[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025
Rumunija nastavlja upotrebu aviona MiG-21 kako bi ga do maja 2023. godine koristila za popunu praznina u sposobnostima svog ratnog vazduhoplovstva
Rumunski MiG-ovi 21 bi isključivo bili korišćeni za specifične zadatke stalne kontrole i zaštite vazdušnog prostora odnosno tzv Permanent Air Police Combat Service / Foto: Igor Božinovski

Rumunija nastavlja upotrebu aviona MiG-21 kako bi ga do maja 2023. godine koristila za popunu praznina u sposobnostima svog ratnog vazduhoplovstva

Pet nedelja nakon što je obustavila letne operacije svoje flote borbenih aviona MiG-21 LanceR koje je modernizovao izraeslki Elbit, Rumunija je 23. maja vratila ovaj sovjetski avion u operativnu upotrebu Ratnog vazduhoplovstva Rumunije, saopštilo je sledećeg dana rumunsko Ministarstvo nacionalne odbrane.

Odlukom koju je doneo Vrhovni savet nacionalne odbrane, odobreno je da avioni LanceR ostanu u službi RV Rumunije do 15. maja 2023. godine. Namenjeni da služe kao popuna praznina u sposobnostima, rumunski MiG-ovi 21 bi isključivo bili korišćeni za specifične zadatke stalne kontrole i zaštite vazdušnog prostora odnosno tzv Permanent Air Police Combat Service, kao i održavanje letačke obuke odabranih pilota koji lete na ovom tipu.

Istovremeno, i pod očiglednim pritiskom rusko-ukrajinskog rata, vlasti u Bukureštu su preduzele mere za pokretanje programa nabavke borbenih aviona 5. generacije Lockheed Martin F-35 Lightning II, uporedo sa ubrzavanjem već započetog procesa nabavke 32 aviona Lockheed Martin F-16AM i BM Fighting Falcon (u konfuguraciji M6.5.2) od Norveške po ceni od 354 miliona evra.

Bivši avioni norveškog kraljevskog ratnog vazduhoplosvtva trebalo bi da zamene zastarelu rumunsku flotu MiG-ova 21 LanceR koja se trenutno sastoji od oko 20 jednosedih presretača MiG-21MF i MF-75 LanceR-C i 6 dvosedih trenažnih LanceR-B podeljenih između 711. i 861. lovačke eskadrile.

Nabavka aviona iz norveške bi dopunila postojeću rumunsku flotu od 17 obnovljenih i modernizovanih F-16AM i BM koji su kao polovni od Portugala između oktobra 2016. i marta 2021. godine. Ovi avioni koji služe u 53. lovačkoj eskadrili ‘‘Warhawks‘‘ u bazi Fetešti-Borčea, su u konfiguraciji M.5.2R i trenutno su planirani za lokalnu modernizaciju na nivo M.6.X koju će obaviti vazduhoplovna kompanija Aerostar SA sa sedištem u gradu Bakau.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Zi

Menjaju star avion sa deset godina mladjim, ali takodje starim avionom.

Odgovori
Mi

Rade odlicnu stvar sa F-16! Preazak sa starih sovjetskih aviona na modernizovane i veoma sposobne zapadne. Ne staju sa jednom eskadrilom nego dodaju, obucavaju vise novih pilota. Usput vec gledaju sledeci korak i sledecu generaciju. F-35 im se smesi i imace smisla sa obzirom da su NATO clanica. Pametno bi im bilo da sad uplate 8-12 F-35 Blok4 (jer taj ce vec da vredi kolko kosta) pre nego sto cene odu na 50-80% gore do 2030te u porednju sa cenama Blok3 do juče.

Fe

@ Miloš77

Toliko su modernizovani i perspektivni da ih ozbiljne zemlje pivlačeviz upotrebe. Pre je u pitanju ili pilićarenje, ili možda i nemogućnost da se dođe do nečeg boljeg, pitanje je koliko je Amerika spremna da im ozbiljno ponudi F-35 i koliko se ima novca, a i raspoloženja za veliku kupovinu.

Pre će biti da su predugo čekali povoljnu priliku, i Mizi 21 polako došli do samog kraja, pa se onda više nije imalo gde…

Zi

Rade odlicnu stvar? Debelo placaju za stare F16 kojima isticu resursi. Modernizacija Blok 15 gde je samo kabina modernizovana na blok 50/52, a sve ostalo do blok 32, i nije neka modernizacija. A do dolaska F35 ce vecina ovih pilota biti spremna za penziju. A tih 8-12 F35 ce biti malo jer ce do postizanja operativnosti ove F16 otici u penziju.

Mi

@Feline
Pa nema smisla bas sa MiG-21 preci na F-35, zar ne.? Sta su trebali uzeti pre 5-6 godina? F-16Blok70 nije bas bio na prodaju, je jedva jeftiniji od F-35Blok3 slicnog paketa, a F-35 Blok 2/3 je muku mucio i Kanada i Nemci su ga bili batalili..
Koje ozbiljne zemlje i sta to znaci uopste? One sto su 3-4 puta bogatije od Rumunije pa im se moze? Glupo je umisljati da si nesto sto nisi.

Za pare koje dobijaju M.5.2R i M.6X imaju odlicne sposobnosti jos bar 15 godina i svu potrebnu podrsku. Odlican uradjen posao za razliku od nekih.
Zasto mislis da im U.S ne bi danas prodao F-35? Jedva cekaju..

@Zicer
Pricas bezveze. Odlicnu cenu imaju za odlican avion u narednih 15-20 godina resursa uz svu obuku naoruzanje i podrsku. U medjuvremenu rehoh da treba da uzmu F-35 i rade preobuke pilota. Upravo to i rade.
Preskocili su bacanje para na F-35 Blok2/3 i usparali enormne pare za razliku od korisnika prvih 15 godina tog aviona. Prvo 8-12 Blok4, posle lako dodavati jos i zamenjivati F-16..

Fe

@ Miloš77

Problem je sto sirotinja naskuplje placa – nema novca da plati za novo. F-16 bi bio odlican da ga odmah i bez cekanja nekako dobiju modernizovanog i spremnog za koriscenje, ali ce prvo morati na remont, pa to potraje, remontovano nije novo i opet se bitno brze kvari a avionu (i F-16, kao i nasem MiG-29) neumitno prolazi vreme…

Nisam dovoljno bogat da bih kupovao jeftino, a to sto je ex-YU tu gde jeste ne znaci da Rumunija nije na razmedji svetova i da ne moze relativno brzo da se nadje u situaciji da joj zaprete mnogo jaci nego sto bi bile Srbija i Hrvatska u duetu, ostale ex-YU sile i da ne pominjem…

Zi

Milos 77
Kakvi 15-20 godina. F16 ako izdrzi jos 10 puna kapa. Pa pojedini su sada stariji od 35 godina. Vec za 10 godina ce biti u situaciji kao i sada sa Mig21.

Ti

32 aviona za 354 miliona dolara plus modernizacija na približno block 50/60, to je mnogo jeftinije nego je bio hrvatski dil sa Izraelom o 12 F16 za 500 miona dolara, doduše već modernizovanih na nivo blocka 52+.

Ništa specijalno, ali po sposobnostima i broju najmoćnije u ovom delu Evrope.

А

@Miloš77

Норвежани су из својих Ф-16 извукли максимум, тако да је још 10 година њихове употребе јако оптимистично, а 15-20 година већ на граници са научном фантастиком.

Како год окренемо, Румунија мења већ проблематичне за одржавање (модернизоване) МиГ-21 са на свој начин потенцијално проблематичним за одржавање (модернизоване) Ф-16.

Јесте да је ово тренутно за Румуније једини логичан правац даље модернизације РВ-а, али чињеница је да су својим вртењем около наоколо довели себе у овакву ситуацију.

Набавка 32-48 Ф-16 блок 70 је итекако имала смисла за Румунију, као праг за будућу куповину Ф-35, без обзира на цену ( колико знам метода формирање цена за та два авиона су различите наводно), с обзиром да су донели одлуку да им будући авион буде Ф-16.

@Tibor

Дефинитивно да. Али је питање колико ће тих 32 авиона моћи да прегурају још бар деценију летења.

Ed

Čisto zbog informacije, Norveški F-16 su već modernizirani kroz MLU program. Cijena je dogovorena za isporuku Rumunjskoj svih 32 kom na nivou MLU 6.5.2. To je najnaprednija modernizacija u MLU programu. Na primjer, imaju mogućnost korištenja najmodernijih oružja: JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB, AIM-120D i AIM-9X…
Za detalje što je modernizirano pogledajte ovdje:
https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

Mi

Varate se za probleme da preguraju deceniju. .. 15 godina komotno… MLU nije samo remont i makar kakva modernizacija. Sposobnosti skadrile M6.5 su vece nego eskadrila novih MiG-29M2 poredjenja samo radi. Cena vise nego super.

Mi

Da podestim samo da su Rumuni modernizovali MiG–21 na Lancer standard pre 25 godina, a ne pre desetak. Tako da ovi F-16 za deset godina nece nikako biti u situaciji u kojoj su Lanceri danas.

Blok 70 bi ih kostao ni manje ni vise nego trostruko a i nisam bas siguran da je bio na prodaju 2012-te kad su Rumuni birali. F-35 takodje. Blok50/52 im je bila opcija tada ali je to bila duplo skuplja opcija koju uvek mogu kasnije nadograditi ako treba uz neki remont. Poenta je bila konverzija svih aspekata na zapadni avion u okviro ugranicenog budzeta.

Li

Rumunija ima najozbiljnije i najjace RV u svom regionu tj u odnosu na zemlje sa kojima granici.Puno ulazu imaju ozbiljnu vazduhoplovnu industriju,a i clanica su EU/NATO.

Odgovori
Sr

Najozbiljniju? Mozda najbrojniju, ali nije nista posebno, jer ni jedan avion nije mladji od 30+godina.

Ci

@Srbijanac
Usporedba zapadnih i sovjetskih aviona po godinama nema smisla.
U ovom slučaju Rumunji su kupili avione s početka osamdesetih i modernizirali ih na nivo da mogu komotno parirati modernim ruskim aviona po sposobnostima.
Sve to jer mogu tako, avioni su kvalitetnije napravljeni, proizvođač nudi modernizacijske pakete i podršku i za najstarije varijante na nivo aktualnih proizvodnih varijanti.

Kako to izgleda kod Rusa vidimo na primjeru srpskih MiGova 29, nema paketa modernizacije nego sve to liči na kupovinu u samoposluzi sa napola praznim regalima, malo ovoga malo onoga i zatim to treba uopće moći ugraditi i dovesti da radi kako treba. Sve to traje predugo.

А

@Cincilator

Норвежани су из својих Ф-16 извукли све што се може, што ће у пракси значити да ће тих авиони морати да буду коришћени под одређеним ограничењима у РВ-у Румуније.

Свака модернизација траје дуго, без обзира на то дали постоји пакет за модернизацију, јер државе из различитих разлога итекако знају да модификују те пакете.

Te

Alexa,
Nobody has ever spoken anything about restrictions in the use of the norvegian F-16s.
Do you have any source for this statement of yours?

Te

Alexa,
The planes are following an overhaul process for being able to face another cycle of use and they are not just been sold as they are.
https://www.joint-forces.com/defence-equipment-news/54212-kams-norwegian-f-16-upgrade-contract-extension
So, there is no limitations in their future employment.
The defence minister has stated many times that the norwegian F-16s are able to sustain at least 10 years of use and he has said also that their life can be further prolongued if needed.

Fe

Balkanske avijacije se dele na one koje nemaju avione i one koje ih imaju samo na stajanci…

Odgovori
pr

Koliko je meni poznato i Grčka i Turska su na Balkanu….., a nije da se tamo ne leti….

Du

Hmmm. Mislim da je trenutno kupovina novih eskadrila i zamena starih besmislena i skupa! Rat u Ukrajini eskalira, i bliži se nuklearnoj kataklizmi, kada će sve ove šerpe postati beskorisne! Kako Rusiji bude ponestajalo raketa sa konvencionalnim glavama ( vrlo brzo, možda još mesec dana), i smanji se raspoloživi broj aviona, tenkova i ostale vojne tehnike, a naročito ljudstva, bliži smo neizbežnoj upotrebi nuklearnog arsenala! Čemu onda avioni? Rusija je izvela probu hipersonične rakete „Cirkon“. Sumnjam da ima sredstava, jer je preskupa, da napravi veliki broj ovih raketa da bi poslužile svrsi! Ostaje im na naprave pedesetak, i da ih naoružaju nuklearnim bojevim glavama!!!

Odgovori
Ne

Dušan. Slažem se da bi trenutna kupovina preskupih Rafala i Tajfuna bila bacanje para. No postoje znatno jeftiniji avioni koji bi mogli da zadovolje naše potrebe. Mislim na Kinu. Ipak treba biti malo optimističniji. Pratiti šta se dešava i u Ukrajini i u Evropi Ali i u čitavom svetu. A to da će Rusija potrošiti rakete, tu se ja nikako ne slažem. Postoje ogromne zalihe svega i svačega. Imala je to i Srbija pa su dešli neki ljudi i to rasprodali podelili poklonili. Ako ste iole gledali snimke sa ratišta videli ste da se tu koriste rezerve rezervi… A što se cirkona tiče Reći 50 komada sa nuklearnom glavom?… Nešto mislim da ne bi mi doživeli i da samo 10 padne bilo gde na planeti. No kao što sam već rekao treba malo optimizma. Pametno snažiti svoju vojsku koliko god može

Odgovori
Zi

Ima jedna velika razlika izmedju zapadnih i istocnih aviona. Na zapadnim kako isticu resursi, uvode se ogranicenja na samim avionima, sto na istocnim nema. Ili leti ili ne leti. Tako da kupovinom F16 Rumunija ce dobiti i neka ogranicenja za upotrebu i koriscenjem istih.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor