BEG airport status
[ANALIZA] Da li Srbija nabavlja novi tip bespilotnih letelica, ima li neka operativna koja nosi bombu od 500 kg? Već skoro godinu dana Srbija koristi 6 BPL CH-92A. Uskoro se očekuje i 12 Pegaza koji su dorađeni tehnologijama sa ove kineske letelice / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

[ANALIZA] Da li Srbija nabavlja novi tip bespilotnih letelica, ima li neka operativna koja nosi bombu od 500 kg?

Nedavna izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da je Srbija navodno naručila nove bespilotne letelice za koje je rekao da mogu da nose bombe od 500 kilograma, privukla je pažnju javnosti. Među entuzijastima amaterima i onima koji pomno prate tu tematiku, pojavile su se spekulacije kog tipa bi bile pomenute letelice, uz „analize“ njihovih taktičko-tehničkih karakteristika, posebno onih koje se mogu odnositi na podatak koji je izneo predsednik, odnosno naoružanja koje mogu da nose.

Ako bi se pogledali dostupni podaci o izviđačko-borbenim bespilotnim letelicama, onda je predsednikova izjava o nosivosti BPL koje je Srbija nabavila konfuzna i prilično neverovatna. Prilikom iznošenja informacija o tome kolika je nosivost njihovih letelica, proizvođači nekada iznose brojke koje se odnose na ukupnu nosivost, dakle koliko letelica može da ponese korisnog tereta (tzv. maximum payload), u šta, osim ubojnih sredstava, spada i njena elektronska oprema (obično sa optoelektronikom, sistemima za protivelektronska dejstva, prikupljanje obaveštajnih podataka i radarima).

Najveća za sada kineska izviđačko-borbena bespilotna letelica, CASC CH-5

Može se reći da gotovo nijedna operativna srednja BPL odnosno MALE letelica (Medium-Altitude Long-Endurance), nije do sada viđena sa bombama od 500 kg, pošto je u ovom slučaju rečeno u množini, dakle ‘’bombe’’, to bi značilo da može da ponese barem dve bombe od po 500 kg (takve letelice obično imaju najmanje po dve potkrilne podvesne tačke), odnosno da je ukupna nosivost samo ubojnih sredstava barem 1000 kg. Obično su takve letelice naoružane sa malogabaritnih vUBS mase do 100 kg, eventualno bombama od 100 do 250 kg (turska BPL Akindži je skoro imala opite sa jedrećom bombom mase 340 kg, inače je nosivost ove BPL 1350 kg).

Ukoliko bi Srbija nastavila dosadašnju ozbiljnu vojnu saradnju sa Kinom, i izabrala istog proizvođača (CASC) od kojeg su kupljene BPL CH-92A (što bi bilo i logično), letelica koja bi mogla da odgovara navedenom opisu (da može nositi oko 1000 kg tereta) jeste CH-5. Za ovu BPL, koja je svoj prvi let imala još avgusta 2015. godine, prvi put prikazana novembra 2016, obično se navodi da joj je maksimalna nosivost korisnog tereta (dakle ne samo naoružanja) 900 do 1200 kg (najviše se spominje 1000 kg).

Međutim, CH-5 ima 6 potkrilnih podvesnih tačaka, može poneti do 16 malogabartinih ubojnih sredstava i do sada su viđena ubojna sredstva koja ne prelaze masu od 100 kg. Razmah krila iznosi 21 m, maksimalna polenta masa 3300 kg, vrhunac leta 7-10 km, može da preleti 6500-10000 km, da leti do 250 km od komandne stanice ili 2000 km ukoliko se koristi satelitska komunikacija, može ostati u vazduhu 48-60 sati, krstareća brzina je 220-300 km/h. Može se porediti sa američkom BPL MQ-9 ‘’Reaper’’ (nosivost vUBS 1088 kg, nosi POVR Hellfire ili Brimstone kao i laserski vođene bombe GBU-12), navodno je napravljena samo za izvoz, ali još nema izveštaja da je ovu letelicu nabavila neka strana država. Takođe, mnogi smatraju da razvoj CH-5 još nije završen. Nakon prototipa 2018. godine objavljeno je da se radi na unapređenoj verziji (sa doletom od 10000 km), a mornarička patrolna varijanta imala je svoj prvi let jula prošle godine.

Kineska BPL CH-4B iračke armije.

Sledeća najveća BPL kompanije CASC je CH-4. Letelica ima razmah krila 18 m, maksimalnu poletnu masu od oko 1330 kg, vrhunac leta 7-9 km, može da preleti 3500-5000 km, borbeni radijus je 250 km, može ostati u vazduhu 30-40 sati (u borbenim misijama do 12-14 sati), brzine leta se kreću od 330 do 435 km/h, korisna nosivost je 250-345 kg, naoružanje nosi na 4 potkrilna nosača (pretežno TV vođene rakete AR-1, AR-2 i GPS vođene bombe FT-9). To je najbolje prodavana kineska MALE bespilotna letelica. Do sada je CH-4 nabavilo barem 11 zemalja, a borbeno je upotrebljena iznad Iraka, Jemena i Sirije. Transfer tehnologije za proizvodnju izvršen je sa Mjanmarom i Saudijskom Arabijom.

Srbija već skoro godinu dana koristi kineske bespilotne letelice CH-92A koje su u odnosu na CH-4 i CH-5 dosta skromnije naoružane. Ova BPL može da ponese dve rakete vazduh-zemlja FT-8C mase 18 kg efikasnog dometa 6 do 9 km. U okviru sporazuma o nabavci 6 CH-92A nalazi se i transfer tehnologije sa ovog tipa BPL na domaću letelicu Pegaz, u Kini je u toku razvoj dorađene verzije, a Srbiji bi trebalo uskoro da bude isporučen prvi od 12 najavljenih primeraka. Pegaz će najverovatnije biti naoružan sa dve vođene rakete FT-8D, a planiran je razvoj i domaćih ubojnih sredstava. Prilikom promocije letelica CH-92A pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović izhavio je da je u planu i razvoj domaće bespilotne letelice veće od CH-92A.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ja

Mislim da je predsednik napravio lapsus.

Odgovori
mi

@Jale Ja ipak mislim da nije. On vrlo dobro zna kome se obraća i na koji način. Lepo smo platili sva ta istraživanja „tržišta“, našim parama. Njegovoj ciljnoj grupi sintagme „koristan teret“,“podvesne tačke“ i „ubojna sredstva“ nisu poznate. S’ druge strane „bomba od 500 kg“ pogađa baš tamo gde on ‘oće.

St

@Minmater
Čitajuči tu konstataciju ispade, da je preko 60% ljudi u Srbiji nepismena i da su pečinski ljudi, da je preko 700 hiljada njihovih članova sve samo ne pismeni, školovani itd.. Dok čitam takve stvari i slušam sve sam bliži mantri, da jedino krug dvojke po mogučnosti sa dilo faksa treba da vode Srbiju jel tobož ostali su glupanderi!?

Kl

Strela,
Iz moga iskustva 80 odsto građana Srbije ima ogromnih problema da ispuni običan formular sa svim svojim podacima i upiše što žele. Bože sačuvaj da moraju vlastoručno napisati zahtev ili pojašnjenje, tragedije uživo.

Ka

Valjda je većini jasno da je predsednik napravio lapsus i da je mislio na ukupnu nosivost od 500kg.

mi

@Strela
za krug Dvojke ne bih znao pošto sam iz unutrašnjosti i ovu moju konstataciju svakako ne bih lokalizovao. Ono što znam, a to nije reprezentativan uzorak – što me donekle i teši, je broj onih koji su se prodali za 40 hiljada a koji me vuku za rukav kada im server izbaci
„System restart required“. Ja ne bih ovo dalje da elaboriram jer će prerasti u neka politička naklpanja do besvesti, koja neće rešiti ništa a iscrpljivaće nas u nedogled. Ali mislim, i idalje stojim iza toga, da kada kaže „bomba od 500 kila“ ne obraća se ni meni ni Vama, a kolika je ta većina ne sumnjam da od svih nas On najbolje zna.
Samo neka ih kupe našoj vojsci, eto to me jedino raduje.

Mi

Valjda je većini jasno da je predsednik napravio lapsus

Ma sta lapsus, ako preCenik kaze pola tone onda ima bre da bude toliko! Ma ima da nosi i tonu ako vrhovnik omandant naredi!

Mi

@Strela
Da, vecina ljudi u Srbiji je funkcionalno nepismena a to znaci , da znaju da procitaju nesto ali ne razumeju sta su procitali. To je rezultat savrsene Vukove azbuke gde ti mozes samo ako znas slova da citas sta hoces a ne moras da razumes ni jednu rec. To pokazuju sva istrazivanja u zadnjih nekoliko decenija. Pa pogledaj sta su najgledanije emisije i koje su najcitanije novine, to je sasvim dovoljno i ne treba ti neka posebna analiza.

Ze

Ne. Njemu je to Normalno, Dase mješa u sve. I da Priča Gluposti. To se zove, Jednoumlje ili Diktatura.

Sr

@Strela
Pa ako je 60% birackog tela, na izlasnosti od diskutabilnih 50%(ili ti polovina polovine prostim jezikom), „60% Srbije“ ili ti skoro 2/3….onda je covek mozda i u pravu….

Vl

Kada ćete prestati da procenjujete intelektualni nivo osobe na osnovu škole koje je neko završio ili partije za koju glasa?
Lično znam ljude koji su završili osnovnu školu a koji su dovoljno inteligentni i kreativni da su neuporedivo uspešniji od 50% poznanika koji imaju visoko obrazovanje.
Takvim ljudima (bilo da su završili falkutet ili ne) zbog svojeg intelekta i kreativnosti nije potrebna diploma kao svojevrsni dokument društvene vrednosti.

Mi

Čitajuči tu konstataciju ispade, da je preko 60% ljudi u Srbiji nepismena

Pa pogledajte vas pravopis, da mi se ne zameri ali da li vi mislite da ste pismeni? Uzgred, obicno se misli se na „funkcionalnu nepismenost“ a ne bukvalno na sposobnost citanja i pisanja.

St

To sa bombom od 500 kila je samo lapsus demagoga koji hoce da predstavi kako se u sve razume i kako nista ne moze bez njega.
Kao sto je ministart Bacevic iz neke prethodne garniture izjavio da ce kinezi investirati 10 hiljada milijardi evra., ili lapsus „jesu li bili neki izbori Srdjane“ Samo sto lapsuse glavnokomandujuceg slabo ko komentarise.

Odgovori
Ma

Ja njemu ne verujem ništa, on je ukupnu vanjskotrgovinsku razmenu naveo više puta kao izvoz Srbije, pričao gluposti kako Srbija ima više autoputa od Hrvatske, najavljivao platu 500 evra do kraja godine čitavih šest godina….

Ne

@Marki
Nemo zaboraviti i da smo napravili više puteva od Nemacke, a i moja omiljena floskula, da imamo najviši rast bdp u Evropi od -2%.

М

То је сад најважније, могу да замислим ваше коментаре да се догодио неки већи лапсус или не дај боже да су припадници 63 падобранске заузели Уљару. Како само трн Српском оку видите док су вам западни очне облоге. На сву срећу или можда нашу несрећу сада постоје бесплотне летилице и предсеник са “ циљаним“ лапсусом. Да ли је укупна тежина или не односно 50 кг уместо 500 макар не лети у високу пећ Смедерево, опс лапсус бивши УС СТЕЕЛ.

De

Da li se znaju okvirne cene za CH-5 i CH-4 ? Inace imam utisak da je predsednik pomesao maksimalnu nosivost korisnog tereta sa nosivoscu ubojnih sredstava.

Odgovori
Sr

Covek je pravnik, mozemo mu oprostiti. Isto kao i Lazanski kome je vojna tehnika oblast vezana za posao, pa opet pomesa podatke, oznake, ne razume bas fiziku iza svega toga itd. Isto pravnik…..

Nema veze da li 500kg bombi ili tereta, svakako je dobra vest.

Odgovori
Sa

Pa ima veze jer bar 2000000 ljudi oseti leptirice u stomaku na te price, koji se presele u onu ruku kojom zaokruzuju. A sad 500 kila cvaraka ili pomija, zar je bitno.

Sr

@Sasha
U tom kontekstu je jos manje bitno jer 99% ljudi nije zainteresovano u dovoljnoj meri za ovu tematiku da bi rasudjivali. Oni cuju “kupili smo dronove, Srbiju ne sme nista iznenaditi”, ovo posle jel 500 ili 5000 kila, sta to njima znaci?

Jbg to je posledica toga, a sada ce mnogi da se naljute, sto vojska godinama nije htela da izgradi komunikaciju sa svojim gradjanima, a vrlo lako bi mogli jer je to mozda i jedina institucija u koju gradjani jos uvek veruju.

Sa

@Srbofil

Kako mi je porodica puna ljudi koji su radili u Vojsci i za Vojsku, ja vala Vojsci ne verujem puno, pogotovo kada su finansije u pitanju. Nije ovo ni vojno pitanje, ovde je problem sto se ne zna sta se kupuje, koliko to kosta i koliko vredi. Da li su to dronovi, respiratori ili behaton ploce. Bitno da to nosi 500 kila. Tako da nije manje bitno, nego je jos bitnije jer „neko“ koristi nezainteresovanost ili neznanje i tera merak tvojim i mojim novcem.

Hocu ja dronove i avione, bio bih srecan da imamo flotu Tritona i Suhoja ali ‘di je pecat?

Sr

@Sasha
Percepcija nema veze sa realnim stanjem, ja vam kazem kakva je percepcija. Sto bi njima poprilicno olaksalo posao komunikacije kroz gomilu besplatnih ili skoro besplatnih medija danas.

Ja se slazem sa vama, ali sta je tu je. To je vec neki dosta dubolji problem i nema veze sa ovom pricom. Ovo mozemo oprostiti lagano, a vojni budzet barem ukupno se zna, i delimicno struktura. Koliko je sta placeno, na taj nivo jos nismo stigli….

op

Megalomanija. E sad da li je lapsus ili nepoznavanje materije, to je diskutabilno. Mislim da Srbija treba da kombinuje manju varijantu koju već imamo sa srednjom koju već uspešno koristi Irak. Naravno treba izvršiti i transfer tehnologije kako za same letelice, tako i za naoružanje i dodatnu opremu kako bismo bili maksimalno nezavisni. Mislim da za tako nešto imamo i stručnjake i odgovarajuće materijalne resurse. Ovo naravno pod uslovom da je domaći razvoj preskup i da bi predugo trajao.

Odgovori
Sa

Predsednik redovno pomesa vodu i ulje. :)

Odgovori
zo

Znate li koje TTZ mora imati letelica da ponese 1000 kg bombi?
Eto, možda Željko Mitrović uradi neku bespilotnu pre Miloradovića..

Odgovori
Ga

„bombe od 500kg“ znaci ukupno 500kg eksplozivnih naprava.. sto se pravimo ludi. Ne znam ko normalan bi pomislio da se radi o 2 bombe od po 500kg, niti to vojsci treba.

Odgovori
Ba

Normalan ne bi, ali Vučić bi.

Mi

Dobio sam utisak iz par video snimaka da se predsedniku lično mnogo svidjaju naoružani dronovi u naoružanju Vijske Srbije. Mislim da ne štedi na tom polju i da se pazari sa strategijom izgradnje ozbilnje grane vojske sa više klasa dronova i to pod hitno. CH-92A je samo uvo, a i način da se razvoj našeg Pegaza savlada što pre bez daljih odlaganja.

Ovo za bombe od 500kg je naravno nerealno danas. Ipak ke u pomenuo to dva puta, i cak rekao da z razliku od dronova koji bacaju bombe od 250kg koje vec imamo…il tako nesto.
U svakom slucaju ne odnosi se na Pegaza i na CH-92A sigutno, nego na veći kupljen dron.

Odgovori
Mi

Srbija ce do 2030-te imati bar 5 vrsta naoružanih bespilotnih letelica.

Me

@Miloš77
„…bar 5 vrsta naoružanih bespilotnih letelica.“
Malo je to, treba barem 18 vrsta.

Mi

Aj se kladimo 🙂

Nije to uopste puno, niti previše.

Da vidimo..

1. CH-92A već u upotrebi.

2. Pegaz je zagarantovan u bar 12 komada ove i naredne dve tri godine.

3. Već naručen naoružan dron većih dimenzija o kojem ćemo saznati više nadam se ove nedelje.

4. Bar jedan naoružan dron vertikalnog poletanja i sletanja. I to je zagarantovano.

5. Verovatno dva pa i tri različita drona vertikalnog poletanja i sletanja.
– Helikopter tipa Stršljen.
– Multikopter bar jedan sto posto. Verovatno dve različite veličine. Prototipovi su vec napravljeni, a tehnologije su vise nego dostupne.
Cak i ako se neostvari projekat Helikoptera tipa Stršljen, ovi multikopteri su zagarantovani.

6. Od 2025–te ako ne i ranije druga generacija domaćeg manjeg drona (naslednik Pegaz 2) se razvija i naravno daleko brze nego prvi Pegaz. Do kraja decenije sigurno bar u manjim količinama. (klasa CH-92 ili malo veća kao Bajraktar)

Svi oni imaju svoju ulogu u vojsci. Slicno kao i različite vrste PVO.

Živi bili pa videli.

Mi

Zaboravih da napomenem i dron kamikazu domaće proizvodnje koja ce u jednom ili drugom obliku biti u upotrebi do 2030-te, pa verovatno i dosta ranije. .. mada to ne moramo da racunamo u tih „bar 5“ jer je specifican dron.

Pozdrav🍻

Me

Ajmo pobrojati:

1. i 2. – ista funkcija, 2 različita sredstva, problemi logistike, održavanja i obuke, ako nisu problemi, onda su to ista sredstva s drugom naljepnicom,

3. – upitno do daljnjeg, čekaju se objašnjenja,

4. i 5. – postoji li iti jedan naoružani multikopter (ne računamo terorističke prepravke komercijalnih dronova)? Neki link?
SDPR-ovu nakazu ne treba ubrajati u nešto smisleno.
Stršljen – nije prvi takav projekt, ali niti jedan sličan nije zaživio.

6. 2025. nova generacija nečeg što još nije ušlo u upotrebu?

US Army ima manji broj tipova naoružanih dronova od onih koje si ti nabrojao.

Mi

Pegaz je zavrsen. Treba da pocne serijska proizvodnja relativno malog broja. To je zato sto imamo i CH-92, a naravno i zato da bi postigli sposobnost da pravimo takvav proizvod kod kuće.

Pegaz je mali i nije dovoljan. Ja mislim da ce malo veca varijanta biti ono sto nama ustvari treba, a to se razvija paralelno i odmah posle zavrsetka razvoja manjeg prvog Pegaza. U medjuvremenu tu rupu ce CH-92A da popunjava i zato je kupljen. Nas ozbiljniji prvi dron ce biti naslednik ovog Pegaza i zamena za CH-92 a sigurno ce poleteti za manje od 10 godina.

Ne slazem se sa vama sto se multikoptera tice, i nikako ne bi iskljucio multikoptera sa lakim naoruzanjem tipa Zolja. Zivi bili pa videli. Bice toga ko gamadi ponaricito u manjim vojskama i geografskim terenom poput naseg. To je buducnost bez rizika zivota pilota, i lako dostupna tehnologija.

Amerika pravi sta njima treba. To su veliki jako skupi i sposobni dronovi. Imaju i 5-6 visenamenskih modernih aviona uz to.

Ne kazem da nama treba 5 vrsta nego da cemo zavrsiti sa 5 vrsta jer se Pegaz 1 i CH-92 nece povuci iz upotrebe do 2030te kada se novi mozda bolji proizvodi dodaju u nase naoruzanje. Takodje kazem da kad se sve sabere 4-5 razlicitih naoruzanih dronova nije puno uopste u buducnosti.

Dr

@Medo s mora

1. Jeste ista funkcija, ali se ipak radi o letelicama koje imaju mnogo veci dolet od CH-92A, mogu duze ostati u vazduhu, poneti vise korisnog tereta itd.
Da je tako kao sto tvrdite, ne bi sve drzave u kojima se proizvode dronovi razvijali sve vece i sofisticiranije dronove. Sta ce im vise tipova letelica iste funkcije?
Ne znam zasto bi odrzavanje, logistika i obuka bili problem. Ne pricamo o stotinama BPL.
A samo odrazvanje nije problem sve dok imas dobre odnose sa zemljom/kompanijom koja proizvodi takve sisteme.

4. Postoji.
https://i.postimg.cc/tgx9Zp6g/1.jpg
https://i.postimg.cc/xTz54ZLz/2.jpg
https://i.postimg.cc/1zJrF11L/3.jpg

6. Ako nesto nije u upotrebi danas, ne znaci da kroz par godina nece biti razvijeno, uvedeno u upotrebu. Jednom kada ovladas tehnologijom proizvodnje BPL posle nije problem da velicina i nosivost neke nove letelice poraste.

De

MIslim da je ovaj UAV nabavka o kojoj AV govori:

https://www.militarydrones.org.cn/ch-95-medium-and-long-range-reconnaissance-strike-uav-p00186p1.html

Ista firma koja radi CH92A, usavršava Pegaza, pa je logično i da se sa njima nastavi dalje.

Mi

@Dejan
Interesantno. Hvala za link.
Nada se da cemo saznati do kraja nedelje.

Fr

Da li neko zna koja je nosivost korisnog tereta za Wing Long 2?

Odgovori
Zi

480 kg

М

Ја мислим да је он управо у свом шизорасположењу тих 480 заокружио на 500 и да се ради баш о винг лонг 2

Ž

МилеНС

Могуће, али опет, ради се о другом кинеском произвођачу. А као што смо навели иста фирма која производи летелице које смо већ набавили и увели у употребу, има шта да понуди.

Mi

500kg

Odgovori
Sa

A Izrael? Imaju li oni neku sa takvom nosivoscu? Licno mislim da ako to bude tacno, mogla bi da bude wing loong 2. I iskreno se nadam da ce biti dovoljno prisebni da iznajme satelit, ako vec nisu. Ciji budu ti veci dronovi, pretpostavljam da je to paket sa satelitom. Vidjecemo.

Odgovori
Zi

Izrael ima MALE letelice nosivosti 180 do 300 kg.

Wing Loong 480 kg

Li

Budućnost je u dronovima kamikazama, ne u ovim ogromnim tromim šklopocijama koje su korisne samo protiv plemena sa lukom i strelom.
Mi nismo u takvom u okruženju i ovo je bacanje para.

Odgovori
Be

@Limus

Ovi ogromni budu po 60 sati non-stop u vazduhu i omogućavaju direktan prenos sa terena. To ti dodje kao satelit. To je itekako vazno. Na svaku promenu na terenu se moze reagovati u roku od par minuta, na primer ako bi se primetio pokret neprijatelja, ova letelica odmah pošalje koordinate Ognju ili Nori i ovi ispale desetine projektila.

Mozda ti zamišljaš da ovi dronivi lete direktno iznad protivnika. E pa u praksi nije baš tako. Oni su često odaljeni 15-20 km od linije fronta i snimaju takoreći sa odozgo-sa strane.

Li

Beli,
ti pišeš kao da će oni da lete iznad Afganistana, Jemena, Burkina Faso, a ne u okruženju gde lete ili će da lete moderni vojni vazduhoplovi, gde postoji ovo, protiveletkrinski uređaji.

Na ovakvo naoružanje Srbije će sigurno biti odgovora kod komšija u nabavljanju protiv mera.

Dr

Ako se setimo price oko Pegaza, nije se cekalo da se Pegaz zavrsi vec su nabavljenje kineske BPL.
Kasnije se pojavila informacija da cemo sa Kinezima raditi vecu BPL. Ne bi me iznenadilo da zaista uzmu vece BPL dok ta srpsko-kineska BPL ne bude gotova.

Odgovori
Mi

A sta vi mislite da tu treba da „bude gotovo“? Dakle, iz Kine se nabave stanice, elektronika i payload i kod nas se integrise na zmaja bespilotne. Na to se doda motor, mozda kupljen od trece strane. Nasa indistrija ne moze svakako vise od takve vrste kombinovanja komponenti odnosno sistem integracije, a i to bi bilo fenomenalno. Moj je zakljucak da se na tome uopste ne radi ozbiljno.

Ž

Drina

Нисмо имали инфо да ћемо са Кинезима радити већу БПЛ већ само да ћемо развити већу домаћу БПЛ. Али, можда јесте логично да се то уради са Кинезима.

Nj

Smijesne su mantre o prijenosu tehnologija i vlastitoj proizvodnji bilo cega radi nekakve „neovisnosti“. Neovisnosti od cega? Da u slucaju embarga sami nesto proizvodite ili proizvodimo? Pegaza mozes sklopiti ako ti stigne, karikiram, senzor iz Austrije, kamera iz Amerike, sustav za navođenje iz Svedske. Milosa ili sto vec mozes proizvesti ako ti stigne podvozje s neovisnim osovinama iz Francuske, motor od ne znam kud… Drzava koja ti dobavlja bilo koji dio uvede embargo i ne mozes sastaviti apsolutno nista. Isto kak Đuro Đakovic ne moze proizvesti Patriju ukoliko mu zemlje partneri ne isporuce 10 vitalnih komponenti. 80% komponenti visokih tehnologija kao senzori, sustavi navođenja, sustavi kontrole vatre, pa i obicni motori sto za vozila, sto za letjelice koje se upotrebljavaju u nasim „domacim“ sustavima su uvozne, a nase industrije ih nikada nece biti u stanju razviti.

Odgovori
Sa

Nije to zbog nekakvih sankcija, to su gluposti. Razlozi su sasvim jednostavni, proizvodnja je jeftinija od bilo kakve kupovine i moze da se izvozi, odnosno da se savlada ta tehnologija, da se proizvode neki novi modeli i da se izvoze. NIsam siguran, ali mislim da je onaj najavljeni MRAP potpuno proizvod Srbije, jer koristi cak i zavisno vjesanje iz FAP-a, mada je najavljeno da ce do kraja godine i nezavisno vjesanje biti domaci proizvod.
Kao primjer su bas tehnologije dronova koje smo naucili kako se to radi od kineza. Sledeci proizvod je zasnovan na toj tehnologiji, ali je sad to domaci proizvod i moze da se prodaje po bijelom, ali uglavnom po crnom, svijetu, uz domace inovacije naravno.

We

Tužno tačno

OS

Njofra
Slazem se sa vama.
Sukob koji Srbija i njena ekonomija, odnosno njeni vojni i svi drugi resursi, moze da izdrzi u visokom intenzitetu, moze da traje najduze mesec dana, isto vazi i za Hrvatsku ako nije ukljucen NATO.
U niskom intenzitetu tri meseca.
Dakle nema vremena, a najverovatnije ni resursa za proizvodnju bilo cega (sve i da imas potrebne komponente na lageru), izuzev streljacke i prostije artiljerijske municije, a i to je upitno, neprijatelj ti prvo bombarduje fabrike. Nismo mi Rusija pa da imamo stratesku dubinu gde cemo da izmestamo fabrike. Sa prosecnom sirinom teritorije od 150km i duzinom od 400km neprijatelju sa bilo kakvom aviacijom sve je dostupno.

Dr

Neka drzava odresi kesu ima sve da se proizvodi u zemlji, i za Milosa i za Lazara i za Noru itd.
Problem je sto vi ne shvatate da niko, ni kod nas ni u svetu, nece razvijati motor, menjac, vesanje itd. zbog par desetina ili stotinu vozila. Slicno je i sa vazduhoplovima.
U svetu postoji recimo svega nekoliko proizvodjaca motora i menjaca za specijalna vozila i uglavnom svi od njih kupuju.
Primer Izraela kupuju Tatrine kamione, hoce neko da me ubedi da Izrael nije u stanju da proizvede domaci kamion ili im je jeftinije da naruce 100. kamiona nego da razvijaju svoj kamion koji ce kostati vise nego sto ih kosta sto Tatri.
Ako neka zemlja zeli da proizvodi vozila/letelice od domacih komponenti, mora da ulozi novac.
A ulozice novac samo ako je finansijski isplativo ili da ponudi dobru inovaciju koja bi na trzistu isla kao alva.
Poredjenje Patrie i Milosa/Lazara nije na mestu. Patria je finski proizvod, u Patriama je hrvatsko jedino vazduh u gumama i eletkrode za zavarivanje.
U Milosa i Lazara ugradjuju se i delovi domaceg porekla, i vozila su razvijeni u Srbiji.

Nj

@drina
Pa to vam ja govorim. SAD ne razvija sam svoje komponente, ali imaju veliku politicku moc. Dakle, neovisnosti u proizvodnji nema. Dalje su troskovi. Moze Srbija razviti i svoj lovacki avion, ali razvoj toga je skuplji nego korist. Mi imamo problem koji vucemo iz komunizma i socijalizma. Koliko Srbija ulaze novaca u te gubitaske firme? Svake godine su to milijuni i milijarde. Za te novce s kojim odrzavate te firme, placate razvoje, mozete kupiti dronova i dronova. Isplati se eventualno uzeti licencu kak je Đuro Đakovic uzeo za Patriju samo da se sklepa kod nas. I onda je opet vlada RH sanirala njegove dugove za koje smo mogli kupiti jos 200 patrija od Finaca.

Dr

@Njofra

Slazem se za drzavne firme koje posluju negativno, ali takvih fabrika je malo jer su mnoge privatizovane ili su propale.
Za vojne fabrike se ne bih slozio jer vecina fabrika, ako ne i sve, posluju pozitivno.
Bez obzira sto se odredjene komponente uvoze iz inostranstva, opet se lepo zaradi jer uvozne koponente tesko da premasuju 20% cene vozila ili neceg drugog.

Tako da vasa teza da se gube milijarde i milijarde na razvoj sistema, odrzavanje fabrika itd. ne stoji. A ne stoji jer na svaki ulozen evro u namensku zaradi se mnogo vise nego sto ste ulozili.
Evo vam primer VBR Morava, razvoj sistema kosta je 300.000 evra. Iako je Morava izvezena u malim kolicinama, samo tim izvozom Morava se vec ‘otplatila’ jer je zaradjeno bar 10. puta vise novca nego sto kosta razvoj i proizvodnja Morave. Plus su odredjeni sklopovi razvijeni za Moravu implementirani na druge sisteme, recimo prilikom modernizacije Ognja itd.

Pogledajte samo koliko je novih masina nabavljeno za srpske vojne fabrike, koliko je novih radnika zaposleno, pa onda prosirenje proizvodnih kapaciteta, izgradnja novih fabrika itd. Neke firme su svojim novcem finansirali nabavku novih masina, a ne drzavnim.
To vam samo govori da je potraznja za proizvodima namenske mnogo veca nego sto mozemo da proizvedemo. Da nije tako, davno bi privatizovali i vojne fabrike.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jole7 na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

@omnia ''upitno vam je i naoružavanje'' Sve je upitno, ali sve će se rešiti. Rafali mogu da se prilagode da koriste zapadne, ali i ruske rakete. Raduje me saradnja sa Izraelom i Kinom, koji su potpuno nezavisni i ne verujem da njima može neko nešto zabraniti da nam prodaju, ako oni žele.

24. Nov 2024.Pogledaj

Deveta udarna brigada na: [ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-9_Reaper Za Srbiju bi idealno resenje bilo kupovina MQ-9B Skygardian UAV drona.Hermes je slabija kopija MQ-9 ako se pogleda i spoljni izgled.MQ-9B Skygardian je najbolji borneni,izvidjacki,spijunski,obavestajni dron na svetu i dron koji je najvise ucestvovao u svim borbenim operacijama na svetu i koji Indija poseduje i jos nabavlja novije verzije tog tipa drona.Moze 40 sati…

24. Nov 2024.Pogledaj

Deveta udarna brigada na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

Hrvatska radi sve planski i postepeno u skladu sa mogucnostima i potrebama.Svaka cast komsije!Srbija i Hrvatska su zvanicno garant Dejtonskog sporazuma a samim tim i mira na ovim prostorima te ono sto mnogi ne znaju na ovom sajtu vec se samo prepucavaju kao mala deca,srpska i hrvatska vojska u tom slucaju bi saradjivale kao jedna…

24. Nov 2024.Pogledaj

Jordan na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

@Omni Hrvatska nije bila protiv nabavke novih aviona, ali nije imala vremena da čeka. Bez obzira na to, dil koji je Hrvatska napravila je odličan. I onaj ugovor sa Izraelom je bio sjajan, samo što je bio račun bez krčmara. Što se tiče dronova, nije problem bila prodaja Albaniji, nego Kosovu. Naravno da Srbija nakon…

24. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: [POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

@Petrovic Dusan To o čemu pišete bilo je pre pola veka i više. Valjda se nešto promenilo u međuvremenu, za ovih XX decenija. Nekad sam i ja imao 20 godina. Više nemam. Bio zgodan i prosečno lepuškast. Sad sam lep ko put za groblje i zgodan ko prolećni Deda Mraz.

24. Nov 2024.Pogledaj