BEG airport status
MUP Crne Gore nije sposoban za gašenje požara iz vazduha: Letelice neosigurane i neispravne Primerak AT-802A 4O-EAB havarisan je prilikom gašenja požara 22. novembra 2020. godine / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

MUP Crne Gore nije sposoban za gašenje požara iz vazduha: Letelice neosigurane i neispravne

Dok su prošle nedelje u Crnoj Gori, u rejonu Kolašina besneli požari, crnogorski mediji preneli su da MUP Crne Gore, odnosno njegova Avio-helikopterska jedinica, trenutno nisu sposobni za protivpožarnu borbu iz vazduha. Prethodna saznanja portala CdM da nijedan vazduhoplov MUP-a Crne Gore za gašenje požara iz vazduha nije operativan potvrđena su iz Direktorata za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova.

Ova tema obrađena je detaljnije u emisiji Reflektor televizije Vijesti.

Požari u kolašinskim selima, koji su trajali nekoliko dana bili su takvih razmera da su zahtevali i upotrebu vazduhoplova, kako za gašenje, tako i za sprečavanje njihovog daljeg širenja. Vatrogasci su imali velikih problema zbog teškog terena i jakog severnog vetra, požar je bio zahvatio velike površine pod šumom, a u pojedinim selima gorele su i kuće. Kako je crnogorska javnost saznala zahvaljujući Vijestima, napori lokalnih vatrogasaca praćeni su njihovom neadekvatnom opremljenošću na zemlji u pogledu nedostatka osnovne zaštitne oprema. Broj obučenih vatrogasaca je, kako je Vijestima rekao Željko Darmanović komandir Službe zaštite i spašavanja u Kolašinu, nedovoljan.

Iz MUP-a Crne Gore su za CdM naveli da su na zahtev Direktorata za zaštitu i spasavanje angažovana dva helikoptera Vojske Crne Gore na ugroženom području. Vojska Crne Gore trenutno za nošenje protipožarnog vedra ima osposobljena samo dva helikoptera.

Oni su za CdM potvrdili da im avioni za gašenje požara nisu operativni.

– Kada je u pitanju angažovanje vazduhoplova MUP-a za gašenje požara iz vazduha, trenutno nije moguće jer nije operativan nijedan vazduhoplov. Naime, nije izvršeno produženje osiguranja vazduhoplovima, tj. tenderska procedura za osiguranje je u toku, a pokrenuta je od strane Uprave za katastar i državnu imovinu. Po završetku tenderske procedure, odnosno dobijanja osiguranja za vazduhoplove, Direktorat za zaštitu i spašavanje MUP-a će svim raspoloživim sredstvima pružiti podršku iz vazduha vatrogascima ne samo u Kolašinu, nego i u svim ostalim opštinama gdje bude potrebno angažovanje vazduhoplova – naveli su za CdM iz MUP-a Crne Gore.

Avio-helikopterska jedinica (AHJ) MUP-a Crne Gore raspolaže sa tri aviona za gašenje požara tipa AT-802 i 802A, kao i 4 helikoptera od kojih se jedna SA-341G Gazela ne koristi već godinama. Ostala tri helikoptera su jedan jednomotorni AB-206A proizveden 1972. godine, jedan dvomotorni srednji helikopter AB-212AM proizveden 1979. i jedan takođe dvomotorni srednji helikopter AB-412EP proizveden 1998. godine. Prema zvaničnim informacijama iz MUP-a CG prošlog leta se u akcijama gašenja požara koristio samo jedan AT-802 kao i jedan helikopter koji je služio za transport vatrogasaca, izviđanje, navođenje aviona i helikoptera za gašenje i procene rizika na požarištima, kao i logistiku.

Od tri aviona AT-802 i 80A dva su neispravna / Foto: MUP Crne Gore

Kako se navodi u zaključcima MUP-a Crne Gore o stanju tehnike AHJ, ukoliko se sagledaju godine proizvodnje helikoptera, zaključuje se da je nabavka rezervnih delova i održavanje ovih vazduhoplova svakim danom sve teže i skuplje za sve korisnike u svetu. Potom se navodi da je na dan 1. oktobra 2021. od 6 vazduhoplova samo jedan bio funkcionalan, i to protivpožarni avion AT-802.

Helikopter AB-412 nalazi se na servisu u Nemačkoj, a iako su na njemu završeni radovi, nije ga moguće preuzeti. Navodi se da je još 2012. godine odobren IPA projekat kojim su planirana sredstva, između ostalog i za ugradnju protivpožarnog rezervoara na ovaj helikopter. Zbog odugovlačenja procedura javnih nabavki i grešaka u planiranju, sredstva u iznosu od 200 hiljada evra kao učešće Evropske komisije se ne mogu više iskoristiti.

Za helikopter AB-212 koji je prestao da leti 01.10.2021. godine, navodi se da je vraćen sa servisa u decembru 2020. godine, prethodno je u servisu proveo 15 meseci što je višestruka šteta, i da je sada MUP CG prinuđen da, nakon samo devet meseci, ponovo pošalje na servis sa procenjenom vrednošću planiranih radova od oko 248 hiljada evra. Helikopter AB-206 nije ispravan iako je još 2017. godine raspisan tender, potpisan ugovor i plaćen avans za njegovu opravku. U međuvremenu je iz potpuno neshvatljivih razloga važnost ugovora istekla.

Vlada Crne Gore usvojila je početkom oktobra prošle godine Informaciju o potrebi nabavke srednjeg višenamenskog helikoptera. Direktorat za zaštitu i spašavanje Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore zadužen je da sprovede proces izbora srednjeg višenamenskog helikoptera, i da nakon toga sprovede postupak javne nabavke dvomotornog višenamenskog helikoptera srednje težine, za potrebe Avio-helikopterske jedinice MUP-a Crne Gore.

Kada su u pitanju protivpožarni avioni AT 802, primerak AT-802A registarskih oznaka 4O-EAB je havarisan prilikom gašenja požara 22.11.2020. godine i do danas ništa nije preduzeto da bi se avion doveo u ispravno stanje. Drugi AT 802A registarskih oznaka 4O-FAC je havarisan 21.06.2021. godine i takođe do danas ništa nije preduzeto da se barem raspiše javna nabavka za njegovu opravku.

Kako je za Vijesti ispričao Miodrag Bešović, vršilac dužnosti direktora Direktorata za zaštitu i spašavanje MUP-a Crne Gore, njegova služba je na vreme, još u oktobru prošle godine, komunicirala Vladi da je potrebno na vreme odvojiti dodatna sredstva (iz budžetske rezerve) zbog poskupljenja osiguranja aviona i potrebnih servisa. Tada nastaju državno-administrativna usporenja koja su ili krivica njegovog sektora ili Ministarstva finansija i socijalnog staranja.

Bešović je u emisiji Reflektor ispričao da Avio-helikopterska jedinica MUP-a trenutno ima zaposlena četiri pilota helikoptera, dva pilota aviona i još tri pilota koji se angažuju kroz povremene ugovore.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Al

Tužno.
Nisu reagovali ni 2012, kada im je svakodnevno skretana pažnja na pojavu požara po celoj teritoriji zemlje od strane posada koje su učestvovale u akciji vakcinacije lisica.
Siguran sam da se zna i pravi razlog zašto je to tako, ali se „omerta“ maksimalno poštuje.

Odgovori
om

Šteta baš , ne bi si trebali tako nešto dozvoljavati ipak su turistička zemllja a kad već imaju opremu trebalo bi je održavati i obučavati ljudstvo jer moglo bi ih skupo stajati ovakav javašluk.

Odgovori
ma

Najgore je što imaju i avione i pilote, ali političari se bave sami sobom.
Jednom kad oni koji su odgovornu budu mogli biti krivično gonjeni za štetu od požara će se nešto promijeniti.

Odgovori
De

jos jedan dokaz da je avijacija delatnos za ozbiljna drustva.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Milki na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Da su ga Rusi srušili, svi ruski mediji bi mjesec dana pričali o tome, pogotovo propagandni mediji. Znači... nije se dogodilo, pošto nitko u Rusiji ne govori o obaranju F-16. Vrlo moguće da je riječ o "prijateljskoj vatri", ne bi bilo prvi puta sa Patriotom.

11. Sep 2024.Pogledaj

Nikola P. na: Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

Da li je neko prebrojao koliko sad imamo modernizovanih tenkova M84 na nivo AS1/AS2 ?.... rekao bih i dalje ispod 10 komada. Ovim tempom mozda do kraja veka uspemo da modernizujemo sve :) Moram da se slozim sa hrvatskim predsednikom Milanovicem...``Srbija se naoruzava za nedelju dana nekog zamisljenog rata, a Hrvatska za ispod nedelju dana…

11. Sep 2024.Pogledaj

goran na: [ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

Zanimljivo je ovo sa automatskim režimom rada sistema patriot. U principu, dizajn ovakvih sistema ima filozofiju da prilikom izbora mete i procene nivoa pretnje za prikaz, praćenje i alokaciju oružja manevrišući cilj koji se brzo kreće smatra većom pretnjom od cilja koji leti izravno, sporo i ujednačeno poput drona (ovo je i taktika koju neprijateljski…

11. Sep 2024.Pogledaj

Thomas na: Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

@Nenad N. Koga to lete u Vip konfiguraciji i zasto? Nije li bolje da za to koriste helikoptere? Kupljeni avioni bi trebali sluziti za osnovnu padobransku obuku. Ako Srbija ima po popisu jednu padobrabsku brigadu morali bi skoro svaki dan raditi obuku.

11. Sep 2024.Pogledaj