Češka kompanija Aero Vodochody saopštila je početkom januara da joj je Ministarstvo odbrane Bugarske dodelilo ugovor za remont školsko-borbenih aviona L-39 Albatros. Kako se navodi, prva dva aviona biće prevezena u pogone Aera do kraja ovog meseca, a ugovor obuhvata i delimičnu doradu odnosno modernizaciju letelica. Okvrni ugovor važi 4 godine, a planirano je da bugarski Albatrosi budu isporučeni sledeće godine nakon što ugovor u potpunosti bude završen.
Ugovorom je dat nalog za remont prva dva aviona L-39, uključujući dva motora i pomoćni agregat Safir. LOM Praha, strateški partner, takođe će raditi na poslu i remontovati motore AI-25TL. Aero će započeti obimne radove na remontu i delimičnoj modernizaciji do kraja januara kada će avion biti isporučen fabrici Vodohod. Prema ugovoru, završetak radova na prve letelice očekuje se 2024. godine, a plan je da se avioni vrate u Bugarsku samostalno, odnosno da prelete. U ugovoru će učestvovati i drugi dobavljači iz Češke, koji sarađuju sa kompanijom Aero Vodochody.
Ugovor uključuje i delimičnu modernizaciju, uglavnom zamenu originalne sovjetske/ruske avionike zapadnom, čime se modernizuje oprema za navigaciju, komunikaciju, identifikaciju i snimanje parametara leta. Nakon remonta avioni će moći da lete 7,5 godina ili 1.500 sati, šta prvo istekne.
Ratno vazduhoplovstvo Bugarske raspolaže sa 6 aviona varijante L-39ZA koji se nalaze u sastavu školske eskadrile L-39, Višeg vojnovazduhoplovnog učilišta ‘‘Georgi Benkovski‘‘ u 12. vazduhoplovnoj bazi Dolna Mitropolija. U periodu od 1986. do 1990. je iz tadašnje Čehoslovačke nabavljeno ukupno 36 Albatrosa, vremenom je brojno stanje ove flote bilo sve manje, definitivno je prizemljena 2007. godine, da bi tek tokom 2013-14. u domaćem remotnom zavodu ‘‘Avionams‘‘ bilo remontovano samo 6 primeraka.
Pavle
A ekspertska ekipa o nasim remontima kaze…
Jovan Munitlak
Lepo , prvo trba doći na rub propasti pa onda vaditi kestenje. Pitam se imali kakve lude nade za G4′
Sima
Кад нисмо купили на време леонардо 346 и решили би и проблем ер полисинга и јуришне авијације .Овако само лутамо и лажемо сами себе са модернизацијама од орла па до миг 29 .Најбоље решење је дугорочно решење….
Алекса
@Sima
Не може се купити школски авион док се не купи нови борбени авион.
Feline
@ Sima
Hajde objasni kako to vidiš “air policing” subsoničnim avionom?
nikola
Sta bi sa G4 i njegovom modernizacijom na G4MD
Boban
Pa D- digitalizovana je :) eno je u digitalnom formatu, kao power point
markok
Steta sto projekat Kobac nije razvijen dalje, mislim da je bio dobro osmisljen u osnovi i bio bi koristan i za obuku ali i druge zadatke. Modernizacija za G4 da je uradjena na vreme bi imala smisla ovo sve sa Orlom i sad G4 mislim da je proslo previse vremena da je jedino resenje uzeti novi skolsko borbeni avion, 2 eskadrile neceg novog i zavrsiti agoniju modernizacija jer tesko to ide.
Stojko
Zato necemo nikad ni modernizovati ni Orla ni G-4. Uostalom i Severna Koreja jos uvek koristi Il-28 i Su-7 bez modernizacije i sta im fali.
NIkola
Fali im to sto u slucaju rata (cemu avioni primarno i sluze) mogu samo da ih sakrivaju po sumama. Pitanje je koliko se i ovako koriste
Feline
@ Nikola
Ne brini se za zemlju sa interkontinentalnim raketama i termonuklearnim oružjem. Koliko god da su bedno siromašni i ugnjeteni pod neofeudalnom varijantom staljinizma što se tiče vojske čemerno zaostajemo za njima, i ne samo mi.
Realni
Bugarska je bila mnogo jača sila od SFRJ.Mnogo više 29ki,S300,S200…. a mi kao bili 4ta sila al za malo.
Stojko
To da smo mi bili sila je urbana leganda posto smo u ukupan broj orudja i oruzja uracunavali i T-34 tenkove, M18 Hellcat i M36 samohodna orudja ,kao i mocne jurisnike J-21 Jastreb, i to sve u trocifrenim brojevima i sve se koristilo do raspada JNA..
A onda smo kao 4. sila i izgubili rat u Sloveniji od ljudi koji su naoruzani Gorenje MGV-176 automatskim oruzjem.
radovanovic
Tačno imali su više Migova29 a bogami i 21ca plus MiG-23 pa Su-25 i naravno Mi-24!!!
Nikola
Naravno da su Bugari imali mocniju vojsku u to vreme od YU.
A bajke o JNA kao trecoj ili cetvrtoj vojnoj sili (pored Sovjeta i Amera u Evropi, Francuske, Britanije, Italije itd.) su samo to- bajke koje su potekle od nekih preko Drine i Dunava.
Gosti-domaći
Bugari su imali i MiG-25.
Dead1
Stojko,
Tu ste tacni.
Racunali su se i skolski avioni G2 i G4 kao lovacki-bombarderi. To su i svim drugim drzavama racunali kao skolske avione!
radovanovic
Gosti-Domaći@ nisu Bugari imali MiG-25 imali su Su-22.
Živojin Banković
radovanovic
Бугарска је имала 22 МиГ-а 29, дакле не много више од СФРЈ која је имала 16.
СФРЈ је набавила укупно 261 МиГ-21, Бугарска 226.
Бугарска је имала и МиГ-25, али само 4 авиона од тога три извиђача МиГ-25РБТ и један двосед МиГ-25РУ. Користила је и 21 авион Су-22.
Што се тиче ловаца-бомбардера, јуришника, Бугарска је, поред већ поменутих Су-22, имала 40 Су-25 и 36 МиГ-23БН. Са друге стране СФРЈ је укупно имала 78 серијских јуришних Орлова Ј-22 и НЈ-22, а одређене борбене могућности је имало и 34 извиђача ИЈ-22 и двоседа ИНЈ-22.
goran
@Nikola
Ključna reč, ili trik, je u onom defanzivna, govorilo se da je SFRJ četvrta defanzivna sila. Vojska se meri i ofanzivnim mogućnostima. A i defanzivna snaga SFRJ je mahom počivala na projektovanoj brzini mobilizacije. Ofanzivno tadašnjoj Bugarskoj nije bila ni do kolena. Bugari su imali i balističke rakete, i to sisteme kao što je R-200, sposoban da nosi i nuklearnu bojevu glavu do Londona. Bugari nisu bili deo SSSR-a, ali su imali i opremu po standardima za SSSR (jedno je oprema za SSSR, drugo za članice bloka, treće za treće, kao i kod svih drugih, jedno je za SAD, drugo je za NATO, treće je za treće). Bugari su SSSR-u bili izvodjači radova, od obaveštajnih do vojnih igrarija, zato su bili naoružani do zuba, a u pojedinim segmentima sa opremom za samu armiju SSSR-a. A strategija odbrane SFRJ je počivala na rasturanju resursa preko cele SFRJ i ljudskoj masi, ali u stvarnosti odbrana SFRJ je počivala na njenoj poziciji stvorenoj diplomatskim šarmom koji je projektovala (kao majstorluk meke sile kroz Josipa Broza). Najače ofanzivno sredstvo koje je SFRJ imala jesu bili upravo jurišnici. MIG-29 koje je posedovala SFRJ su prva generacija izvozne verzije za države koje nisu članice (neuporedivo sa sovjetskim migovima) i uzeti su zarad ispunjenja administrativnih zahteva o postojanju tipa letelica za zaštitu neba. SFRJ je odustala od daljeg razvoja ofanzivnih sposonosti bilo da je u pitanju avijacija (novi avion), bilo da je u pitanju raketna, pa i cevna artiljerija (NORA). Razlog, bankrotirala je, šarm je postao preskup.
Srbofil
Svakako pomaze kad originalni proizvodjac i dalje posluje, ima kapital i fabrike nisu bombardovane. Isto se ne moze reci za G-4, koji je u osnovi mnogo moderniji avion, ali dzabe…
Branko
To smo trebali i mi da uradimo na vreme sa Galebom, sto je i bio ptvobitni plan, pa se kasnije preslo na Orla. Mogli smo da nabavimo 18 migova, sto je i bio prvobitni plan, koji sa nasom SM modernizacijom mogu delovati i po ciljevima na kopnu, pa Orao ne bi bio preko potreban, dok Galeb ima prostora i za Radar i mnogo vise opcija, nesto poput onoga sto Rununi rade sa njihovim verzijama sa Izraelom, i svo ovo oruzje koje se razvija za Orla moglo se prebaciti na Galeba, plus su vec svi dvosedi, kao Orao 2.0, plus je jednostavnije odrzavanje, ne curi ulji, imamo ih vise, a lakse se mogu i nabaviti dodatni primerci ili rezervni delovi, ima samo jedan motor pa bi sa zalihama od motora sa Orlova bio resen i taj problem… I sve bi kostalo mnogo manje. Plus bi imali moderan avion za obuku i jedan tip aviona manje… Inace, mislim da je do sada na mnogobrojne modernizacije, odrzavanje i razvoj novog oruzja za Orla, potrosena jedna manja eskadrila slicnih aviona, po cenama do 2019.
Stojko
Koje oruzje se razvija? Slikali su nesto usrafljeno i ulepljeno jos u vreme Nesinog ministrovanja i to je to od tazvijanja.
Realni
Nemoguće je iz suve drenovine cediti vodu,trebali smo samo novo al se debelo zakasnilo.Nikakvi Orlovi,Galebovi,Jastrebovi to ni kad je novo bilo nije valjalo a kamo li posle 40 godina.Orao jedino kao platforma za ispitivanje Vrvz,Munje i ostalih naših večitih maketa.
Nas Covek
Moguce da se remontom i modernizacijom nasih aviona nadoknadi prostor u kojem Srbija nije stvarala modernije avione iako je bilo u planu ‘Novi Avion’. Nadoknada podrazumeva da se iz modernizacije i remonta savlada i nauci ono u cemu zaostajemo u izgradnji modernog aviona sopstvene proizvodnje.