Ako se kojim slučajem nađete u Atini a ljubitelj ste vojnog vazduhoplovstva, svakako bi trebalo da posetite muzej ratnog vazduhoplovstva Grčke u vazduhoplovnoj bazi Dekelija/Tatoi, koja se nalazi u Aharnesu, severozapadnom predgrađu grčke prestonice. Idealnu priliku za posetu ovoj instituciji imala je i ekipa Tango Six portala koja je, radi odlaska na ovogodišnji Athens Flying Week, odsela u Atini i regionu Atike.
U vazduhoplovnoj bazi Dekelija, koja postoji od 1918. godine, bazirana je 360. školska eskadrila za osnovnu obuku opremljena savremenim školskim avionima Tecnam P2002JF (zamenili Cesne T-41D Mescalero), koja ulazi u sastav Vazduhoplovne akademije ‘‘Ikarus‘‘. Na aerodromu se nalazi i 359. jedinica za vazduhoplovnu podršku javnih službi, Komande za logistiku ratnog vazduhoplovstva koja leti na protivpožarnim avionima PZL M-18B i M-18BS Dromader. Aerodrom je takođe dom i za četiri civilna aero-kluba.
U toku organizacije našeg puta u Grčku, muzes smo želeli da posetimo tokom radnog dana. On je tada otvoren ali samo uz prethodnu najavu posetilaca (u periodu od 8 do 14:30, idealno da to bude grupa ljudi, a da najava bude 4 dana ranije), bilo preko telefona ili elektronskom poštom. Subotom je radno vreme od 10 do 16 časova, nedeljom od 10 do 18 časova. Muzej prima posetioce do sat vremena pred isteka radnog vremena, a praznikom ne radi.
U muzej se ulazi preko glavne kapije vazduhoplovne baze Dekelija gde će vas dočekati takozvani Gate guardian koga čine avioni F-84F Thunderstreak i T-41D Mescalero. Za grčke i državljane Evropske unije za ulaz koji je besplatan, potrebna je lična karta (ili pasoš u slučaju državljana EU), isto važi i za državljane zemalaja Šengenskog sporazuma, dok je ostalima potreban pasoš. Prilikom ulaska u muzej rečeno nam je da ne smemo da snimamo niti fotografišemo objekte vojne vazduhoplovne baze kao ni same aktivne vojne avione, a tokom obilaska postavki nas je pratilo vojno osoblje. Ono što je još zanimljivo je da put od glavne kapije do muzeja prolazi pored samog praga piste pa na putu postoje ulazne i izlazne rampe.
Proces osnivanja muzeja započet je 1986. godine kada je ratno vazduhoplovstvo formiralo Organizacijski biro muzeja. Ovaj biro je potom 1988. godine uključen u novoformiranu Službu za istorju, čija je misija bila postepena koncentracija materijala kako bi se u budućnosti osnovao Muzej vazduhoplovstva. 1990. godine je u okviru Uprave za odnose s javnošću ratnog vazduhoplovstva osnovan Zavod za osnivanje muzeja, kako bi se nastavila koncentracija građe i pronašao najbolji mogući način za njegovo formiranje.
Među mnogobrojnih rešenjima i nakon procene organizacionih šema drugih, kako grčkih tako i stranih muzeja, odlučeno je da muzej ima formu vojne jedinice. Muzej grčkog ratnog vazduhoplovstva je formalno osnovao Vrhovni vazduhoplovni savet jula 1992. godine. Smešten je u vazduhoplovnoj bazi Dekeleia i administrativno podveden pod Generalštab ratnog vazduhoplovstva. U periodu od oktobra 2006. muzej je administrativno bio pod Komandom za obuku vazduhoplovstva Grčke, nakon čega je aprila 2021. godine administrativno ponovo potčinjen Generalštabu ratnog vazduhoplovstva Grčke.
Osnvanje je vezano i za naše prostore. Naš poznati vazduhoplovni istoričar i publicista Predrag Miladinović je za Tango Six portal kazao da je za formiranje ovog muzeja zaslužan njegov prijatelj Dr Dimitris Vogiatzis, koji je, kako nam je Miladinović rekao, počeo studije istorije u Beogradu, a završio ih u Atini. Dr Vogiatzis je 1986. godine, tadašnjem komandantu grčkog ratnog vazduhoplovstva predao manuskript o tada buducem Muzeju grčkog vazduhoplovstva, njegov rad je prihvaćen i potom su preduzeti ozbiljni koraci ka realizaciji ideja i uputstava grčkog istoričara.
Kako se navodi u zvaničnim dokumenatima muzeja grčkog RV, njegova misija je sakupljanje, očuvanje i prezentacija nasleđa grčkog vazduhoplovstva, proučavanje i dokumentovanje istorije, predstavljanje nacionalnih bitaka, kao i letačkog duha tokom vekova. Muzej je po prirodi i vazduhoplovni, vojni i tehnološki muzej. Prema ICOM klasifikaciji, ova ustanova spada u kategoriju istorijsko-tehnoloških muzeja koji proučavaju i predstavljaju specifičnu ljudsku delatnost u svim njenim oblicima, u ovom slučaju, muzej predstavlja grčko vazduhoplovstvo i njegovu istoriju.
Posebno se ističe činjenica da pre osnivanja muzeja, u Grčkoj nije bilo prethodnih iskustava u oblasti reestauracije istorijskih vazduhoplova i organizovanja tehnološkog muzeja. Navodi se i da je tokom prvih dana postojanja muzeja samo nekolicina zaposlenih mogla da zamisli izuzetnu raznolikost projekata koje muzej vazduhoplovstva treba da preduzme, kao i da se suoči sa teškoćama koje su se pojavile, pošto su mnoge muzeološke aktivnosti tada u Grčkoj bile sprovedene po prvi put.
Ono što je jedinstveno za ovaj muzej je to što je, u saradnji sa privatnim sektorom, sprovodio aktivnosti iz oblasti „vazduhoplovne arheologije“. Za sada su najpoznatija dva takva primera, prvi je realizovan maja 1993. kada je mešoviti tim sastavljen od osoblja iz muzeja i specijalnog tima ronilaca grčke vojske, iz Prespanskog jezera izvukao ostatke bombardera Blenhajm Mk.I britanskog RAF-a. Sličan, ali znatno kompleksniji zadatak, isti protagonisti su izvršili jula 1996. kada je iz mora, kod grada Retimna izvađen RAF-ov Blenhajm Mk.IV F oboren u Bici za Krit.
Trenutna postavka muzeja smeštena je u jednom hangaru, kao i na dve stajanke aerodroma Dekelija. Naša ekipa mogla se uveriti da u hangaru koji je lepo uređen ima još mesta, a u okviru baze nalazi se i otvoreno skladište sa potencijalnim eksponatima (ili donorima njihovih delova) kao i još jedan hangar muzeja u kome se odvijaju restauracije.
U izložbenom hangaru muzeja mogu se videti laki avion Mignet HM.14, školski avion de Havilland DH.82 Tiger Moth, ostaci britanskog bombardera Bristol Blenheim Mk.IVF, potom bombarder za obrušavanje Curtiss SB2C-5 Helldiver (A-25 Shrike), lovci North American F-86E Sabre (Canadair CL-13 Sabre Mk.2) i F-86D Sabre Dog, lovci bombarderi Republic F-84G Thunderjet i F-84F Thunderstreak, izviđač Republic RF-84F Thunderflash, lovac MiG-15bis (varijanta poljskog licencnog Lim-2), laki višenamenski helikopteri Bell OH-13H Sioux i Agusta Bell AB-206A Jet Ranger.
U hangaru se mogu videti i motori različitih tipova aviona iz različitih razdoblja koji su korišćeni u RV Grčke, tu je i simulator za lovac-presretač F-104 Starfighter, zatim razno vazduhoplovno naoružanje, od topova, do raketa vazduh-vazduh, vazduh-zemlja i bombi, leteće mete za PVO, potom delovi opreme i naoružanja pilota, znamenja, ordenja, uniformi, opreme aviona, razni dokumenti i fotografije koje su vezane za istoriju grčkih vazduhoplovnih snaga, fotografije kokpita aviona koji su korišćeni u RV Grčke.
Muzej je na dve strane svog hangara postavio dve grupe eksponata, na manjoj postavci nalaze se, redom, lovački avion Dassault Mirage F1CG, jurišni avion Vought A-7H Corsair II, izviđač McDonnell Douglas RF-4E Phantom II, trenažni Convair TF-102A Delta Dagger, lovac Northrop F-5A Freedom Fighter, trenažno-borbeni Lockheed TF-104G Starfighter, lovac Canadair CL-13 Sabre Mk.2 (F-86E), malo dalje se mogu videti putnički avion Douglas DC-3 i hidroavion amfibija Grumman HU-16B Albatross.
Sa druge strane hangara mogli smo da vidimo tri lovca-presretača Lockheed F-104G Starfighter, višenamenski transportni helikopter Sikorsky UH-19B Chickasaw, dva jurišnika Vought A-7H Corsair II, još jedan izuzetno retki i interesantni trenažni Convair TF-102A Delta Dagger, laki višenamenski helikopter Agusta Bell AB-47J-2.
Tu su zatim i izviđački avion Northrop RF-5A Freedom Fighter, još jedan transporter Douglas C-47B Dakota, poslovni avion Grumman G-159 Gulfstream I, još dva lovca Canadair CL-13 Sabre Mk.2 (F-86E), dva laka transportera Dornier Do-28D-2 Skyservant, potom još jedan hidroavion Grumman HU-16B Albatross, trenažni avioni Cessna T-37B i C Tweety Bird, kao i Lockheed T-33A, poljoprivredni avion Grumman G-164A Ag-Cat.
Među izloženim vazduhoplovima mogli su se videti i sistemi protivvazduhoplovne odbrane (PVO) sa kojima je raspolagala grčka PVO, protivavionski top Bofors kalibra 40 mm, kao i dva američka raketna sistema PVO tipa MIM-3 Nike Ajax i MIM-14 Nike Hercules.
U muzeju je sakupljena, restaurirana i izložena postavka vozila koj su služila u grčkoj armiji, čuveno američko terensko vozilo Willys Jeep, američka vozila za transport avio-bombi i putničko vozilo kompanije Dodge, medicinsko vozilo Dodge WC-54, američko izviđačko vozilo M3 Scout, američko lako oklopno vozilo M8 Greyhound, protivpožarno vozilo firme Unimog kao i razna francuska vozila različite namene.
Od ostalih vazduhoplova koji se nalaze u zbirci muzeja, a koji još nisu izloženi (mnogi od njih se nalaze u raznim fazama restauracije) treba istaći školski avion North American T-6G Harvard, poljoprivredni avion PZL-Mielec M-18B Dromader, lovac Supermarine Spitfire LF.IXe, bombarder za obrušavanje Junkers Ju-87D-3 Štuka, laki bombarder i jurišnik Douglas A-26B Invader, transporteri Junkers Ju-52/3 i Nord N2501D Noratlas, kao i helikopter Bell 47G-5.
Posebno mestu u muzeju posvećeno je kapetanu Konstantinosu Iliakisu koji je 23. maja 2006. godine prilikom sudara sa tuskim F-16 poginuo nakon što je njegov avion F-16C Block 52+ pao u more, u rejonu Karpatosa. Kako se navodi, kapetan Ilijakis poginuo je izvršavajući naređenje, imao je zadatak da presretne tursku letelicu koja je ušla u atinski FIR (Flight Information Region). Ilijakis je rođen Kaniji 1970. godine, upisao je Vazduhoplovnu akademiju septembra 1989. godine (65. klasa) i diplomirao juna 1993. godine u činu potporučnika.
Na posebnom mestu izložen je deo transportnog aviona tipa Nord Noratlas N2501D 354. taktičke transportne eskadrile ‘‘Pegasus‘‘ grčkih vazduhoplovnih snaga, koji je oboren tokom operacije ‘‘Nika‘‘ (Niki) u ranim satima u ponedeljak, 22. jula 1974. godine tokom turske invazije na Kipar. U toj operaciji je prilikom pokušaja Grčke da se u kritičnom trenutku rata pomogne Kipru, korišćeno 15 transportera N2051 (planirano je bilo 20 uz još 10 C-47) koji su za Nikoziju na Kipru poleteli iz grčke baze Souda na Kritu, a tri grčka aviona su iznad Kipra pogođena prijateljskom vatrom.
Tom prilikom je u četvrtom avionu Niki-4 koji je pogođen raketama, poginulo 27 grčkih komandosa i četiri člana posade, u teško oštećenom avionu Niki-6 su poginula još dva komandosa, a 10 ih je ranjeno, dok avion Niki-3 teško oštećen nije mogao da se vrati, što je bio slučaj i sa primerkom Niki-6. Oba aviona su nešto kasnije na zemlji uništile zajedničke grčko-kiparske snage.
Šesnaest komandosa, čija su tela otkrivena na mestu nesreće aviona Nika-4, sahranjeno je na vojnom groblju Lakatamija, predgrađu Nikozije. Jedini preživeli komandos, Tanasis Zafiriju preminuo je septembra 2016. godine. Preostali komandosi i posada pronađeni su u samom avionu koji je iskopan tek pre četiri godine. Posmrtni ostaci njih 13 identifikovani su i vraćeni porodicama, a tri komandosa se i dalje vode kao nestali.
MarkoM
Hvala na fenomenalnom izvestaju!
Nadam se da ce muzej kod BG aerodroma ugledati na ovaj!
Nebojsa
Ja se nadam da ce se u RV i PVO ugledati na ovo
Veci deo aerodroma u inostranstvu koje sam obisao imaju svoje istorijske postavke ili cak i manje ili vece muzeje
Batajnica je ogromna i zaista ima mesta i materijala za jednu bar istorijsku postavku letelica baze ako ne muzej
U Ladjevcima je nesto slicno pokrenuto pa imamo bar spoljnu postavku
Rex
Pitanje je da li je moguće sa nekim ovakvim muzejem napraviti razmenu, poslati im neki Mig21 ili drugi avion koji trune na Batajnici ili na poljani našeg muzeja, ili helikopter ili nešto, a dobiti neki njihov primerak zapadne proizvodnje koji trune na nekoj njihovoj poljani? Ovi sigurno imaju gomilu A7 i F104, a mi im pošaljemo Mig21, Mi8, nekog orla ako ih zanima na primer.
ivan
Da to je moguce ali se verovatno malo zakasnilo sa tim. Migovi i sl su devedesetih preplavili trziste. Mnogi muzeji kubure sa prostorom i tesko ce uzeti avione kao Orao il Galeb koji nemaju nikakve veze sa domacom istorijom. Nedavno su se britanci resavali nekih vrednih aviona i bila je opsta uzbuna u javnosti al dzaba , nema veze sa britanijom a mesta nema i otisli su na dobos. Tu samo radi licni odnosi i politika. Odrzavas jake veze sa direktorima drugih muzeja i onda uz blagoslov politicara avion kao f-104 sigurno moze da se dobije, makar na dugorocni zajam. Samo tu i dalje ima znacajnih troskova, transport je papreno skup. Ako je avion americki i dosao kroz pomoc koliko da je star mora se traziti dozvola USA ( tako je jugoslavija po..ila TOW zbog krntija sto su poslali Sudanu) Muzej jugoslovenskog vazduhoplovstva nije najveci na svetu ali ipak ima jako lepu mesanu postavku i definitivno vrednu za videti. Sigurno bi bilo lepo imati jos aviona ali trenutno ja tamo vise mesta ne vidim . Fali jos jedan hangar , zgrada definitivno
Miki
@Ivan, našem muzeju fali neka montažna ili šator hala. One uopšte nisu skupe, a pružaju daleko bolju zaštitu nego otvoreno nebo.
Rex
Letos me put naneo u Bitolj, iznad grada na brdu nekad davno postavili dva Sejbra, sada su u neprepoznatljivom stanju. Sve očerupano i grafiti. A sećam se i jednog Sejbra mislim u šumi kod Bubanj Potoka, na poligonu. Pa onaj AN 26 što propada na poljani u Nišu. A ne dao bog da pogledate na Googlu groblja aviona po Batajnici. Bar što kaže čovek pod neki šator da ih stave…
Pera
Odličan tekst!
Šteta što naši niti imaju od koga da nauče, niti bi imali šta da izlože, inače bismo i mi mogli da napravimo po muzejčić u svakom većem gradu.
opet ja
Kroz neku razmenu bismo mogli da se domognemo F-1, F-4, A-7, F-5, F-104…siguran sam da ih Grci imaju na pretek, a imamo i mi šta interesantno da ponudimo. Ne znam ima li saradnje oko rekonstrukcije aviona, jer pre svega nama treba pomoć.
Dead1
Odlicna reportaza a zaista interesantni muzej.