Tokom marta i aprila hrvatski Zrakoplovno Tehnički Centar (ZTC), Part 145 servis za održanje, popravku i remont vazduhoplova sa sedištem u Velikoj Gorici nadomak Zagreba, servisiraće dva aviona Er Traktor AT-802A sa EC-registracijom koji su na osnovu ugovora za pružanje vazdušnih vatrogasnih usluga, poslati u Saudijsku Arabiju, potvrdila je, ekskluzivno za Tango Six, španska kompanija Titan Firefighting Company.
– Mi smo kompanija koja u Evropi i šire, osim promocije, prodaje i obezbeđivanja logističke podrške za avione Er Traktor, pružamo i vatrogasne usluge svuda po svetu – kazao je za Tango Six Titanov menadžer za prodaju Hugo Arseo, dodajući da kompanija trenutno ima više aktivnih ugovora o iznajmljivanju aviona u nekoliko zemalja, uključujući Grčku i Tursku.
– Takođe smo aktivni i u Saudijskoj Arabiji gde, osim pustinja, takođe postoje dragoceni prirodni resursi, koji moraju biti zaštićeni od požara – objašnjava Arseo.
Titan je u saudijskom kraljevstvu aktivan od 2021. na osnovu ugovora koji je na snazi sve do decembra ove godine, i koji će najverovatnije biti produžen ili zamenjen novim višegodišnjim sporazumom, kažu iz kompanije.
Postojeći ugovor o pružanju vatrogasnih usluga rezultirao je kontinuiranim boravkom tri Titanova aviona AT-802A u Saudijskoj Arabiji sa bazom na međunarodnom aerodromu Abha. Odatle operiše španski tim od četiri pilota i jednog iskusnog mehaničara. Oni redovno izvršavaju vazdušne vatrogasne operacije u planinama Asirskog regiona, u jugozapadnom delu Saudijske Arabije. Logistički ih podržava lokalna kompanija Alpha Star Aviation Services.
Dva aviona koja uskoro trebaju da prođu planiranu godišnju inspekciju u blizini Zagreba su, prema Arseu, jednosedi AT-802A u konfiguraciji na točkovima, a koji nose registracije EC-NJJ (c/n 802A-0810) i EC-NMT (c/n 802A-0850). Oni će preleteti 3.900 kilometara do ZTC-a i kada prođu održavanje vratiće se sledećeg meseca u Saudijsku Arabiju.
Španski avioni završiće u Hrvatskoj, a ne u Titanovom part 145 servisnom centru:
– Naša saradnja sa Hrvatskom je višedecenijska, jer su oni jedna od država koja dugo koristi avione Er Traktor. Prodali smo im dosta AT-802 i održavamo hrvatske avione na način na koji to činimo i za druge korisnike koji kupuju Er Traktore širom Evrope. Ponekad, međutim, koristimo naše partnerstvo sa ZTC-om da obezbedimo efikasnije usluge drugim korisnicima AT-802, a sada bismo koristili usluge ZTC i za svoje avione. Oni su dosta sposoban servis i kvalitet je dobar, pa zašto da šaljemo avione iz Saudijske Arabije u naš servis u Viveru, pored Valensije, kada jednostavno posao možemo dati kvalifikovanom i partnerskom subjektu kog odlično poznajemo i koji može obaviti godišnju inspekciju u Zagrebu. Sve je u logici i dugoročnom međusobnom poverenju. Geografski su bliže Saudijskoj Arabiji pa zašto ne bi uštedeli dane i uradili posao na Balkanu – kaže Arseo za Tango Six.
Prvi španski AT-802A se očekuje u ZTC-u sutra. Objašnjavajući koliko je Titan dinamičan u poslovanju, Arseo nam je rekao da je „saudijski“ AT-802A registrovan EC-NJJ, na putu za Veliku Goricu zbog lošeg vremena juče „zaglavio“ na aerodromu u Tirani. Taj avion je i danas bio tamo dok ga je nadleteo drugi pilot Titana u makedonskom Er Traktoru AT-802A Fajr Bos Z3-BGU dok se vraćao u Skoplje nakon godišnjeg pregleda u Španiji. Istovremeno, prema Arseu, stručnjaci kompanije rade na tekućim aktivnostima i raznim tenderima u Crnoj Gori, Sloveniji, Grčkoj i Turskoj.
– Očekujemo dalji rast naših aktivnosti na Balkanu. Sa Bosnom i Hercegovinom trebamo nastaviti proces nabavke AT-802, a Albanija najavljuje da je zainteresovana za najmanje dva protivpožarna aviona.
Srbija nam nedostaje da upotpunimo divnu balkansku sliku gde smo prisutni decenijama i gde pomažemo lokalnim drzavama u organizaciji i logistici sredstava za gašenje požara iz vazduha. Radite odlično posao sa helikopterima u Srbiji, jako impresivne nabavke, ali verujte mi, bez AT-802 sistem vam nikada neće biti potpuno zaokružen. –
Beduin
Svicu li to bolji dani za Zmaj……..
max
Trenutak ne može biti bolji:
imaju idealnu poziciju (EU),
još uvijek imaju radnike (kojih drugdje nepresušno nedostaje),
potrebne certifikate za ono što se najviše traži a bogami je i daleko profitabilnije nego civilni sektor
ALI – dok god država tamo kadrovira, nema šanse da od tog zavoda bude nešto.
Robert
@Max
Možda je baš država ovaj put (bilo bi čudo) umiješala svoje prste da se provede ovaj eksperiment. U zadnjih godinu dana se znatno intezivirala suradnja između dvaju vlada, izgleda da su usko surađivali i na nekim NATO domaćim zadacima.
P.S. Birački sam neutralan, ne hvalim aktualni establišment nego mi je prevelika slučajnost da baš dobivamo ovakve poslove.
omniameamecumporto
Morate znati da Španjolska i Hrvatska suradnja na mnogim poljima već traje niz godina. Prošle godine je tim povodom u Zagrebu bio i španjolski kralj Filip. Nisam siguran koliko ovo ima veze sa ovim poslovima na protivpožarnim air traktorima. Ali ove dvije zemlje imaju višegodišnju saradnju i jedine su nosioci iako ima još zemalja koje su pridružene projekta nazvanog IFMIF DONES koji usko surađuje sa najvećim svjetskim i europskim centrom za eksperimentalno proučavanje fuzije zvanog ITER. Dakle centar se nalazi u Granadi a Ruđer je nosioc projekta sa hrvatske strane. Koliko znam akcelerator je mogao biti i u Hrvatskoj ali su Španjolci imali manja ulaganja pa je dogovorno pripao njima. Iz Hrvatske sudjeluje desetak firmi koje imaju certifikate za proizvodnju prateće opreme, hardvera i softvera. Dakle ova saradnja traje već sedam godina i sredstva je dala EU ali o tome se nije baš previše govorilo a ne znam zašto. Ovo sa zrakoplovima samo je nastavak suradnje i vjera i povjerenje u stručnost naših ljudi. Fusija se inače ubrzano proučava i stvaraju se uvjeti za njenu realizaciju jer je dokazano da je moguće dobiti deset puta više energije nego što je uloženo. Eksperimentalno i mi učestvujemo kao nosioci projekta koji pomaže ITERU očekujući benefite . Prilika mi je ovo bila iako nije tema da nešto više kažem kad je u pitanju naučna i tehnička suradnja Španjolske i Hrvatske.