[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Izložba mlaznih motora Muzeja vazduhoplovstva u holu Mašinskog fakulteta
Jedan od najinteresantnijih rariteta depoa Muzeja vazduhoplovstva - motor Meseršmita 262

Izložba mlaznih motora Muzeja vazduhoplovstva u holu Mašinskog fakulteta

Prošle nedelje Mašinski fakultet u Beogradu obeležio je devet decenija od osnovanja Katedre za vazduhoplovstvo 1931. godine.

Od 1931. godine do danas, katedra je iškolovala ukupno 3032 vazduhoplovca-inženjera, od čega 130 doktora nauka, 230 magistara tehničkih nauka, 260 master inženjera vazduhoplovstva i informacionih tehnologija.

Na svečanoj akademiji naglašeno je da poslednjih godina raste interesovanje studenata za vazduhoplovnu katedru, koja pokriva dva smera: Vazduhoplovstvo i Mašinstvo i informacione tehnologije. O tome, kako je rečeno, najbolje govori podatak da je ove godine katedru upisalo 50 studenata (29 na smeru Vazduhoplovstvo i 21 na smeru Informacione tehnologije u mašinstvu), odnosno nešto više od 15 posto od ukupno 338 akademaca koji su upisali master studije na jednoj od 25 katedara Mašinskog fakulteta u Beogradu.

Pogonska grupa Kamova 25
Trofejna sekcija

Povodom jubileja Mašinski fakultet i Muzej vazduhoplovstva organizovali su izložbu mlaznih motora u holu faktulteta. Izložba ilustruje razvoj mlazne avijacije u Jugoslaviji kroz prikaz pogonskih grupa koje se, većinom, nalaze u depou muzeja i nisu dostupne posetiocima. Autori izložbe su viši kustos Igor Marjanović, docent dr Nikola Davidović i prof. dr Goran Vorotović:

– U holu fakulteta izloženo je 10 mlaznih motora, koji predstavljaju deo priče o razvoju programa mlazne avijacije kod nas. Domaća vazduhoplovna industrija, koja nakon završetka Drugog svetskog rata, već 1946. godine proizvodi prvi posleratni avion Aero-2 u fabrici „Ikarus“, pokušava da prati tehnološki razvoj i uvede mlazni program.

Jugoslovenska delegacija 1947. godine prilikom posete Čehoslovačkoj, dogovara nabavku nekoliko primeraka prvog serijskog mlaznog motora na svetu,  Jumo-004B i avion Me-262.

Početkom 1950-tih sa švajcarskim „Ardag“ u Rakovici DMB razvija projekat motora M-3 koji stiže do opitnog stola, da bi istovremeno u svojim pogonima započeli licencnu proizvodnju motora Palas 056 za prvi domaći mlazni avion Ikarus 451M. Kasnije se u pogonima DMB proizvodi licencno motor Astazu za helikoptere Gazela. U pogonima „Orla“ u Rajlovcu usvojen je program Vajper za prve serije domaćih mlaznih aviona Galeb i Jastreb, kao i kasnije Orao i Super Galeb.

Pored njih izloženi su i turbovratilni generator TM-40, izrađen kao projekat Mašinskog fakulteta krajem 1980-tih, kao i jedan od poslednjih projekata domaće industrije, motor TJE-200. Ovaj motor je projekat firme EDePro iz Beograda i predstavlja jedan od najmanjih mlaznih motora na svetu, jednostavne konstrukcije i širokog spektra upotrebe. – kažu autori.

Na izložbi posetioci mogu videti sledeće motore: Jumo-004B sa aviona Me-262, Glušenkov GTD-3 sa helikoptera Ka-25, Klimov GTD-350 sa helikoptera Mi-2, Tumanski R-11 sa aviona MiG-21, Viper Mk.531 sa aviona Jasteb J-21, General Electric F404 sa aviona F-117A, Pratt & Whitney F100 sa aviona F-16C, Klimov RD-33 sa aviona MiG-29, MF TM-40 sa APU-TM40, EDePro JTE-200.

Izložba će trajati do marta sledeće godine, ulaz je besplatan. 

 

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

V

Vi koji ste bliže, ovo obavezno idite pogledati. Uf, dođe mi da skočim do Srbije samo da ovo vidim. Prije koju godinu sam u Science museum u Londonu proveo bar sat vremena samo na motorima, fascinantan prizor.

Odgovori
Fe

Bravissimo!

Jos da je onaj Ka-25 remontovan i doveden u upotrebljivo stanje… Nemoj neko da misli da nam ne treba. ’99 su krstarece rakete ispaljene na radarsku instalaciju VRS na Majevici, da VJ/Vs ne bi mogla da bude obavestavana o pokretima avijacije iz Avijana…

Kad topovi zagrme, nema niko suvereno nebo, tad se prelece u niskom letu gde ima najvise radarskih rupa, i u krajnje diskom letu procesljava sumnjiva akvatorija – dronovi mogu da bace mikrofone i akusticke bove, a imoguce je prepraviti koju jerinu da ih nosi i ispusta padobranima… Obuka u Vazduhoplovstvu RF, takodje, ne bi bilo lose da se stavi prst na celo i pocne razvoj protivpodmornickog drona – kopira se sto je upotrebljivo sa Hormona (Ka-25), kupuje od Rusa, garant bi UAE kupio, a mozda i finansijski pomogao takav poduhvat – pre ili posle nacice se u unakrsnoj vatri kad se Iran i Kraljevina nazvana po vladajucoj porodici uhvate u kostac oko trona Vodeceg Islamskog Sveta, UAE je taman izmedju, i nema gde da se bezi. Priroda rezima u obe sile je ista, obe imaju ambicija da postanu Velike SIle – pokrovitelji Muslimana, i tesko bi UAE mogao da racuna na postovanje neutralnosti. Takodje, Krunski Princ Pustinjske Monarhije jako voli da se bavi kadrovskim resenjima u manjim zemljama, tako da imaju oni debelih motiva da se spreme za dan D – bilo sudar Irana i US, ili Saudijsko Iranski sukob oko pristupa Meki i Medini, ili cak i Saudijski prepad sa namerom da se postavi neko kooperativniji i konzervativniji od sadasnje vlasti… Liberalizam vlasti u UAE jako demoralise podanstvo Pustinjske Monarhije, i moze da ih navede na neposlusnost prema Gospodarima po Volji Svevisnjega, i precutnom odobravanju naroda ;)

Nije jednom neka zemlja autsorsovala razvoj, pa i proizvodnju nekog slozenijeg sistema…

St

Сјајна ствар за онога ко је у могућности да оде. Цео дан би посветио изложби да могу ,али авај… Примећујем да сте овде навели да је мотор са авиона ф16 pratt&whitney a колико је мени познато, тај ф16 је био блок40 што указује да је био уграђен мотор general electrics F-110 GE-100. Исправите ме ако грешим.

Odgovori
Du

@motor sa f16 toliko dobro ocuvan da deluje kao da bi mogao da se ugradi

Iv

Pa ovi fini ljudi iz 250.rbr su se pobrinuli da ga sačuvaju za izložbu 😀

Fe

Sto se tice americkih F-16, komandant avio baze moze, bar u nekim slucajevima, da odabere jedan od dva tipa motora za sve F-16 u bazi, uz ogranicenje da svi budu tipizirani, tj isti motor na svim avionima – logicno, posto time izbegavaju da remont motora bude sav kod jednog proizvodjaca – sprecava se usko grlo, i kompeticija oko resursa izmedju remontovanih i novoproizvedenih agregata – ovo je svima u RV Srbije i te kako poznata situacija…

Pozzz!

Mi

Ova izlozba pokazuje koliko je Masinski Fakultet posebno Vazduhoplovni ocek vazan Smatram da Drzava treba mnogo vise da ulaze u ovakve obrazovne ustanove a ne u neke Akademije na uskrb naseg pravog naucnog potencijala koji pruza Masinski Fakultet

Odgovori
BS

Steta sto nisu dovezli eksponate koji su bili u Rakovici i ako nisu mlazni motori, a dobio ih je muzej tehnike. To isto treba videti, zelja mi je da vidim taj motor K14.

Odgovori
Du

Ako je ovo stvarno pravi Jumo 004B a ne Aero, to je pravi raritet, što takodje navede čoveka na razmišljanje koliko je ustvari bila naprena tehnologija nacističke Nemačke, kada su oni sredinom 40tih godina stvorili mlazni motor sa potiskom od 17kn sa naknadnim sagorevanjem, kao na recimo Orlu koji se ugradjuje i i dalje leti… Neverovatno

Odgovori
Fe

Mnogi su imali turbojet i mlazni borbeni avion u nekoj fazi razvoja, jos pre pocetka Drugog Svetskog Rata. Nemacka je jedina – iz ocaja – zbog ogromnih gubitaka krenula u proizvodnju Me-262 i ubacila ga u borbu skoro bez testiranja – posledica Hitlerovih ludih mastarija o „Cudesnom Oruzju“ – Wunderwaffe – Oruzja koja ce spasiti Rajh u poslednjem momentu.

Pa

@Feline
Pa svi posleratni turbomlazni motori su bili fakkyičke kopije ovog Nemačkig motora, i Ruski i Američki, da ne govorim o svemirskom programu sto Ruskom sto Američkkm

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs