Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024
[ANALIZA] IDEX 2023: Čemu (moguća) kupovina RW-24 i mora li ta vojna saradnja sa Emiratima?
Kao za inat, jedini Edžov "killer drone" koji nije izložen na ovogodišnjem IDEX-u je upravo RW-24, letelica koju će, možda, Srbija kupiti / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] IDEX 2023: Čemu (moguća) kupovina RW-24 i mora li ta vojna saradnja sa Emiratima?

Kako je Tango Six juče javio iz Abu Dabija, postoji značajan stepen verovatnoće da će Ministarstvo odbrane i državni vojni konglomerat Edž do kraja sajma IDEX 2023 u petak potpisati ugovor o kupovini besposadnih borbenih sistema RW-24 kompanije Halkon. Nezavisno od tipa letelice koja bude bila kupljena, danas analiziramo aspekte ovog aranžmana, saradnje sa Emiratima i partnera u poslu, kompaniju Edž.

Dok se u interpretacijama državnog i vojnog vrha i domaćih medija koristi termin „dronovi samoubice“, precizniji, industrijski, opis je svkako vazduhoplovna municija sa „loiter“ sposobnošću (sposobnošću dužeg ostanka u vazduhu, direktni prevod ove reči na srpski jezik gotovo je nemoguć).

Kako je Tango Six prvi, ekskluzivno, izvestio sa vazduhoplovnog sajma u Dubaiju 2019. godine, srpske državne kompanije namenske industrije, Sloboda iz Čačka i Teleoptik iz Zemuna su dobavljači podsistema letelice RW-24. Sloboda isporučuje bojevu glavu od od 8 kilograma, dok Teleoptik, po rečima dr Nenada Miloradovića, pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse, obezbeđuje optiku za samonavođenje što je svakako fleksibilniji koncept usmeravanja letelice na cilj od originalnog deklarisanog GNSS-a (navođenje na fiksne geografske koordinate).

Edž razvija i promoviše proizvode iz gotovo svih domena vojne industrije. Trenutno promovišu preko 20 besposadnih vazduhoplovnih sistema / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Verovatno ćemo uskoro saznati da li će Vojska Srbije biti i prvi kupac letelice sa kvalitetnijim načinom (samo)navođenja. Originalni proizvođač Adasi je te 2019. godine tvrdio da letelica ima korisni teret (bojevu glavu) od 8 kilograma, da ukupno teži 45 kilograma i da ima dolet od 100 kilometera. Međutim, kompanija koja je preuzela letelicu kao svoj proizvod, Halkon, u svojoj aktuelnoj brošuri navodi dolet od 280 kilometara, autonomiju leta do 4 sata („loitering“ deo). Da li se iz ovih neznatnih promena deklarisanih performansi može zaključiti da je sredstvo i dalje u razvoju, ostaje nam da, takođe, naknadno saznamo.

Kako je Tango Six izvestio sa poslednjeg sajma u Dubaiju 2021. godine, saradnja sa vojno-vazduhoplovnom industrijom Emirata (efektivno sa Edžom) mnogo je intenzivnija nego što pretpostavlja. Srbija je odškolovala sedam generacija inženjera (ne samo vazduhoplovnih) poreklom iz Emirata za osam godina. Tu su i naučno-istraživački kapaciteti Ministartstva odbrane i civilstva, mogućnost opitovanja u srpskom aerotunelu i druge relacije. Kada se konstatuje da su prva konkretna novčana ulaganja Ujedinjenih Arapskih Emirata u Srbiju bila baš u vazduhoplovnu industriju (projekat Alas i Er Srbija), jučerašnja vest ne bi trebalo da predstavlja iznenađenje.

Miloradović je za Tango Six 2019. godine detaljnije pričao o osnovnim principima saradnje Emirata i Srbije u vojnoj industriji:

 

…da bi 2021. godine pričao o vremenskim odrednicama za razvoj i kupovinu naoružanja i vazduhoplovnih sistema. Ukoliko se, iz današnje perspektive, njegova priča stavi u kontekst saradnje sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima, može se zaključiti da RW-24 svakako nije jedini artikal koji u njoj figurira:

 

Na ivici inovacija

Odluke Ujedinjenih Arapskih Emirata kada je kupovina naoružanja i vojne opreme iz inostranstva u pitanju, ulaganje u razvoj svojih projekata, svakako su interesantne.

Od toga da, na primer, i dalje čekaju na odobrenje kupovine borbenih aviona F-35 iz Amerike ali dok čekaju, kupuju „privremeno rešenje“. Slično smo mogli da vidimo na IDEX-u. Sa jedine strane Edže je prikazao svoj novi UCAV koncept nazvan Dženia (Jeniah) dok sa druge strane takođe žele nešto Američko, sposobno i dokazano.

Dženia, Edžov UCAV koncept / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od 2019. godine kada smo prvi put videli kompaniju Edž na sajmu u Dubaiju, do današnjeg IDEX-a, svaki artikal njihovog nastupa je maketa. Da li zbog praktičnog načina sajamske logistike (makete su lakše za manipulaciju, lepše izgledaju kada su, kao u Edžovom slučaju, u istoj boji usvojenih brend smernica) ili iz razloga što su i dalje koncepti koji nisu prošli fazu modela, nije nam poznato. RW-24 je, najverovatnije, gotov sistem i kao takav odudara od pomenute dileme.

Najkritičniji sistem novog (zapravo ne baš toliko novog, radi se o ranijem dizajnu druge kompanije) Er Trak (Air Truck) koncepta dolaziće iz Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako Tango Six ekskluzivno saznaje, Edž ne sarađuje samo sa srpskim državnim entitetima. Jedna od njihovih interesantnijih vazduhoplovnih premijera na ovogodišnjem IDEX-u je kooperacija sa srpskom privatnom kompanijom o kojoj ćemo na portalu tek pisati.

Bili analitični, promišljeni i objektivni ili bili anonimni komentator na Tango Sixu, svakako bi trebalo konstatovati da srpska vojna industrija nije mogla naći interesantnijeg strateškog partnera.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

loitering = gluvarenje, blejacina

Odgovori
Vo

Loitering munition-lutajuća municija

PS

Po smislu upotrebe možda bolje „čekajuća“.

NN

„Vrebajuca“ municija

Mi

Loitering = Majanje :)

Hu

„Vrebajuca“ je onako po osecaju z amene definitivno najadekvatniji prevod…

Ni

Iako jos nismo po srpski krstili loitering municiju, najadekvatniji prevod bi bio ‘lutajuca’. Takve letelice i jesu osmisljene da se odredjeno vreme zadrze u zoni gde se ocekuju ciljevi ne bi li ih napali kad se pojave/uoce.

Pr

Da se priklučim društvu za lingvistička pitanja na T6-u…
Najprihvatljiviji mi je NN-ov predlog „vrebajuća“ dok mi „lutajuća“ vuče malo na stranu zaludnosti (zaludnod lutanja, tumaranja).
Odnosno, pridev „vrebanje“ bolje stoji uz opis posla ovih skalamerija koje lete i vrebaju priliku da se survaju na cilj/plen (poput letećih grabljivica orlova, lešinara…).
Takođe, mislim da je ok i pridev „krstareća“ municija, koji se već ustalio uz rakete (krstarećeg tipa).
Pozdrav svima ; )

Ma

Itekako je za postovanje otvorenost i saradnja ove bogate zemlje sa malom Srbijom.
Ono sto se ne vidi a to je puna snaga srpske vazduhoplovne i vojne industrije koja zivi i radi pre svega na tradiciji izmedju dva rata…ne zaboravite da je jedino srbija i rumunija imale i proizvodile veoma dobre vazduhoplove i opremu 30 i 40 godina proslog veka.
To je ovo nasledje i inoventnost ovih inzenjera koji ce postaviti srbiju u top 10 proizvodjaca novih vojnih tehnologija.
Saradnja u ovo zlo vreme je neophodna….njihov suveren je dobar za nas i pri kupovini rafala ili dobijanje njihovih mirage 2000 imacemo prioritet u vremenski teskom tesnacu.
I da 30 kom mirage 2000 su u opciji sa svim materijalom i naoruzanjem….
Nemojte da se cudite ako treca eskadrila bude upravo ovaj tip aviona.
Dinamika dasoa je posvecena upravo emiracanima koji su nasi prijatelji…
Sasije tipa Man su od njih a ne iz nemacke..itd itd

Odgovori
Ra

U svakom slučaju sa njima treba sarađivati,nikada im niko neće „udarati“sankcije,a prebogati su i ne žale ulaganja u nešto što procene interesantnim (naše tehnologije).

Vo

Gospodine vojinoviću osim unapredjenja dometa sada rw24 ima i jaču bojevu od 13 umjesto 8 kg

Odgovori
Pe

Eto, sve se promenilo. Izvor za 13kg, neki link? Thnx.

Vo

Pošto smo mi obezbijedili bojevu glavu od 8 kg vjerovatno da je ova naša i to ista ona koja ide na gavran 145 jer je i njegova 13 kg

Ac

@Petar Vojinovic – Na sajtu „Armyrecognition“ se pominje da postoji verzija tog drona sa povećanim dometom i da postoji verzija tog drona sa težom bojevom glavom (do 13kg), ali sa nešto manjim dometom. Međutim, na zvaničnim sajtovima „Edge“-a i „Halcon“-a stoji da je domet drona 280 km, a bojeva glava ima 8 kg, pri čemu se druge verzije ne pominju. Ono što mi je zanimljivo je što mnogi projekti koje prezentuju te kompanije iz Emirata mnogo liče na projekte koje razvija „Edepro“ iz Beograda…
Inače, link ka članku na „Armyrecognition“-u je:
https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2021_global_security_army_industry/adasi_from_uae_unveils_rw-24_smart_loitering_precision_attack_munitions.html

Sa

Mozda loitering mozemo da prevedemo kao lutajuca ili trazeca ali ovo drugo zvuci bez veze.

Odgovori
Pe

Nema boljeg naziva od „Sačekušar“.

Re

Boljeg partnera nismo mogli da dobijemo.Imaju novac,znaju šta hoće i najvažnija je ozbiljnost.Mi imamo znanje.Ubitačna kombinacija,u budućem periodu samo je nebo granica.Ono što treba da osvojimo su kompoziti i specijalne legure čelika,e onda smo carevi.

Odgovori
Pe

To već stiže u Utvu, mislim na liniju za kompozite. Fali nam naše, domaće radarsko navođenje, i satelitsko tj. satelit u orbiti. Možda i tu nešto može sa Emiraćanima.

Dr

@Pera ovo u vezi Satelita će pre ići preko Kineza , danas čitam da dizu 1500 satelita j nisku orbitu zemlje . Sve ostalo je moguće sa emiraćanima . Meni lično je vrloni teresantna ona bezpilotna letelica koja liči na stelth avion , zamisli malo uvećanu letelicu sa modernizovanim Turbomlaznim motorom iz Galeba G4 ,sama avionika trenutno ne bi trebala da bude problem Jer se sve moze integrisatini redundirati na tri odvojena računara ….
Rado bih malo eksperimentirao !!!

PV

Realni, dragi druže. Mi imamo veoma mali fond znanja.
Veoma smo ograničeni u smislu
tehnološkog i naučnog fonda.
Na moju žalost.
Pozdrav

Br

Sigurno dobijaju uskoro neke sankcije. Cim sa nekim pocnemo vojno da saradjujemo, oni dobiju sankcije. Ni Kina vise ne moze da nam isporucuje oruzje.

Odgovori
St

Rekao bih da je to jos jedna poloticka prica naseg vrhovnog komandanta. Airbus nam bez problema isporucuje i helikopteree i avione, stigose i Mistrali. Samo su kineski PVO sistemi cekali izbore i eto greske.

Fe

@Petar Vojinović

Gospodine Vojinoviću, na YT se pojavila i slika izložene makete nove verzije Nore, izgleda nove generacije: NORA-B/52 NG. Da li bi smo mogli da očekujemo nešto i o tome na stranicama T6? Bilo bi veoma zanimljivo saznati i da li se planira i prelazak na dužu cev radi povećanja dometa, na primer na dužinu od 58 kalibara koja polako postaje novi standard? Takođe, možda i neku veću komoru, ne samo od 25l, nego i od 29?

Ni

@Feline

Pominje se kalibar 203mm a to bi jedino mogao biti nikad uradjeni KOLOS. Sumnjam da ce od toga ista biti, probali Kinezi sa FGT-203 i odustali jos u fazi vucne haubice. Druga stvar, takva grdosija ne bi mogla na kamionsku sasiju vec na gusenice ili eventualno na nekom ruskom MZKT vozilu.
Pre ce biti da je rec o novoj verzija Nore sa besposadnom kupolom-daljinsko upravljanje i zato je onako dugacka (bar sudeci po maketi), tu bi moglo bas dosta granata da stane. Uostalom pored makete pise ‘NORA-B52 NG 155mm’.

I Vucic je govorio o tome, meni deluje da je lapsus u pitanju i da je mislio na Tamnavu- koja sa 40km ide na 70km dometa.

Vl

Mora jer sami nemamo prvo novca pa ni znanja.

Odgovori
Cl

Zanimljiv je Adasi-ev dron helikopter-razvojna iteracija Stršljena?

Odgovori
Ic

Saradnja sa UAE je pun pogodak da se razumemo!Zemlja koja ima mnogo novca,prirodnih resursa, tehnologije i skolovane strucnjake.Jednostavno,mocna i uticajna zemlja kakva treba Srbiji kao saveznik i partner.

Odgovori
mi

Ispravak krivog navoda. Imaju mnogo novca i prirodnih resursa. Tehnologiju kupuju , a stručnjake gotovo da nemaju ni iz jednog područja. Npr Svi doktori u UAE su iz Nemačke i UK.

П

„sposobnošću dužeg ostanka u vazduhu“
Лебдење

Odgovori

Sve ove price on dronovima opasno smrduckaju na prevaru i lopovluk, posebno imajuci u vidu pređašni rad naših političara.

Sve liči na šemu gde se roba iz Srbije izvozi stranom kupcu da bi se od njega ponovo uvezla po višoj ceni u Srbiju.

U tom pogledu, laktanje onog smušenog Mitrovića deluje smešno, pošto očigledno još uvek nije uspeo da obezbedi prodaju svog drona, koji uzgred ima velik RCS.

Gl

Mi pravimo bojevu glavu, mi pravimo optiku za navodjenje… šta prave oni onda? Savijaju lim i šrafe propeler?
Pravi primer cirkularne ekonomije, ovamo das lovu a ovamo ta ista se vrati za proizvod koji pravis sam ali kupujes od njih. Jasno? Ni meni…

Odgovori
Re

Naravno je sve jasno,prave naši inžinjeri sve i za to su debelo plaćeni od strane UAE.Ljudi su tamo otišli privatno da rade,nemaju veze sa našom državom.Kad naša država bude debelo plaćala naše ljude imaće i mnogo jače proizvode.Pogledajte samo razliku recimo Zastave i Edeproa sve će vam biti jasno.

Vidite, to okruženje je tradicionalno poznato po bombasima samoubicama i logično je da se prvo njima obratimo. Druga opcija je Japan zbog tradicionalnih kamikaza.

dr

Poštovani.
Samo me zanima zašto ovde na ovu temu niko nepiše komentar tipa kakv njihov dron kad im Srbija radi ovo ili ono kao što se komentariše svaki proizvod Srpske vojne industrije i broji im se svaki šaraf ko ga je prizveo .

Odgovori
Н

Zato sto medju nasim ljudima vlada opsti defetizam i sta god dobro da iznikne ogorcenost preovladava. Mada kad dodju ljudi na sajam na primer i vide vozila uzivo retko ko nas startuje sa nekim negativnim komentarima ili pricom „ciji vam je motor“.

Yo

Pa dobro, dron je praktično pola naš…
Interesantna saradnja za svaku pohvalu.
Ne ulažu oni u svašta – daleko od toga.
Dovoljno je da pogledamo koje fudbalske klubove pazare po Evropi…

Odgovori
Н

Zato sto medju nasim ljudima vlada opsti defetizam i sta god dobro da iznikne ogorcenost preovladava. Mada kad dodju ljudi na sajam na primer i vide vozila uzivo retko ko nas startuje sa nekim negativnim komentarima ili pricom „ciji vam je motor“.

Odgovori
mi

Tako je, na žalost ogorčenost utemeljena na potunom odsustvu perspektive u svim segmentima društva koja se vrlo verovatno i neosnovano preliva na ovaj deo.
Ljudima je danas teško da poveruju i u pobedu reprezentacije a kamoli ovo.I ja sam pre 30 godina verovao u svašta ,danas i u punoj čaš ne vidim čak ni pola, već praznu .Grčevito je stežem i gledam okolo ko će da je otme.
Nije to potreba da se pljuje domaće, nego iskustvo ne dozvoljava.
U svakom slučaju, naš najbolji proizvod koji se i dalje razvija.Stvari se pomeraju na bolje, definitivno, bar u ovom delu.Izuzetno mi je drago što me bar ovo demantuje.

Yr

Zato što je stara srpska sportska disciplina pljuvanje po samom sebi i veličanje svega tuđeg. Običaji, šta ćeš.

Odgovori
Dr

Loiter: sa vremenskom zadrskom. Jer je to sustina izraza.

Odgovori
u

Onaj biser iz Ministarstva odbrane, državni tajnik Sarović, je „loiter“ municiju je preveo kao TUMARAJUĆU municiju :-) :-) :-)

Odgovori
le

Pa nije los prevod. Loitering se preciznije prevodi nasim slengom ‘blejajuca’, ‘viseca’ municija, ali tumarajuca je sasvim adekvatan naziv u duhu originalnog znacenja na engleskom jeziku.

u

Svakako bi trebalo konstatovati da srpska vojna industrija nije mogla naći interesantnijeg strateškog partnera. “ Ključna reč je NIJE MOGLA. Meni su mnogo interesantniji strateški partneri Izrael, USA, UK, Nemačka, Francuska, Italija, Južna Koreja, Kina, Švedska, Norveška, …ali ste dobro rekli da Srbija nije mogla naći drugog – samo bi umesto interesantnijeg rekao EGZOTIČNIJEG strateškog partnera.

Odgovori
Fe

@užas

Dabome, isto tako bi neki srednjoškolac rado video koju holivudsku glumicu kao svoju devojku, uz koju zvezdu filmova za ostale za dating activities, nažalost, it takes two to tango…

go

Može i skitanje, skitarenje, ali i vrebanje. Skitajuća ako samo skita čekajući komandu, skitajuća-vrebajuća ako u minimumu ima templejt mete.

Odgovori
Fe

@Redakcija

Istinu na sunce, koji tip drona kupujemo? Dolet? Bojeva glava? Sistem vođenja? Hajde recite, znamo da znate, neki kao ozebli sunce čekaju bar neku pozitivnu vest za Srbiju u ova vremena. :)

Odgovori
pe

Bojim se da je sve ovo pranje para. Kombinacije su poznate i uocljive.
Cinjenica je da smo potrosili pare, vreme, zaostali u proizvodnom, istrazivackom i operativnom smislu. I da nemamo spremne i opremljene jedinice za jednomesecnu Karabah operaciju u regionu recimo Severnog Kosova.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs