Bosni i Hercegovini odobrena nabavka lakih višenamenskih helikoptera AW119Kx

22. maj 2025

Dvadesetogodišnja tradicija saradnje: Ambasada SAD uručila počasna odlikovanja srpskim vojnim diplomcima, pukovnik RV i PVO jedan od odlikovanih

20. maj 2025

[ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

20. maj 2025

FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

19. maj 2025

[ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka

19. maj 2025

[ANALIZA] Ratno vazduhoplovstvo, protivvazduhoplovna i protivraketna odbrana Indije

16. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Četvrti AirVG u Zagrebu: Premijera eskadrile domaćih Rafala, inostrani gosti za atraktivniji letački program

13. maj 2025

[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

13. maj 2025

Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

12. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025
Bell Textron dobio ugovor za razvoj letelice koja će zameniti helikopter Black Hawk
V-280 Valor bio je samo tehnološki demonstrator programa FLRAA / Foto: Bell Textron

Bell Textron dobio ugovor za razvoj letelice koja će zameniti helikopter Black Hawk

Kako prenosi Defence News, kompanija Bell Textron pobednik je nadmetanja američke armije (US Army) u programu Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA), što je najveća odluka o nabavci helikoptera ovog vida američkih oružanih snaga u proteklih 40 godina. Ugovor za razvoj sledeće generacije helikoptera mogao bi na kraju vredeti do 1,3 milijarde dolara, a nova letelica trebalo da od oko 2030. godine počne da zamenjuje otprilike oko 2.000 višenamenskih helikoptera Black Hawk.

Nova letelica FLRAA neće služiti kao zamena jedan za jedan za postojeće avione, ali će preuzeti uloge Crnog Jastreba, dugogodišnjeg ‘‘radnog konja‘‘ vojske za dovođenje trupa na i oko bojnog polja. Razvoj inženjeringa i proizvodnje, kao i faza početne maloserijske proizvodnje mogli bi da vrede oko 7 milijardi dolara. Ako se kupi „potpuni komplet“ koji važi tokom čitavog životnog veka flote, program bi mogao da okvirno vredi oko 70 milijardi dolara, uključujući potencijalnu inostranu vojnu prodaju, rekao je medijima 5. decembra izvršni oficir armijskog programa za avijaciju, general-major Rob Bari koji je dodato da će kompaniji Bell-Textron biti dodeljen ugovor vredan 232 miliona dolara što će kompaniji omogučiti da u narednih 19 meseci nastavi rad na preliminarnom dizajnu letelice i da do 2025. prikaže virtuelne prototipove.

U takmičenju programa FLRAA je osim Bela sa svojom letelicom V-280 Valor, učestvovao i konzorcijum Sikorski i Boing sa svojim helikopterom SB-1 Defiant X. Projektanti oba tima imala su zadatak da letelica ima iste gabarite kao helikopter Black Hawk. Razvoj konvertoplana V-280 započet je septembra 2013. godine, prvi let izvršen je 18. decembra 2017. godine i u suštini je ova letelica predstavljala samo tehnološki demonstrator za ispitivanja. Pre nego što će letovi V-280 biti prekinuti juna 2021. godine, testovi su pokazali njegovu veliku pokretljivost pri malim brzinama, veliki dolet na krstarećim brzinama, a dostignuta je i maksimalna krstareća brzina od skoro 565 km/h.

Preteče programa FLRAA bili su planovi odnosno inicijativa Future Vertical Lift (FVL) pokrenuta 2009. godine za razvoj zamena nekoliko osnovnih tipova helikoptera američke armije (OH-58 Kiowa, UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache, CH-47 Chinook), a iz njega je proizišao program Joint Multi-Role (JMR) Medium koji predviđa razvoj letelice za zamenu UH-60 i AH-64, i čiji je tehnološki demonstrator bio konvetroplan V-280.

Američka armija želi da FLRAA bude sposoban da leti 4.522 km (2.810 milja) bez dopunjavanja goriva (pri tom je minimalan zahtev 3.195 km), ali i da bude dovoljno okretan za prebacivanje trupa u opasna žarišta. Drugi željeni zahtevi koje FLRAA treba da zadovolji su borbeni radijus 560-830 km bez tankanja gorivom, maksimalna stalna krstareća brzina 520-611 km/h, mogućnost prevoza 8 do 12 osoba, nosivost unutrašnjeg tereta 2.400 kg ili nosivost poda transportne kabine od 1.500 kg/m2.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ik

US Army ce do 2030 godine imati oko 70% svog naouruzanja proizvedenog u zadnjih 15 godina….Impresivno

Odgovori

@Ikar
Što se tiče helikoptera sigurno neće.

Jo

Sta je to tacno od nove tehnologije demonstrirao pobednik, a da vec nije Osprey?
Za moj ukus Defiant X mnogo zanimljiviji projekat.

Odgovori

Kod pobednika se ne zakreće motor već samo pogonsko vratilo i elisa za razliku od Ospreya. Pouzdanije i omogućava da se obe elise pogone sa samo jednim motorom kroz fiksno krilo.

Jo

Paqe,

Nisam ekspert, ali ne znam kako je to pouzdanije ako se ne zakrece ceo motor vec samo vratilo sa elisom. To je jedan dodatni zglob, i ko zna sta sve jos. A ovoliku skalameriju sigurno nece pogoniti samo jedan motor, jer zadati zahtevi tesko da bi bili ispunjeni. Tako da i dalje ne vidim nikakvu prednost u odnosu na Osprey-a, koji je inace duplo veceg kapaciteta.(12 prema 24 vojnika) Uopste o kontroverzi samog Osprey-a, velikom broju fatalnih nesreca koje je imao, i generalno tog koncepta letelica sa tilt rotorom, strucnjaci bi mogli svasta da kazu.

Me

Koliko je meni poznato, i „Osprey“ je imao osovinu između oba motora kojim je u slučaju otkaza 1 motora 2. motor pokretao elisu neki kraći period, da se može izvršiti brzinsko slijetanje. To mu je i bio jedan od većih problema.

Lu

Eto, Ameri se rješavaju OH-58 Kiowa, UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache, CH-47 Chinook. Hrvatska mora biti prva u redu da traži, prije nego što se ostali jave, a javiti će se sigurno, kao Grčka gdje su uzeli 70 Kiowa.

Odgovori
Be

Ovo je tilt rotor…..

Bo

Da li je ovo heikopter ili avion? Ako je helikopter. onda ims prevelik odraz, ako je avion onda je prespor!

Odgovori
ma

Ako je zamjena za UH60 onda je jasno da je heli. I to jako brz helikopter sa velikim dometom.

Nj

E moj Bobane.. daj brzo zovi ambasadu SAD i upozori ih na prevelik odraz. Nisu valjda primijetili taj detalj, ali sreca da po svijetu ima strucnjaka poput tebe pa ces im pomoci u dizajnu novog helikoptera…

Bo

Njofra
To reci onima koji sa ovih helikopterom ili avionom idu u ratnu zonu.

Va

Dzaba prave kad će nama sad lepo da objasne kako je mi8 naj naj naj. Inače bar 10 godina ispred drugih Bell je budućnost

Odgovori
Sr

@Vasa
Sve se svede na potrebe. Ako letis sa jednog na drugo ostrvo Pacifika(USN, USMC itd.), onda je ovako nesto definitivno najbolje resenje. Ako letis iznad kopna ne previse daleko(skoro svi ostali), onda je konvencionalni helikopter daleko bolje resenje zbog cene, odrzavanja i nosivosti.

mt

8мил. Да видим и то чудо. По мени најважније да објасне реалност испоруке: до сад су подржавали све на ресурс остатка планете. Може и Зимбабве да пројектира супер хели, али га стварно и произвести не би било реално.

Odgovori
F-

Amerikanci su definitivno broj 1 na svetu po proizvodnji oruzja a i samog kvaliteta istog…

Odgovori
Ze

A „mocna“Russia 15% i manje.Švicarski sir nije toliko supalj,od pvo do kvs.

Odgovori
Do

Volim USA marketing , i pogotovo kako projekat postaje realniji krece pad karakteristika razni izgovori uz dalje povecanje ukupne cene!

Da ce ga napraviti svakako,realno samo oni imaju resurse da sprovedu u delo nesto ovako veliko! efekat tek ostaje da vidimo kakav ce imati , ali nesto mi mirise da ce im helici dugo dugo leteti jos tj da se nece ovo primiti kako je najavljeno

Saveznici slobodno da se raduju posto ce biti gomile Novo Novo Novo 3 x Sline da im se proda !! Na silu ili kako god

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor