. godine, a ugovor vredan nešto više od 2,1 milion evra za avione Zlin 242L potpisan je 4. marta prošle godine.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Aca
Koliko je ovaj Zlin bolji od nase Laste?I da li bi mogla da mu parira uz nekakve dorade,kako bi postala konkurentna u buducnosti za izvoz.
Stojko
Posto se prva Lasta razvija od 1985. a ova „nova“ od pocetka 2000tih, koje tacno godine bi smo zavrsili dorade i gde bi smo je pravili? U novoj fabrici vojne opreme u Raznju?
Sasha
Uopste nisam siguran da su jedna drugoj konkurencija, pre ce biti komplementarni. Sumnjam da ce se neko odlucivati izmedju ta dva tipa aviona. Mozda je vise za poredjenje sa Utvom 75.
Beduin
Po svojim letnim karakteristikama, skoro pa isti.
Razlila je sto Lasta moze ponjetni nesto UBS
Radoznali čitalac
Teško da Lasta moźe da se preradi u tandem konfiguraciju sedišta. Nego pošto je naša Sova? Ili možda neka robusnija varijanta Sove za početnu obuku, a da pri tome košta manje od 1/3 miliona?
Ako neko zna…
B
Lasta je klasa iznad, Zlin je uporediv sa Utvom ili Sovom
Aca
Stojko@Koliko znamo Lasta se proizvodila u Utvi u Pancevu.A Utvu je preuzeo Jugoimport,ne verujem bez razloga.Mozda se vrsi opremanje fabrike,a da mi to i ne znamo.Koliko sam nacuo u fazi izrade je turboprop Lasta,verovatno bas u Utvi.Cucemo verovatno u skoroje vreme da li su glasine tacne.
jale
On je vise pandam utve 75 verovatno malo moderniji.a sto se tice laste 95 ona je iznad njega ne jedan kork vec dva.
Vasa
Radim u 5g centralu narode mi imamo specijalna odela iz rusiju ko oće da ne dobije kanser mora da nosu gvozdene gaće i u tašni 2 kile sodu bikarbonu
Za 10 min ova poruka će da se sama uništi to je specijalan ruski telefon kosmičkih snaga
Ko može da beži u brda neka odmak beži
Nikola
Sledeći je Bayraktar TB2 i još 8 F16 Block 70.
S-300 ide na modernizaciju, možda i novi američki 3D radari.
Boban
S300 nece ici na modernizaciju, jer nije nato kompatibilan. I oni i Grcka ce se morati resiti tih sistema.
Jovan
Lasta je u svemu moćnija ,ovaj Zlin je neki sićušan avionić
frane
Zlin je mocniji u prodaji i izvozu.
Aleksandar I
Ovaj Zlin je u klasi nase Sove. Lasta je klasa iznad.
Beduin
Po cemu?
Brza jeste….ali, za osnovnu obuku, brzina nije presudna.
Za osnovne trenazere su bitne neke druge stvari.
To je stall speed i brzina prilaza.
a tu su na 95 km/h.
Nadalje, oba aparata podnose opterecenja od +6 do -3.5G
Oba aparata imaju priblizno istu MTOW, oko 1200 kg.
Razlika je sto Lasta ima jaci motor od 350 KS docim Zlincuga ima motor od 225 KS u najjacoj izvedbi.
Brzina krstarenja, dakle ona brzina gdje se mladi kadeti dresiraju je na strani Laste, 280 km/h naspram Zlincugovih 207 km/h.
No opet, oba aviona sluze za usvajanje osnovnih akrobatskih manevara, poletanja i sletanja a ne jurcanja po zraku.
Nisam letio Lastu, ali jesam Utvu 75 (od milja leteci stojadin) i Zlincugu.
Ono sto zamjeram Zlincugi jeste sto se ne trese kad se priblizavas stallingu.
Zbog toga ju smatram opasnim avionom za neiskusne.
Lasta je puno potentnija platforma za daljni razvoj od Zlincuge.
No, Zlincuginih 20 000 sati……VS Lastinih koliko ono?
frane
Ovaj ceski Zlin je namijenjen za selekciju i temeljnu obuku pilota i kao takav je svjetski vrh za tu namjenu.
B
@Beduin
Pa upravo po svemu tome sto si naveo. Lasta se moze koristiti i za napredniju obuku sa upotrebom naoruzanja, dok Zlin sluzi samo za najosnovniju selektivnu obuku.
Trajanje ressursa aviona ne odredjuje klasu u kojoj on pripada.
Beduin
Lasta ne.
Kobac mozda.
Kod Laste je problem u uskom dijapazonu brzina i malom opterecenju.
E sad, Kobac izvana je Lasta sa PT6.
No, ne znam….ne mozes tek tako okaciti 3 puta jaci motor na isti zmaj i reci to je to.
Kikiaki
Па Ласта је наш, а то је нешто!
Stojko
@Aca
To je isti Yugoimport koji moze da napravi 10 oklopnih vozila godisnje. A turboprop razvija firma cije je skladiste ekaplodiralo pre par medelja. Toliko o nasoj mamenskoj.
Drina
Ne shvatas jedno, sve ovo sto danas proizvodimo nikada se nije proizvodilo u Srbiji (sve se proizvodilo u Ex-YU republikama od tenka, haubica pa sve do oklopnih vozila).
Proizvodni kapaciteti su mali, ali nemoj lupati gluposti da proizvedu manje od 10 vozila godisnje.
Proizvodi se Nora, Lazar, Bov M11, Milos a evo sad prave i Tamnave za Kipar. Ti sad uzmi izracunaj kako napravise, sto za izvoz sto za domace potrebe, Nore, Lazare, Milose itd. ako proizvedu manje od 10 vozila godisnje.
Svima je jasno da se proizvodni kapaciteti moraju prosiriti, sto ce se i dogoditi i uskoro ce se Lazar proizvoditi u okolini Svilajnca, jer je potraznja veca nego sto mozemo da proizvedemo.
Pogledaj malo primer ostalih jugo republika, gde se nalazila najveca koncetracija vojnih fabrika bivse Jugoslavije. Recimo PRETIS, najveca vojna fabrika na Balkanu, danas moze citavu paletu svojih proizvoda da izlozi na jedan omanji okrugli sto.
A mi krenuli od nule i sad ocekujes da stancamo stotine sistema i vozila godisnje.
Алекса
@Stojko
Југоимпорт нема такво ограничење већ 2 године… Иначе, само код нас се дешавају несреће у производњи, па та значи да треба све да баталимо?
Miladojka Youneed
Pretis je bio cuven po proizvodji ekspres lonaca koji su se po njima u BiH i zvali pretis-lonci, nesto kao „motorola“, znate ono kad proizvod dobije ime po firmi koja ga je lansirala. Uglavnom, krsh bio u SFRJ krsh jos vec danas. Mi treba da pecemo rakiju, uzgajamo voce & povrce i sta jos moze da naraste a da je profitabilno (jos ako se legalizuje) i super.
Drina
@Miladojka Youneed
Mislim na vojni program Unis-Pretisa, ne na civilni. Za Pretis su nabavljene neke od najmodernijih masina tog vremena u Evropi, obrtali par stotina miliona dolara godisnje. Daleko je to bilo od krsa kao sto kazes.
letač u pokušaju
A da nije to malo previše para za avion dvosjed? Takođe ako se uključi obuka i rezervni dijelovi, to je ipak obično dvosjed a ne lovac, ta obuka je par hiljada eura. To ne bi trebalo ići iznad 250 k po komadu. Za te pare ima i četverosjeda IFR sa boljim performansama.
Beduin
Ma ima i 7seatera……
Ali, ima jedna caka kod ove Zlincuge.
Nije nesto komplicirana, al jbg., trebalo se i toga sjetiti.
A to pravi prodavaci znaju itekako unovciti.
nomen
@letač u pokušaju
IFR četverosjed za manje od 250k?
Daj link ili nabroji!?!?
Marko
Hrvatska je 2007. za pet ovakvih zlinova platila nešto više od 3 miliona evra.
Ove godine je kupljen još jedan kao zamjena za uništen u padu lane.
Petar
Kupuje se celi paket ne samo goli avioni.
Beduin
Petre, ne kupuje se paket.
Kupuje se ono, vrlo jednostavno, 20 000 sati naleta.
To je cca nekih 40 godina.
Ono sto se kupuje jeste domisljatost kako to ostvariti bez NDT.
Svaka im cast, ni ja se toga ne bi sjetio.
letač u pokušaju
Nomen, mislio sam za pare za koje je Zlin pazaren. A kada smo već kod najjeftinijeg četverosjeda, Vulcanair V1.0 je do skora bio po toj cijeni koju si pomenuo. Ne znam kako sada stoji sa ovom manijom dizanja cijena. Ali ova Zlin cijena je od prije nekoliko godina
nomen
@letač u pokušaju
Prosle godine,
Vulcanair v1 je Njemackoj bio 286000 eura s PDVom.
IFR uz doplatu.
Davno bilo da je povoljnije.
C172 je isto vec preko 400k USD.
letač u pokušaju
Nomen, eto vidiš, to su cijene četverosjeda (i to sada) a ovaj dvosjed preko 500k (i to cijena od prije 2-3 godine). A ne možeš reći da je došao i borbeni komplet, kada ga nema za ovaj avion. Radio sam u Bugarskoj, korupcija na svakom koraku… jel znaš kako se tamo zove carina? Mito (pravi izraz nije sleng) 🤣😂
Danilo
U svakom slučaju, mnogo lep avion. A i kokpit je napred sav od stakla, nema pregrada, što je svakako dobra stvar zbog vidljivosti (pogotvo za pilote početnike, na obuci)
Т5🇷🇸
пресудна је била и традиција коју Бугарска има са Злином 42 као и куповина од НАТО земље
Jovan
O Lastama slabo nešto ovde se diskutuje
Dragan Dubonjac
pa dok je proizvod iz Srbije , da se , kojim slučajem , proizvodi u Hrvatskoj ili Sloveniji , neki komentatori bi ovde padali u nesvest od sreće , ovako to je samo jedan „nedovršen avion bez modernih rešenja“ stvarno je autošovinizam na delu !
Beduin
Gledaj Dragane, pa kad jeste.
Dosta ti je npr. usporediti MTOW Zlincuge i Laste s maximalnom brzinom i snagom motora imajuci u vidu kako Lasta ima uvlaciv stajni trap.
Dakle, s aerodinamicke tocke stajalista, Lasta je u nedvojbenoj prednosti.
No ipak, ta se prednost ne ocituje toliko u performansama.
Jovan
Lepje taj avionić Zlin koliko sam video na stranim forumima ga hvale
mada ima i zamerki,kažu da je suviše osetljiv na komande ima i neke
probleme sa pukotinama u krilima.U hrvatskoj jedan pao pa su dvojica poginula.
Više je uporediv sa Sovom mada je sova četvorosed i činimi se za manje para dobiješ više kod sove
PeroZ
Postoje dvije konfiguracije sjedenja pilota (učenik / instruktor) u kabini.
To su 1. side-by-side (jedan pored drugog) i 2. tandem (jedan iza drugog).
Prva je pogodna za evaluacijsku i osnovnu obuku, jer kadet može i vizualno pratiti reakcije i pokrete instruktora pored sebe.
Ujedno instruktor može pratiti, upozoriti, pa čak i fizički korigirati pokrete kadeta.
Kod druge konfiguracije to sve nije moguće jer piloti sjede odvojeno jedan iza drugoga.
Prva konfiguracija je baš zato i namjenjena za avione slabijih performansi (širina kabine) a druga za one jačih performansi (uža kabina i trup).
Osim toga druga konfiguracija sjedenja jedan iza drugoga je istovjetna onoj kod većine borbenih aviona ako postoje u dvosjednoj konfiguraciji.
Nakon Zlina (ili sličnih poput Grob, Tecnam, Safari, M260, Diamond, Mushshak, …) piloti prelaze na neki od naprednih turbopropa poput Pilatusa, Super Tucana, T-6, KT-1, Hurkusa ili sličnih ili čak na neke od mlaznih trenažera.
Lasta je u svemu tome „jača“ od Zlina i gore navedenih njemu sličnih, a opet znatno slabija od Pilatusa i njemu sličnih.
FlyKu
PeroZ
Veoma dobro objasnenje. Samo bih zeleo znati dali piloti bas uvek posle Zlina i slicnih obavezno idu na turbopropove, ili mogu direktno na mlaznjake. Pa i u SFRJ i u Srbiji (do pojave Laste) su isli na G2 i G4 direktno sa Utve 75.
PeroZ
@FlyKu
Sve zavisi od samih letnih karakteristika aviona u procesu obuke i njihove opreme.
Neki nakon klipnog idu na TP pa na mlazni.
Neki nakon klipnog idu odmah na mlazni.
Neki nakon klipnog idu na dva različita mlazna.
Neki uopće namaju klipnog nego TP i mlazne.
Neki sad uopće više namaju ni klipni ni mlazni (PC-21).
Radoznali čitalac
Читајући твој коментар схватим какав сам лапсус направио. Нисам ни обраћао пажњу. А ово да ли је Злин скуп или јефтин појма немам, кажу људи има разлога. А може ли турбопроп на Ласту…на једну ће вероватно моћи (морати), а за остале ћемо да видимо.
FlyKu
A mozda kupac nije ni zeleo uvlaciv stajni trap, kad su vec sedista u paralelnom rasporedu. To ostavljaju za naredne faze obuke.