BEG airport status
U Francuskoj izvršena primopredaja prvog borbenog aviona Rafale za grčko Ratno vazduhoplovstvo Paket sa 6 novoproizvedenih i 12 polovnih aviona koštaće Grčku oko 2,5 milijardi dolara / Foto: Daso

U Francuskoj izvršena primopredaja prvog borbenog aviona Rafale za grčko Ratno vazduhoplovstvo

Na ceremoniji održanoj pre tri dana u Vazduhoplovnom opitnom centru kompanije Daso u gradu Istr, izvršena je primopredaja prvog višenamensjkog borbenog aviona Rafal namenjenog Ratnom vazduhoplovstvu Grčke, saopšteno je istog dana iz kompanije Dassault.

Domaćin događaja bio je Erik Trapije, predsedavajući i generalni direktor Dassault Aviation, a ceremoniji je, između ostalih, prisustvovao i grčki ministar odbrane Nikolaos Panagiotopoulos, načelnik Generalštaba grčke vojske generala Konstantinos Floros, načelnik štaba RV Grčke general Georgios Blioumis i ambasador Grčke u Parizu Dimitrios Karaitidis.

Kako je navedeno, ova isporuka uspešno je obavljena samo šest meseci nakon što je potpisan ugovor za isporuku 18 aviona Rafal. Prvi primerak, kao i sledećih pet dolazi iz sastava francuskih vazduhoplovnih i kosmičkih snaga i na njima će se u Francuskoj obučavati piloti i pripadnici tehničke službe Ratnog vazduhoplovstva Grčke, nakon čega će avioni biti raspoređeni u grčku vazduhoplovnu bazu Tanagra.

Prva grupa pilota Ratnog vazduhoplovstva Grčke koji već nekoliko meseci prolaze obuku u francuskim vazdušno-kosmičkim snagama, kao i 50 grčkih tehničara, nastaviće svoju obuku u Centru za preobuku kompanije Daso u Marinjanu, saopšteno je iz kompanije.

Grčka je ugovor za 18 Rafala, od kojih 12 polovnih (10 jednoseda i dva dvoseda) i 6 novoproizvedenih aviona, potpisala 25. januara ove godine, vrednost ugovora je procenjena na oko 2,5 milijardi evra, osim aviona obuhvaćena je i obuka, logistička podrška za 4,5 godina, simulatori, rezerni delovi, pripadajuća dokumentacija, naoružanje.

Navodno bi nakon isporuke 6 polovnih aviona tokom ove godine, 2022. godine trebalo da bude isporučeno i 6 novih primeraka dok bi još 6 korišćenih Rafala stiglo početkom 2023. godine. Ovi avioni će najverovatnije, u 114. lovačkom puku, u vazduhoplonoj bazi Tanagra, zameniti borbene avione Mirage-2000EG i BG.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

r

Grci su prisiljeni da ključne borbene sisteme nabavljaju iz različitih izvora jer uvek mogu da se vrate stare ljubavi USA – Turska pa da u nekom iznenadnom sukobu sa Turskom ostanu bez snabdevanja i USA logističke podrške.

Odgovori
S

Sretno bilo prijateljskoj zemlji.

Odgovori
S

Videcemo koliko je prijateljka kad posle sezone kupanja nam dodje ladan tus u vidu priznanja KiM.

S

@Samo volim svoje
To ne menja cinjenicu da je Grcka nama prijateljska zemlja. Kosovo je problem izmedju nas i najmocnije drzave sveta. Iluzorno je ocekivati da ce bas mnogi stati na nasu stranu po svaku cenu, a treba im razna pomoc SAD.

D

@Samo volim svoje

Grci su se dokazali ’90-ih, kada su nas pomagali bez nekog svog interesa, cak neretko i na svoju stetu. Lekovi, hrana, deca iz zaracenih podrucja isla na more u Grcku itd. I znate sta su Grci dobili zauzvrat? Neko je u Srbiji smislio poslovicu: Tesko onom koga Grk hrani.

Takodje, zaboravljate da je nasa drzava jedina drzava koja je priznala Makedoniju pod njenim ustavnim imenom Republika Makedonija (u to vreme), svi ostali su je priznali pod imenom BJRM. Tada se nismo obazirali sta ce Grci reci, a sad se plasimo hladnog tusa. Mislim, volim i ja svoje ali ne volim licemerje.

a

Znaci ~140miliona po (polovnom) avionu..

lagano :D

Odgovori
A

@altec

Samo što se prava cena ne dobija jednostavnim deljenjem iznosa sa brojem aviona…

Z

Grčka drmne 2mlj, juče bili u buksiru, prodavali sve što im palo uruke?

Odgovori
K

Kupuju avione a dužni ko Grcka

Odgovori
t

egipat navodno kupiti će dodatno 70-100 Rafala jer na poslednjoj vežbi Rafalova Spectra je zaslepila te isključila radare Su-35 i na kraju rafal uspešno oborio…

Odgovori
J

Bilo bi lepo da ovde navedete izvore, da se i ostali uverimo u to.

B

Fake news. Povučena je objava sa tog portala,jer je neistinita. Zapravo nije ni bilo vježbe. Molim vas prvo provjerite informaciju pa je plasirajte.

J

Naravno da je „fake news“, nego sam hteo da i Toni dodje do istog zakljucka.

S

@toni
Baš tako,a posle su oborili i Milenijumskog Sokola,Han Solo i Čubaka jedva žive glave izvukli…

B
m

Objavili Indijci, koji su kupci rafala. Da li neko stvarno misli kako je radar su35 bio toliko zaslepljen, da je avion bio nemoćan. Preterivanja i marketing.

G

@ mr

Ne cudi me jer su 35 kao i svi ruski avioni nema AESA radar a to mu je vrlo velika mana em sto je veliki ima 19 tona prazan kao dva rafala prazna i lako moze rafalov radar da ga primeti

Z

Beduin

Za sada se jos uvek ne zna da li je Egipat dobio Su-35.

Postoje fotke njihovih aviona iz juna i jula, jos uvek u Rusiji.

B

Dok pak same Ruje kazu kako su u veljaci isporucili prvih 5 kom Egiptu

E sad, ili Ruje lazu ili nesto 3. 🤔🙄

B
J

Beduin, mislio sam na konkluzivan izvor.

m

To o famoznoj vezbi (koja se nigde zvanicno i nezvanicno nije desila)
je objavljeno na Indijskom IDRW sajtu (koji je i pre objavljivao svasta i svakavke neistine) , a naveli su kao poreklo informacije da potice sa sajta „Breaking Defense“, koji uopste nema takav clanak ???
Inace da se desilo stvarno tako nesto, to bi odjeknulo svud po svetu od Janes pa do Tangosix sajta !!!

Ovako cista laz i glupost nekog ludaka koji je napisao taj artikal

m

To je objavio indijski IDRW sajt koji ako procitas naslove odma upada u oci slepo navijanje za Frnacusku opciju naoruzavanja indije, takodje je naveo da je informacija potekla sa bliskoistocnog Breaking Defense sajta, koji…
uopste nema niti je ikad objavio takav tekst.
Pametnome dosta !

М

Аха, како да не , стварно још верујеш у деда – мраза ?

Z

Beduin

Ne, nisu ih isporucili, propratite malo fotografije na ruskim sajtovima. Prvih 5 aviona, 9210-9214, su jos uvek u Rusiji. I jos nemaju egipatske oznake, vecina njih se nalazi na aerodromu Ramenskoje.

P

Nisu Su-35 nego MiG-29M/M2.

N

Kad vec imas vise decensku NATO infrastrukturu, za 6 meseci dobijes novi tip aviona sa obukom… kod nas ljudi nisu svesni koliko pozadinskog posla imas da bi promenio proizvodjac aviona, vec se frljaju sa zeljama za nase RV

Odgovori
F
m

Global Defense corp… haha pa to je Americki neozbiljan sajt koji nema nikakav kredibilitet i ima broj objavljenih artikala koji se mogu nabrojati na prstima jedne ruke.

Evo primer kakva je to budalastina od sajta, kao da ga je pisao neki napaljeni klinac iz svoje sobe.
Citiram recimo jedan deo iz clanka sa sajta:
A modified version of China’s copycat F-35 fighter jet,the J-20B has formally enters mass production.

https://www.globaldefensecorp.com/2020/07/19/china-rolls-out-new-j-20b-fighters/

J-20B je kopija F-35 ??? Hahahah
strasno je ko se sve hvata tastature !

z

Global Defense corp je Americki sajt koji ima svega nekolicinu tekstova, i koji je cak i objavio i ovakav clanak…
Citiram:
A modified version of China’s copycat F-35 fighter jet,the J-20B has formally enters mass production.

https://www.globaldefensecorp.com/2020/07/19/china-rolls-out-new-j-20b-fighters/

Po autoru clanka J-20B je kopija F-35 hahaha

G

Jel ima neko da se slaze sambom da je f A E 18 super hirnet najbolje resenje za nas rv i pvo i da je to najbolje da kontriramo komsijskoj kupovini rafala?

Odgovori

Ukratko……slazem se. Pitanje je da li bi Srbiji takva kupovina bila odobrena.Odlican lovac-bombarder za nase uslove,moderna elektronika,imamo cak i nesto domaceg naoruzanja (bombe i rakete) za integrisati. Ako bi bio kupljen i T7 kao skolsko-borbeni, ako se ne varam isti motor koriste, pojednostavljena logistika……itd. Pitanje je strateske orjentacije zemlje i naravno dozvola od prodavca.

m

Jok, već fc31. Peta generacija je imperatiiv.

G

Naravno mislim daa je to avion koji najvise odgovara nasim uslovima

T

Apsurdno je 4. generaciju aviona menjati 4., ma koliko modernizovana bila .. 2030. ce na trzistu biti vise aviona 5. generacija koje ce Srbija moci da koristi sledecih 40 godina ..

S

@mr

Ja sam verovatno dosadan i Bogu i narodu jer se javljam samo za ovakve stvari, ali kako možete tako da tvrdite za nepostojeći avion da je budućnost bilo čega? Nemamo pojma o integraciji naoružanja, cenama naleta, ograničenja. Mislim neko zna, ali mi ne, niko od srpskih zvaničnika sigurno ne. Pritom je to i za Kinu bitan avion, njegov plasman u srce NATO-a, kod nas, bi prilično razotkrilo bilo šta iole sakriveno ili rezervisano o njegovim mogućnostima.

m

Da li smo nešto znali o fk3,pa smo ga uzeli kao oslonac pvo. FC31 se razvija dugo i treba da bude glavni palubni avion za kineske nosače aviona u budućnosti. Ima aesa radar i sve elemente stealth tehnologije primenjene. Avionika i elektronika,senzori i slično sigurno ne zaostaju za ruskim,čak suprotno, pretpostavljam. Na kraju Kinezi su pouzdan partner i jedva čekaju prodor u Evropu i na avijacijskom planu.

I

Bas je krenula prodaja Rafala. Izgleda da je istina da Ruski mehanicki radari imaju problem sa Rafalovim elektronskim radarom. Izgleda da ce i Indija da poruci jos Rafala.Rusima je bolje da se opamete inace ce izgubiti dosta trzista.

Odgovori
P

IRBIS radar na Su 35 je jako ozbiljan sistem, koji ima znacajno veci domet nego radar Rafala F3. Drugo AESA radari su jako problematicni u nekim segmentima tako da ove informacije su u principu vrhunska tajna. Pa Ameri si imali ozbipjni problema sa AGM 77 itd..
IRBIS je pozdan PESA radar. U buducnosti ga mijenja neki AESA ali za sada je dva koplja ispred.

I

Da ima veci domet, ali koliko sam citao, dosta je podlozniji ometanju od Aesa radara, i da ima veci domet ali dosta je neprecizni pri destkovanju meta na vecim razdaljinama. Sugrno je da su Aesa radari mnogo pouzdaniji i precizniji a da je Irbis E sam vrh i zadnja generacija PESA radara.

P

Tvrdnje koje deo citalace ovde iznosi o radarskoj tehnici su u najbolju ruku zablude uzrokovana nepoznavanjem materije, a izvesno navijanje. Da kazemo otvoreno, posto im omiljena sila, dakle RF, operativno ne poseduje jednu odredjenu tehnologiju, u ovom slucaju je to AESA, onda se ista proglasava nepouzdanom, nepreciznom itd. Fakat je medjutim da se AESA u USA, Evropi, Kini itd. koristi vec u 3. generaciji, dok je IRBIS ogromna PESA radarcina (100+ kg tezi od slicnih sistema) s tehnikom iz 90tih koja zraci velike kolicine energije oko sebe te omogucava pasivnu detekciju i rizikuje da postane cilj i sa veoma velikih udaljenosti itd. Dakle, kao da gigantski radarski odraz Su-35 nije vec dovoljan problem…

J

Prolaznik, ima navijanja na svim stranama.

i

@ Prolaznik

Ni Vaš komentar ne odiše poznavanjem materije kao ni nepristrašnošću. Kažete radarčina koja isijava gomilu energije. A AESA emituje 0.1KW ? Neće biti. Domet radara zavisi između ostalog i od osetljivosti prijemnika, teško da AESA prijemnici imaju 100x veće osteljivosti od onih sa PESA, voleo bih da vidim taj podatak. I APG-77 i IRBIS su gle čuda max snage po 20KW.
Da, AESA definitivno nosi prednosti ali one nisu uvek taktički toliko bitne. Evo, ubedljivo najmoderniji radar je APG-81 sa F-35, on za 9 sekundi proprati 23 cilja ali nije navedeno po kom azimutu i elevaciji, čisto sumnjam da je 120×120º. Prepotopski ZASLON sa MIG-31 zonu 90º po azimutu i 20º po elevaciji pretraži za 8.7 sec. Suludo je verovati da npr. IRBIS to radi lošije. Sigurno je da je zona osmatranja kog APG-81 veća, ali stvarno ostaje da se vidi koliko je to taktički bitno.

PS: Kad smo već kod ne navijačkog stava, SU-35 definitivno nije čak ni LO ali definitivno nema odraz kao SU-27 već 15ak puta manji.

I

A da li je tacno da se Pesa radari mnogo lakse ometaju i da su dosta neprecizniji u dektovanju na vecim daljinama. Rusi su poznati po radarskoj tehologi. Mozda ni nemaju potrebu za skupim Aesa radarima pa ih jos neproizvode masovno ali zato gube na prodaji, tu su Francuzi pametno uleteli. Rafal je na pocetku imao ocaj prodaju a sada ide lepo i ako je skup. Mora da ima razlog. Dobro je da su Rusi izbacili potpuno novi suhoj pete generacije bas im je trebalo nesto nevo. Francuzi definitvno porazili EF2000, Gripen a sada i Rusima uzimaju lep deo kolaca. Moraju se suprostaviti, a novi suhoj je prava stvar za to.

i

@ Ivan Užice

Da su PESA neprecizni na većim daljinama ne bi nikada bili deo tako važnih sistema odbrane kao što su AEGIS, PAWE PAWS, PATRIOT, S-300……

Teoretski AESA je dosta otpornija na ometanje od PESA. Da bi ste uspešno ometali neki radar morate imati procesor dovoljno brz da na vreme pošalje signal istih karakteristika kao sa radara ali malo korumpiran. Kod PESA signal je uvek jedan ali se naravno može menjati po frekvenciji x puta u sekundi. Kod AESA teoretski možete poslati nekoliko signala sličnih ali ipak malo ispomeranih frekvencija što ometaču pravi problem…ali ako je ometač isto sa AESA antenom onda puj pike ne važi. Uz to, deljenje AESA na nekoliko signala neminovno znači manji domet otkrivanja. Najbolja kombinacija što se uspešnosti tiče je AESA ometač vs PESA radar, tada je ometanje teoretski vrlo uspešno. Ovo je samo fragment te inače izuzetno složene priče. Moderni radari na primer, pa čak i ruski, imaju mogućnost nuliranja tj. ako primeti da mu nešto nije kako treba sa signalom sa, recimo, azimuta 231 operater može da nulira svaki signal iz tog pravca, ok, radar je u tom 1nom stepenu slep ali potpuno normalno nastavlja rad na ostalih 359º. Kod DRFM ometača (digital radio frequency memory) ometač snima i pamti metodiku zračenja radara i onda oponaša isti samo sa ubačenom greškom, to je trenutno najmodernija tehnologija i takav je na primer SPECTRA sa Rafala ili KHIBINIY sa SU-35, tu opet ostaje pitanje procesorske moći. SPECTRA je svojevremeno jedina na vežbama uspevala da zaglupi slovački nišanac sa S-300, jurofajter i Tornado ECR su bili „obarani“ svaki put, Rafal nikad. Jednostavno, vrlo moćni ometači ipak nisu uspevali da izađu na kraj sa sirovom snagom ruskog radara, SPECTRA je na „foru“ to uspevala svaki put jer je kompjuter u njoj bio dovoljno moćan da zaludi radar.

Gorenapisano nikako ne znači da su Rusi sa KHIBINIY stvarno ugasili AEGIS(PESA radar) u Crnom Moru kao ni da je Rafal ugasio IRBIS, to su već priče za malu decu.

P

A da li je tacno da se Pesa radari mnogo lakse ometaju

Mogu da lakse ometati, to je tacno i takodje se lakse detektuju i ako PESA odnosno AESA nisu jedini parametri, ulogu igra i racunarska snaga radarske elektronike i tehnologija izvora zracenja. Brzo digitalno upravljanje zracenjem i naposletku obrada primljenih signala su od najveceg znacaja. Dakle elektronika koja radaru omogucava veoma brzo skakanje po frekfencijama i tzv. chirping. Detekcija elektronskog uredjaja je utoliko teza ukoliko on emituje na razlicitim frekfencijama, pre recimo 50 godina pilot je imao na raspolaganju 10 frekfencija i impulsnih oblika koje je prilikom vizuelne detekcije smetnji rucno prebacivao, danasnji radari automatski menjaju frekfenciju, recimo 10K puta u sekundi. Na strani prijemnika/omataca (koji ne zna kako tacno radar skace po frekfencijama), stvara se dojam da se nista ne desava, odnosno da osim tzv. suma ne postoji nikakvo specijalno emitovanje elektromagnetskih talasa.

I

Hvala na odgovorima, da veoma je komplikovano. Indijci sigurno znaju koji radar je bolji sada kada su dobili prvi aesa na rafalu a znaju i Egipcani.Videcemo sta ce dalje narucivati tu lezi odgovor jer su Ruski Avioni jeftiniji.

S

@Ivan Uzice @igor® @Prolaznik
Evo da se i ja ukljucim. Prvo: Egipat, Rafal vs. SU-35, nije se desilo. Svi Egipatski avioni su i dalje u Rusiji. Ono sta jeste se desilo, vezba indijske i francuske mornarice, Rafal vs. Mig-29K, i Rafal+Mig-29K vs. ostrvo. Indijci rekli(parafraziram): „Mig-29K je pokazao neke slabosti u vidu doleta, nedostatka nisanskog kontejnera, u VV. domenu se pokazao bolje nego sto smo ocekivali, narocito radar koji se jako dobro pokazao“. To je Zuk-Me, a gde je BARS od toga, a gde je Irbis-E.
Ne zaboravite jednu jako bitnu cinjenicu, ni jedno ozbiljno RV na svetu se nece osloniti na radare samih aviona, nego PRVO na AEW ili neke mocnije zemaljske sisteme za kontrolu situacije i situacionu svest, radar aviona je tu „samo“ da vrsi po potrebi korekciju raketama(pitajte Turke kako su prosli protiv Sirije i kako kad su se ukljucile VKS)

AESA vs. PESA, Rafal vs. SU-35.
Moderni PESA radari su poprilicno frekventno agilni. Takodje, rezolucija, u koliko su dobro napravljeni im je izuzetno dobra. Glavna mana PESA radara je veliki gubitak pri emisiji, tj. na predajnoj strani i veci nivo suma. Znaci energetski izdaci samog radara su veliki, tj. da bi se dobilo tih „20kW“ na izlazu ili 100/200/400km, PESA ce „utrositi“ daleko vise energije, sto u avionu poput Rafala, Mig-29, F-16, pravi ogromnu razliku. SU-35 sa druge strane, nema problem takve vrste. Dalje, Irbis-E je „hibridni“ radar, sto znaci da na predajnoj strani se ponasa kao klasican PESA, dok na prijemu se ponasao vise kao AESA radar, zbog nacina na koji se vrsi prijem na samoj anteni, usmeravanje signala, i demodulacija itd. Na takvom principu radi i Patriot, S-300… Sto mu povecava osetljivost, naravno ne do nivoa na kojem radi „full“ AESA radar, ali dovoljno, da se dobije poprilicno mocna masina. Glavna prednost SU-35 nad ostalim avionima trenutno je sto on na najvecim daljinama moze vrsiti IFF enterogaciju. Dakle da SUV ima najjasniju informaciju o tome da li treba ili ne treba da dejstvuje zbog onih gigantskih antena na napadnoj ivici krila, ekstremno veliki su uglovi skeniranja takodje.

Prednost Rafala sa AESA je sto on moze istovremeno sa velikom tacnoscu da skenira tlo i VAP, da prati jako veliki broj ciljeva sto je kljucno u misijama gde nemas podrsku ostatka flote, a u takvim misijama cesto ucestvuje francusko RV i RM. Takodje, daljine detekcije kolike god da su(koje su tajne) ne bi mogao postici sa PESA tehnologijom.

Sto se tice ometanja, to je bukvalno najveca moguca vojna tajna. Sve mozete saznati, to nikada necete saznati. Mozemo samo sa teoretske strane da nagadjamo, kako je to u praksi, to je vec druga prica.

I za kraj, jedna neistina da su ruski avioni „jeftiniji“, nisu. Svi avioni, manje-vise kostaju onoliko koliko im odrede spoljni faktori, a to su potraznja i pozicija na trzistu pre svega, logisticki paket, politicke okolnosti itd. i to se u „proseku“, svede na isto, u svakom slucaju, veoma, veoma skupo. Jedino je mornarica „sledeci nivo“ sto se troskova tice.

I

Srbofil hvala na iscrpnom odgvoru, valjao bi jedan tekst AESA vs PESA. Da je mig 29k los nebi ih Indija jos narucivala, i problem miga 29 k u odnosu na rafal mornaricki je sto nema katapult kao rafal pa ne moze mnogo ubojnih sredstava da ponese. Morace Rusi dosta da uloze ako hoce u trci da ostanu sa Francizima, ozbiljno su im trziste napali. Rafal se na kraju bas dobro pokazao.

P

Prednost Rafala sa AESA je sto on moze istovremeno sa velikom tacnoscu da skenira tlo i VAP

Kuriozitet je da CAPTOR-M moze takodje skenirati VAP i raditi SAR mapping tla i to sa 10x vecom rezolucijom od recimo Irbisa i ako je full „mehanicki“ radar. Kvalitet SAR mapinga je takav da je moguca automaska detekcija tipova orudja i vozila dok SU-35 sa svojom PESA tehnologijom i SAR-om od 3 metra moze detektovati eventualno nosac aviona.

S

@Prolaznik
Malo preterujete sa nosac aviona, ako on prati lansiranu R-73 na skoro 300km daljine, radi posao za koji je predvidjen. Captor-e? Super je to, ali ipak podjite prvo od operativnih zahteva. SU-35 vam je kao Tranche2 EF, VZ je „sporedna“ jer tu ulogu vrse druge platforme. Napredne sposobnosti bombardovanja i mapiranja terena je EF dobio tek sa Tranche3 kada je krenulo polako povlacenje Tornada i ostalih platformi saveznickih zemalja koje su vrsile tu ulogu(od skoro je otisao i Sentinel koji je tu bio mnogo bolji od bilo kog lovackog aviona)
Rusi ipak imaju SU-34, TU-22M, TU-160 da ne idemo dalje, mislim da piloti SU-35 slicno kao piloti F-15C to ni ne vezbaju(ili bar jako malo). Takodje pogledajte strukturu OMJ, doktrinu itd. Rusi na nivou cete imaju radare za osmatranje kopna, gde je struktura samih oklopnih brigada, pesadije, uloga RV, operativni zahtevi itd.

Tako da ako ste Francuska i Rafal je trenutno jedini borbeni avion kojeg proizvodite, on mora da radi sve sto vam treba, isto vazi za Nemacku, Britaniju, Italiju. Ako ste Amerika i Rusija, drugaciji su zahtevi. Zato ja uvek kazem da se avion treba posmatrati kroz prizmu operativnih zahteva i sta on treba da ispuni.

Za nas bi mozda EF i bio bolji, samo kad bi Britanija htela da nam donira eskadrilu Tranche1, a mi „samo“ da platimo modernizaciju na trache3 ;)
Do tad nam poklon od Rusije i njihova tehnologija poprilicno dobro dodju, jer drugo nema….

m

@Srbofil ajde nam objasni koju vrstu R-73 to on isprati kažeš za su 35 -ako on prati lansiranu R-73 na skoro 300km daljine-,baš me zanima kako ju može ispratiti na toj daljini, sa obzirom da joj je domet 30km ili rvv md 40 km

S

@mike V
Pa sa druge platforme je lansirana. Moze biti fabrikacija, ali ne verujem da im glavni airsuperiority lovac ima ikakvih problema sa detekcijom i pracenjem.

Da se ne ponavljam, AESA je nesto drugo, zahtevi su razliciti za razlicite korisnike itd. itd.

m

@ kako to može pratiti ako proizvođač kaže da cilj rcs velicine 3mkvadratna otkriva na daljini od 350 do 400 km,
Режим «Воздух-Воздух»:- дальность обнаружения целей с ЭПР = 3м2 – 350-400 км, Зона обзора:
– по углу места: ± 60 градусов;
– по азимуту: ± 120 градусов.
Количество обнаруживаемых и сопровождаемых целей – 30 шт.

Количество одновременно обстреливаемых воздушных целей – до 8 шт.
podaci sa njihove stranice da ne kažeš da sam našao na wikipediji , koja za čudo ima iste te podatke a za cilj veličine 0,01 m2 90 km, to sam našao na wikipediji

drugi izvor isto pazi sad ruski , od proizvođača radara kaže isto Основные ТТХ:

Рабочая полоса частот

X-диапазон

Кол-во обнаруживаемых и сопровождаемых целей на проходе, шт.

30

Кол-во одновременно обстреливаемых воздушных целей в дальнем воздушном бою, шт.

до 8

Кол-во одновременно обстреливаемых воздушных целей в ближнем воздушном бою, шт.

1

Режим «воздух-воздух»:
Дальность обнаружения целей (ППС в пределах зоны 100 град.² по целям с ЭПР = 3м²), км
Зона обзора:
– по углу места

– по азимуту
до 350-400

± 60 градусов

± 120 градусов
Режим «воздух-поверхность»:
– картографирование с синтезированием апертуры

– картографирование реальным лучом

– картографирование с доплеровским обужением луча

– селекция наземных движущихся целей

– сопровождение в режиме КАС или ПКС

– сопровождение одной наземной цели с сохранением обзора воздушного пространства

до 4-х наземных целей

S

@mike V
ne znam, ali pokazao je radar jasno daljinu, ako se secam dobro 270km. Mozda su oni slagali, mozda nije R-73 bila lansirana nego je zahvatio recimo 5V24 kao metu, nebitno. U glavnom, ne verujem da taj radar ima jedan jedini problem pri obavljanju zadatka za koje je predvidjen, kao sto ne verujem da radar Rafala ili Super Horneta ima ikakvih problema za njihove zadatke.

i

@ mike V

Domet IRBIS-a od 400km za cilj 3m² je u u zoni pretrage od 100º kvadratnih tj 10×10. Ako se zona pretrage proširi na 300º kvadratnih domet pada na nekih 270km. Istom logikom domet se može povećati ukoliko se zona dodatno suzi. Ipak, i ja sam skeptičan što se praćenja r-73 tiče na tolikom dometu, možda samo u krajnje uskom sektoru uz dodelu cilja sa druge platforme kao npr. AWACS. Ako se i desilo verovatno je u kontrolisanim uslovima tj, znalo se gde tačno da se gleda i slično a cilj je bio da se pokaže stabilnost rada radara, taktički i operativno ovo nije baš nešto što se može uzeti kao regularna sposobnost radara, relativno je redak broj situacija gde bi ovo u praksi moglo da se sprovede. Ako se i deslio onda to treba posmatrati kao Kobra manevar, super za oči, pokazuje neke letne karakteristike i kvalitet odziva motora ali u borbi primenjljivo u jako malom broju scenarija.

G

Nije mi jasno zasto grcka menja mirage 2000 a ne hladnoraovski f4 phantom,ili je to bio ugovor da francima vrate mirage 2000?

Odgovori
T

Koliko ja znam trebali su vratiti u Francusku17 Miragea 2000EGM/BGM iz 1985 godine koji su bili u 332 “Falcon” eskadrili.

D

Grčka je u neviđeno teškoj situaciji. Zbog gluposti rukovodstva izgubili su, ali bukvalno, celu jednu deceniju jer su nakon 10 godina teške štednje i samo jedne godine korone sada u istoj ili većoj buli nego što su bili 2008. godine.

Turska je u istom periodu znatno ojačala i apsolutno je superiorna po svim parametrima u odnosu na Grke. Imaju jaču mornaricu, apsolutnu prevlast na kopnu, jale vazduhoplovstvo i bez komponente bespilotnih letelica i s-400 koji može za Grke zaključati gotovo čitavo Egejsko mre do pred Atinu. Da ne pominjemo odnos populacije 8:1, a ni ekonomski ne stoje bolje.

Ovo što rade je po meni potez očajnika jer iako je nabavka za respekt neće gotovo ništa uticaiti na realni odnos snaga. Možda je bilo bolje da su išli na asimetrični pristup.

Mislim da nije pitanje da li će Turska krenuti na Grčku već je pitanje kada će se to desiti. Za sada SAD mogu da ih obuzdavaju, ali u situaciji velikih kriza (recimo napad Kine na Tajvan) ta mogućnost će biti znatno snižena.

Neko je pomenuo pitanje priznanja KiM – to za njih nije političko već egzitencijalno pitanje i cena koju plaćaju za zaštitu od Turske. Po meni – vrlo kratkovido jer će albanski faktor uvek biti na strani Turske i u prilici da im zabije nož u leđa.

Odgovori
F

Ništa bez Lukašenkovih reanimiranih Miguša i Orla 2.0 sa GaN AESA radarom. Trebali su Grci kontaktirati SDPR pre nego što su se, kao i HRZ, zaleteli sa Rafalom.

Čim je Turska nabavila S400 Grci su trebali polako da rasprodaju RV umesto da kupuju nove avione. Barem dumru bez dugova (za promenu) kada ih Turska jednom pregazi…

B

Ne bih se slozio imace modernizovane Vipere za razliku od Turske. Jednostavno Grcka ekonomija ne moze jos dugo da izdrzi trku u oruzju, Turci imaju vece stope rasta. Za Grke bi bilo dosta korisno kad bi postojale neke velike sankcije kao sto je to slucaj sa Rusijom, a i nama bi odgovaralalo jer bi njihove fabrike presle kod nas, ako nista nebi nam vise bili veliki konkurent za privlacenje investicija

T

Doca Turska bi od Grcke tako dobila po nosu da bi Erdogan pao sa vlasti kao ppsledica vojnog poraza. Toga su i oni svesni zato samo laju, a pas koji laje ..

Д

@TT
Ја бих заиста волео да си у праву.

Игром случаја познајем Грка који сада треба да иде у војску, дечко 25-26 година. Вратили су им трајање војног рока ма годину дана због ситуације са Турском.

Да ти цитирам њега: “Немамо никакве пансе против Турске и ми то сви добро знамо. Наша једина шанса је да нам помогне ЕУ (врло наивно размишљање) или да САД спречи Турке да крену.”
Они НИЈЕДНО острво из Турску обалу немају чиме да бране.
Не кажем да Турска не би имала губитке али за разлику од Грчке они могу да их поднесу. Ако Турци изгубе 6 бродова то је негде између трећине и четвртине флоте а за Грке је то половина.
Тврдим и даље да питање није да ли већ када.

K

Naivno razmisljanje. Jedna raketa ka Antaliji ili Bodrumu i Tuurska ostade bez trenutno najsigurnijeg priliva deviza. Onda Grci ne moraju nista da rade, bice Erdogan skinut sa vlasti vrlo nasilno.

r

grčka ima strateško partnerstvo s francuskom i izraelom, koji su jako zainteresirani za obuzdavanje turske na mediteranu, kao uostalom i bilo gdje drugdje. grčka ima nekoliko tisuća otoka i s turskom se mornaricom može nositi sve da svoje mornarice uopće ni nema.

s druge strane, oboje su ovisni o turizmu ali je grčka tu puno izloženija i bilo kakav sukob za njih bi bio potpuna katastrofa

S

@ris @Ku ku @Доца
Sve najmocnije i najbolje armije sveta su imale timove najstrucnijih i najobrazovanijih ljudi koji su imali zadatak predvidjanja sto tacnijeg ishoda/toka svakog rata i ni jedan tim nikad nije potpuno tacno pogodio. Zasto mislite da ste vi vidovita Zorka pa da znate tacno sta bi se desilo?

N

@Doca
Dobro si primjetio, u doba velikih kriza, tada svako gleda sebe. Kada dođe taj trenutak, a doći će tada treba biti spreman i završiti posao za 48 sati.
@ Su35 vs Rafal u Egiptu
Radi se o fejku.

Odgovori
П

Аха…

Потребна је подршка главног баје…

П

Хрвати добили 12 половних Рафала за 0,999 милијарди евра, а Грци 12 половних + 6 нових за 2,500 милијарди евра.

Нешто је ту чудно.

Odgovori
T

Naoruzanje kosta mnogo, a Grcka je sigurno uzela vise za razliku od HR. Grcka nabavlja oruzje za rat, a ne parade i PM kao mi i komsije nam.

P

Stvar je u paketu.
Npr izgleda da jedni imaju tanak paket opreme, a drugi imaju recima i 3 kompleta raketa meteor po avionu. Tako ja to gledam npr…

J

Perice, nisu ih dobili.

T

Nije ništa tu čudno. Jer možeš matematički oduzeti ta dva broja i dobiti ćeš cijenu 6 novih Rafale F3-R koji je jedan od najskupljih aviona na svijetu.

T

@Perica
Nije. Novi kosta oko 200 miliona Evra. Kratka isporuka prvih aviona.
Verovatno su kupili rakete i bombe u vrednost od 300-400 miliona
Evra. Sad racunaj.

Verovatno misle Francusi sada da su morali trazit min. 1,2 milijardi Evra. Dali su pounudu u vreme kad je potraznja bila mala.
Morali su ostat ispod 1 milijarde.

B

Nema tu nista cudno.
12 F3R i 6 F4 i to ti je to

Г

Није. Питање је какав су Хрвати купили пакет. Можда им буде слично ко Бугари са Ф 16ицама. С друге стране врв су Грци наручили солидан број Скалпова,Апача, Метеора… Плус што је 6 нових…

N

Grci vec imaju razvijenu infrastukturu i Francuske avione, Hrvati koliko citam nemaju ni pravilno sertifikovane mehanicare. Zato je i skuplje u Hrvatskoj jer krecu od nule. Ali to gledam pozitivno za Hrvate, uradjen presek i krecu na drugu stranu

P

Narode, sve je to ok sto kazete, ali vi samo ponavljate sto sam vec rekao.
Stvar je u tkz paketu, sigurno nisu oba ista, razlicit nivo tehnickih sposobnpsti kupaca, pa kao sto rekoste nisu ni avioni isti. O oruzju mehanicarima pilotima ne vrijedi komentarisati…

Nego ako Su-75 bude ono sto se najavljuje, .. tek rafali zbog cijene u najmanju ruku nece biti za komentarisnje. Istina to je tek neka biducnost za 5 godina.. vidjecemo!

B

Nema tu tkz nepoznanica.

F3R je F3R, nista tu nepoznatog ili takozvanog nema.

П

Хрвати се хвале да су добили све живо…

Сумњам да је нови Рафал 200 милона евра, односно 2,5 више од половних, нарочито јер ће инфраструктура у Хрватској коштати много више.

Верујем да су Хрвати купили и 12 ракета укупно, али опет … Разлика је огромна, као да су Грци купили 1000 ракета.

B

A ti bas i ne razlikujes pojam „ukupne vrijednosti posla“ i pojedinacnu cijenu zrakoplova.

Pojasnit cu ti.
„Preowned, olitiga polovni, Rafale u konfiguraciji F3R po avionu izadnje oko 45 do 50 milky €.
Novi, u konfiguraciji F4, oko 100 milky €.

Sve ostalo se svodi na opremu i naoruzanje tipa buddy to buddy refueling sistem kojeg su Grci sigurno narucili docim HR nije….na raznorazne targeting podove koje su Grci narucili a HR sigurno nije……precizne bombe koje su Grci narucili a HR nije….

Sad jasnije?

Ž

Beduin

“A ti bas i ne razlikujes pojam „ukupne vrijednosti posla“ i pojedinacnu cijenu zrakoplova.“

Мислим да ипак све зависи “од овце“…… :)

B

Zovojine, ne od ovce….vec ovaca.

U samom startu ove price oko nabavke HR sam jasno i glasno rekao kako je sam natjecaj promasen.
Realno, Hrvatskoj F3R ne treba.
Ne treba joj nikakav front line fighter koji je danas na trzistu.

No, sto je tu je.
Ovce su donijele odluku unutar promasenih parametara koje su opet sami definirali.

No, unutar tih parametara i ponudjenog, Rafale je najbolja opcija.

E

Za HRZ j spomento da se u ovom paketu uzima samo osnovno Z-Z (V-V) naoružanje… Dakle, koji komplet MICA…

P

„Ovce su donijele odluku unutar promasenih parametara koje su opet sami definirali.“

Ovo je perfektan opis ali ne nuzno nabavke vazduhoplova nego politickog izbora stanovnistva „istocnog susjeda“ u ovih poslednjih desetak godina…

B

U to kakav odabir donose ‘daleki rodjaci“ s istoka ne bi ulazio.

No, u ovoj nabavci gdje je jedan od glavnih uvijeta bila mogucnost korostenja BVR projeltila, a ne naruciti odmah bar 10 kom…….jasno govori koliko je natjecaj promasen

B

Ed,
I AASM Hammer

П

Бедуин,

Знам да је тешко да се прочита:

„Верујем да су Хрвати купили и 12 ракета укупно, али опет … Разлика је огромна, као да су Грци купили 1000 ракета.“

Срдачно…

B

Eh Petice, Perice, nista nije tesko doli suciti se s osobnim zabludama.

No, sve ce to vrijeme pokazati.
1. sto ce pokazati jest da li ce se posao uopce realizirati. Kraj 2021. se blizi.

A onda sve ostalo.

Nego, 20 KM kako si u zabludi?

П

Штета што Бедуин, Бедуин не звучи тако добро као Перице, Перице… Лични избор, зар ме? :)

Врло лако може да се деси да од куповине авиона за ХРЗ нема ништа, али… Осим ако не мислиш да је све то била варка за ко зна чије очи… Из било ког разлога… Мене заиста не занима.

Било је занимљиво упоредити ко шта добија управо због тога да би се показало да нешто са понудом за ХРЗ није уреду.

Дефиниши прецизно опкладу, молим те.

I

Hrvatska s dobiti za početak osnovni paket raketa, vjerojatno MICA dometa 80km.
Slično je bilo i kod Kiowa helikoptera da se najprije stave dovela do operativnog statusa i potom su kupljene Hellfire rakete. Pzh2000 su najprije pucale standardnu 155mm municiju lijepa je već bila u skladištima, nakon uvježbavanja i uklanjanja dječjih bolesti kombinacije hrvatske u njemačke tehnike nabavljena je moderna municija povećanog dometa i kitovi za konverziju granata u vode u municiju itd.
Piloti i tehničari su već odabrani koji idu u Francusku, neki dan je bila reportaža o Blackhawk helikopterima koji se grade za hrvatsku i rečeno je da se piloti i tehničari već u Americi na obuci, kao i M2 Bradleye koji uskoro stižu u Hrvatsku.
Ne kupuje se nešto da bi stajalo u garaži.

B

Perice, nista nije zanimljivo usporediti jer ugovor nije potpisan.

No, kao sto rekoh, ukoliko se posao realizira, dolaze Rafali u punom F3R standardu, onakvom u kakovom su i ponudjeni.

Moze li preciznije od toga?

Dizem na 40 KM, 2 gajbe Niksickog……ajd, i neki Leskovacki rostilj.

П

Значи још милијарду евра до 2030.-те за опрему и инфраструктуру?

👏

П

А око чега се кладимо?

Да уговор неће бити потписан? Могуће.

Да ће ХРЗ добити авионе? Можда.

Да је РХ платила мање од Хеленске републике? Е…. У то не верујем :))) а нећемо моћи да докажемо.

B

Perice, jbt….isti si moj pasanac koji se Perica preziva.

Taj se izmotava na sve moguce nacine.

Kladimo se oko toga da ce, ukoliko se ovaj deal stvarno realizira, kako ce HRZ primiti neokrnjene F3R aparate.

Sad je 120 KM, 3 gajbe piva i Leskovacki rostilj za 5ero koje ti odaberes +ja.

Ako su tih 5ero koje ti odaberes kapaciteti, onda gajba po glavi.

Mjesto radnje, po tvom izboru.

П

А ја сам тврдио да неће? :)))

Будимо озбиљни, овде и јесмо да би смо се бар мало забављали.

Због задовољства – опклада прихваћена! Мораћемо да дефинишемо неокрњени – они из Нигера? :)

B

Ethiopia

B

Ne moze..
Ili Rog Afrike ili nista.

Chad nije na Rigu

П

Рог Африке, Рог Европе..

T

Navodno su Hrvati odustali od Grckih F-16 zato sto je falio
jedan dvosed. Neverovatno. Grci nisu mogli naci jos jednog
dvoseda. Neozbiljno se javiti na natjecaj ako ne mozez ispuniti
zahtev kupca,

RAFALE je skup ali i univerzalan. Visenamenski po hrvatskom.
SUPER HORNET je moj favorit. Mana je da se za „elektonsko
delovanje“ mora uzet GROWLER. A i amerikanci su nepouzdani.
Brzo slede sankcije. Imaju i oni svoje exportne verzije.

Odgovori
B

Ne,
Grcki F16 je otpao jer je zastario.

T

@Beduin
Pre bi rekao da si ti zastareo. LOL
Na komsijskom forumu sam citao da Grci vracaju svoje Mirage 2000
Francusiman. Po ugovoru. A da F-4 jos lete.

Nemacka je nameravala svoja F-4 II uvaliti Hrvatskoj za simbolicnu
1 nemacku marku. Trebali su samo potpisat ugovor da uzimaju jednu nemacku firmu koja vrsi servic tih aviona za cenu od 50 miliona nemackih maraka svake godine.

B

Lose mislis.
Grci su nudili Block 30/32 sto je zastario stroj koji bi, u slucaju da se HR odlucila za njega, zahtijevao modernizaciju.
A ni ta modernizacija ne bi mogla ponuditi nista spektakularno.
Ugl., nikakvo rijesenje za Hrvatsku.

Ž

Beduin

Ако је Хрватска тренутно у финансијском проблему, шта би фалило да ХРЗ у наредних 10-15 година има “застареле“ Блок 32?

12 таквих авиона су се могли добити значајно јефтиније него 12 половних Рафала. И нека модернизација која би била довољна сигурно не би морала да буде толико обимна и скупа.

Да ли су ти авиони довољни за “Air Policing“? Мислим да јесу, као и Србији МиГ-ови 29.

B

Ne bi se slozio nikako.

Vrijeme je kljucna varijabla tu.

Za Grcke B30/32, u HR slucaju, vrijeme je isteklo prije bar nekih 10 godina.

Ž

Beduin

Хоћемо да поредимо могућности хрватских МиГ-21 и грчких Ф-16 Блок 32?

Па да видимо како време није “кључна променљива“. Према том параметру Блок 32 је релевантан и у 2040-тим…..

Сами сте рекли да нема ништа од Рафала, да ли је онда било боље да су 2018. или сада ипак узети грчки Ф-16 уз осавремењавање да би ти били сасвим довољни да врше контролу ВаП и да т буде привремено решење до периода око 2035. године?

B

B30/32 nije relativan danas, a kamo li 2040.

I

@ Živojin Banković

prihodi hrvatskog državnog proračuna su zapravo ogromni, a financijski problemi, u godinama kad se pojave, su isključivo posljedica neracionalnih rashoda.
Tako planirani prihodi hrvatskog proračuna za 2021. godinu iznose skoro jednako prihodima proračuna Srbije i Slovenije zajedno, dakle dviju država koje zajedno imaju više nego duplo stanovnika od Hrvatske, što je podatak kojeg je teško uopće procesuirati, barem meni (planirani prihodi državnih proračuna za 2021. godinu su: HR 19,4 mlrd eura, SRB 11,3 mlrd eura, SLO 10,7 mlrd eura).

U zadnjih godinu-dvije u hrvatskom društvu i na političkoj sceni je postignut opći konsenzus da se od tih prihoda na borbene avione potroši koliko je potrebno, i da budu novi ili skoro novi.
Pošto se u hrvatskom društvu i na političkoj sceni opći konsenzus inače ne postiže ni oko toga da li je sutra srijeda ili četvrtak, ovakva prilika je morala biti iskorištena da se nabavi nešto bolje (skuplje) od onoga što je nudila Grčka. Tek da je izabrana grčka ponuda, u javnosti bi bila proglašena hrpom starog željeza, konsenzusa bi nestalo i vjerojatno se ne bi nabavilo ništa.

Posao nabave francuskih aviona će se morati financirati smanjenjem rashoda proračuna, što je i u skladu s onim što je neki dan govorio ministar financija kada je rekao da daljnja zaduživanja nisu održiva jer se već prelazi 90% visine BDP-a. Takvi pokušaji smanjenja rashoda u prošlosti nisu prolazili jer je redovito dolazilo do vrištanja onih kojima bi se time nešto rezalo, a to vrištanje je podržavala opozicija i dežurni kritičari svega, a političari su na vrištanje osjetljivi jer im ono uzima glasove na izborima.
Ovaj puta takvo vrištanje neće imati velikog efekta jer neće imati podršku opozicije, koja se već izjasnila da podržava nabavu francuskih aviona.

A vrištanje je najlakše prigušiti kad se vođama interesnih skupina koji najglasnije vrište pronađe nekakav žešći privredni kriminal, što smo u zadnjih par mjeseci vidjeli na primjeru grada Zagreba.

P

Tako planirani prihodi hrvatskog proračuna za 2021. godinu iznose skoro jednako prihodima proračuna Srbije i Slovenije zajedno

BDP Slovenije je tek oko 5% manji od hrvatskog, a kada se uzme u obzir struktura istoga, odnosno udeo prihoda od poreza i drugih izvora kod EU zemalja, jasno je da je vasa tvrdnja netacna.

I

@ Prolaznik,

BDP i prihodi državnog proračuna su dva različita pojma.

Podaci o prihodima državnog proračuna za 2021 za sve 3 navedene države su javno dostupni na internetu.

B

Igore, to sto si napisao jednostavno ne odgovara cinjenicnom stanju.

P

Problem s vama Igore, ako i sa dobrim delom komentatora ovde je sto ne citate sta je napisano. Dajte stavite nam link sa „Podaci o prihodima državnog proračuna za 2021 za sve 3 navedene države “ pa da saberemo. Eto, inace pozivam svakoga ovde da svoje tvrdnje potkrepljuje linkovima da se diskusije ne bi svodile na praznu pricu.

I

@ Prolaznik, Beduin,

evo ga:

https://mfin.gov.hr/proracun-86/drzavni-proracun-2021-godina/3116

pa se otvori excell tablica pod „Plan prihoda 2021 – 2023“, iz koje se vide prihodi proračuna za 2021 od 146,3 milijarde kuna, što je 19,4 milijarde eura.

https://www.danas.rs/politika/pocela-sednica-skupstine-srbije-o-predlogu-drzavnog-budzeta-za-2021-godinu/

Prihodi budžeta Srbije za 2021, prema ministru financija, su 1 336,3 milijarde dinara, što je 11,3 milijarde eura.

https://proracun.gov.si/Public/BudgetCurrent

Predviđeni prihodi slovenskog proračuna za 2021. su 10,7 milijardi eura.

B

Igore, ne znam kako ti iscitavas te podatke.
Ali za mene, kao HR drzavljanina, oni su krajnje porazavajuci i zabrinjavajuci.

I

@ Beduin,

jasno da su poražavajući, pogotovo iz razloga što koliko god neka godina ekonomski bila dobra i prihodi proračuna krenuli gore, vlada obavezno isplanira rashode za milijardu eura više od prihoda, jer recimo sindikati i ostale interesne skupine čim namirišu da su stvari krenule na bolje, traže povećanje izdataka za sebe. Naravno, kad stvari krenu loše, ne traže smanjenje izdataka za sebe i brane stečeno zubima i noktima. Ta razlika od milijardu eura se svake godine riješi, a kako drukčije, nego zaduživanjem.
Zato se nadam da su stvari krenule bolje počevši od proračuna grada Zagreba i da bi se to moglo zakotrljati do državne razine, jer u Zagrebu je nova vlast pronašla rashode van svake pameti i debelo s one strane zakona, i počela ih rezati koliko joj zakoni dozvoljavaju.
Pomogne i kad kolovođe isisavanja javnog novca završe u zatvoru, barem istražnom. Onda se ostali stišaju.
To naravno ide sporo i ne može se promijeniti preko noći, ali nadam se da je barem krenulo.

B

Igore, ne nasmijavaj me.

Stvari nece krenuti na bolje dok god ne otkinemu glavu koja uzasno smrdi.

O Milanu Bandicu se sve znalo godinama, nitko prstom od mjerodavnih nije maknuo.

O raznoraznim Josipama Rimac kojih ima koliko ti dusa hoce, ne isplati se rijeci trositi.

Dakle, ostavi se iluzija.
Stvari nece jos jako dugo krenuti na bolje.

I

Evo još jedne zanimljivosti: prihodi slovačkog državnog proračuna za 2021 su samo 15,82 milijarde eura:

https://china-cee.eu/2020/11/16/slovakia-economy-briefing-government-approved-state-budget-2021-in-slovakia/

Slovačka, ej ! 5,5 milijuna stanovnika prema hrvatskih 4, ekonomski pokazatelji puno bolji nego hrvatski (doduše možda i kao posljedica ogromnog zaduživanja kojeg iz ovog dijagrama vidimo), nama se kao primjer uspješne tranzicijske zemlje uvijek predstavlja Slovačka… a ono proračunski prihodi preko 20% manji od naših.
I s takvim proračunom su se odlučili na kupnju F-16V za puno više novaca nego Hrvatska za Rafale.

Mislim da je slovački primjer najbolji da pokaže s koliko novaca hrvatska vlada zapravo raspolaže i kako se suludo troši, s obzirom da im je odobrit vojne izdatke ko da im nokte čupaš.

P

Ja ne mogu da otvorim excel fajl jer nemam odgovarajuci software. Da EU oficijelno koristi Excel za sluzbene podatke nalazim odvratnim. Kako god, u pravu ste. Zamalo. Koliki je proracun RS je verovatno netacan podatak, jer je tamo sve skriveno od javnosti i sve se odvija po shemi koju jedan covek ima u svojoj glavi.

Sta vama madjutim govori podatak da Slovenija ima skoro isti BDP kao RH a 2x manji proracun? Da i vi i ja zivimo od roba i usluga proizvedenih u tou godine i jednoj nacionalnoj ekonomiji ili od toga koliko drzava zahvata i prerasporedjuje (odnosno koliko misli da ce da zahvati pa ce izvesno da se radi rebalans)?

I

@Prolaznik,

u Hrvatskoj je toliki proračun posljedica toga što država vlastitim građanima preko najvišeg (ili jednog od najviših ?) PDV-a u Europi i raznih drugih izmišljenih nameta otima debelo previše novaca da bi financirala skupine nakačene na proračun koje onda na izborima održavaju postojeći establishment na vlasti.
Vlasti u Hrvatskoj taj omjer proračuna i BDP-a u usporedbi sa ostalim zemljama skrivaju ko zmija noge, a da je to nešto pozitivno, hvalili bi se na sva zvona koliko novaca prikupe.
Slovenija sigurno ima zdraviju strukturu gospodarstva, što se vidi po minimalnom iseljavanju iz države, a ako u velikom državnom proračunu poput hrvatskog ima nešto pozitivno, to je da teoretski državi omogućuje velike infrastrukturne projekte, velika izdvajanja za vojsku, policiju, i sl. Nažalost dosad samo teoretski, jer velika većina tog novca nekamo ispari.
Imala je Slovenija neuspješnih vojnih nabava, razlog barem dijelom leži u tome što u državnoj blagajni nije bilo dovoljno novaca. Ali eto narodu ostaje više. Sad šta je dugoročno bolje…
Neki diplomirani ekonomist bi to sigurno bolje analizirao, ovo je samo moje pojednostavljeno viđenje.

S

@Prolaznik
Imate besplatnu cloud verzuju MS Office uz besplatan Outlook nalog.

N

Igor je uglavnom u pravu, Hrvatska ima drugačiju ekonomiju od Slovačke, Mađarske, Srbije i sličnih država koje su sve stavile na kartu stranih investitora.
Mađarska ima izvoz od 130 milijardi godišnje, a BDP po glavi u rangu Hrvatske, plaće su manje od Hrvatske.
Ti strani investitori su se osigurali poreznim olakšicama, dobit iznose vam države,malo surađuju sa lokalnim zajednicom.
Hrvatska kao i Slovenija ekonomiju drži u domaćim rukama pa ju može oporezivati i cijediti bez bojazni da se sutra pokupe ili time ucjenjuju državu kao što vidimo u Srbiji.
BDP može biti nominalno veliki, ali beskoristan za stanovništvo i državu jer nije vezan za državu u kojoj se ostvaruje već za državu u kojoj su sjedišta firmi.

P

Gledajte Neno, takvo objasnjenje, bez brojeva i primera vise slicnih drzava, nije narocito rezonsko, bar ne meni, a mozda nisam u pravu. Kada racunate BDP recimo jedne takoreci hard core investitorske Slovacke, vrednosti koji su njeni gradjani ostvarili sklapajuci automobile, proizvodeci komponente itd. ulazi u BDP. Pri tome, zaposleni u industriji placaju (veoma nizak ako se ne varam) porez na bruto prihode, oni konzumiraju robe i usluge i tako placaju PDV itd, investitori verovatno ne placaju nikakav porez na dobit. E sad, sta vas navodi da smatrate da vase domace firme, dakle u vlasnistvu gradjana hrvatske (poznatih altruista?), placaju dragovoljno i izdaasno porez na dobit (ako ne moraju a ko ce da ih natera)?

Bukvalno ispada da je RH u boljem polozaju od Slovenije koja ima skoro pa isti BDP ali drzava ubire znacajno manje prihode? Optepoznata je stvar da je SLO solidno razvijena dok se HR navodi obicno u drustvu sa Bugarskom kada se prica o EU; nesto tu ne stima.

B

Ne kontam se u ekonomiju toliko, no neke stvari su same po sebi jasne.

HR ekonomija je pacijent s izrazenim unutarnjim krvarenjem i tu pomoci neke nema.

P

Mislim da je potrebna dubinska analiza, kolega koji je zapoceo ovu raspravu polazi s nekih recimo patriotskih stanovista, kao Hrvati su super preduzetni i sa ekonomijom do jaja ali *ebe politika koja otima novce i otuda visok proracun (to je btw. bio onomad razlog da se razhebe SFRJ). Onda dolazi onaj drugi koji kritikuje globalizam, kao Madjarska se prodala zlim kapitalistima koji im sve iznesose iz zemlje, docim kod „nas“ u HR sva privreda radi za narodni interes… Prilicna utopija. Kako god, ocigledno svako brije neku svoju pricu.

N

Prolaznik,
Možeš i sam pogledati brojeve država koje sam naveo, dobar primjer i Tajland, 250 milijardi izvoza od stranih firmi koje tamo imaju proizvodne pogone, a BDP-om po glavi u rangu Srbije. Jest da je Tajlanđana oko 9x. više od Srba, ali im je izvoz 13x puta veći, plaće niže od Srbije.

BDP ne znači puno, ako stanovništvo od toga nema ništa.

o

Igor M, Neno slažem se sa vama. Pljačka BDP od strane države koja financira svoj skupi i neučinkoviti ustroj. Mi u Hrvatskoj i dan danas ne znamo koga to sve i koje nakupine financiramo. Skupa i preskupa država a još više novca odlazi na plajčke i otimačine i namještaljke preko javne nabave isl. Srbija ima stotine tisuća jeftino plaćenih radnika , 300-400 eura, ali zato država od tih prihoda financira svoj ustroj svoje ljude ,vojsku policiju i javni sektor , podiže im plaće i time podiže prosjek a radnik je bijeda. Toliko o standardu i BDP u Srbiji.
Mi samo trebamo okrenuti tokove novca kojeg ima i nema problema za zrakoplove to je Milanović i svojevremeno javno rekao.

N

Hmmmm do jucer su bili u krizi nisu imali hljeba a sad kupuju avione tenkove itd. Ko li placa? Pa kako kazu ovdje u EU placaju bas zemlje EU davajuci pare iz svojih drzava uplacujujci prihode u Eu a Grci dobijaju pomoc od EU i placaju avione. Dobar biznis…

Odgovori
P

Kako se uzme, Grci se zaduzuju da bi kupovali oruzje od Francuske i Njemacke, …da se radi biznis…a naravno oni im posudjuju da bi kupovali od njih. I tad ocigledno dug nije problem do nekog sledeceg reseta.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Jel se zna da li su Orbiteri jos uvek u upotrebi, nabavljeni su jos 2008. a nismo ih videli ni na jednoj vojnoj vezbi

17. Sep 2021.Pogledaj

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend