BEG airport status
Drugi troše prvi, Srbija za sada posmatra: Detalji nabavke turskih bespilotnih letelica Bajraktar TB2 za Poljsku Poljska je prva država EU i NATO koja će koristiti BPL Bajraktar TB2 / Foto: Baykar Makina

Drugi troše prvi, Srbija za sada posmatra: Detalji nabavke turskih bespilotnih letelica Bajraktar TB2 za Poljsku

Ministarstvo odbrane Poljske objavilo je 24. maja da je sa Turskom potpisan ugovor o nabavci 4 sistema izviđačko-borbenih bespilotnih letelica Bajraktar TB2 klase MALE. Svaki od sistema sadrži po jednu zemaljsku kontrolnu stanicu i do 6 bespilotnih letelica (dakle ukupno do 24 bespilotne letelice), svaki sistem košta oko 67 miliona dolara (ukupno oko 268 miliona USD). U tu cenu je najverovatnije uračunata i obuka, kao i rezervni delovi, logistika, obuka kadra, naoružanje, simulatori, radari, dokumentacija. Prvi sistem bi trebao stići 2022, a poslednji 2024. godine.

Kako prenosi ruski vojni portal CAMTO, poljska novinska agencija Altair je, zbog toga što ovaj ugovor potpisan bez prethodno raspisanog tendera, i zato što je javnost vrlo površno obaveštena o ovom poslu, zatražila od Inspektorata za naoružanje Ministarstva odbrane Poljske da otkrije detalje sporazuma, a u skladu sa Zakonom o dostupnosti javnih infromacija. Zatraženo je da se otkrije zašto je bila neophodna hitna nabavka ovih letelica, ukupna cena kupovine, količina i cena ubojnih sredstava, tip motora, radara i optoelektronike, kao i ko će održavati nabavljene bespilotne letelice.

Agencija Altair je od poljskog Ministarstva odbrane dobila odgovore na postavljena pitanja 14. juna. Predstavnik Inspektorata major Kšištof Platek saopštio je da su, u skladu sa potpisanim ugovorom, rezervni delovi i potrošni materijal nabavljeni u količinama koje su potrebne za tri godine korišćenja, što je procenjeno na osnovu prosečnog letenja jedne bespilotne letelice za taj period. Dobavljač simulatora biće turska kompanija Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.S., a obuka osoblja obaviće se pre isporuke sistema, u obimu koji je potreban za njihovo bezbedno korišćenje.

Optoelektronska osmatračka stanica bespilotne letelice Bajraktar TB2 proizvodiće se van Turske u, kako je navedeno ‘’jednoj od država NATO’’. Održavanje i popravke komponenata, uključujući motore, zemaljske komandne stanice i kamera, prema sporazumu o prenosu tehnologija, vršiće jedna od jedinica Ministarstva nacionalne odbrane Poljske.

Razlozi hitne nabavke BPL su naznačeni u tajnom izveštaju o postupku nabavke i nisu obelodanjeni. Za ostale tražene informacije navedeno je da predstavljaju poslovnu tajnu, a njihovo otkrivanje i dalja upotreba bi, kako je saopšteno, predstavljala čin nelojalne konkurencije u skladu sa zakonom o borbi protiv nelojalne konkurencije donetog još 1993. godine. Ono što je još otkriveno je da će pored ugovora, biti potpisan i sporazum o kompenzaciji koji se odnosi na usluge koje će vršiti jedno od poljskih vojnih preduzeća.

Poljska će biti prvi korisnik TB2 među zemljama EU i NATO, dok je prvi evropski korisnik 2019. godine postala Ukrajina. Osim njih ovu BPL koristi još Azerbejdžan i Katar dok su interesovanje za TB2 pokazale mnoge države i teritorije, poslednja od njih Litvanija. Veliku pažnju svetske javnosti kao i zainteresovanost za nabavku izazvala je uspešna upotreba ovih letelica u ratovima u Libiji i Siriji, kao i u poslednjem sukobu u Nagorno-Karabahu.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ja

Papreno za te pare mozemo uzeti citavu eskadrilu MI-35 sto nam je u ovoj situaciji vise potrebno.

Odgovori
Bi

U kojoj situaciji?

Ja

U ovoj trenutnoj ako vec planiramo da idemo na eskadrilu MI-35 zasto bi smo uzimali Barjaktare.

St

@Jale
Nije barjaktar vec Bajraktar.
Kako zasto? Pa da se uzme procenat od posredovanja, uz naravno neobjavljivanje cene nabavke, ipak je to vojna tajna, strogo poverljivo.

Mi

BL ovog tipa su daleko efikasnije od jurisnih helikoptera.

Iv

Milan@Kako mislite da su efikasnije od mi 35.Mi 35 je daleko efikasniji i moze dabse koristit za daleko vise misija i zadataka od ovih Bespilotnih letelica. Bolji uzeti mi 35 nego Bajaktar po svemu

Г

@Милан
Ми 35м може да скине Бајрактара, док обрнуто неће да може. Између осталог…

М

@Milan
Šta vam uopšte pada na pamet da poredite BPL sa jurišnim helikopterom?

Ne

@Milan
ako bih birao izmedju ove dve sposobnosti i ja bih pre investirao u bespilotne letelice tipa Bajraktar ili vece

St

Na svu srecu mi ne znamo koliko smo platili kineske BPL.

Odgovori
Ј

Рудницима бакра и злата!

Mi

Citiram:
Radio Slobodna Evropa (RSE) je uvidom u bazu podataka o uvozu iz Kine za 2020. godinu došao do podatka da je Srbija u toj godini uvezla vazduhoplove iz Kine u vrednosti od 19,3 miliona američkih dolara.

op

I meni se čini da je cifra preeeeveeeliikaaa. Košta kao lovački avion ili borbeni helikopter, a od ruskih i kineskih modela i još više. Valjda je poenta u sistemu da bude što jeftiniji??!! Valjda su posle sukoba u Nagorno Karabahu i pokazanih uspeha malo preduvali cenu… A što se Srbije tiče, paaaa očekujem uspešnu korupciju pre svega…

Odgovori
Al

@opet ja
Da li mozete da mi kazete koji to tacno lovacki avion kosta 11 miliona sa sve rezervnim delovima, simulatorom, obukom i municijom?

opet ja- ваљда је поента да систем буде што квалитетнији. Откад је јефтино добро?

Vl

opet ja,
Sama letilica i jeste potrošna i najjeftinija u sistemu. Komandne stanice i ostala sredstva podrške (uz samo naoružanje) su skupa a ona se ne gube tako lako u slučaju rata.

op

Sve ukupno opet mi se čini da je cifra prevelika. Pretpostavljam da im je nedavno prikazivanje mogućnosti u Libiji, Siriji i Karabahu dalo krila da uvećaju cifru. Reklame zato i postoje…

Sr

Dobro je dok posmatra. Ipak poslove koji se ticu sigurnosti drzave, ne bih ni u ludilu poverio firmama iz Sultanove imperije u pokusaju.

Odgovori
Am

Ta firma u pokusaju je osnovana od strane mladog genijalca koji se skolovao u USA i pokupio sve nagrade koje su mogle da se pokupe.

Razvoj traje vec vise od decenije, sa vrlo jasnim merilima uspeha i fazama.

Baryaktar je firma u pokusaju koliko i Rimac, koji tehnologiju razvija za Porshce, Hyundai i automobile koji se granice sa snovima.

Zaboravite na drzavne gigante koji su provereni, jer su provereno neuspesni. Buducnost im ne pripada vec decenijama, jedino sto ih odrzava u zivotu je monopol.

Bo

Srbofil
Bas tako. Slazem se sa tobom.

Sr

@Amater
To je sve istitina, ali vi cini mi se niste razumeli moj komentar. „Firma“ odnosi se na dobavljaca, „imperija u pokusaju“ je ovde goegrafski pojam, sad lakse?

Mi

Selcuk Barkjaktar ima PhD sa MIT-a i takodje potice iz familije indistrijalaca, mislim da su radili i rade delove za autoindustriju. Ja cenim da covek radi i razmisja kao bilo koji zapadni inzinjer/biznismen tako da su i letelice takve (veliki deo komponenti potice od razlicitih dobavljaca). Logicno je da je Poljska kod njih kupila, dron je ocigledno dobrih performansi a njima kao clanici NATO-a i velikom USA savezniku kineske nisu optimalna opcija…

Am

@Srbofil, izvinjavam se, promasio zareze

Vl

Srbofil,
Pre neki dan sam gledao Alvirovićevu reportažu sa puta do Turske. Bogami, ta „Imperija u pokušaju“ baš svetski izgleda. Kakvi putevi, kakvi gradovi. Malo je reći da sam iznenađen sa onim što sam video.

Sr

@Vlad
Znas kako, meni Beograd izgleda mnogo „nabudzenije“ od Budimpeste, kola kakva se voze, ljudi kako izgledaju….ali brojevi ne lazu. Turska ima BDP po stanovniku tu negde kao Srbija, sta reci za to? Pritom imaju trenutno, pa moze se reci, pravi gradjanski rat u toku, unutrasnost je nerazvijena, standard je mali…..Nemam ja nista protiv njih, naprotiv, sto je njima bolje, to ce biti manje zainteresovani za gluposti, samo politika je takva kakva je. „Kosovo je Turska i Turska je Kosovo“ da citiram Sultana….ne bih bas poverio sigurnosna pitanja drzavi sa takvom politikom, a vi? Na stranu sto je covek iza firme Akinci stvarno za veliko postovanje, ali sta mi imamo od toga? Oni nas vide ne kao drzavu, nego kao koloniju koja se samo privremeno otela.

St

Sultanova imperija u pokusaju pravi ozbiljne kolicine sofisticiranog naoruzanja.
A nasa demokratija u pokusaju ima srafciger industriju ciji su izvozni aduti oklopno vozili sa francuskim nezavisnim vesanjem i americkim motorom i menjacem, ili sovjetski top-haubica na ruskom kamionu, ili samo sto nije srpsko-kineska BPL sa raketama koje mozda i ne mogu da uniste oklopno vozilo. Ali zato bez problema pravimo i prodajemo SFRJ naoruzanje i municiju koje se koristi u plemenskim ratovima sirom Afrike.

Ma

Radio slobodna Evropa? Šta to beše? 😄 😄 😄 😄

Samo ne od Sultana u pokušaju. Stim se slazem sa srbofilom.
Em skupe BPL, em ulizivanje bratu Sultanu, em mi mirise na muljazu. O ovakvoj šarenoj strategiji odbrane Srbije ne treba trošiti reči. Na prvi pogled to moze nekim da izgleda veoma atraktivno ali na dug vremenski period može biti igranje bezbednoscu države.

Odgovori
T.

Vas GRO F AZ izgleda spava pre malo. Svrsava pre rano.
Kupujete BPL koji nosi 500 kg bombi ukupno ili 2 X 500 kg bombe !?

GRO = Grösster
F = Feldheer
AZ = aller Zeiten

Odgovori
T.

Mora da su se sve tuneli kroz zemljotrese urusili.

Odgovori
De

Narocito kad zamijenili svu zapadnu elektroniku sa Bajraktar-a sa Turskim, nakon sto je zapad stavio sankcije na izvoz tih dijelova.

To vise nije isti proizvod kao onaj sto se borio u Siriji, Libiji i Nagorno-Karabakh.

A sa BPL je elektronika i najvazniji dio!

Odgovori
Du

Ovde u tekstu pise da je elektoropticka oprema zapadnog porekla

Ni

A jel vi to smatrate da su turski proizvodi inferiorni? Jel znate možda koliko je razvijena turska indistrija i koji se sve svetski brendovi proizvode u Turskoj? Uzmimo primer Mercedes-Benz kamioni proizvedeni u Turskoj su jači i bolji od istih proizvedenih u Nemačkoj, delovi su preko 80% proizvedeni u Turskoj.

@Nikola

Pa, svakako ne mogu preko noći da zamene proizvode svetskih firmi najboljih u klasi sa turskim komponentama, inače ne bi ni stavljali strane komponente nego bi Barjaktar bio od početka 100% turski proizvod.

Kad turci budu imali svoju marku kao Mercedes-Benz, onda možemo reći da nisu inferiorni.

I kod nas se proizvode razni proizvodi svetskih firmi, pa ne možemo da tvrdimo da mi imamo te tehnologije, nego je ovde i u turskoj radna snaga jeftinija a dovoljno kvalitetna, pa se svetskim brendovima isplati da proizvode.

Možda poneki naš ili turski inženjer-biznismen nauči nešto pa napravi svoju svetsku firmu, ali za to treba x stvari da se složi.

du

kolika pomama za tim Bajraktarom.Da li je on zaista toliko bolji od kineskih letelica istog tipa? Da li moze neka uporedna analiza turskih, kineskih i slicnih letelica iz sveta?

Odgovori
Bo

Duka
Uspesnost BL zavisi od protivnika, kako je obucen i spreman, koliko su ispravni sistemi pvo, kakvi su radari i pvo. Dolaskom Rusa na Karabah za jedan dan je sto oboreno, sto prinudno sletelo 9 BL, na jutjubu je bio snimak sa prikazanim oborenim letilicama i serijskim brojevima.

Pi

Imao je dobar marketing prosle godine. A da li je objektivno bolji zavisi od taktike upotrebe, okonosti na terenu…i ko zan cega jos…

Zm

Nabudzen proto izraelski dron. A ovi bajra ovo ono. Taj bajra je sklop kompilacija svega i svačega, još fali jmdp delova i biće kompletan. Platforma samsung. Danas bajda sutra neki drugi, radi se upravo na pvo, koliko spavaš ili pratiš dešavanja oko sebe. Napraviti sam svoj je druga priča, da nebi bilo fali

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj