BEG airport status
Politika: Dva Pegaza su već u Kini, detalji o upotrebi letelice CH-92A Pegaz više ne izgleda ovako / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Politika: Dva Pegaza su već u Kini, detalji o upotrebi letelice CH-92A

Dnevni list Politika objavio je prošlog petka intervju sa vršiocem dužnosti pomoćnika ministra odbrane dr. Nenadom Miloradovićem na temu bespilotnih letelica u Vojsci Srbije. Intervju donosi nove informacije o četiri tipa bespilotnih letelica koje će uskoro biti „na stanju“ u RV i PVO. Fokus razgovora bile su novine koje se tiču novonabavljene letelice kompanije ALIT (Aerospace Long March International) CH-92A (čiju je nabavku prošle godine Tango Six prvi ekskluzivno objavio) ali i o dugogodišnjem domaćem projektu bespilotne letelice Pegaz.

Kako je u intervjuu za Politiku otkrio Miloradović, nedavno su u Kinu prevezna dva Pegaza, inženjeri VTI-a su u nekoliko navrata već boravili u toj zemlji i obuka pripadnika Vojske Srbije „za korišćenje i upotrebu CH-92A radiće se uskoro u Kini“.

– Uporedo sa nabavkom ovih letelica, u saradnji s kineskim partnerima, u toku je proces razvoja domaće bespilotne letelice Pegaz. Očekuje se skori početak serijske proizvodnje male bespilotne letelice Vrabac, čiji je prototip uveden u naoružanje Vojske Srbije, a Vojska Srbije koristi i slične bespilotne letelice tipa Orbiter, izraelske proizvodnje.

U Kini će se obaviti opremanje naših bespilotnih letelica (Pegaz) optoelektronikom, autopilotom, linkom i softverima. Pegaz će zapravo biti sličan CH-92A kad je reč o karakteristikama i mogućnosti, ali nešto manjih gabarita. Moći će da obavlja izviđačke zadatke, da se koristi za korekturu artiljerijske vatre, da obeležava cilj laserom i da dejstvuje po cilju laserski vođenim raketama. U početku, koristiće se kupljene kineske rakete FT-8D, ali radićemo i na razvoju odgovarajuće domaće rakete. – rekao je Miloradović za Politiku.

Auto-pilot će upravljati svim fazama leta CH-92A / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Miloradović kaže da su stručnjaci VTI, sa kineskim kolegama, unapredili aerodinamiku Pegaza, tako da ova letelica sada izgleda drugačije od one koju smo do sada viđali. Politika je ekskluzivno objavila ilustraciju nove verzije koja se odlikuje ojačanom strukturom zbog planiranog naoružavanja.

– Takva dva Pegaza su poslata u Кinu, gde će se obaviti njihovo pomenuto opremanje, a treći će biti sklopljen u Srbiji. Time će biti kompletiran prvi sistem ovog naoružanja, koji čine tri letelice i zemaljska stanica. Zemaljska stanica je projektovana i proizvodi se u Srbiji od strane VTI i njegovih kooperanata, uz učešće pojedinih komponenti kineske strane, koje su već dopremljene u Srbiju sa isporukom CH-92A. Za godinu dana imaćemo prototip Pegaza, a biće potrebno još godinu dana da se kompletiraju tri ovakva sistema sa ukupno devet letelica, koji će ući u sastav eskadrile u kojoj su već dva sistema CH-92A sa šest letelica. – objašnjava Miloradović za Politiku uz više detalja o načinu i opcijama upravljanja:

– Kad je reč o zemaljskim stanicama, treba naglasiti da operateri koji tu rade ne „pilotiraju” letelicom, već upravljaju njenim sistemima, odnosno izvršavaju izviđačke i druge zadatke, mada postoji mogućnost i ručnog upravljanja letelicom. Zajedno sa operaterima je i obaveštajni oficir. Letelica leti potpuno automatski po zadatoj putanji, uključujući poletanje i sletanje. Pegaz i CH-92A poleću i sleću sa piste, poželjno je betonske, ali može i sa travnate, kao avion. Takođe, kada je reč o CH-92A, postoji i rezervna opcija sletanja padobranom. –

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Ovo jako dobro zvuči za Srbiju i za opremanje vlastite vojske i kao prodajni potencijal.

Odgovori
B

Nešto gledam ovaj Pegaz i pada mi na pamet civilna namjena. Zasijavanje oblaka srebo-jodidom, trebalo bi da je jeftinije i efikasnije od raketa, može se dejstvovati na terenima gdje nema protivrgadne zaštite, ne bi ometao avio saobraćaj (zabrana ispaljivanja rakete zbog avio saobraćaja u određenom, kritičnom, ternutku). Gledam u Austriji to rade sa Cessnom 182 ali moj prijatelj (pilot u penziji) nije pristalica takve ideje da se malim avionom „juriša“ na kumulunimbus. Sa BPL ovo bi bilo izvodljivo i dosta manje rizično a preciznije.

A možda bi to bilo dobro tržište, dosta zemalja treba protivgradnu zaštitu…

Odgovori
S

Bravo. Odlicna ideja

R

To je ideja.Bravo.

Y

Vrhunska ideja. Generalno treba razvijati dronove za privrednu avijaciju. Prskanje komaraca, usevi, nadzor šumskih požara, traganje i spasavanje, primena je koliko voliš. Tehnologiju sada imamo, samo je treba pravilno komercijalizovati. Ja bih napravio naučno-tehnološki park, dao neki novac i podršku instituta i fakulteta mladim ljudima sa idejama uz uslov da je država vlasnik npr. 35-49% buduće start-up kompanije. Mislim da je ovo budućnost. Lepo je gajiti maline i graditi auto-puteve ali brz i stabilan ekonomski rast donosi samo razvoj visoko-tehnološkog sektora a mi imamo ludu sreću da je kod nas dobrih ideja i talentovanih ljudi na pretek, samo ih treba zadržati i pomoći im.

A

@Yrraf
ja kao neko ko bi trebao da radi na takvom projektu ne bi nikad pristao na vlasnistvo 35-49% drzave, niti bi hteo da radim sa njima….

Ta vasa ideja bas i ne ode u ovakvom politickom eko-sistemu kakva je Srbija. U principu treba ukloniti birokratiju, pojednostaviti dobijanje dozvola i napravice ljudi sopstvenim parama i znanjem sve sto treba kako drzavi, tako i civilnom trzistu.

A

@AL-41F1

Osim ovog o birokratiji, ostalo je dobra ideja u teoriji, ali u praksi je problematična. Sa uništavanjem nekadašnjih giganta privrede, neka buduća mala i srednja preduzeća sada imaju daleko teži zadatak da prežive i izbore se za svoj deo tržišta (naravno nije ne moguće, ali da su opstala nekadašnja Jugo preduzeća bilo bi daleko lakše).

Zato ideja da država uloži svoj novac i zauzvrat dobije određen % vlasništva uopšte nije loša. Vlasniku se može ponuditi opcija da ako uspešno izgura svoju kompaniju da pod povoljnim uslovima otkupi državno vlasništvo u njegovoj kompaniji. To bi bilo veoma značajno, pogotovo u sredini gde se gotovo nikad ne isplati uzimati kredite za pokretanje prvog preduzeća.

A

@Aleksa Radojcic
Drzavi ne treba vlasnistvo jer ce dobiti svojih 20% poreza od dobiti plus porez na primanja zaposlenih.
Ako se misli ulaziti u neko private-public partnerstvo, za to moramo prvo srediti institucije jer niko normalan ne zeli da ucestvuje sa lopovima u biznisu

B

AL-41F1,
Ne treba državi učešće u projektu već treba projektu učešće države. Za finansiranje, „otvaranje vrata“, zaštitu od drugih malicioznih elemenata, međunarodne saradnje (kad bi Pegaz dobio kinesku tehnologiju da nema učešće države?), prodaje (na unutrašnjem i međunarodnom tržištu.
E sad zavisi koje države, da li naletiš na nekog namćora u strukturi koji te gleda odozgo ili ono poznato IMT (ima li mene tu) ili nekog ko prepozna potencijal projekta (da država može da bude bezbjednija a on da pokupi političke poene-glasove kako je to dobro prepoznao).

M

Stvar je samo poverenja u državu. Da imam novac za ulaganje zaista se ni bih usudio da uložim o odbrmbenu industriju ovde pod tim uslovima. U stvari , sada dok ovo pišem pitam se da li bih uopšte uložio u nešto ovde a da je veće i ozbiljnije od hobi klase. Dakle, podrazumeva se da privatan sektor kreće u razvoj nečega od nule, bio to kompleks sistema, sistem ili običan sklop ili deo.
Učešće države u tom smislu nije potrebno, neće država privatnoj firmi da da tehnologiju koju je dobila transferom, mislim valjda neće, nadam se. Dakle, u tom svetlu osim olakšice uloga države nije velika.
A ne bih da mi olakšavaju, već su se pokazali kojim mehanizmima subvencionišu.

D

Dobro je sto smo krenuli sa upotrebom bespilotnih letelica,masovnije,nadam se.
Krenuli smo sa Orbiterom,dolazi Pegaz,tu su kineske,dobro je.
Nadam se jednog dana i Predatoru ili Hunter-u sto da ne?!!!
To je buducnost avijacije i ratovanja.
Da drzimo korak sa svetom a ne da budemo zapecak ili zaostali kutak Evrope.

Odgovori
P

Niti smo krenuli, niti mozemo da krenemo. Jedino je dokazano da domaci sistem razvoja, prozvodnje I finansiranja daje nikakve rezultate. Isto takve rezultate dace I upotreba ovih sredstava. Dronovi ne mogu buti bolji of bolnica, skola I preduzeca.

K

Nesto se desava i to ubrzanim tempom.
Ovo nije bila ranija praksa, na dnevnom nivou pristizu informacije o modernizacija i nabavkama.
S obzirom da je ekonomska kriza usled korone pogodila sve zemlje, izgleda da mi nesto neznam sto vlast zna.

Odgovori
m

Krle
Možda još jedan dogovoreni rat koji Srbi moraju da izgube? Uz sve ono što ide uz poraz. Već viđeno ’90-ih.

1

Taj razvoj traje zapravo godinama. A kada se osvoje tehnologije stvari se ubrzaju, pa izgleda kao jako brzo. Dobro je da pristižemo. A nismo bili kadri ni za noćno ratovanje a kamo li da razmišljamo o laserski vodjenoj artiljeriji jednog dana. Ali nije brzo, i sami su rekli da će im trebati još godinu dana da se svi sistemi uvedu. To nije brzo. Brzi su Izraelci, brzi su ameri, koji maju čitave armije inženjera. Mi još nismo tu.

A

@marko
nije bilo nikakvih „dogovora“, samo nase kratkovidosti…..ali uvek je lako okriviti neku teoriju zavere nego sagledati sustinu problema.

V

@Krle , desava se nesto i to ubrzanim tempom, u pravu ste, desava se da lekari su nezadovoljni, da para vise nema, da stizu hameri na Kosmet, da treba da se zavrse pregovori i nesto da se potpise… Videli smo 91 – 99 da kad je nesto slicno u pitanju onda se zvecka oruzjem, naviko narod na takav scenario…

Y

Zastarelo sve, zapostavljano decenijama i sve zrelo za modernizaciju ili zanavljanje…
Jedan od najboljih načina prevazilaženja ekonomske krize je baš upošljavanje domaće industrije u te svrhe.
Jeste uobičajeno da ovakve krize dožive kulminaciju izbijanjem sukoba, ali je retko ko za to stvarno spreman, a baš niko u neposrednom okruženju – računajući i nas.
Mi jedva da i imamo vojsku – dok se ne vrati vojni rok ili npr. duplira broj profesionalaca ili sl. – pa i tada samo za odvraćanje/odbranu.
Dobro je za rejting hvalisati se uspesima u modernizaciji – ispade i da nabavljamo aždaje od aviona a da još ni PVO nismo modernizovali – sefte što se dosta toga još uvek svodi na prototipove…
„Istorija se smeje razoružanim narodima“ i ima smisla sada ubrzavati modernizaciju, ali ne na uštrb kvaliteta…

M

@Krle
Na dnevnom nivou pristižu informacije o modernizaciji, nabavci,proizvodnji – ali odakle? Informer-V.Novosti-Ostatak Vozića?
Idi tamo pa kometariši, ovo je ozbiljno mesto. Ovde rade novinari. Ovde su jedino činjenice vrednovane. Kad mi na dnevnom nivou počnu stizati informacije o pojeftinjenjima, porastu plata – ne iz novina nego iz komšiluka, tada ću znati da neko i ovaj deo posla radi kako treba , stvarno mi neće biti potreban Dragan Vučićević da mi otvara oči,
I da, vlast svakako zna nešto što mi ne znamo, samo se „plašim“ da to nije ono što ti priželjkuješ.

S

@Yoda

…. dok se ne vrati vojni rok ili npr. ..

Obratite paznju na kraju snimka 2.40 dalje;
https://youtu.be/rBQ9Stw0Fu0

J

Ne znam dali ce imati isti dolet kao CH-92 ili ostaja na 100 kilometara kako je bilo predvidjeno?

Odgovori
z

@Jale

Imate fotografiju t-t karakteristika koje su znatno poboljšane.
http://www.politika.rs/scc/clanak/459105/Srpski-pegaz-sa-kineskim-raketama

E

Mislis na dolet od 250km, a ne od 100km kao sto si napisao ?

J

@zlacha hvala.

A

Zna li se kakvu pogonsku grupu koristi Pegaz? A CH-92A?

Odgovori
S

Clanak navodi da se prakticno sve sto je iole pomena vredno radi u kini. Sta je razvio vti?
Valjda ne samo letelicu i motor na nivou modelarskih aviona…

Odgovori
M

Upravo tako, u Kini se radi sve. E sad, bar ta neka sistem integracija omogucava u teoriji lokoalinim strucnjacima da rade na necemu. Odnosno da bar dobiju dubilji uvid u platformu (u odnosu na kupovinu black box platforme).

M

Odlične su ovo vesti. Da jednom stavimo tačku na razvoj tog nesrećnog Pegaza, da uđe u serijsku,da ga zaboravimo… i da dođe razvoj nečega novog,stvarno našeg ako je ikako moguće…
Ja sam i dalje ,najblaže rečeno, oduševljen načinom na koji se ovde prezentuju informacije i tretiraju činjenice. Svaka čast T6. Vi ste primer kako se od entuzijazma stiže do profesionalizma.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

srx na: Još jedan snimak kokpita vojnog aviona RV i PVO Vojske Srbije: Jutjuber detaljno snimio do sada u javnosti retko viđen kokpit aviona T-71

Zar nema bas niko u RV ko zna ista o dizajnu, kamuflazi i odnosu boja? Pogledajte oznake RV Kraljevine Srbije i Jugoslavije. Znali smo prije 120 godina kako da nacrtamo srazmjernu rondelu na trupu aviona. Kao da je jedna velicina za sve letjelice danas. Izgleda bas amaterski. Koliko nas koji smo radili sa vojnom i…

21. Sep 2020.Pogledaj

dembelan na: [PILOT SA ISTOKA] Avioni su sve puniji, strah od putovanja i letenja avionom polako jenjava – najveći problem je Evropska Unija

Ako ne vjerujete u postojanje bolesti molim vas da to i dokažete. A za dokaz vam ne treba mnogo. Imate Infektivnu kliniku u Beogradu pa izvolite zatražiti od njih da vas puste da boravite bez zaštite par dana. Od mene imate internet i GoPro kameru za prenos 24/7.

21. Sep 2020.Pogledaj

radovanovic na: Još jedan snimak kokpita vojnog aviona RV i PVO Vojske Srbije: Jutjuber detaljno snimio do sada u javnosti retko viđen kokpit aviona T-71

Jao brate koje nebuloze pa da li je moguce da je zabranjeno snimiti kabinu An-2 pa taj avion je svako na svetu video bar jednom iznutra😂😂😂!!! Ovo je vrh.

21. Sep 2020.Pogledaj

peruni na: [VIDEO] Gađanja artiljerijsko-raketnim sistemima PASARS i Pancir

@Jordan Vise puta ponavljate netacno "slikovit prikaz zašto su jedinice KoV tražile da dobiju samohodni Bofors." Prvo Bofors u Srbiji nije u jedinicama KoV vec pre svega u RV i PVO http://www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/naoruzanje/artiljerijsko-raketne-jedinice-za-pvd drugo Kov nije to trazio a i od koga da trazi i zasto? Iako neosnovano tvrdite da je KoV to navodno trazio vi…

21. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend