Iako Vojska Republike Srpske (VRS) ne postoji još od kraja 2005. godine, u petak 27. maja je na zapadnom, vojnom delu aerodromu Mahovljani kod Banja Luke obeleženo 30 godina od osnivanja Vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane VRS. Prethodno je u Republici Srpskoj obeležen i 12. maj, dan kada je 1992. formirana Vojska Republike Srpske.
Povodom 30 godina V i PVO VRS sagovornik mnogih medija u Republici Srpskoj bio je pukovnik Milan Stojanović, jedan od članova Organizacijskog odbora za obeležavanje ovog jubileja. On je u svojim izlaganjima izneo mnoštvo interesantnih informacija vezanih za istoriju V i PVO VRS.
Naveo je da su avijacijske jedinice VRS tokom rata 1992-1995. izvršile 1357 borbenih letova sa 933 časa naleta. Helikopterske jedinice imale su 516 borbenih letova, a ukupno su uništena 432 neprijateljska cilja. U više od 6000 letova prevezeno je 11522 ljudi od kojih više od 80 posto ranjenika sa prvih linija fronta, kao i 924 tone različitog tereta.
Stojanović je istakao da je V i PVO VRS dalo poseban doprinos operaciji VRS ‘‘Koridor‘‘, potom operaciji ‘‘Kiseonik‘‘ ili ‘‘12 beba‘‘, kao i tokom neprijateljskih operacija ‘‘Una-95‘‘ i ‘‘Sana-95‘‘. U toku rata 1992-1995. poginulo je 57 pripadnika V i PVO VRS, a 4 se još uvek vode kao nestali. Od ukupnog broja od 61 pripadnika VRS, 31 je bio vojnik, 31 starešina među kojima 11 pilota.
Pukovnik Stojanović je istakao da je prema obaveštajnim podacima komande NATO i pisanja lista Vašington post, V i PVO uništio 32 vazduhoplova NATO, od kojih su neki pali u more ili na teritoriju zemalja u okruženju. Spomenuo je i obaranje 4 hrvatska MiG-a 21, kao i američkog F-16 i francuskog Miraža-2000.
V i PVO VRS formirano je 27. maja 1992. godine, a baš na taj dan ovaj vid VRS izveo je 16 borbenih letova protiv neprijateljskih snaga u rejonu Posavine. Formiranje V i PVO (od 2001. godine RV i PVO VRS) izvršeno je u kasarni ‘‘Krajiških brigada‘‘, u Zalužanima, gde je bila smeštena Komanda V i PVO VRS. Prvi komandant, ujedno i ratni komandant bio je pilot general-major Živomir Ninković koji je za vreme rata izvršavao borbene zadatke leteći na lakom jurišniku Jastreb.
Formiranju V i PVO VRS prethodilo je povlačenje jedinica Jugoslovenske narodne armije (JNA) iz Bosne i Hercegovine koje su imale zadatak da se do 19. maja 1992. godine povuku na teritoriju novoformirane Savezne Republike Jugoslavije. Za formiranje vazduhoplovnih snaga Republike Srpske postojala je dobra osnova, jer su se na aerodromu Mahovljani i helidromu Zalužani, kao i širom teritorije BiH pod kontrolom VRS, našle respektabilne jedinice bivšeg RV i PVO JNA.
VRS je tako nasledila 474. vazduhoplovnu bazu, ojačanu 238. lovačko-bombardersku avijacijsku eskadrilu, 111. helikopterski puk sa 711. protivoklopnom helikopterskom eskadrilom i 780. transportnom helikopterskom eskadrilom, potom 155. raketni puk protivvazdušne odbrane, 51. bataljon za vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje (VOJiN), a u sastav V i PVO VRS ušli su i vazduhoplovni zavod ‘‘Kosmos‘‘ u Banja Luci, kao i vazduhoplovni zavod ‘‘Orao‘‘ u Rajlovcu (premeštanje zavoda u Bijeljinu započeto je novembra 1995. godine).
Što se tiče tehnike, V i PVO VRS je u tom trenutku raspolagalo sa 13 jurišnih aviona Orao (11 jednoseda J-22 i dva dvoseda NJ-22), 9 lakih jurišnih aviona Jastreb (7 jednoseda J-21 i dva dvoseda NJ-21), 27 lakih višenamenskih helikoptera Gazela (7 Hi-42 HERA i HO-42 i 20 HN-42M i HN-45M GAMA) i 14 srednjih transportnih višenamenskih helikoptera Mi-8T. Nešto malo kasnije floti se pridružio i jedan školsko-borbeni avion G-4 Super Galeb.
Protivvazdušna odbrana imala je tri diviziona raketnog sistema srednjeg dometa S-75M ‘‘Volhov‘‘, jednim divizionom raketnog sistema srednjeg dometa SA-75 ‘‘Dvina‘‘, tri baterije raketnog sistema srednjeg dometa 2K12 Kub-M. Osim navedenog bio je tu i određeni broj lakih mobilnih raketnih sistema 9K31M Strela-1M, 9K35M Strela-10M i Sava, potom veći broj lakih prenosivih raketnih sistema 9K32M Strela-2M/A, 9K310 Igla-1 kao i protivavionski topovi BOV-3 kalibra 20 mm, M53/59 Praga kalibra 30 mm i Bofors L/70 kalibra 40 mm. Jedinice VOJiN i ARJ PVO raspolagale su sa jednim radarskim sistemom S-600, dva S-605 i tri kompleta S-654, po jednim radarom AN/TPS-63 i AN/TPS-70, nekoliko radara P-12, 4 P-15, jedan P-35 i jednim radarskim visinomerom PRV-11.
Nakon reorganizacije koja je izvršena 28. jula 1992. godine formirana je 92. mešovita avijacijska brigada u čiji sastav su ušli 27. lovačko-bombarderska eskadrila sa jurišnicima Orao, 28. lovačko-bombarderska eskadrila sa Jastrebovima, 11. helikopterski puk koji će nešto kasnije postati 89. mešovita helikopterska eskadrila sa helikopterima gazela i Mi-8T. 474. vazduhoplovna baza promenila je ime u 74. vazudhoplovna baza i pod njenom komandom su se našli aerodromi Mahovljani i Zalužani.
U aeroklubovima su mobilisani avioni Piper PA-18 Super Cub, PZL-104 Wilga, Utva-66, Cessna 172, Utva-75, Zlin-526F, J-20 ‘‘Kraguj‘‘ i An-2 koji su u bazirali na aerodromima Bratunac, Prijedor i Zalužani. Sa ovom tehnikom je formirana 92. laka eskadrila višestruke namene. Sve pomenute jedinice bile su potčinjene 92. mešovitoj avijacijskoj brigade čiji je prvi komandant bio potpukovnik Slobodan Kusturić.
Za zaštitu šireg rejona Banja Luke formirana je 155. raketna brigada PVO, a 1994. i 172. srednji samohodni raketni puk sa tri baterije sistema Kub čiji je zadatak bila PVO rejona Han Pjesak-Pale. Za neposrednu PVO zaštitu Mahovljana i Zalužana služio je 474. artiljerijsko-raketni puk PVO, a zona odgovornosti 51. bataljon VOJiN čija je komanda bila u Banja Luci, prostirala se od Plješevice do Nevesinja.
RV i PVO VRS prestalo je da postoji kada i Vojska Republike Srpske. Zakon o prestanku važenja Zakona o VRS donesen je 28. decembra 2005. sa stupanjem na snagu 1. januara 2006. godine. Novoformirane Vazdušne/Zračne snage Bosne i Hercegovine su od vazduhoplovne tehnike VRS preuzele samo 6 lakih višenamenskih helikoptera Gazela i dva srednja transportna helikoptera Mi-8T.
opet ja
Impresivno vazduhoplovstvo i PVO za tako malu teritoriju i broj vojnika. To dovoljno govori o veličini i snazi SDRJ i JNA iz kojih je sve nastalo.
Ivkos
Vise ispravnih aviona i jacu pvo su imali nego Srbija npr. 2015 godine
Stojko
Ako racunas samo broj, mozda. Ako gledas kvalitet, nikako nije impresivno. Volhov i Dvina is 60tih, Jastreb koji je od pocetka bio nezadovoljavajuci. Uzmi samo za primer obaranje 4 Jastreba u februaru 1994. A o upotrebi ne govoriti nista, ako imas avijaciju 1992. u vreme bez zabrane letenja, kako to da nisi bombardovao fabriku municije do 1994, lakse je da gine pesadija sa podrskom Prage i minobacaca nego da se digne avijacija.
Pilot VRS
Više puta je bombardovana fabrika municije od strane ViPVOVRS. Trebali bi da se informište prije javnog komentarisanja. Sama fabrika je tako pozicionirana da je vrlo teško izvršiti klasično bombardovanej, em se pogoni nalaze u tunelima. To je ipak gradila JnA, tako da sama fabrika nije bila na livadi na izvolite već izmedju brda i zaklonjena prirodnim preprekama.
Inače i pored zabrane letenja od strane Nato, VRS je izvršila ogroman broj letova, naročito helikopteri vršeći evakuacije… zaista impresivno za to vrijeme , tu teritoriju i broj ljudi sa kojim su raspolagali…
LingLi
Koja 4 hrvatska MiGa?? Peris ov 95. e i Radošov 92.u i to je to.
RV Hrvatske je izgubio doduše još jedan MiG 21,1993. kad je oboren pilot Peris al to je bilo u Hrvatskoj( okolica Vrginmosta).
I dva su izgubljena na trenaži (piloti Mejaški 95.e poligon Gašinci i 96. ili 97. na Plesu jedan pilot je poginuo pri povratku sa trenaže).
Kasnije ,2010. su nad poligonom Slunj sudarila se dva MiGa (piloti OK), te 2014. još jedan je pao zbog teh. kvara (pilot Ok).
I to je to glede gubitaka publiciranih i javnih već 100 puta.Ostalo su bajke.
Stojko
@Pilot VRS
Znam, gledao sam helikoptere koji prevoze ranjenike preko Drine, a mozda ponekad i predsednika, li nacelnika generalstaba.
A sto se tice avijacije, secam se samo da je na pocetku rata bilo nekog bombardovanja koje su mislim radili Migovi 21, verujem da su posle 15.maj ai preleta dvojice hrvata zabranili letove sa aerodroma Ponikve..
Free
Реално 😄
Tile
Odlican tekst. Koje su gubitke VRS ViPVO?
Boris FCRS
Pozdrav, gubici su bili ogromni (iz mog ugla gledanja veoma bolni) posebno kad se uključio NATO, mislim da je pisano na tu temu i na Tango six. Košmaran dan za VRS po povratku sa borbenog zadatka borbadovanja pomenute fabrike u Travniku oborena su 4 od 6 aviona koji su bili u akciji. Bombarderi protiv NATO lovaca nisu imali nikakve šanse. I u tom periodu a i danas živim u Laktašima između oba aerodroma (Zalužani helidrom) i nekako sam kao klinac pratio svaki nalet vojnih letjelica posebno aviona. No i sa starom tehnikom oborili smo F16C i Mirage 2000 i još neki izviđački avion koliko se sjećam. Sad je sve utihnulo, aerodrom djelu pistu sa civilnim avionima, a pomenuti preostali borbeni avioni su u hangarima i podsjćaju na prošlost koja je bila ne onakva kakvu smo svi planirali (ili barem ogromna većina), umjesto potencijalne borbe sa spoljnim neprijateljom mi smo se borili međusobno. Slava herojima neba Republike Srpske.
Yoda
Stiče se utisak da je RV i PVO Srpske tokom 1992. – ’95. bilo uspešnije od svojih kolega iz VJ 1999.
Šta se to promenilo za te 3 – 4 godine u korist NATO avijacije?
Često se naglašava – što je i istina – kako je najjači vojni savez sa 19. država napao Srbiju, međutim, utisak je i taj da bi nas i samo jedno moćnije vazduhoplovstvo od tih 19 svojom avijacijom učinilo jednako nemoćnim sa borbenim letovima na preko 4 – 5 km visine – samo uz manju štetu po statičke ciljeve na zemlji…
Let’s go Brandon
Iznad Goradzda je oboren jos jedan Si Harijer hteo bih da dodam.
Nele
Na predzadnjoj slici se u pozadini vidi jedan od „mojih“ kamiona, ZIL-130 APA-35, koji se koristi za „zapuštanje“ Mi-8T (i još nekih „letećih objekata“).
Kure
Oboren je i britanski Sea Harrier 16.4.1994., doduše možda ne od jedinica V i PVO, ali svejedno vredi spomenuti.
Garda Republike Srpske
LingLi i taj iznad Vrginmosta sa Perišom je oborila PVO VRS.
Kod Dervente je oboren Radoš a kod Gradiške Perišin.
Slava čuvarima neba Republike Srpske.
RV PVO SVK
Iznad Vrginmosta je oboren od strane 44. Raketne (PVO SVK)… Ne od strane PVO VRS.
Zapisničar
Zlatko Mikerević,pilot pukovnik VRS,jedan od pilota koji je bio u toj grupi od 6;aviona u februaru 94,tada poručnik,iskočio je iz aviona u okolini Ključa.
Neki kazu iskočio iz ispravnog aviona nečekajući da ga sruše.
Navodno je i pre toga obaran negde u okolini Slavonskog Broda.
Rodom iz Dervente,penzionisan u vojsci Srbije ,gde je nastavio da sluzbuje nakon 95′.
Sada radi kao direktor Poljoprivrednika Derventa,firme koja je član grupacije M-SAN,zagrebačke informatičke firme koja je jedna od najjačih na balkanu.
Vlasništvo je Stipe Matića,Mikerevićevog klasića iz VVA u Mostaru koji je napustio školovanje.
Jedan od retkih koji su dvaput rušeni i preziveli.
Respekt.
Zoka
Odgovor za Ling Li dva hrvatska aviona su srusena tokom operacije Koridor, jedan avion Mig 21 srusila je PVO VRS iznad brda Motajica kod Dervente a drugi avion isto Mig 21 srusili ste vi Hrvati kod Slavonskog Broda, na zapadnom dijelu SBroda mislili ste da je srpski avion, ogromnu paniku ste imali tada. A sa Perisom ste trgovali znali ste gdje je sahranjen i znali ste koga mi trazimo on je bio sahranjen u Odzaku kod katolicke crkve a za razmjenu mi smo ttazili potpukovnika Lakica, a tog Lakica ubio je Korade vas general ubio je ratnog zarobljenika naseg potpukovnika i jos pet vojnika koji su se predali. Vi ste manipulisali sa Perisem jer ste znali da ste izvrsili ratni zlocin al kad ste vidjeli da mi nemamo podrsku za procesuiranje vasih oficira za ubijanje ratnih zarobljenika poslali ste poruku za razmjenu. Sve u svemu ne bi vam bio u vasoj lazljivoj kozi