[INTERVJU] Predsednik Odbora direktora Er Montenegra Pavle Ljesar: Zbog čega je nacionalna avio-kompanija potrebna Crnoj Gori i kada mladi iz ove države mogu očekivati zaposlenje kao piloti?

7. dec 2022

U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje

6. dec 2022

Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

6. dec 2022

Vučić na vojnoj vežbi u Nikincima: Pegaz navodio Orlove na ciljeve, Utva započnije proizvodnju besposadnih letelica, naručili smo mnogo dronova-kamikaza, počinjemo i da ih pravimo

5. dec 2022

Hrvatskoj stigla još dva helikoptera UH-60M, plan je da ih bude 12

5. dec 2022

[REPORTAŽA] Dva dana sa Helikopterskom jedinicom MUP-a Srbije: Super Pume, Kamovi i drugi planovi

5. dec 2022

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina traži “Patriote“, zapadne borbene avione i tenkove

2. dec 2022

Delegacije preduzetnika iz Srbije, Severne Makedonije i Ukrajine posetile vazduhoplovnu industriju Poljske

30. nov 2022

“Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

29. nov 2022

[REPORTAŽA] Otvorena prva Aeronautica Militare radnja u Beogradu, 30% popusta za Tango Six čitaoce

28. nov 2022

[RAT U UKRAJINI] Jesen i zima neće smanjiti intenzitet borbenih dejstava, Britanija šalje helikoptere, vojna pomoć Ukrajini ubrzano smanjuje zalihe zapadnih armija

25. nov 2022

Lokid Martin prikazao prvi F-16 Blok 70

24. nov 2022

[ANALIZA] Kako je raketa sistema PVO S-300 ukrajinske protivvazduhoplovne odbrane završila u Poljskoj?

22. nov 2022

[FOTO-REPORTAŽA] USS George H.W. Bush: Već drugi američki nosač ove godine u Splitu

21. nov 2022

[RAT U UKRAJINI] Još jedan masovni raketni udar na Ukrajinu, raketa protivvazduhoplovne odbrane Ukrajine pala u Poljsku

18. nov 2022

Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo započelo obuku na avionima Rafal, da li će Hrvatska Ukrajini poslati helikoptere Mi-8?

17. nov 2022

Kompanija PR-DC predstavila koncept svoje nove besposadne letelice na mlazni pogon

16. nov 2022

Rebalans budžeta Srbije za 2022. godinu: Nastavak velikih finansijskih ulaganja u naoružanje i opremu Vojske Srbije

15. nov 2022

[RAT U UKRAJINI] Povlačenje Rusa iz Hersona, ruski dronovi u akciji, da li su na vidiku mirovni pregovori?

11. nov 2022

Vučić za Pink: Naručili smo ruske sisteme za protivelektronska dejstva Repelent i Krasuha, o Rafalima ćemo pričati nakon isporuke Mistrala

10. nov 2022
[FOTO-REPORTAŽA] Obeleženo 30 godina Vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane nekadašnje Vojske Republike Srpske
VRS je 1992. nasledilo 13 jurišnika Orao, tokom godina koristila ih je više jer su se avioni rotirali sa primercima iz SR Jugoslavije / Foto: Neven Sakan

[FOTO-REPORTAŽA] Obeleženo 30 godina Vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane nekadašnje Vojske Republike Srpske

Iako Vojska Republike Srpske (VRS) ne postoji još od kraja 2005. godine, u petak 27. maja je na zapadnom, vojnom delu aerodromu Mahovljani kod Banja Luke obeleženo 30 godina od osnivanja Vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane VRS. Prethodno je u Republici Srpskoj obeležen i 12. maj, dan kada je 1992. formirana Vojska Republike Srpske.

Povodom 30 godina V i PVO VRS sagovornik mnogih medija u Republici Srpskoj bio je pukovnik Milan Stojanović, jedan od članova Organizacijskog odbora za obeležavanje ovog jubileja. On je u svojim izlaganjima izneo mnoštvo interesantnih informacija vezanih za istoriju V i PVO VRS.

Naveo je da su avijacijske jedinice VRS tokom rata 1992-1995. izvršile 1357 borbenih letova sa 933 časa naleta. Helikopterske jedinice imale su 516 borbenih letova, a ukupno su uništena 432 neprijateljska cilja. U više od 6000 letova prevezeno je 11522 ljudi od kojih više od 80 posto ranjenika sa prvih linija fronta, kao i 924 tone različitog tereta.

Tokom rata 1992-1995. poginulo je 57 pripadnika V i PVO VRS, a 4 se još uvek vode kao nestali / Foto: Neven Sakan

Stojanović je istakao da je V i PVO VRS dalo poseban doprinos operaciji VRS ‘‘Koridor‘‘, potom operaciji ‘‘Kiseonik‘‘ ili ‘‘12 beba‘‘, kao i tokom neprijateljskih operacija ‘‘Una-95‘‘ i ‘‘Sana-95‘‘. U toku rata 1992-1995. poginulo je 57 pripadnika V i PVO VRS, a 4 se još uvek vode kao nestali. Od ukupnog broja od 61 pripadnika VRS, 31 je bio vojnik, 31 starešina među kojima 11 pilota.

Pukovnik Stojanović je istakao da je prema obaveštajnim podacima komande NATO i pisanja lista Vašington post, V i PVO uništio 32 vazduhoplova NATO, od kojih su neki pali u more ili na teritoriju zemalja u okruženju. Spomenuo je i obaranje 4 hrvatska MiG-a 21, kao i američkog F-16 i francuskog Miraža-2000.

V i PVO VRS formirano je 27. maja 1992. godine, a baš na taj dan ovaj vid VRS izveo je 16 borbenih letova protiv neprijateljskih snaga u rejonu Posavine. Formiranje V i PVO (od 2001. godine RV i PVO VRS) izvršeno je u kasarni ‘‘Krajiških brigada‘‘, u Zalužanima, gde je bila smeštena Komanda V i PVO VRS. Prvi komandant, ujedno i ratni komandant bio je pilot general-major Živomir Ninković koji je za vreme rata izvršavao borbene zadatke leteći na lakom jurišniku Jastreb.

Od JNA VRS je nasledila 9 Jastrebova od kojih dva dvoseda NJ-21 / Foto: Neven Sakan

Formiranju V i PVO VRS prethodilo je povlačenje jedinica Jugoslovenske narodne armije (JNA) iz Bosne i Hercegovine koje su imale zadatak da se do 19. maja 1992. godine povuku na teritoriju novoformirane Savezne Republike Jugoslavije. Za formiranje vazduhoplovnih snaga Republike Srpske postojala je dobra osnova, jer su se na aerodromu Mahovljani i helidromu Zalužani, kao i širom teritorije BiH pod kontrolom VRS, našle respektabilne jedinice bivšeg RV i PVO JNA.

VRS je tako nasledila 474. vazduhoplovnu bazu, ojačanu 238. lovačko-bombardersku avijacijsku eskadrilu, 111. helikopterski puk sa 711. protivoklopnom helikopterskom eskadrilom i 780. transportnom helikopterskom eskadrilom, potom 155. raketni puk protivvazdušne odbrane, 51. bataljon za vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje (VOJiN), a u sastav V i PVO VRS ušli su i vazduhoplovni zavod ‘‘Kosmos‘‘ u Banja Luci, kao i vazduhoplovni zavod ‘‘Orao‘‘ u Rajlovcu (premeštanje zavoda u Bijeljinu započeto je novembra 1995. godine).

Na stajanci aerodrmoma Mahovljani se 27. maja 2022. nalazila većina tipova aviona i helikoptera sa kojima je raspolagalo V i PVO VRS / Foto: Neven Sakan

Što se tiče tehnike, V i PVO VRS je u tom trenutku raspolagalo sa 13 jurišnih aviona Orao (11 jednoseda J-22 i dva dvoseda NJ-22), 9 lakih jurišnih aviona Jastreb (7 jednoseda J-21 i dva dvoseda NJ-21), 27 lakih višenamenskih helikoptera Gazela (7 Hi-42 HERA i HO-42 i 20 HN-42M i HN-45M GAMA) i 14 srednjih transportnih višenamenskih helikoptera Mi-8T. Nešto malo kasnije floti se pridružio i jedan školsko-borbeni avion G-4 Super Galeb.

Protivvazdušna odbrana imala je tri diviziona raketnog sistema srednjeg dometa S-75M ‘‘Volhov‘‘, jednim divizionom raketnog sistema srednjeg dometa SA-75 ‘‘Dvina‘‘, tri baterije raketnog sistema srednjeg dometa 2K12 Kub-M. Osim navedenog bio je tu i određeni broj lakih mobilnih raketnih sistema 9K31M Strela-1M, 9K35M Strela-10M i Sava, potom veći broj lakih prenosivih raketnih sistema 9K32M Strela-2M/A, 9K310 Igla-1 kao i protivavionski topovi BOV-3 kalibra 20 mm, M53/59 Praga kalibra 30 mm i Bofors L/70 kalibra 40 mm. Jedinice VOJiN i ARJ PVO raspolagale su sa jednim radarskim sistemom S-600, dva S-605 i tri kompleta S-654, po jednim radarom AN/TPS-63 i AN/TPS-70, nekoliko radara P-12, 4 P-15, jedan P-35 i jednim radarskim visinomerom PRV-11.

V i PVO VRS nalsedilo je 1992. godine ukupno 14 Mi-8T/ Foto: Neven Sakan

Nakon reorganizacije koja je izvršena 28. jula 1992. godine formirana je 92. mešovita avijacijska brigada u čiji sastav su ušli 27. lovačko-bombarderska eskadrila sa jurišnicima Orao, 28. lovačko-bombarderska eskadrila sa Jastrebovima, 11. helikopterski puk koji će nešto kasnije postati 89. mešovita helikopterska eskadrila sa helikopterima gazela i Mi-8T. 474. vazduhoplovna baza promenila je ime u 74. vazudhoplovna baza i pod njenom komandom su se našli aerodromi Mahovljani i Zalužani.

U aeroklubovima su mobilisani avioni Piper PA-18 Super Cub, PZL-104 Wilga, Utva-66, Cessna 172, Utva-75, Zlin-526F, J-20 ‘‘Kraguj‘‘ i An-2 koji su u bazirali na aerodromima Bratunac, Prijedor i Zalužani. Sa ovom tehnikom je formirana 92. laka eskadrila višestruke namene. Sve pomenute jedinice bile su potčinjene 92. mešovitoj avijacijskoj brigade čiji je prvi komandant bio potpukovnik Slobodan Kusturić.

Jedna od 6 helikoptera Gazela koje je 2006. godine ušlo u sastav VS BiH / Foto: Neven Sakan

Za zaštitu šireg rejona Banja Luke formirana je 155. raketna brigada PVO, a 1994. i 172. srednji samohodni raketni puk sa tri baterije sistema Kub čiji je zadatak bila PVO rejona Han Pjesak-Pale. Za neposrednu PVO zaštitu Mahovljana i Zalužana služio je 474. artiljerijsko-raketni puk PVO, a zona odgovornosti 51. bataljon VOJiN čija je komanda bila u Banja Luci, prostirala se od Plješevice do Nevesinja.

RV i PVO VRS prestalo je da postoji kada i Vojska Republike Srpske. Zakon o prestanku važenja Zakona o VRS donesen je 28. decembra 2005. sa stupanjem na snagu 1. januara 2006. godine. Novoformirane Vazdušne/Zračne snage Bosne i Hercegovine su od vazduhoplovne tehnike VRS preuzele samo 6 lakih višenamenskih helikoptera Gazela i dva srednja transportna helikoptera Mi-8T.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

op

Impresivno vazduhoplovstvo i PVO za tako malu teritoriju i broj vojnika. To dovoljno govori o veličini i snazi SDRJ i JNA iz kojih je sve nastalo.

Odgovori
Iv

Vise ispravnih aviona i jacu pvo su imali nego Srbija npr. 2015 godine

Odgovori
St

Ako racunas samo broj, mozda. Ako gledas kvalitet, nikako nije impresivno. Volhov i Dvina is 60tih, Jastreb koji je od pocetka bio nezadovoljavajuci. Uzmi samo za primer obaranje 4 Jastreba u februaru 1994. A o upotrebi ne govoriti nista, ako imas avijaciju 1992. u vreme bez zabrane letenja, kako to da nisi bombardovao fabriku municije do 1994, lakse je da gine pesadija sa podrskom Prage i minobacaca nego da se digne avijacija.

Odgovori
Pi

Više puta je bombardovana fabrika municije od strane ViPVOVRS. Trebali bi da se informište prije javnog komentarisanja. Sama fabrika je tako pozicionirana da je vrlo teško izvršiti klasično bombardovanej, em se pogoni nalaze u tunelima. To je ipak gradila JnA, tako da sama fabrika nije bila na livadi na izvolite već izmedju brda i zaklonjena prirodnim preprekama.
Inače i pored zabrane letenja od strane Nato, VRS je izvršila ogroman broj letova, naročito helikopteri vršeći evakuacije… zaista impresivno za to vrijeme , tu teritoriju i broj ljudi sa kojim su raspolagali…

Li

Koja 4 hrvatska MiGa?? Peris ov 95. e i Radošov 92.u i to je to.

RV Hrvatske je izgubio doduše još jedan MiG 21,1993. kad je oboren pilot Peris al to je bilo u Hrvatskoj( okolica Vrginmosta).
I dva su izgubljena na trenaži (piloti Mejaški 95.e poligon Gašinci i 96. ili 97. na Plesu jedan pilot je poginuo pri povratku sa trenaže).

Kasnije ,2010. su nad poligonom Slunj sudarila se dva MiGa (piloti OK), te 2014. još jedan je pao zbog teh. kvara (pilot Ok).

I to je to glede gubitaka publiciranih i javnih već 100 puta.Ostalo su bajke.

St

@Pilot VRS
Znam, gledao sam helikoptere koji prevoze ranjenike preko Drine, a mozda ponekad i predsednika, li nacelnika generalstaba.
A sto se tice avijacije, secam se samo da je na pocetku rata bilo nekog bombardovanja koje su mislim radili Migovi 21, verujem da su posle 15.maj ai preleta dvojice hrvata zabranili letove sa aerodroma Ponikve..

Fr

Реално 😄

Odgovori
Ti

Odlican tekst. Koje su gubitke VRS ViPVO?

Odgovori
Bo

Pozdrav, gubici su bili ogromni (iz mog ugla gledanja veoma bolni) posebno kad se uključio NATO, mislim da je pisano na tu temu i na Tango six. Košmaran dan za VRS po povratku sa borbenog zadatka borbadovanja pomenute fabrike u Travniku oborena su 4 od 6 aviona koji su bili u akciji. Bombarderi protiv NATO lovaca nisu imali nikakve šanse. I u tom periodu a i danas živim u Laktašima između oba aerodroma (Zalužani helidrom) i nekako sam kao klinac pratio svaki nalet vojnih letjelica posebno aviona. No i sa starom tehnikom oborili smo F16C i Mirage 2000 i još neki izviđački avion koliko se sjećam. Sad je sve utihnulo, aerodrom djelu pistu sa civilnim avionima, a pomenuti preostali borbeni avioni su u hangarima i podsjćaju na prošlost koja je bila ne onakva kakvu smo svi planirali (ili barem ogromna većina), umjesto potencijalne borbe sa spoljnim neprijateljom mi smo se borili međusobno. Slava herojima neba Republike Srpske.

Yo

Stiče se utisak da je RV i PVO Srpske tokom 1992. – ’95. bilo uspešnije od svojih kolega iz VJ 1999.
Šta se to promenilo za te 3 – 4 godine u korist NATO avijacije?
Često se naglašava – što je i istina – kako je najjači vojni savez sa 19. država napao Srbiju, međutim, utisak je i taj da bi nas i samo jedno moćnije vazduhoplovstvo od tih 19 svojom avijacijom učinilo jednako nemoćnim sa borbenim letovima na preko 4 – 5 km visine – samo uz manju štetu po statičke ciljeve na zemlji…

Odgovori
Le

Iznad Goradzda je oboren jos jedan Si Harijer hteo bih da dodam.

Ne

Na predzadnjoj slici se u pozadini vidi jedan od „mojih“ kamiona, ZIL-130 APA-35, koji se koristi za „zapuštanje“ Mi-8T (i još nekih „letećih objekata“).

Odgovori
Ku

Oboren je i britanski Sea Harrier 16.4.1994., doduše možda ne od jedinica V i PVO, ali svejedno vredi spomenuti.

Odgovori
Ga

LingLi i taj iznad Vrginmosta sa Perišom je oborila PVO VRS.
Kod Dervente je oboren Radoš a kod Gradiške Perišin.
Slava čuvarima neba Republike Srpske.

Odgovori
Za

Zlatko Mikerević,pilot pukovnik VRS,jedan od pilota koji je bio u toj grupi od 6;aviona u februaru 94,tada poručnik,iskočio je iz aviona u okolini Ključa.
Neki kazu iskočio iz ispravnog aviona nečekajući da ga sruše.
Navodno je i pre toga obaran negde u okolini Slavonskog Broda.
Rodom iz Dervente,penzionisan u vojsci Srbije ,gde je nastavio da sluzbuje nakon 95′.
Sada radi kao direktor Poljoprivrednika Derventa,firme koja je član grupacije M-SAN,zagrebačke informatičke firme koja je jedna od najjačih na balkanu.
Vlasništvo je Stipe Matića,Mikerevićevog klasića iz VVA u Mostaru koji je napustio školovanje.
Jedan od retkih koji su dvaput rušeni i preziveli.
Respekt.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor