Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
Kineski Transportni avion Y-20: Mitska ptica na nebu iznad Srbije
Kineski transporteri Y-20A sletali su tri dana na batajnički aerodrom, svakog dana po nekoliko aviona. Mogu se očekivati i dalji dolasci / Foto: Uroš Mitrović

Kineski Transportni avion Y-20: Mitska ptica na nebu iznad Srbije

U periodu od 9. do 12. aprila svakog dana je na batajnički vojni aerodrom sletalo po nekoliko teških transportnih aviona kojima je, kako su naveli kineski zvaničnici, izvršena „redovna vojna isporuka u okviru godišnjeg plana saradnje dve zemlje“. Pojava ovih aviona izazvala je priličnu pažnju svetskih medija koji su brzo izašli sa tvrdnjama da je u pitanju („polu-tajna“) isporuka kineskog naoružanja, odnosno konkretno, sistema PVO FK-3.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić juče je, govoreći o komentarima nekih regionalnih lidera da se Srbija naoružava, potvrdio da je sistem isporučen, a pojedini domaći mediji su dan ranije preneli informaciju da će sistem najverovatnije biti prikazan na batajničkom aerodromu tek 30. aprila.

Deo kineskih aviona Y-20A je nakon sletanja na batajnicčki aerodrom preletala na aerodrom “Nikola Tesla“ radi dopune gorivom / Foto: Uroš Mitrović

Tri baterije ili diviziona, koji su se do sada spominjali kao moguća količina sistema koja je kupljena, mogu se sastojati od 40 do 60 vozila. Treba računati i na rakete, pa je verovatno da će biti još ovakvih isporuka. Dok se ranije smatralo da bi bilo racionalno da FK-3 u Srbiju bude transportovan najvećim serijski proizvedenim transportnim avionom An-124 Ruslan, izbijanje rata u Ukrajini je sasvim sigurno onemogućilo da ruske ili ukrajinske kompanije tom letelicom obave ovaj posao.

Pronađeno je zanimljivo rešenje. Na aerodrom ‘‘Pukovnik-pilot Milenko Pavlović‘‘ sletali su transporteri tipa Xi‘an Y-20 (Yun-20) kineske proizvodnje koji, ako izuzmemo evropski deo Rusije, nikada do sada nisu leteli iznad Evrope.

Y-20A sa novim „low-vis“ oznakama / Foto: Uroš Mitrović

Y-20, koji veoma podseća na sovjetski Il-76, američki C-17 i rusko-ukrajinski An-70, prvi je kineski teški transportni avion, ali je ipak projektovan uz pomoć iz inostranstva. Polazna tačka u stvaranju novog aviona bio je idejni projekat teškog transportnog aviona (HTA), a ugovor za pokretanje razvoja prvog kineskog teškog transportera, korporacija AVIC-II potpisala je sa ukrajinskim državnim preduzećem ‘‘Antonov‘‘ 20. decembra 2003. godine.

Zvanično, program razvoja pokrenut je 2006. godine. Navodno je u Ukrajini ovaj projekat poznat kao An-70-600. Mnogi smatraju da je Y-20 donekle nešto uvećana varijanta rusko-ukrajinskog transportera An-70 i to sa mlaznim motorima (An-70 ima turboelisne), što u suštini odgovara nikada realizovanom projektu aviona sa oznakom An-188 (sa ipak izmenjenim ‘‘T‘‘ repom koje podseća na rešenje sa američkog C-17). Početni taktičko-tehnički zahtevi predviđali su projektovanje letelice koja ima nešto bolje karakteristike od vazduhoplova koji je na kraju proizveden.

Zanimljivo da je deo zapadnih stručnjaka primetio da su kineski Y-20A stigli u Srbiju sa otvorenim kućištem u kome se nalaze bacači infracrvenih mamaca i radarskih dipola (nalazi se sa zadnje strane spremišta stajnog trapa) / Foto: Uroš Mitrović

Kineski zvaničnici tvrde da je Y-20 potpuno razvijen u domaćoj kompaniji Xi’an Aircraft Industrial Corporation (603. istraživački instutut), a pojedini zapadni izvori navode da su Kinezi, osim oslanjanja na ruske i ukrajinske resurse, dragocene informacije i iskustva sticali putem industrijske špijunaže. Y-20 je prema svojim karakteristikama, a pre svega prema nosivosti i dimenzijama negde između sovjetskog Il-76 koji se i nalazi u naoružanju kineske vojske i američkog C-17. Takođe ima i veliki dolet što je omogućilo da Kina sada ima i strategijske transportne sposobnosti.

Testovi sa prvim prototipom su na zemlji započeti decembra 2012., prvi let je izveden 26. januara 2013. a peti, poslednji prototip poleteo je 14. jula 2015. godine. Samo tri i po godine nakon prvog leta prototipa prvi serijski primerci aviona Y-20 (nazvan ’’Kunpeng’’ po mitskoj ptici drevne Kine) stigli su u jedinice vazduhoplovnih snaga NR Kine. Prva tri Y-20 sa evidencijskim brojevima 11051, 11052 i 11053 primećeni su 15. juna 2016. u vazduhoplovnoj bazi Chengdu-Qionglai gde su predati 12. puku 4. transportne avijacijske divizije.

Prednji deo Y-20 podseća na rešenje primenjeno na avionu An-70 / Foto: Uroš Mitrović

Za ovako relativno brz razvoj aviona je, prema kineskim izvorima, zaslužna tehnologija izrade i način projektovanja. Navodno je Y-20 prvi transportni avion u čijem su se konstruisanju koristili 3D štampači izrade delova a primenjena je i tzv. MBD (Model-based definition) tehnologija. Prethodno je MBD primenjen samo još na putničkim avionima Boeing 787, Beluga XL i Airbus A350.

U konstrukciji Y-20 prisutan je veliki procenat kompozita koji su razvijeni u Kini, u 703. institutu korporacije CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) koji je formiran tek marta 2009. godine dok je projektni tim za Y-20 počeo sa radom oktobra iste godine. Još jedna od tehnologija koja je drastično skratila razvoj je i ADT (Associative Design Technology) koja je ubrzala proces konstruisanja nosnog dela za 8 meseci.

Y-20 fizički u velikoj meri podseća na avione An-70, Il-76 i C-17 / Foto: Uroš Mitrović

Pored dosta nezvaničnih informacija i spekulacija o performansama aviona, kineski nacionalni mediji su ipak izneli neke podatke. Smatra se da je maksimalna nosivost 66 tona, a da je dolet aviona sa teretom od 51 tone (sa maksimalnom količinom goriva) preko 5200 km. Pri tom, sa nosivošću od 66 tona maksimalna poletna masa aviona iznosi preko 200 tona. Međutim, u međuvremenu je obelodanjeno da se ovakvi podaci ipak odnose na kasniju verziju aviona koja ima kineske motore, i da je nosivost prve varijante Y-20A 55 tona.

Prototip Y-20B sa kineskim turboventilatorskim motorima WS-20.
Kokpit aviona Y-20A,

Maksimalna nosivost nove varijante Y-20B od 66 tona zadovoljava potrebu da se ovim avionom mogu prevesti i najteži tovari, poput kineskog tenka Tip 99A2 koji ima masu od 58 tona ili dva laka tenka Tip 15 mase od po 30 tona. Može se naći informacija da sa dva tenka Tip 15 dolet Y-20B iznosi 7800 km. Prema različitim podacima dužina aviona je 45 ili 47 metara, razmah krila 47 ili 50 metara, visina 15 ili 18 metara, masa praznog aviona je oko 100 tona, a maksmalna 180-220 tona. Krstareća brzina iznosi oko 630 km/h, maksimalna preko 800 km/h, vrhunac leta preko 13000 m, početna brzina penjanja 17,78 m/s, a maksimlani dolet prilikom preleta je oko 10000 km. Posadu čini tri člana koja se nalazi u kabini sa tzv ‘‘staklenim kokpitom‘‘, u avion se može ukrcati 110 padobranaca ili 300 običnih vojnika ili 200 ranjenika na nosilima.

Sletanje Y-20 na beogradski aerodrom. Prva verzija Y-20A ima sovjetske/ruske motore D-30KP-2 / Foto: Uroš Mitrović

Prototipovi, razvojni i prvi serijski avioni Y-20A imaju sovjetske/ruske turbomlazne motore Solovjev D-30KP-2 potiska 10,78 tona (čiji je razvoj započeo još 60-tih godina 20. veka) koje koriste i avioni Il-76 dok nova verzija Y-20B ima jače kineske turboventilatorske motore Shenyang WS-20 potiska 14 tona. Bilo je za očekivati da platforma kakva je Y-20 ima potencijala za dalji razvoj, posebno varijanti različite namene. Leteći tanker sa oznakom Y-20U čiji je razvoj započet početkom 2018. godine zvanično je predstavljen aprila 2021. godine. Već juna iste godine pokrenuta je serijska proizvodnja verzije Y-20B sa domaćim motorima WS-20. Prethodno je prvi Y-20B primećen još krajem oktobra 2020, a svoj prvi let je imao mesec dana kasnije.

Početne nezvanične, sasvim sigurno i nerealne procene da bi Kini bilo potrebno čak 1000, a potom 400-500 ovakvih aviona, kineski i strani vojni stručnjaci su vremenom smanjili na oko 100 Y-20 u osnovnoj transportnoj varijanti, ali i da će u varijantama letećeg tankera, aviona za elektronsko ratovanje i letećeg radarskog sistema biti proizvedeno još oko 50-60 aviona. Do sada je uočeno, da je pored 7 prototipova i razvojnih aviona, proizvedeno oko 36 serijskih primeraka koji su već uvedeni u naoružanje kineskih vojnih vazduhoplovnih snaga.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ja

Samo cu reci 👏🏾👏🏾👏🏾👏🏾👏🏾 , lagano postali velesila i mnogima to smeta i nemocni su po tom pitanju poz.

Odgovori
Da

I cemu aplaudiras i cemu se veselis. Oruzje u rukama kineskog apsulutiste i diktatora. Kina je trenutno pored S.Koreje jedna od najgorih diktatura na svetu, sa dozivotnim predsednikom, bez slobode govore, medija i bilo cega. Fuj!

De

Gledao sam ih pažljivo i slikao, kinezi su majstori kopiranja, uzeli su od svakog ponešto i sklopili avion kakav im treba, zapazio sam prvo da nije previše bučan i ne dimi a iako ima 4 motora nije toliko veliki, to su moja zapažanja.

Odgovori
Mi

U pravu ste potpuno. I ja sam imao prilike da ih gledam prosli vikend i isto to sam zapazio.

Gl

C 17 za siromasne

Odgovori
Kr

Velesila po tome što su vam dovezli fk3 ili po tome što vam je sletio y20?
Evo zadnji put kad sam prolazio pored ZG aerodroma, bio tamo jedan C17, a u medijima nije ništa bilo popraćeno.
A je lijep avion.

dr

ne postoje strategijski transportni avioni za siromasne….svaki tip mogu imati samo bogatasi…

Sa

Inace US C-17 slece povremeno i na Surcin a i na Nis
i takodje ne propraceno u mediama.

Fe

@ Krunoslav, Salle
Samo što se povodom sletanja C-17 ne pojavljuju alarmistički članci iz pera AP-a…
Inače, Kina je velesila i tek će da raste, šta god da bilo ko misli o tome

Gl

Salle

To onaj iz NATO airlift wing,secam se da sam na jutjub par snimaka iz Nisa gledao kada imamo zajednicku vezbu sa nacionapnom gardom ohaja

ob

Y-20 je odlican teski transporter sa modernom avionikom i 3 clana posade. Pricalo se da je Srbija zainteresovana za IL76 (zbog aktuelne situacije, tesko da bude nesto od toga). Y-20 u eksportnoj verziji bi bilo za nas dobro resenje. Ekonomicniji je od C17. Mislim da bi bilo interesantno da se razmislja o Y-20 ako je uopste dostupan u eksportnoj verziji.

Odgovori
Sa

Ja bih takođe voleo da Srbija nabavi „Y-20“, ali je problem što je njegova cena oko 160 miliona dolara. „Il-76“ se ranije prodavao za znatno manje novca (ispod 70 miliona dolara), ali su vremenom Rusi podigli većinu cena, pa nemam predstavu koliko bi on sada mogao da košta. „C-17“ košta čak 340 miliona dolara i on je jednostavno preskup…

VR

Srbiji ni u šali ne treba ovakav transportni avion. Može da sleti samo u Niš ili Beograd. Potrebe za njime NE POSTOJE.

Vl

VRS,
Koliko smo do sada imali kupovina naoružanja i opreme po celom belom svetu? Da smo kupili ovakva dva aviona pre dolaska Mig-ova 29, sa svim narednim nabavkama i transportima istih, do sada bi se otplatili. Tu je i uslužan prevoz robe za namensku industriju kao i uslužan prevoz za treća lica. Eto, da smo imali ovakve avione, ne bi trebali slati putničke avione u Kinu po medicinsku opremu za vreme kovida. Ima za njih posla, samo tako…

2 komada za VS, Y-20B…..

Odgovori
Bl

A kamo da lete. Beograd – Niš?

St

Meni je najace srpsko misljenje da su kineski avioni loseg kvaliteta. Valjda se bazira na provererenim informacijama zasnovanim na igrackama iz New Shangai i Pande.

Odgovori
du

Bravo.Po svemu sudeci ste u pravu, igracke iz pande ipak nisu neki pokazatelj kvaliteta.
Za relativno male pare bi mogli da uzmemo solidne avione.Rafali su izuzetno skupe igracke i za 12 bi mogli da uzmemo mozda i 24 kineska J-10.Sve vise sam uveren da Kinezi imaju odlicnu tehnologiju i da su price da nemaju kvalitet gluposti.

iv

Kinezi i dalje dosta koriste ruske motore, to vec znaci nesto. Njihovi domaci su se tek sad poceli stidljivo pojavljivati a i dalje dolaze izvestaji da im je kratak resurs i kubure za pouzdanoscu . Nisu dzabe pazarili ukrajinski MotorSich . Niko ne spori da napreduju al u ovom trenutku jos nisu u vrhu i kvalitet nadoknadjuju enormnim kvantitetom. Moj drugar sto je radio u Kini mi je rekao da svi mi volimo pare ali kinezi su malo vise spremni da naprave kratice da bi zaradili. Proizvode sve i svasta , dobro i lose,pa ko se upeca upeca

Yo

Novi su u 1. ligi dok se drugi međusobno kače preko proxy-a i unapređuju na decenijskom nivou.
Ostali imaju i skrivene adute i sl., ali ovim tempom razvoja posle 2030. – kada pristignu plodovi velikih ulaganja u osnovne nauke – Kina sa postojećim odnosom cena/kvalitet možda obriše konkurente u potpunosti ili ih primora na drastično obaranje cena…

Ze

Isto kao i ruski PVO systems? Pa gdje su bili ti silni ruski Pantsir S1 i S 900 kada im Neptun posalje Moskvu u staro zeljezo ili dno Blac See?

Gl

Zelenski

Tacno ali sacekaj kada u oktobri df 21 posalje toconderogu i arleigh burke na dno marijanskoga rova ,cuce se dong feng

Dr

@Zelenski V

Imas neki dokaz da je Neptun spicio Moskvu ili da ti se veruje na rec?
Imas zvanicnu izjavu ruskog MO RF da je doslo do eksplozije i pozara na brodu.
Ne bi im bio prvi put, od Odvaznog/Kasin koji je potonuo nakon eksplozije u Crnom Moru pa do Kurska.
Uostalom nista cudno za brodove i podmornice, pogledaj samo koliko ih je zavrsilo u starom gvozdzu ili na dnu mora usled eksplozije izazvane eksplozije oruzja na samom plovilu.

Ze

Drina
Nisam uopste mislio uvrijediti Sirijce jer ih jako dobro poznajem , bar mislim vecinu. 9 godina rada u Siriji je donekle dosta da ih upoznas. 1 godina rada u Rusiji nije dosta da bi upoznao vecinu ali po mome Sirijci su obrazovaniji i barem ih vise od 50% govori Engleski i do 20% Ruski( vojna lica), dok Rusi ni 10% Engleski , bar gdje sam ja bio. Polarna obratnica, sjeverni krug.
Ono je bila postapalica jer za oboreni ruski spijunski avion Sirijci krivi, unistene Pantsire Sirijci, S 300 neiskusni Sirijci,……Nitko da se upita dali mozda druga strana ima bolju tehniku i taktiku bar od JonKipora?

Ze

Drina.
Ovo za 50 % Engleski sam uzeo iz naftne industrije i n.p.svska prodavaonica u Homsu je imala nekoga sa razgovjetnim Engleskim dok u Irkutsku od 10 prodavaonica nitko , cak i doktori na sistematskom.

Iv

Drina.
Ovo za 50 % Engleski sam uzeo iz naftne industrije i n.p.svska prodavaonica u Homsu je imala nekoga sa razgovjetnim Engleskim dok u Irkutsku od 10 prodavaonica nitko , cak i doktori na sistematskom.

Br

Kako su ovi avioni skoro sigurno prevozili FK-3 i ako krenemo pretpostavkom da smo kupili 3 baterije sa po tri lansera i sve ostalo sto ide u kompletu, radari, pretovarna vozila, komandna vozila, logistika, i verovatno manji broj raketa, u koliko aviona Y-20 moze sve to da stane, otprilike naravno? Da li ima neko procenu?

Odgovori
le

Meni je interesantnije da čujem malo više o tom motoru koji su samostalno napravili… To je veći uspjeh nego sam avion.

Odgovori
Jo

Kopija IL-76 sa malim izmenama na nosu bez panorama nosa.Odlična poboljšana kopija.Ne znaju kinezi još uvek da 100 posto izgrade svoj proizvod.Kopiraju sve od aviona, helikoptera do PVO sistema.Ima jače motore nego IL-76 ali skoro duplo manje resurse nego Ruski motori.

Odgovori
Yo

Prebacuju Kinezima na copy/paste tehnologiji, međutim, čemu trošiti vreme i lovu na nanovo izmišljanje tople vode…
Ako/kada se promeni pogon da i cigla ima uzgon i upravljanje – kreativni noviteti bi dobili smisao.
Ono što je važno – ovi avioni natovareni do guše doleteše sa teretom iz Kine u Srbiju – manje je bitno na šta liče ako se gledaju spreda ili otpozadi. Nisu ni ružni ako ćemo iskreno… Prijatni za gledanje dok lete.
Nadajmo se da je i FK-3 u jednakoj meri upotrebljiv kao i avioni koji su ga doneli…
Kako se bude pokazao i ispunjavao očekivano – možda može presudno uticati i na eventualne buduće nabavke kineske opreme…
Imamo prilike da testiramo postojeće i nove radare i sl. jer se zbog frke u Ukrajini štošta razletelo oko nas…

Odgovori
Mi

Ako kosta manje od 100 miliona USD – vredi svaku paru.
Verovali ili ne – ovaj avion je po tehnologijama i resenjima primenjenim prilikom projektovanja i proizvodnje na daleko visem nivou od ostalih kineskih aviona, ukljucujuci i borbene. Mozda je jedino J-20 ispred, zbog primenjenih materijala.

Odgovori
Mi

Ne moze se sa lošim kvalitetom poleteti u svemir, stici do Marsa, Meseca, sleteti na Mars i uspesno istovariti i provozati landrover :-)

Ako to mogu da izvedu- za razliku od vecine naprednih zemalja na svetu onda se ne brinem toliko za kvalitet njihovih Y-20.

Odgovori
Vl

Y-20 sigurno nije los, ali sigurno nije ni nivo C-17.

Odgovori
Sr

Vlado
Dali je C 17 toliko bolji koliko je skuplji? Nije sigurno.

Ra

Kineski J-16 koji je kopija ruskog Su-30 je bolji avion sa boljim radarom od ruske verzije. Oni uopste nisu za zezanje.

Sve sto prave je veoma respektabilno a pritom je cena povoljna. Kinezi imaju neku crtu mentaliteta takvu da oni nisu majstori da izmisle nesto novo ali ako im pokazes nesto sto im se svidja oni ce to da uzmu, da ga izuzetno metodicno izanaliziraju i naprave bolje i jevtinije.
Gledam kako su kinezi uzeli recimo ruski Tor i sad napravili HQ-17 gusenicara pa su napravili HQ-17A pa sad su izbacili FK-2000 koji moze da ispaljuje PVO rakete u voznji. Fenomenalno.

Oni naprave citavu gamu derivata na jednu temu, onda analiziraju i nastave razvoj najuspesnijeg. To je taktika 1000 sitnih koraka ali predju kilometar.
Imaju resursa na pretek.

Ko nipodastava Kinesku vojnu tehniku silno gresi. Kako stvari idu vi sad vise bofl robe mozete naci na zapadu nego na istoku.

Na sve to – i dalje glavne ideje i razvoj dolazi sa drugih mesta.

Odgovori
Mi

Sem baruta, prvih raketa koriscenih pre 1000 godina, papira, mastila, kompasa, Kineskog zida, i par slicnih stvari Kinezi stvarno nista ne znsju da izmisle sve im doneli Evropljani …

ab

Kakva dostignuca, pogotovo iz perspektive 21. veka…

Zo

Baš ni nije jasno čemu mitovi o ovom oružju. Hrvatska je takav sustav imala prije 30 godina i riješila ga se.
Danas sve slabije od s400 ne igra.
Ne kažem da su kubovi, bukovi, panciri a osobito zapadni sustavi za baciti, ali sve je to vrlo ograničeno u doba dronova.

Odgovori
Sr

@Zonzi
Pa to da je Hrvatska imala „takav sustav“ upravo jeste mit. Videli smo nedavno sta mogu „najmoderniji sustavi“ ;)

To sto ste imali se zove: 3 prazna kamiona.

Me

@Zonzi

Izvesna ograničenja protiv dronova sigurno ima svaki PVO sistem jer većina njih je projektovana pre ere masovne upotrebe dtonova. Imaš primere: Sirija, N.Karabah pa i Ukrajina. Međutim nije da ne mogu da se nose sa dronovim, imaš takođe masu primera uništenih Barjaktara i slično. Ali radi se na novim rešenjima, taktici upotrebe, razvoju pametne municije i sl. I da, nije tačno da sve ispod S400 je za baciti. Veoma pogrešno. Upravo se na manjim sistemima taktičkog nivoa najviše radi u pogledu upotrebe protiv dronova.

Sv

Hrvatska nikad nije imala niti jedan divizion s300 sistema.

Sr

Zonzi
Niti je Hrvatska ovo imala, niti je FK3 slican sa tim S300 sistemom. Radar je najnovije generacije, koji moze da prati i sporoletece i lebdece ciljeve, sto vecina radar na S300 ne moze, a po recima Kineskih strucnjaka vidi i avione 5 generacije.

Br

Hrvatska je imala nekoliko vozila osnovnog S-300 iz sredine ’80-ih ali ne i ceo komplet koji bi mogao da deluje… FK-3 je od takvih starih S-300 daleko bolji. Plus sto je u pitanju ceo divizion koji nece da sluzi samo za ukras…

Ni

U periodu od 9 do 12 aprila ukupno je sletelo 16 Y-20.
Ako je nosivost 60 tona znači da je stiglo oko 1000 tona opreme.

E sad kako preračunati tonažu opreme u broj diviziona ili čega već ne bih znao.

Odgovori
Br

Ako je nosivost ovog prvog modela 55 tona i da se nije islo na maksimum vec na 50 tona, to je 800 tona. Ali ko tacno zna tezinu lansirnog ili drugih vozila, kao i njihovu tacnu sirinu i duzinu, ili sirinu utovarnog prostora… E sad, ako je vozilo u proseku tesko oko 25 tona i ima ih po dva u avionu, to je negde 32 vozila za ovih 16 letova, mada se prica da je bilo manje letova… Ako su neka vozila i znatno laksa ili je moglo stati i tri po avionu u slucaju sa logistickim vozilima ili radarima, onda je mozda doslo i preko 40 vozila, ili sve tri baterije. Ali sve zavisi od tezine, NORA je npr. oko 35 tona, ali je ona oklopljena i sasija je mnogo masivnija i visa.

Ra

Ne mora da znači da su bili maksimalno popunjeni, gabaritni teret ne mora da teži 60 tona :) Npr jedan kamion može da popuni ceo kargo prostor a da teži 20 tona.

Ni

Gledao sam kako 3, US C-17 sleću u Niš i nije bila neka vest .Pre corone.

Du

@Niški
Subota 6
Nedelja 5
ponedeljak 8
ukupno 19 aviona je sletelo

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor